Uushenkisyyttä kesäjuhlassa - uhka vai mahdollisuus?

Suomessa on vuosikausia ollut valtava hengellinen etsintä päällä mutta se ei ole kanavoitunut kristillisyyteen. Näyttää jopa siltä, että kristittyjen parissa olla tästä hengellisyyden buumista lähes tietämättömiä vaikka se tulee vastaan kaikkialla: taiteessa, televisiossa, naistenlehdissä, ystäväpiirissä, verkossa...kaikkialla puhutaan henkisyydestä ja yliluonnollisista kokemuksista. Eikä vain puhuta vaan jo noin 15 prosenttia suomalaisista identifioi itsensä uushenkisyyden johonkin muotoon. Luku saattaa olla jopa tätä suurempi ilmiön moninaisuuden vuoksi - sitä on vaikea määritellä tarkasti. Joka tapauksessa on kyse valtavasta ilmiöstä!

On hämmästyttävää, miten toimettomana kirkko ja ylipäätään kristityt suhtautuvat ilmiöön. Kirkon puolella vastaukset ovat olleet lähinnä akateemisia. Onneksi jotkut rohkeat pioneerit ovat sentään lähteneet liikkeelle. Aktiivikristittyjen reaktio taas on ollut pelko. Uushenkisiä pidetään jopa paholaisen palvojina ja heistä arvellaan tarttuvan pahoja henkiä.  Lievimmillään eri tavalla uskovaan suhtaudutaan kummeksuen mutta humaanisti suvaiten eli välinpitämättömästi. Kaikenkaikkiaan kristittyjen reaktio on ollut vähintään keinoton.

Näin ei voi jatkua! Emme voi vain toimettomina ja lamaantuneina katsella kuinka kansa valuu takaisin pakanuuteen.

Siksi olemme Hengen uudistuksessa käynnistäneet uushenkisyyden ja krisinuskon suhdetta luotaavan prosessin. Meillä ei ole vielä juurikaan vastauksia mutta olemme lähteneet liikkeelle. Ensivaiheessa olemme koonneet joitakin kirkon asiantuntijoita sekä uushenkisyyden parista kristityksi kääntyneitä ihmisiä keskustelemaan yhdessä. Tavoitteenamme on ymmärtää, mikä henkisyydessä viehättää ja millä tavoin tällaisille ihmisille voisi välittää evankeliumia. Opitun pohjalta olemme ryhtyneet kokeilemaan. Tarkoituksemme on yrityksen ja erehdyksen metodilla parantaa osumatarkkuutta ja vähitellen löytää uusia tapoja kohdata henkisiä etsijöitä. Yhtenä hypoteesinämme on, että karismaattinen kristillisyys saattaa olla kirkon paras vastaus aikamme etsintään. Uushenkisiä ja karismaatikkoja yhdistää nimittäin kokemuksellisuus. Uushenkinen ihminenhän ei niinkään kysy onko jokin totta vaan toimiiko se. Luultavaa kuitenkin on, että myös karismaattisuuden pitää etsiä uusia uomia; perinteinen kädet pystyssä meuhkaaminen ei välttämättä ole se paras tyylilaji!

Yksi tutkimusmatkamme etappi on KesäSpirit-tapahtumassa (30.7.-1.8. Ideaparkissa) kokeiltava Hengen talo -konsepti. Kyseessä on lähtökohtaisesti kristillinen rukoushuone, johon voi tulla hiljentymään kauppakeskuksen hälinästä. Tyylillisesti ja joiden teemojen osalta tilan toivotaan olevan sellainen, että myös uushenkinen ihminen voisi siellä viihtyä ja kohdata Jumalaa.

Kokeilun pohjalta opettelemme, millä tavalla kristillinen kesäjuhla voisi olla kiinnostava vaihtoehto myös uushenkisille ihmisille. Yhtä lailla opettelemme sitä, miten me kristityt voisimme oppia kohtaamaan näitä ihmisiä ja ilmiöitä vailla pelkoa: "Se joka on teissä on suurempi kuin se joka on maailmassa".

Lue lisää Kotimaan uutisesta.

51 kommenttia

  • Kaisu Hildén sanoo:

    2.Korinttolaiskirje 11: 3-4 ”Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan. Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte. ” Toisin sanoen, ei mitään uutta taaskaan-uushenkisyys on maailmaan mukautumista valkopaperisessa, suloisessa paketissa. Eksytys, mikä eksytys. Ja ”Laajasalon uudistus” kirkossa laittaa kaikki ”yhteisöt” piispan alle, ja kun kyse on Ev.Lut.piispoista-kaikkien tulee ”hiekkalaatikolla” ajatella samoin, eli Ev.lut. srk:n mukaan. Esim. hyväksyä Pride, naispapit yms. yms. jotka ei vain ole Raamatun mukaisia asioita. Ja mukisematta olla hiljaa sanktioiden pelossa. Ovelaa kyllä, mutta unohdatte kuka on Kaikkivaltias Jumala. Kommentoin nyt nämä asiat samaan syssyyn, ja samaa harhautusta ne ovatkin. Raamattu tulee aina vain rakkaamaksi näinä aikoina. Toivon, että meille kaikille.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Reijo Mänttäri sanoo:

    Osmo Tiililä edusti viimeistä uudistusliikettä Suomen evlut kirkossa. Hän ei yrittänyt saada uskomattomia kirkkoon vaan uskovat muodostamaan kirkon. Siis hänellä oli käsitys mikä on profeettojen ja apostolien opin pohjalle perustettu Seurakunta. Mielestäni evlut kirkossa on jo riittävän hyvin edustettuna uuhenkisyys ja vaikka mikä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Tiililän käsitys uushenkisyydestä oli uskomattoman naiivi ja vääriin tietoihin perustuva.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Toin esille tilan kirkossa, mikä sisältää uushenkisyyttä siinä missä kirkon ulkopuolellakin.

      Näkisin Pöyhösen ja Hengen uudistus-liikkeen ongelmaksi puhua kirkosta ja se sitten tarkoittaa seurakuntaa tarpeen mukaan.

      Kirkon jäsenyydessä on uudestisyntyneitä uskovia, jotka hyvinkin kaipaisivat Hengen uudistusta. Nyt kuitenkin ikäänkuin ohitetaan(ko) kaikki ja rakennetaan siltaa uushenkisyyden edustajien kanssa, jotka suureksi osaksi ovat evlut kirkon jäseniä.

      Tiililän ”lapsellisuus” oli Jeesukselta saatua. Samoin Paavali tunnustautui Jumala-lapselliseksi, kun hän siirsi teologiaksi (tänään) kutsutun tiedon roskiin, arvottomana sen lapsellisuuden rinnalla minkä itse Jeesus on hänelle ilmoittanut, vt. Gal 1:

      11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;

      12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      ”… tarkoittaa seurakuntaa.” Tämä piti olla … tarkoittaa Seurakuntaa, siis Kristuksen ruumista, ek-klesia.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Petteri Maunu sanoo:

    Hyvä, kun kirjoitit tämän blogin. Se hieman selvensi. Pakko myöntää, että kun ensimmäisen kerran kuulin tästä, meinasi päiväkahvi mennä väärään kurkkuun. Olen ollut pari kertaa hengen ja tiedon messuilla evankeliumin asialla. Raskaita päiviä olivat. Uushenkisille ihmisille saattaa Jeesus kelvata yhdeksi muiden ”valon tuojien” joukkoon.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Maunu: ” Olen ollut pari kertaa hengen ja tiedon messuilla evankeliumin asialla. Raskaita päiviä olivat. Uushenkisille ihmisille saattaa Jeesus kelvata yhdeksi muiden ”valon tuojien” joukkoon.”

      Niin, hengen ja tiedon messut sallivat kirkon pitää Mesuilla omaa osastoaan! Salliiko kirkko uushenkisten pitää vaikkapa kirkkopäivillä omaa osastoaan?

      Muuten Maunu, Suomessa nauttimasi kansalaisvapaudet ovat lähes kaikki oman aikansa ns. uushenkisten aikaansaannoksia. Niiden, jotka kehottavat jäseniään astumaan valoon.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Marko Sjöblom sanoo:

    Timo Pöyhönen, olette mielestäni oikealla ja tärkeällä asialla, vaikka yhtälö on vaikea. Kohdata aivan toisella tavalla uskovat ennakkoluulottomasti ja vailla pelkoa.

    Kaksi ajatusta ottamatta kantaa puolesta tai vastaan. Ensinnäkin kirkkomme piirissä on monia ja keskenään täysin vastakkaisia reaktioita sekä new age -tyyppiseen uushenkisyyteen että karismaattisuuteen (!). Toiseksi juuri karismaatikoilla on kokemukseni mukaan vahva nollatoleranssi sellaisia hengellisen elämän muotoja kohtaan, joista etsitään uusia keinoja elää todeksi hengellisyyttä. Mustalla listalla ovat mm. rukoushelmet joogasta puhumattakaan.

    Tanskalainen uskontotieteilijä Olav Hammer on erinomaisessa kirjassaan ”På spaning efter helheten. New age – en ny folktro” (luin aikoinani 2. painoksen, uudempiakin taitaa olla) eritellyt erinomaisella tavalla uushenkisyyttä ja sen taustoja. Yksi Hammerin monista huomioista oli, että uushenkisyyden tärkein yksittäinen lähde on teosofia. Toinen oli, että new agella ja karismaattisella liikkeellä on yhteinen esi-isä: nykyään lähes unohdettu suuntaus nimeltä Kristillinen tiede.

    Luin juuri, että krkkoisä Augustinus muistutti, että väärätkin profeetat voivat tehdä oikeita ihmeitä. Kokemuksellisuus tai ihmeet eivät siis korvaa selvää oppia Kristuksesta ja Hänen seuraamistaan. Tulevan sunnuntain tekstit, totuus ja harha, nostavat myös kirkkaasti esille tätä näkökulmaa. Itse kyselen myös, onko sittenkään niin, että uushenkiset ihmiset kysyvät, toimiiko jokin. Yhtä lailla voi olla kysymys jonkin kiinteän ja selkeän etsimisestä omaan, kaoottiseen elämään.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Uushenkisyyden tärkein lähde on aikansa gnostilaisuus, jonka tietbnkin voi luea eräänlaisekis theosophiaksi.

      Tesofian ydinpiirre näkyy YK:n ihkmisoikeusjulistuksessa, jonka laatiman 10 henkisen työryhmän johdossa oli Elanor Roosevelt,jota oheisti eräs intialainen teosofi. Eleanor oli teosofiasta suuresti kiinnostunut. Seuraava kohta on teosofien ohjelmasta 1800-luvulta,ajalta jolloin kristikunnassa vallitsi varsin yleisesti raaka rasismi ja sovinismi:

      Teosofisen seuran ohjelmakohta, seuran tarkoitus on

      I : Muodostaa ihmiskunnan yleisen veljeyden ydin huolimatta rodun, uskontunnustuksen, sukupuolen, yhteiskuntaluokan taikka ihonvärin eroavaisuudesta.

      Ja tämä YK:n ihmisoikeusjulistuksesta : 2. artikla. Jokainen on oikeutettu kaikkiin tässä julistuksessa esitettyihin oikeuksiin ja vapauksiin ilman minkäänlaista rotuun, väriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittiseen tai muuhun mielipiteeseen, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään, omaisuuteen, syntyperään tai muuhun tekijään perustuvaa erotusta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Kysymys on totuuden etsimisestä, ainakin minun kohdalla, siis mikä on totta evankeliumissa, Jeesuksessa. Tässä taikauskoisessa opissa. Se ei ole edes Jeesus vastaista, koska hän sanoi, että teille on parempi, että hän menee pois, ja aikoi lähettää pyhän hengen, viisauden hengen, joka ohjaa totuuteen.

    Jeesuksessa on paljon myös negatiivisia piirteitä, ja niiden paljastaminen ei ole koskaan kuulunut kirkon esityksiin, ja ne jotka uskovat vain kuulemaansa , eivät edes tiedä niistä. Ne on hyvä tuoda esille totuuden nimessä ja miettiä uusiksi koko kristillinen harha. Se on Jeesuksen kirkastamista, hän oli vain ihmislapsi.

    Totuudella ei tunnetusti ole koskaan ollut kovin suurta menestystä valheessa elävien keskuudessa, koska pitäisi herätä ja jokainen tietää, että kellon pirinä ei useinkaan aamulla ole se mukavin sointi. Aika kuitenkin pakottaa meitä siihen, koska nyt puhutaan vihapuheesta ja rasismsta, ja esim. apostolien tekojen syytökset , että juutalaiset tappoivat jeesuksen, ovat aina motivoineet antisemitistisiin hyökkäyksiin. Siihen on paavikin kiinnittänyt huomionsa.

    Koko elämä on matka itseen, ja toiset pitävät musiikista, toiset runoudesta, tarinoista ja saduista, kuten myös jumaltarustoista joita todella riittää. Meidän ei tarvitse maksaa veroja omasta henkisestä etsinnästä, eikä olla kirkollisessa stalinismissa jossa kytätään mitä itsekukin etsii, ja onko se mahdollisesti kirkolle haitallista, me olemme nyt oikeasti vapaita. Emme ole vapaita vain olemaan kirkossa ja sen opissa, vaan siellä missä sydän on kotonaan. ” Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus kuin ehtymätön puro.”

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      “Kysymys on totuuden etsimisestä, ainakin minun kohdalla, siis mikä on totta evankeliumissa, Jeesuksessa. Tässä taikauskoisessa opissa. Se ei ole edes Jeesus vastaista, koska hän sanoi, että teille on parempi, että hän menee pois, ja aikoi lähettää pyhän hengen, viisauden hengen, joka ohjaa totuuteen.”

      Koska et pidä taikauskoista ja luokittelet Evankeliumin ja Jeesuksen sellaisiksi, niin pitäisin johdonmukaisena pysyä niistä erossa, siis ei harrastaa niitä. Petätkö itseäsi?

      “Aika kuitenkin pakottaa meitä siihen, koska nyt puhutaan vihapuheesta ja rasismsta, ja esim. apostolien tekojen syytökset , että juutalaiset tappoivat jeesuksen, ovat aina motivoineet antisemitistisiin hyökkäyksiin. Siihen on paavikin kiinnittänyt huomionsa.”

      Viittaat ApT. 2:36 “Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte.”

      Paavilla ja sinulla on omat syynne kantoihinne, jotka eivät palvele Totuutta. Totuus on kirjallisena koko Raamattu ja se on harmoniassa keskenään. Kirkon ja sinun itseymmärrys ovat asioita, joiden johtopäätöksiin kielletään nojautumasta. Juutalaisuus, juutalalaiset halusiva ja yrittivät tappaa Jeesuksen etenkin kun hän oli tehnyt jonkin voimallisen teon, mitkä todistivat Hänen alkuperänsä, vt. Joh. 14:

      11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.

      Juutalaiset olisivat voineet tappaa Jeesuksen ilman seuraamuksia, niinkuin he yrittivätkin. Julkinen lynkkaus onnistui vain Rooman vallan edustajalta, heidät valtuuttamalla. Se kuitenkin tässä tapauksessa suoritettiin vastenhakoisesti, ja vain juutalaisten, kirkon edustajien vaatimuksesta, uhkausten saattelemana. Pontius Pilatuksen asenne ja pyrkimys oli ristiinnaulitsemista vastustava niinkuin hänen vaimonsakin.

      “Koko elämä on matka itseen, ja toiset pitävät musiikista, toiset runoudesta, tarinoista ja saduista, kuten myös jumaltarustoista joita todella riittää. Meidän ei tarvitse maksaa veroja omasta henkisestä etsinnästä, eikä olla kirkollisessa stalinismissa jossa kytätään mitä itsekukin etsii, ja onko se mahdollisesti kirkolle haitallista, me olemme nyt oikeasti vapaita. Emme ole vapaita vain olemaan kirkossa ja sen opissa, vaan siellä missä sydän on kotonaan. ” Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus kuin ehtymätön puro.”

      Elämän tarkoitus/ koko elämä on kaikkialla ilmaistu ja selkeä sanoitus on mm. Apt. 17:

      27 “että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;”

      Ihmisen sielullisuus, ihmisen kokonaisuudessa ei etsi Jumala. Jumal’kaipuu on tyhjyyden huutoa. Jumala täytti tämän ‘aukon’ luodessaan ihmisen, vt. 1.Moos. 2:7 “.. puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.” Tuo Jumalan ihmiseen laittama henki kuolee, kun ihminen eroaa Jumalasta. Mutta yhteys on tehty löydettäväksi Jeesuksen työn perusteella ja se on niin lähellä, että hapuilukin tuottaa tuloksen.

      Kirkko, Suomen evlut, ei ole este sinulle elää ja kosketella kaikenlaisia käsityksiä jumaluuksista, oli Ylhäältä tai alhaalta. En sinuna valittaisi, vaan jatkaisin itsesi toteuttamista.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Marko Sjöblom sanoo:

    Seppo Heinola. 1800-luvun teosofian keskeisiä piirteitä olivat Hammerin mukaan myös oppi jälleensyntymisestä ja ihmisen vähittäisestä ”jumalallistumisesta”, keskeisten oppi-isien ankara kristillisen sovitusopin vastustus, ajatus siitä, että juuri teosofia luo synteesin tieteen, filosofian ja uskontojen välille sekä usko meitä opastavaan henkimaailmaan. Totta kai taustalla oli myös tuonaikainen tietämys gnostilaisuudesta ja eri salatieteellisistä kirjoituksista. Kaikki nämä uskomukset ja praktiikat ovat vankan opillisia ja uskonnollisia sekä yhteensopimattomia kristillisen uskon kanssa. Hammer huomautti, että moni new Agesta kiinnostunut ajattelisi naiivisti siihen tapaan, että kun lujasti väittää, että kaikella tällä ei ole tekemistä uskonnon kanssa, niin kyse ei ole uskonnosta…

    Hammer on muuten omalta vakaumukseltaan ateisti, joten hänen pitäisi olla hyvinkin neutraali asiantuntija. Meillä kristityillä on toki erilainen ja kristinuskon totuudellisuuteen sitoutunut lähtökohta. Mutta se ei sulje pois empatiaa ja välittämistä eikä aitoa ymmärtämistä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Ilman jumalia operoiva Teosofia Ei ole uskonto, vaan metafyysinen maailmankatsomus. Ja hienosti ohitit tuon Teosofisen Seuran antamani ohjelmakohdan ja sen suoranyhteyden YK:n ihmisoikeusjulistukseen. Oliko kiusallista?

      Mitä jälleensyntymisajatukseen sitten tulee, niin tämän monen heprealaisen rabbin ja tod. näk. Jeesuksenkin omaaman ajatuksen ja sen esiintymisen Raamatussa olen perusteellisesti analysoinut 1 palkinnon voittaneessa kirjassani Jälleensyntymä ja Raamattu. Otapa ja lue:https://rutakko. Jälleensyntymä ja Raamattu

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Kristinusko on yritys yhdistää monia uskontoja ja filosofioita tarkoituksena, että et tarvitse enää mitään muuta. Nuo muut kuolkoot kerettiläisyytenä ja pakanuutena vaikka niissä olisi kuinka hyviä ajatuksia. Muutetaan niitä vähän ja otetaan itselle.

    Sellaista on yritetty aikaisemminkin, kuten islamin ja hindulaisuuden yhdistämistä, mutta aina ne ovat supistuneet henkilöpalvonnaksia, ja niin myös kristinuskossa.

    Ihmisen henki on rajaton ja jos sen suunta on, en sano hyvän, vaan oikeudenmukaisen puoleen, se ei koskaan ole väärin, väärin on ihmispalvonta, se on väärää henkisyyttä. Ihminen on lihaa ja verta oleva kuolevainen , ja vielä takertuminen kuolleen nimeen on yhtä kuin uskominen vainajiin ja heidän apuunsa.

    Lisäksi kristinopin mukaan poikakin luovuttaa vallan sille, jonka vallan on hänelle antanut, että Jumala olisi kaikki kaikissa. Paavali. Tätä ei useinkaan tuoda esille, että loppu siitä tulee, vaikka sekin lause sieltä opista löytyy: ’ Sitten tulee loppu.’

    Jakeita voi tietysti aina muuttaa, ja väittää sitten, että jumala lähetti, jos nimittäin ei mene ihan oman mielen mukaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • kimmo wallentin sanoo:

    Mikä ihme siinä on, että kristittyjen uskovaisten pitää väkisin olla tyrkyttämässä sitä omaa uskoaan muille, jotka uskovat toisin, tai ovat uskomatta mihinkään henkiolentoihin tai tonttuihin? Mikseivät ihmiset vapaassa maassa saisi olla rauhassa ja uskoa mihin tuntevat tarvetta tai olla uskomatta mihinkään, jos ja kun eivät tarvetta tunne.

    Kas kun ette ota vanhoja kunnon konsteja ja aloita ristiretkien malliin vanhaa kunnon miekkalähetystä.

    Olen vahvasti sitä mieltä, että uskonasiat ovat jokaisen ihan ikiomaan yksityisyyteen kuuluvia asioita, jotka eivät muille kuulu. Jokainen tehköön uskonsa suhteen niin kuin parhaaksi näkee kunhan ei aiheuta muille vahinkoa tai muutakaan pahaa.

    Blogi: ” Uushenkisiä pidetään jopa paholaisen palvojina ja heistä arvellaan tarttuvan pahoja henkiä.”

    Umpipöhköä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Melkein päivittäin keskusteluissa ihmisten kanssa olemme tilanteessa, että taivaalliset tulevat keskustelun aiheeksi. On ihmisiä, jotka tuntevat tai ainakin tietävät minun uskovaisuuteni ja haluavat johdatella keskustelun niille alueille. Itse olen altis todistamaan Jeesuksesta. Kuitenkaan kallistuma tulee ikäänkuin ’vahingossa’. Sitten on niitä, jotka tulevat luokseni haastaakseen Jumalan asiat, aivan niinkuin sinä. Eli olen aina silloin tällöin tilanteessa, jossa uskon tuputtamista paheksutaan, niinkuin sinä nyt teet. Täällä netissä tuputuksen ulkopuolelle pääsee, jos ei itse sen pariin hakaudu. Maailma ja yksittäinen elämä on pääsääntöisesti uskonasioista vapaata. Pornoa ja seksiä pakkosyötetään yleisillä foorumeilla aivan eri mittakaavassa kuin hengellisiä asioita.

      Eli, – älä valita!!!

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Mänttäri: ” Pornoa ja seksiä pakkosyötetään yleisillä foorumeilla aivan eri mittakaavassa kuin hengellisiä asioita.”

      Porno ja seksi eivät liity mitenkään tähän keskusteluun ja ovat pelkkiä olkiukkoja.

      Myös pornon ja seksin pakkosyötön ulkopuolelle pääsee, ellei niiden pariin itse hakeudu.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Kimmo,

      Otin vertailuun tämän päivän trendin, ja siihen liittyvän pakkosyötön. Sellaiseksi mielestäni voi kutsua sitä, että täysin sexittömällä pohjalla, kuten iltapäivälehtien houkutuslööpit, jotka ovat oitis eri asentojen esittelyjen parissa. Hengellisten asioiden pariin ei vahingossa sorru, ne sivut täytyy hakea, kuten esim tämä Kotimaa sivusto.

      Niin hyvästä kuin pahasta voi pysyä erossa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Mitä vikaa seksissä on? Sehän on ihan ihmisluontoon kuuluva hauska ja elämää Telluksella ylläpitävä asia.

      Mänttäri: ” Hengellisten asioiden pariin ei vahingossa sorru”

      Hyvä niin.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Veli Pesonen sanoo:

    Ihmettelen sitä miten moni jaksaa tämmöisellä kirkollisten asioiden kanavalla jatkuvasti tuputtaa omia kielteisiä näkemyksiään uskon mielekkyydestä. Tietääkseni tämä keskustelukanava on luotu kirkollisia keskusteluja varten. Hyvä tietenkin on että saamme tänne myös täysin vastakkaistakin näköalaa, mutta sitä en käsitä miksi meidän kirkollisten pitäisi juuri täällä olla hiljaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Kuka ketään on Pekka käskenyt täällä palstalla hiljaa pysymään?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      ”Kuka ketään on Pekka käskenyt täällä palstalla hiljaa pysymään?”

      Epäilen, että Kimmo?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Ei ole käskenyt olla palstalla hiljaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Seppo, epäilen edelleen Kimmoa enkä Seppoa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      ”Stasi” iski jälleen?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Pekka: ”mutta sitä en käsitä miksi meidän kirkollisten pitäisi juuri täällä olla hiljaa.”

      Paukkunen Sepon kommenttiin: ”Kuka ketään on Pekka käskenyt täällä palstalla hiljaa pysymään?” Epäilen, että Kimmo?

      Ketään en tietääkseni ole pyytänyt, saati käskenyt olla hiljaa. Kirjoitin: Mikseivät ihmiset vapaassa maassa saisi olla rauhassa ja uskoa mihin tuntevat tarvetta tai olla uskomatta mihinkään, jos ja kun eivät tarvetta tunne. Jokainen tehköön uskonsa suhteen niin kuin parhaaksi näkee kunhan ei aiheuta muille vahinkoa tai muutakaan pahaa.

      Tarkoitin tuolla sitä, että jokainen ihminen on vapaa muodostamaan itse oman maailmankuvansa saamaansa kasvatukseen, hankkimaansa tietoon, ympäristön vaikutukseen, ja yhteisönsä kulttuuriin sen maailmankuvansa perustaen. Eikä siihen ole muilla nokan koputtamista. Jos siihen maailmankuvaan kuuluvat vielä jumalat tai muut henkiolennot, ei siihenkään ole muilla nokan koputtamista, ellei se vahingoita lai loukkaa ketään muuta. Vapaassa maassa voi toki ihmetellä ja kritisoidakin kaikenlaisia asioita uskonnot mukaanlukien.

      Niille vielä, jotka ihmettelevät täällä palloiluani: olen useaan otteeseen kertonut samaa ihmetteleville, että viihdyn seurassanne mainiosti ihan ajanvietteellisistä syistä. Tässä iässä alkaa olla jo myös pääkopan pelaamiselle tärkeää käyttää sitä, mitä aivotoiminnasta vielä on jäljellä. Tämä kirjoittelu sanaristikoiden ja sudokujen ohella toimii ihan mukavana aivojumppana ja pitänee pollaani vielä jonkinmoisessa kuosissa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Kari P.: ”Stasi” iski jälleen?”

      Aika raaka väite. Jos täällä joku on ”stasi”, niin kirkko, joka pyrkii saamaan valtaansa kastamalla jo vielä mitään uskonasioista ymmärtämättömät vauvat.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Kimmo, Kari P.: ”Stasi” iski jälleen?”

      Aika raaka väite. Jos täällä joku on ”stasi”, niin kirkko,”

      Stasilla yritin huumorilla viitata itseeni, kun jäljitin ”häntä, joka kielsi jotakin kommentoimasta jotakuta muuta”

      Kimmo, huumorin mies, sattuu sitä sinullekin ”kireässä paikassa” väärinymmärtämistä. No väärin ymmärrämme jatkuvasti näillä areenoilla joka tapauksessa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Kimmo, Tämä kirjoittelu sanaristikoiden ja sudokujen ohella toimii ihan mukavana aivojumppana ja pitänee pollaani vielä jonkinmoisessa kuosissa.

      Jumppa tekee hyvää, sekä fyysinen että henkinen. Ainoa mitä pelkään kohdallasi on se, että pelkkä jumppa viihdyttää niin paljon, että ajaudut kaiken tärkeimmän ohi omalla viisaudella. Uskovien lapsellisuudelle jaksat nauraa. Nauru pidentää ikää sanotaan. Minulle lyhyen tai pitkän iän jälkeen avautuu jotain suurta Raamatun mukaan. Tätä en sinulle tuputa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Paukkunen: ”Uskovien lapsellisuudelle jaksat nauraa.”

      En ole nauranut uskoville. Kummeksunut kylläkin uskoa varsin absuurdeihin, epäloogisiin ja kyseenalaisiin asioihin ja esittänyt lapsellisia kysymyksiä. Mutta niinhän se on, että ne (lapselliset kysymykset) ovat usein kaikkein fiksuimpia, rehellisimpiä ja osuvimpia.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Mitä ikään tulee, niin minulle riittää mainiosti tämä nykyinen, vajaa satavuotinen, jonka jälkeen pääsee nurmipeiton alle nukkumaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari Roos sanoo:

    Olen tuota minäkin ihmetellyt. Jos en uskoisi, niin ei varmaan tulisi mieleenkään pyöriä täällä. En vain viitsisi pelkästään vastustaakseni…

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      ”Sitkeitä sissejä” löytyy. Yksi tulokulma voisi olla se, että oma epäilys vaivaa? Jospa Jumala on kuitenkin olemassa, vaikka tätä, mitä ei ole olemassa, vastustan?

      Joku motiivi vastustajalla täytyy olla? Ehkä uskoa vastustava vastaa?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Mitäpäs jos kyse onkin helvettikauppiaiden piilotuotteeseen kohdistuvasta kriittisestä kuluttajavalistuksesta? Kuluttajasuojelusta siis…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Kari: ”Olen tuota minäkin ihmetellyt. Jos en uskoisi, niin ei varmaan tulisi mieleenkään pyöriä täällä. En vain viitsisi pelkästään vastustaakseni…”

      Kiitos ihmettelystä. Viittaan kommenttiini: 24.07. klo 9:28

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Kari P. : ”Jospa Jumala on kuitenkin olemassa, vaikka tätä, mitä ei ole olemassa, vastustan?”

      Kiitos tulokulmaehdotuksesta. Väärä tulokulma kuitenkin, valitan. Epäilys ei vaivaa. En kiellä enkä vastusta keneltäkään hänen jumalaansa. Kunhan vain ihmettelen absurdeja ja epäloogisia uskonasioita ja kyselen lapellisuuksia.

      Ilmoita asiaton kommentti