Uskonto koulusta kaappiin?

Yle Uutiset Suora linja on huolissaan vapaasta uskonnonharjoittamisesta koulujen ja oppilaitosten arjessa.

Ylen mukaan monet opettajat ja koulutyöntekijät kokevat, että työyhteisön jäsenen oman uskonnollisen vakaumuksen ja arvomaailman tunnustaminen aiheuttavat ongelmia muille työyhteisössä. Heidän mukaansa uskonnon harjoittaminen kouluissa koetaan joissakin tilanteissa perustuslain ja ihmisoikeuksien vastaisena. Kyse on ihmisistä, joita uskonnon harjoittaminen rakenteellisena osana julkista palvelua loukkaa .

 

Kyse ei siis ole tällä kertaa siitä onko koulussa uskonnonopetus tunnustuksellista vai ei. Ylen uutisen mukan monet uskonnottomat kokevat ongelmaksi juuri sen, että tunnustuksellisuus näkyy käytännössä koulujen arjessa. Esimerkiksi jotkut koulupsykologit kokevat ongelmalliseksi, jos kriisitilanteisiin mennään niin sanotusti ”Jeesus edellä.”.

 

Asialla on kuitenkin myös toinen puoli:Vaatiiko ”neutraali koulukärjestelmä” uskonnon kätkemistä ”kaappiin”?

 

Siinä missä uskonnotomalla on oltava oikeus olla vapaasti sitä mitä hän on tämä oikeus kuuluu myös kristityille ja muslimeille. Antaako uskonnioton koulu lapsille mahdollisuuden esimerkiksi ruokarukoukseen? Siis nimen omaan kouluruokailussa, kouluajalla. Koulussahan nämä lapset syövät. Kuuluuko tämä mahdollisuus myös lasten ruokailua valvovalle henkilökunnan edustajalle?

 

Uskonnollisen vakaumuksen esille nostamisen kieltäminen erityisesti krisitilanteissa loukkaa syvästi uskonnonvapautta. Tällöinhän ihmiseltä kielletään juuri hädän hetkellä julkinen rukoileminen. Siis tilanteessa jossa uskonto ehkä kaikkein herkimmion nousee pintaan.

 

http://yle.fi/uutiset/koulutyontekijat_pelkoa_ja_painostusta_-_uskonnon_harjoittaminen_kouluissa_loukkaa_perusoikeuksia/6821763?ref=leiki-es

 

 

 

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Antero
    Uskonnonharjoittaminen ja oppiminen eivät ole tosiaan poissukevia vaan ne onnistuvat myös samanaikaisesti.
    Uskonnonvapauden näkökulmasta katsoen niitä ei edes saisi koulussa järjestää toisiaan kokonaan poissulkevasti.

    Vaikkakaan koulun funktio ei ole uskonnon harjoittaminen, ei koulupäivään pitäisi sisällyttää ajanjaksoa jolloin ei olisi edes lupa harjoittaa uskontoaan. Lapsethan eivät ole koulussa vapaaehtoisesti, eikä uskonnonharjoittamista saisi keneltäkään rakenteelisilla järjestelyillä kieltää.
    Keskinäiseen huomaavaisuuteen kuuluu, että joku harjoitaa koulupäivän kuluessa uskontoaan joku toinen taas ei.

    Rakenteet, jotka tukevat oppilaan vapaaehtoista mahdollisuutta uskontonsa harjoitamiseen, kuuluvat koulun arkeen. eikä näillä rakenteilla loukata sellaista uskonnotonta, joka hyväksyy muiden oikeuden ukontonsa harjoittamiseen julkisessa tilassa.

    On totta että näissä tilanteissa uskontoaan harjoittava saattaa erottautua uskonnottomasta, mutta on huomattava, että suvaitsevaisuuden lähtökohtana on oman erilaisuutensa hyväksyminen suhteessa muihin.

  2. Martti, riippumatta siitä onko noitia olemassa, on heihin uskovia olemassa kaikkialla. En minä silti kouluun toivoisi omaa noidan karkoittajaa kertomaan ja tukemaan ihmisiä noidan pois pitämisessä. Ja jos vain 27% Suomessa ilmoittaa uskovansa kristinuskon Jumalaan niin en toivoisi kouluihin pastoreita, kertomaan toisen mielikuvitusolennon, eli vanhan vihtahousun karkottamisesta.

  3. Jukka, sinulta menee nyt vapaudet ja velvollisuudet sekaisin. Koululla ei ole mitään velvollisuutta tarjota minkään uskonnonharjoittamista. Etkä voi argumentoida, että kun jollakin on vapaus niin toisella on velvollisuus. Eli, jos minulla on vapaus rukoilla, ei siitä seuraa, että koulun pitää tarjota ohjattua rukousta. Ei mitenkään.

    Vaikkakaan koulun funktio ei ole uskonnon harjoittaminen, ei koulupäivään pitäisi sisällyttää ajanjaksoa jolloin ei olisi edes lupa harjoittaa uskontoaan.

    Aivan käsittämätön ajatus, et voi olla tosissasi! Kokeita ei siis saa pitää, jos niiden aikana ei saa harjoittaa uskonnollisia rituaaleja. Tunneilla oppilaiden pitäisi saada siis vapaasti harjoittaa uskontoaan tai muuten heidän oikeuttaan rajoitetaan? Onko uskonnonvapauslain vastaista jos juutalainen ei saa koulussa harjoittaa kapparotia kesken tunnin? Vai mitä ihmeen uskonnonharjoittamista sinä nyt oikein tarkoitat?

    Sinä nyt puhut koulun arjesta ihan niin kuin et yhtään tajuaisi mitä siellä oikeasti tapahtuu. Annatko vähän konkreettisempia esimerkkejä näistä linjauksistasi?

  4. ”Jos vain 27% Suomessa ilmoittaa uskovansa kristinuskon Jumalaan niin en toivoisi kouluihin pastoreita, kertomaan toisen mielikuvitusolennon, eli vanhan vihtahousun karkottamisesta.” Kuinka moni niistä, jotka ilmoittavat uskovansa eri tavalla kuin kirkko opettaa, tietää mitään kristillisestä jumalakuvasta? Kuinka moni heistä taas katsoo olevansa parempi kristitty kuin kirkon piispat? Joka luulee kirkon opetuksen olevan ’vanhan vihtahousun’ tasoa, on todella uskonnonopetuksen tarpeessa.

  5. Kuinka moni niistä, jotka ilmoittavat uskovansa eri tavalla kuin kirkko opettaa, tietää mitään kristillisestä jumalakuvasta?

    Halveksutko sinä Martti nyt niiden tietämystä, jotka eivät usko kuten sinä? Syynäkö on vain tiedonpuute? Eikö tuo ole aika ylimielistä. Ja ei se, että kirkko ei puhu Saatanasta, ole käsittääkseni poistanut tätä päähenkilöiden joukosta, vai onko? Eikö se olisi silloin valheellista opetusta jättää tämä tärkeä osatekijä pois?

    Kyllä minä ja tutuistani lähes kaikki ovat saaneet monta vuotta luterilaista uskonnonopetusta koulussa ja käyneet rippikoulun mutta ei meistä silti monikaan usko. Ei se usko tiedonpuutteeseen ole kaatunut, ennemminkin sen saatavuuteen.

Jukka Kivimäki
Jukka Kivimäki
Aktiiviseurakuntalainen Espoosta. Päivätyössä ammatillisen koulutuksen parissa.