Uskonpuhdistus!
Tämä käsite tiivistyy Lutheriin. Muista puhdistajien ja puhdistettavien hengen päälle käyvistä toimista selvinneistä voidaan mainita Zwingli ja Calvin. Jokaisella kolmella oli raamatullisia ehdotuksia katoliselle kirkolle (myöh. RKK). Luther tietysti ensin loi nimeä anekaupan paljastavilla, 95 teesillä. Sitä kieltä kansa ymmärsi, ja ties vaikka tuolloin sanonta, “Money talks”, olisi syntynyt.
Kukaan näistä kolmesta ei tiettävästi pystynyt puhdistamaan RKK:n epäraamatullisia oppeja ja omatkin oikeat opit hyvin pian paketoitiin autuuttavaan kasteeseen. Tässä kirkkopoliittisesti oikeassa kääreessä oli lujia lausuntoja henkilökohtaisesta uskosta ja liturgioiden karttamisesta ja ehtoollisen ‘voimattomuudesta’, mitä sen vanhurskauttavaan vaikutukseen tulee.
Puhdistuksen kohde piti Trentossa lähes 30 vuotta kestäneen kirkolliskokouksen. Siellä tehtiin tähän mennessä huonoin latinankielinen Raamattu, jonka merkityksen paavi julisti ainoaksi oikeaksi alkuperäiseksi Raamatun tekstiksi. Itseasiassa Trenton Vulgatan erehtymättömyyden takasi kolmen paavin ex-catedra julistukset.
Trenton kokouksessa niitattiin kaikki edellisten, 18 kirkolliskokouksen säätämät harhat entistä lujemmin yhteen. Harhoilla tarkoitan oppeja, joita ei Raamatusta löydy.
Sitten RKK:n 1960-luvun kirkolliskokous, Vatikaani II, antoi loppujulistuksen, mitä Trenton oppeihin tulee. Siitä on maininta esimerkiksi RKK:n katekismuksessa, että kaikki Trenton päätökset on voimassa.
Trenton opit ja julistukset olivat vastaus reformatioon, joka suunnattiin katoliseen kirkkoon. Silloin ei mitään muutoksia ja tänä päivänä vahvistetaan, että kaikki on sellaisenaan voimassa.
Pidän tulevaa reformaation 500-vuotisjuhlintaa liioitteluna ja harhautuksena.
84 kommenttia
Matiakselle kommenttiin 17.05, klo7:40:
Nk. valdolaiset kertoivat uskoontulostaan ensin silloisissa hengellisissä yhteyksissä, eli katolisen kirkon puitteissa. Katolinen kirkko edusti samaa tahoa valdolaisille kuin juutalaisuus ensimmäisille uskoontulleille Jerusalemissa ja samasta oli kysymys kun Suomessa tuli ihmisiä uskoon ja saivat Pyhän Hengen kasteen. Kummatkin menivät ‘temppeliin’ jakamaan innosta kokemaansa. Kaikki nämä kolme tuli tilanteeseen, että he joko kieltävät uskonsa tai heillä ei ole osaa kirkossa.
Uskon kieltäminen vuonna 33 Jerusalemissa tarkoitti hyljätä Jeesuksen alkama Uusi Liitto.
Valdolaisten olisi ollut palattava uudestisyntymättömään tilaansa lapsikastettuina.
Helluntalaisten olisi pitänyt olla olematta uudestisyntyneitä, muusta kuin lapsikasteesta ja kieltää uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä ja tukahduttaa Pyhän Hengen kasteen vaikutus, eli olla olematta se todistus mistä Jeesus mainitsi Apt.1:8, “vaan kun Pyhä Henki tulee päällenne, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajiani.”
Raamatullinen kaste on aina ollut. Uuden Liiton aikana se alkoi Jerusalemissa, ja liitti uskoontulleet yhdeksi ek-klesiaksi Kristuksessa. Itseasiassa tuo raamatullinen kaste on aina ollut se vesieste sekavien seurakuntien ja Jumalan Seurakunnan välillä. Yrität tehdä kirjoituksestasi ‘tieteellisen’ tuntuisen maininnoilla “donatolaisuus” ja “baptistinen ..”. On harhauttavaa puhua näistä kahdesta käsitteestä harhaoppeina. Kumpikin edustaa 100-kertaisempaa (kuvaannollinen ei matemaattinen ilmaus) suurempaa raamatullisuutta kuin tuolloinen ja sen jälkeinen RKK. Toisekseen donatolaisuus vaikutti eri aikana ja eri alueella kuin valdolaisuus ja sitä edeltävä alkuseurakunnallinen liikehdintä Italia-Ranska alueilla.
“aletaan rakentamaan omaa pytinkiä …”. Niin Jerusalemista alkanut ja kaikkialle levittäytynyt Jeesuksen seuraaminen kuin Alkuperäinen Apostolinen Seurakunta ei saannut sijaa “majatalossa”, vaan toimi siellä, mihin se vainottiin. Halvennat sen uskonliikkeen, joka tänä päivänäkin edustaa 100 prosenttisesti alkuseurakunnallista oppia. Niin helluntalaisuus, valdolaisuus, alkuperäinen apostolinen seurakunta, mennoniitit ja muut, vain uskovien kastajat ovat tätä alkuperäistä Nasaretilaisen Lahkoa, johon Paavalikin tunnustautui ja sen vuoksi kärsi.
Kaikki herätysliikkeet, kun he saavat rauhan vainoojiltaan alkavat maallistumaan, mutta se Pyhän Hengen virta, joka Jerusalemista alkoi, on hakenut joka aikana uoman virrata. Raamattu on alkuperäinen, vaikka RKK ja ekumeniset kokoontumiset toimi vain sen hävittämisen ja sotkemisen edistämiseksi. Viittasin jo Vulgata-farssiin Trenton yhteydessä.
Tämä blogihan toimii samalla mekanismilla kuin MV-lehti tai Uberuutiset.
Ismo Malinen:”Ihmisen osuus pelastuksesta suljetaan siis täysin pois ja ymmärretään, että Jumala lahjoittaa uskon kenelle tahtoo ja asettuu näin myös ylpeitä vastaan, jotka haluaisivat että ihmisellä olisi joku osuus pelastuksessa. Ei ole, vaan Jumala vaikuttaa kaiken kaikessa. Tätä ei voi luonnollinen ihminen järjellä ymmärtää, koska se ei ole uskosta.”
Evankeliumin Sanassa taasen selkeästi JEESUS Sanoo tulleensa KUTSUMAAN SYNTISIÄ PARANNUKSEEN, siis kutsumaan, onko tämä kutsuminen pelkästään Jumalan teko vai onko ihmisen osa kuitenkin VASTATA tähän kutsuun?
1 Ja Jeesus rupesi taas puhumaan heille vertauksilla ja sanoi: 2 “Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa. 3 Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla. 4 Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: ‘Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin’. 5 Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen; 6 ja toiset ottivat kiinni hänen palvelijansa, pitelivät pahoin ja tappoivat. 7 Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa. 8 Sitten hän sanoi palvelijoillensa: ‘Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia. 9 Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.’ 10 Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita. 11 Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin. 12 Ja hän sanoi hänelle: ‘Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?’ Mutta hän jäi sanattomaksi. 13 Silloin kuningas sanoi palvelijoille: ‘Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen’. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys. 14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut.” (Matt.22)
Toisaalta Jeesus Sanoo ettei kaikki ymmärrä näitä vertauksia:
10 Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja sanoivat hänelle: “Minkätähden sinä puhut heille vertauksilla?” 11 Hän vastasi ja sanoi: “Sentähden, että teidän on annettu tuntea taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta heidän ei ole annettu. 12 Sillä sille, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, mikä hänellä on. 13 Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä. 14 Ja heissä käy toteen Esaiaan ennustus, joka sanoo: ‘Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, ja näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö. 15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’ (Matt.13)
Matt. 11:25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: “Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
Ari: “Evankeliumin Sanassa taasen selkeästi JEESUS Sanoo tulleensa KUTSUMAAN SYNTISIÄ PARANNUKSEEN, siis kutsumaan, onko tämä kutsuminen pelkästään Jumalan teko vai onko ihmisen osa kuitenkin VASTATA tähän kutsuun?”
Täsmennän, että Jeesus itse on se “Parannus” kun me uskossa käännymme Jeesuksen puoleen ja kun uskomme niin olemme jo tulleet vaikutetuiksi Jumalan Sanalla. Tässä ei siis ole kyse mistään teosta, tai ihmisen valinnasta. Janoisia ei tarvitse erikseen kehoittaa juomaan, heille riittää kun joku ojentaa vettä. On jotenkin hassua ajatella, että syntinen ja sairas ei janoaisi sovitusta ja parannusta, jonka Jeesus tarjoaa. Ei terveet kaipaa parantajaa, vaan sairaat. Huomaa, tuossa parannuksen tekijä on Jeesus. Hän siis parantaa syntisen, ei ihminen voi itsessään mitään. “Ilman minua te ette voi mitään tehdä”; sanoo toisaalla.
“Parannus” tai “parannuksen tekeminen” on ymmärrettävä sen alkumerkityksellä, jonka voisi ilmaista esim. Sanalla “havahtuminen”, joka kuvaa paremmin sitä oivallusta, että kuljetaan väärän suuntaan ja tarvitaan oikea Tie kulkea.
Itseasiassa “Kääntyminen” on tuon Jeesuksen sanoman ytimessä, joka taas juontaa Hebreaan ja esim. Prof. Hesekielin ilmaisuun: “Käännä minut, niin minä käännyn, paranna minut, niin minä parannun”
Avunhuuto nousee uskosta ja “kääntyminen” sanan alku merkitys on ymmärrykseni mukaan: “Jumalasta pois päin kulkevan suunnan havaitsemista” ja tähän Jeesus meitä kutsuu. Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut. Kellä on korva, se kuulkoon mitä Herra sanoo.
RKK: selitys: jokaisella kolmella oli…. ?????
Ismo Malinen:” Janoisia ei tarvitse erikseen kehoittaa juomaan, heille riittää kun joku ojentaa vettä. On jotenkin hassua ajatella, että syntinen ja sairas ei janoaisi sovitusta ja parannusta, jonka Jeesus tarjoaa. Ei terveet kaipaa parantajaa, vaan sairaat. Huomaa, tuossa parannuksen tekijä on Jeesus.”
Siis janoisen kuitenkin täytyy ITSE juoda, samoin kun hukkuvalle heitetään pelastusrengas niin siihenkin on tartuttava ITSE.
Et muuten yhtään ymmärrä vertausta, siis kutsutut eivät ottaneet kutsua vastaan, siis KIELTÄYTYIVÄT tulemasta häihin. Millä verukkeella nyt sitten evlut lapsikastettu ei tee parannusta ja vastaa näin Jumalan kutsuun, KOSKA luottaa lapsikasteeseen ja LUTHERIN sanoihin ja lupauksiin, ei tarvi koska on jo sisällä vaikka on ulkona kuin lumiukko.
Reijo. Sorry, kohta mitä lainasin väärin ulkomuistista liittyi näihin:
PS.51:7 “Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin.”
Jer. 17:14 “Paranna minut, Herra, niin minä parannun, auta minua, niin olen autettu. Sillä sinä olet minun ylistykseni.”
Arille. Kyse on uskosta ja ymmärrän ainoastaan etten ole itse omasta voimastani voinut uskoa ja puhdistua synneistä, vaan sen on tehnyt yksin Jumala Kristuksessa. Usko on se käsi, joka ottaa vastaan Jumalan lahjan Kristuksessa ja usko taas on Jumalasta. ns. “Jumalan Pojan uskoa”, jonka varassa pelastukseni on. Pelastukseni ei siis ole omassa varassani, vaan Jumalan, joka voi minussa kaiken, Henkensä kautta.
Kuinkas tämän selittää, sellaiselle joka ei sitä itse koe samalla tavalla?Tämän uskon olen kuitenkin Jumalalta saanut ja siinä on myös pelastukseni. Usko, joka on voittanut maailman.
Otetaan nuhteet vastaan, ja lupaan olla tarkempi lainauksien kanssa.
Kirjoitan yleensä kiireessä ja paljon nousee ulkomuistista, mutta Henki on se joka vaikuttaa minussa kaiken. Totuutta minä haluan salatuimpaan saakka sanoo Herra. Jumala minut tuomitkoon jos valehtelen totuutta vastaan. (2.Kor. 13:8)
“Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.” Room.8:1-4
“Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden; pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden. Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni. Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; mutta sinä olet oikea puheessasi ja puhdas tuomitessasi. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt. Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden. Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin. Anna minun kuulla iloa ja riemua, että ihastuisivat ne luut, jotka särkenyt olet. Peitä kasvosi näkemästä minun syntejäni, pyyhi pois kaikki minun pahat tekoni. Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki. Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi. Anna minulle jälleen autuutesi ilo, ja tue minua alttiuden hengellä. Minä tahdon opettaa väärille sinun tiesi, että syntiset sinun tykösi palajaisivat. Päästä minut verenvioista, Jumala, minun autuuteni Jumala, että minun kieleni riemuitsisi sinun vanhurskaudestasi. Herra, avaa minun huuleni, että minun suuni julistaisi sinun kiitostasi. Sillä ei sinulle kelpaa teurasuhri, sen minä kyllä antaisin; polttouhri ei ole sinulle mieleen. Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki; särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala, hylkää.” PS 51:3-19
Ihmettelen mistä tulee nämä “bannaukset” eli komentointien poistot ja tässä kehotus lopettaa kommentointi, siis itse ymmärrän että Jeesus ei olisi näin toiminut, käytti kyllä kovaa kieltä mutta ei ottanut henkilökohtaisesti nokkiinsa vaan Sanalla toi esille asioiden oikean laidan, ei Hänen tarvinnut itseään puolustaa tai varjella.
” Sen välimies on Jeesus “.
Arvostettujen tutkijoiden tutkimustulokset Jeesuksen mahdollisimman todellisista sanomista ovat perusta uskolle.
Lontoon Jeesus seminaari 1985. Se koostui noin 200 maailman tunnetuimpien Raamatun eksegetiikan tutkijan voimin syventymään Jeesuksen sanojen uskottavuuteen. Heillä oli tiedossa kaikki 20 kirjoitettua evankeliumia, joista Tuomaan evankeliumi oli hyvinkin esillä. Esim. viittaamasi Johanneksen evankelumissa todettiin rehellistä sanomaa noin prosentin verran.
Kaikki kirjoituksen ovat meidän ihmisten tekemiä. Kun Raamattuun valittiin tekstit niin kaikki muu kirjoitus määrättiin hävitettäväksi tulevilta sukupolvilta. Antaa hyvän ja rehellisen kuvan Raamatun rakentamisesta.
Jos on rehellinen uskova niin hän lainaa teksteissään mahdollisimman luotettavia Jeesuksen sanoja eikä kuten esim. sinä kaikkea muuta.
Tämä jää minun viimeiseksi kommentiksi sinulle.
Ilmoita asiaton kommentti