"Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut"

Raamattu lupaa melkoisesti sellaiselle, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen. Pienoisevankeliumiksi kutsuttu Joh3: 16 sanoo asian näin: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.”

Iankaikkinen elämä on mahdollista niille, jotka ”uskovat häneen”, eli siis Vapahtajaamme. Erimielisyyttä taitaa olla kuitenkin siitä, mitä Raamatussa tarkoitetaan sanalla ”usko”. Ilmeisesti kukaan ei ymmärrä uskoa Jeesukseen pelkästään uskona hänen historiallisuuteensa. Se, että uskoo nasaretilaisen puusepän kulkeneen kerran maapallolla, ei takaa ikuista elämää kai kenenkään tulkinnoissa? Toisaalta: taitavat harvassa olla nekin, jotka edellyttävät uskolta täydellisyyttä ja uskojalta synnittömyyttä ja virheettömyyttä.

Mitä Raamattu sitten opettaa tuosta oikeasta uskosta Lunastajaamme?

Jo tuossa Johanneksen 3. luvussa esitetään pelastavaa laatua olevalle uskolle liitännäinen: ”Sillä, joka uskoo Poikaan, on ikuinen elämä, mutta joka ei tottele Poikaa, se ei pääse näkemään elämää, vaan Jumalan viha pysyy hänen yllään.”(jae 36) Ajatus on pitkälti se sama kuin mitä Jaakobin kirje opettaa: ”Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä?”(Jaak2:14)

Meitä kaikkia Raamattuun luottavia puhuttelee voimakkaasti Matteuksen kirjaaman Vuorisaarnan lopussa oleva Jeesuksen tulevaisuusvisio. Herramme luo tulee ”sinä päivänä” sellaisia, joilla usko Jumalan Poikaan on ollut mitä ilmeisintä, ainakin omasta mielestään: ”Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja”. (Mat7:21.22)

Jeesus ei kommentissaan kiistä hänen nimessään tehtyjä sinänsä. Niiden laatu ei tunnu Vapahtajaamme kiehtovan: ”En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!” (”laittomuuden tekijät”/KR38)

Englanninkieliset käännökset (KR38 tavoin) käyttävät tässä ilmausta ”I never knew you”. Jeesuksen nimessä tehdyt ”uskon teot” eivät siis aina tuo mukanaan ikuista elämää vaan saavat aikaan repliikin: ”Menkää pois minun luotani”. Mikähän tuossa uskossa meni pieleen?

Toisaalla Kristus osoittaa, mitä hänen seuraajiensa usko saa heidät toimimaan: "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin.”(Joh14:12)

Kristus herätti jopa kuolleita, siihen suuntaan ei ilmeisesti voi enää mennä ”suuremmaksi”. Viittaisikohan tuo Jeesuksen maapallolta poistumisrepliikkiin ”Olette todistajiani maan ääriin saakka”?(Apt1:8) Jeesus saarnasi vain Lähi-Idän pienellä alueella, Paavalista eteenpäin on sitten edetty kohti globaalia ”hyvän uutisen” kaiuttamista Kristuksesta ja hänen kuninkuutensa siunauksista.

Usko Jeesukseen Kristukseen on siis ikuisen elämän avain, mutta mistä tuo usko tulee? ”Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana,” vastaa Raamattu tuohon kysymykseen. Itse asiassa kenelläkään ei Ison Kirjan mukaan voi olla uskoa ilman opetusta. Pari esimerkkiä ensimmäisten kristittyjen ajoilta.

Beroiassa asuneista juutalaisista sanotaan, että he ”olivat avarakatseisempia kuin Tessalonikassa. He ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa.” Ja niinpä: ”Monet heistä tulivatkin uskoon, samoin useat arvossa pidetyt kreikkalaiset naiset ja miehet.”(Apt17:11,12)

Raamatun edellisessä luvussa kerrotaan vanginvartijasta, jolle Paavali ja Silas lupasivat Jeesuksen sanojen mukaisesti: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi."(Apt16:31) Tarvitsiko vanginvartijan hänelle erittäin kriittisessä tilanteessa nyt vain todeta: ”Uskonhan minä”? Jatko kertoo, että opetusta tarvittiin: ”He puhuivat sitten Herran sanaa hänelle ja koko talonväelle”... ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.”(Apt16:32,33)

Mutta puhuttaessa uskosta Jeesukseen, on otettava vielä huomioon eräs miljardiluokan näkökulma: Entä ne, jotka ovat kuolleet ilman minkäänlaista informaatiota maapallolla vierailleesta Kaikkivaltiaan Pojasta? Raamatun Roomalaiskirjekin kysyy: ”Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista”(Ro10:14) Ja jos ei ole uskoa Jeesukseen, miten on pelastumisen laita? Mitä sinä ajattelet?

Jeesus kohtasi maanpäällisen elämänsä loppumetreillä miehen, joka oli tehnyt ilmeisen paljon pahaa elämänsä aikana. Hän sai Jeesukselta lupauksen: ”olet kanssani paratiisissa”. Vaikka nyt ei suoranaisesti ikuista elämää luvattukaan, ryövärin katumus ja usko Jeesukseen oli ilmeinen. Uskoa edeltävät oppitunnit Jeesus piti varsin vaikeissa olosuhteissa Golgatalla, kovin syvällisiin asioihin siinä ei ehtinyt pureutua.

Olisiko paras pakoilla Raamatussa esitettyä uskon tuomaa vastuuta, jos kerran Kristuksen kuolintoverin tavoin voi saada tulevaisuuslupauksen vain hiukan ennen nykyelämän päättymistä?

Niin, ja mikä on niiden miljardien kohtalo, jotka ovat eläneet ja elävät tänäkin päivänä ilman, että kukaan heille Jeesuksen askelmerkkejä neuvoo? Kadotukseen vai ikuiseen elämään nämä tietämättömät? Oletko sinä löytänyt Raamatusta vastausta?

 

 

385 kommenttia

  • Aila Ruoho sanoo:

    Rauli, kirjoitit: ”Ajattelet, ettei “Ihmiselle ei Raamatun mukaan anneta kahta elämää liharuumissa.” Taisipa Jeesus jotakin sellaista jo täällä maan päällä ollessaan antaa, esimerkiksi kaverilleen Lasarukselle. Ja kertoi, että paljon suuremmassa mittakaavassa “Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä. He nousevat haudoistaan”(Joh5:28,29)”

    Tarkoittaako sana kaikki tuossa jakeessa mielestäsi kaikki, vaiko ”kaikki”?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      Tuossa kohdassa ilmaus ”kaikki” on pohjimmiltaan sukua sille käytännölle, joka Raamatussa toisinaan esiintyy. Selitystä tuo tälle ”kaikelle” se Korinttilaiskirjeen kohta, jossa hiukan asiaa selitetään: ”Kun sanotaan, että kaikki on alistettu hänelle, tämän ulkopuolelle jää tietysti Jumala, joka itse on kaiken alistanut Kristuksen valtaan.”(1.Ko15:27)

      Tarkasti ottaen myös tuossa Johanneksen 5. käytetty hauta-sana(mnē·meiʹon) viittaa oikeastaan ilmaisuun ”muistohauta”. Ne Jeesus herättää, jotka ovat Jehovan muistissa. Kenties aika monta muslimina kuollutta, miksi ei myös luterilaisena tai helluntailaisena. Yksillöllistämiseen ei kannata mennä, kun tuolla Kaikkivaltiaan määräysalueella liikumme.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Aila Ruoho sanoo:

      Eli kaikki ei tarkoita kaikki?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      Paavalin opetuksen perusteella poikkeuksia on muitakin.

      Raamattu kertoo tästä meidän yhteisestä Vapahtajastamme Kristuksesta, että ”Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten.”(Kol1:16)

      Onko Aila sinun mielestäsi mahdollista, että Jeesuksen välityksellä luotiin myös hänen Isänsä Jehova? Olen sitä mieltä, ettei Raamattu sellaista opeta..

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Aila Ruoho sanoo:

      Rauli, kirjoitit: ”Onko Aila sinun mielestäsi mahdollista, että Jeesuksen välityksellä luotiin myös hänen Isänsä Jehova? Olen sitä mieltä, ettei Raamattu sellaista opeta.”

      Mitä jos lukisit hieman tarkemmin. Hänen välityksellään l u o t i i n. Kuka loi? Olisiko Luoja luonut itsensä?

      On aika epätoivoista yrittää hakea tukea jakeista, jotka eivät liity kyseiseen raamatunkohtaan millään tavalla.

      Sitä paitsi . . . teidän oppinne mukaan Jeesuksen välityksellä ei luotu ketään, vaan enkeli Mikaelin. Ettekös opeta, että Mikaelista tuli Jeesus vasta maan päälle synnyttyään?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      Sanan ”kaikki” käyttö Raamatussa on se yhteinen nimittäjä.

      Ja sitäpaisti: kyllä se Jeesus on todellakin ollut tekemässä kaikkea muuta, mutta ei toki luomassa omaa Isäänsä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Rauli, ” Onko Aila sinun mielestäsi mahdollista, että Jeesuksen välityksellä luotiin myös hänen Isänsä Jehova? Olen sitä mieltä, ettei Raamattu sellaista opeta..”

      Hänen välityksellään, ei tarkoita tietenkään, että Jeesus olisi itse luonut itsensä koska hän on Jumala. Jumalaa on aina ollut. Jeesus ei ole luotu vaan hän on aina ollut. Jeesus osallistui Isän kanssa luomistyöhön.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Aila Ruoho sanoo:

    Rauli, kirjoitit: ”Olisko noita tietämättömiä myös heidän joukossaan, jotka saavat nauttia Jeesuksen maksamista lunnaista seuraavin seuraamuksin: “Vapauta hänet vaipumasta hautaan, olen saanut hänestä lunnaat! Silloin hänen ruumiinsa elpyy, hänestä tulee yhtä uljas kuin hän oli nuoruutensa päivinä.”(Job33:24,25)”

    Paavalin sanoin, on olemassa maallisia ruumiita ja taivaallisia ruumiita. En näe tässäkään mitään ristiriitaa oman uskoni kanssa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      Voiko taivaallisesta ruumiista sanoa, että ”tulee yhtä uljas kuin hän oli nuoruutensa päivinä”?

      Varsinkin kun luet tuota Jobin kirjan lukua hiukan tarkemmin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Aila Ruoho sanoo:

      Miksi ei voisi. Ovatko enkelit jotenkin ruppanoita vai?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      Enkelit eivät koskaan ole olleet ”nuoruuden päivissä”, joihin he voisivat palata.

      Eiköhän heidän olemuksensa ole ihan eri laatua, joka on pysynyt samana koko ajan. Luullakseni ryppyvoidemarkkinat ovat varsin rajalliset tuolla taivaassa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Aila Ruoho sanoo:

      R: ”Enkelit eivät koskaan ole olleet “nuoruuden päivissä”, joihin he voisivat palata.”

      Onko joku väittänyt sellaista? En minä ainakaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Aila Ruoho sanoo:

    Rauli, voiko islam olla tie paratiisiinne, jos muslimi ei ole kuullut Jeesuksesta?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Aila Ruoho sanoo:

    Joku tätä Raulin blogia lukeva, saattaa ehkä pohtia, millaista on olla Jehovan todistaja. Mitä jt-järjestö vaatii jäseniltään?

    Vastauksia kysymyksiin löytyy kirjastani Vartiotornin Varjossa. Teoksessa on haastateltu yli kuuttakymmentä ihmistä. Suurimmalla osalla heistä on omia kokemuksia todistajuudesta. Kirjaani löytyy kirjastoista ympäri Suomen.

    Jos et ole vielä tutustunut kirjaani, niin käypä lainaamassa lähimmästä kirjastoistasi. 🙂

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      Plogini ei kyllä nyt ole tarkoitettu miksikään kirjallisuusmainonnan alustaksi.

      Ymmärrän kyllä markkinoinnin tarpeen, meillä päin kun tuota teostasi myydään jo yhdeksällä eurolla kappale. Kirjastosta sen toki saa sitten vielä edullisemmin.

      Paitsi kuuttakymentä meistä eronnutt, ehkä hyvin kirjavien vaiheiden jälkeen, kannattaa kuunnella myös meitä lähes kahtakymmentä tuhatta. Me kerromme mielellään sen mitalin toisen puolen. Ja paljon perusteellisemmin kuin mitä tällaisessa hektisessä plogikeskustelussa on mahdollista.

      Ovilla tavataan.

      P.S. Calm down Aila, please calm down.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Aila Ruoho sanoo:

      R: ”Plogini ei kyllä nyt ole tarkoitettu miksikään kirjallisuusmainonnan alustaksi. ”

      Keskustelin maanantaina yhden Kotimaan toimittajan kanssa ja hän totesi, että voin puhua täällä vapaasti kirjoistani. Kirjastosta kirjojani saa lainata ilmaiseksi. Rahan vuoksi en ole niitä tehnyt.

      Teidän puolenne mitalista on näkyvissä jokaisessa julkaisussanne, eikä muita mielipiteitä hyväksytä. Tiedät sen hyvin itsekin. Eri mieltä olevat saavat kenkää. Moni informanteistani on lähtenyt, kun on huomannut oppien virheellisyyden. Totuus johon on uskonut, onkin ollut jotain muuta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Rauli Toivonen sanoo:

    Kiitän tämänpäiväisestä keskustelusta, joka aaltoili aika paljon. Mutta niin se vaan näyttää menevän. Nyt odottaa muut, vähintään yhtä tärkeät tehtävät.

    Mahdollisesti jatkan huomenna, etenkin jos keskusteluun tulee uusia näkökulmia. Ehkä jopa uusia keskustelijoita.

    Uusi plogi tulee taas aikaan, tervetuloa kaikki mukaan. (Käytän sanaa kaikki Raamatun mukaisessa, toisinaan ei-absoluuttisessa merkityksessä)

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jari-Pekka Peltoniemi sanoo:

      Nyt Rauli kertoi sellaisen tiedon, mikä ei mitenkään pidä paikkaansa: ”Me kerromme mielellään sen mitalin toisen puolen. Ja paljon perusteellisemmin kuin mitä tällaisessa hektisessä plogikeskustelussa on mahdollista. Ovilla tavataan.”

      Jehovan todistajat EIVÄT kerro sitä, mitä kysyjät haluavat kuulla. Jehovan todistajat kertovat asian vierestä tai vaikenevat. He johdattavat kysyjän harhaan, ja hetken päästä kysyjä ei enää muista mitä oli kysymässä.

      Tällaisia kokemuksia minulla on, kun olen käynyt Helsingissä keskustelemassa kärryjen luona.

      Ovilla ei tavata. Olen tässä asunnossa asunut melkein 8 vuotta, eikä tämän oven ovikelloa ole soittanut kukaan Jehovan todistaja.

      * * *

      Kerro nyt Rauli, jos kerran mitalin toisen puolen tarinoita riittää.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Marjaana Järvinen sanoo:

    Marjaana -> “Paljonko Totuus saa mielestäsi sisältää virheitä ja vääriä opetuksia, että se on vielä Totuus?”

    Rauli -> ”Ja tähänkin siis pitäisi joku numeroarvo antaa? Parempi taitaa olla vastakysymys: Montako kertaa kristitty saa erehtyä, että vielä ansaitsee tulla kutsutuksi nimellä krititty?”

    Niin, montako kertaa muut kristityt kuin Jehovan todistajat saavat erehtyä, että ansaitsevat vielä tulla kutsutuksi nimellä kristitty? Jehovan todistajien mukaan kaikki muut uskonnot ovat vääriä, koska ne opettavat Jehovan todistajien näkemysten mukaan Raamattua väärin. Kun voidaan osoittaa varsin helposti, että Jehovan todistajilla on ihan sama väärien opetusten luuranko kaapissa, se ei jostain syystä ole merkittävää. Miksi?

    Miksi vain Jehovan todistajilla on oikeus erehtyä ja ylläpitää vääriä uskonnollisia käsityksiä, ilman että heidät voi laskea väärän uskonnon edustajiksi?

    Rauli -> ”Haluaisimpa muuten nähdä sen tieteellisen keskustelun, jossa copypastataan lähes sataprosenttisesti toisten tekstejä. Ja sitten toinen heittäisi vastaavalla.”

    Tällaisia tilanteita ei taida täällä ollutkaan ja Jaakon kopsu oli vain seikkaperäinen selvitys siitä mistä hän kirjoitti. Ja aivan erinomainen sellainen olikin. Sen avulla voi ihan oman materiaalinne avulla huomata, että oppi vuodesta 1914 on väärin. Ei tarvitse tukeutua ulkopuolisiin arvioihin. Hallintoelin lienee tästäkin tuskallisen tietoinen. Se kuuluisa nöyryys on jäänyt kuitenkin edelleen naulakkoon.

    Rauli -> ”Marjaana, mikä on sinun vastauksesi plogini loppuosaan: Miten käy Raamatun mukaan niille, jotka ovat tietämättöminä kuolleet, ainakin riittävän tietämättöminä? Taivaasen vai helvettiin?”

    Jos pysymme Nooan arkki -vertauksessa, niin tietämättömyydellä ei ole merkitystä, Jehova tappaa talossa ja puutarhassa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Marjaana Järvinen sanoo:

    Rauli -> ”Paitsi kuuttakymentä meistä eronnutt, ehkä hyvin kirjavien vaiheiden jälkeen, kannattaa kuunnella myös meitä lähes kahtakymmentä tuhatta. Me kerromme mielellään sen mitalin toisen puolen.”

    Onko Jehovan todistajalla mahdollisuutta kertoa uskonnollisesta yhteisöstä mitään muuta kuin positiivisia asioita?

    Aivan niin. Jos informantilla on mahdollisuus kertoa vain positiivisia asioita, riippumatta siitä, mitä informantti todella tuntee, miten luotettavana informanttia voi pitää?

    Entisiä todistajia ei toisaalta sido mikään ennalta määrätty mielipide tai ryhmäpaine, he saavat kertoa asioista juuri sellaisina kuin he ne itse kokivat.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Rauli, palaan vielä aukikiolleeseen kysymykseen. ( Ks 1 Piet 3-4 luvut)

    Voimme kysyä Pietarin kirjeen kohdalla joitakin kysymyksiä:

    Seuraavat kysymykset vaativat vastausta:

    1) Minne Jeesus meni?

    Matt. 11:23 mukaan tuonelaan, eli sinne sinne missä epävanhurskaat henget laskeutuvat, kuten Jeesuksen moittiman Kapernaumin asukkaat. Tämän mukaisesti ja juuri 1 Piet 3:n perusteella me uskontunnustuksessakin sanomme “astui alas tuonelaan”.

    2) Milloin meni tuonelaan? Pietarin kirjeen mukaan silloin, kun hänet oli surmattu lihassa, mutta tehty eläväksi hengessä. Elävä ja voimallinen Herra meni siis jo ennen ylösnousemustaan eläväksi tehtynä saarnaamaan tuonelaan.

    3) Mitä hän saarnasi? On luontevaa tulkita tämä viittaus asiayhteydessään. Pietari on tässä esittelemässä laajasti evankeliumia ja syntien anteeksiantamisen perusteita Jeesuksen uhrikuolemassa ja siitä voidaan päätellä, että Jeesus saarnasi tuonelassa evankeliumia.

    4) Keille hän saarnasi?

    “Niille, jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin.” Nooa oli uskon ja vanhurskauden vertauskuva, hänen sukupolvensa epäuskon ja turmeltuneisuuden. Jumala antoi tuolle sukupolvelle kärsivällisesti 120 vuotta aikaa kääntyä, mutta tämä oli lopulta turhaa. Heille siis Jeesus julisti sanomansa tuonelassa käydessään.. Emme kuitenkaan saa tietää, miten kuulijat suhtautuivat kuulemaansa.

    Miten paljon tästä erikoisesta ja poikkeuksellisesta raamatunkohdasta voidaan tehdä laajempia johtopäätöksiä, on kysymys, joka on askarruttanut monia. Miten paljon tämän perusteella voidaan päätellä Jumalan tavasta suhtautua niihin, jotka eivät ole kuulleet evankeliumia? Nooan sukupolvi sai aikanaan kyllä kuulla kutsun kääntyä, muttei vielä evankeliumia. Jumalalalla on lupa tehdä poikkeuksia ja hän voi tehdä niin kaikkein kurjimman ja suurimman syntisen maineessa olleen sukupolven kohdalla.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      Sen verran tuo Pietarinkirjeen kohta kuitenkin osuu opettamiseen ja siitä seuraavaan uskoon, että hiukan sittenkin kannattaa kohdassa pysähtyä. Tähän vastaukseen on vielä joku minuutti iltaa käytettävänä

      Jeesuksen saarnaamisen kohde on siis sinun Sami mielestäsi Nooan ajan ihmiset tuonelassa.

      Muutamia isoja ongelmia nousee kuitenkin tuon teorian esteeksi. Suurin niistä on kenties se, ettei sanaa ”tuonela” tässä lainkaan käytetä. Entäs jos saarnaaminen tapahtuikin ylösnousemuksen jälkeen, eli sitten kun Kristus ”tehtiin hengessä eläväksi”?

      Jeesuksen saarna kohdistui sitten ”vankeudessa oleviin henkiin”, sellaisiin, jotka olivat jääneet eloon vedenpaisumuksessa. Ihmisethän siinä hukkuivat. Joitakin jäi kuitenkin eloon – ja juuri he olivat sitten tuolla vankeudessa olevia henkiä.

      2. Pietarinkirje kertoo: ”Ei Jumala säästänyt enkeleitäkään, jotka olivat tehneet syntiä, vaan syöksi heidät kahleissa manalan pimentoihin odottamaan tuomion toteutumista.”(2.Piet2:4) Ja seuraavassa jakeessa kerrotaan sitten niistä, jotka tuossa mylläkässä tuhoutuivat: ”Eikä hän säästänyt muinaisajan maailmaa, vaan antoi vedenpaisumuksen hyökyä yli jumalattoman ihmiskunnan. Kuitenkin hän pelasti Nooan, vanhurskauden julistajan, ja seitsemän muuta.”

      Raamattu kertoo, että paikassa nimeltä ”tartaroō”,(joka mainitaan vain kerran ja on ihan eri asia kuin hades/tuonela) säilytetään vedenpaisumuksesta hengissä selvinneitä enkeleitä. Näille ”hengille” Jeesus siis kävi saarnaamassa. Raamattu ei kerro mitä, mutta evankeliumia se ei kyllä ollut. Kapinaenkelit eivät uskoon tulleet. . Kyllä usko kannattaa meidän siis kerätä opetuksesta ennen kuolemaa, opettaa Raamattu.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Aila Ruoho sanoo:

      1.Piet. 2:18 Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. 19 Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, 20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana.

      Jaa, että enkelitkö eivät totelleet Jumalaa kun arkkia rakennettiin? Miksi tässä puhuttaisiin enkeleistä kun jakeessa on kyse vedenpaisumuksessa pelastuneista ihmisistä? Kuoliko vedenpaisumuksessa myös enkeleitä? Miksi? Miksi Jeesus olisi saarnannut enkeleille? Pääsevätkö enkelitkin paratiisiin?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Aila Ruoho sanoo:

      Korjaus. Edellinen 1.Piet. 3

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      ”Jaa, että enkelitkö eivät totelleet Jumalaa kun arkkia rakennettiin?”

      Raamattu opettaa meille, että koko tuhmuus ennen vedenpaisumusta oli vahvasti enkeleiden provosoima. Näin Mooseksen kirjassa: ”Huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat…Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.”(1.Mo7:1-4)

      Näistä langenneista enkeleistä Pietarinkirjeen ohella kerrotaan meille myös Juudaan kirjeessä: ”Ja niitä enkeleitä, jotka eivät pitäneet kiinni korkeasta asemastaan vaan hylkäsivät omat asuinsijansa, hän pitää pimeydessä ikuisissa kahleissa suurta tuomion päivää varten.”(Juud1:6)

      Näitä langenneita henkiä säilytetään ”tartaroō”-nimisessä paikassa/tilassa. Tuota sanaa ei käytetä missään muualla Raamatussa kuin Piatarinkirjeen kohdassa. Kyseessä on siis ainutlaatuinen ”enkelien vankityrmä”. Ja näille Jeesus kävi siis saarnaamassa sen jälkeen, kun hänet kolmantena päivänä oli ”tehty eläväksi”. Siis ylösnousemuksensa ja taivaaseen astumisensa välisenä aikana.

      Tätä taustaa vasten ehdin jopa näin pienen ruokataukoni aikana vastata sinun kysymyksiisi. Siis.

      ”Miksi tässä puhuttaisiin enkeleistä kun jakeessa on kyse vedenpaisumuksessa pelastuneista ihmisistä?”

      Raamattu puhuu molemmista ryhmistä jo Mooseksen tekstissä.

      ”Kuoliko vedenpaisumuksessa myös enkeleitä?”

      Ei, koska henkipersoona ei huku veteen.

      ”Miksi? Miksi Jeesus olisi saarnannut enkeleille?”

      Sitä Raamattu ei kerro. Kenties jotakin lunastustyöstään ja siitä, mitä muuta hän teki Isänsä nimen kunniaan saattamiseksi maapallolla. Uskoon eivät langenneet enkelit tietenkään voineet tulla, toisin kuin me ihmiset saamamme opetuksen pohjalta.

      ”Pääsevätkö enkelitkin paratiisiin?”

      Eivät Raamatun mukaan. Uskollisten enkelien paikka on taivaassa Jeesuksen ja Jehovan luona. Näiden tottelemattomien enkelien paikka on taas siellä, minne Saatana ja kuolemakin heittään lopulta. Eli Jeesuksen sanoin ”ikuinen tuli, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen. ”Tulijärvi”, sanoo Ilmestyskirja.(Mat25;41;Ilm20:10,14)

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jaakko Ahvenainen sanoo:

      Rauli, pyydän anteeksi, jos koet, että ”nipotan”, mutta ”tartaroō” on verbi, ei paikka. Se substantiivi on tartaros, kuten UM-käännöksessä onkin. Sama voidaan sanoa suomeksi syöstä syvyyteen tai jos halutaan käyttää hellenististä termiä, niin heittää tartarokseen. 🙂

      Tuonne emme olleet menossa vaan tarkoitus oli etsiä tietä pelastukseen. Jeesus sanoi: ”Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu” (Joh.10:9 KR38). Että näin, jos Raamatun pohjalta kysymystä tarkastellaan, olen ymmärtävinäni.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      Kiitos paljon Jaakko oikaisusta.

      Siteerasin eli copypastasin tuon ilmauksen paljon käyttämästäni lähteestä blue letter bible. Ja tein sen siis varsin huolimattomasti.

      Sinä taidat lukea asiat tarkkaan, mikä on oikein hyvä asia kun Raamatusta kesksutellaan. Vaikka tämä keskustelu on jo ehtymässä, odotan, että juttelemme myös tuonnempana.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Lea Maria Haapalainen sanoo:

    Tämä blogisi on inspiroinut ennätysmäisen määrän kommentteja, onnittelut siitä. Hienoa, että pelastavan uskon kysymys puhututtaa, tosin keskustelu näyttää kiertyneen uskon sijaan järjestönne toimintaan, tavalla, jota et varmaan olisi toivonut. Mikä todennäköisesti juuri heijastaa kristillisen uskon ja Vartiotornin toiminnan välillä olevaa eroa: uskon kohde ja pelastuskäsitys on loppujen lopuksi täysin erilainen.

    Ehkä saat näin runsaista kommenteista muutaman lisäpisteen toimintasarakkeeseen 😉

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      Hyvä analyysi sinulta, Lea Maria Haapalainen. Ainakin siltä osin, että kiertynyt on liian paljon Jehovan todistajien järjestöön. No, tällä porukalla se kyllä onnistuu.

      Ulottuvuutta ja laveutta on kyllä keskustelussa ollut yllin kyllin. Pyramideillakin on käyty.

      Mieluiten olisin todellakin keskittynyt tuohon pelastavan uskon analysointiin ja kuunnellut tarkasti muiden näkökantoja aiheesta. Se oli plogia laatiessani vilpitön tarkoitukseni. Ehkä onnistun ”päätoimittajana” paremmin seuraavassa plogissani pitämään itseni ja muut otsikon alla.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Marjaana Järvinen sanoo:

    Aila -> ”Kuoliko vedenpaisumuksessa myös enkeleitä?”

    Rauli -> ”Ei, koska henkipersoona ei huku veteen.”

    Henkipersoona ei huku veteen, mutta mitä ilmeisemmin henkiolennolla on sukupuolivietti. Naisiinhan ne tänne tarinan mukaan tulivat.

    Aineettoman ja sukupuolettoman henkiolennon sukupuolivietti. Mietitäänpä sitä ihan rauhassa, vaikka muutamakin tovi. Osaisiko Rauli antaa aiheesta jonkinlaisen selvityksen?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      Raamattu kertoo useita kertoja maapallolla vierailleista henkipersoonista. ”Jumalan pojat” kykenivät aineellistumaan ja aina nimenomaan miehiksi. Yhtä kertaa lukuunottamatta vierailu on ollut Jehovalta tullut tehtävä.

      Vedenpaisumusta edeltävänä ajanjaksona joillekin taivaan asukkaille syntyi sopimaton halu kokeilla perhe-elämää maapallolla. ”Ihmistyttärien kauneus” hiveli aina taivaaseen saakka sukupuolettomia luomuksia. (1.Mo6:2) Tämän innostuksen seurauksena aineellistumista käytettiin Jehovan tarkoitusten vastaisesti, ja sitten siitettiin jopa sekasikiöjälkeläisiä . Aineellistuneet enkelit kun ”yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia. Juuri näitä olivat muinaisajan kuuluisat sankarit.”(1.Mo6:4)

      Nämä tottelemattomat Jumalan pojat ottivat tietenkin vedenpinnan kohotessa takaisin entisen, sukupuolettoman olemuksensa ja lähtivät maapallolta. Aivan samalla tavoin kuin mitä Jeesuksen kerrotaan ylösnousemuksensa jälkeen paikalta hetkessä kadonneen.(Lu24:31)

      Maapallolta pakenemisen jälkeen ei kuitenkaan entinen vapaus koittanut vaanhe joutuivat tuohon ”tartarokseen”. Tila/paikka on selvästi estänyt heidän aineellistuneet uusintavierailut ihmisille tarkoitetulla planeetallamme. Ja juuri heille Jeesus sitten jotakin saarnasi ylösnousemuksensa jälkeen, kertoo siis tuo Pietarinkirje.

      Ikuiseen elämään johtavan uskon kannalta varmasti turhaan,. Voi olla kyllä sitten niin, että Jeesuksen saarna lisäsi uskoa siihen tulevaan ttotaalituhoon tulijärvessä.

      Meni jo hiukan kauas tämä vastaus tuosta pääteemasta. Mutta kun sinä Marjaana niin harvoin kyselet Raamatusta asioita.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Rauli Toivonen

    Olen Jehovan todistaja Pyhäjärveltä. Leipäni olen ansainnut perheelleni viimeiset 35 vuotta opettamalla kemiaa ja matematiikkaa paikallisessa lukiossa. Lokakuun alusta 2017 siirryin eläkkeelle ja opetan nyt kanssaihmisilleni vain Raamattua. Harrastan liikuntaa varsin tarmokkaasti: pallopelejä, kuntosalia ja lenkkejä kuuluu viikottaiseen ohjelmaani. Olen kolmen lapsen isä ja myös kolmen lapsen isoisä. Vaimon kanssa yhteistä taivalta on tänä vuonna 42 vuotta. Voit kirjoitella minulle myös meiliä osoitteseen raulitoivonen1@gmail.com