"Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut"
Raamattu lupaa melkoisesti sellaiselle, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen. Pienoisevankeliumiksi kutsuttu Joh3: 16 sanoo asian näin: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.”
Iankaikkinen elämä on mahdollista niille, jotka ”uskovat häneen”, eli siis Vapahtajaamme. Erimielisyyttä taitaa olla kuitenkin siitä, mitä Raamatussa tarkoitetaan sanalla ”usko”. Ilmeisesti kukaan ei ymmärrä uskoa Jeesukseen pelkästään uskona hänen historiallisuuteensa. Se, että uskoo nasaretilaisen puusepän kulkeneen kerran maapallolla, ei takaa ikuista elämää kai kenenkään tulkinnoissa? Toisaalta: taitavat harvassa olla nekin, jotka edellyttävät uskolta täydellisyyttä ja uskojalta synnittömyyttä ja virheettömyyttä.
Mitä Raamattu sitten opettaa tuosta oikeasta uskosta Lunastajaamme?
Jo tuossa Johanneksen 3. luvussa esitetään pelastavaa laatua olevalle uskolle liitännäinen: ”Sillä, joka uskoo Poikaan, on ikuinen elämä, mutta joka ei tottele Poikaa, se ei pääse näkemään elämää, vaan Jumalan viha pysyy hänen yllään.”(jae 36) Ajatus on pitkälti se sama kuin mitä Jaakobin kirje opettaa: ”Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä?”(Jaak2:14)
Meitä kaikkia Raamattuun luottavia puhuttelee voimakkaasti Matteuksen kirjaaman Vuorisaarnan lopussa oleva Jeesuksen tulevaisuusvisio. Herramme luo tulee ”sinä päivänä” sellaisia, joilla usko Jumalan Poikaan on ollut mitä ilmeisintä, ainakin omasta mielestään: ”Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja”. (Mat7:21.22)
Jeesus ei kommentissaan kiistä hänen nimessään tehtyjä sinänsä. Niiden laatu ei tunnu Vapahtajaamme kiehtovan: ”En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!” (”laittomuuden tekijät”/KR38)
Englanninkieliset käännökset (KR38 tavoin) käyttävät tässä ilmausta ”I never knew you”. Jeesuksen nimessä tehdyt ”uskon teot” eivät siis aina tuo mukanaan ikuista elämää vaan saavat aikaan repliikin: ”Menkää pois minun luotani”. Mikähän tuossa uskossa meni pieleen?
Toisaalla Kristus osoittaa, mitä hänen seuraajiensa usko saa heidät toimimaan: "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin.”(Joh14:12)
Kristus herätti jopa kuolleita, siihen suuntaan ei ilmeisesti voi enää mennä ”suuremmaksi”. Viittaisikohan tuo Jeesuksen maapallolta poistumisrepliikkiin ”Olette todistajiani maan ääriin saakka”?(Apt1:8) Jeesus saarnasi vain Lähi-Idän pienellä alueella, Paavalista eteenpäin on sitten edetty kohti globaalia ”hyvän uutisen” kaiuttamista Kristuksesta ja hänen kuninkuutensa siunauksista.
Usko Jeesukseen Kristukseen on siis ikuisen elämän avain, mutta mistä tuo usko tulee? ”Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana,” vastaa Raamattu tuohon kysymykseen. Itse asiassa kenelläkään ei Ison Kirjan mukaan voi olla uskoa ilman opetusta. Pari esimerkkiä ensimmäisten kristittyjen ajoilta.
Beroiassa asuneista juutalaisista sanotaan, että he ”olivat avarakatseisempia kuin Tessalonikassa. He ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa.” Ja niinpä: ”Monet heistä tulivatkin uskoon, samoin useat arvossa pidetyt kreikkalaiset naiset ja miehet.”(Apt17:11,12)
Raamatun edellisessä luvussa kerrotaan vanginvartijasta, jolle Paavali ja Silas lupasivat Jeesuksen sanojen mukaisesti: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi."(Apt16:31) Tarvitsiko vanginvartijan hänelle erittäin kriittisessä tilanteessa nyt vain todeta: ”Uskonhan minä”? Jatko kertoo, että opetusta tarvittiin: ”He puhuivat sitten Herran sanaa hänelle ja koko talonväelle”... ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.”(Apt16:32,33)
Mutta puhuttaessa uskosta Jeesukseen, on otettava vielä huomioon eräs miljardiluokan näkökulma: Entä ne, jotka ovat kuolleet ilman minkäänlaista informaatiota maapallolla vierailleesta Kaikkivaltiaan Pojasta? Raamatun Roomalaiskirjekin kysyy: ”Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista”(Ro10:14) Ja jos ei ole uskoa Jeesukseen, miten on pelastumisen laita? Mitä sinä ajattelet?
Jeesus kohtasi maanpäällisen elämänsä loppumetreillä miehen, joka oli tehnyt ilmeisen paljon pahaa elämänsä aikana. Hän sai Jeesukselta lupauksen: ”olet kanssani paratiisissa”. Vaikka nyt ei suoranaisesti ikuista elämää luvattukaan, ryövärin katumus ja usko Jeesukseen oli ilmeinen. Uskoa edeltävät oppitunnit Jeesus piti varsin vaikeissa olosuhteissa Golgatalla, kovin syvällisiin asioihin siinä ei ehtinyt pureutua.
Olisiko paras pakoilla Raamatussa esitettyä uskon tuomaa vastuuta, jos kerran Kristuksen kuolintoverin tavoin voi saada tulevaisuuslupauksen vain hiukan ennen nykyelämän päättymistä?
Niin, ja mikä on niiden miljardien kohtalo, jotka ovat eläneet ja elävät tänäkin päivänä ilman, että kukaan heille Jeesuksen askelmerkkejä neuvoo? Kadotukseen vai ikuiseen elämään nämä tietämättömät? Oletko sinä löytänyt Raamatusta vastausta?
385 kommenttia
Pahoittelen kömpelyyttäni vastauksen suhteen, mutta sen ymmärryksen mukaan, minkä tällä hetkellä omaan, usko on Jumalan lahja. Tämän lahjan, uskon Jeesukseen, ”myötäjäisinä” seuraa uudestisyntyminen. Yhtä vähän kuin uskoon voidaan ketään pakottaa, yhtä vähän voidaan uudestisyntymistä keneltäkään vaatia.
Tähän liittyy läheisesti käsite ”mielenmuutos”, täyskäännös suhteessa aikaisempaan elämään (puhun nyt ennen muuta aikuisista ihmisistä). Kenties voisimme puhua prosessista, minkä Pyhä Henki ihmisessä vaikuttaa yhdessä Jumalan sanan ja kasteen kautta.
Markuksen lähetyskäskyn mukaan: ”Ja hän (Jeesus) sanoi heille: ’Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.’.” (Mk. 16:15,16 KR38).
Ailalle, koskien vastaustaan Ariusta koskevaan kommenttiini tokaisustaan: ”Ei tainnut kuitenkaan pitää Jeesusta ylienkeli Mikaelina?”
No ei. Oli sentään lukutaitoinen henkilö. 🙂
Rauli efesolaiskirjeen, konteksti koskee eläviä, ei ruummiillisesti kuolleita, kuten 1 Pietarin kirjeen kohdat.
Rauli -> ”Uskosta käytävässä keskustelussa ei ehkä tarvita ihan noin montaa vuosilukua ja numeroa.”
Koska et voi olla Jehovan todistaja ilman uskoa Vartiotorni-seuran numerologiaan, numerot ja vuosiluvut liittyvät aivan erityisen oleellisesti myös blogisi aiheeseen. Mielestäni se, että vähättelet asiaa, ei ole ihan rehellistä.
Rauli -> ”Koska en ole sinua Jaakko ennen Kotimaa24-sivustolla kohdannut, herää mielessäni epäily, että tulet sellaisten sivustojen piiristä, jossa copypastaus on erityisessä cunniassa. Ota huomioon, että tämä sivusto on varmaankin niitä korkeatyasoisimpia, jonka omalla äidinkielellämme voimme uskonnollisella alueella kohdata.”
Mitä vikaa voi olla siinä, että esittää esityksilleen lähteen, esimerkiksi copypasteamalla lähteestä oleellisen osan keskusteluun? Näinhän toimitaan kaikissa varteenotettavissa ja asiatason keskusteluissa ja julkaisuissa, kuten myös tieteessä. Mikä siis voi olla syynä sille, että joku kavahtaa lähteiden esittämistä esitystensä tueksi?
Rauli -> ”Olen saanut syytöksiä siitä, että en käytä lopullista leimakirvestä, vaikka taustayhteisöni sellaista kuulemma heiluttaakin.”
Periaatteessa on tietenkin pelkästään hienoa, ettet heiluttele leimakirvestä samaan tahtiin kuin uskonnollinen yhteisösi. Toisaalta tulee ymmärtää, että jos annat uskonnollisesta yhteisöstäsi toisenlaisen kuvan kuin se oikeasti on, se ei yksinkertaisesti ole rehellistä. Lisäksi selvityksesi leimakirveestä on kokonaisuutenakin hyvin sekava. Yhtäältä olet varovainen sanomaan ääneen mitä yhteisösi asiasta ajattelee, mutta toisaalta vertaat selviytymistä Nooan ajan arkkiin, josta seuraa ilmiselvä johtopäätös, että melkein kaikki ihmiset tapetaan harmagedonissa.
Mikset vain olisi rehellinen ja sanoisi suoraan kuten asia on: En usko, että monikaan Jehovan todistajien ulkopuolelta selviää harmagedonista (pois lukien ne, jotka eivät ole kuulleet heidän sanomaansa).
”Sinun täytyy kuulua Jehovan järjestöön ja tehdä Jumalan tahto saadaksesi hänen ikuisen elämän siunauksensa.” (Sinä voit elää ikuisesti paratiisissa maanpäällä 1983 sivu 255)
Rauli -> ”Raamatun totuus paljastuu yhä tarkemmin ja virheellisiä ajatusrakennelmia nöyrästi korjataan.”
Kun olen tutustunut Jehovan todistajien hallintoelimen toimintaan ja oppien muutokseen johtaviin prosesseihin, en voi mitenkään vetää siitä johtopäätöstä, että se korjaisi virheitään jollakin tavalla nöyrästi. Päinvastoin kaikki muutokset näyttävät tulevan aina vasta kun on pakko, ja kun aika on auttamattomasti ajanut edellisten totuuksien ohi.
Annan yhden esimerkin. Eräs ruotsalainen seurakunnan vanhin oli 70-luvulla yhteydessä hallintoelimeen ja selvitti, että vuoteen 1914 liittyvä oppi on virheellinen, ja tietenkin myös perusteli esityksensä. Lopputuloksena tämä vanhin erotettiin seurakunnasta, eikä oppia muutettu. Hallintoelin on siis ollut vähintään 40 vuotta tietoinen, ettei oppi vuodesta 1914 ole raamatullinen. Mitä se on tehnyt sille? Aivan niin – ei mitään, paitsi jatkanut itsepintaisesti opin kehittelyä vaikka se tietää sen olevan kokonaisuudessaan väärin.
Paljonko Totuus saa mielestäsi sisältää virheitä ja vääriä opetuksia, että se on vielä Totuus?
Rauli kirjoitti: ”Ehkä Jaakko ymmärrät, ettei tuohon sinun copypastaukseesi kannata vastata toisella, kenties vielä kattavammalla katsauksella.”
Ymmärrän oikein hyvin. Jos myönnät, kuten Marjaana tuossa ylempänä kertoi, vuoden 1914 vääräksi, et ole enää Jehovan todistaja ja ollaksesi Jehovan todistaja Sinun on puhuttava totuuden vastaisesti. Eikä vain tässä asiassa, vaan monessa muussakin.
Ailalle kaino toivomus vastoin yleistä käytännettäni. (En nimittäin maanittele jotakuta toistuvasti vastaamaan, jos hän ei kerran jostakin syystä halua.)
Lupasit Aila ottaa kantaa uskosta kokonaan tai suurelta osin osattomaksi jääneiden kohtaloon. Taivaaseen vai helvettiin menevät sinun käsityksesi mukaan ne, joiden ulottumattomissa ovat pysytelleet nimet Jeesus Kristus ja Jehova Jumala?
Raamatun sanojen mukaan Jeesus Kristus on ainoa tie, totuus ja elämä. Jos ihminen voi pelastua jotain muuta keinoa käyttäen kuin uskomalla Jeesukseen ja ottamalla hänet elämäänsä, olisi toinenkin tie. Onko? Montako?
Onko Jeesus sinulle ainoa tie?
Vai onko Jeesus yksi monista poluista / teistä joka vie pelastukseen? Onko muitakin polkuja? Jos evankeliumista osattomat pääsisivät paratiisiin seuraamatta Jeesusta, se tarkoittaisi käytännössä sitä että tie voisi löytyä vaikkapa hindulaisuudesta tai buddhalaisuudesta. Sillä harva ihminen on kokonaan uskonnoton.
Todistajien logiikan mukaan Jeesus on yksi niistä teistä, joka vie paratiisiin, mutta vain niille, jotka ovat todistajia. Eikö totta?
Olenko väärässä?
Loppuosa (suurin osa) paratiisiin pääsevistä (ennallistettavista) tulisi sitten muita sekalaisia ja kaikenkarvaisia teitä pitkin. Olennaisin näiltä teiltä paratiisiin pääsyn edellytyksenä olisi se, ettei kyseinen henkilö ole kuullut hyvää uutista todistajien julistamana. Todistajuudesta kuulleille olisi melkoisella todennäköisyydellä porttikielto, kulkivatpa he mitä tietä tahansa – Jeesuksestakaan ei olisi luultavimmin mitään hyötyä, kun jt-järjestön passi puuttuu.
Mietitkö koskaan oppisi logiikkaa?
Onko siinä joku logiikka?
Sanotaanko Raamatussasi: ”Sillä niin on Jehova maailmaa rakastanut, että antoi yhden monista luoduista enkeleistään (Mikaelin), ettei yksikään joka jt-järjestön kulloinkin voimassa olevaan totuuteen uskoo joutusi haihdutetuksi olemattomiin, vaan pääsisi tuhatvuotiseen paratiisiin, jossa tsemppaamalla ja loppukoetuksista selviämällä voisi ehkä saada ikuisen elämän jos hyvin käy.”
eiku . . .
Minun käsitykseni mukaan on olemassa vain yksi tie pelastukseen ja se ainoa tie on Jeesus. Siihen, miten kaikkivaltias tekee päätöksensä pelastuvista ja kadotukseen joutuvista, en ota kantaa. Ihmisen tehtävänä on julistaa ja Jumalan tehtävänä pelastaa. Uskon ja luotan, että Jumala on oikeudenmukaisempi kuin yksikään ihmistuomari.
Raamatun mukaan maailmassa on vain Jumalan lapsia ja paholaisen lapsia. Ei ole olemassa kolmatta vaihtoehtoa. Jos ei kuulu Jumalalle on paholaisen oma. Ja se on syy, miksi Jeeusta on saarnattava.
Ratkaisu on tehtävä tässä elämässä. Mitään toista tilaisuutta ei tule. Painotatte aina sitä, kuinka joku asia on reilua tai epäreilua. Ajatteletko milloinkaan sitä, kuinka epäreilua olisi, että osa ihmiskunnasta saisi kaksi mahdollisuutta vieläpä niin, että toinen mahdollisuus annettaisiin paratisiolosuhteissa, tilanteessa jossa pahuutta ei enää olisi … tai sitä olisi vain minimaalisesti. Olisiko se oikeudenmukaista Jumalalta?
Ja siitä olen täysin varma, ettei yhdenkään ainoan ihmisen ikuisuus riipu siitä, mitä hän ajattelee Jehovan todistajista. Sellaista valtaa teille ei ole annettu. Ennenhän uskoitte voivanne lajitella jo ovilla ihmiset lampaisiin ja vuohiin. Nykyisin tähänkin oppiin on tainnut onneksi jo tulla muutos.
Ihminen pelastuu sen perusteella, miten hän suhtautuu Jeesukseen – ei sen perusteella mitä hän ajattelee todistajuudesta.
Kiitos Aila kantasi ilmaisemasta. Näin voidaan tulla tietoisiksi muidenkin ajatuksista tietämättömien kohtaloon liittyen kuin vain minun, ploggaajan.
Aloitetaanpa erinomaisen tiivistävästä kysymyksestäsi: ”Onko Jeesus sinulle ainoa tie?” Kyllä minulle on. Piste.
Herätin tuossa plogissani mielestäni oleellisen ajatuksen: mitä tuo usko sisältää? Mikä tahansa usko kun ei varmaan riitä? Mantrana ei voi lausetta ”Uskon Herraan Jeesukseen, ja niin pelastun” käyttää.
Eikö olekin totta, että tietä voi kulkea vain, jos sen on löytänyt? Jeesus-tiestä ei kaikille ole lainkaan kerrottu, tai siitä on informoitu aivan liian vähän. Miten paljon Abel, Nooa tai Abraham tiesivät Vapahtajastamme ja hänen viitoittamastaan tiestä. Asiasisällöllisesti eivät paljonkaan. Ja näyttää siltä, että ylösnousemuksen varmasti saavat.
Ajattelehan kahta peräkkäistä ajatustasi samassa virkkeessä: ”Minun käsitykseni mukaan on olemassa vain yksi tie pelastukseen ja se ainoa tie on Jeesus.” Siis muita teitä kulkevilla kokka kohti kadotusta? Näinkö sinä siis ajattelet miljardeista lähimmäisistämme? Sanot kyllä lievennyksenä, että ”Siihen, miten kaikkivaltias tekee päätöksensä pelastuvista ja kadotukseen joutuvista, en ota kantaa.”
Tavallaan kuitenkin jo otit, koska ”Raamatun mukaan maailmassa on vain Jumalan lapsia ja paholaisen lapsia,” ja tietämättömät sinä nyt luet Jeesus-tien opetuksista osattomina tuohon jälkimmäiseen joukkoon. Kun on vain nuo kaksi joukkoa.
Muista Aila Abrahamin henkeytetyt sanat hiukan uudelleen muotoiltuna: ”Kaiken maan tuomari tekee oikeutta”. Kyllä sillä tänään Aleppossa ammutullakin täytyy olla edes teoreettinen mahdollisuus saada ikuinen elämä, vaikka kovasti Jeesus-tien varteen sattui muslimina syntymäänkin.
Raamatun sanoma on selkeästi ohje tasan niille, jotka sen saavat kuulla. Muillehan se tietenkään ei voi mikään tienviitta olla. Siksi ainoa oikeudenmukainen ratkaisu on se, että kaikki saavat lopulta Jehova Jumalan totuudesta kuulla. Tarkoitan, että kaikilla niillä, joille Jehova Jumala haluaa täydellisessä oikeuskäsityksessään sellaisen tarjota. Eli sinun lausettasi mukaillen: ”Siihen, miten kaikkivaltias tekee päätöksensä tuhatvuotiseen valtakuntaan herätettävistä, en ota kantaa.”
Odotan ihan yhtä lujasti kuin raamatunkirjoittaja pian koittavaa tuomiopäivää, jonka tuomarina itse Jeesus Kristus, se ”ainoa tie” on. Eikö sinustakin ole ihana odote tämä esimerkiksi Jesajan 26. luvun muotoilema tulevaisuus maapallolla joskus asuneille: ”Sinun tahtosi tielle, Herra, me ikävöimme, me kaipaamme sinua, me toistamme nimeäsi. Kun sinä panet tuomiosi täytäntöön maan päällä, maanpiirin asukkaat oppivat tuntemaan vanhurskauden.”
Tuolla uudessa maassa ei enää tarvitse arvailla, miten tietämättömille käy. Kaikki he kun lopulta tietävät, missä se Jeesus-tie kulkee.
Miksi sinä Aila arvelet, että tuollainen tuhatvuotinen aikakausi maapallolla on? Mikä merkitys sillä on, että Kristus pyhineen sen 1000 vuotta hallitsee? Voisiko siellä vielä tulla tuo ”Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut”?
Rauli,
Vielä nopeasti niistä ihmisistä jotka eivät ole kuulleet evankeliumia. a) perisynti on itsessään kadottava ( Rm 1-2) b) Pietarin kirje näyttäisi viittaavan, että ihmisellä on mahdollisuus kuoleman jälkeekin. c) Jla on on oikeuden mukainen, tuomitessaan ikuiseen kärsimykseen ja ikuiseen iloon.
Vt:n aika ihmiset tosin kuulivat hyvän sanoman, vaikka Jehovan todistaja järjestöä ei ollut.
Ilmoita asiaton kommentti