Tehtävä tarjolla Diakissa

Lähiaikoina julkaistaan ilmoitus, jossa tehtävääni etsitään seuraajaa. Vaikka työni ei vielä heti lopukaan, on syytä pariin nostalgiseen ajatelmaan.

Olin Sininauhaliiton toiminnanjohtajana juuri lopettanut jäsenjärjestövierailun yhteen liiton paikalliseen yhteisöön, kun matkapuhelin soi. Head hunter soitti ja kysyi, olisinko kiinnostunut keskustelemaan Diakonia-ammattikorkeakoulun rehtorin ja toimitusjohtajan tehtävästä.

Tuosta soitosta alkoi kiinnostava, nyt jo yli 11 vuotta kestänyt matka korkeakoulumaailmaan. Olin ollut pitkään rakentamassa kristilliselle päihdetyölle keskusjärjestöä. Viihdyin työssäni, jossa saimme laaja-alaisesti kehittää palveluja, yhteisöllistä toimintaa ja työllistymismahdollisuuksia asunnottomille, vankilasta vapautuville, päihteistä kärsiville ja monille muille ryhmille.

Rinnalla olin ollut jossain määrin mukana korkeakoulumaailmassa. Puoli vuosikymmentä aikaisemmin olin tohtoroitunut, olin juuri saamassa dosentuurin ja olin opettanut jonkin verran niin yliopistoissa kuin Diakissakin. Silti en osannut arvata niitä myllerryksiä, joita korkeakoulupolitiikka ja Suomen julkinen talous toisivat korkeakouluihin.

Diakiin oli kuitenkin helppo sitoutua. Sillä on puhutteleva historia ja tarina. Sillä oli ja on selkeä missio ja profiili. Se on osa laajaa kansainvälistä diakonia-alan ja diakoniahenkistä korkeakoulutusta.

Niiden pohjalta oli hyvä henkilöstön, opiskelijoiden ja omistajien edustajien kanssa kristallisoida strategia lyhyeksi ja ytimekkääksi. Sen varassa on voitu toimia muuttuvissa tilanteissa. Parhaillaan laajassa prosessissa katsotaan, mitä tarpeita nyt on päivittää strategiaamme.

Tällä matkalla on ollut monta tärkeää tukea, joiden varaan seuraajakin voi työnsä perustaa. Ensimmäiseksi haluan mainita henkilöstön. Diakiin valikoituu väkeä, jolla on maailmanparantamisen tauti. He ovat kaikkien selvitysten mukaan hyvin sitoutuneita. Suuret uudistukset on voitu valmistella yhdessä. Vaikka muutoksia on ollut enemmän kuin kohtuudella, työhyvinvointi on nyt vuosi vuodelta parantunut.

Monipuolista osaamista ja kokemusta edustavan johtoryhmän kanssa on ilo työskennellä. Suurin vaara on asioiden vyöry, joka murskaa liian usein aidot keskustelu- ja visiointihetket. Olemme kuitenkin pystyneet viemään eteenpäin systemaattista uudistustyötä. Viimeksi on uudistettu opetussuunnitelmat niin, että ne paremmin ja joustavammin vastaavat työelämän tarpeisiin. Koulutustarjonnan ja –toteutuksen muotoja on jatkuvasti kehitetty digitalisaation myötä, mikä näkyy myös Diakin hyvässä vetovoimaisuudessa.

Vaikka joku hallitusammattilainen sanoi minulle, että toimitusjohtajan on mahdotonta selviytyä sellaisen hallituksen kanssa, josta suuri osa on samalla kiinteistönomistaja-vuokranantajia. Olemme voineet yhdessä osoittaa tämän ennustuksen vääräksi. Hallitus on aina tiukan paikan tullen kyennyt tekemään välttämättömiä ja väistämättömiä ratkaisuja. Olemme saaneet yhteen hiileen puhaltamisella itse asiassa aikaan melkoisen kiinteistökehityksen – puhumattakaan nyt muusta kehityksestä. Ja ammattikorkeakoulu-uudistus uudisti myös hallituksen koostumusta.

Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen piirissä on syntynyt merkittävä kollegiaalinen verkosto. Tosin väki on vaihtunut miltei kokonaan kahden tusinan joukkueessa. Olen nyt virkaiältäni kolmanneksi vanhin Seinäjoen ammattikorkeakoulun Tapio Varmolan ja Arcadan Henrik Wolffin jälkeen.

Tärkeää on ollut rakentaa myös strategista yhteistyötä varsinkin tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa. Ne yhteydet ovat kullan arvoisia; parhaimmillaan niistä syntyy keskinäisen tuen verkostoja. Tärkeimpänä kehitysalustana pidän omistajayhteisöjen dynaamista sosiaali-, terveys-, diakonia- ja nuoristyötä. Sillä saralla on vielä paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia. Iloitsen siitä, että kirkon, hiippakuntien ja seurakuntien kanssa on nyt saatu suorastaan ”uusi vaihde” päälle yhteistyössä. Korkeakouluyhteyksiä on paljon, mutta nostan esille erittäin hedelmällisen yhteistyön Itä-Suomen yliopiston kanssa. Myös THL:n kanssa on paljon hanketoimintaa. Strategisen liittouman rakentaminen Arcadan kanssa on myös monella tapaa lupaavaa. Kansainvälisessä toiminnassa on monia merkittäviä yhteistyökumppaneita.

Nyt vuodenvaihteessa tapahtuu kohtalaisen suuri muutos Diakin toiminnassa. Se on ollut yhtäältä osa korkeakoulujen rakenteellista kehittämistä ja sopeutumista kaventuneeseen rahoitukseen. Eteläisellä alueella 15 kilometrin säteen muodostaman ympyrän sisällä toimineet kolme kampusta lopullisesta yhdistetään. Toisaalta se on tärkeä osa oppimisympäristöjen modernisointia, jota olemme tehneet jo Turussa ja Porissa – ja jota tavoittelemme muillakin alueellisilla kampuksillamme Oulussa ja Pieksämäellä. Kalasataman pohjoisimmalle tontille, toisen itsenäisen ammattikorkeakoulun Arcadan naapuriin, valmistuu uusi eteläisen alueen kampuksemme.

Vuoden vaihteen jälkeen tarvitaan pitkäjänteistä seuraavan vaiheen johtamista Diakissa. Tarkkaan harkittuani päätin ehdottaa Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy:n hallitukselle, että se etsisi seuraavan viestikapulan kantajan Diakin johtoon juuri tässä muutosvaiheessa jo hieman ennen eläköitymistäni. Hallitus näki näin viisaaksi menetellä. Jatkan vielä jonkin aikaa mm. hankkeissa, joista osaa olen ollut laittamassa liikkeelle. Tämä on siis tausta, miksi Diakonia-ammattikorkeakoulu etsii nyt uutta rehtori-toimitusjohtajaa.

Tarjolla on siis äärimmäisen kiinnostava ja haastava tehtävä. Tavoitteena on, että uuden rehtori-toimitusjohtajan työ alkaisi 1.1.2016. Nyt ei ole siis minkäänlaisten lähtöloitsujen aika: Syksy mennään täysillä tässä tehtävässä.

  1. Kristillinen etiikka – myös seksuaalietiikka – perustuu pohjimmiltaan Jumalan ilmoitukseen, Jeesukseen Kristukseen ja siihen traditioon, jonka pohja on; miten Pyhä Henki tulkitsi aiempaa VT:n ilmoitusta apostoleille ja alkuseurakunnalle. – Siitä, että meillä on tietty taipumus ja ominaisuus, ei vielä seuraa, että meillä on oikeus tai peräti kuin velvollisuus sitä harjoittaa.

    Kristus sanoo myös:
    ”opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.” (Matt. 28:20)

    ”minä tahdon sinun varjella kiusauksen hetkestä, joka koko maan piirin päälle tuleva on, niitä kiusaamaan, jotka maan päällä asuvat.” (Ilm. 3:10)

    Mutta voimme vedota myös rationaalisiin syihinkin. Esim. siihen, että ihminen kuuluu selkärankaisten pääjaksoon, kädellisten lahkoon, nisäkkäiden luokkaan ja isojen ihmisapinoiden heimoon ja että amatöörinkin arvioimana ainakin 100 miljoonaa vuotta lisääntymisemme ja ituradan jatkuminen on perustunut linjassamme uros-naaras yhtymiselle. On hassua väittää, ettei sukupuolilla ja sukupuolirooleilla ole biologista taustaa !

    Ennen globaalia viihdeteollisuuden maailmanvalloitusta pidettiin kohtuullisen luonnollisena, että meitä on naisellisempia miehiä ja miehekkäämpiä naisia. Globaali viihdeteollisuus loi sittemmin hyvin kapean; ultrafeminiiniset ja -maskuliiniset sukupuoliroolimallit, joiden suhteen ihmiset ja varsinkin nuoret kokivat riittämättömyyttä. Tämä on yksi tausta sukupuoli-identiteetin kriisille.

    Eräs tutkimuksissakin havaittu taustatekijä on ympäristömyrkkyjen vaikutus. – Ja vielä yksi, johon keskustelussa on useampaan kertaan viitattu; 1920-luvun kulttuurimarxilaisuus, jossa tietoiseksi tavoitteeksi otettiin länsimaisen yhteiskuntajärjestyksen romauttaminen ja maailmanvallankumouksen edistäminen mm. sukupuoliroolien ja perhe-arvojen kiistämisellä. Neuvostoliitossa tällaista ei omaan uuteen yhteiskuntakokeiluun hyväksytty, mutta se jäi elämään bolsevismin asiaa laput silmillä ajaneiden Länsi-Euroopan marxilaisten intellektuellien kehitelmissä…

    • Ihminenhän on ihmisapinoiden joukossa melko hetero laji. Ennestään tiesin että bonobot eli kääpiösimpanssit eivät ole mitenkään kaapissa, mutta nyt kun googletin niin yllätyin tiedosta, että YHTÄÄN umpiheteroa kääpiösimpanssia ei ole toistaiseksi löydetty.

      Monella eläinlajilla ei-heterous on yleisempää kuin ihmisellä, joskin suhteellisen harvinaista on, että vastakkainen sukupuoli ei lainkaan kiinnosta. Silti esim. lampaissa ja eri lintulajeissa löytyy umpihomojakin.

    • Korteniemen kirjoitus on ristiriitainen. Uskonnollisen liturgian jälkeen tulee kappale, joka alkaa vetoamisella rationaalisiin syihin. Jos rationaalinen on järkiperäisen synonyymi, ihmettelen Korteniemen sanavalintaa.

      Nykyihminen ei toki ole 100 miljoonaa vuotta, mutta olen silti samaa mieltä Korteniemen kanssa siitä, että nykyihmisen noin 200,000 vuotisen elinkaaren aikana lisääntyminen on aina perustunut uros-naaras yhtymiselle. Se, mikä tämän itsestäänselvyyden relevanssi on sille, että ihmisyksilöissä on aina esiintynyt homoseksuaalisuutta, ei minulle aukea. Ilmeisesti Korteniemellä on päähänpinttymä, että aivan jokaisen ihmisen on pakko paritella uros-naaras parina tai että homoseksuaalit yksilöt olisivat toisten homoseksuaalien jälkeläisiä.

      Korteniemen viittaus ympäristömyrkkyihin ja kulttuurimarxilaisuuteen on viimeistään osoitus siitä, että aivan kaikki muumit eivät ole laaksossa ja argumentaation rationaalisuutta on turha etsiskellä.

    • Höpö höpö. Luin Juha Ahvion sepustuksen. Patmoksen tutkimusjohtajan kulttuurimarxismiin perustuvat salaliittoteoriat ovat täysin vailla minkänlaista tieteellistä pohjaa. Samaa tasoa kuin uskomukset ”siionin viisaisen pöytäkirjoista. Pahimman laatuista pseudotiedettä. Muistuttaa hiukan sellaisen tutkimuslaitoksen luin ”Ahnenerbe” puuhia.

      Jostain kumman syystä tällaiset teoriat tuntuvat saavan kaikkein eniten vastakaikua juuri siellä missä muutoinkin vainoharhat ja usko ”henkioppeihin” on ollut kaikkein vahvinta

    • Titenkin sukupuolisilla ominaisuksilla on biologinenkin tausta. Siksipä sinullakin Markku Kortesniemi on nännit muistona alkunisäkkäiden (ESIM- ADAMIN) androgyniasta ja lähtökohtaisesta fenimiinisyydestä. Siksipä Raamatun Eevaakin eli kohtUa sanottiin ’k a i k e n elävän äidiksi. Ja siksi mieS saa mitokondrionsa aina
      ä i d i n puolelta jA siksi ihmisen sikiö sisältää 6 ensimäistä raskausviikkoa molmepien sukupuoletan sukuaihiot sikiön alkaessa aina automaattisesti kehittyä ensin naiseksi ja vasta tosiisijaisesti mieheksi. Näin naisella onkin kaksi x kromosomia eikä yhtään miehen kromosomia mutta miehellä on myös yksi naisen x ja vain yksi miehen y-kromosomi. Nianen onsiis miehenkinalkumalli.
      Sikiökehityksessä voi millä tahansa sen kehitysasteella tapahtua pääsäännöstä poikkeavaa kehittymistä, jolloin syntyy esim. hermafrodiitteja molemmin sukuelimin vatustettuja lapsia kuten myös lapsia, jotka erilaista synnynäsistä kohdunsusiäisistä hormonaalisista tai geneettisistä tai molemmista syistä kehittyvät myöhemmin biseksuaaleiksi,homoiksi tai lesboiksi.
      Sukupuolisuutta eivät määrää yksin ulkoiset sukuelimet kuten monet näyttävät naivisti kuvittelevan.

  2. ”On hassua väittää, ettei sukupuolilla ja sukupuolirooleilla ole biologista taustaa !”

    Kukahan näin on väittänyt? Biologiaahan se homoseksuaalisuuskin on. Sinä vain oletat, että biologia ei ole muuta kuin lisääntymistä. Kyllä seksuaalisuuden monet piirteet ovat yhtälailla elollisen luonnon lainalaisuuksien piirissä. Yritä nyt päästä yli siitä, että seksuaalisuus on laajempi käsite kuin hedelmöityminen.

    Ja jos tuo on sinun käsityksesi globaalista viihdeteollisuudesta niin katsot luultavasti väärää kanavaa. Ja nyt on vaikea nähdä, että millä tavalla sukupuoli-identiteetti olisi kriisissä. Minun nähdäkseni ihmisten sukupuoli-identiteettien moninaisuutta tuetaan kouluissa ja muualla enemmän kuin koskaan.

    Mitä tulee kulttuurimarxismiin niin ei tässä perhearvoja olla kiistämässä vaan toteamassa, että onko ne pakko rajoittaa tietynlaisiin perheisiin. Eikö olisikin mukava jos kaikki perheet voisivat olla tukemassa toisiaan tässä elämässä.

    Homoseksuaalisuudesta on muodostunut Markulle nyt niin iso mörkö, että mikä vaan – ympäristömyrkyistä lähtien – kelpaa tukemaan hänen henkilökohtaista näkemystään jostain suuresta pahasta jota hän ei näytä oikein tuntevan itsekään.

  3. Teoreettinen kysymys Markulle ja muille. Oletetaan, että homoseksuaalisen suuntautumisen todennäköisyys määräytyy geeneissä(tätä ei tarvitse kuitenkaan uskoa vastatakseen) ja tulevaisuuden geeniterapialla tätä todennäköisyyttä voitaisiin pienentää. Kehottaisitte lapsenlapsianne turvautumaan tähän? Mitä kaikkea te tekisitte sen eteen, ettei läheisistänne tulisi homoseksuaaleja?

  4. Markku Kortetniemi: Kirjoitat seuraavaa: ”Ja vielä yksi, johon keskustelussa on useampaan kertaan viitattu; 1920-luvun kulttuurimarxilaisuus, jossa tietoiseksi tavoitteeksi otettiin länsimaisen yhteiskuntajärjestyksen romauttaminen ja maailmanvallankumouksen edistäminen mm. sukupuoliroolien ja perhe-arvojen kiistämisellä. Neuvostoliitossa tällaista ei omaan uuteen yhteiskuntakokeiluun hyväksytty, mutta se jäi elämään bolsevismin asiaa laput silmillä ajaneiden Länsi-Euroopan marxilaisten intellektuellien kehitelmissä…”

    Elvytät nyt vanhaa juutalais-marxilaisen salaliiton teoriaa, joka oli 1930-luvulla suosittu. Oletko sitä mieltä, että vain marxilaiset intellektuellit ovat syyllisitä tähän, vai lasketko vikapäiksi myös juutalaiset?

    • Näillä vihjailuilla nyt yritetään sanoa, että: homoseksuaalisuuden näkeminen ei-syntinä, ei-rikollisena, ei-sairautena on lähinnä juutalaismarxistien aikaansaannosta. Kamalaa. Ilman Rosa Luxemburgia saisi homot vielä passittaa sinne, minne ne ”sivystyneiden” kommentoijien mielestä ilmeisesti kuuluvatkin: hourulaan ja vankilaan.

      Lisäksi Korteniemi esim. on vihjaillut homojen taipumuksesta pedofiliaan. Hiukan irvokasta, kun ajattelee kyseisen kommentoijan uskonnollista viiteryhmää.

      Homopaniikista tässä täytyy olla kysymys. Tuskin muutoin oletettavasti normaaliälyiset ja kohtuullisen sivistyneet ihmiset lankeaisivat tällaiseen vainoharhaan, kai?

  5. On totta, etteivät ihmiset voi ketään eheyttää. Mutta Jeesus on syntisten Vapahtaja, Hänelle on kaikki mahdollista. Se, minkä Jumalan Sana sanoo synniksi, se on sitä ja vahingoittaa ihmistä ja hänen läheisiään. Jumalan Sana on ihmeellinen voimassaan: ”Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.” (1Joh.1:9).

    • Aiemminkin esittämäni rinnastus: Jeesus voi herättää kuolleista (ja siitä on ennakkotapauksiakin, toisin kuin eheyttämisestä). Oikeuttaako tämä ihmiset perustamaan kuolleistaherättämisyhdistyksi ja -palveluita?

    • Mielestäni tietyn joukon ihmisiä voisi lähettää harjoittelemaan veden päällä kävelyä kun Jumalle kerran kaikki on mahdollista. Kannattaa valita mahdollisimman syvä lammikko.

    • Poistaako Jeesus siis hermafrodiitilta, jos hän kovasti rukoilee,mm. toiset sukuelimet Anneli Salo?

Niemelä Jorma
Niemelä Jormahttp://www.doktriini.fi
Yhteiskuntatieteilijä, jolla on pitkä kansalaisjärjestö- ja korkeakoulutausta. Sosiaalityön dosentti. Erikoistunut mm. sote-kysymyksiin ja järjestöjen asemaan siinä. Koulutusta, konsultointia, konseptointia ja tutkimuspalveluja doktriini.fi-palvelujen kautta.