Teesi n:ro 3

Ole aina jäsenen puolella

Ihmiset kuuluvat kirkkoon ja seurakuntaan eri syistä. Joku vanhasta muistista, toinen harkinnan seurauksena. Kolmas sanoo, ettei usko niin kuin kirkko opettaa, neljäs haluaa uskoa pilkunpaikatkin kirkon opista. Viides ehkä tulkitsee kaiken uusiksi.

Oli jäsenyyden syy mikä tahansa, älä aliarvioi tai yliarvioi ketään. Jokainen jäsen on yhtä arvokas. Puolusta jäsenyyttä, oli se minkälaista tahansa. Sillä – tätä älä unohda – jäsenet maksavat palkkasi. Jäsenet ovat antaneet sinulle tehtäväksi edistää tiettyjä uskonnon harjoituksen piiriin kuuluvia asioita. Et saa palkkaasi sen vuoksi, että sinulla on yksityinen johdatus tai missio. Saati, että tiedät asiat paremmin.

Siispä rakasta jokaisen jäsenen jokaista mielipidettä ja näkökantaa. Puolusta ja rohkaise jäseniä maailmankatsomuksellisessa keskustelussa sekä uskon kasvussa ja toivon vahvistamisessa. Se on palvelijan osa.

*

Kotimaa julkaisee viikoittain yhden teesin reformaation juhlavuoden innostamana (5.11.2017 saakka). – Teesien kirjoittaja/kokoaja on Olli Seppälä. – Keskustelu sallittua, jopa toivottavaa.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Eli kyseessä ei ole jumalanpalvelus, ei kokoontuminen armonväineiden osallisuuteen ja Kristuksen puhuteltavaksi ja hoidettavaksi, vaan paremminkin hyvän tahdon ihmisten ja eri uskontojen edustajien kokoontuminen rauhanteeman ympärille.

    Jostakin syystä kokoontumispaikaksi on silti valittu kirkko. Ja uutinen, jota edellä kommentoitiin, puhui ”saarnastuolista”.

    Olisiko parempi siirtää tilaisuus profaaneihin tiloihin ja puhua saarnan sijasta puheesta?

  2. Minusta Pekka Haavisto on mies paikallaan saarnaamaan nimenomaan YK:n päivän ekumeniseen ja monikieliseen jumalanpalvelukseen. Viime vuonna vastaavassa tilaisuudessa saarnasi Elisabeth Rehn, joka toki kuuluu kirkkoon, mutta ei liene sieltä oikeaoppisemmasta päästä edes maallikkona, mikäli on uskominen Rehnin presidentinvaalikampanjassaan v. 1994 antamiin uskoaan koskeviin vastauksiin.

    • Kari-Matti: ”Minusta Pekka Haavisto on mies paikallaan saarnaamaan nimenomaan YK:n päivän ekumeniseen ja monikieliseen jumalanpalvelukseen.”

      Samaa mieltä. Jos joku, niin Haavisto on.

    • Koko puhe oikeudesta saarnata kirkossa on suuresti harhautunut. Ajatelkaapa hyvät ystävät ja kylänmiehet, että Uusi testamentti tuomitsee jyrkästi homoseksuaalisuuden harjoittamisen ja sanoo, etteivät sellaiset peri Jumalan valtakuntaa.
      Apostolisessa seurakunnassa ei olisi tullut kuuloonkaan, että edes silloinen ylipappi, joka ei uskonut Jeesukseen olisi päässyt seurakuntaa opettamaan.Eikä edes seurakunnan jäseneksi päässyt sellainen, joka ei ollut luopunut Raamatun vastaisesta elämästä.
      Nyt olemme tilanteessa, jolloin kirkossa saa esittää melkein mitä tahansa ja kuka tahansa. Portit on avattu maailmalle sepposen selälleen. Kirkon johtajat ovat tietoisesti hylänneet Jumalan Sanan. Jospa joku profeetta vielä nousisi ja sanoisi suorat sanat kirkon johtajille. Koko keskustelu on saarnaluvasta ym. on hakoteille, ellei haluta seurata Jumalan Sanasta löydettävää mallia.

  3. Minä taas arvostan paljon, paljon enemmän sekä pietististä vanhoillislestadiolaisuutta että ortodoksis-evankelikaalista Lähetyshiippakuntaa kuin sekulaaria Tulkaa Kaikki-liikettä, mutta kannatan myös Pekka Haaviston kirkossa saarnaamista/puheen pitämistä ja tasa-arvoista avioliittolakia sekä homojen kirkollista vihkimistä. Tähän teologis-kirkkopoliittiseen fraktioon ei ole toistaiseksi ollut tungosta.

  4. Tässä kuten vaaliehdokasasiassa on läsnä vakaumuksellinen sana. Vaaliehdokasasiassa siitä yleensä haluttiin päästä eroon. Miksi. Kummassakin tapauksessa vakaumuksellinen sanalle on helppo lausua kirkollinen sisältö, jos vain halutaan. Se tarkoittaa Ihmisen halua ja ymmärrystä hakeutua säännöllisesti sana- ja ehtoollisyhteyteen seurakunnassaan. Jos edelliseen lisättäisiin vielä Ihmisen säännöllinen ripin käyttö, tarkoittaisi se pelastavan uskon harjoittamista. Mutta mitä sitten voi sanoa siitä, että kirkkomme ei maksavalle jäsenelleen kerro kirkon pelastukseen ja vanhurskauttamiseen vievistä askelmerkeistä, vaan antaa ymmärtää armon ja pelastuksen tulevan jäsenyyden mukana. Toki poikkeukseksi kirkko ilmoittaa , että Jumala voi toimia toisinkin. Koskeeko toisintoimiminen kaikkia rivijäseniä.

  5. Vaahtoranta: ”Eli kyseessä ei ole jumalanpalvelus, ei kokoontuminen armonväineiden osallisuuteen ja Kristuksen puhuteltavaksi ja hoidettavaksi, vaan paremminkin hyvän tahdon ihmisten ja eri uskontojen edustajien kokoontuminen rauhanteeman ympärille. ”

    Eli ihan samanlainen tapahtuma kuin Vaahtorannan johtama ja edustama uskonnollisten ihmisten kokoontuminen Posellissa Raumalla.

    On huojentavaa tietää, että me kaikki tiedämme, että Vaahtoranta ja hänen johtamansa uskonnollinen yhteisönsä ei ole millään tavalla Suomen ev.lut.kirkon kanssa missään tekemisissä.

    • Tällä kertaa tällaista kommenttia pukkaa K24n blogisti Juha Heinilältä. Sillälailla.

      Millä tavalla Juha Heinilä Martti Vaahtorannan johtama uskonnollinen yhteisö on missään tekemisissä ev.lut.kirkon kanssa ?

    • Jussi Anttalainen, sinä olet kirkosta eronnut ateisti, jolla ei ole mitään tekemistä evl-kirkon kanssa.

      Nyt on kirkon vaalit tulossa ja kaikki me, jotka kuulumme evl-kirkkoon saamme äänestää kirkon vaalissa. Vaalissa on paljon hyviä ehdokkaita. Olen varma, että Raumallakin vaaleihin osallistutaan aktiivisesti.

    • Heinilä: ”Jussi Anttalainen on kirkosta eronnut ateisti, joka rienaa uskovia sen kun kerkiää. ”

      No tulihan tuokin asia julistettua kristallin kirkkaana totuutena kaikelle kansalle herra blogistin, sivistyksen silaaman kommentin välityksellä.

      Mutta Juha, eikös tällä foorumilla ole toisen ihmisen henkilöön puuttuminen kiellettyä. Mitenkäs sinä, uskova ihminen et noudata sääntöjä? Ja siksi toiseksi, mitä vikaa kirkosta eronneessa ateistissa on, jos on lainkuuliainen kansalainen, ja julkaisee omia mielipiteitään vapaassa maassa?

    • Heinilä: ”Nyt on kirkon vaalit tulossa ja kaikki me, jotka kuulumme evl-kirkkoon saamme äänestää kirkon vaalissa. Vaalissa on paljon hyviä ehdokkaita. Olen varma, että Raumallakin vaaleihin osallistutaan aktiivisesti.”

      Nyt tuokin asia tuli kerrotuksi kaikelle kansalle. Heinilä hallitsee suvereenilla tavalla truismin.

      Hauki on kala.

    • Kimmo, vastasin Jussille, kun hän mustamaalasi evl-kirkon pappia ja hänen seurakunta. Vastasin samalla äänensävyllä, kuin Jussin kommentti oli. Toki kirkosta eronneella saa olla omia mielipiteitä ja julkaista niitä.

    • Tämän kommentin ylläpito voi poistaa, mikäli haluaa, mutta: en ole lukenut toistaiseksi yhtään asiallista, millään tavoin rakentavaa kommenttia Jussi Anttalaiselta. Jos K24-sääntöjä tiukemmin tulkittaisiin, ne voisi lähes kaikki poistaa.

    • Heinilä hallitsee suvereenilla tavalla truismin.

      Kimmo, vastaukseni oli Jussin kysymykseen. Toki on itsestään selvyys, että evl-kirkon vaaleissa on paljon hyviä ehdokkaita. Tästä olemme samaa mieltä.

    • Me kaikki tiedämme, että kovasydämistä uskonnollista linjaa edustavat lähes aina puheillaan/kommenteillaan pyrkivät muka mitätöimään erilailla ajattelevan – kuten tässäkin viestiketjussa Kari-Matti Laaksonen ja Juha Heinilä.

      Tällainen toisten mitätöinti, iholle tuleminen, julma asenne vaikkapa tasa-arvokysymyksiin, mm. naispappeihin, tai naisiin, jotka joutuvat syystä tai toisesta tekemään vaikean ratkaisun aborttiin. Myös julma asenne seksuaali-ja muihin vähemmistöihin on tuttua kovasydämisten puheissa/kommenteissa.

      Ja kaikki tällainen kovasydäminen toiminta tapahtuu kirkon sisällä. Luulen, että juuri tällaisten uskonnollisten ihmisten toiminta kirkon sisällä johtaa kirkosta eroamisiin. Ainakin tästä johtuen itse erosin kirkosta. Mutta jos kirkon suunta muuttuu, olen valmis liittymään kirkkoon takaisin.
      Avainkysymys on: miten kirkko muuttaa suuntautumistaan ja ottaa kantaa asioihin

    • Heinilä: ”evl-kirkon vaaleissa on paljon hyviä ehdokkaita.”

      Toki, kuten nyt esimerkiksi kampanjakasvot Jani Toivola ja Iina Kuustonen.

    • Juha Heinilä: ”Kimmo, vastasin Jussille, kun hän mustamaalasi evl-kirkon pappia ja hänen seurakunta. Vastasin samalla äänensävyllä, kuin Jussin kommentti oli. Toki kirkosta eronneella saa olla omia mielipiteitä ja julkaista niitä.”

      Tosiasia edelleen kuuluu: Teologian tohtori Vaahtoranta ja hänen johtamansa uskonnollinen yhteisönsä, Posellissa kokoontuva uskonnollinen yhteisö, ei ole Suomen ev.lut.kirkon kanssa millään tavalla tekemisissä.

    • Jussi, sinä kirkosta eronneena ateistina olet Suomen evl-kirkon ulkopuolella. Meillä, jotka olemme koko ikämme kuuluneet Suomen evl-kirkkoon, ole mitään syytä lähteä kirkostamme pois.

      Ymmärrä Jussi, että sinulla ei ole evl-kirkon kanssa mitään tekemistä, koska olet kirkosta eronnut. Me muut taas olemme täysivaltaisia evl-kirkon jäseniä.

    • Juha Heinilä, sinä kovasydämisenä vanhauskoisena olet Suomen ev.lut.kirkon sisällä. Aiheutat epäjärjestystä Meillä, jotka olemme koko ikämme kuuluneet Suomen evl-kirkkoon, ole mitään syytä lähteä kirkostamme pois.

      Ymmärrä Juha Heinilä, että sinä ja sinun kaltaiset kovasydämiset tekevät Suomen ev.lut.kirkosta kirkon, johon ihmisillä ei ole tilaa, Me kaikki tiedämme, että sinun kaltaisten kovasydämisten mielipiteitten vuoksi nyt lokakuunkin aikana lähes 2 500 ihmistä on eronnut ev.lut.kirkosta.

      Tosiasia edelleen Heinilän kommentin ( 171014, klo 20;35) jälkeen kuuluu: Teologian tohtori Vaahtoranta ja hänen johtamansa uskonnollinen yhteisönsä, Posellissa kokoontuva uskonnollinen yhteisö, ei ole Suomen ev.lut.kirkon kanssa millään tavalla tekemisissä.

    • Jussi, taas taisit unohtaa, että sinä et kuulu evl-kirkkoon. Omia luulojasi kirjoittelet.

      Vaikka toistaisit väitteitä tuhat kertaa, ei sillä ole mitään merkitystä. Tosiasiat eivät muutu, vaikka sinä Jussi muuta kirjoittelet.

    • Juha Heinilä: taisit taas nukahtaa. Tosiasia siis oli: teologian tohtori Vaahtoranta ja hänen johtamansa uskonnollinen yhteisönsä, Posellissa kokoontuva uskonnollinen yhteisö, ei ole Suomen ev.lut.kirkon kanssa millään tavalla tekemisissä.

    • Jussi, et kuulu evl-kirkkoon. Käytämme sinunkin puolesta äänioikeuden evl-kirkon vaaleissa. Kannattaa äänestää vaaleissa, niin saa mieleiset edustajat. Tänäkin vuonna valitaan hyvät edustajat.

    • Vaikka Juha Heinilä kuinka väistelee. tosiasia edelleen kuuluu: teologian tohtori Vaahtoranta ja hänen johtamansa uskonnollinen yhteisönsä, Posellissa kokoontuva uskonnollinen yhteisö, ei ole Suomen ev.lut.kirkon kanssa millään tavalla tekemisissä.

      Tämän kommentin ylläpito voi poistaa, mikäli haluaa, mutta: en ole lukenut toistaiseksi yhtään asiallista, millään tavoin rakentavaa blogia tai kommenttia Juha Heinilältä. Hän rienaa kirkosta eronneita sen kun kerkiää. Jos K24-sääntöjä tiukemmin tulkittaisiin, ne voisi lähes kaikki poistaa.

    • Jussi, vaikka sinä et itse kuulu evl-kirkkoon, niin voimakkaat omat luulot sinulla on, joista et anna periksi. Pidä omat luulosi, jos se helpottaa.

      Kirjoitan yleisesti, eikä sinun tarvitse siitä mieltäsi pahoittaa. On hienoa kuulua evl-kirkkoon. Nyt on tärkeät vaalit tulossa ja voimme valita mieleiset valtuutetut, joista osa pääsee evl-kirkon uuteen kirkolliskokoukseen. Moni meistä on ehdolla vaaleissa, joten hyviä ehdokkaita on paljon. Meillä kaikilla kirkon konfirmoiduilla jäsenillä on oikeus käydä evl-kirkon messuissa ehtoollisella ja osallistua muutenkin evl-kirkon toimintaan. Kaikilla evl-kirkon papeilla on oma hallinnollinen piispa esim. Turun arkkihiippakunnan piispa Kaarlo Kalliala.

  6. 1) On virheellistä vedota Elisabeth Rehniin ikäänkuin tämä antaisi oikeuden ottaa myös Haavisto. Kirkon kannalta oleellista on että Elisabeth Rehn on kirkon jäsen elikä siis Jumalan kansan jäsen kun taas Haavisto tähänastisten tietojen mukaan ei sitä ole.

    2) Ikivanha kritillinen opetus on kirkon alkuajoilta alkaen ollut että kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta, extra ecclesiam nulla salus.
    Tämä myös ratkaisee onko jonkun ihmisen vakaumus kristillistä uskoa vaiko jotain muuta filosofointia.

    3) Kirkkomme tunnustus myös opettaa että saarnavirka on sitä varten että syntyisi vanhurskauttava usko.
    Augsburgin tunnustus puhuu siitä ettei kukaan saa julkisesti saarnata kirkossamme ilman piispan antamaa valtuutusta eli pappisvihkimystä (latinaksi rite vocatus). Koska nykyinen kirkkojärjestyksemme on delegoinut tämän tehtävän kirkkoherroille, jotka voivat tarvittaessa kutsua muitakin kuin pappisvihkimyksen omaavia saarnaamaan, niin tämän mukana ei suinkaan ole muutettu tunnustuksen alkuperäistä ajatusta siitä että vain sellainen joka itse elää kirkon uskosta eli on kirkon arvostama jäsen kirkossamme voi tehdä tämän saarnaamisen palvelustehtävän.

    • Lahtinen: ”Vai täytyykö nykyään ensin kääntyä homoksi, että on pätevä?”

      Kannattaa ainakin yrittää, ei se kyllä helposti onnistu sekään, jos on heteroksi syntynyt. Mutta jospa sinulle riittäisi se, että tulet ulos kaapista?

    • Nurmenniemi: ”Tämä tällainen on selkeä osoitus kirkkomme tilasta! Eipä ole enää jäljellä mitään kirkkotilan, Raamatun, kirkon omien linjojen mukaisten ratkaisujen kunnioittamisesta. Tämä loputon taiteilu ihmisten suosiosta kyllästyttää ja kahistuttaa!”

      Nurmenniemen kommenttien kaltaiset lausahdukset hymyilyttävät jo tällaista uskonnotonta papparaistakin ylivertaisessa tekopyhyydessään ja nykyisen kirkon kauhistelussaan.

2017 Teesiblogi
2017 Teesiblogi
TEESIBLOGI. Reformaation merkkivuoden kunniaksi teesi per viikko. Myös Kotimaan takasivulla julkaistut teesit on kohdistettu kirkolle ja sen uskollisille pojille ja tyttärille. Saa kommentoida.