Teesi n:o 27 – Tappamista kaihda kuin ruttoa

Älä hyvä ihminen tapa pahaa ihmistä. Älä myöskään hyvää tai kilpailijaa, tai edes ärsyttävää. Elämä on Jumalan antamaa, henki kulkee Luojan rakkauden ansiosta: mikä sinä olet sen sammuttamaan! Elämän pyhyyden kunnioitus on viisauden alku. Tämän kun muistat, hyvin menestyt sekä näkyvässä että virtuaalisessa maailmassa.

Luther-vainaa selittää viidettä käskyä samalla kertaa aikansa ihmisenä ja modernina. Hän lähtee siitä, että vain Jumalalla ja esivallalla on oikeus tappaa. Esivallalla sen vuoksi, että se suojelee ihmisiä. Jumalan syitä emme tiedä. Samaan hengenvetoon Luther opastaa: ”Ketään ei saa vahingoittaa kätten teoin eikä myöskään käydä puhein yllyttämään tai neuvomaan sellaiseen.” Hyvin sanottu. Eikä riitä, ettei tapa, ei myöskään sovi loukata tai kantaa vihaa toista kohtaan. Perusihmisellä ei ole oikeus kohottaa kättään ketään vastaan.

Tappajaksi voi tulla tahtomattaan. Esimerkiksi sallimalla sellaisen pahan, joka johtaa viattoman (viattomien) kuolemaan. Tai esimerkiksi jos ei auta veteen vajoavaa, vaikka voisi, on syypää kuolemaan. Tämä on maallisen lain ja Jumalan silmän tuomio.

*

Kotimaa julkaisee viikoittain yhden teesin reformaation merkkivuoden innostamana (5.11.2017 saakka). – Teesien kirjoittaja/kokoaja on Olli Seppälä. – Keskustelu sallittua, jopa toivottavaa.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. ”Luther-vainaa selittää viidettä käskyä samalla kertaa aikansa ihmisenä ja modernina. Hän lähtee siitä, että vain Jumalalla ja esivallalla on oikeus tappaa.”

    Ja olisi itse ollut valmis tappamaan noitia vaikka omin käsin:

    10: WA Tr 4:51–52, no. 3979 quoted and translated in Karant-Nunn, 236. The original Latin and German text is: ”25, Augusti multa dicebant de veneficis et incantatricibus, quae ova ex gallinis et lac et butyrum furarentur. Respondit Lutherus: Cum illis nulla habenda est misericordia. Ich wolte sie selber verprennen, more legis, ubi sacerdotes reos lapidare incipiebant.

  2. Joosua teki kansanmurhia pitkin ja poikin Palestiinaa valloitusretkillään. Myös lapset ja naiset lahdattiin. Oli kuulemma Jumalan tahto. Niinköhän? Muutamaa kymmentä vuotta aikaisemmin Jumala antoi lain tauluissa 10 käskyä. Yksi niistä oli: Älä tapa. Saiko Joosua oikeasti poikkeusluvan tappamiselleen vai oliko kyseessä sotapolitiikka, joka oikeutettiin muka Jumalan käskyllä tappaa kokonaisia kaupunkeja kaikkineen kuten vt:n tutkija tutkija Raija Sollamo on esittänyt. Kovasti olivat Jumalan käskyt lipsuneet jos näin oli. Joosuan tapporeissut pääsevät vielä kummallisempaan valoon jos mietitään mitenkä kaikkea väkivaltaa vastustava Jeesus olisi niihin samana aikana suhtautunut. Mitenkähän menisi nykyään läpi jos jokin ”hurskas jumalan mies” väittäisi saaneensa käskyn Jumalalta tappaa joukoittain ihmisiä. Tuollainen käytös sopii vain mielipuoliselle ISIS:lle. En usko että monikaan kristitty ymmärtäisi mitään vakuutteluja. Mielenkiintoista että vanhan testamentin kertomuksia luetaan edelleen vakavasti otettavina ja historiallisesti tarkkoina tosijuttuina paratiisista lähtien, vaikka ihmissuvun historiantutkimuskin on tuonut meille monia mielenkiintoisia tietoja n. 300.000 v:n ikäisestä taipaleestamme. Jos henkilö on fundamentalistinen kreationisti, niin silloinhan voi uskoa kaikki kirjaimellisesti. Onneksi suuri osa kristityistäkään ei ole kuitenkaan pannut arvostelukykyään narikkaan. Vt:n fundamentalistin tulkinta tekee karhunpalveluksen kristillisyyden markkinoinnille, joka pitäisi kuitenkin olla Jeesuksen käskyn mukaan ykkösasia.

2017 Teesiblogi
2017 Teesiblogi
TEESIBLOGI. Reformaation merkkivuoden kunniaksi teesi per viikko. Myös Kotimaan takasivulla julkaistut teesit on kohdistettu kirkolle ja sen uskollisille pojille ja tyttärille. Saa kommentoida.