Sydämen syke ja rakkauden voima tuo toivoa rajun maailman keskelle

Isä ja tytöt kotona autotallin edustalla.   Kesäinen kuva elämän sykkeestä suven suloisen auringon paisteessa.

Aika kuluu, mutta rakkauden merkitys säilyy koko elämän ajan.  Tämä tuli esille myös piispa Mari Leppäsen saarnassa Someron kirkossa keskiviikkona 18.5.2022, kun  hän kertoi nuoruutensa kokemuksesta hoitaessaan erään perheen pieniä  lapsia.  Hoidettava lapsi nukahti hänen syliinsä. Sydämet alkoivat sykkiä samaa tahtia.  Tuon elämys oli niin merkittävä, että me kuulijatkin saimme kokea osallisuutta tuon elämyksen merkityksestä.

Omalle kohdalleni tuo sattui vielä siitäkin syystä, että vain parisen tuntia ennen  messua olin lukenut Anastasija Goldagin ukrainankielisen kirjan Tutti jde do školy, jossa äiti rohkaisee kouluun menevää lastaan painamalla tämän rintaansa vastaan, niin että sydämen jyskytys kuului. Rohkaistuneena lapsi lausui:

”Тук – т у к. Тук – т у к. Тук – т у к”. 

”Kuulen: ’Tuk – t u k. Tuk – t u k. Tuk – t u k’.

Oi äiti, tunnen sen! Sydämesi sykkii!”

Messussa lauloi myös somerolainen lauluntekijä Kari Luoto, sen alussa ja lopussa.  Tähän yhteyteen sopii hänen laulunsa kasvojen näkemisestä ja katsomisesta.   Psalmimme sanat sopivat laulun  sanomaan kuin piste iin päälle:

Sydämeni muistaa sinun sanasi:
”Etsikää minun kasvojani.”
  Herra, minä tahdon etsiä sinua,
  älä kätke minulta kasvojasi!

Eri ihmisillä elämän kokemukset vaihtelevat. On muistoja jotka antavat voimaa ja rohkaisua, tai toisaalla  muistoja, joista mieli painuu maahan.   On mielekästä vaalia mielessään niitä, joilla on merkitystä elämän voimaa antavina. Rakkauden ja rohkaisun sanoilla on suuri merkitys, valtava, mittaamaton.  Oikea rakkauden osoitus on laajempi kuin avara meri, näemme sen vaikutuksista vain rannan läheisyyden, mutta sen heijastamat aallot ulottuvat aina vastarannalle asti.

Valtavan ulapan sanomaa mietin Afrikan kainalossa Kribillä Kamerunin mittamattoman aavoilla rantahietikoilla, joiden rantaan löi aallokko, joka oli  saanut alkunsa jo Atlanttin toiselta reunalta, Etelä-Amerikan  rannikoilta saakka.

Yli kaiken maallisen rakkauden ulottuu Jumalan iankaikkisten  käsivarsien hellä ja  suojaava turva. Koko rakkauden syvin olemus aukeaa siinä, että Jumala on rakkaus.

Herra on minun valoni ja apuni,
ketä minä pelkäisin?
  Herra on minun elämäni turva,
  ketä siis säikkyisin?

Tästä Jumalan rakkauden antamasta tuesta ja turvasta aukeaa sitten tulevaisuus ja toivo, joka rohkaisee rakastamaan silloinkin, kun maailmassa riehuvat mitä erilaisimmat vaivat ja ahdistukset.

Maailmamme ongelmista tämän hetken karmeimpia lienee Ukrainan tilanne, missä naapurimaasta tuleva joukkio raivoaa kaiken altansa hävittäen ja ihmisten elämästä mitään piittaamatta.  Koska tästä kuitenkin on ollut  uutisointia melkoisen paljon, niin en käy tähän syvemmin.

Otan esille vain muutaman kohdan:

  •  Rukoilkaamme Ukrainan puolesta! Rukous on voimallisempi kuin mikään mahti maailmassa, koska rukous on Kaikkivaltiaan apuun turvautuminen.
  • Pitäkäämme hyvää huolta keskuuteemme saapuvista ukrainalaisista pakolaisista, jotka ovat joutuneet jättämään kaiken taakseen julmaa väkivaltaa käyttävää maansa hävittäjää pakoon lähtiessään.  Jokainen ystävällinen ele, jokainen avun toimi, jokainen heistä välittämisen osoitus on tarpeen, jotta he mahdollisimman nopeasti pääsevät uuden elämän alkuun maassamme.
  • Älkäämme myöskään leimatko maassamme jo vanhastaan asuvaa venäläistä vähemmistöämme.  Eiväthän he ole mukana naapurimaamme osoittamassa raakuudessa. Osan esivanhemmat ovat olleet meidän keskuudessamme jo pian parisataa vuotta. Myös Venäjän vallankumouksen jälkeen noin  sata vuotta sitten moni pakeni tänne meidän keskuuteemme. He ovat asettuneet rakentavaksi voimaksi maamme kehitystä eteenpäin vieden.

Tällaisen ahdistuksen edessä saamme turvata psalmimme sanaan

Kun vainoojat käyvät minua kohti iskeäkseen hampaansa minuun,
he itse kaatuvat, vihamieheni ja vastustajani suistuvat maahan.
  Vaikka sotajoukko saartaisi minut,
  sydämeni ei pelkäisi,

Toinen merkittävä ongelma koko maailman ilmakehää ajatellen on Siperiassa roihuvat metsäpalot, jotka ovat niin suuria, että ne näkyvät jopa lähiavaruuteen asti.  Metsälehti kertoo, että  Siperiassa on havaittu ainakin 4 000 metsäpaloa 270 000 hehtaarin alueella.

Kolmantena ilmiönä kerrottakoon Intian ja Bangladeshin tulvat, joita uutisoidaan hyvinkin suuriksi.  Vain muutama vuosi sitten siellä olleet järkyttävän suuret tulvat jäivät meidän tiedotusvälineissä huomiotta, kun samaan aikaan meitä lähempänä olleet huomattavasti pienemmät tulvat täyttivät ”tulvakiintiön” uutisoinnin käytössä olleesta ajasta.

Luetteloa voisi jatkaa.  Ongelmia on ollut kautta koko maailmanhistorian. Niitä tulee esiintymään myös vastedes.  Osa on ennakoitavissa. Osaan emme osaa varautua etukäteen, koska jotain täysin uutta voi ilmentyä meidän aavistamattamme.  Onhan tietomme rajallista eivätkä resurssimme ole rajattomia.

Kaiken keskellä saamme kuitenkin rohkeasti panna turvamme Jumalan turvalliseen huolenpitoon. Hänen rakkautensa sydämenlyöntejä saamme kuunnella ja opetella kuulemaan hänen sanansa, kun hän sanoo: ”Rakastan sinua, rakas lapseni!”

Älä vihastu, älä torju palvelijaasi,
sinä olet aina ollut minun apuni.
  Älä nytkään jätä minua, älä hylkää,
  sinä Jumalani, sinä auttajani!

Tähän saamme Taivaan Isälle vastata sydämemme syvyydestä asti:

”Minäkin rakastan sinua, Isä”

”Я теж дуже люблю тєбє,  Тату.”

 

 

SUNNUNTAI 29.5.2022

6. sunnuntai pääsiäisestä, 

latinaksi  Exaudi = kuule, Herra

Pyhän Hengen odotus

Pyhäpäivän psalmi on Ps. 27:1–3, 7–9

 

 

Tässä Exaudin Psalmi:

Herra on minun valoni ja apuni,
ketä minä pelkäisin?
  Herra on minun elämäni turva,
  ketä siis säikkyisin?
Kun vainoojat käyvät minua kohti iskeäkseen hampaansa minuun,
he itse kaatuvat, vihamieheni ja vastustajani suistuvat maahan.
  Vaikka sotajoukko saartaisi minut,
  sydämeni ei pelkäisi,
vaikka minua vastaan nousisi sota,
ei minulla olisi mitään hätää.
  Herra, kuule, kun huudan sinua!
  Ole minulle armollinen, vastaa pyyntööni.
Sydämeni muistaa sinun sanasi:
”Etsikää minun kasvojani.”
  Herra, minä tahdon etsiä sinua,
  älä kätke minulta kasvojasi!
Älä vihastu, älä torju palvelijaasi,
sinä olet aina ollut minun apuni.
  Älä nytkään jätä minua, älä hylkää,
  sinä Jumalani, sinä auttajani!

                                                                                  Ps. 27:1–3, 7–9

 

  1. Matias Roto:””Maailmamme ongelmista tämän hetken karmeimpia lienee Ukrainan tilanne, missä naapurimaasta tuleva joukkio raivoaa kaiken altansa hävittäen ja ihmisten elämästä mitään piittaamatta. ””

    Eikö tämän ”joukkion” päällikkö ja ainakin osa siitä ole ns ”kristittyjä” eli ortodokseja, samoin kuin hyökkäyksen kohteena olevat ukrainaliset, missä on keskinäinen rakkaus?

  2. Reino

    Kiitos kysymästä. Kysyt kaiken keskusta, kun kysyt kolmiyhteisen Jumalan läsnäoloa.

    Jumala on ollut, nyt on ja tulee pysymään samana. Ei hänen asemaansa tai paikkaansa kukaan ole ottanut eikä voikaan.
    Hän on kaiken olemassaolevan keskipiste, lähtökohta, suunta ja tarkoitus.

    Hän on kaiken luonut ja ylläpitää kaikkea. Ilman hänen huolenpitoaan
    kaikki olemassaoleva lakkaisi olemassaolostaan välittömästi.

  3. Ari

    Kun Jeesukselta kyseltiin Jerusalemissa tapahtuneesta onnettomuudesta, niin läsnäolevat halusivat kysyä Jeesukselta, miksi tämä tapahtui.

    Jeesus muutti kysymyksen tähtäyspisteen pois yleiseltä tasolta, jolla vastaaminen ei vaikuttaisi mihinkään eikä saisi mitään muuttumaan, vaan ainoastaan raukeaisi päivittelyyn ja turhanpäiväiseen jaaritteluun. Sen sijaan Vapahtajamme tähdensi kuulijoiden omaan parannukseen tähtäävällä julistuksella. Onko läsnäolleitten elämä jo järjestynyt Jumalan tahdon mukaiseksi.

    Näin teen myös minä tässä sinun kysymyksesi edessä. Käännän osoittelevan sormen meidän kahden keskustelumme kannalta sivullisista ihmisistä meidän kahden keskustelijan porukkaan.

    Miten sinä elät sovussa ja anteeksiannossa oman puolisosi kanssa? Onko menneet sovittu ja rakkaus elää vaikuttavana ja voimallisena? En tiedä, onko sinulla lapsia. Jos on, niin saavatko he kuulla olevansa rakkaita ja hyväksyttyjä?

    Omalta puoleltani voin sanoa, että olen tänäänkin lausunut vaimolle: ”Rakastan sinua”, niin monta kertaa, etten voi pysyä laskuissa mukana. Myös toissapäivänä käymään tulleelle ja tänään lähteneelle ensimmäisen sarjan tyttärelleni olen sanonut: ”Kulta rakas”, ”Tyttökulta” tai muita vastaavia ilmauksia niin monta kertaa, etten pysty sitä laskemaan. Sunnuntaina kävimme Paraisten kirkossa ruotsalaisessa messussa, jonka hän toimitti ja jota saimme suureksi iloksemme seurata seurakunnan kanssa mukana eläen. Iloksemme väkeä oli paikalla todella runsaasti.

    Oletko sinä paikalla, kun sinun lapsesi tekee jotain merkittävää?

    Oletko sinä jäänyt leskeksi? Muisteletko vaimoasi rakkaudella ja suurella kunnioituksella? Ovatko hänen vanhempien kuvat seinälläsi? Ensimmäinen vaimoni kuoli 1998. Hänen ja sukunsa kuvia on seinällämme tänäkin päivänä.

    Pidätkö yhteyttä serkkuihisi? Kerron tässä omalta osaltani: Äidin puolen serkkujen kanssa pidämme serkkutapaamisia ja isän puolen sukulaisten kanssa pidämme yhteyttä sukuseuran puitteissa.

    Entä naapurisi, ovatko he tervetulleita luoksesi? Voitko sinä poiketa heidän luonaan niin, että koet olevasi tervetullut? Meillä on aktiivinen kyläyhdistys.

    Kysymys siis on aihetta ottaa käsittelyyn sillä tasolla, että me voimme itse vaikuttaa siihen, eikä haaskata aikaa ja voimia sellaiseen johon emme voi vaikuttaa.

    • Matias Roto kuulen kilisevän kulkusen kirjoituksissasi, ei niissä ole rakkautta eikä niistä löydä Totuutta.

      Miksikö, kirjoitat kymmenen hyvää lukijoille mutta et ota tikullakaan kantaa miksi pahuus vallitsee ns ”kristittyjä”. Lupaat rauhaa vaikka sitä ei ole. Puhut toivosta mutta sitä ei löydä kirjoituksistasi.

    • Ari

      Kysymykseni on kohdistuttu juuri sinuun. Miksi kiemurtelit välttääksesi vastaamisen? Puheenvuorossani seurasin Vapahtajamme esimerkkiä siitä, ettei pidä jaaritella turhia hölötyksiä, vaan tarttua asioihin, jotka ovat todellisia ja käsin kosketeltavaa todellisuutta meidän arkisessa elämässämme.

      Vastaukseni Raamatun valossa asettaa koko maailman samaan asemaan, myös meidät molemmat, sinut ja minut.

      Huomaapa sana k a i k k i alla olevasta

      Roomalaiskirje:

      3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

      3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

      5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet.

      Tuohon kaikki -sanaan mahdumme myös me kaksi ilman pienintäkään erotusta.

      Tästä me olemme saaneet vapautuksen, kun meidät kasteessa liitettiin Vapahtajamme ristin kuolemaan ja ylösnousemukseen.

      6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

      Tämän kasteen antaman Jumalan lapseuden tähden meillä on iankaikkisen elämän lahja, armosta, ilman meidän omia ansioitamme.

      6:23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

    • Matias Roto oletko todella saanut vapautuksen synnin orjuudesta, etkö juuri sinä tuossa jo julistanut minutkin synnin orjaksi?

      Minä tiedän Jeesuksen vapauttaneen minut synnin orjuudesta, kun lankean teen sen omasta tahdostani, ei mikään voima mniun ulkopuolelta sitä saa aikaan eikä synti minussa, Jeesus vapautti minut niinkuin Hän sanoo selkeästi tekevänsä:

      Joh. 8:36
      Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.

    • Ari

      Tuo Raamatun sana julistaa

      K A I K KI

      ihmiset synnin orjaksi, sekä sinut että minut, ilman pienintäkään erotusta.

      Synnin orjuudesta emme me voi itse tehdä yhtään mitään, ei sitten pätkän vertaa. Vai pystytkös mukamas uimaan Etelä-Amerikasta Kamerunin rannalle Afrikkaan ilman että kukaan sinua auttaa, tai pystytkö hyppäämään edes kuuhun saakka, Jumalan taivaasta puhumattakaan?

      Ainoa lääke synnin valtaan on kasteen välityksellä meille lahjoitettu Jumalan antama anteeksiantamuksen tuoma Jumalan lapseus ja siihen sisältyvä iankaikkisen elämän osallisuus.

      Älä ihmeessä sotke pienintäkään omaa tekemistäsi tai ratkaisuasi tai muitakaan meriittejä siteeraamaasi raamatunkohtaan, koska sellaisia siihen sotkemalla toimit kuin panisit monituumaisen laiketjun yhdeksi palaksi pikkutytön kaulaketjusta yhden palasen matkalle.

      Huomaapa lauseen subjekti ja kuka on objekti, niin ettet vahingossakaan sotke mukaan omia tekojasi tai omia mielesi liikkeitä tai muitakaan oman tekemisesi rättejä silmiä sokaisemaan.

      Joh. 8:36 Jos siis POIKA tekee teidät vapaiksi, NIIN te tulette todellisesti vapaiksi.

      Huomaa, että Jeesus on AINOA vapauttaja, hän on Vapahtaja, ja me olemme vain objekteja, Jumalan oman teon kohteita, emmekä vähimmässäkään määrin myötävaikuttajia.

      Toisaalla Jeesus erittäin päättäväisesti sulkee kokonaan ulos meidän myötävaikuttamisemme, kun hän sanoo:

      Johanneksen evankeliumi:

      15:16 Te ETTE valinneet minua, vaan MINÄ valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: —

      Joten jos väität vähääkään itse olevasi mukana tuossa valinnassa, niin silloin väität Vapahtajaamme valehtelijaksi.

    • Matt. 13:15
      Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

      Joh. 12:40
      ”Hän on sokaissut heidän silmänsä ja paaduttanut heidän sydämensä, että he eivät näkisi silmillään eivätkä ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi”.

      Tuossa on tila ennen kuin Jeesus parantaa siis kun Hän parantaa niin samalla vapautuu synnin orjuudesta, JEESUS tekee todella vapaaksi, näin on Pyhä Henki sen kirkastanut.

    • Ari

      Se hetki jossa me kasteessa tulimme Jumalan lapsiksi siirsi meidät kuoleman vallasta iankaikkisen elämän perilliseksi. Silloin myös meidän tuomiomme otettiin meidän päältämme ja meillä siis on vapaus synnin palkkana tulevasta rangaistuksesta ja iankaikkisesta kadotuksesta.

      Mutta sen sijaan nuo siteeraamaasi raamatunkohdat eivät oikeuta sinua tappelemaan niitä raamatunkohtia vastaan, joissa todetaan että me kaikki olemme synnin vallassa koko tämän ajallisen elämämme ajan. Raamatun totuus, että

      k a i k k i

      ovat syntiä tehneet, pysyy vomassa aina siihen asti , kunnes kerran saamme astua Jumalan valtaistuimen eteen taivaan kirkkaudessa.

    • Ari

      Niin kauan kuin et pidä huolta omasta perheväestäsi, sinun on varottava puhumasta mitään vakavaa opetusta Jumalan sanasta.

      1.Timoteuksen kirje:

      3:5 sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta?>

      Joten otapa todesta sinulle kohdistamasi kysymykset ennen kuin rupeat pullistelemaan muka toisten opettajaksi pyrkien.

    • Ari

      Suosittelen sinulle asiallisempaa kielenkäyttöä.

      Lauseesi on valitettavasti niin päätön kuin vain olla voi.

      Oletko sinä lukenut Raamattua yli sadalla kielellä? Minä olen.

      Oletko sinä tutkinut Raamattua alkukielillä hepreaksi, arameaksi ja kreikaksi= Minä olen.

      Oletko lukenut Raamattu latinaksi Vulgata käännöksenä, joka on Pyhän Raamatun ohjeellinen teksti yli puolelle maailman Jeesukseen uskovia kristittyjä eli siis katoliselle kirkolle?

      Oletko sinä lukenut historiallisesti luotettavia kommentaareja eli Raamatun selitysteoksia, että myös ymmärtäisit mitä Raamatun sana sanoo, vai annatko haaveittesi muovata selittelyjäsi mitä sylki suuhun tuo. Minäpä olen tutkinut muinaisia Orientin menneitä asiakirjoja niiden alkuperäisellä kielellä. Niinpä voin panna Raamatun sanan historiallisesti oikeisiin yhteyksiinsä enkä siis mene kaiken maailman höpötysten mukaan muka suurina hengen ilmoituksina.

      Muista että Paavalikin pyysi koettelemaan kaikkia profetioita. Olen todennut että valtava määrä sellaista, mitä väität muka Pyhän Hengen ilmoitukseksi, on vain sinulle syötettyä historian vääristelyä, jopa sellaisia, että niiden selitysten keksijätkin tiedetään ja tarkka vuosiluku tai toisinaan jopa päivä, milloin ne on keksitty.

      Joten

      Jottet nolaisi itseäsi perättömiä puhumalla, suosittelen sinulle kauniinpaa kielenkäyttöä.

    • Ari

      Jumala otti minut omakseen jo kasteen hetkellä 23.4.1944. Siitä lähtien olen saanut elää Jumalan lapsena elämäni kaikkina päivinä.

      Muista Pietarin sana, että samaisessa kasteessa olen saanut myös Pyhän Hengen lahjan. Miksi siis toimisin niin jumalattomasti, että menisin kinaamaan tätä Jumalan lupausta vastaan. Tämän ihanan lajan suurena ilon aiheena on että HÄN, Pyhä Henki, pitää minut kirkon yhteydessä, jokapäiväisessä syntien anteeksiantamisessa, kerran saan ruumiin ylösnousemuksen ja pääsen iankaikkiseen elämään.

    • Matias Roto mietippä nyt fariseuksia ja kirjanoppineita, ei heistä kukaan ottanut Jeesuksen sanoja vastaan, miksi?

    • Ari

      Suurinta ylpeyttä on kuvitella tietävänsä asioista, joista ei tiedä yhtään mitään.

      Näyryys ei ole armon saamisen ehto, vaan seuraus. Kun on armosta saanut ylpeyden syntinsä anteeksi niin vasta sitten syntyy todellinen nöyryys.

      Ja muista se ettei oman mielikuvituksensa hourailuja pidä kuvitella Pyhän Hengen ilmoituksiksi. Jumala on järjestyksen Jumala ja siksi myös hänen ilmoituksensa on rauhan ja viisauden ilmoitusta.

    • Ari

      Luepas seuraavasti kuinka Jeesus sanoi, että juuri fariseukset olivat oikeita Tooran eli Lain eli Viiden Mooseksen kirjan eli tuon ajan Raamatun selittäjiä.

      Matt. 23:2 : ”Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.

      Tässä koko yhteys, jotta huomaat mitä Jeesus heistä sanoo opettajina.

      Matteuksen evankeliumi:

      23:1 Silloin Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen

      23:2 sanoen: ”Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.

      23:3 Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää;

      Sen sijaan kenelläkään ei ole oikeutta sälyttää toisten niskoille sellaisia taakkoja, jotka eivät näille kuulu.

      Siispä varo sinäkin Ari rasittamasta lukijoitamme itsekeksimilläsi lain teoilla, ettet mollaamiasi fariseuksia haukkuessasi samaan aikaan omassa toiminnassasi et muuta teekään kuin lastaat meidän keskustelevia kanssaihmisiämme omatekoisilla erikoisopeillasi.

      23:4 He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.

  4. Missä on kolmiyhteinen?
    Kolmiyhteinen Trismegistos, Kolmeti suuri, kolmesti maskuliininen.

    ”Hermes Trismegistos (m.kreik. Ἑρμῆς ὁ Τρισμέγιστος, Hermēs ho Trismegistos, Hermes kolmesti-suurin) oli synkretistinen jumala, jossa yhdistyivät kreikkalaisen taruston Hermes ja egyptiläisen taruston Thot.[1] Molemmat olivat omissa mytologioissaan kirjoituksen ja taikuuden jumalia, jotka ohjasivat sieluja tuonpuoleiseen. Heidät rinnastettiin samaksi jumalaksi erityisesti hellenistisessä Egyptissä.

    Samaa nimeä käytetään myös pseudepigrafisesta kirjoittajasta, joka on kirjoittanut 42 kirjaa käsittävän teoksen nimeltä Hermetica. Kyseessä ei ole historiallinen henkilö vaan joukko egyptiläisiä kirjoittajia. Teos on kirjoitettu joskus 300 eaa. – 100 jaa., ja se on tullut tunnetuksi vuosina 100–200, mutta myöhemmin sen yleisesti uskottiin olevan peräisin Mooseksen ajan Egyptistä. Teoksesta on jäljellä 17 kreikankielistä osaa, niin sanottu Corpus Hermeticum. ” Wikipedia

    Sieltä kuitenkin puuttuu feminiininen ulottuvuus, kuten myös kristillisestä kopiosta. Kukaan ei pärjää ilman feminiinistä ulottuvuutta, jokainen mies valitsee ennemmin femin, kuin herran, elämäsä sulostuttajaksi ja rinnallakulkijaksi. Ellei sitten ole orja, joka herran armoa tarvitsee, eikä saa parisuhdetta solmia.

    Jumala ei tee mitään sukupuolisella, maskuliinisella ominaisuudella, koska hänellä ei ole sille vastaparia mihin ankkuroitua, eikä Jumalalla ole tarvetta lisääntyä. Kolmiyhteinen on harhaoppia.

    • Tarja

      Kiitos puheenvuorostasi

      1) Esille nostamasi Trismegistos on luonteeltaan aivan eri tason teos, kuin mikään aikansa kristillinen teksti. Koko sen sanoma liikkuu aivan erilaisissa maagisissa jutuissa. Teologisesti se on aivan erilaisista jumaluuksista yhdeksi sekauskonnoksi kehitetty kyhäelmä.

      2) Pyhä Kolmiyhteisyys ei ole erikseen feminiinen tai maskuliininen. Tämä tulee näkyviin jo siinä, että ihmisestä tuli Jumalan kuva nimenomaan siinä, että mies ja nainen luotiin yhdessä. Näin mies ja nainen yhdessä muodostavat sellaisen kokonaisuuden, jota luomisessa mainittu Jumalan kuva tarkoittaa.

      1.Mooseksen kirja:

      1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

      Huomaapa tässä miten yleiskäsite ihminen on Jumalan kuva ja miten tämän jälkeen kerrotaan, että tämä ihminen on mies ja nainen, Tämä siis kertoo että Jumalan kuvan ominaisuudessa ei ole vain toinen sukupuoli, vaan molemmat ovat Jumalan kuva, mies ja nainen yhtenä ihmiskuntana.

      Tämä sama ajatus tulee esille myös meidän uskossamme, että me olimmepa mies tai nainen, olemme yhtä Krisuksessa.

      Galatalaiskirje:

      3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.

      Voimme ilmaista tämän toisen kohdan sanoman myös toisin: ”Jumala on rakkaus.”

      1.Johanneksen kirje:

      4:8 Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.

      4:16 Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.

  5. Niin niin, mies ja nainen, mutta teiltä puuttuu se nainen, emme me naiset voi olla isässä ja pojassa. Me olemme äidissä ja tyttäressä. Ei meitä voi miehittää.

    Jumalan kuva kristillisesti on isä ja Poika, ja siksi teidän lisääntyminenkin on pelkkää harhaa.
    Emme me muutu kasteessakaan maskuliiniseksi, me olemme edelleen femipuolisia.

    Jos on liian vaikea ajatella ja ymmärtää sukupuoletonta Kaikkivaltiasta, niin ajatelkaa Aurinkoa, ei se ole mies, eikä nainen ja kuitenkin se voi paljon. Ilman aurinkoa meitä ei olisi.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi

      Ilmausten ”Isä” ja ”Poika” vastakohtana ei ole ”Äiti” ja ”Tytär”, vaan ne torjuvat kaiken persoonattaman jumalakäsityksen. Jumala ei ole pullon henki, ei epämääräinen rajaton voima, ei jonkinlainen luonnonilmiön tuottama elämys, taikakeino tai ihmisen mielikuvituksen luoma suure, vaan hän on persoonallinen Jumala.

      Puheenvuorosi tuo mieleeni, että nykyaikainen naisen asemaa koskevassa keskustelussa toisinaan tulee esille käsitys sellaisesta, kuin nämä olisivat jollakin tavalla toisiaan vastaan olevia käsitteitä.

      Yleinen kielenkäyttö monessa kielessä kuitenkin kertoo, että mies-nimitystä on käytetty myös kaikkia ihmisiä yhdessä merkitsevinä sanoina. Esimerkiksi englannin kielen man -sana merkitsee sekä miestä että ihmistä. Ruotsin kielen epämääräisen subjektin ilmauksena käytetään man -sanaa. Tämä ajatus kaikkia ihmisiä yhteisesti tarkoittavasta puheesta korostuu mielestäni myös siinä, että ruotsissa kuitenkin personnapronomina ketä tahansa ihmistä tarkoitettaessa käytetään hon -pronominia. (Vasta viime vuosina on otettu käyttöön ”hen” täysin tarkoituksellisesti korostettaessa sukupuolijaon olevan käsittelyn ulkopuolella.)

      Heprean adam -sana tarkoittaa sekä ihmistä yleensä että luomiskertomuksessa mainitun Eevan puolisoa.

      Aatamin ja Eevan luomisesta on huomattava, ettei Eevaa luotu Aatamin kantapäästä eli siis alamaiseksi eikä myöskään otsasta elikä miehensä komentelijaksi, vaan kylkiluusta eli siis rinnalla eläjäksi. Luomiskertomuksen ilmaus kertoo sen, että mies ja nainen kuuluvat yhteen.

      Teologisesti merkittävää on se, että kaikkinainen riitely tuli mukaan kuvioihin vasta syntiinlankeemuksen jälkeen.

      Muuten

      Blogiani kirjoittaessani mietin, panenko tekstini päätesanoihin ukrainankieliseen lauseeseen myös vaihtoehdon, jossa Jumalaa sanottaisiin Taivaan Äidiksi. Jätin tämän kuitenkin sivuun, jottei keskustelu ryöstäytyisi He-She eli Han-Hon -keskusteluksi, vaan että psalmin tekstistä nouseva pääajatus Jumalan äärettömän voiman ja rakkauden näkökulmasta ajan melskeiden keskellä vaikuttavana pysyisi erityisenä painopisteenä.

      Kerron sen kuitenkin tässä, koska sinä nostat ajatuksen esille puheenvuorossasi.

      ”Я теж дуже люблю тєбє, Мамо”.

      ”Minäkin rakastan sinua, Äiti.”

  6. Kuvassa näkyvällä ruohonleikkurilla ajoin kotipihani nurmikon eilen 24.5.2022. Näin talven jäljiltä jääneet kuihtuneet korret jauhautuivat pieniksi hiutaleiksi ja jo tänään uusi nurmikko pääsi esiin tuoreen vihreänä.

    Tänä aamuna sain iloita ulos pihalle katsoessani. Nuori varis ja nuori rusakko leikkivät toistensa seurassa, varis vierellä lentäen ja rusakko ihanasti loikkien. Mieleeni tulivat ne ajat, kun meidän lapsemme olivat pieniä. Kun naapurin lapsia tuli paikalle, niin silloin kirmasivat kaikki, nauru, riemu ja iloiset ilmeet loistivat telmijöiden kasvoilta.

  7. Matias Roto:””Luepas seuraavasti kuinka Jeesus sanoi, että juuri fariseukset olivat oikeita Tooran eli Lain eli Viiden Mooseksen kirjan eli tuon ajan Raamatun selittäjiä.””

    Ymmärrätkö yhtään mitä Jeesus tarkoittaa, siis yksinkertaisesti Hän sanoo että kyllä fariseukset osaavat Lain, mutta eivät itsekkään sitä kykene täyttämään eli eivät elä opetuksiensa mukaan.

    Jokin siis mättää kun nämä farisukset pitivät itseään synnittöminä eli eivät katsoneet tarvitsevansa parannusta eli tunnustaa syntejään ja kääntyä pois pahoilta teiltään ja lähteä seuraamaan Jeesusta.

    Jeesus ei julistanut lakia eli Hän julisti evankeliumia jossa on voima elää Jumalan lain mukaan.

    Onko sinulla sydämen halu elää Jumalan tahdossa?

    • Ari

      Valitettavasti historiallisten seikkojen huomioon ottamattomuutesi heijastuu Raamatun tekstien ymmärtämättömyytenäsi.

      1) Jeesuksen puhu ”Mooseksen istuimesta” tarkoittaa nimenomaan pätevää ja laillista Tooran eli Jeesuksen ajan Pyhän Raamatun sanan selittäjien ammattikuntaa.

      Tämän historiallisen todellisuuden kieltämisellä toimit kuin sellainen, joka periaatteessa kieltää Suomen oikeuslaitoksen laillisen tehtävän maamme oikeusjärjestyksen ylläpitäjänä. Kiellät siis oikeuslaitokselta valtuutuksen tulkita maamme lakeja.

      Yhtään tämän vähemmästä Jeesuksen ajan yhteiskunnan rakenteen loukkauksesta ei puheenvuorossasi ole kyse.

      2) Itseään synnittöminä pitämisestä

      Keskusteluissa kanssasi olen huomannut, että vain sinä itse pidät itseäsi synnittömnä. Muita moisen väitteen esittäjiä en ole kohdannut.

      Myöskään fariseusten joukossa en moista ole huomannut. Muistapa että lähinnä fariseusten joukkoon kuulunut pyhä Paavali puhui itsestään ”syntisistä suurimpana”.

    • 3) Kun puhut evankeliumin vapauttavasta voimasta, niin varo ettet mene tulkitsemaan tätä ”lihanpyhitykseksi”, (kuten oli tapana sanoa sata vuotta sitten), jossa kuvitellaan, että

      syntien anteeksisaamisen

      sijaan olisikin kysymys siitä, että meissä asuva syntinen olemuksemme muka pyhittyisi kaikessa tottelemaan Jumalan tahtoa.

      Pyhä apostoli Paavali toteaa tällaisesta

      Roomalaiskirje:

      7:17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.

      7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

    • Ari

      Kysyt:

      ”Onko sinulla sydämen halu elää Jumalan tahdossa?”

      Koska vielä et ole oppinut lukemaan tai ymmärtämään lukamaasi niin, että jo aikaisemmin olisit tajunnut jatkuvasti esille tulevaa tekstiäni siitä, että minä ja minun perheeni, me palvelemme Jumalaa, niin toistampa sen vielä kerran.

      Olen kastettu Jumalan lapseksi jo 23.4.1944. Tämä kaste myös antoi Pyhän Hengen lahjan, kuten Pyhä Pietari sanoo helluntaisaarnassaan.:

      ” …… kaste ——- niin te saatte Pyhän Hengen lahjan —- lapsillenne —”

      Huomaa, että tämä on Jumalan sanan tekstiä. Jumalan sana on totuus. Jos tappelet tätä lupausta vastaan, niin kapinoit Jumalaa vastaan.

    • Ari

      Edellä tuo lause: ” minä ja minun perheeni, me palvelemme Jumalaa,” on viittaus Joosuan kirjaan, jota luin mitä suurimmalla mielenkiinnolla jo 1950 -luvun alkupuolella.

      Saanko kysyä milloin sinä aloit säännöllisen Raamatun lukemisen?

      Joosua:

      24:15 Mutta jos pidätte pahana palvella Herraa, niin valitkaa tänä päivänä, ketä tahdotte palvella, niitäkö jumalia, joita teidän isänne palvelivat tuolla puolella virran, vai amorilaisten jumalia, niiden, joiden maassa te asutte. Mutta minä ja minun perheeni palvelemme Herraa.

      Tuo lause oli myös vuosiaiheena Kamerunin luterilaisella kirkolla yhtenä vuotena. Silloin paneuduin uudelleen oikein syvällisesti Joosuan kirjan teologiaan ja historiaan.

      Miten sinä luet Raamattua? Minulla on nyt menossa äänikirjana ukrainan kielinen Raamattu. Aluksi kuuntelin muutaman Uuden testamentin kirjan ikään kuin verryttelyksi. Sen jälkeen aloin Raamatun alusta ja tarkoitus on käydä läpi koko Raamattu alusta loppuun. Tänään olen päässyt Jeremian kirjan puoliväliin asti.

      Miten pitkällä sinä olet koko Raamatun läpi lukemisesi tai kuuntelemisesi kanssa?

    • Ari

      Kirjoitat:

      ”Jeesus ei julistanut lakia eli Hän julisti evankeliumia jossa on voima elää Jumalan lain mukaan.”

      Tässä on lause, johon sisältyy useampia näkökohtia, jotka on hyvä erottaa toisistaan.

      1) Ensinnäkin

      Jumalan sana on lakia ja evankeliumia.

      Tämän jaon mukaan laki julistaa, että me kaikki olemme syntisiä, aivan kaikki, ilman erotusta. Tämän takia me kaikki, aivan jokainen, tarvitsemme oman itsemme ulkopuolelta tulevaa apua. Meidän on käytävä Vapahtajamme luo armoa saadaksemme.
      Niinpä tästä lain käytöstä sanotaan, että se ajaa meitä Vapahtajamme eteen, koska huomaamme, ettemme itsessämme voi synneistä vapautua.

      Tämän samaisen jaon mukaan evankeliumi kuuluu kaikille Vapahtajamme sovitustyön takia.
      Saamme turvautua hänen armoonsa ja anteeksiantamukseensa. Kuka ikinä uskon kautta panee toivonsa hänen hyvyyteensä, pelastuu. Tässä ei ole yhtään erotusta, koska me kaikki pelastumme vain uskon kautta, yksistään armosta ja ainoastaan Vapahtajamme armahduksen tähden, kun Jeesus itse omassa hyvyydessään julistaa meidän syntimme anteeksi annetuiksi.

      Tämä vastakkain asettelu koskee kaikkia sanan kuulijoita. Kukaan ei voi välttää lain saarnan tuomaa syntien tuomiota, mutta kenenkään ei myöskään tarvitse jäädä ilman Kristuksen armahdusta, jonka saamme ilman omia ansioitamme, yksistään armosta, ilman omia tekojamme elikä siis yksistään uskosta.

      2) Toiseksi

      Laki eli Toora eli Viisi Mooseksen kirjaa olivat Jeesuksen ajan Raamattu.

      Jeesus oli aikansa oppinein Raamatun opettaja. Niinpä hänen julistuksensa oli johdonmukaisesti Raamatun mukaisia eli siis perustuivat ensinnäkin Lakiin eli Tooraan eli Viiteen Mooseksen kirjaan, toiseksi Profeettoihin eli Nevi’imiin sekä kolmanneksi Ketuvimiin eli Kirjoituksiin.

      Tapaamme kaikessa Jeesuksen opetuksessa hänen liittyvän näihin meidän Vanhan testamenttimme teksteihin.

      Esimerkiksi kirkastusvuorella viitattiin sekä Tooraan eli Lakiin että Nevi’imiin eli Profeettoihin, kun Mooses ja Elia ilmestyivät Vapahtajallemme Pietarin, Johanneksen ja Jaakobin läsnäollessa. Jo tuolla kerrottiin Vanhan testamentin kahden vanhimman osan pohjalta, että Jeesuksen piti kärsiä ja kuolla. Viittaus Herramme sovintotyöhön Golgatan ristillä ja tätä seuraavaan ylösnousemukseen.

      Emmauksen tiellä Lakiin ja Profeettoihin lisättiin myös Kirjoitukset ottamalla esiin edustajaksi Psalmien kirja.

      Luukkaan evankeliumi:

      24:44 Ja hän sanoi heille: ”Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu (1) Mooseksen laissa ja (2) profeetoissa ja (3) psalmeissa.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25