Suuri Jumalamme - Ihmeellinen voimassaan
Kukan kauneus puhuttelee. Kukka kertoo rakkaudesta. Yli kaiken on Jumalan hyvyys ja rakkaus, käsittämättömän suuri. Hänen laupeutensa ja voimansa, hänen armollisuutensa ja suosiollisuutensa luomakuntaansa kohtaan on isompi kuin aavistamme. Hänelle kuuluu kiitos ja kunnia. Nyt, aina ja iankaikkisesti.
SUNNUNTAI 4.6.2023
Pyhän Kolminaisuuden päivä
Salattu Jumala
Kirkkomme kristinoppi vuodelta 1948 sanoo Pyhästä Kolminaisuudesta näin:
43. KOLMIYHTEINEN JUMALA.
Pyhä Henki on Isän Jumalan henki ja Jeesuksen Kristuksen
henki. Jumala on ilmoittanut itsensä meille Isänä, Poikana ja
Pyhänä Henkenä. Sen tähden sanomme Jumalaa kolmiyhteiseksi
Jumalaksi.
Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän
Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne. 2 Kor. 13:13.
Dogmatiikan professorina toiminut Miikka Ruokanen sanoo opin merkityksestä:
Pyhää Kolminaisuutta koskeva oppi on kristinuskon tärkein opillinen rakennelma. Vain kolminaisuusopin pohjalta tulevat ymmärrettäviksi Jumalan ihmiseksi tuleminen Kristuksessa, Kristuksen kuolema ja ylösnousemus, Pyhän Hengen lahja ja ihmisen pelastuminen.
Oppi kolmiyhteisestä Jumalasta on kaiken muun perusta. Koko näkemys kristinuskosta vääristyy, jos tässä perusasiassa mennään harhaan. Kirkon ensimmäiset opilliset lausumat, jotka laadittiin ensimmäisissä koko kirkon yhteisissä ekumeenisissa konsiileissa 300 -luvulla, koskivat juuri Kolminaisuutta.
Juhlapäivän apokryfiteksti pohtii sitä, miten me voimme ymmärtää Jumalan olemuksen suuren salaisuuden. Meidän luonnollinen pyrkimyksemmehän on halukas tietämään olemassaolomme suuria kysymyksiä. Näiden pohdintojemme keskellä emme kuitenkaan pysty tajuamaan Jumalan aikeita. Ne käyvät yli meidän ajattelun kykyjen.
Meitä ei kuitenkaan jätetä heitteille. Jumala on varannut meille avun, joka riittää. Jumala antaa kansalleen Pyhän Hengen ohjauksen. Hän suo ihmisille opastuksen, joka riittää meidän elämäämme. Uskomme on Jumalan antaman viisauden varassa.
Kuka olisi tutkinut taivaan maailmoja?
Kuka ymmärtäisi sinun tahtoasi,
ellet olisi antanut viisauttasi
Tähän Viisauden kirjan ajatukseen Luther liittyy kolmannen uskonkappaleen selityksessään
Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa.
Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa.
Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa.
Kysymys Kolmiyhteisestä Jumalasta siis ei ole ainoastaan jonkun ajatusrakennelman pohdiskelua, vaan mitä suurimmassa määrin kyse on siitä, miten me pelastumme. Me pelastumme koska Jumala itse pelastaa meidät. Hän on meidät luonut ja lunastanut. Hän myös johdattaa meidät tämän pelastuksen osallisuuteen pyhässä kristikunnassa. Me pelastumme, koska Kolmiyhteinen Jumala itse on pelastanut meidät ja hän myös johdattaa meidät koko elämämme läpi aina iankaikkiseen elämään asti.
Apokryfiteksti Viis. 9:13–18
Kuka ihminen tuntisi Jumalan aikeet?
Kuka voisi tietää, mitä Herra tahtoo?
Kuolevaisten järkeily on vaivaista,
pettävää on meidän pohdintamme,
sillä katoavainen ruumis painaa sielun maahan,
maallinen majamme lamaa ajatusten täyttämän mielen.
Hädin tuskin kykenemme luomaan kuvan siitä,
mitä on olemassa maan päällä,
vaivoin me havaitsemme edes sen,
mikä on käsiemme ulottuvilla.
Kuka olisi tutkinut taivaan maailmoja?
Kuka ymmärtäisi sinun tahtoasi,
ellet olisi antanut viisauttasi
ja lähettänyt pyhää henkeäsi korkeuksista?
Mutta näin on tapahtunut:
maan asukkaiden polut on suoristettu,
ihmisille on opetettu, mikä sinua miellyttää.
Viisauden ansiosta he ovat pelastuneet.
128 kommenttia
Ari
On virheellistä syyttää luterilaisuutta siitä, että tappelit isääsi vastaan.
Päin vastoin lutherilaisuus opettaa, että meidän on kunnioitettava isäämme ja äitiämme.
Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme väheksy emmekä vihastuta vanhempiamme emmekä esimiehiämme, vaan kunnioitamme, palvelemme, tottelemme, rakastamme ja arvostamme heitä.
(Lutherin Vähä katekismus)
https://katekismus.fi/10kaskya/4.html
Aitona luterilaisena nuorena ihailin isääni henkilönä, jota kunnioitan. Yhä edelleen kunnioitan hänen muistoaan.
Kerran meillä oli ainekirjoituksessa yhtenä valittavana aiheena ”Henkilö jota kunnioitan”. Kaverit kysyivät kirjoitinko siitä. Vastasin, etten kirjoittanut. Sitten sanoin, mistä kirjoitin. Mainitsin kuitenkin, että minulla oli kaksi ihmistä, joita erityisesti kunnioitin: isäni Paavo Roto ja teinipastori Otto Immonen, jonka johtamilla kristillisillä teinipäivillä olin käyttänyt todistuspuheenvuoroja Jeesusta tunnustaen.
Joten Ari hyvä
Älä ihmeessä syytä luterilaisuutta omista virheellisistä asenteistasi ja epäonnistuneista lähisuhteistasi.
Jos ymmärsin oikein, niin olet sittemmin korjannut suhteitasi isääsi. Hyvä jos niin olet tehnyt. Mutta on todella sääli, että saatuasi elämäsi ajoneuvon toisesta ojasta ylös olet saman tien ajanut päinvastaiseen ojaan vielä syvemmin ihmissuhteitasi ruhjoen, kun et näköjään voi lukea syvästi uskovia Kristuksen omia omiksi uskon veljiksesi ja sisariksesi. Miksi olet torjunut pelastuksen yhteisön ja heittäytynyt hengelliseen yksinäisyyteen. Laumasta eksyneeksi lampaaksi, petojen ruuaksi.
Muista vanhan kirkon opettajien opetus, ettei kirkon ulkopuolella ole pelastusta, koska kirkko on KRISTUKSEN RUUMIS.
Vanhan kirkon opettajat ovat myös sanoneet, että sillä, jolle kirkko ei ole äitinä maan päällä, sille ei myöskään Jumala ole Isä taivaassa.
Kirkko on opetuslasten joukko.
Joka ottaa vastaan Jeesuksen lähettilään, ottaa vastaan Jeesuksen.
Johanneksen evankeliumi:
13:20 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt.”
Mutta joka hylkää Jeesuksen lähettiläät eli kirkon niin se hylkää myös Jeesuksen.
Luukkaan evankeliumi:
10:16 Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut; mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt.”
Ari
Viittaat raamatunkohtaan
1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
Mutta sen jälkeen väännät tästä jotain täysin käsittämätöntä vääristelyä, mikä tekee tyhjäksi tämän kohdan armollisen lupauksen.
Huomaa että siinä verbit ovat PREESENSISSÄ. Suomen kielen preesens ilmoittaa sekä TÄMÄN NYKYHETKEN TEKEMISTÄ että toisissa kielissä olevan futuurin mukaista TULEVAA TEKEMISTÄ.
Joten opettele lukemaan sisältä.
Tuo kohta siis sanoo, että Jumala antaa TÄNÄÄN anteeksi TÄNÄÄN TEHTYJÄ syntejä ja myös tulevaisuudessa niin huomenna kuin ensi vuonna tai jopa satavuotiaanakin tulevaisuudessa tehtyjä syntejä tuona SAMANA PÄIVÄNÄ, PREESENSISSÄ.
Tämä raamatunkohta edellyttää, että me kaikkina aikoina olemme syntisiä ja tarvitsemme anteeksiantoa jokaisena elämämme päivänä.
Olet jossain yhteydessä kieltänyt perisyntiopin. Siinä et ole viisaasti tehnyt. Olet kieltänyt Vapahtajamme sanat, jossa hän toteaa meidän olevan syntisiä PREESENSISSÄ, eli siis kunakin elettävänä hetkenä ja myös tulevaisuudessa tuona puheena olevana hetkenä.
Matteuksen evankeliumi:
15:19 Sillä sydämestä lähtevät (PREESENS) pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.
Markuksen evankeliumi:
7:21 Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät (PREESENS) pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat,
Muista että suomen kielen preesens tarkoittaa sekä nyt tällä hetkellä käsillä olevaa aikaa että myös tulevaisuudessa olevaa aikaa ilman mitään aikarajaa tulevaisuudessa.
Matias Roto mitä tarkoitat seuraavalla:”” Ihminen saa veden vihmonnassa eli siis kasteessa uuden sydämen.””?
Entäpä sitten toisaalla:””7:21 Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät (PREESENS) pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat,”?
Siis onko nyt siis uusi sydänkin jo paha?
Ari
Koska molemmat ovat Raamatun sanan mukaisia, niin molemmat ovat totta yhtä aikaa.
Kuten Luther sanoi: ”Simul iustus et peccator”, ”Samaan aikaan vanhurskas ja syntinen.” Siis: Itsessään syntinen, mutta Kristuksen ansiosta vanhurskas.
Tämän maailman elämässä emme voi pidemmälle päästä. Vasta taivaassa meidän elämämme on lopullisesti vapautunut Adamin aikaisesta lankeemuksestamme, kun usko on vaihtunut näkemiseksi ja toivo saanut täyttymyksensä.
Matias Roto mitä sinulle merkitsee Jeesuksen seuraaminen?
Minkä esimerkin Hän näyttää kuinka elää?
Eikö evankeliumissa ole selkeä kutsu seurata Jeesusta, onko tällä kutsulla mitään yhtäläistä Jeesuksen elämään?
Ari
Jos haluat jatkaa keskustelua, niin jatka edes seuraavassa blogissani. Tässä blogissani olet jo aivan riittävästi toistanut samoja väitteitäsi. Joten välttääksemme pitkästymisen lopettakaamme keskustelumme tässä ketjussa.
Joh. 5:42 mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.
Ilmoita asiaton kommentti