Suuri Jumalamme – Ihmeellinen voimassaan

Kukan kauneus puhuttelee.  Kukka kertoo rakkaudesta.  Yli kaiken on Jumalan hyvyys ja rakkaus, käsittämättömän suuri. Hänen laupeutensa ja voimansa, hänen armollisuutensa ja suosiollisuutensa luomakuntaansa kohtaan on isompi kuin aavistamme.  Hänelle kuuluu kiitos ja kunnia. Nyt, aina ja iankaikkisesti.

 

SUNNUNTAI 4.6.2023
Pyhän Kolminaisuuden päivä
Salattu Jumala

Kirkkomme kristinoppi vuodelta 1948 sanoo Pyhästä Kolminaisuudesta näin:

43. KOLMIYHTEINEN JUMALA.
Pyhä Henki on Isän Jumalan henki ja Jeesuksen Kristuksen
henki. Jumala on ilmoittanut itsensä meille Isänä, Poikana ja
Pyhänä Henkenä. Sen tähden sanomme Jumalaa kolmiyhteiseksi
Jumalaksi.
Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän
Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne. 2 Kor. 13:13.

Dogmatiikan professorina toiminut Miikka Ruokanen sanoo opin merkityksestä:

Pyhää Kolminaisuutta koskeva oppi on kristinuskon tärkein opillinen rakennelma. Vain kolminaisuusopin pohjalta tulevat ymmärrettäviksi Jumalan ihmiseksi tuleminen Kristuksessa, Kristuksen kuolema ja ylösnousemus, Pyhän Hengen lahja ja ihmisen pelastuminen.

Oppi kolmiyhteisestä Jumalasta on kaiken muun perusta. Koko näkemys kristinuskosta vääristyy, jos tässä perusasiassa mennään harhaan. Kirkon ensimmäiset opilliset lausumat, jotka laadittiin ensimmäisissä koko kirkon yhteisissä ekumeenisissa konsiileissa 300 -luvulla, koskivat juuri Kolminaisuutta.

Juhlapäivän apokryfiteksti pohtii sitä, miten me voimme ymmärtää Jumalan olemuksen suuren salaisuuden.  Meidän luonnollinen pyrkimyksemmehän on halukas tietämään olemassaolomme suuria kysymyksiä. Näiden pohdintojemme keskellä emme kuitenkaan pysty tajuamaan Jumalan aikeita.   Ne käyvät yli meidän ajattelun kykyjen.

Meitä ei kuitenkaan jätetä heitteille. Jumala on varannut meille avun, joka riittää. Jumala antaa kansalleen Pyhän Hengen ohjauksen. Hän suo ihmisille opastuksen, joka riittää meidän elämäämme. Uskomme on Jumalan antaman viisauden varassa.

Kuka olisi tutkinut taivaan maailmoja?
Kuka ymmärtäisi sinun tahtoasi,
ellet olisi antanut viisauttasi

Tähän Viisauden kirjan ajatukseen Luther liittyy kolmannen uskonkappaleen selityksessään

Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa.

Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa.

Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa.

Kysymys Kolmiyhteisestä Jumalasta siis ei ole ainoastaan jonkun ajatusrakennelman pohdiskelua, vaan mitä suurimmassa määrin kyse on siitä, miten me pelastumme.  Me pelastumme koska Jumala itse pelastaa meidät. Hän on meidät luonut ja lunastanut. Hän myös johdattaa meidät tämän pelastuksen osallisuuteen pyhässä kristikunnassa. Me pelastumme, koska Kolmiyhteinen Jumala itse on pelastanut meidät ja hän myös johdattaa meidät koko elämämme läpi aina iankaikkiseen elämään asti.

Apokryfiteksti Viis. 9:13–18

Kuka ihminen tuntisi Jumalan aikeet?
Kuka voisi tietää, mitä Herra tahtoo?
Kuolevaisten järkeily on vaivaista,
pettävää on meidän pohdintamme,
sillä katoavainen ruumis painaa sielun maahan,
maallinen majamme lamaa ajatusten täyttämän mielen.
Hädin tuskin kykenemme luomaan kuvan siitä,
mitä on olemassa maan päällä,
vaivoin me havaitsemme edes sen,
mikä on käsiemme ulottuvilla.
Kuka olisi tutkinut taivaan maailmoja?
Kuka ymmärtäisi sinun tahtoasi,
ellet olisi antanut viisauttasi
ja lähettänyt pyhää henkeäsi korkeuksista?
Mutta näin on tapahtunut:
maan asukkaiden polut on suoristettu,
ihmisille on opetettu, mikä sinua miellyttää.
Viisauden ansiosta he ovat pelastuneet.

    • Ari

      Jeesus sanoi tuon lauseen sellaisille, jotka eivät tahtoneet seurata häntä.

      Johanneksen evankeliumi:

      5:40 ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän.

      Me jotka kuulumme pyhään kristikuntaan eli Kristuksen ruumiiseen eli Jumalan pyhittämään kirkkoon olemme jo pyhässä kasteessa päässeet Jeesuksen yhteyteen. Elämme siis hänen yhteydessään ja nimenomaan HÄN ITSE on elämän antaja.

      Tuo siteeraamasi Jeesuksen sana on siis kohdistettava sellaisiin, jotka ovat Jumalan oman kansan eli kirkon ulkopuolella.

    • Ari

      Sinä olet aikaisemmin tällä blogilla tunnustanut, että olet laiminlyönyt lähimmäisesi, lainaus sinulta :”Minä olen saanut todella paljon, olen kohdellut lähimmäisiäni todella huonosti ja lastani vielä huonommin.”

      Ari, Se on myös sinun kirjoittamasi julkinen rippi. Jeesus lupaa syntejään katuvalle synnit anteeksi. Sinä uskot, että olet saanut anteeksi niin kuin sanassa luvataan, se on oikein. Jumalalla yksin on valta antaa syntejä anteeksi. Olet kääntynyt oikean lähteen luo.

      Jumalan lapsi on myös kutsuttu yhteyteen muiden kanssa (”laumaan” Jeesuksen opetuksen mukaisesti).
      Lauma seuraa Jeesusta ja Jeesuksen ääntä. Yksi lammas voi erehtyä helposti, ja uskoa vain omaan osaamiseensa. Jeesus kutsuu sekä etsii laumasta lähtenyttä laumaansa yhä uudelleen ja uudelleen.

      ”Jumalan rakkautta ei ole meissä itsessämme.” Se on vain Kristuksessa. Kaikki Kristukseen turvaavat ovat saaneet ja edelleen saavat Häneltä paljon.

    • Kari Paukkunen siis kun kohtelin lähimmäisiäni huonosti niin elin silloin ns ”luterilaisessa” laumassa, mitä tämä tarkoitti, ymmärsinkö Jumalan tahdon, kuulinko Jeesuksen äänen ja seurasinko sitä?

      En todellakaan kuullut Jeesuksen ääntä enkä näin seurannut Häntä, siis mikä on se ääni jota ”luterilainen” lauma seuraa?

      Mitä ”luterilaisessa” laumassa opetetaan, kuinka siellä eletään?

      Unohdat tuossa Jumalan anteeksiannossa Jumalan lupauksen, Hän puhdistaa kaikesta vääryydestä.

      1. Joh. 1:9
      Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

      Tuossa on Jumalan itsensä lupaus että Hän puhdistaa kaikesta vääryydestä.
      Kun tunnustin pastorille etten voi mennä maallisen isäni luo kun aina aletaan riitelemään niin kun hän opetti minulle vanhempien kunnioituksesta niin kuinkas kävikään, kun seuraavan kerran menin isäni luo niin Jumalan rauha varjeli etten puhunut tai vastannut riita kysymyksistä, tätä on Jumalan voima.

    • Ihminen tekee syntiä. Sinä luulet, että kun jätit kunnioittamatta vanhempiasi, niin vika oli luterilaisuudessa eikä sinussa?

      En ole vielä tavannut minkään kristillisen seurakunnan jäseniä, jotka olisivat sitä mieltä, että ovat synnittömiksi tulleet.

      ”Unohdat tuossa Jumalan anteeksiannossa Jumalan lupauksen, Hän puhdistaa kaikesta vääryydestä.

      1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.”

      Ari, en unohda. Tämä Raamatun sana on voimassa myös tänään.

    • Kari Paukkunen ohitat sen mitä haluan kertoa eli sen opetuksen jossa luterilaiset elävät, kuinka lapsille opetetaan vanhempien kunnioittamisesta?

      Se opetus kun ”pakotetaan” opettelemaan käskyt ulkoa ei saa aikaan sitä hedelmää jota Jumalan sanan tulisi kasvaa, saati vielä kun kumotaan jollain ”perisynti” opilla Jumalan voima puhdistaa kaikesta vääryydestä.

      Lapset ja nuoret luterilaiset kirmaavat ilman paimenta kukin seuraten omia halujaan ja himojaan, siis täysin kuulematta Jeesuksen ääntä samoin kuin vanhemmatkin.

    • Minun mielestäni on ehdottomasti parempi, että rukouksia sekä käskyt opetetaan kuin että ne jätettäisiin opettamatta.

      Suuntaus on sellainen, että yhä enemmän ihmiset jättävät lapsensa sekä kastamatta että opettamatta. Sillä ei ole siunausta.

    • Kari Paukkunen mitä ”hyötyä” on minunkin sinulle opettaa Jumalan sanaa kun teet sen turhaksi oppimillasi ihmisopeille?

      Kuten nyt tämäkin:

      1. Joh. 1:9
      Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

      Jeesus käski julistaa parannusta Hänen nimessään ja kun ihminen Jumalan kutsuessa tekee parannuksen (ja ottaa kasteen) ja saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen niin vasta silloin kuulee Jeesuksen äänen ja voi seurata Häntä.

    • ..”hyötyä” on minunkin..”

      Kovasti ainakin yrität hyötymättä oman oppisi näkökulmasta. Ole huoletta, tiedän olevani Vapahtajalle rakas ja hänen omansa.

      Jeesuksen ääni on erilainen kuin tämän maailman ääni.

    • Ari

      Kerta toisensa jälkeen yrität vääntää Jumalan sanalta niskat nurin, kun yrität tuppuuttaa tuota 1528 kapinallisena kuolemaan tuomitun Hubmeierin vuosina 1525-27 keksimää ja kehittelemää oppia kasteen ja parannuksen erillään pitämisestä, ja sitten vielä yrittämällä väittää, että lapsen muka pitäisi ensin parkaista ennen kuin se voisi alkaa syntyä.

      Otetaanpa tähän se raamatunkohta, mikä on Pietarin helluntaisaarnan ja Tiit. 3:4-7 ja Mark 16:16 kohtien jne. takana oleva Vanhan testamentin opetus, johon Uuden testamentin kohdat perustavat opetuksensa.

      Hesekiel:

      36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.

      36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.

      36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

      HUOMAAPA TÄSTÄ

      1) Jumala vihmoo eli pirskottaa eli ripottelee VETTÄ. Jumala siis käyttää veden pisaroita siinä uudistuksessa, mistä tässä puhutaan. Jumala siis käyttää KASTETTA tässä uudeksiluomisessaan aivan kuten Pyhä Henki liikkui sadepilvien yllä luomisen hetkellä ja niin maailmaan tuli valo ja elämä luotiin, Pyhän Hengen liikkuessa vetten päällä eli siis tuodessa vettä pisaroivan pilven aution ja kuivan maan päälle.

      2) Kokonaisen KANSAN puhdistus tapahtuu tämän VEDEN VÄLITYKSELLÄ. (Huomaa suomennoksen sana TE!) Yksilökeskeinen omaan napaansa tuijottaminen on tästä ajatuksesta ulkona. Sen sijaan sama ajatus kuin Matteuksen evankeliumin lähetyskäskyssä on jo Hesekielilläkin KOKO KANSAN puhdistaminen veden vihmonnalla eli siis KASTEEN VÄLITYKSELLÄ opetuslapseuttaminen.

      3) Sama kaste antaa epäjumalista eli kaikista perkeleen henkivalloista vapautumisen. Näin on yhä edelleenkin. Valtaosassa maailman kristikuntaa kastekaavassa puhutaan yhä edelleenkin perkeleitten ulosajamisesta kasteen toimituksessa.

      4) Ihminen saa veden vihmonnassa eli siis kasteessa uuden sydämen. Näin siis usko alkaa kasteessa, ihminen saa Pyhän Hengen uudistuksen, pääsee uuteen elämään. Juutalaiset rabbit sanoivat että kääntymyksen kasteessa ihminen alkaa koko elämän uudelleen alusta. Aikana jolloin nollaa ei vielä matikassa tunnettu he sanoivat, että ihminen tulee kasteessa ”yhden päivän ikäiseksi” eli siis syntyy uudesti uuteen elämään.

      5) Veden vihmonnan välityksellä Jumala antaa omalle kansalleen PYHÄN HENGEN, ”Minun Henkeni”. Saman sanoi jo Pietari: ” — kaste — NIIN te saatte Pyhän Hengen lahjan — ”

      Joten Ari hyvä

      Opettele lukemaan KOKO RAAMATTUA niin, ettet omien oikosulkujesi takia mene vääntämään raamatunlauseita, miten sattuu vinksin vonksin omien mielihalujesi tai sinua virheellisesti opettaneitten eksytysten mukaan.

  1. Ari

    On virheellistä syyttää luterilaisuutta siitä, että tappelit isääsi vastaan.

    Päin vastoin lutherilaisuus opettaa, että meidän on kunnioitettava isäämme ja äitiämme.

    Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

    MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:

    Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme väheksy emmekä vihastuta vanhempiamme emmekä esimiehiämme, vaan kunnioitamme, palvelemme, tottelemme, rakastamme ja arvostamme heitä.

    (Lutherin Vähä katekismus)

    https://katekismus.fi/10kaskya/4.html

    Aitona luterilaisena nuorena ihailin isääni henkilönä, jota kunnioitan. Yhä edelleen kunnioitan hänen muistoaan.

    Kerran meillä oli ainekirjoituksessa yhtenä valittavana aiheena ”Henkilö jota kunnioitan”. Kaverit kysyivät kirjoitinko siitä. Vastasin, etten kirjoittanut. Sitten sanoin, mistä kirjoitin. Mainitsin kuitenkin, että minulla oli kaksi ihmistä, joita erityisesti kunnioitin: isäni Paavo Roto ja teinipastori Otto Immonen, jonka johtamilla kristillisillä teinipäivillä olin käyttänyt todistuspuheenvuoroja Jeesusta tunnustaen.

    Joten Ari hyvä

    Älä ihmeessä syytä luterilaisuutta omista virheellisistä asenteistasi ja epäonnistuneista lähisuhteistasi.

    Jos ymmärsin oikein, niin olet sittemmin korjannut suhteitasi isääsi. Hyvä jos niin olet tehnyt. Mutta on todella sääli, että saatuasi elämäsi ajoneuvon toisesta ojasta ylös olet saman tien ajanut päinvastaiseen ojaan vielä syvemmin ihmissuhteitasi ruhjoen, kun et näköjään voi lukea syvästi uskovia Kristuksen omia omiksi uskon veljiksesi ja sisariksesi. Miksi olet torjunut pelastuksen yhteisön ja heittäytynyt hengelliseen yksinäisyyteen. Laumasta eksyneeksi lampaaksi, petojen ruuaksi.

    Muista vanhan kirkon opettajien opetus, ettei kirkon ulkopuolella ole pelastusta, koska kirkko on KRISTUKSEN RUUMIS.

    Vanhan kirkon opettajat ovat myös sanoneet, että sillä, jolle kirkko ei ole äitinä maan päällä, sille ei myöskään Jumala ole Isä taivaassa.

    Kirkko on opetuslasten joukko.

    Joka ottaa vastaan Jeesuksen lähettilään, ottaa vastaan Jeesuksen.

    Johanneksen evankeliumi:

    13:20 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt.”

    Mutta joka hylkää Jeesuksen lähettiläät eli kirkon niin se hylkää myös Jeesuksen.

    Luukkaan evankeliumi:

    10:16 Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut; mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt.”

  2. Ari

    Viittaat raamatunkohtaan

    1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

    Mutta sen jälkeen väännät tästä jotain täysin käsittämätöntä vääristelyä, mikä tekee tyhjäksi tämän kohdan armollisen lupauksen.

    Huomaa että siinä verbit ovat PREESENSISSÄ. Suomen kielen preesens ilmoittaa sekä TÄMÄN NYKYHETKEN TEKEMISTÄ että toisissa kielissä olevan futuurin mukaista TULEVAA TEKEMISTÄ.

    Joten opettele lukemaan sisältä.

    Tuo kohta siis sanoo, että Jumala antaa TÄNÄÄN anteeksi TÄNÄÄN TEHTYJÄ syntejä ja myös tulevaisuudessa niin huomenna kuin ensi vuonna tai jopa satavuotiaanakin tulevaisuudessa tehtyjä syntejä tuona SAMANA PÄIVÄNÄ, PREESENSISSÄ.

    Tämä raamatunkohta edellyttää, että me kaikkina aikoina olemme syntisiä ja tarvitsemme anteeksiantoa jokaisena elämämme päivänä.

    Olet jossain yhteydessä kieltänyt perisyntiopin. Siinä et ole viisaasti tehnyt. Olet kieltänyt Vapahtajamme sanat, jossa hän toteaa meidän olevan syntisiä PREESENSISSÄ, eli siis kunakin elettävänä hetkenä ja myös tulevaisuudessa tuona puheena olevana hetkenä.

    Matteuksen evankeliumi:

    15:19 Sillä sydämestä lähtevät (PREESENS) pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.

    Markuksen evankeliumi:

    7:21 Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät (PREESENS) pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat,

    Muista että suomen kielen preesens tarkoittaa sekä nyt tällä hetkellä käsillä olevaa aikaa että myös tulevaisuudessa olevaa aikaa ilman mitään aikarajaa tulevaisuudessa.

  3. Ari

    Koska molemmat ovat Raamatun sanan mukaisia, niin molemmat ovat totta yhtä aikaa.

    Kuten Luther sanoi: ”Simul iustus et peccator”, ”Samaan aikaan vanhurskas ja syntinen.” Siis: Itsessään syntinen, mutta Kristuksen ansiosta vanhurskas.

    Tämän maailman elämässä emme voi pidemmälle päästä. Vasta taivaassa meidän elämämme on lopullisesti vapautunut Adamin aikaisesta lankeemuksestamme, kun usko on vaihtunut näkemiseksi ja toivo saanut täyttymyksensä.

    • Matias Roto siis Jumala ei puhdistakkaan kaikesta vääruudestä sanansa mukaan?

      Tässä on uskosi harha, uskot Lutheria etkä Jumalaa.

    • Ari

      Asetat väitteesi väärin vastakkain. Vastakkain ei ole Raamattu ja Luther, vaan tämän aikansa oppineimman ja pätevimmän teologin tieto sinun oikosulkujasi vastaan,

      Etkö hyvä ihminen tajua, että Jumala puhdistaa KAIKESTA vääryydestä KAIKEN aikaa. Tämä on perustana sille, että me olemme kokonaan vanhurskautettuja koko ajan.

      Mutta samaan aikaan me itsessämme olemme KAIKEN aikaa KOKONAAN syntisiä.

      Itse emme tee muuta kuin syntiä koko ajan, mutta koko ajan me myös elämme syntien anteeksiantamuksen varassa koko ajan, koska Jeesus tekee koko ajan, alati armahtavaa työtään meissä.

      Armosta olemme pelastetut, emme itsemme kautta, ettei kukaan kerskaisi, vaan antaisi kunnian yksistään Jumalalle, joka meitä armahtaa koko ajan rakkaan Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen ansion tähden.

    • Matias Roto siis jumalasi antaa lapsiensa tehdä pahaa lähimmäisille eikä auta heitä elämään rakkaudessa?

      Etkö huomaa mitä oppisi on, voimaton jumala ja lähimmäisten kärsimykset?

      Minulla on Jumala joka pitää huolen lapsistaan ja rakastaa meitä.

    • Ari

      Jälleen kerran viet ajatuksen pois oikealta tieltä väittäessäsi, että Jumala muka antaisi ihmisten tehdä pahaa. Miten saatat mennä väittämään moista Jumalasta, joka on antanut kymmenet käskynsä torjumaan tällaista jumalattomuutta.

      Älä syytä Jumalaa meidän ihmisten tekemistä synneistä. Juuri tuollainen jumalattomuus, että syytetään Jumalaa meidän pahoista teoistamme, on jo aikoinaan saanut sinut ehksymään pois luterilaisen kirkon turvalliselta Raamatun pohjalta omien harhaisten päätelmiesi hyllyvälle suolle.

      Ota todesta se, että Jumalan sana on sekä lakia että evankeliumia. Laki paljastaa totuuden meistä. Kertoo, ettemme itse pärjää omin voimin elämän tiellä. Tarvitsemme auttajaa, Vapahtajaa meille anteeksi antamaan.

      Tähään hätäämme ja ahdistukseemme tulee evankeliumin sana, joka kertoo, että kaikki syntimme ovat anteeksi annettu Vapahtajamme ristinkuoleman ja ylösnousemuksen tähden. Elämme armosta emme omien tekojemme varassa.

      Lähimmäistemme rakastaminen on meille annettu jo luomisemme perusteella. Meidät on luotu elämään yhdessä toinen toisemme kanssa. Synti on nimenomaan rakkauden puutetta. Siksi syntimme pitää koko ajan antaa anteeksi, että koko ajan saisimme voimaa lähimmäisemme rakastamiseen.

      Juuri tästä syystä, että me itsessämme syntiset saamme armosta autuuden on mahdollista toteuttaa se, mitä sanot:

      ”Minulla on Jumala joka pitää huolen lapsistaan ja rakastaa meitä.” Tämä on muutoin oikein sanottu, mutta oikeampi on sanoa kristittyjen seurassa yhdessä eläen: ”MEILLÄ on Jumala joka pitää huolen lapsistaan ja rakastaa meitä.”

      Nimittäin. Pelastus ei ole yksityisasia, vaan me pelastumme, koska meillä on Jumala, joka pitää meistä huolta kokonaisena kirkkona, kokonaisena Jumalan kansana.

    • Ari

      Miksi toista kerta toisensa jälkeen ihan samoja kysymyksiä? Onko näissä jankutuksissa mitään mieltä?

      Vastaan tämän kerran jotta IHAN OIKEASTI YMMÄRRÄT.

      1) Jeessuksen seuraajaksi tulin jo kasteessa 23.4.1944.

      Jeesuksen seuraaminen on elämäni tärkein asia.

      2) Hän näyttää ettei saa tuomita toinen toistaan. Hän teki kaiken minun puolestani. Kaikki on jo täytetty. Ei minun tarvitse tehdä yhtään mitään pelastuakseni, ei pätkänkään vertaa.

      Sen sijaan saan käyttää voimani elääkseni ihmisiksi toisten ihmisten joukossa.

      3) Jeesuksella hän kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Tässä on yhteys hänen lähetyskäskyynsä, minkä pohjalta olen saanut pyhän kasteen lahjan, niin että

      – syntini ovat anteeksi annetut koko elämäni ajan

      – olen saanuut Pyhän Hengen lahjan niin ettei minun tarvitse harhailla eksytysten vietteleminä vaan saan alati elää HÄNEN voimansa turvissa.

      – Ylösnoussut Jeesus elää kanssani joka hetki. Hän on uskollinen eikä jätä minua milloinkaan.

      Kaikki tämä on pyhän KASTEEN antama lahja minulle ja elämälleni koko elämääni vartem tässä ajassa ja ruumiin ylösnousemuksen jälkeen vielä iankaikkisessa elämässä taivaan iki-ilossa.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25