Suojelusenkeli

 

Kansoilla on suojelusenkelinsä. Seurakunnilla on omat suojelusenkelinsä. Myös yksityisillä ihmisillä, jokaisella, on omansa.

Enkeli on luotu olento. Jumala on luonut sekä näkymättömän että näkyvän maailman. Enkelit kuuluvat näkymättömään maailmaan. Näkymättömään maailmaan kuuluvat myös kerubit, serafit ja muut taivaalliset joukot.

Jumalan valtaistuimella, Isän oikealla puolella, istuu Jeesus, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Valtaistuimen edessä kokoontuu koko taivaallinen väki. Enkelit heidän mukanaan.

Mielenkiintoista on huomata, kuka on suoraan valtaistuimen edessä. Siinä kasvoista kasvoihin paikalla ovat lasten enkelit. Tämä on kunniapaikka. Nähdä Luojansa silmästä silmään. Heidän suojattinsa lapset ovat siis Jumalan silmissä mittaamattoman arvokkaita.

Tässä korostuu lapsen arvo korkeimpaan huippuunsa. Lapset ovat näkyvän maailman kaikkein tärkeimpiä ihmisiä.

Matteuksen evankeliumi, luku 18 ja jae 10:

”Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä vähäisistä. Sillä minä sanon teille: heidän enkelinsä saavat taivaissa joka hetki katsella minun taivaallisen Isäni kasvoja.”

Tämä ajatus sisältyy mikkelinpäivän evankeliumiin Matt. 18:1-10.

* * * *

Luin useammasta teoksesta mitä niissä sanottiin enkeleistä.

Lukemistani esityksistä vanhin ja samalla laajin oli vuonna 1750 painettu

David Hollazius – Examen theologicum acroamaticum.

Sen 32 latinankielistä sivua antoivat perusteellisen kuvauksen enkeleistä. Sitä ennen oli kuvattu luomistyö yleisesti ja sen jälkeen seurasi opetus ihmisen luomisesta.

  1. Matias, väitätkö vakavasti, että Joh. Ilmestyksen luvun13 jakeen18 viimeisen virkeen arvo 2368 ja nimen Iesous Kristhos arvo eivät tosiassa ole samat ja että esitän tässä perättömän väitteen?

    Vältät huolellisesti ja epäreilusti ottamasta tähän todistusvoimaiseen yksityiskohtaan kantaa ja hämäät pakenemalla yleisluontoisiin vuodatuksiin. On ihan sama mihinkä gnostilaiuuden ajoitat (joista ajoituksista tiede muuten EI ole yksimielinen) kun ko 2368 Jeesus-gematria on Uudessa testamentissa ja liittyy siis sen ajoituksiin.

    • Ilmestyskirjan teologiassa Jumala ja saatana ovat vastakkain. Saatana taistelee Jeesusta vastaan, Ilmestyskirjan ”Karitsa”.
      Saatana ei koskaan pääse vallalle, enimmilläänkin se saa vain kolmanneksen koko luomakunnasta. Saatana ei koskaan saa aikeitaan päätökseen vaan sen valta kukistetaan jo puolessa välissä eli 3½ vuodessa eli puolet täyttymyksen ajasta vuosiviikosta eli seitsemästä vuodesta. Lopulta saatana kukistetaan ja se heitetään tuliseen järveen, niin että sen valta häviää lopullisesti ja täydellisesti. Sen jälkeen vain Jumalan kansalla eli kirkolla on pelastus, ikuinen elämä, onni ja autuus Jumalan kirkkaudessa.

      Kaikki tämän kanssa ristiriidassa olevat opit ovat vääriä, valheita ja Jumalan sanan vastaisia eli väärän profeetan opetuksia. Myös väärä profeetta eli valheen puhuja heitetään tuliseen järveen. Jumala on Totuus ja siksi kaikki valheen henget saavat lopullisen ja täydellisen lopun.

    • Seppo

      Väitteesi gnostilaisuudesta on anakronistinen. Verrataksemme nykyaikaan: väitteelläsi sanot että Stalin olisi esiintynyt Napoleonin aikana.

      Historiassa jokaisella aatevirtauksella on oma historiallinen tilanteensa niin ajan kuin paikan suhteen.

    • Olen pitänyt useampia luentosarjoja Ilmestyskirjasta.

      Yllä kirjoitin tiivistelmän kirjan perussanomasta. Suhtautumisesi siihen kertoo vain ettet halua kuulla sitä mitä kirja omista lähtökohdistaan käsin sanoo. Ilmestyskirjan sanoma on selkeä: Jumalan Karitsa voittaa saatanan valtakunnan lopullisesti ja täydellisesti.

      Kaikki sellaiset teoriat mitkä ovat ristiriidassa kirjan perussanoman kanssa pitää ymmärtää väärinymmärrykseksi ja siis kirjan sanoman vääristelyksi.

  2. Kerran vielä Matias, Kun Paavali tuomitsee eräänlaisen valhe-gnostilauuden eikö se todista että gnostilaisuutta oli jo Paavalin aikaan? Ja ketkä mm. kirkkoisien mukaan jo Uudessa testamentissakin kiistatta olevaa gematariaa
    käyttivät? Juuri gnostilaiset…Et sinä nyt Matias pääse näistä tosiasioista eroon vaikka miten kiemurtelet ja selviä tosiasioia ohitat !

    Heprealainen tiedemies, mailmankuulu Gerschom Scholem sijoittaakin gnostilaisuuden ja aiheesta paljon kristillisä arkajalkaisia tutkijoita varhemmaksi.

    SLEY: ”Paavalin niukat sanat Kristuksesta, ”jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä”, antavat meille viitteen siitä, mistä on kysymys. Tulilinjalla on epäilemättä g n o s t i l a i s u u s. ”

    • Puhuin gnostilaisuudesta kristinuskoa sisältä päin uhkaavana ilmiönä. Sen kanssa taisteltiin vasta kun Valentinus / Valentinius, joka kuoli noin 160 jKr., oli kirjoitellut omia tekstejään, joissa hän esitteli teologisesti harhaan menneitä oppejaan.

      Sen sijaan kun huomioidaan se, että juutalaiset asuivat hajallaan eri puolilla Rooman valtakuntaa Jeesuksen aikana, niin yksittäisiä juutalaisuuden ja kreikkalaisuuden sekaantumisia on hajanaisesti esiintynyt koko ajan. Asuihan Jeesuksen aikana Pyhässä maassa noin 1,5 miljoonaa juutalaista ja eri puolilla hajaannuksessa noin 7-9 miljoonaa juutalaista. Kreikankielisen kulttuurin keskellä oli mahdollista että sekaantumisia opeissa tuli.

      Se mikä koskee juutalaisuuden pääuomaa ja kristillisyyden omaa sisäistä opetusta, niin nämä sekoittavat ajatukset eivät päässeet uhkaamaan uskonnon perusteita. Juutalainen konkreettinen realismi torjui haihattelevan hengen ja aineen vastakohdikseen panemisen. Gnostilaisuuden perustaviin oppeihinhan kuului aineen ja hengen toisistaan erottaminen. Sen vastakohtana oli aidon juutalaisen konkreettisen luomisajatuksen esilläpito, että kaikki hengellisyys näkyi konkreettisissa ja aineellisissa luomiseen kuuluvissa elämäntilanteissa. Juutalaisuudessa abstrakti ja konkreettinen kulkivat sisäkkäisinä eivät toistensa vastaisina todellisuuksina. Kun siis haluttiin sanoa että jokin on kaunista, niin ilmauksen erityinen rakenne sanoi jotain siihen tapaan kuin että kauneuden idea eli ajatus ilmenee puheena olevassa konkreettisessa esineessä.

      Sama ilmiö näkyi myös tavassa ilmaista värejä. Heprealaisessa tekstissä näytti vanhastaan olevan toisaalta vähän värejä, tuskin lainkaan, toisaalta voidaan sanoa että kokonaiset tekstit olivat värejä täynnä, koska esineitä ja tavaroita ei koskaan ajateltu niiden väreistä irrallaan. (Eihän tämä ole täysin vierasta länsimaisessakaan kulttuurissa, esim. punakeltainen oranssina kertoo sen olevan appelsiinin värinen.)

      Puuttumatta syvemmin Paavalin Kolossalaiskirjeen teologiaan, voinen lyhyyden vuoksi mainita että tuo viittaamasi raamatunkohta: ”— jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä”, on Vanhan testamentin heprealaisen tekstin ensimmäsen sanan Bereshith -sanan selitystä rabbinistisen menetelmän mukaan.

      Meidän keskustelumme kannalta oleellista on se että tuosta viittauksestasikin näkyy että kristillinen sanoma vastusti uskontojen sekottamista eli gnostilaisuutta. Käsitteiden sekottaminen ei siis ollut ihanne vaan sellainen jota vastustettiin (tulilinjalla).

  3. Kiersit edelleen pitkässä yleisluontoisessa selityksessäsi olenaisen,eli sen että gnostilais/kabbalistita gematriaa kiistatta sisältyy jo Uuden testamentin kirjoituksiin ja siis niiden ajoituksiin.
    Ei gnostilaisuus on ollut huomatavasti vanhempaa kuin keksutelumme alussa annoit virheellisiksi siis nyt itsekin osoittamissasi anakronismi-syytöksissäsi muiden lukijoiden ymmärtää.

  4. Tässä Ei Matias ole ollut kyse siitä mikä oppi on oikea ja mikä väärä vaan se, miten gnostilaisuus ajoitetaan ja mitä johtopäätöksiä voimme tehdä siitä, että gematriaa, jota nimenoman gnostikot tuolloin harjoittivat, kiistatta sisältyy jo Ut.n kirjoituksiin.
    Et ole uskaltanut ottaa kantaa lukuun 2368 joka on SEKÄ Jeesus Kristyksen ETTÄ Joh, 13:18 viimeisen virkeen arvo.

    • Seppo

      Juuri tuon kaltaiset väitteet missä puheenvuorossasi esität osoittavat puolustamasi menetelmän täyden päättömyyden tekstin ymmärtämisessä. Puolustamallasi menetelmällä sotketaan kaikki mitä Ilmestyskirja julistaa. Ilmestyskirjan perussanomassa Jumala ja saatana sotivat toisiaan vastaan. Hyvyys ja pahuus ovat vastakohtia. Toisaalla on pedon valta ja toisaalla on Karitsan valta. Jumalan Karitsa eli meidän syntimme sovittanut. Jeesus Kristus on tullut voittamaan saatanan kaikkine pahuuksineen. Golgatan ristillä saatu syntien anteeksianto irrottaa meidät syntien vallasta ja näin kaikki pimeyden teot tehdään tyhjiksi.

      Esittelemäsi menetelmä sotkee Ilmestyskirjan käsitteitä. Siksi se on tekstiyhteyteen sopimaton, siis mieletön.

      Toisin kuin väität niin kyseessä ei ole uskalluksesta kuten kuvittelet vaan yksinkertaisesti siitä että puolustamasi menetelmä juuri tässä kysymyksessä on täysin päätön. Tekstin perussanoman vastaisiin täysin tomppeleihin johtopäätöksiin vievät menetelmät ovat mielettömiä. Menetelmäsi yksinkertaisesti ei toimi tässä tekstin yhteydessä.

    • En väitä sinua tomppeliksi vaan sitä että tuolla sattumalta samanlaiseksi lukuarvoksi töksähtäneellä yhteensattumalla olisi jotain todellista sanottavaa.

      Metodina tuo työmenetelmä kuuluu sarjaan hassuja yhteensattumia.

  5. Jaha, tulihan se sieltä, että uskot sattumaksi ko. lukaurvojen samuutta jakeessa, jossa NIMEN OMAAN kehotetan tekemään gemtrisia laskutoimituksia…

    Uskosi sattuman on suuri Matias. No kaikella kunniotuksella, kyseessä ei tietenkään ole sattuma, sillä sattuman mahdollisuus tuolla tarkkuudella tuossa asiayhteydessä on 1:n suhde muutamaan biljoonaan.
    Lisäksi ko jakeessa näitä ’sattumia’ ovat nämä:
    666/6+6+6=18, esiinty jakeessa 18, joka vasta sana ELÄMÄ, Jeesus sanoi minä olen tie totuus ja ELÄMÄ.
    6x6x6 on 216 ja 216 on sana Jalopeura, Jeesus oli juuri Juudaan Jalopeura Joh. Ilmestyksessä.
    666 esiintyy myös Ylösnousseen herrani eli Adonigamin yhteydessä VT:ssä. Eikä Jeesus viitteet tyhjene asiasa edes näihin muta riitäköön nämä nyt.

  6. Seppo

    Kaikki nuo erilaiset matemaattiset ”löydöt” perustuvat sille miten teksti rajataan.

    Pedon luvun laskeminen viittaa kirjoittamisen ajan yleiseen tapaan että muutamien ihmisten nimistä laskettiin kirjainten lukuarvo ja tuota lukuarvoa käytettiin ikään kuin vaihtoehtoisena lempinimenä. Jos Johanneksella oli mielessään joku oman aikansa henkilö niin tuota henkilöä emme enää voi tunnistaa.

    Tuon laskentatavan varaan ei voi rakentaa kokonaisen Raamatun kirjan teologista järjestelmää, vaan se on nähtävä kirjan selkokielisestä sanomasta.

    * * *

    Mielestäni keskustelu on alkanut juuttua paikoilleen.

    Vähitellen lienee aika lopetella.

    Toivotan sinulle ja kaikille lukijoillemme Jumalan siunausta.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25