Sinapinsiemen

Jeesus sanoi: "Taivasten valtakunta on sinapinsiemenen kaltainen, jonka mies otti ja kylvi peltoonsa. Se on kaikista siemenistä pienin, mutta kun se on kasvanut, on se suurin vihanneskasveista ja tulee puuksi, niin että taivaan linnut tulevat ja tekevät pesänsä sen oksille." (Matt. 13:31-32)

Sinapinsiemen

Miksi meidän jokaisen uskon määrä on aluksi ollut pieni, maksimissaan sinapinsiemen kokoinen (vert. Luuk. 17:6)?

Minkälaiseen maaperään siemenen pitäisi kylvää, jotta saataisiin mahdollisimman hyvä sato (vert. Luuk. 8: 4-15)?

Miten voisit perustella, että olemme kaikki yhtä arvokkaita Jumalalle, vaikka meidän kasvu kristittynä on erilainen ja uskomme määrä ja laatu vaihtelee suuresti?

Mitkä vaikuttavat meidän uskon määrän kasvuun tai vahvistumiseen?

Miksi meissä oleva epäusko on helposti suurempi kuin usko?

Mitä eroa on epäuskon ja vähäisen uskon välillä?

Miksi Jeesuksen opetuslasten usko ei riittänyt (vert. Matt. 17.20)?

Miten ymmärrät Jumalan valtakunnan ja ketkä kaikki siihen kuuluvat?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

259 kommenttia

  • ismo malinen sanoo:

    ”Sen liiton sana, jonka minä tein teidän kanssanne, kun te läksitte Egyptistä, ja minun Henkeni pysyy teidän keskellänne. Älkää peljätkö.” Hagg.2:5

    ”Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.” 1.Kor.4:20

    ”Sentähden pankaa pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi teidän sielunne pelastaa.” Jaak.1:21

    Jumalan Valtakunta on Sanan valtakunta, se on meihin istutettu Kristuksen Sana.

    Valtakunta kasvaa ja leviää, kun sanaa kylvetään ja kylvöä kastellaan, mutta kasvu tulee Jumalalta, Jumala hoitaa Valtakuntaansa, kuin ylin Puutarhuri tarhaansa.

    Luther tarkoittaa, että profeetallinen Sana toteutuu vääjäämättömän suomasta pakosta koko maailmassa, mutta, että me sen ymmärtäisimme, niin sen täytyy tapahtua myös meissä, joissa Sana voimallisesti vaikuttaa. Jumalan valtakunta on se sisäinen Armo työ meissä, joka kantaa lopulta tuonpuoleiseen asti.

    Sisäisesti tai keskellä on kielellisesti sama asia, siellä missä on Kristuksen Sanaan uskovia yhdessä, siellä on myös Jumalan Valtakunta, se ei ole näkyvä, eikä se tule näkyvällä tavalla. Siellä missä kaksi tai kolme kokoontuu minun nimessäni, siellä Minä olen heidän keskellänsä, sanoo Jeesus.

    On tärkeää ymmärtää, että Jumalan hyvä tahto vaikuttaa maailmassa kokoajan, vaikka ihmiset yleensä syyttävät Jumalaa maailman pahuudesta, mutta Jumala on lähettänyt tänne pimeyden keskelle Valonsa, että lapsensa löytäisivät kotiin pimeässä. Ovi on avattu kaikille. Kristuksen Valtakunta on täällä meidän keskellämme.

    Pysykää minussa, niin minä pysy teissä, sanoo Jeesus ja tarkoittaa pysymistä Sanassa ja siinä uskossa, jonka on meille jättänyt Pyhän Henkensä kautta, joka todistaa meille Jumalan Totuuden. Salatuimpaan saakka.

    ”Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.” Joh.10:9

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Kiitos Ismo. Pyhässä kasteessa pääsimme sisälle Jumalan valtakuntaan.

      Jeesus sanoo: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan”. (Joh. 3:5)

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Harri Ahdesmäki sanoo:

    Kyllä Jumalan valtakunta maan päällä on sekä ihmisten keskellä että myös sisäisesti kaikissa uudestisyntyneissä uskovissa. Alkukielen ”entos” tarkoittaa näitä molempia. Lupasihan Kristus itsekin olevansa siellä missä kaksi tai kolme kokoontuu hänen nimessään. Tämä Jumalan valtakunnan jäsenyys ei ole kuitenkaan sidoksissa minkään kirkkokunnan tai seurakunnan jäsenyyteen, sillä ”tuuli puhaltaa missä tahtoo”.

    Me Kristukseen Jumalan poikana uskovat olemme Jumalan temppeli, eli Jumalan läsnäolon paikka maan päällä Uudessa liitossa. Vanhan liiton temppeli on jo tuhottu roomalaisten toimesta.

    ”Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli (naos) ja että Jumalan Henki asuu teissä?” (1.Kor. 3:16, KR 1992)

    ”Mehän olemme elävän Jumalan temppeli (naos), niin kuin Jumala on sanonut: — Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani.” (2.Kor. 6:16b, KR 1992)

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Sakari Pöyhönen sanoo:

    Joskus yritin vertailla tuon jakeen kohdalla. Esimerkiksi ranskan ( La Sainte Bible; Louis. Segond ) tekstissä on ilmaisu ”au milleu de vous”; ”teidän keskellänne”. Luther raamatunkäännöksessään: ”mitten unter euch” ; ”teidän keskellänne”. Näyttää siltä, ”sisällisesti teissä” käännös edustaisi jonkinlaista idealistisen tulkinnan mallia: Useat viime vuosisadan alkupuolen käännökset käyttivät tuota ”sisäistä” näkökulmaa, joka alkukielen näkökulmasta myös mahdollinen.. Vielä latinankielinen: ”intra vos est”; ”sisällisesti teissä ”. Kysyn kuinka mahdollista, että Jeesus olisi fariseuksille sanonut näin: Jumalan valtakunta on ”teissä sisällisesti”?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Jep, hyvää pohdintaa, ja tämä vielä: ”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”. Mark.1:15

    On kuin Jeesus puhuisi itsestään ja tulevasta tapahtumasarjasta, jonka kaikki tunnemme Jeesuksen täytettynä työnä ja sen kautta myös saatanan valtakunnan kukistumisena. Miten näette asian?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Kaikella on aikansa. Johannes Kastaja valmisti tien Jeesuksen eteen ja nyt tämä Johanneksen työ oli päättynyt ja nyt alkoi Jeesuksen aika. (vert. Matt. 11:7-14)

      Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. (Joh. 3:16-17)

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sakari Pöyhönen sanoo:

    Kuten jo aikaisemmin tässä ketjussa on todettu Jumalan valtakunta tulee ”armonvälineissä” ( joka ei synny ”vedestä ja Hengestä” ei pääse sisälle Jumalan valtakuntaan; Joh.3.). Jumalan valtakunnalle ajallisesti tai paikallisesti ei voida asetaa tarkkoja rajoja. – ei ainakaan ihmisen näkökulmasta. Samarialainen nainenkin. ( Joh.4 ) oletti että ainoat oikeat ja Jumalan mieleiset rukouspaikat löytyvät Jerusalemista ja Garissimista. Jumalan valtakunta löytyykin sieltä, Missä rukoilaan ”hengessä ja totuudessa” siellä Jumalan valtakunta, ”Isän” tahtoma olotila. Tämä valtakunta on ”vanhuskautta, iloa rauhaa Pyhässä Hengessä”.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Heinilä sanoo:

    Kiitos kaikille teille antoisasta keskustelusta. Sakarin viimeinen kommentti on erinomainen, johon on hyvä päättää keskustelu. Toki, jos vielä tulee jotain mieleen, niin saatte kommentoida. Kiitos.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Juha Heinilä

    Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit