Siionin vuorelle matkamme käy

 

Kuvassa Mendongin vuori Yaoundessa Kamerunissa.  Se näkyi lähetysasemaltamme.

Tekstimme puhuu Siionin vuoresta Jumalan näköalojen valossa.

KESKIVIIKKO 6.1.2021
Loppiainen eli Epifania
Jeesus, maailman valo
Ensimmäinen lukukappale: Miika 4:1-4

Epifania tarkoittaa Jumalan kirkkauden ilmestymistä.  Juhla syntyi noin sata viisikymmentä vuotta Jeesuksen syntymän jälkeen.  Egyptissä evankeliumi oli mennyt hyvin eteenpäin.  Ongelmana oli vain tammikuun kuudes päivä. Silloin oli erään pakanajumalan kirkkauden päivä. Siksi juhla piti vallata evankeliumille.

 

Niinpä päivä pantiin julistamaan  Jumalan kirkkautta Jeesuksessa Vapahtajassamme.  Ensiksi siihen sijoitettiin Jeesuksen kaste, nykyisin juhlan jälkeinen sunnuntai. Toiseksi siihen sijoitettiin Jeesuksen syntymä, nykyisin sitä vietetään jouluna.  Kolmantena aiheena oli Kanaanin häät, viinin runsaus ilmoitti Messiaan tulon, nykyisin toisena loppiaisen jälkeisenä sunnuntaina. Neljäntenä sisältönä oli leivän ihme, nykyisin siirretty keskelle paaston aikaa. Viidentenä aiheena oli Betleheimin tähti, nykyisin näkyvin aihe. Kuudentena tietäjien tulo Jeesus -vauvan luo.  Muiden kansojen edustajina he olivat lähetystyön ensi askel: Evankeliumi kuuluu kaikille kansoille.

Epifanian valtaus onnistui. Jo noin sadassa vuodessa koko Egypti oli vallattu pyhälle evankeliumille.  Pyhän Markuksen lähetystyön hedelmä oli kypsynyt: Kansankirkko oli syntynyt.

Kaikki kansat Jeesukselle 

Miikan profetia kertoo Jumalan kunnian esiin tuloa Siionin vuorella. Siellä sijaitsi Jerusalemin temppeli.  Pyhäkkö merkitsee  Jumalan asuinpaikkaa meidän keskellämme.  Jumalan kunnoituksen ja palvonnan erityistä ilmestymistä meidän  maailmassamme. Tämä jatkuu jokaisessa pyhäkössä kautta koko kristikunnan. Jokainen kirkko on Jumalan läsnäolon todistus, pyhä paikka, Jumalan asumus meidän keskellämme.

 

Miikan profetian erityinen korostus on, että Jumalan pyhä vuori on Jumalan lupaus kaikille kansoille.  Jumalan hyvyys ja voima julistetaan kaikille. Yksikään maa maailmassa ei jää hänen huolenpitonsa ulkopuolelle.  Lähetyskäskyn tehtävänanto on kaikkien kansojen voittaminen Jumalan valtakuntaan.  Tätä varten tavoitteena on opetuslapseuttaa  jokainen ihminen jokaisesta kansasta kaikkialla maailmassa. Tämä tapahtuu pyhän kasteen välityksellä.  Sitä seuraa kansojen opettaminen Herramme sanalle kuuliaiseksi.

Miikan profetian suurena päämääränä on että kaikki kansat seuraavat meidän Jumalaamme.

Tässä ensimmäinen lukukappale kokonaan

 

Miika 4:1–4

Tulee vielä aika,
jolloin Herran pyhäkön vuori seisoo lujana.
Ylimpänä vuorista se kohoaa,
korkeimpana kukkuloista,
ja kansat virtaavat sinne.
Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen:
”Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle,
nouskaamme Jaakobin Jumalan pyhäkköön!
Hän opastaa meitä tiellään, ja me,
me tahdomme kulkea hänen polkujaan,
sillä Siionista tulee Herran sana
ja Jerusalemista kaikuu Jumalan puhe.”
    Hän, Herra, ratkaisee kansakuntien riidat,
hän jakaa oikeutta väkeville kansoille
lähellä ja kaukana.
Niin taotaan miekat auran teriksi
ja keihäät vesureiksi.
Yksikään kansa ei enää kohota miekkaa toista vastaan
eikä harjoittele sotataitoja.
Silloin jokainen saa istua mitään pelkäämättä
oman viiniköynnöksensä ja viikunapuunsa alla.
Näin on Herra Sebaot sanonut.

35 kommenttia

  • Matias Roto sanoo:

    1) Muuan muisto opiskeluajoilta.

    Olin professori Esko Haavan luona suullisessa tekstitentissä. Siellä hän tentin kuulustelujen ohella sanoi, ettei Siinon vuori ollut korkein Pyhän maan vuorista, mutta siitä puhuttiin korkeimpana vuorena sen arvonsa takia. Sen suuruus siis oli merkityksen ja sen hengellisen arvon mittareilla suurin ja korkein, kaikkein enimmäinen.

    Jaa että mitenkäs siinä tentissä sitten meni. Pitäisikö sanoa että hetken häpeä ja ikuinen kunnia, vai kertoisiko, miten Haapa totesi, että on niitä täysiä kolmosia, eli korkeinpia arvosanoja ennen annettu näistä laudasturtason tenteistä jopa paljon vähäisemmilläkin tiedoilla.

    2) Tapaus ennen Miikan aikaa

    Vanhan perinteen mukaan se paikka, jossa Abraham meni suorittamaan Isakin uhria, 1. Moos. 22. luku, on ollut juuri saman Siionin vuoren tienoilla. Joten tuo kertomus, minkä pohjalta muinaisessa Orientissa siellä täällä käytössä olleet ihmisuhrit lopullisesti poistettiin heprealaisesta perinteestä ja sen sijaan siirryttiin vain eläinuhreihin, on ollut yksi ikivanha hengellinen peruste, muiden näkökohtien lisäksi, sille, että Salomon aikana juuri tuolle samalle vuorelle rakennettiin koko kansan yhteinen temppeli Jerusalemin kaupunkiin.

    3) Jeesuksen sovitustyö

    Jerusalemin temppeli oli erityinen kansallisen sovitusuhrin vieton paikka. Jerusalemissa tehtiin päätös Jeesuksen kuolemasta ristiinnaulitsemisella. Itse toteuttaminen toteutettiin erityisellä teloituspaikalla kaupungin ulkopuolella. Sekin sijaitsi kuitenkin saman vuorikokonaisuuden seuduilla. Niinpä laajassa mielessä voidaan sanoa, että Jeesuksen kuolema toi täyttymyksen sille mitä Abrahamin saama erikoinen uhrikutsu ikään kuin ennakoi ja johon koko pyhän kansan yhteisen kansallisen pyhäkön uhrikäytäntökin omalta puoleltaan viittasi. Näin toteutui se miten aikaisempi käytäntö ja historiassa koetut tapaukset muodostuivat ikään kuin täyttymystä edeltäneiksi esikuviksi.

    Näin Siionin vuoren hengelliseen merkityskenttään tulee huomattavaa monipuolisuutta ja kuva täydentyy useamman tason sanomalla.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Markku Hirn sanoo:

      Olen omin päin tuumaillut kytköstä Abrahamin kieltäytymistä uhrata Isak. Siinä kieltäytymisessä tapahtui historiallinen kehitys ihmishrista symbooliseen eläin uhriin. Maallisin silmin katsoen Abraham kapinoi primitiivistä jumala-käsitystä vastaan. Hän eli Baali-kultuurissa jossa ensiksi syntynyt poikalapsi uhrattiin Baalille. Kieltäytymällä uhraamasta Isakia hän sanoutui irti siitä ja tuli uuden uskonkäsityksen perustajaksi.

      Mutta jollain tavalla uhria ei ollut annettu ja Jeesus täytti sen uhrillaan mitä puuttui. Jeesus samaistui koko kansaan ja kansa oli syntynyt Abrahamin siemenestä. Kansa oli tavallaan olemassa väärin perustein eli sitä ei oikeastaan tulisi lankaan olla. Ilman Isakia ei olisi Israelia.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Markku

      Mielenkiintoisia ajatuskulkuja sinulla.

      Kiitos kommentistasi.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto toteat minulle:””Kun et ota huomioon sitä, että Jeesus kulki opetuslastensa kanssa ja näiden jatkumona nykyisin on koko maailmanlaajuinen kirkko.””

    Näyttäistkö nyt Raamatusta tuosta todisteita tai edes yhden?

    Lähetyskäskyä “kastamalla ja opettamalla…” ei voi pitää todisteena koska sitä et voi liittää kirkkoon yksiselitteisesti.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Koko Raamattu on täynnä todistuksia siitä, että Jeesus on omiensa kanssa joka päivä maailman loppuun asti täällä maan päällä eläessämme ja kerran hän vie kirkkonsa perille taivaaseen.

      Jos vähäänkään edes peruskoulukurssin verran vaivautuisit lukemaan Jumalan kansan historiaa eli siis kirkon historiaa niin et menisi tivaamaan tätä perinteen siirtymistä apostoleilta meidän aikaamme nimenomaan Kristuksen ruumiin eli kirkon välityksellä. Kirkkohan on Pyhän Hengen väline työnsä tekemiseen pyhien yhteyden luomisessa, syntien tanteeksiannon kasteen välityksellä, ruumiin ylösnousemuksessa ja iankaikkiseen elämään viemisessä.

      Vai oletko tahallasi niin vääristellyt historian ymmärrystäsi, että politiikkaan verraten kuvittelet maamme äärioikeistolaisimman kokoomuksen ihmisen olevan kaikkein innokkaimman Leninin vallankumouksen kannattajan. Jos edes tämän ymmärrät politiikasta, ettei moinen vetele, niin vielä enemmän sinun pitäisi ymmärtää ettei lahkolaisuus ja porukkaa hajoittavat liikkeet koskaan voi viedä sovinnon evankeliumia eteenpäin, vaan ne saavat aikaan vain ja ainoastaan repeämiä ja hajaannusta, evankeliumin etenemistä estämään.

      Ota hyvä ihminen edes vähän tolkkua käsityksiisi historian kulusta ja siitä miten evankeliumi on mennyt eteenpäin. Maailman eri kirkkokuntien joukossa parhaiten ovat onnistuneet katoliset ja niinpä yli puolet maailman Kristukseen uskovista onkin katolisia.

      Meidän luterilainen kirkkomme on mennyt parhaiten eteenpäin Afrikassa: Etiopian luterilainen kirkko on maailman suurin ja Tansanian luterilainen kirkko on toiseksi suurin luterilainen kirkko.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Matias Roto
    Matias Roto

    Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kaupunginvaltuutettu ja tarkastuslautakunnan varapuheenjohtaja Somerolla. Lounais-Hämeen ammatillisen koulutuksen kuntayhtymän valtuutettu. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25