Seimi ja risti
Haluan toivottaa kaikille K24:n lukijoille hyvää joulua. Teen sen jouluaiheisen Siionin laulun sanoin. Siionin laulut-kokoelma on vanhoillislestadiolaisten laulukirja. Käytämme sitä evankelis-luterilaisen kirkon virsikirjan ohella.
Siionin laulun yksi on sanoittanut lestadiolainen maanviljelijä Juho Ranginen vuonna 1880. Laulun voi kuunnella täältä, lainaan sanat tähän:
1. Armon lapset kaikki täällä, / pankaa pois jo murheenne. / Ei oo syytä suruun meillä, / kallis ompi onnemme.
2. Koska syntyi Lapsukainen / Betlehemin tallissa, / siitä ilo enkeleille / tuli myöskin taivaassa.
3. Tämä Lapsi, josta paljon / profeetat jo ennusti, / tuotti meille suuren ilon, / elämän kun lahjoitti.
4. Hän se kantoi sairautemme, / sauvan särki vaatijan, / kun hän meidän edestämme, / lain jo täytti raskahan.
5. Ei nyt enää voikaan kantaa / laki meidän päällemme, / eikä muista Isä taivaan, / paljoutta synteimme.
6. Vaikka vielä heikkoudessa / joku joutuis vikoihin, / Isä löytää Pojassansa / täyden makson niistäkin.
7. Kun nyt Poika Isällensä / näyttää haavat ruumiissaan, / mielistyypi Isä niihin, / vikaamme ei muistakaan.
8. Vaan hän armon aavaan mereen / syntimme pois upottaa, / lapsilleen näin laupeuden / Isä rakas osoittaa.
9. Senpä tähden Siionissa / ilon ääni kuuluupi, / kun näin Isä lapsillensa / vapaan armon antaapi.
Ensi lukemalla laulu ei ehkä täysin vastaa mielikuvaa tyypillisestä kristillisestä joululaulusta: ei hämyisää seimikuvaa, ei söpöjä lampaita, paimenia tai tietäjiä. Se onkin enemmän kuvakielinen ”saarna” sovituksesta, lain ja evankeliumin erottamisesta, Kristuksen meille lahjoittamasta uskonvanhurskaudesta sekä uskovien seurakunnasta Jumalan armahtavan läsnäolon ”paikkana” maailman keskellä.
Viime vuosina tämä laulu on kuitenkin alkanut puhutella minua juuri tästä syystä. Joulu on joulu vain oikeassa kontekstissaan, pitkäperjantain, pääsiäisen, helluntain, jopa tuomiosunnuntain seurassa. Jos se irrotetaan siitä, se on parhaimmillaankin vain pohjimmiltaan onttoa ihmislähtöistä tunnelmointia.
Jouluseimen ympärille on ajan saatossa kertynyt valtava määrä kevyttä romantiikkaa. Siinä, että nuori äiti joutuu synnyttämään eläinsuojassa, ei ole kuitenkaan mitään tunnelmallista tai romanttista. Kyse on hätätilasta.
Kristuksen syntymäseimi onkin ehkä oikeampaa ymmärtää ristille rinnakkaiseksi äärimmäisen kärsimyksen symboliksi. Kristus, ihmiseksi tullut Jumala, syntyi eläinsuojassa ja kuoli ristillä, orjien kidutuspaalussa.
Juuri tätä kautta jouluevankeliumi kuitenkin avautuu mykistävässä voimassaan: Ääretön ja Ikuinen ajan, paikan ja aineen Arkkitehti makaa avuttomana lapsena ajassa ja paikassa, eläinten syöttökaukalossa. Hän tekee sen palavasta rakkaudesta juuri Sinua ja juuri minua kohtaan. Ääretön astuu äärelliseen, Luoja luotuun, Ikuinen aikaan. Hän ottaa meidän häpeämme, rangaistuksemme ja kuolemamme, jotta me saisimme hänen puhtautensa, ikuisen elämänsä ja täydellisen onnensa. ”Tehän tunnette Herramme Jeesuksen Kristuksen armon: hän oli rikas mutta tuli köyhäksi teidän vuoksenne, jotta te rikastuisitte hänen köyhyydestään.” (2. Kor. 8:9) Tästä salaisuudesta ihminen tulee osalliseksi Kristuksen ruumiin, Pyhän Hengen yhteen kokoaman uskovien seurakunnan, yhteydessä. Lahja on tarkoitettu kaikille: Kun Kristus ei halveksinut edes pimeää ja likaista eläinsuojaa pistelevine olkineen, hänelle varmasti kelpaa asunnoksi kurjinkin ihmissydän.
Joululomalla lienee useimmilla tavallista enemmän aikaa. Siltä varalta, että jotakuta kiinnostaa käyttää sitä tutustumalla vanhoillislestadiolaisuuteen, annan muutamia vinkkejä:
Tänne on koottu luettelo rauhanyhdistysten nettisivuista. Paikallisyhdistyksen sivulta löytyy yleensä kalenteri tulevasta ohjelmasta. Tilaisuudet ovat kaikille avoimia. Jos paikan päälle meneminen jänskättää liikaa ;), rauhanyhdistysten seuroja voi kuunnella netin kautta täältä.
SRK:n julkaisemia lehtiä voi lukea tästä linkistä. Vanhoja suviseurasaarnoja, osapuilleen aikaväliltä 1960-1990, löytyy täältä. Siionin lauluja voi kuunnella täältä ja täältä.
Kiitokset K24:n väelle monista mielenkiintoisista ja kehittävistä keskusteluista kuluneen vuoden aikana! Hyvää ja Siunattua joulunaikaa jokaiselle!
23 kommenttia
Hyvää Joulua myös Sinulle Joona ja kiitos lämpimästä kärsivällisyydestä keskusteluissamme <3
Tuli mieleeni, kun mainostat tuossa vl-liikkeen tilaisuuksia ja julkaisuja, että itse en ole koskaan kyennyt tekemään niin ilman, että minulla olisi alitajunnassani tosi kiusaantunut olo. Myös silloin kun olin sata lasissa mukana, ajattelin aina, ettei kukaan voi ymmärtää niin sisäpiiriläisiä, sisäänlämmenneitä juttuja, kuin mitä vl-liike kaikkinensa sisällään pitää.
Kerran meillä oli sellainen tilanne kotona, jossa joku lapsista pyysi kodinhoitajaa lukemaan Päivämiestä. Krhm. En nyt muista, mikä aihe kirjoituksessa oli, mutta kuulosti tosi ahdistavalta, kun kodinhoitaja luki juttua ääneen.
Siis kun useissa kirjoituksissa ensinnäkin ylistetään valtakunnan asukkeja ja arvostellaan ulkopuolisia ja ollaan kovasti tietävinäs heidän ajatusmaailmansa ja elämänsä. Kuitenkaan monet ennakkoluulot eivät pidä ollenkas paikkaansa, sen olen tullut huomaamaan. Oikein ärsyttää kaikki se ennakkoluulojen kirjo, minkä vallassa on ikänsä elänyt ja käsitykset ovat muodostuneet just liikkeen opetuksen ja julkaisujen pohjalta.
Myös saarnoissa usein puhutaan just maailman pilkkaamisesta ynnä muusta, minusta se ei ole hyvää "mainosta" ulkopuolisten korviin. Mutta ehkä näet asian eri tavalla. Itse myös tiedän useiden ulkopuolisten ajatuksia kaikesta liikkeeseen liittyvästä, koska juttelen niin paljon heidän kanssaan näistä. On toki sellaisiakin saarnoja olemassa tai voi siin kuulla sellaisia, joissa pysytään aiheessa, mitä Raamatusta luetaan, eli niissä ei ole mitään sisäänlämpiävää yhteisöllisyyttä. Sellaisia voisin minäkin mainostaa.
Joona hehkuttaa vl-liikkeen puolesta, minä haluan varoittaa ketään ostamasta "sikaa säkissä". Tiedä, mihin kaikkeen olet sitoutumassa, jos/kun liityt vl-liikkeeseen. Kuuntele myös liikkeestä eronneiden kokemuksia ja usko että myös ne ovat totta, kuin myös liikkeen sisällä ja liikkeestä myönteisesti ajattelevien ihmisten kokemukset ja kertomiset.
Joonan laittamat linkit ovat paikallaan. Vanhoillislestadiolaisuuteen kannattaa henkilökohtaisesti tutustua. Kaikki ei ole julkisuudessa mantrana toistettua löperöä kauhutarinaa.
Herätysliike, joka selkeästi saarnaa synnin synniksi ja armon armoksi, herättää väistämättä arvostelua. Niin mukavaa kuin hurskauden harjoitus makeassa toimettomuudessa ja viini-illoissa olisikin, Kristuksen seuraaminen tarkoittaa myös itsensä kieltämistä. Mutta jokaiselle parannuksen tehneelle kuuluu Vapahtajan ansion perusteella myös ehdoton armo. Tämän koki myös Joonan siteeraama virsirunoilija Juho Ranginen. Oltuaan lestadiolaisuuden kiihkeä kriitikko, hän rehellisenä miehenä katsoi asialliseksi myös hiukan tutustua siihen, koki kääntymyksen ja perui puheensa:-)
Kun Ikuinen tuli aikaan, hän syntyi keskelle suurta köyhyyttä ja aineellista hätää – juottokaukaloon eläinsuojaan. Sielun pelastus on kristinuskon pääasia. Suurimmallakin syntisellä on oikeus armoon Vapahtajan ansion nojalla, kun hän tekee parannuksen. Pitäen viime itsenäisyyspäivän tapahtumat mielessä tulisi yhtä lailla muistaa, että Kristus syntyi keskelle köyhyyttä ja osattomuutta, toivoksi sinne missä sitä ei ollut, ei puolialastomien vallanpitäjien viininhuuruisiin pirskeisiin keskelle notkuvia pöytiä.
Kiitokset Joonalle toivotuksista ja erinomaisen hyvin laaditusta ”piilomainoksesta” useine linkkeineen! Ja Hyvän Joulun toivotukset täältäkin!
Eräs huomio kuitenkin blogin innoittamana:
Seuraavassa Siionin laulut- kirjan uudistuksessa kannattanee ehkä miettiä, voisiko useassa säkeessä toistuvan Isä-sanan korvata sanalla Saara-äiti, koska sitähän se kohta kuitenkin SRK-lestadiolaisuudessa tarkoittaa. Samoin kuin Joonan bogitekstissäkin vahvasti korostetaan jumalanvaltakunnan löytyvän vain linkkien takaa: ”Tästä salaisuudesta ihminen tulee osalliseksi Kristuksen ruumiin, Pyhän Hengen yhteen kokoaman >b uskovien seurakunnan yhteydessä.</b".
Aamenesta Öylättiin (ev.lut.fi) sanoo sen näin:
"Uudessa testamentissa Jumalan valtakunta on yksi Jeesuksen julistuksen pääkäsitteistä. Sen kiertoilmauksena käytetään käsitettä taivasten valtakunta. Vanhassa testamentissa ilmaisu merkitsee Jumalan kuninkuutta kaikkien inhimillisten valtakuntien vastakohtana………. ……….Jeesus korosti, ettei hänen valtakuntansa ole tästä maailmasta. Uuden testamentin mukaan Jumalan valtakunnan lopullinen tuleminen tapahtuu historian lopussa: ”Halleluja! Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut kuninkuuden.” (Ilm. 19:6)".
Me kaikki Jeesukseen uskovat olemme kaikki saman Jumalan lapsia. Siunausta jouluusi ja tulevaan vuoteen!
Kiitos Joonalle ja kaikille keskustelijoille kuluneesta vuodesta. Olkoon maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto.
Hyvää ja rauhallista joulua kaikille!
t. Pertti
Kiitos, Joona ja sinulle oikein rauhaisaa joulun aikaa!
Ilmoita asiaton kommentti