Tonttuilua kerrakseen

Adventtiajan lisäksi joulun lähestymisestä kertoo joka vuotuinen julkisuudessa käynnistyvä pohdiskelu päiväkotien ja koulujen joulujuhlien sisällöstä. Monin paikoin ei enää lauleta joululauluja ja tonttulakitkin pölyttyvät varastossa, jottei loukata niitä, jotka eivät joulua vietä. Epätietoiset rehtorit pohtivat, muuttaako seimi kylpytakkipaimenineen tilaisuuden luonteen uskonnon harjoittamiseksi, johon ketään ei voi omantunnon vastaisesti pakottaa.

Eräässäkin koulussa jopa luokkien omista pikku-jouluista on luovuttu, ja vietetään vain talvijuhlia. Harvemmin meikäläisessä perinteessä pikku-jouluihin on tavattu yhdistää mitään erityisen harrasta ja uskonnollista, mutta voihan se muinaisskandinaavis-germaanisen ”joulu”-sanan esiintyminen jo jotakuta häiritä.

Uskonnonvapauslain uudistuksen yhteydessä annetut perustuslakivaliokunnan linjaukset ja opetushallituksen ohjeet antavat onneksi hämmentyneille hyvän selkänojan. Suomalaisten koulujen juhlaperinteeseen kuuluvat niin joulukuvaelmat kuin suvivirretkin, eivätkä ne muuta tilaisuuksia uskonnon harjoittamiseksi. Sitä paitsi lisääntyvä monikulttuurinen vuorovaikutus ja suvaitsevaisuus edellyttävät oman uskonto- ja kulttuuriperinteen hyvää tuntemusta.

Joskus tämä ”tonttuilu” näissä asioissa saa koomisiakin piirteitä. Osallistuin lapseni joulujuhlaan, josta eräänä vuonna kaikki kristillinen oli huolellisesti häivytetty yhteislaulujen valintaa myöden. Raja kulki suurin piirtein ”tähden tuikkeen” kohdalla. Perustelu kaiketi oli, että koulun suomalaisille kristityille oppilaille oli jo järjestetty kirkkotilaisuus.

Kuitenkin palkeet pullistellen lauloimme ”porsaita äidin oo-mme kaikki, oo-mme kaikki” muslimi- ja juutalaislapset mukana yhtälailla! Lapsukaisen rinnastaminen omassa uskonnossa saastaiseksi pidettyyn eläimeen olisi voinut synnyttää melkoista kalabaliikkia. Onneksi näillä vanhemmilla oli kuitenkin enemmän suvaitsevaisuutta kuin juhlan järjestäjillä.

Seuraavana vuonna tonttukavalkadin, harry pottereiden ja haltijoiden esitysten jälkeen muutoin samanlaisen juhlan päätti koko luokan yhteinen musiikkinumero. Lasten esittämän Simojoen laulun viimeisen säkeen aikana hämärässä salissa ihmiset pyyhkivät salaa silmiään ja nielivät liikutustaan:

”Tulkoon juhla todellinen, tulkoon Jeesus Herraksi sen,
Tulkoon rakkaus ihmisrintaan, silloin joulu luonamme on”.

Saliin laskeutui ilmapiiri, jossa kukaan ei pahoittanut mieltään ja paatuneinkin kohtasi armoa ja aitoa joulutunnelmaa. Elimme laulun sanoman; juhlasta tuli todellinen kun joulun Herra oli siihen tervetullut!

Sari Essayah, Europarlamentaarikko KD/EPP
sari.essayah@ep.europa.eu

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Ari, ympyrä on sulkeutunut, laki on saatu täytettyä- Jeesus sanoi: ”Se on täytetty”

    Kuuliaisuus on, että uskomme Jumalan tahdon, emmekä enää yritä pystyttää sitä, mikä on kumottu. Uusi Liitto on tullut. Ei tarvitse enää uhrata synnin tähden, eikä tarvitse ansaita Jumalle kelpaavuutta, täyttämällä mittaa. Et voi antaa mitään tekoasi lunaiksi synnin tähden, Jumala ei katso niihin, vaan Kristukseen jossa on kaikki täytetty. Usko ainoastaan.

    ”Sillä hänestä todistetaan: ”Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan”. Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
    -sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi-mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.

    Ja niinkuin tämä ei tapahtunut ilman valan vannomista-nuo taas ovat papeiksi tulleet ilman heistä vannottua valaa, mutta tämä hänestä vannotulla valalla, sen asettamana, joka hänelle sanoi: ”Herra on vannonut eikä ole katuva: ’Sinä olet pappi iankaikkisesti'” -niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.
    Ja noita toisia pappeja on tullut useampia, koska kuolema ei sallinut heidän pysyä;
    mutta tällä on katoamaton pappeus, sentähden että hän pysyy iankaikkisesti,
    jonka tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa.Hebr.7:17-25

    ”…Hän myös voi täydellisesti pelastaa…” jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat…” — Tuo ”täydellisesti” tarkoittaa ”loppuun asti”

    Et voi Ari lisätä mitään valmiiseen työhön, se on suljettu pois. Joko uskot, että Jumala on täydellisesti pelastanut, ilman omaa vanhurskautta. Järkeily ei auta tässä mitään vaan usko on se, jonka kautta saamme kaiken, Hänen lupauksensa Kristuksessa on pysyvä maailman loppuun asti.

    • Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

      Näytäppä missä JEESUS on sanonut tuon mitä kirjoitit, taitaa löytyä aivan toisista lähteistä?

      Ensinnäkin kun Jeesus sanoo ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” niin KUN ei teeparannusta niin miten käy, tuomitseeko tuon sanan ylenkatsominen ihmisen, kyllä.

  2. Ari, tuo ”parannuksen teko” ei ole verbi, eikä ihmisestä, vaan, kun ihminen kuulee Evankeliumin, niin hän sen voimasta kääntyy, ja näin tulee Jumalan parantamaksi.

    Et saa tuohon mahtumaan ihmisen omaa tekemistä millään muotoa.

    ”Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” on samaa kuin sanottaisiin ”ottakaa aurinkoa kun se paistaa” Ymmärrät varmasti, ettei aurinkoa voi ottaa, jollei aurinko paista.

    Uskominen ja kääntymys ovat sama asia, niitä ei voi erottaa toisistaan, Ei voi kääntyä, ellei ole Sanaa, sillä juuri Evankeliumissa on se Voima, joka ihmiseltä puuttuu.

    Evankeliumissa on Jumalan Voima, se saa aikaan ihmisessä kaiken. Sade kastelee maan ja antaa kasvun ja kaiken hedelmän. Evankeliumi on avain, joka asetetaan lukkoon ja Jumala on se, joka avaa lukon ja aukaisee oven. Ihminen on Jumalan luoma olento joka on sellaisenaan eksynyt, kun hän äitinsä kohdusta syntyy. Ihminen tarvitsee pelastajan ja sellaisen Jumala on maailmaan lähettänyt.

    • Ismo malinen toteat:

      ”””Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” on samaa kuin sanottaisiin ”ottakaa aurinkoa kun se paistaa” Ymmärrät varmasti, ettei aurinkoa voi ottaa, jollei aurinko paista.””

      Eikö siis auringon otto ole vapaaehtoista ja ihminen itse päättää ottaako vai ei?

      Samoin Jumalan kutsuessa on ihmisellä mahdollisuus tehdä parannus, ei ihminen itse voi sitä tehdä eli tarvitsee Jumalan kutsun, tähän kutsuun on mahdollista suostua tai sitten ei, siis voi ylpeänä esitellä kastetodistustaan ja kieltäytyä luopumasta kaikesta ja jäädä omaan vanhaan valheelliseen uskonnollisuuteen. Nöyrille Jumala antaa armon, ylpeitä vastaan Hän on.

Kirjoittaja