Se koira voittaa, jota ruokit enemmän! (saarna ja sotauutiset)

Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 11
Jeesus ajoi mykästä miehestä pahan hengen. Kun henki oli lähtenyt, mykkä mies alkoi puhua, ja kaikki hämmästyivät. Muutamat kuitenkin sanoivat: ”Belsebulin, itsensä pääpaholaisen, avulla hän pahoja henkiä karkottaa.” Toiset taas halusivat panna hänet koetukselle ja vaativat häneltä merkkiä taivaasta.
Mutta Jeesus tiesi, mitä heillä oli mielessä, ja sanoi:
”Jokainen valtakunta, joka jakautuu ja taistelee itseään vastaan, tuhoutuu, ja talot sortuvat toinen toisensa päälle. Jos nyt Saatana taistelee itseään vastaan, kuinka sen valtakunta voi pysyä koossa? Tehän sanotte, että minä ajan pahoja henkiä ihmisistä Belsebulin avulla. Mutta jos minä ajan pahoja henkiä ihmisistä Belsebulin avulla, kenen avulla sitten teikäläiset niitä karkottavat? Heistä te saatte itsellenne tuomarit. Jos minä sitä vastoin ajan pahoja henkiä ihmisistä Jumalan sormella, silloinhan Jumalan valtakunta on jo tullut teidän luoksenne.
Kun väkevä mies vartioi linnaansa ase kädessä, hänen omaisuutensa on turvassa. Mutta jos toinen vielä väkevämpi hyökkää hänen kimppuunsa ja voittaa hänet, tuo väkevämpi ottaa häneltä aseet ja varusteet, joihin hän luotti, ja jakaa saamansa saaliin. Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa.” – Tämä on pyhä evankeliumi.
* * *
Tuttu tarina kertoo pienen pojan unesta, jossa musta ja valkoinen koira taistelivat. Unessa koirat tappelivat rajusti eikä tullut selvyyttä, kumpi koira voittaisi. Kesken unen poika heräsi ja uni vaivasi häntä. Hän kysyi aamulla vanhalta viisaalta mieheltä kylässä unesta. Häntä vaivasi uni ja hän kysyi: Kumpi koira voittaa? Musta vai valkoinen?
Vanha viisas mies oli hetken hiljaa ja vastasi sitten: Se koira voittaa, jota sinä ruokit enemmän.
Se koira voittaa, jota ruokit enemmän.
Tänään pyhän aiheena on: Jeesus, pahan vallan voittaja. Jeesus Kristus voitti pahan vallan rakkaudella. Hän voitti sen ristillä antamalla itsensä ja ylösnousemuksessa. Pahalla ei ollut lopullista valtaa vaan rakkaus voitti pahan vallan.
Raamatussa kerrotaan tästä teemasta monella tavalla. On Jumala ja on Jumalan vastustaja, Paholainen, Saatana. On hyvää ja pahaa. On oikeutta ja vääryyttä. On vanhurskautta ja epäoikeidenmukaisuutta. Raamatussa puhutaan paljon pimeydestä ja valosta.
Pyhän toinen lukukappale Efesolaiskirjeestä puhuu asiasta näin:
”Älkää antako kenenkään pettää itseänne tyhjillä puheilla, sillä niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa kaikkia tottelemattomia. Älkää siis olko sellaisten kanssa missään tekemisissä. Ennen tekin olitte pimeyttä, mutta nyt te loistatte Herran valoa. Eläkää valon lapsina! Valo kasvattaa hyvyyden, oikeuden ja totuuden hedelmiä. Pyrkikää saamaan selville, mikä on Herran mielen mukaista. Älkää osallistuko pimeyden töihin: ne eivät kanna hedelmää. Tuokaa ne päivänvaloon.”
Pahan valta ja toiminta näkyy maailmassa, mutta emme voi ulkoistaa sitä vain itsemme ulkopuolelle. Me, Kristukseen kastetut, olemme tulleet jo pyhässä kasteessa valon lapsiksi, Jeesuksen seuraajiksi. Silti pysymme samalla kertaa syntisinä ja paha vaikuttaa myös meissä. Siksi meidän on pysyttävä kiinni Jumalassa ja hänen hyvyydessään ja totuudessaan, hänen armossaan.
Hyvä ja paha sekä niiden taistelu ovat olleet ikiaikainen tarinoiden, taiteen ja jopa elokuvaviihteen aihe. On monella tavalla kuvattu hyvän ja pahan, pimeyden ja valon kamppailua. On kuvattu oikeuden ja totuuden kamppailua vääryyttä ja valhetta vastaan.
Viime aikojen uutiset tulevat tässä liiankin lähelle, suorastaan sisimpäämme järkyttävällä tavalla. Usein sodissa on vääryyttä monilla tahoilla ja eri osapuolilla. Nyt se, mitä seuraamme, on kuitenkin erilaista. Se on valheellisilla perusteilla aloitettua, epäoikeudenmukaista ja raakaa hyökkäystä toista kansaa, veljeskansaa ja sen ihmisiä kohtaan. Uutiset ovat kuin pahuuden kuvastoa samalla muistaen sen, että me kaikki ihmiset olemme syntisiä.
Pahan valta vaikuttaa monella tavalla, myös elämän ja maailman rakenteissa. Se on köyhyyttä, toisten riistämistä, epäoikeudenmukaisuutta, Jumalan lahjojen jakamista epäoikeudenmukaisesti ja niin edelleen. Paha ja vääryys on voitava sanoa ääneen silloin, kun sen tunnistamme. Siksi on myös kirkossa sanottava suoraan, että Venäjän hyökkäys ja sotatoimet Ukrainassa ja Ukrainan ihmisiä kohtaan ovat synti ja vääryys. Sen kirkkomme johto on myös todennut monien kirkkojen lailla.
Vääryyden valta näyttää joskus voittavan ja ihmiset näyttävät musertuvan sen alle. Raamattu ja Jeesus osoittavat ja myös maailmanhistoria osoittaa, että niin ei onneksi ole. Vääryydellä ja pahuudella ei ole lopullista voittoa, vaikka niiden myötä tuleekin ja on tullut paljon kärsimystä tähän maailmaan ja ihmisille. Jeesus puhuu tästä päivän hieman vaikeasti ymmärrettävässä evankeliumissa.
Mitä sitten me ihmiset voimme tehdä?
Joskus tuntuu, että pahuus ja vääryys saavat valtaa ja olemme voimattomia. Viime sunnuntaina puhuimme rukouksen ja uskon merkityksestä. Miten talvisodan aikaan rukoiltiin ja miten nyt Ukrainassa ja Ukrainan puolesta rukoillaan. Ja toivottavasti rukoillaan Venäjän ja venäläisten puolesta ja meidän suomalaisten puolesta.
Voimme toimia kuten viisas vanhus opasti unta nähnyttä pientä poikaa: Se koira voittaa, jota sinä ruokit enemmän.
Ruoki siis enemmän ja ruokkikaamme enemmän valkoista koiraa, ruokkikaamme enemmän hyvyyttä, totuutta ja rakkautta. Ruokimme niitä pysymällä Kristuksen yhteydessä, seuraamalla häntä elämässämme, sillä hän on Pahan vallan voittaja.
Pyhän psalmissa 25 sanotaan:
Herra, nimesi kunnian tähden
anna anteeksi suuret syntini.
Se, joka Herraa pelkää,
oppii valitsemaan oikean tien.
Hän saa onnen ja rauhan,
ja hänen jälkeläisensä perivät maan.
Herra ilmoittaa suunnitelmansa palvelijoilleen,
ja he tulevat tuntemaan, millainen on hänen liittonsa.
Minun silmäni katsovat alati Herraan,
hän päästää jalkani ansasta.
Saarna 20.3.2022, 3. paastonajan su, Lk. 11:14-23
Toivo Loikkanen

Kirjoittaja

Loikkanen Toivo
Loikkanen Toivohttps://www.facebook.com/toivo.loikkanen
Olen 60-luvun alkuhetkinä syntynyt Keski-Karjalan kasvatti, nykyisin Savonlinnassa toimiva puolivallaton rovasti. Kirjoitan kirkosta, elämästä sekä uskon, toivon ja rakkauden näkymistä. Mielipuuhaani kesällä on mökkisaunassa saunominen ja talvella retkiluistelu. Matkustelen mikäli aika ja rahat riittävät siihen. Siviilissä kannan vastuuta OP-ryhmän aluepankin hallintoneuvoston puheenjohtajana ja OP-ryhmän hallintoneuvoston jäsenenä.