Sananlaskujen viisautta
Kuvassa tie Yaoundesta Bafousamiin.
Katso suoraan ja pälyilemättä,
suuntaa katseesi vakaasti eteenpäin.
Laske harkiten jalkasi polulle,
niin olet varmalla pohjalla, missä ikinä kuljet.
Älä poikkea oikealle äläkä vasemmalle,
pidä askeleesi kaukana pahasta. (Sananlaskut 4:25-27)
Kerran nuorena korjasin heinää seipäiltä kärryille. Uskollinen hevosemme veti kuormaa ja odotti rauhallisesti jokaisen heinäseipään luona. Olimme takapellolla kaukana kotoa, ympärillämme kaunis luonto.
Etäämmältä metsän reunasta tuli hirvi. Se juoksi suoraa tietänsä poikkeamatta sen paremmin oikealle kuin vasemmallekaan. Jo hyvin kaukaa saattoi nähdä, että se tulee sivuuttamaan meidät noin parinkymmenen metrin päästä. Tiesin ettei hirvi muuta suuntaansa sen paremmin ihmisen kuin hevosenkaan takia. Niinpä jatkoin heinien kuormaamista kaikessa rauhassa. Hevonenkaan ei häiriintynyt, vaan jatkoi rauhallista oloaan. Lopulta hirvi pääsi kohdallemme ja sivuutti meidät juuri sieltä, mistä olin odottanutkin.
Luonnon jalo eläin antoi esimerkin siitä, miten meidän on pysyttävä suoralla reitillä eikä poiketa pois siltä tieltä, mihin meidät on pantu elämään.
Jumalan terveellinen sana on voimamme sekä ruumiille että hengellemme
Saamme rukoilla Jumalan johdatusta elämäämme. Häneen saamme turvata kaikissa olosuhteissa ja rohkeasti kulkea eteenpäin Jumalan tiellä.
Myös opillisesti saamme turvautua terveelliseen Raamatun opetukseen. Luterilaisen ortodoksian ajan suuret luterilaiset teologit puhuivat puhtaasta opista terveeksitekevänä oppina. Puhdas oppihan välittää Jeesuksen vapauttavan armon elämän voimaksi. Kun syntimme ovat anteeksi annetut ja mieli on vapaa, niin silloin luottamus ja turvallinen mieli täyttää sydämen ja olo on kevyempää kuin ilman lohduttavaa Vapahtajamme Jeesuksen suuren rakkauden kokemista. Jumalan armo ja rakkaus tuo siunauksen elämäämme.
Missä kuljetkin, pidä hänet mielessäsi,
hän viitoittaa sinulle oikean tien.
Älä luulottele olevasi viisas;
pelkää Herraa ja karta pahaa.
Siinä on sinulle lääke,
joka pitää koko ruumiisi terveenä.
Jumalan sana koko elämän ajan sekä sisäisesti
Saamme opetella Jumalan sanaa koko elämämme ajan. On hyvä opetella Raamattua ulkoa vähitellen sen mukaan kuin tilaisuutta siihen tulee.
Poikani, älä unohda sitä mitä opetan,
pidä kaikki käskyni mielessäsi,
2sillä ne kartuttavat päiviesi määrää,
antavat sinulle elinvuosia ja menestystä. (Snl 3:1-2)
Mitä enemmän harjoitamme Jumalan sanaa, sitä enemmän saamme vastaanottaa Jumalan hyvyyden siunauksia. Hänen armonsa ja luotettavuutensa tukevat meitä kaikkina hetkinä.
Älä unohda laupeutta, älä uskollisuutta –
kiedo ne kaulaasi, kirjoita sydämesi tauluun,
niin saat rakkautta ja kiitosta
sekä Jumalalta että ihmisiltä.
että näkyvästi ja ulkonaisesti
Jumalan hyvyyden ja uskollisuuden muistaminen on eri puolilla saanut myös hyvin näkyviä muotoja.
Meillä Suomessa monella on kaulassaan kaunis risti, joka kertoo kantajansa tunnustautuvan Kristukseen.
Myös muualla maailmassa käytetään ulkonaisia keinoja kertomassa Jumalan suuresta rakkaudesta ja voimasta.
Venäläisillä on vanhastaan ollut Ladanka, Ладанка, jota on voitu kantaa kaulassa. Se voi olla ristin muotoinen tai kotelo, jonka sisällä voi olla raamatunlause tai jokin pyhä esine, joka muistuttaa Jumalan varjeluksesta.
Juutalaisilla on ollut käytössä pieniä raamatunlausekoteloita, tefillim, jotka rukoiltaessa voidaan sitoa toinen otsaan ja toinen olkavarteen.
Sananlaskujen opetusta sisältyy pyhäpäivän lukukappaleeseen
Sunnuntai 18.08.2019
10. sunnuntai helluntaista
Uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa
1. lukukappale: Sananl. 3:3-8 tai 2. Aik. 1:7-12
54 kommenttia
Hyvä kirjoitus, kiitos Matias. Ikivanhaa tietä, jota kaikki pyhät ovat kulkeneet, on hyvä kulkea. Tämä tie vie Isän kotiin Taivaisiin.
Aikoinaan sumerin opettajani Ilmari Kärki piti eräässä oppineiden joukossa esitelmän sumerilaisista sananlaskuista. Sumerilaisen kulttuurin varsinainen elinaika oli kolmas vuosituhat eKr, sen jälkeen se oli lähinnä kuollut kulttuurikieli akkadilaisen oppineiston keskuudessa. Saattoi huomata miten sananlaskut ovat olleet jo ikiaikaisista ajoista lähtien ihmiskunnan kulttuuriin kuuluvia.
Toisaalla on tunnettua Raamatun sananlaskujen muutamien osien yhteys egyptiläiseen sananlaskuperinteeseen.
Voimme siis sanoa että Lähi-Idän sanalaskuperinne oli jo muinoinkin hyvin kansainvälistä.
Yllykkeeksi Raamatun ulkoa opiskeluun otettakoon esimerkki islamin puolelta.
Vuonna 1390 kuollutta Háfezia pidetään persialaisen lyriikan valovoimaisimpana runoilijana. Hänet on tunnettu Intiasta vanhan suuren Turkin alueille kaikkialla. Hänen varsinainen nimensä oli Muhammed Šemseddin, mutta hänelle annettiin lisänimi Háfezi siitä syystä, että hän osasi Koraanin ulkoa. Tämä Háfezi oli kunnianosoitus hänen pyhän tekstinsä osaamisesta. Nykyisin hänet muistetaan oikeastaan vain tällä arvonimellään. Monien hakemistojen luetteloissa tämä on selkein hakusana.
Miten on meillä kristityillä
Olemmeko me opetelleet Raamattua ulkoa
Annammeko arvostusta sille joka osaa
Raamattu on laajempi teos kuin Koraani, joten emme voi verrata osaamisia suoraan, mutta ihanaa olisi jos ainakin muutamia tärkeimpiä raamatunkohtia olisi kirkkaana mielessämme.
Vanhat juutalaiset oppineet osasivat ulkoa ainakin muutaman juhlakirjan Vanhan testamentin puolelta. Eräskin rabbi kirjoitti yhdelle synagogalle yhden juhlakirjan suoraan päästään kirjoittaen, koska hän osasi kirjan ulkoa.
Viisas ottaa vaarin elävän Jumalan sanasta ja painaa mieleensä aina sydämensä sopukoihin asti.
Sananlaskut 9: 10-12
Herran pelko on viisauden alku,
Pyhän tunteminen on ymmärryksen perusta.
»Minä, viisaus, lisään elinpäiviäsi,
kartutan elämäsi vuosia.
Jos elät viisaasti, hyödyt viisaudestasi itse.”
“On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön, vaan enemmän löytää, kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön.” — Juice Leskinen
“Tyhmyydestä varoitetaan”
Todettakoon nyt tässä yhteydessä, että “tyhmän” vastakohta ei ole “viisas”. Tyhmän vastakohta on “älykäs”.
“Ihmisaivoissa on 12 miljardia solua. Ja millainen työttömyys siellä usein vallitseekaan.” — Biologi Jean Rostand
Tyhjiin raukeamisesta ei Kimmo ole mitään takeita, vaikka monet sitä toivovat, Jumalan on luonut kaikki ja myös sinut. Apostolien teoissa 24:15 mainitaan myös asiasta, kaikki ihmiset nousevat ylös, myös ne jotka eivät usko. Myös Jeesuksen lävistäjät saavat nähdä kerran Herran. (Ilm.1:7)
Eli tuo tyhjiin raukeaminen on enemmänkin filosofisista toiveajattelua.
Kimmo
Koko maailma on Jumalan kädessä. Siksi myös tulevaisuus on Jumalan kädessä. Hän on ollut kaikki kaikessa jo ennen maailman luomista. Hänen käsissään maailma on tälläkin hetkellä ja kerran tämän maailmankauden päätyttyä myös tulevaisuus aukeaa hänen määräämänään aikana ja määräämällään tavalla.
Kukaan ei voi päästä hänen maailmanherruuttaan kohtaamatta. Kysymys on vain siitä milloin.
Usko antaa elävän yhteyden meidän Herraamme. Siksi katsomme tulevaisuuteen luottavasti. Tulevaisuus on meistä huolta pitävissä käsissä. Siksi olemme rohkealla mielellä ja nostamme päämme tulevaisuutta kohti rohkein ja iloisin mielin, toivoa ja luottamusta täynnä tietäessämme että hän joka meitä rakastaa tulee takaisin kirkkaudessa ja tulee meitä vastaan meille auteensa antamaan.
Tässä pyhäpäivän tekstit ja aiheen esittelyä
http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/keFI?OpenPage&dindex=20190818
och samma på svenska
http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/keSV?OpenPage&dagindex=20190818
Ilmoita asiaton kommentti