Milloin pakolaisia tulee kätkeä?

Raamatun sanan mukaan ojentautuva kristitty ei voi ajatella, ettei koskaan voisi tulla kyseeseen sellainen tilanne, jossa velvollisuutemme on kätkeä pakolaiset.

Tästä on löytyy useampiakin Raamatun ohjeita. Tässä kaksi esimerkkiä:

1 ”Lähettäkää maanhallitsijalle tulevat lampaat Selasta erämaan kautta tytär Siionin vuorelle.”
2 Ja niinkuin pakenevat linnut, säikytetty pesue, ovat Mooabin tyttäret Arnonin kahlauspaikoilla.
3 ”Anna neuvo, käy välittämään, tee varjosi yön kaltaiseksi keskellä päivää, kätke karkoitetut, älä ilmaise pakenevia.
4 Salli minun karkoitettujeni asua tykönäsi, ole Mooabille suojana hävittäjää vastaan. Sillä sortajalle tulee loppu, hävitys lakkaa, ja polkija on maasta poissa (Jes. 16:1-4)
11 Sinä päivänä, jona sinäkin olit läsnä, päivänä, jona vieraat veivät pois hänen rikkautensa, jona muukalaiset tunkeutuivat sisään hänen porteistaan ja heittivät Jerusalemista arpaa, olit myöskin sinä niinkuin yksi heistä.
12 Mutta älä katso iloiten veljesi päivää, hänen onnettomuutensa päivää; älä ilku juutalaisia heidän turmionsa päivänä äläkä suullasi suurentele ahdistuksen päivänä.
13 Älä tunkeudu sisään minun kansani portista heidän hätäpäivänänsä. Älä katso iloiten, myös sinä, hänen onnettomuuttansa hänen hätäpäivänänsä. Älä ojenna kättäsi hänen rikkauteensa hänen hätäpäivänänsä.
14 Älä seiso tienhaarassa hävittämässä hänen pelastuneitansa. Älä luovuta hänen pakoonpäässeitänsä ahdistuksen päivänä.
15 Sillä lähellä on Herran päivä kaikkia pakanakansoja: Niinkuin sinä olet tehnyt, niin sinulle tehdään; kosto sinun teostasi kohtaa sinun omaa päätäsi.
(Ob. 1:11-16)
Tämän blogin keskustelukysymys kuuluu:
Millaisessa tilanteessa on kristillinen velvollisuus kätkeä pakolaisia?

  1. Keneltä tai miltä pakolaisia pitäisi kätkeä ? Miten valitset kätkettävän ? Millaista kätketyn elämä olisi ? Ikuista kätkettynä olemista ilman ihmisoikeuksia ja tulevaisuutta ? Mitä tapahtuu, kun kätketty löytyy ?
    Kätkeminen ei ole tätä päivää. Se on demokratian vastaista ja saattaa niin kätkijät kuin kätketytkin vaaraan.
    Suomessa on hyvä viranomaistoiminta, johon tulee luottaa. Se ei täytä kaikkien vaatimuksia, mutta parempaakaan ei ole onnistuttu luomaan, koska asioista on niin monta (poliittista) mielipidettä.

    • Kysymys on avoin ja sitä voi pohtia kaikissa kuviteltavissa olosuhteissa, yhteiskunnissa ja myös historiaa pohtien…

  2. Tässä on yksi esimerkki siitä, että kristitty ei voi noudattaa yhteiskunnallista lakia silloin kun se on ristiriidassa Jumalan lain kanssa. Suomessa näyttää nykyisin olevan niin, että maahanmuuttovirasto on ottanut itselleen vallan mitata kristityksi kääntyneiden vakaumuksen aitoutta, ja tätä seulaa on vaikea läpäistä niidenkään, jotka ovat pitkän harkinnan jälkeen ja aikuisrippikoulun käytyään halunneet ottaa kristillisen kasteen liittyäkseen kirkon jäseniksi. Jos ja kun tämmöinen uskonveli tai -sisar uhataan karkottaa krisityille vihamieliseen kotimaahansa, on häntä autettava. Mutta toki on oikein auttaa toisuskoisiakin, jos he ovat karkotuksen johdosta joutumassa todelliseen hengenvaaraan.

    • Sympatiani ovat tuon pakolaisen puolella, ehdottomasti. Ja uutinen kertoi, että viranomaisten kautta yritetään mahdollisia epäoikeudenmukaisuuksia korjata. Ihan kannatettava yritys. Lehtiuutinen on varsin rajallinen info, jotta asiasta pitäisi tehdä isompia johtopäätöksiä.

      Näen, että tässä maailmassa on valtava määrä mätäpaiseita puhkottavana näissäkin pakolaisasioissa. Pakolaisten määrä senkun kasvaa, kenties piankin 100 miljoonan raja ylitetään. Ja ilmastonmuutos niitä sitten vasta tuottaakin, kunhan riittävästi etenee.

      Kristitty voisi käyttää kaiken energiansa ja koko elinikänsä pakolaisongelman kanssa kamppailuun. Eikä se olisi kaikkein huonoin vaihtoehto. Mutta eikös Jeesus puhunut jotakin Jumalan valtakunnan etsimisestä ensin?(Mat6:33) Ja vähän viittasi siihen, että hän kyllä kuninkaana tulee asiat järjestykseen laittamaan joukkojensa kanssa.

      Voisin kyllä tilanteen niin vaatiessa pakolaista suojella selkeän julmalta kohtalolta, jos se olisi vallassani. Kyseessä olisi kuitenkin vain yksittäinen tilanne. Kokonaistilanteeseen näen ratkaisun tulevan vain vastauksena meidän rukoukseemme ”Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa.”

    • ”Kristitty voisi käyttää kaiken energiansa ja koko elinikänsä pakolaisongelman kanssa kamppailuun. Eikä se olisi kaikkein huonoin vaihtoehto. Mutta eikös Jeesus puhunut jotakin Jumalan valtakunnan etsimisestä ensin?(Mat6:33) Ja vähän viittasi siihen, että hän kyllä kuninkaana tulee asiat järjestykseen laittamaan joukkojensa kanssa.”

      En väitä vastaan. Samalla muistelen vanhaa viisautta, jonka mukaan yhden ihmisen pelastaminen on (hänen kohdallaan) sama kuin koko maailman pelastaminen. – Voisiko tämä analogia päteä jollakin tavalla myös Jumalan valtakunnan asiaan?

    • Parasta näissä nettikeskusteluissa on uusien näkökulmien avautuminen: haa, noinkin voi asian nähdä. Sinä viittasit ”yhden ihmisen pelastamiseen” osana suurta kokonaisuutta, kun minä puolestani liitelin yleisemmällä tasolla. Palaanpa siis maan pinnalle.

      Kun kohtaamme kiperässä tilanteessa olevan pakolaisen, voimme toiminnallemme yrittää pelastaa hänen maailmansa, mikä on oivallisen konkreettinen tapa osoittaa kristillistä rakkautta. Eikä se ole pois työstä Jumalan valtakunnan hyväksi vaan nivoutuu siihen oikein hyvin. Autettava kokee, ettei Jeesuksen seuraaminen ole vain puhetta.

      Tarkoitin tuossa aiemmin vain sitä, että pakolaisongelman kokonaisratkaisu tulee aikanaan vain tuolta ylhäältä.

      Jeesus puhui muuten ihan ratkaisevastakin yksilöiden auttamisesta kertoessaan, että ”Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’”(Mat25:40) Nyt herää kysymys: ovatko pakolaiset noita Jeesuksen ”vähäisimpiä veljiä”?

  3. Olisi parempi vaikuttaa pakolaisuutta aiheuttaviin asioihin, kuten sodankäyntiin. Se on miesten laji, brutaali ja imbesilli tapa ”hoitaa” asioita. Vain onnekkaimmat pääsevät pois sodan jaloista. Usein nuoret miehet. Vanhukset, naiset ja lapset jäävät kärsimään. Se kääntyyko joku ja mihin uskontoon, on täysin epärelevantti asia tässä pakolaissirkuksessa.

    Mitä tulee Jumalan ”lakiin” (?), sen voi kukin vääntää haluamakseen ja saada siitä pisteet. Sen sijaan yhteiskunnassa laki on kaikille sama.

    • Ideasi on hyvä: ”Olisi parempi vaikuttaa pakolaisuutta aiheuttaviin asioihin, kuten sodankäyntiin. ” Myös perustelusi ovat kestävät.

      Mutta nyt vain puuttuvat toimivat aseet sotien alasampumiseksi. Lienee yksilölle mahdollista tehdä vain oma henkilökohtainen ratkaisu: en itse sodi. Ja opettaa samaa toimintamallin niin laajalti kuin mahdollista.

      Mutta on ihan mukava kertoa, että Raamatun mukaan Rauhanruhtinaaksikin tituleerattu Jeesus Kristus tulee laittamaan pakolaisuutta aiheuttaville sodille loppupisteen: ”Koko maailmasta hän hävittää sodat.”(Ps46:10)

    • Minusta väkivallan/sodan uhkasta ja realiteetista ei pitäisi keskustella asettamalla sukupuolia vastakkain. Kohtasin tänään kesken rauhallisen työpäivän tilanteen, jossa pintaan nousi mielestäni aika vakava väkivallan uhka. Asiaan liittyy myös naisiin (ja aiemmin saman henkilön taholta myös lapsiin) kohdistuva uhka. – Tällöin ei voi miettiä kummat ovat enemmin syyllisiä tällaiseen; miehet vai naiset. Ainoa kuumeinen yritys on 1) pyrkiä turvaamaan haavoittuvimmat ja 2) välttämään liiallista voiman käyttöä, tai 3) tilanteen provosoimista pahemmaksi. – Katutason mikrokoossa näissä konfliktitilanteissa on myös hyvä 4), jos esim. naiset ja lapset saadaan rajuimpien tilanteiden alta turvaan. – Saman voi nähdäkseni yleistää pakolaistilanteisiin. Minusta olisi hyvä, että pakolaispolitiikassa voitaisiin auttaa erityisesti naisia ja lapsia turvaan pahimmista pesäkkeistä. Näen myös aidosti tärkeäksi, että on olemassa poliiseja/rauhanturvaajia, jotka kantavat asetta (estääkseen mielettömät verilöylyt).

  4. Rauli Toivonen: ”Tarkoitin tuossa aiemmin vain sitä, että pakolaisongelman kokonaisratkaisu tulee aikanaan vain tuolta ylhäältä.”

    Mutta milloin se sieltä ylhäältä tarkkaan ottaen tulee? on se oleellisin kysymys. Mikäli ylhäältä tuleva kokonaisratkaisu viipyy esimerkiksi 50-70 vuotta tai vielä kauemmin, olemme totaalisissa ongelmissa jos emme ennakoi tulevaa väestönkehitystä jo nyt.

    Maailman väkiluvun kasvu noin 11 miljardiin on väistämätöntä ilman jotain isompaa katastrofia. Kannattaisiko meidän lähteä siitä, että valmistaudumme 11 miljardiin ihmiseen vai siitä, että ylhäältä kyllä hoidetaan, turha huolehtia? Koska jos me valmistaudumme siihen, mitä meitä todennäköisesti odottaa, eli se 11 miljardia ihmistä, meidän tulee tehdä asioille jotain ihan aikuisten oikeasti, ei vain rakentaa kirkkoja tai valtakunnansaleja (tai no, valtakunnansaleja kyllä myydään nykyään enemmän kuin rakennetaan) ja pyhittää elämämme jollekin uskonnolliselle järjestölle, ja yritämme saada muutkin pyhittämään elämänsä ihan samalle asialle, joka ei auta asiaa millään tavalla.

    Hans Rosling – Why the world population won’t exceed 11 billion

    https://www.youtube.com/watch?v=2LyzBoHo5EI

    Historia on siitä kiintoisaa, että siitä voi oppia hyvin paljon. Mitä voisimme oppia ylhäältä tulevan avun odottelusta ja sen suhteuttamisesta siihen, mitä meidän täällä maan päällä kannattaa tai ei kannata tehdä, seuraavan lainauksen valossa:

    ”Jos olet nuori, niin sinun on myös tunnustettava se tosiasia, ettet ehdi tulla vanhaksi nykyisessä asiainjärjestelmässä. Miksi et? Koska kaikki Raamatun ennustusten täyttymyksen todisteet osoittavat, että tämä turmeltunut järjestelmä on saava loppunsa muutaman vuoden kuluessa. Jeesus ennusti siitä sukupolvesta, joka näki ’viimeisten päivien’ alun vuonna 1914: ’Tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat.’ – Matt.24:34. Niinpä jos olet nuori, et ehdi toteuttaa mitään tämän järjestelmän tarjoamaa elämänuraa.” – Herätkää! 8. syyskuuta 1969 sivu 14

    • Tämä em. kommentti menee nyt vähän ohi aiheen, joka on pakolaisten auttaminen. Jos haluaa keskustella väestöräjähdyksen teemasta siihen pitää varata oma keskustelu.

      Jos taas on tarkoitus pohtia sitä onko esim. Jeesuksen paluun odotus hyvä syy sivuuttaa pakolaisten auttaminen, tämä on ihan relevantti kysymyksenasettelu/problematisointi…

Manu Ryösö
Manu Ryösö
Olen pastori, joka haluaa sitoutua Pyhään Raamattuun ja sen perustalle rakentuvaan luterilaiseen tunnustukseen.