Rakkaus voimaannuttaa

 

 

Jeesus Siirakin poika kirjoitti teoksensa alkuaan hepreaksi.  Hänen pojanpoikansa käänsi sen kreikaksi. Meille teos  on säilynyt kreikankielisenä Septuagintassa, maailman vanhimmassa tunnetussa raamatunkäännöksessä.

Näiden kahden Joosuan kaiman, Jeesus Siirakin ja Jeesus Nasaretilaisen välillä oli noin kaksisataa vuotta.

Jeesus Siirakin poika sanoo, että Jumalaa rakastavat saavat kaiken ravintonsa laista eli  Jumalan tahdon täyttämisestä.  Pari vuosisataa myöhemmin  Vapahtajamme sanoi, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.

Hepreassa monet henkiset asiat ilmaistaan hyvin aineellisin sanoin, mutta myös toisin päin, hyvin aineelliset voidaan sanoa hyvin henkisesti. Niinpä jostakin kauniista saatetaan sanoa, että hänessä tai siinä tulee esiin kauneuden idea.  Jeesus Siirakin poika  puolestaan sanoo, että Herraa pelkäävät pitävät sydämensä avoinna. Meidän rinnassamme sykkivä elin siis palvelee ihmisen koko mielen, tahdon ja persoonallisuuden  ilmaisuna. Siihen siis keskitetään koko ihmisen antautuminen Jumalan käyttöön, Herran käsiin.

Paljon on pohdittu kysymystä, miten Jumalan rakkaus ja kaikkivoimaisuus voidaan liittää toisiinsa.  Jeesus Siirakilla ne kuuluvat yhteen. Jumalan kaikkivaltius  ja Jumalan armo kuuluvat yhteen. Nimeomaan Jumalan armahtavan rakkauden eli armon osoituksen perusteena on hänen täysin rajaton valtasuuruutensa. Hänen valtansa palvelee koko hänen luomakuntansa parasta, siis myös meitä ihmisiä.

 

SUNNUNTAI 8.10.2023

19. sunnuntai helluntaista

Rakkauden kaksoiskäsky

 

 

Sunnuntain apokryfikirjan teksti: Sir. 2:15–18

Herraa pelkäävät eivät uhmaa hänen käskyjään,
häntä rakastavat seuraavat hänen tietään.
Herraa pelkäävät pyrkivät täyttämään hänen tahtonsa,
häntä rakastavat saavat laista kaiken ravintonsa.
Herraa pelkäävät pitävät sydämensä avoinna,
he kumartavat nöyrästi häntä ja sanovat:
Me haluamme jättäytyä Herran käsiin,
emme ihmisten,
sillä niin kuin on hänen valtansa suuri,
niin on myös hänen armonsa.

 

 

  1. Voimaannuttava otsikko. Kiitos siitä Matias.
    Jumalan rakkauden vaikutus voimaannuttaa ihmeellisesti.
    Jokainen kaipaa voimaannuttavaa rakkautta.

    Jokainen poika haluaa kuulla isältään sanat : sinä riität ja olet hyvä poika. Jollei poika saa tätä kuulla isältään, hän jää loppu elämäkseen kaipaamaan voimaannuttavan rakkauden sanoja. Moni mies kaipaa koko elämänsä sitä, että joku sanoisi sinä riität ja olet hyvä. He tekevät suuria ja pieniä tekoja vain saadakseen kuulla nuo sanat.

    Moni mies jää vaille rakkautta ja siksi ei kykene sitä antamaan kenellekään toiselle. Heillä ei ole sanavarastossaan sanoja: ”sinä riität ja olet hyvä.” Heidän on itseltään ja kaikilta muilta vaadittava aina vain lisää ja enemmän.

    Taivaallisen Isän rakkauden sylissä saa Isältä Jumalalta vakuutuksen : ” sinä riität ja olet hyvä sillä minun poikani Jeesus on mahdollistanut sinulle tämän ihanan lahjan.” Kukapa ei haluisi sitä lahjaa omistaa.

    • Pekka V.

      Kiitos hyvästä kommentistasi

      Mielestäni puhut erittäin merkittävää asiaa

      Todellakin. Rakkaus on perustavan tärkeää ihmiselämässä.

      Kasvattajina emme me voi antaa mitään enempää kuin rakkautta lapsiamme kohtaan.

  2. Jumalan kaikkivaltiudesta seuraa yllättäviä johtopäätöksiä omaan elämäämme.

    Luin kerran englanninkielisen lauseen:

    St. Francis of Assisi once said, “Start by doing what is necessary, then what is possible, and suddenly you are doing the impossible.”

    Fransiskus Assisilainen sanoi kerran: ”Aloita tekemällä se mikä on välttämätöntä, sitten sillä mikä on mahdollista, ja ihmeeksesi teetkin mahdottomia.”

    Toki on kriittisyyden vuoksi kerrottava, että tämä lause ei esiinny missään kirjallisuudessa puolentoistakymmentä vuotta vanhemmissa dokumenteissa.

  3. Kn olen pitänyt koululaisille kinkereitä, olen ottanut aiheeksi ”Rakkauden kaksoiskäskyn”. Siinä on annettu meille paras ”läksy”. Avioliittoon vihittäessä käytämme 1 Kor. 13.-lukua. Oikeastaan se tulee ymmärrettäväksi, jos käännöksessä olisi alkuperäinen ajatus: Vaikka minä….., en OMISTAISI (Jumalan) RAKKAUTTA, en olisi mitään. Tuo rakkaus, mitä suosittelemme avioparille on heijastusta Jumalan omilleen antamasta lahja(vanhurskaudesta)sta. Erich Frommila on kirja ”Rakkauden vaikea taito”. Siinä hän painottaa sitä, että rakkautta voi oppia ja opiskella. Itse asiassa syvän rakkauden opettelemiseen menee koko ikä. (Rakkaus sisältää myös rauhan hengen, sillä Jeesus on Rauhanruhtinas / viittaan keskusteluun Arin kanssa, jolla on halu riidellä). – ”Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa”: Tätä olen opettanut nuorille, jotka kysyvät, mistä tietää onko kosijalla oikeaa rakkautta. Rakkaus myös odottaa ja on uskollista.

    • Valma Luukka kun tuot esille minun halusta ”riidellä” niin etkö unohda etten tee sitä yksin?

      On varmaankin huonoa tuoda puhdasta evankeliumia näin esille, ajatukseni kuitenkin on, ei siis kenenkään keskustelijan käännyttäminen (johtaa riitelyyn), vaan lukijoille tuoda valhe puhtaan evankeliumin sanan kautta esille.

      Siis kun tuot Jumalan rakkauden ja sen ettei se tee lähimmäiselle mitään pahaa niin mitä ajattelet ”keskustelijasta” joka tuo esimerkkinä lähimmäisen rakkaudesta seuraavan:

      ””Luther sanoi, että kristityn on osoitettava rakkauden tekoja omassa työssään eli siis kutsumuksessaan.

      Siinä yhteydessä hän lausui myös, että pyöveli osoittaa lähimmäisen rakkautensa siten, että hän teroittaa mestauskirveensä oikein hyvin.””

      Mitä on pahan tekeminen lähimmäiselle jota uskova ei tee?

    • Ari

      Puhut puhtaan evankeliumin esillä pitämisestä.

      Nimenomaan tätä Luther on tehnyt. Hän ahkeroi Jumalan sanan julistamisessa voimiensa mukaan. Esimerkiksi vuosien 1502 – 1522 aikana hänen lyhin työpäivänsä oli 12 tuntia.

      Ahkeruutensa tuloksena näkyi se, että aina 1900 -luvulle asti hän oli maailman eniten tekstiä kirjoittanut kirjoittaja. Vasta sähköisen kirjoittamisen tultua käyttöön joku kuulemma on kirjoittanut enemmän. En kuitenkaan tiedä kuka.

      Jumala antoi hänelle valtavan oppineisuuden. Kerran tuli puhetta erään toisen tuon aikaisen oppineen viisaudesta. Luther totesi, ettei hän voi sille mitään, että hän on oppineempi kuin Erasmus.

      Meidän keskusteluissamme olen havainnut sinun puhuvan oppineisuutta vastaan. Tästä on seurannut, että tietämättäsi olet väittänyt joitakin esittämiäsi historian vääristelyjä muka Pyhän Hengen ilmoituksiksi. Pyhä Henki on Totuuden Henki. Ei sen paremmin historian vääristely kuin Raamatun sanan väärin ymmärtäminen ole Jumalan Hengen ilmoitusta, vaan väärien tietojen esille tuominen kertoo vain ja ainoastaan, että sellaiselta ihmiseltä puuttuu oikea tieto.

      Muista Raamatun sana Viisauden kirjassa

      Viisauden kirja

      7: 14 sillä viisaus on ihmisille ehtymätön aarreaitta.

      Ne, jotka saavuttavat viisauden,

      saavuttavat Jumalan ystävyyden,

      sillä lahjat, jotka opetus on antanut,

      puhuvat heidän puolestaan.

    • Ari

      Kirjoitat: ”Valma Luukka kun tuot esille minun halusta ”riidellä” niin etkö unohda etten tee sitä yksin?”

      Tästä tulee mieleeni muutama asia

      1)

      Ensinnäkin oletko osannut arvostaa Valman suunnatonta oppineisuutta. Aikoinaan hän suoritti Helsingissä teologiset opintonsa huikean korkein arvosanoin.

      Edelleen opettajana ollessaan hän teki uskonnonopettajana sellaisen urotyön, että hänen opettamiensa aineiden vastausten ansiosta koko Porlammin lukion ylioppilaskirjoitukset nostivat koulun sijoitusta kymmenellä prosenttiyksiköllä oppilasaineksen edellyttämästä tasosta parempaan.. Noin puoleen väliin eli siis noin 50% sijoittuvan lähtökohtaoletuksen sijaan koulu nousikin 40% parhaan koulun joukkoon.

      Vielä kerrottakoon, että muistan sinun haastaneen riitaa Valmaa vastaan näillä Kotimaan blogeissa. Taitavan opettajan lausahduksella: ”Älä viitsi”, hän sai sinut lopettamaan kiukuttelusi.

      2)

      Toiseksi. Väite, ettet tee sitä yksin, palauttaa mieleeni Aatamin. Kun Jumala oli hänet paljastanut kielletyn tekemisestä, niin hän syytti omaa vaimoaan Eevaa. Hän siis puolusteli vääryyttään, ettei hän tehnyt sitä yksin.

      3)

      Edelleen. Todella ongelmallinen on sinun tapasi syyttää Kristuksen opetuslapsia epäuskoisiksi, siis muka sellaisiksi, ettei Pyhä Henki vielä ole ottanut näitä uskon yhteyteen. Vertausta käyttääkseni. Tällä mielettömyydellä suljet itsesi eläintarhan häkkiin ja sieltä käsin yrität uskotella läytäneesi todellisen vapauden.

      Mieletön on myöskin tapasi nimitellä sinun kanssasi eri mieltä olevia valehtelijoiksi. Tällä menettelyllä vaikeutat vain omaa oppimiskykyäsi. Kun asenteellisesti kieltäydyt ottamasta vastaan asiallista tiedon jakoa, niin juuri tästä syystä jäät kiinni entisiin oikosulkuihisi.

      Ota huomioon, että KOKO ELÄMÄ on oppimista. Joka ei edisty, se taantuu.

      4)

      Vielä Viisauden kirjan opetusta aidosta viisauden hankkimisesta

      Viisauden kirja 7: 22 – 28

      [22] sillä minua opetti viisaus,

      maailman rakentaja.

      Viisaudessa on henki,

      älyllinen ja pyhä,

      ainutsyntyinen ja monimuotoinen,

      ohuen ohut, herkkäliikkeinen,

      erillinen, tahraton ja kirkas,

      järkkymätön, hyvyyttä rakastava, vireä,

      [23] riippumaton, hyvää tekevä, ihmisrakas,

      vakaa, varma ja levollinen,

      kaikkivoipa ja kaikkea valvova.

      Se läpäisee kaikki älylliset henget,

      puhtaimmat ja ohuimmatkin.

      [24] Viisaus on liikkuvampaa kuin mikään muu liike,

      ja puhtaudessaan se virtaa läpi kaiken.

      [25] Se on kaikkivaltiaan Jumalan hengitystä,

      hänen voimansa ja kunniansa kirkasta säteilyä.

      Siksi siihen ei pääse sekoittumaan

      mitään, mikä on epäpuhdasta.

      [26] Se on ikuisen valon heijastuma,

      Jumalan toiminnan kirkas kuvastin,

      hänen hyvyytensä kuva.

      [27] Se on yksi ainoa mutta kykenee kaikkeen,

      se pysyy itsenään mutta uudistaa kaiken.

      Polvesta polveen viisaus asettuu hurskaiden sieluun

      ja tekee heistä Jumalan ystäviä ja profeettoja,

      [28] sillä Jumala rakastaa vain niitä,

      joilla on viisaus asuinkumppaninaan.

    • Ari

      Nostat esille aikaisemmin mainitsemani Lutherin lausunnon siitä, miten pyöveli osoittaa lähimmäisenrakkauden kutsumustyössään.

      Olet aikaisemmissa puheenvuoroissasi kertonut mahdollisen kriisitilanteessa periaatteessa rikkovasi sotilasvalasi kieltäytymällä aseiden käytöstä, eli siis, olet julistautunut pasifistiksi. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tässä annat vain periaatteellisen kannanottosi, koska olet jo käynyt niin iäkkääksi, ettei sinua enää voi kutsua nostoväkeen.

      Kerron kuitenkin tähän sen, että oikeutetun sodan käsitteestä on keskusteltu kautta aikojen kirkon historiassa. Meidänkin aikanamme asiaa käsitellään monillakin tasoilla.

      Panenpa tähän nähtäväksesi erään äskettäin julkaistun artikkelin, missä pohditaan rauhankasvatuksen käsitettä Immanuel Kantin filosofiassa

      Se esiintyy rauhankasvatuksen oppaassa. Nimi: Rauhankasvatus opetuksessa

      Artikkelin on kirjoittanut kaimani kasvatustieteiden tohtori Matti Taneli .

      Otsikko 2.3 Ikuisesta rauhasta ja oikeutetusta sodasta.

      Julkaisun paperiversiossa se on sivut 12-13.

      Alla olevassa nettiosoitteessa ruudukoissa 15-16/84

      https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2023-10/HEA_rauhankasvatus_opas_1.pdf?fbclid=IwAR1Ww0jghA_X2HUHDVut2sS_br-BaSXnye3p-FgA0O9P6pLvEQOxO_xnXbw

    • Ari

      Kiitos kommentistasi!

      Ilmaiset kyllä oppisi raamatunlauseilla. Siinä mielessä puhut oikein.

      Valitettavasti tapasi yhdistää niitä ja tulkita niiden merkitystä kertovat sinun hengellisen DNA:nasi eli siis aatteellisen perimäsi olevan Hubmeierin 1525-27 keksimän raamatunlauseita niiden historiallisen merkityksen vastaisesti käyttämän opin mukaisia. Hänen ”käsialansa” on niin persoonallinen, ettei kukaan omin päin pystyisi kehittämään mitään vastaavaa.

    • Ari

      Kysyt mistä löytää puhtaan evankeliumin.

      Suosittelen sinulle Katekismus 2000 opiskelua kohta kohdalta. Siitä saat hyvän alun oikeaan tulkintaan nyky-yhteiskunnan tilanteessa.

      Tai jos tänään Nobelin kirjallisuuspalkinnon saaneen norjalaisen Jon Fossen tavoin haluat liittyä maailman suurimpaan kirkkokuntaan katolisiin, niin lue heidän Katekismuksensa.

      Kun sitten olet saanut ajatuksesi kasaan kunnon perinteisen kristinuskon perinteiden mukaiseen järjestykseen, niin myös Raamatun sana aukeaa oikein päin.

    • Ari

      Puhtaan evankeliumin oppaaksi sopivat myös kirkkomme tunnustuskirjat.

      Nimitetäänhän sitä aikakautta, jolloin niihin erityisen paljon viitattiin,

      PUHDASOPPISUUDEN ajaksi.

      Tämä nimitys jo sellaisenaan kertoo, miten juuri tuona aikana pyrittiin siihen, mitä kysymyksessäsi peräät.

    • Matias Roto juurikin näin eli et voi sanoa missä toisin kenenkään ihmisen opetuksia, tässä olet rehellinen, kiitos.

      Mitä on armo, kuinka Jeesus sen hyvin vertauksella tuo esille:

      23 Sentähden taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka vaati palvelijoiltansa tiliä.
      24 Ja kun hän rupesi tilintekoon, tuotiin hänen eteensä eräs, joka oli hänelle velkaa kymmenentuhatta leiviskää.
      25 Mutta kun tällä ei ollut, millä maksaa, niin hänen herransa määräsi myytäväksi hänet ja hänen vaimonsa ja lapsensa ja kaikki, mitä hänellä oli, ja velan maksettavaksi.
      26 Silloin palvelija lankesi maahan ja rukoili häntä sanoen: ’Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle kaikki’.
      27 Niin herran kävi sääliksi sitä palvelijaa, ja hän päästi hänet ja antoi hänelle velan anteeksi.
      28 Mutta mentyään ulos se palvelija tapasi erään kanssapalvelijoistaan, joka oli hänelle velkaa sata denaria; ja hän tarttui häneen, kuristi häntä kurkusta ja sanoi: ’Maksa, minkä olet velkaa’.
      29 Niin hänen kanssapalvelijansa lankesi maahan ja pyysi häntä sanoen: ’Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle’.
      30 Mutta hän ei tahtonut, vaan meni ja heitti hänet vankeuteen, kunnes hän maksaisi velkansa.
      31 Kun nyt hänen kanssapalvelijansa näkivät, mitä tapahtui, tulivat he kovin murheellisiksi ja menivät ja ilmoittivat herrallensa kaiken, mitä oli tapahtunut.
      32 Silloin hänen herransa kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: ’Sinä paha palvelija! Minä annoin sinulle anteeksi kaiken sen velan, koska sitä minulta pyysit;
      33 eikö sinunkin olisi pitänyt armahtaa kanssapalvelijaasi, niinkuin minäkin sinua armahdin?’
      34 Ja hänen herransa vihastui ja antoi hänet vanginvartijan käsiin, kunnes hän maksaisi kaiken, minkä oli hänelle velkaa.
      35 Näin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille, ellette anna kukin veljellenne sydämestänne anteeksi.”(Matt.18)

      Tuossa on armon todellinen syvyys, kun on itse saanut armon niin ei voi enää ”velkoa” lähimmäiseltään mitään eli ei voi tuomita ketään, sillä jos tuomitsee niin silloin Jumala tuomitsee tuomitsijan myös tekojen mukaan, kuka voisi tämän kestää?

    • Ari

      Sanot: ”Kun on itse saanut armon niin ei voi enää ”velkoa” lähimmäiseltään mitään eli ei voi tuomita ketään.”

      Juuri tästähän armosta pelastumisessa on kysymys eli että kun kerran Jumala meidät armahtaa niin, mitä meille sitten enää on nokan koputtamista toisten armahdettujen puolesta. Usko ei ole ihmisen teko eikä ansiollinen suoritus tai muu ihmiselle pantu vaatimus, vaan se on turvautumista ja luottamusta ainoastaan Jumalan itsensä täyttämään tekoon meidän puolestamme.

      Roomalaiskirje:

      4:3 Sillä mitä Raamattu sanoo? ”Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi”.

      4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;

    • Ari

      Väität: ”—- et voi sanoa missä toisin kenenkään ihmisen opetuksia, —”

      Mitä kuvitteletkaan itsestäsi.

      Sinä olet oppinut puhumaan ja kirjoittamaan suomen kieltä. Et ole oppinut suomea ilman opetusta.

      Sinä olet oppinut lukemaan Raamattua vain koska ihmiset ovat sinulle opettaneet, että Raamattu on pyhä kirja.

      Esimerkiksi kasteopissa sinä seuraat Hubmeierin oppeja niihin myöhempien ihmisten tekemin pienin muunnelmin.

      Kuvitelmasi ettet muka olisi saanut opetustasi ihmisiltä on itsesi pettämistä.

      Edelleen voimme todeta, että aito ja oikea uskokin voidaan saada vain siten että Jumala julistuttaa evankeliumin IHMISTEN suun välityksellä.

      ”USKO TULEE KUULEMISESTA”

      Sellainen ihminen joka ei ole saanut jonkun ihmisen välittämänä saamaa kastetta Jeesuksen opetuslapseksi pääsemiseksi eikä kuulla evankeliumin saarnaa ja opetusta EI OLE SAANUT pelastavaa uskoa.

      ”— opetuslapseuttakaa kastaMALLA —” Matt. 28:19

  4. Arille! Liitin siteerauksen Raamatusta: ”Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa” kohtaan, missä opetin nuoria oikeaan suuntaan rakkausasioissa. Tarkoitin ja tein heille ymmärrettäksi, että ennen avioliittoa tehdyt yhdynnät ovat syntiä eli pahantekoa. Historia nimittäin kertoo, että varsinkin sääty-yhteiskunnassa ylemmeät luokat tekivät pahaa alemmille säädyille. Silloin ei kaikkia ihmisiä pidetty samanarvoisina Jumalan kuvina. Vieläkin monissa kulttuureissa esim. miehet/naiset alistavat vastakkaista sukupuolta, jopa raiskaavat heitä ja jättävät sitten heidät häpeään ja köyhyyteen loppuiäksi.

    • Valma Luukka kuinka siis on Lutherin laita, entäpä niiden jotka seuraavat hänen oppejaan?

      Luitko edellä olleesta kuinka täällä tuotiin esille Lutherin esimerkki ”lähimmäisen rakkaudesta” kuinka se ilmenee pyövelin terävänä kirveenä?

    • Matias Roto eikö lähimmäisen rakkautta ole ettei todellakaan tapa ketään mistään syystä?

      Eikö Jeesus kuollut kaikkien ihmisten puolesta ja nytkö joku ihminen voi tappaa toisen ja silti pelastua itse, ei voi, armo on juuri sitä ettei enää voi tuomita ketään ja eikä juuri tappamisessa ole kaikkein suurin tuomio, et saa elää koska olet rikkonut …. vastaan?

    • Matias Roto turhaan tuot itsestään selvyyksiä esille niin ettenkö ymmärtäisi, siis kyse on todellisista kristityistä, voivatko he missään tapauksessa olla mukana tuomitsemassa kuolemaan ketään mistään syystä, ei voi.

    • Ari

      Onko tuo sinun kannanottosi ymmärrettävä niin, ettei yhteiskunta saa puolustautua sitä tuhoavia voimia vastaan? Onko siis ilman voimankäyttöä sallittava esimerkiksi Ruotsin jengiläisten surmatöitä vastaavan väkivallan riehuminen ja toisten tappaminen ilman, että yhteiskunta puhaltaa pelin poikki.

      Entä Saksan talonpoikaiskapinan aikainen tilanne, kun kapinalliset tappoivat, ryöstivät, raiskasivat jne ympäriinsä, missä liikkuivat? (Erään aikalaisen kuvaus heidän toiminnastaan.) Olisiko esivallan pitänyt sietää tätä ja antaa noiden joukkioiden tuhota kaiken ympäristössään?

    • Matias Roto minä kirjoitan vain todellisista uskovista.

      Missä on turvasi, yhteiskunnassa vaiko Jumalassa, kumpi voi estää pahan tapahtumasta?

    • Ari

      Puhut ”todellisista uskovista”. Muista että vain Jumala tuntee sydämet. Sinun on turha yrittää syrjäyttää häntä tästä asemasta, joka kuuluu yksin hänelle.

      Minä puhun Jeesukseen Kristukseen uskosta. Vain hänen armonsa riittää meidän langenneen ihmiskuntamme pelastukseksi. Tämän armonsa hän on ojentanut meille kristityille pyhän kasteen välityksellä.

      — tehkää kaikki KANSAT minun opetuslapsikseni kastaMALLA” Matt. 28:19.

      vesi teidätkin pelastaa, kasteena 1. Piet. 3:21

      Kasteessa Jumala on meidät uudestisynnyttänyt ja antanut meille Pyhän Hengen uudistuksen.

      ” — Jumala — pelasti — uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta ” Tiit. 3:5

      Olenko ymmärtänyt sinua oikein. Sinun oppisi mukaan todella uskovia on vain yksi: sinä yksin omissa oloissasi.

      Minulle taas Raamatun opetuksen mukaisesti näen, että noin kolmannes koko maailman väestöstä on kristillisessä uskossa, ovat pyhän kasteen kautta otettu Jumalan lapseuteen.

    • Matias Roto toteat minulle:””Puhut ”todellisista uskovista”. Muista että vain Jumala tuntee sydämet. Sinun on turha yrittää syrjäyttää häntä tästä asemasta, joka kuuluu yksin hänelle.””

      Kuinka on niiden laita jotka julistavat ettei pelastusta ole heidän oman kirkon ulkopuolella? Minkä aseman he ovat ottaneet ja kenet syrjäyttäneet?

    • Ari

      Kun uskontunnustuksessa puhumme pyhästä yhteisestä kirkosta, niin puhumme konkreettisesti seurakunnista muodostuneitten Jeesukseen Kristukseen uskovien yhteisestä joukosta. Jos joku ei ole jäsen missään kristikunnan seurakunnassa, niin silloin hän ei myöskään ole maailmanlaajuisen kirkon jäsen.

      Sen sijaan käsityksesi että vain oman tunnustuskunnan sisällä voisi pelastua ei tietääkseni esiinny ainoassakaan tunnustuskunnassa.

      Ei edes puhdasoppisuuden aikaisista sodista huolimatta ole löytynyt kuin YKSI AINOA TEOLOGI, joka tuona aikana olisi väittänyt, että vastakkaisia ajatuksia esittäneet teologit olisivat uskosta osattomia. Sen sijaan on valiteltu sitä, että näillä on virheellisiä käsityksiä meidän uskomme sisällöstä.

      Joten tapasi kuvitella eri tunnustuskuntia toisiaan pois sulkeviksi lokeroiksi näyttää viittaavan ainoastaan siihen, että olet itse lokeroinut itsesi KAIKKIEN kristillisten ryhmien ulkopuolelle eli siis maailmanlaajuisen kristikunnan ulkopuolelle.

  5. Matias Roto siis kenellä nyt on ”valta” tutkia sydämet ja sanoa ettei joku ole pelastuksessa?

    Eikö tästä mitä kirjoitat tule se että nytkin ukrainassa sotivat ja toisiaan tappavat ovat pelastuksessa kun kuuluvat samaan kirkkoon? Toisaalta rajaat minut ulkopuolelle vaikka en missään tilanteessa voisi sotia minkään asian puolesta koska rkastan lähimmäisiäni, myös niitä jotka vihaavat minua?

    Siis Jeesuksen sanat että hedelmästä puu tunnetaan ei pidäkkään paikkaansa, siis eikö juuri sotiminen ja toisien tappaminen ole sellaista hedelmää josta voisi tunnistaa ettei ko ihmiset ole Jeesuksen seuraajia?

    • Ari! Tuo tappamisasia ei mutu miksikään täällä väittelemällä. Pitää mennä puhumaan niille, jotka harrastavat tappamista. Suomessa voi liittyä ryhmiin, jotka käyvät keskustelua nuorisorikollisten kanssa tai lainsäätäjien kanssa. – Aivan turhaa on mennä takaperin historiassa Lutheriin tai Rooman keisareihin. – Pääsääntö on, että tekee lähmmäiselle sen mitä toivoo itselleen tehtävä. Toinen pääsääntö on, että jokainen harkitseva ihminen on vastuussa itse teoistaan ja ajatuksistaan. Muutokset tapahtuvat nyt, ei menneessä ajassa. Tees siis parannus toisten syyttelemisestä. Jokaisella on määräaikansa. Nyt valmistaudumme Jeesuksen paluuseen.

    • Ari

      Rajaan kummallisella tavalla uskomisen ihmisen yksityisasiaksi. Etkö todellakaan ole milloinkaan lukenut Raamatusta, että usko on meidän yhteinen luottamuksemme Jumalaan.

      Roomalaiskirje:

      1:12 se on, että me yhdessä ollessamme virkistyisimme yhteisestä uskostamme, teidän ja minun.

      1.Korinttolaiskirje:

      12:7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.

      Galatalaiskirje:

      2:9 ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen.

      Tiituksen kirje:

      1:4 Tiitukselle, oikealle pojalleni yhteisen uskomme perusteella. Armo ja rauha Isältä Jumalalta ja meidän Vapahtajaltamme Kristukselta Jeesukselta!

      Filemonin kirje:

      1:6 ja rukoukseni on, että sinun uskosi, se usko, joka on meille yhteinen, olisi väkevä kaiken hyvän tuntemisessa, mikä meillä Kristuksessa on.

      2.Pietarin kirje:

      1:7 jumalisuudessa veljellistä rakkautta, veljellisessä rakkaudessa yhteistä rakkautta.

      Juudaan kirje:

      1:3 Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu.

    • Valma Luukka miten saat sanasi sopimaan vauva kastettuun eli kun vanhemmat kastattavat vauvansa ja sitten vielä alkavat opettamaan tätä omaan ”oikeaan” uskoonsa, niin onko silloin tämä opetusta saanut ihminen itse täydellisesti vastuussa ”teoistaan ja ajatuksistaan”?

      Entäpä kun tämän laajentaa toisiin uskontoihin, niin eikö silloin kun on opetettu ”väärää” uskontoa oel myös sanojesi mukaan lapset ”vastuussa teoistaan ja ajatuksistaan”?

      Kysymys onkin milloin uskot saaneesi kyvyn erottaa valheen Totuudesta eli alkanut kuulemaan Jeesuksen äänen?

      En todellakaan ajatele muuttavani ukrainassa käytävää sotaa vaan näyttää kuinka valheellista on tämä ”kirkko-oppi” eli että kirkon sisällä vain olisi pelastus, voiko orjantappuroista koota viinirypäleitä, siis eikö samoin ole mahdotonta etsiä rakkautta väkivallan seasta?

    • Valma

      Kiitos hyvästä kommentistasi.

      Voimme todellakin kysyä, mitä Ari itse on tehnyt estääkseen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan.

      Omalta puoleltani olen liian vanha voidakseni tehdä mitää todella kouriintuntuvaa, mutta olen antanut moraalista tukea Ukrainalle lueskelemalla ukrainankielistä kirjallisuutta enemmän kuin aikaisempina vuosina.

      Meillä täällä Somerolla on noin kolmisensataa sotaa pakoon tullutta ukrainalaista. Olemme onnellsia että kaupunkimme on pystynyt vastaanottamaan tällaisen määrän tulokkaita ja pitämään heistä huolta.

    • Ari

      Omin sanoin sanot: ”En todellakaan ajatele muuttavani ukrainassa käytävää sotaa”

      Etkö siis omalta osaltasi pyri mitenkään vaikuttamaan mielialoihin tuollaista väkivaltaista itsenäiseen kansaan kohdistuvaa väkivaltaa vastaan.

      Tällaisella asenteella perinteisen kirkon, elävän organismin,, Kristuksen ruumiin, kritisoinnillasi osoitaa samaa logiikkaa kuin sanoa, että koska Suomessa susi on syönyt jonkun talon koiran, niin sen takia Ruotsissa on jengiväkivaltaa.

      Syytöksesi perustelut eivät kohtaa niitä aiheita, joita vastaan pyrit kiihkoisasti käymään omaa sotaasi Jumalan valtakunnan julistamaa armon evankeliumia vastaan kieltämällä Jumalan hyvyyden, armon ja vanhurskauden tulevan meidän osaksemme YHTEISEN kirkon jakamien ARMON VÄLINEITTEN kautta.

    • Matias Roto nyt en taas(kaan) ymmärtänyt vertauksiasi, mitä haluat kertoa susien koiran syönnillä?

      Kun on puhe Jeesuksen sanoista ”hedelmistä puu tunnetaan” niin onko nyt niin vaikeaa ymmärtää että sota saman kirkon jäsenien kesken on HUONOA HEDELMÄÄ josta tunnistetaan etteivät nämä ole Jeesuksen seuraajia, miksikö, koska heillä ei ole keskinäistä rakkautta josta JEESUKSEN SANOJEN mukaan Hänen seuraajansa tunnistetaan.

    • Ari

      Ongelmasi asioiden ymmärtämiselle on siinä, että panet uskovaisen kriteeriksi omia oletuksiasi täysin piittaamatta siitä, mitä Raamattu opettaa.

      Tässäkin keskustelussa sinä olet tehnyt pasifismista uskossa olemisen mittariksi, meidän rakkaassa isänmaassamme, missä tahto puolustaa maatamme mahdollista vihollista vastaan on MAAILMAN KORKEINTA.

      Kaiken lisäksi teet sen periaatteellisena valapattona, kun olet antanut JUMALAN nimessä sotilasvalan ja nyt kinaat tuota antamaasi valaa vastaan.

      Ota huomioon, miten Jeesus todisti roomalaisen upseerin uskoa suuremmaksi, kuin mitä kenelläkään juutalaisella oli.

      Matteuksen evankeliumi:

      8:5 Ja kun hän (Jeesus) saapui Kapernaumiin, tuli hänen tykönsä sadanpäämies ja rukoili häntä

      8:10 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: ”Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa.

  6. Valma Luukka ja Matias Roto olisiko mahdollista ”keskustella” siitä mitä Raamattu ja Jeesus sanoo eikä minun henkilöön menevistä asioista, siis ei minun kirjoittamiset tai tekemiset muuta sitä mitä Jeesus sanoo ja käskee pitämään?

    Kun Jeesus sanoo juutalaisille fariseuksille ja kirjanoppneille seuraavan:

    Matt. 13:15
    Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

    Mitä tuossa tarkoittaa ” eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.'””?

    Siis mitä tarkoittaa että Jeesus parantaisi?

    • Ari

      ITSEPÄ MENET HENKILÖKOHTAIUUSKSIIN! Lopeta moinen!

      Syytät turhaan keskustelutovereitasi sydämen paaduttamisesta. Tunnen Valman vuosikymmenien takaa ja olen iloinnut hänen sydämellisestä ja uutterasta työskentelystään Jumalan valtakunnan asialla.

      Valitettavasti olen näissä keskusteluissa kanssasi kerta toisensa jälkeen saanut huomata, miten kerta toisensa jälkeen suljet korvasi RAAMATUN opetukselta.

      Otetaanpa Pietarin suurena juutalaisten helluntaijuhlassa pitämä juhlasaarna esimerkiksi.

      Siitäkin otan esille vain yhden kohdan

      Sydämesi paatumustako on vaiko mistä johtuu ettet huomaa Pietarin käyttämää LAPSI SANAA kasteen antaman Pyhän Hengen lahjan vastaanottajana .

      Alkukielessä kreikassa tuo substantiivi lapsi on synnyttää verbin kanssa samaa juurta.

      Se esiintyy jo Raamatun alkukertomuksissa missä molemmat sekä verbi että vastaava substantiivi esiintyvät samassa lauseessa peräkkäin. Tuollainen kertaus on heprean kielessä – esim kuolemalla kuoltava – erityisen painotuksen osoitus.

      τέξῃ τέκνα, texē tékna , synnyttää lapsia

      1.Mooseksen kirja:

      3:16 Ja vaimolle hän sanoi: ”Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva”.

    • Matias Roto juuri tuon Pietarin saarnan vääristät palvelemaan omaa opetustasi ettei mitään rajaa, yksikään opettaja ei hyväksyisi selitystäsi jos kysymys olisi tuon saarnan kohdalla
      a) mikä on lupaus?

      b) kenelle se on annettu?

      Saisit kokeesta täydellisen nollan jos et jopa miinus merkkistä arvosanaa.

      Siis kyse on:

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

      Vastaa nyt tuon kohdan sanoilla kysymyksiin a ja b?

    • Ari

      Kirjoitat mielettömiä: ”yksikään opettaja ei hyväksyisi selitystäsi”

      Miksi joukahais -raukkana yrität haastaa kahtaa väinämöis -tietäjää viisauksien laulutaidossa. Valma on tehnyt pitkä uran opettajana ja minäkin olen toiminut ensi kerran uskonnon opettajaan jo 1960 -luvun alussa, kun uskonnonopettajani tarvitsi sijaista .

      Tyylisi on sopimatonta.

      Jatkapa ihmisiksi tästä eteenpäin.

      Vastaukset kysymyksiisi annoin jo edellisessä puheenvuorossani.

      a) Pietarin lupaus oli siinä että KASTE VÄLITTÄÄ PYHÄN HENGEN LAHJAN eli siis lahjoittaa vastaanottajalle elämän uusiutumisen eli siis parannuksen. Huomaa sana ”NIIN”, ” niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.”

      b) Pyhän Hengen lahja annetaan KASTEEN VÄLITYKSELLÄ kaikille vauvasta vaariin, vastasyntyneestä yli satavuotiaisiin.

      sanankuulijoille

      pikkuvauvoille

      kaikille

    • Matias Roto minä taasen vastaan:

      a) ”” ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.””

      b) ”” ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.””

      Nyt olisikin mielenkiintoista saada Valma Luukan arvostelu vastauksistamme, voisiko sitä toivoa ja pyytää?

    • No, taisin itsekkin saada vain puolet oikein kun ei onnistunut tuon b) kohdan vastauksen kopiointi, siis saanko armon vielä korjata?

      b)Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

    • Ari

      Olen jo aikaisemminkin kertonut sinulle, miten Luukkaan tuotannossa parannuksen toteutuminen AINA on sidoksissa KASTEESEEN.-

      Niin kävi Paavalinkin elämässä. Vaikka hän oli kohdannut Jeesuksen Damaskon tiellä, niin suomukset hänen silmiltään putosivat vasta kastetoimitukseen kuuluneen kätten päälle panemisen yhteydessä. Siinäkin KASTE oli Sauluksen kääntymyksen ja Paavalin apostolin kutsumuksen perustava toimitus.

      Pietarin helluntaisaarna voidaan asiasisällöllisesti kääntää myös sanoin:

      ”Tehkää parannus OTTAMALLA VASTAAN KASTE, NIIN te saatte Pyhän Hengen lahjan.

    • Ari

      Tuon korjatun bI kohdassa antamasi tekstin yhteydessä on houmattava että JUMALAN KUTSU välittyy vastasyntyneille vauvoille KASTEEN välityksella, kuten Paavalille Ananiaan toimittaman kasteen välityksellä, tai kuten tiedämme varhaisen kirkon historiassa Etiopian rahaministerin kutsu toimia Etiopian kansan keskuudessa evankeliumin julistajana niin, että Matteus myöhemmin saattoi saapua maahan Etiopian ensimmäiseksi piispaksi.

    • Ari

      Miksi yrität pomputella henkilöitä, joiden sukuhistoria tunnetaan vuosisatojen taakse.

      Toki meidän sukumme toisaalla Valman ja toisaalla minun sukujuuremme eivät ole aivan yhtä kauas menneisyyteen tiedossamme kuin vaimoni suku, Bakongin ruhtinaskunnan dynastian. Valtakunta perustettiin noin 1350 jKr.. Kerran erään toisen dynastian majesteetti kävi luonamme, niin heidän ja rakkaani suvut olivat sukua toisilleen 1290 -luvulla eri suuntiin lähteneinä.

    • Ari

      Olen lukemattomia kertoja sanonut sinulle, että sinun pitäisi opetella edes jonkin verran lisää tietoa ja viisautta, koska uudelleen ja uudelleen kinaat samoja oikosulkujasi toistellen.

      Polemiikki lehden 2/2020 yksi otsikko soveltuu sinullekin vihjeeksi:

      OPPIMINEN EI PÄÄTY KUN KOULU LOPPUU.

  7. Kasteen sakramentti vapauttaa lapsen perisynnistä ja avaa hänelle taivaan portit. Lapsi pysyy lapsen uskossa kunnes tietoisesti rikkoo Jumalan käskyjä. Synti on harkittu tottelemattomuus Jumalaa ja neljättä käskyä vastaan. Vanhojen arvion mukaan lapsi pystyy tekemään ”tekosyntejä” 7 vuoden iässä, johon on pantu kouluun meno-ikä. Se tarkoittaa että lapsi pystyy siinä iässä oppimaan uusia asioita ja selviämään sosiaalisista paineista. Pysyäkseen lapsen uskossa lapsi tarvitsee uskovat vanhemmat ja kummit. (Olen raamattu-uskollinen ja lukenut koko Raamatun lävitse jo ylioppilaaksi tullessani ja kirjoitin laudaturaineen aiheesta ”Kristuksen seuraamisesta” 13 sivua. Vastasin myös kysymykseen ”Parannus” reaalikokeessa suoraan siteerauksen Augsburgin tunnustuksesta. Sain pelkästään uskonnosta laudaturiin vaadittavan pistemäärän. Professori Tiililä sanoi dogmatiikan suullisessa kokeessa minulle henk. kohtaisesti: ”Jos minulla olisi enemmän noin selväjärkisiä opiskelijoita, en olisi ollenkaan huolissani Suomen kirkosta”) Nyt olen vanha, ja odotan Jeesuksen tuloa tai enkelien noutamista kotimaalleni taivaaseen.

    • Valma Luukku olisitko ystävällinen ja arvostelisit minun ja Matias Roton vastaukset kysymyksiini Pietarin saarnasta Ap.t.2:38-39

      a) mikä on lupaus?

      b)kenelle se on annettu?

    • Valma Luukka missä iässä lapsi kykenee erottamaan valhe opetuksen oikeasta Raamatullisesta Totuuden sanasta?

      Ajatteleppa nyt miksi niin monet maailman lapset eivät erota valhetta Totuudesta, miksi?

      Kykenisikö kastettu lapsi joka olisi vauvana joutunut esim muslimi perheeseen, erottamaan sen opetuksen omasta kasteesta saadusta luterilaisesta uskosta?

    • Ari

      Yritätkö iskeä kiilaa kahden hyvän ystävän välille yrittämällä usuttaa meitä toisiamme vastaan, vai mistä kysymyksessäsi on kysymys?

      Jo yli puolet elämästäni olen tuntenut Valman ja arvostanut häntä suurenmoisena persoonallisuutena, erittäin oppineena, ystävällisenä sekä kaikin tavoin aidosti uskoaan todistavana ystävänä.

      Kun Tenholassa kirkkoherran virkaa hoitaessani täytin 50 vuotta, niin silloin juhlien yhteyteen järjestettiin kaksi messua, toinen ruotsiksi ja toinen suomeksi. Suomenkielisessä messussa saarnan piti Valma. Saarnassaan hän vuorotteli puheosuuksia ikään kuin siirtyminä kohdasta toiseen ja lauluosuuksissa tuoden vastauksen kulloinkin puheena olevaan kysymykseen. Siirtymät puheesta lauluun ja laulusta puheeseen menivät niin luontevasti, että kokonaisuus oli kuin mahtava sinfoniaorkesterin kappale, missä palaset muodostiva ehyen kokonaisuuden.

    • Ari

      Aivan asiavastaus Valmalle suuntaamaasi kysymykseen:

      Kaste ei mene mitättömäksi minkään elämän tilanteen muutoksen aikanakaan. Sen sijaan muslimiksi kääntyessään kyseinen ihminen menettää kasteen antaman hyödyn, koska henkilö tällöin on irtautunut kristillisen kirkon ulkopuolelle.

      Kun ihminen sitten jossain vaiheessa palaa takaisin kirkon yhteyteen, niin silloin häntä ei enää kasteta uudelleen. – Vertaa tuhlaajapoikaa. Häntä ei adoptoitu isänsä kotiin, vaan hän palasi poikana.

    • Valma

      Kiitos hyvästä puheenvuorostasi!

      Tuot asian esille niin selvästi, että Arinkin pitäisi ymmärtää, jos vain hänellä on tippaakaan tahtoa ymmärtää totuutta.

    • Ari

      Kun sinä kerta toisensa jälkeen pyrit tekemään parannusta toisten synneistä, niin sinulle sopinevat ne sanat, jotka vuoden 1936 Suurkirkon valtiopäivien avajaisjumalanpalveluksessa asessori K. E. Kilpeläi­nen tähdensi kansanedustajille, että yhteiskunta kaipaa kansa­laisia, joiden elämää kirkastavat jalot ihanteet, ja jotka ovat valmiita uhraamaan itsekkäät luokka- ja ryhmäedut voidakseen siten sulostuttaa lähimmäistensä elämää. ”valtiommekin tarvitsee henkilöitä, jotka eivät tee parannusta toisten synneistä, vaan ensi kädessä omistaan, (…) jotka nöyrästi tunnustavat omat vikansa ja erehyksensä.”

  8. Matias Roto kysyt minulta:””Yritätkö iskeä kiilaa kahden hyvän ystävän välille yrittämällä usuttaa meitä toisiamme vastaan””?

    Tuossa kuvastuu ”hätäsi” siitä että jos Valma Luukka ratkaisisi asian minun vastauksieni mukaan eli toteaisi vastaukseni oikeiksi.

    Onko sinun ihmissuhteesi niin tärkeät että haluat vaikeista asioista vaieta ettei toinen loukkaantuisi?

    Entäpä Jumala suhteesi, miksi puolustat näitä omia ajatuksiasi vaikka nyt olet epävarma mitä sinulle tärkeä ihminen vastaa, etkö pelkää ollenkaan että olisit Jumalan kanssa erimieltä?

    Eikö ainoa oikea ratkaisu olisi että nöyrtyisit tunnustamaan että minun vastaukseni kohdassa a) on täysin oikein ja myös korjattu vastaus kohtaan b) on myös oikein, etkö näin myös saisi rauhan siitä että Valma Luukan antama arvostelu ei rikkoisi välejänne?

    • Ari

      Muutama kommentti puheenvuorosi johdosta

      1) Pohdiskelusi minun persoonallisesta asenteestani menevät täysin metsään. Ovat juteja.

      2) Lauseeseesi: ”Tuossa kuvastuu ”hätäsi” siitä —”

      Minua ihmetyttää, mistä syystä minun muka pitäisi tuntea ”hätää”, kun tottuneena opettajana olen korjannut vasta-alkajan virheitäsi.

      Voinen kertoa miten vastasin eräälle ihmiselle joka säikähtyi sitä, että tuli sanoneeksi erilaisen mielipiteen kuin mitä minulla oli. Pelästyi sitä etten vain olisi loukkaantunut. Totesin hänelle etten pienimmässäkään määrin loukkaantunut. Totesin ettei minulla ole mitään tarvetta moiseen, en pelkää asioista avointa puhumista.

      Sitten kerroin että lopetin kädenväännön kovemmat kamppailut siinä vaiheessa, kun huomasin etten enää saanut vastapuolen käsivarsia painetuksi pöytään, vaan syntyi tasapeli, eivät myöskään he saaneet minun kättäni pöytään, vaikka heitä oli neljä nuorta miestä ja heillä oli lupa vääntää kaksin käsin. Ajattelin että tuo harrastus sai jäädä tuohon kamppailuun.

      En siis pelkää vääntöjä.

      Kun olin sanonut tämän niin tuo henkilö vapautui säikähdyksestään ja saatoimme olla hyviä kavereita sen jälkeen.

      Joten Ari

      Minulla ei todellakaan oli pienintäkään tarvetta säikähtää sellaista, että korjaan asiavirheitäsi, joita tekstissäsi hutiseen kerta toisensa jälkeen.

      3) Lauseeseesi: ”jos Valma Luukka ratkaisisi asian minun vastauksieni mukaan–”

      Kun aikoinaan Valman jättäessä uskonnon opettajan tehtävät Porlammin lukiossa tulin hänen seuraajakseen yhdeksi lukukaudeksi, niin huomasin, että ylioppilaskirjoituksissa reaaliaineista kirjoitti vastauksia uskonnosta enemmän kuin kaikista muista reaaliaineista yhteensä. Tein oman arvioni annetuista vastauksista ja annoin niistä arvosanat.

      Huvikseni annoin myös Valmalle tilaisuuden nähdä, miten hyvää työtä hän oli tehnyt ja miten hyvin hänen oppilaansa olivat tehtävistään suoriutuneet.

      Ja huomaapa tämä: Vaikka hän ei tiennyt minun antamiani arvosanoja noista vastauksista, niin hän antoi SAMAT ARVOSANAT kaikkista vastauksista, yhtä ainoaa vastausta lukuun ottamatta, missä meillä oli hiuksenhieno ero pisteissä.

      Huomaapa tämä. Olimme arvioineet nämä toisistamme tietämättä.

      Lähetin oppilaitten vastaukset sekä omat avioni niistä.

      Ylioppilaslautakunta oli kaikesta samaa mieltä, paitsi tuossa yhdessä kohdassa, missä Valman arviota tietämättä muuttivat tuon yhden kohdan pisteytykseni tehden siihen hiuksenhienon muutoksen, Valman arvion mukaiseksi, josta he siis eivät tienneet mitään.

      Kysymys siis ei ole vähimmässäkään määrin omista luuloista tai olettamuksista vaan aivan objektiivisista asioiden osaamisesta ja niiden selostamisesta vastauksia laadittaessa.

      Joten Ari

      Kun on kysymys uskon asioiden tietämyksestä, niin silloin ratkaisee vain se, ovatko tiedot oikeita vaiko vääriä. Oikeista vastauksista saa kokeissa pisteitä ja vääristä vastauksista ei saa pisteitä, koko vastauksen suunnan harhaan vievistä jopa pisteet saattavat vähentyä, kun omat sanat kumoavat samassa vastauksessa olevan asiallisen osan tiedot.

      Joten omiasi höpötä kuvitellessasi voivasi ajaa meidät toinen toistamme vastaan.

      Omalla lauseellasi osoitat ainoastaan, miten hataralle pohjalle sinun väitteesi ovat perustetut, kun monista keskusteluistamme huolimatta et ole tajunnut, että teksteissäsi hutisee mieletön määrä asiatiedoiltaan vääriä väittämiä.

    • Matias Roto odota nyt kärsivällisesti Valma Luukan arvostelua, niin teen minäkin.

      Minulle on selvää että kun Jumala salaa jotakin niin silloin ei voi ymmärtää, kuten tässä(kin) tapauksessa kohdallasi on.

      Kumpaa uskoisin, maailman kaikkia ihmisiä vai Pyhää Henkeä joka avaa Raamatun sanan, minulle Pyhä Henki on ainoa oikea.

    • Ari

      4) Jumalasuhteeni tuli kuntoon jo 23.4.1944, kun sain pyhän kasteen ja sen välityksella

      – minusta tuli Jumalan lapsi

      – sain syntien anteeksiannon Kristuksen armosta koko elämäni aikaa varten

      – sain Pyhän Hengen lahjan

      – pääsin iankaikkisen elämän osallisuuteen. ”Se alkaa täällä jo maitten päällä ja jatkuu iäti taivaassa.”

      – tähän uskoon minut on otettu jo pyhässä kasteessa

      Jne

      4) Kuljetko pilvilinnoissa vai missä haaveesi harhailevat, kun kuvittelet minun omaksuvan sinun virheellisin painotuksin tehtyjä kannanottojasi. Olen jo noin nelisenkymmentä vuotta sitten tehnyt tutkimuksen siitä, mitä Raamattu sanoo parannuksesta. Satun siis tietämään, mistä puhun, kun tuon esille RAAMATUN näkökulman parannuksen tekemisestä.

    • Matias Roto sano missä kohden kirjoitan Raamatun vastaisesti, siis näytä Raamatusta äläkä omilla ajatelmillasi (tai ihmisten kirjoitelmilla), kiitos.

    • Ari

      Kysyt, missä sinä puhut Raamatun sanaa vastaan.

      Vastaus on, että erittäin monessakin kohdassa.

      Olen useaan kertaan oikaissut sinun virheellisiä väitteitäsi useammastakin kysymyksestä,

      mutta mitä sinä teet ?

      Kerta toisena perään sinä suljet korvasi RAAMATUN opetukselta kääntämällä noiden kohtien sanoman oman mielikuvituksesi mukaisiin mutkiin.

      Sinä pyydät minua: ” näytä Raamatusta äläkä omilla ajatelmillasi ”, mutta itse toimit juuri omien sanojesi vastaisesti, kun väännät Raamatun sanoja mutkille.

      Seuraavan kohdan asian olen lukemattomia kertoja esittänyt jo aikaisemmin, mutta panenpa sen uudelleen, että lopultakin saisit silmäsi auki ja voisit painaa sen mieleesi ja ottaa opiksesi.

      Otetaanpa siis Pietarin suurena juutalaisten helluntaijuhlassa pitämä juhlasaarna esimerkiksi.

      Siitäkin otan esille vain yhden kohdan

      Sydämesi paatumustako on vaiko mistä johtuu ettet huomaa Pietarin käyttämää LAPSI SANAA kasteen antaman Pyhän Hengen lahjan vastaanottajana .

      Alkukielessä kreikassa tuo substantiivi lapsi on synnyttää verbin kanssa samaa juurta.

      Se esiintyy jo Raamatun alkukertomuksissa missä molemmat sekä verbi että vastaava substantiivi esiintyvät samassa lauseessa peräkkäin. Tuollainen kertaus on heprean kielessä – esim kuolemalla kuoltava – erityisen painotuksen osoitus.

      τέξῃ τέκνα, texē tékna , synnyttää lapsia

      1.Mooseksen kirja:

      3:16 Ja vaimolle hän sanoi: ”Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva”.

      Joten opetteleppas nyt jo lopultakin lukemaan tuo LAPSI -SANA, siis ”syntymässä oleva lapsi”, ”äsken syntynyt lapsi”, ”vastasyntynyt”, ”pikku vauva”, ”vauva”, ”pieni lapsi”, ”lapsi”, ”pentu”, ”penikka”, ”vastasyntynyt eläin” jne.

      Äläkä sitten enää anna harhailevien ajatustesi panna hanttiin poistamalla vastoin Raamatun sanaa nuo ”vauvelit”, ”kersot”, ”muksut”, ”mukulat”, ”pienokaiset” pois kasteen saajien joukosta.

      Avaa siis silmäsi ja ymmärrä mitä Raamattu sanoo!!!!!

    • Matias Roto voisin yhtä hyvin sanoa että montako kertaa minun pitää opettaa sinulle suomen kieltä eli juuri tuon Pietarin saarnan kohdalla oleva lapsi sana ei todllakaan tarkoita vauvakastetta vaan aivan muuta, siis

      Kun Pietari lausuu mitä ihmisten pitää tehdä niin hän antaa lupauksen:

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

      Sitten hän vielä jatkaa:

      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

      Siis kenelle yllä oleva lupaus on annettu, eikö selkeästi kuulijoille, sitten vielä heidän lapsilleen, sitten vielä lopuksi ketä ikinä Jumala kutsuu.

      Muuttuuko lupaus siinä ketä Jumala kutsuu, ei muutu vaan se on edelleen sama: ””38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan””

      Mitä sitten tarkoittaa tuo ”teidän lapsillenne”, eikö selkeästi kuulijoiden lapsia, nykyisiä ja tulevia, siis heidänkin on tehtävä parannus ja otettava kaste…..

      Etkö ole ikinä kuullut että sanotaan teille ja teidän lapsillenne jotain, siis esim suomessa menestyy kun kouluttautuu ja saa pätevyyden, tämä lupaus on teille ja teidän lapsillenne.

    • Ari

      Pöyhkeilysi muka suomen kielen opetuksestasi on perusteetonta.

      Lukion päästötodistuksessa minulla oli arvosana 10 suomen kielessä.
      Mikä oli sinun arvosanasi?

      Olen opettanut suomen kieltä koulussa.. Oletko sinä?

      Olen tehnyt tuhansia lehtiartikkeleita sekä suomeksi että ruotsiksi. (Niiden keskinäisen lukumäärän suhdetta en ole laskenut.) Oletko sinä?

      Aikoinaan Kumlingen aikana luin lapsilleni lukuisia kirjoja lukemattomia kertoja, ennätys yhdellä kertaa 18 lasten kirjaa. (En muista enää moniko noista oli suomeksi ja moniko ruotsiksi.) Oletko sinä herättänyt lukuhalun lapsissasi lukemalla heille?

      Tällä vuosituhannella kotikirjastooni on ajautunut noin 9000 – 10 000 kirjaa lisää aikaisempien lisäksi. Toki noiden joukossa on kirjoja hyvin monella eri kielellä. Paljonko kirjoja on tullut sinun kotikirjastoosi tällä vuosisadalla?

      Joten tämä riittäköön yrityksestäsi pienen kukonpojan keikailuin tavoin käyttäytymisestäsi sinua oppineempien edessä.

      Puheenvuorossasi et tuo esiin mitään uutta näkökulmaa, joilla voisit puolustella Raamatun tulkintojesi vääristelyjä.

      Nyt siis tässä keskustelussa samojen asioiden inttämisesi saa riittää.

      Etkö todellakaan ymmärrä, että irrotat lapsi -sanan yhteydestään, missä KOLLEKTIIVISESSA YHTEISKUNNASSA puhutaan KOKO KANSASTA vauvasta vaariin.

      Sama kollektiivinen kokonainen kansa esiintyy jo Punaisen meren ylistyksessä, mistä juutalainen oppinut Rabbi Hillel oli jo ennen Jeesuksen aikaa todennut, ETTÄ KAIKKI, KOKO KANSA, SAI SIINÄ KASTEEN.

      Rabbi Paavali sai opetuksensa Rabbi Hillelin pojan Simeoni pojalta Gamalielista. ja kirjoittaa siitä seuraavaa

      1.Korinttolaiskirje:

      10:2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä

      Miten saatat kuvitella, että Helsingin väkimäärän suuruisessa kansassa ei olisi ollut mukana pieniä lapsia.
      Voisitko ottaa tosissasi sanan

      K A I K K I

      siis vauvasta vaariin KAIKKI

      tässä apostolin sanassa:

      1.Korinttolaiskirje:

      10:2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä

    • Matias Roto tuosta kasteesta Moosekseenkin olen opettanut sinua ettei se sitonut lapsia eli alle 20 vuotiaita niin etteivät he joutuneet saman Jumalan tuomion alle kuin vanhemmat eli epäuskon takia eivät olisi päässeet luvattuun maahan.

      En yhtään aliarvio korkeata oppineisuuttasi vaan päinvastoin, siksi ihmettelen miksi vääristelet selkeitä Raamatun kohtia, aivan yhtä hyvin voisit vain todeta ettei Pietarin heluntai saarnalla voi todistaa vauvakastetta, miksi et niin tee, no kun Jumala salaa niin ei silloin rakasta Totuutta.

    • Ari

      Paavalin sanassa 1. Kor. 10:2 menet meidän keskustelumme kannalta asian sivusta, kun siirryt puhumaan siitä, mitä Paavali puhuu jatkossa, mutta sivuutat kokonaan sen, mistä jo Rabbi Hillelkin puhui, että itse tuossa Punaisen meren ihmeesssä Paavali puhuu KASTEESTA, jonka sai jokaikinen kansassa mukana ollut, KAIKKI, äskensyntyneistä pienokaisista ikäloppuihin vanhuksiin saakka.

      Pietarin helluntaisaarnassa en suinkaan voi mennä sinun vääristelyjesi mukaan niin, että voisin taistella Jumalaa ja hänen sanaansa vastaan muuntamalla lapsi sanan merkityksen ei-lapseksi.

      Koeta nyt jo hyvä ihminen ottaa tosissasi JUMALAN SANAN TOTUUS, että siinä puhutaan nimenomaan

      KASTEESTA

      ja heti sen jälkeen kenelle kaste annetaan ja että saajien joukossa puhutaan LAPSISTA.

    • Ari

      Lopeta jo tuo kumma vääristelysi, että nimität omia Raamatun sanontojen muuksi muunteluitasi muka Pyhän Hengen ilmoituksiksi. Siinä et viisaasti tee. Pyhä Henki on Totuuden Henki. Et siis voi panna omia virheitäsi hänen piikkiinsä.

  9. Ari! En tunne Sinua, Matiaksen tunnen ja arvostan häntä ebemmän kuin arvaatkaan. Kehottaisin näin vanhana teologina rukoilemaan itsellesi Jumalalta silmien avaamista ja rakkautta sekä kunnioitusta toisia kohtaan, joilla on vakaa pyrkimys edistää Jumalan evankeliumin leviämistä (evankeliumi= ilosanoma syntien anteeksisaamisesta) . Meidän tulevaisuutemme on edessäpäin. ”Hän tulee kohta Jeesus, siis veljet rakkahat, pois riidat kaikki tieltä ja mielet katkerat. Ah, muistakaa, ett´ oomme kaikk´ yksi ruumis vaan, ett´ Herra meill´ on yksi, yks´ toivo Jumalaan.” Matias ja minä pysymme ystävinä, sillä meillä on sama uskon pohja, vanha ”lukijain liike”, joka kiersi Ruotsista pohjoista tietä Suomeen.

    • Valma Luukka en yhtään epäile ettettekö pysyisi ystävinä, pois se minusta.

      Nyt on kuitenkin kyse yhdestä Raamatun kohdasta ja mitä siinä sanotaan, odotamme tai oikeastaan minä pyydän että vastaisit annettuihin kysymyksiin.

    • Valma Luukka kiitos huolestasi silmieni avautumisesta, se tapahtui kun Pyhä Henki kirkasti juuri Pietarin sanat Hänen helluntai saarnastaan eli ”tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen…”, siis olin aktiivi seurakuntalainen täysin luterilaisessa karismaattisessa seurakunnassa, siis kukaan ihminen ei minulle opettanut/tuputtanut kastetta vaan ainoastaan Pyhä Henki sen toi, joten menin kasteelle Vapaakirkon kautta.

    • Ari

      Olisi ollut aihetta tarkistaa, mistä hengestä tuo houkutus sinulle tuli.

      Et ilmeisesti ole tietoinen siitä, että joku on jossain vaiheessa sinulle uskotellut noita Hubmeierin vuosina 1525-27 sepittämiä oppeja, raamatunkohtia vinoon vääntäviä tulkintoja. Lauseistasi nimittäin paistaa noiden oppien DNA eli siis aattellinen perimä niin, ettei ole mitään epäselvää, mistä sinun saamasi oppi on peräisin. Tuon opin isän paljastaminen ei ole vaikeampaa kuin DNA -tutkimuksissa on mahdollista varmistaa aviottomien lasten isyys.

      Jos olisit koetellut hengen, kuten Paavali esittää, niin olisit huomannut, että kristikunnalla on YKSI kaste, kuten Raamatun sanakin opettaa:

      Efesolaiskirje:

      4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25