Pyhän Hengen työ

Vietämme helluntaita, Pyhän Hengen juhlaa.

Uskontunnustus kertoo mitä Hän tekee.

Aivan niin kuin Isä on luonut taivaan ja maan ja niin kuin Poika on ottanut ihmisyyden olemukseensa ja tehnyt pelastuksen työn ja kerran tulee taikaisin täydessä kirkkaudessaan,

aivan samoin,

Pyhä Henki tekee työtään kaikessa siinä mitä uskontunnustus kertoo:

1) Pyhä Henki tekee työtään kirkossa, kirkon välityksellä ja kirkon hyväksi.

2) Pyhä Henki antaa todellisen yhteyden joka on syvällisempää kuin inhimillinen kaveruus. Kaste, ehtoollinen ja Jumalan sana eli  armovälineet ovat Pyhän Hengen käytössä jotta todellinen elämän yhteys toteutuu Jumalan kansassa.

3) Pyhä Henki antaa meille syntien anteeksiantamuksen. Jeesus on kaiken tehnyt valmiiksi ja tämän Pyhä Henki antaa lahjaksi kirkkonsa hyväksi.

4) Pyhä Henki antaa meille ruumiin ylösnousemuksen. Kuolema ei voi voittaa kirkkoa, koska meitä odottaa ylösnousemuksen toivo.

5) Pyhä Henki antaa meille iankaikkisen elämän. Jumala on ikuinen ja siksi myös kansansa elää ikuisesti. Kirkon ikuisuus on Pyhän Hengen lahja.

Helluntain täyttymys merkitsee että Pyhä Henki toimii keskuudessamme. Kirkon jokapäiväiseen elämään kuuluu Pyhän Hengen läsnäolo jokaisena hetkenä aina ikuisuuteen asti.

 

 

  1. Matias emme ole vielä taivaassa ja siksi Hengen jakamia armolahjoja tarvitaan. Luterilaiset papit Suomessa 2002-2003 haastattelututkimukseni mukaan eivät tunne Hengen jakamia armolahjoja. Tuolloin vain 5 % eli kolme kuudestakymmenestä tunsi ”tiedon sanojen” tai ”kyky jakaa tietoa” armolahjan ja sen merkityksen. Tulos on murheellinen Suomen ev.lut. kirkon pappien Pyhän Hengen tuntemisen mittarina. Tilastollinen totuus oli reilu 10 vuotta sitten 95 prosentin varmuustasolla, että luterilainen pappi ei tunne Hengen jakamia armolahjoja. Järkytyin haastattelututkimukseni tuloksesta.

    • Risto Rautkoski, perustuvatko nämä kommenttisi oman käsityksesi mukaan ’tiedon sanojen’ ja ’kyky jakaa tietoa’ -armolahjoihin?

    • Jotta saisimme vähän avaruutta Jumalan antamien armolahjojen ymmärtämiseen eli siihen mitä tiedon ja taidon yms. lahjojen käytöllä on merkitystä koko kirkon yhteydessä, otan tähän muutaman Vanhan testamentin kohdan.

      2.Mooseksen kirja:

      28:3 Ja puhuttele kaikkia taidollisia miehiä, jotka minä olen täyttänyt taidollisuuden hengellä, että he tekevät vaatteet Aaronille, jotta hänet pyhitettäisiin pappina palvelemaan minua.

      31:3 ja minä olen täyttänyt hänet Jumalan hengellä, taidollisuudella, ymmärryksellä, tiedolla ja kaikkinaisella kätevyydellä

      31:6 Ja katso, minä olen antanut hänelle apulaiseksi Oholiabin, Ahisamakin pojan, Daanin sukukunnasta, ja olen antanut kaikkien taidollisten sydämeen taidollisuuden tehdä kaikki, mitä minä olen sinun käskenyt teettää:

      35:31 ja on täyttänyt hänet Jumalan hengellä, taidollisuudella, ymmärryksellä, tiedolla ja kaikkinaisella kätevyydellä

      35:35 Nämä hän on täyttänyt taidollisuudella tekemään kaikkinaisia töitä, jommoisia tekevät seppä, kuvakudosten tekijä, kirjokankaiden kutoja, joka valmistaa punasinisiä, purppuranpunaisia ja helakanpunaisia kankaita ja valkoisia pellavakankaita, sekä muu kankuri, ne, jotka valmistavat kaikkinaisia töitä ja sommittelevat taidokkaita teoksia.”

      36:1 ”Ja Besalel ja Oholiab ynnä kaikki taidolliset, joille Herra on antanut taidollisuuden ja ymmärryksen tietää, miten mikin pyhäkössä tehtävä työ on suoritettava, tehkööt kaikissa kohdin, niinkuin Herra on käskenyt.”

      36:2 Niin Mooses kutsui luoksensa Besalelin ja Oholiabin ja kaikki taidolliset, joiden sydämeen Herra oli antanut taidollisuuden, kaikki, joiden sydän vaati heitä ryhtymään työhön suorittaaksensa sen.

      1.Kuningasten kirja:

      7:14 Hän oli leskivaimon poika Naftalin sukukunnasta, ja hänen isänsä oli ollut tyyrolainen, vaskiseppä. Hän oli täynnä taidollisuutta, ymmärrystä ja tietoa, niin että hän kykeni valmistamaan kaikkinaisia vaskitöitä. Ja hän tuli kuningas Salomon luo ja valmisti kaikki hänen työnsä.

      Sananlaskut:

      1:4 mielevyyden antamiseksi yksinkertaisille, tiedon ja taidollisuuden nuorille.

      2:11 taidollisuus on sinua varjeleva ja ymmärrys suojeleva sinut.

      3:21 Poikani, nämä älkööt häipykö näkyvistäsi, säilytä neuvokkuus ja taidollisuus,

      5:2 ottaaksesi vaarin taidollisuudesta, ja huulesi säilyttäkööt tiedon.

      8:12 Minä, viisaus, olen perehtynyt mielevyyteen, olen löytänyt tiedon ja taidollisuuden.

      Otetaanpa tähän vielä pieni annos viisauden lahjasta Uudessa testamentista

      Apostolien teot:

      6:3 Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen.

      6:10 mutta he eivät kyenneet pitämään puoliaan sitä viisautta ja henkeä vastaan, jolla hän puhui.

      7:10 ja pelasti hänet kaikista hänen ahdistuksistansa. Ja hän antoi hänelle armon ja viisauden faraon, Egyptin kuninkaan, edessä; ja tämä pani hänet Egyptin ja kaiken huoneensa haltijaksi.

      7:22 Ja Mooses kasvatettiin kaikkeen egyptiläiseen viisauteen, ja hän oli voimallinen sanoissa ja teoissa.

      Tässä on vain osa aineistosta johon kannattaisi tutustua tarkemminkin ennen kuin antaa liian kapeita määritelmiä mitä tarkoitetaan ”tiedon sanoilla” ja ”kyvyllä jakaa tietoa”.

      Kaiken kaikkiaan pätee jokaiselle ihmiselle se mitä Jumala meille opettaa avoimesta tiedon hankinnasta:

      Sananlaskut:

      4:1 Kuulkaa, lapset, isän kuritusta ja kuunnelkaa oppiaksenne ymmärrystä.

      4:2 Sillä minä annan teille hyvän neuvon, älkää hyljätkö minun opetustani.

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:6 Älä sitä hylkää, niin se varjelee sinua; rakasta sitä, niin se sinua suojaa.

      4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

      4:8 Anna sille korkea arvo, niin se sinut korottaa, se kunnioittaa sinua, jos sen syliisi suljet;

      4:9 se panee päähäsi ihanan seppeleen ja lahjoittaa sinulle kauniin kruunun.”

      4:10 Kuule, poikani, ja ota sanani varteen, niin elämäsi vuodet enentyvät.

      4:11 Minä neuvon sinut viisauden tielle, ohjaan sinut oikeille teille.

      4:12 Käydessäsi eivät askeleesi ahtaalle joudu; juostessasi et kompastu.

      .

  2. Paljon on tietoa olemassa ja ihmiselle kehittyy tietoa, mutta kun Henki ilmoittaa salaisuuden eli esim. tiedon jonkun toisen ihmisen salaisuudesta, silloin puhutaan Hengen jakamasta sillä hetkellä ihmelahjasta. Nykykäännöstä lukemalla (1995), lukija sotkee Hengen jakaman ihmisen tietoon ja jopa puhekykyyn. Tämä Matiaksen tiedon tulkintalista ei kerro Hengen paljastamista salaisuuksista, joka on tuon ihmeellisen lahjan sisältö. Esim. Ananiaan ja Safiran petos paljastui Hengen armolahjana, Jeesus tiesi fariseusten ajatukset, jne.

    Eräs teologian tohtori kertoi saarnanneensa Hengessä (tiedon sanojen rinnakkaisarmolahjan eli) viisauden sanat pohjalla koko saarnan suoraan Hengen kautta. Kun ihminen puhuu kielillä kieltä, jota ei itse ymmärrä, on tämä Hengen voimasta ja on se Hengen jakamaa kielillä puhetta. Se ei ole ihmisen järjellä selitettävää toimintaa, kun Henki puhuu ihmisen kautta suoraan.

    Hengen jakama armolahja ei ole hankkimista, vaan se saadaan armosta Herran Hengen kautta. Anovaa ja etsivälle annetaan seurakunnan rakennukseksi. Joelin ennustus koskee kaiken lihan päälle vuodatettavaa Pyhää Henkeä, joka jakaa kastaa Pyhällä Hengellä, jakaa Hengen armolahjoja, jne.

    • Henget pitää aina koetella. Ainoastaan Pyhää Henkeä saa uskoa, saatanan henkeä ei saa uskoa. Seurakuntien keskelle tulee helposti vääriä profeettoja, joita ei saa uskoa.

      Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa. Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa. He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä. Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen. (1. Joh. 4:1-6)

      Tapahtuuko kaikki Jumalan sanan mukaisesti, järjestyksessä, yksi kerrallaan, ja kaikki pölinät pitää arvostella. Seurakunnan kokouksessa ei saa puhua kielillä, jos ei ole selittäjää. Samanaikaisesti ei voi kuulla kahden tai useamman yhtäaikaista kielilläpuhumista, joka on Jumalasta.

      Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi. Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön; mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle. Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot; mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen. Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta. Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset; sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. (1. Kor. 14:26-33)

    • ”Eräs teologian tohtori kertoi saarnanneensa Hengessä (tiedon sanojen rinnakkaisarmolahjan eli) viisauden sanat pohjalla koko saarnan suoraan Hengen kautta.” Miten mahtoivat saarnan kuulijat arvioida tuota? Kestävätkö Hengen sanelemaksi koetut puheet asiallista arviointia. Yleensä Hengeltä saaduksi mainittu musiikki on kovin keskinkertaista ja tuttuja kaavoja kertaavaa. Sama taitaa pitää paikkansa Hengen antamiksi sanottujen runojen kohdalla. Eri asia on vaikkapa J.S. Bachin musiikin kanssa, joka on aivan hänen itsensä tekemää, mutta vain Jumalan kunniaksi sävellettyä. Hänen lahjakkuuttaan voi pitää hyvällä syyllä Jumalalta saatuna.

  3. Reijo

    Erilaisten lahjojen jakolinja ei mene linjalla luonnollinen-ihme, vaan linjalla auttaako lahja kirkon yhteyttä – vai hajoittaako se kirkon yhteyttä.

    Eihän ihmeen ja luonnollisen välinen ero ole sen kummempaa kuin ero tilastollisen harvinaisuuden ja tilastollisen tavanomaisuuden välinen ero, yhtä lailla Jumala on kaiken olevaisen luonut ja yhä edelleen ylläpitää koko luomakuntaa. Koko maailmankaikkeus ei pysyisi pystyssä edes mikrosekuntia ellei Jumala sitä pitäisi yllä.

    Myöskään kirkon virat ja armolahjat eivät ole jakolinja, vaan päinvastoin ne kuuluvat yhteen, koska niiden tehtävä on yhteisen kirkon yhteyden rakentaminen.

    Otetaanpa Paavalin Eka kirjeestä korinttilaisille luvusta 12. Jako ei mene välistä armolahjat – virat, vaan siinä on ryhmiteltynä kolme kirkon yhteyttä rakentavaa voimavaraa toisella puolella ja toisella puolella on Pyhän Kolminaisuuden persoonat: Isä ja Poika ja Pyhä Henki.

    Elikkä siis yhtä lailla kun Jumala on yksi joten missä Isä on siellä on myös Poika ja Pyhä Henki, ja missä Poika on siellä on myös Isä ja Pyhä Henki, ja missä Pyhä Henki on siellä on myös Isä ja Poika,

    niin yhtä lailla siellä missä armolahjat ovat, ovat myös kirkon virat ja voimavaikutukset, ja missä seurakuntavirat ovat, siellä ovat myös armolahjat ja voimavaikutukset, ja missä voimavaikutukset ovat siellä ovat myös armolahjat ja kirkon virat.

    Jotta huomaisit tämän yhteenkuuluvuuden viran ja armolahjojen välillä, niin voimme ottaa esille kohdan Timoteuksen kirjeissä esim puhutaan piispuuden armolahjasta joka annettiin piispaksi vihkimisen yhteydessä, kun Timoteus vihittiin Efeson ensimmäiseksi piispaksi.

    1.Timoteuksen kirje:
    4:14 Älä laiminlyö armolahjaa, joka sinussa on ja joka sinulle annettiin profetian kautta, vanhinten pannessa kätensä sinun päällesi.

    Myöhemmin Efeson piispaksi tuli Onesimus josta kerrotaan Paavalin kirjeessä Filemonille.

  4. Matias Roto, vastasit kyllä kysymykseeni mitä ajattelet jakeesta

    Matt.11:12 Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.

    Kovin kaukaa lähdet etsimään ja toisten ihmisten tuntojen perusteella.

    Se mitä Jeesus Sanoo aukee Pyhän Hengen avulla ja on seuraavaa.

    Kuka vainosi Johannesta Jeesusta ja opetuslapsia, saatana joukkoineen eli yritti hävittää tämän Jumalan valtakunnan kokonaan mutta kun ei onnistunut niin perusti oman valheelle perustuvan ”jumalan valtakunnan” eli kirkon, jonka tunnistaa pakko kuulumisesta, väkivaltaisesta leviämisestä ja kaikesta laittomuudesta, ei siinä ole rakkautta ja armoa vaan vallanhimoa ja julmuutta. Ai mikäkö se on, no alku ”kirkko” eli katolilainen ja siitä eronneet pienemmät kirkot.

    • Ari

      Kirkko -sana tarkoittaa Jumalan kansaa. Kirkko on Kristuksen ruumis.

      Niinpä tekstisi on Kristusta vastaan suunnattua herjaa, koska pilkkaat hänen ruumistaan.
      Hyökkäyksesi kirkkoa vastaan ei ole Jumalan mielen mukaista selitystä, vaan mitä suurimmassa määrin murehduttaa Jumalaa.

      Sinun on aika tehdä parannus Jumalan edessä ja pyytää anteeksi sitä että teet pahoin Herraamme kohtaan.

    • Olet Ari selkeästi Raamattuun uskova mies. Niin olen minäkin, monen muun täällä keskustelevan ohella.

      Uskon myös, että Raamatun kirjoittamista on ohjannut Jumalan henki. Ja niin varmasti uskot sinäkin. Valitettavasti vain tuota alkuperäistä tekstiä ei ole missään tarjolla. Ja nuo tuhannet jäljennöksetkin ovat meille varsin kryptattua tekstiä: muinaiset heprea ja kreikka kun eivät tahdo tulla ymmärretyksi edes niille, jotka ammatikseen noihin kieliin ovat perehtyneet. Olen täysin vakuuttunut siitä, ettei koskaan ole tehty niin hyviä ja tarkkoja raamatunkäännöksiä kuin meidän vuosinamme.

      Jos Raamatun Jumalan tarkoitus olisi pläjäyttää meille täsmällinen suomenkielinen käännös, Hän varmasti kykenisi sen tekemään. Henkensä antamasta viisaudesta ja voimasta se ei jää kiinni, siitä lienemme kumpikin vakuuttuneita.

      Kritisoit Matiasta siitä, että ”kovin kaukaa lähdet etsimään ja toisten ihmisten tuntojen perusteella” selvitystä raamatunjakeeseen, jota on käännelty monella eri tavalla. Oletko sitä mieltä, ettei Raamatun tutkimisessa saisi käyttää kieliasiantuntijoita ja kulttuuritutkijoita? Ilman innokkaita luolankaivelijoitahan moni arvokas Pyhän Kirjan sivu olisi jäänyt löytymättä. Olisiko heillä jopa oma osuutensa siinä, että meillä on melkoisen hyvin säilynyt Jumalan Opaskirja käytettävissä?

      On totta, etteivät Raamatun tekstien parissa työskentelevät tieteentekijät välttämättä usko edes Jumalan olemassaoloon, ainakaan siinä muodossa kuin mitä Raamattu itse selittää. Historialliskriittinen opetus on tehnyt paljon kolhuja Raamatun arvovallalle. Veden päällä kävelemisiä kun on aika vaikea tieteellisesti lähestyä, kuten muitakin Raamatussa kerrottuja ihmeitä. Sokeasti eksperttejä ei tietenkään kannata uskoa, eikä ”ihmisten tuntojen perusteella” kannata naulata omaa uskoaan.

      Jeesus Kristus lupasi olla seuraajiensa kanssa ”maailman loppuun asti”. Tämän lausuntonsa hän antaa Matteuksen evankeliumin loppujakeessa ja missä asiayhteydessä se onkaan?

      ”Opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa”, kuului edeltävä lause. Eli Jeesus asettui sen takuumieheksi – ja vastaa siitä nykyisin kuninkaana taivaassa- että hänen opetuksensa voidaan levittää ”kaikkiin kansoihin” riittävän alkuperäisessä muodossa.

      Esität Ari, että ”se mitä Jeesus sanoo aukee Pyhän Hengen avulla ja on seuraavaa”. Mutta miksi näitä aukenemisia on niin kovin monia lajeja, ja totaaliristiriidassa keskenään? Miksi et halua mennä kieliasiantuntijan luokse kysymään, kuinka raamatunjae käännetään ja mitkä ovat käännösvaihtoehdot? Miksi?

      Olisikohan raamatunselittämisen suureen sekamelskaan yhtenä syynä se, että niin monet luottavat, että Jumala opastaa juuri minun kauttani? Minä kun on se ensimmäinen persoona, sinä tulee vasta toisena

      Lopuksi: Ymmärrän varmasti monia asioioita Raamatussa eri tavalla kuin Matias R, mutta periaatteessa lähestymme asioita samansuuntaisesti: asiantuntijoilla on oma roolinsa, vaikka he eivät voi koskaan korvata henkilökohtaista suhdetta Elävään Raamatun Jumalaan.

  5. Matias Roto, minä uskon sen mitä Jeesus puhuu ja Pyhä Hneki sen kirkastaa eli KUN Jeesus selkeästi Sanoo että Jumalan valtakunta kaapataan niin silloin se kaapataan eli otetaan vainoojan käyttöön.

    Mieti katolilaisuus syntyä ja historiaa, kuinka paljon siellä on väkivaltaa ja sotia, ristiretkiä jne….

    Entä kun Luther teki ns ”uskonpuhdistuksen” niin mikä oli sen hedelmää, taas sotia lapsikastetut keskenään, onko nämä Jumalasta vai saatanasta?

    • Ari

      Pahasti olet antanut itseäsi pettää kirkon historian kulusta. Sinun olisi aihetta ottaa oppia asiallisista lähteistä eikä tyytyä huuhaahepulien hoopotettavaksi.

      Koska väiteesi perustuu virheellisille olettamuksille, niin tässä lyhyt esitys siitä mitä kirkko -sana tarkoittaa.

      Juutalaisessa yhteisössä ilmaistiin Jumalan kansan yhteen kokoontumisesta kahta sanaa.
      Toinen niistä oli ”synagoge”, ”synagoga” eli ”yhteen kokoontumisen paikka” ja toinen oli ”ekklesia” eli kansan yhteen tulo eli kokoukseen kokoontuminen.

      Juutalaisessa yhteisössä tämä oli niin selvää että liturgiaan kokoontumisia varten ei tarvittu muita nimityksiä.

      Kun kristinusko tuli kreikkalaiseen kulttuuriympäristöön, niin tarvittiin selventävä sana ”kyriake” eli ”Herralle kuuluva”. Näin sana ”kyriake ekklesia” tuli merkitsemään ”Herralle kuuluvaa kansaa” eli ”Jumalan kansaa”. Tästä kreikkalaisesta Jumalan kansan ilmauksesta on peräisin suomen sana ”kirkko”, joka tarkoittaa sekä ”Jumalan kansaa” että ”Jumalalle pyhitettyä rakennusta”.

      Sana siis syntyi kreikkalaisen kulttuurin maaperällä. Eri kieliin siitä tullut lyhennettyjä muotoja.

      Esimerkiksi yhdistelmän ”kyriake ekklesia” toiseen osaan keskittyneistä lyhennyksestä:

      espanjaksi iglesia {f}, kreikaksi εκκλησία {f} (ekklisía), latinaksi ecclesia {f}, portugaliksi igreja {f}, ranskaksi église {f}.

      Jatkoksi esimerkkejä yhdistelmän ”kyriake ekklesia” ensimmäiseen osaan keskittyneitä lyhennyksiä:

      bulgariaksi църква {f} (cǎrkva), englanniksi church, hollanniksi kerk {f}, italiaksi chiesa {f}, japaniksi 教会 (kyōkai), norjaksi kirke, puolaksi cerkiew {f}, ruotsiksi kyrka {en}, saksaksi Kirche {die}, suomeksi kirkko, tanskaksi kirke {c}.

      Lopuksi esimerkki kielestä jossa käytössä on vaihtoehtoisesti kummasta tahansa osasta muodostunut lyhenne: esperantoksi sekä kirko että eklezio.

      Historiallisesti kirkko on suora jatkumo Jeesuksen opetuslapsijoukosta. Joka mollaa kirkkoa, mollaa apostoleita ja ennen kaikkea Jeesusta, joka apostolit on valinnut, kouluttanut ja tehtävään asettanut.

  6. Matias Roto, näytä missä ”mollaan” Jeesusta, sitä en tee vaan tuon esille evankeliumin Sanaa eli kyllä tuo Matt.11:12 on evankeliumia ja se on juuri niin kuin se kirjoitetaan.

    Samoin väärät profeetat tunnistetaan heidän hedelmistään, siis kun joku ns ”uskonpuhdistus” saa aikaan sotia ja vainoja niin sellainen on selkeästi saatanasta, eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä, siis iankaikkista elämää ei löydy katolilaisesta tai luterilaisesta ”kirkosta”.

    • Ari

      Sinun olisi aihetta katsoa paljonko hurmahenkien nostattama talonpoikaiskapina tapatti saksalaisia. Historioitsijoitten arviot ovat noin 100.000 – 200.000 kuollutta. Juuri noiden hurmahenkiien joukosta nousi uudestikastajain liike. Hubmeier nostatti kansannousuja juutalaisia vastaan, menetti jopa virkansa tuon takia. Sitten hän pyrki kapinallisten johtajaksi muttei päässyt. Kapinan loppuaikoina hän kirjoitti aikuiskasteeseen pyrkiviä kirjoja.

      Noiden 1525-1526 kirjoitettujen kirjojen aatteellisena jatkumona ovat sitten kaikki lapsikasteelta pelastuksen kieltävät liikkeet peräisin.

      Koska kaikki vähääkään kapinalliset uudestikastajat otettiin aina kiinni väkivaltaisten kapinoitten yllyttäjinä noin kolme neljännestä vuosisataa myöhemmin syntyi rauhanomaisempi mennoniittien uudestikastajain liike. Useimmiten vallanpitäjät eivät pystyneet tekemään eroa heidän ja aikaisempien kapinallisempien liikkeen haarojen välillä ja siksi kapinan pelosta monet heistäkin otettiin kiinni ja tuomittiin kapinallisina.

      Toisin kuin kuvittelet, niin Luther yritti 1523 puhua hurmahengille että he luopuisivat tuhoisasta kapinan yrityksestään. Silloin Lutherin henki oli vaarassa. Vain vaivoin hän pääsi pakoon kapinallisten raivoa.

      Joten Ari hyvä, aivan historiallisesti yksipuolisen informaation takia olet oppinut sotimaan Jumalan silmäterää vastaan, ronkkimaan Kristuksen ruumista päin naamaa.

  7. Matias Roto, takerrut nyt sitten yhteen ”kapinaan” etkä ymmärrä esim 30-vuotista sotaa kuinka siin ätaisteli lapsikastetut keskenään, suomen sisällissotaa, jne unohdat ristiretket ym…

    Lueppa esim tänä päivänä ev.lut kirkon tunnustuskirjoissa oleva kohta:

    Nuorten keskuudessa pidä kuitenkin aina kiinni yhdestä ja samasta muodosta ja esitystavasta. Opeta heille ensimmäiseksi yllä mainitut kappaleet, nimittäin kymmenen käskyä, uskontunnustus, Isä meidän -rukous jne., sana sanalta tekstin mukaisesti siten, että he kykenevät toista maan ne ja oppivat ne ulkoa.

    Mutta niille, jotka eivät halua oppia, on sanottava, että he kieltävät Kristuksen ja ovat kaikkea muuta kuin kristittyjä. Heitä ei myöskään saa päästää ehtoolliselle, ei todistamaan yhdenkään lapsen kastetta eikä nauttimaan vähääkään kristityn vapautta, vaan heidät on jätettävä kerta kaikkiaan paavin ja hänen virkakuntansa, vieläpä itse Perkeleen käsiin. Heidän vanhempiensa ja isäntiensä on kieltäydyttävä antamasta heille ruokaa ja juomaa sekä ilmoitettava heille, että ruhtinas haluaa ajaa tuollaiset raakalaiset maasta pois.
    http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/vahakatekismus.html

    Tätäkö on ”oikea” kristillisyys?

    • Ari

      1) Kolmekymmentävuotinen sota oli kyllä puhtaasti kahden suurvallan päämiehen eli Ranskan kuninkaan ja Saksan keisarin välinen sota. Katolinen Ranska kustansi niin luterilaisen Tanskan kuin Ruotsinkin taistelun Saksaa vastaan.

      Kyseessä siis ei ollut uskon sota vaan kahden suurvallan välinen suursota.

      2) Kyllä jokaisena aikana on pidetty itsestään selvänä kansalaisvelvoitteena että kansalaisille opetetaan yleissivistystä. Juuri tuon viittaamasi tekstin ansiosta lukutaito ja ennen kaikkea lukuhalu nimenomaan luterilaisissa maissa on maailman korkeimpien joukossa.

      Jos halveksit tekstiä niin niin siinä tapauksessa taistelen maailman tyhmistymisen puolesta, koska taistelet sivistyksen hankkimista vastaan. Ja onhan tuhmat kakarat pantava kuriin elleivät he muutoin halua oppia.

      Nykyajan suosittelemat menetelmät toki saattavat olla erilaisia, mutta ajatus on sama eli kun tyhmä poika kieltäytyy ottamasta vastaan isänsä opetusta niin häntä on sitä velvoittavammin suostuteltava tehtäviensä hoitamiseen.

      Vai oletkos sinä sitä mieltä että lapset saa jättää heitteille ilman että huolehtii heidän opetuksestaan.

  8. Matias Roto:”Jos halveksit tekstiä niin niin siinä tapauksessa taistelen maailman tyhmistymisen puolesta, koska taistelet sivistyksen hankkimista vastaan. Ja onhan tuhmat kakarat pantava kuriin elleivät he muutoin halua oppia. ”

    Kun edellä olevaa vertaa siihen tekstiin jota ”halveksin” eli pidän evankeliumin rakkauden sanoman vastaisena eli seuraavaa:

    ”Heidän vanhempiensa ja isäntiensä on kieltäydyttävä antamasta heille ruokaa ja juomaa sekä ilmoitettava heille, että ruhtinas haluaa ajaa tuollaiset raakalaiset maasta pois.” (Luther Vähäkatekismus)

    Niin tällä kommentilla osoitat samaa mielenlaatua kuin Luther ja kump eli omille nöyrille seuraajille luvataan kaikki hyvä, mutta niskoitteleville ja ulkopuolisille ollaan armottomia ja rakkaudettomia. Kuten Jeesus selkeästi Sanoo että tulee rakastaa vihollisiakin, siis mitä hyvää siinä on jos rakastaa niitä jotka meitä rakastaa ja tekee meille hyvää?

    • Ari

      Koska et millään muotoa halua ymmärtää toisia ihmisiä sen paremmin kuin sitä mihin he pyrkivät niin yksittäiset ilmaukset asiayhteydestään irti repäisten saat aikaan täydellistä sekasotkua.

      Luther nimenomaan tuossa tekstissä tähtää vain ja ainoastaan siihen että lapset pitää panna oppimaan Jumalan sanaa ja kunnollista kristillistä elämää.

      Ilmaus ei ole sen kummenpi kuin asevelvollisuuttani suorittaessani erään kouluttajan murjaisu komennon yhteydessä, missä hän antoi selkeän käskyn ja ymmärrettävät ohjeet ja sen jälkeen vielä lisäsi sanat siitä mitä seuraa jos ei tottele käskyä: ”Ammutaan aamunkoitteessa.” Yksikään ei pahentunut tuohon ilmaukseen koska kaikki ymmärsivät kapiaisen kielenkäytön varsinaisen sanoman: työ on tehtävä. Kenellekään ei tullut missään vaiheessa mieleen että maassamme olisi moista liioiteltua käytäntöä todellisessa elämässä.

      Eli suosittelen sinua ymmärtämään lukemaasi eikä tahallaan vääntelemään niitä nurinniskoin. Kun otat tekstit asiallisesti, niin vältämme hyvinkin paljon aivan jonninjoutavia juttuja.

      Voittaisimme paljon, kun edes sen verran tottelisit Pyhän Jumalan käskyä Pyhässä Raamatussa, että ottaisit todesta sen mitä Sananlaskujen kirjassa sanotaan.

      4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

      Elikä ota asioista ihan oikeasti selvää äläkä usko kaiken maailman hölöttävien vääristelijöitten hömpötyksiä.

  9. Ari

    Vielä tuosta Matt.11:12 jakeesta

    Voin sanoa että yksikään Raamattua vakavasti tutkiva ei voi päätyä esittämääsi tulkintaan. Tämä aivan siitä yksinkertaisesta syystä että kyseinen kohta ei todellakaan sodi Jeesusta ja hänen opetuslapsipiiriään vastaan, vaan päin vastoin nostaa Jeesuksen ja hänen seuraajansa eli pyhän kristillisen kirkon niin korkealle, että vähäisinkin on suurempi kuin edellisen kauden korkein eli Johannes Kastaja.

    On nimittäin aivan kiistaton historiallinen todellisuus että kirkko on suora jatkumo nimenomaan Jeesuksen ja hänen opetuslastensa ryhmälle.

  10. Tuon ”vihollisten rakastamisen” voisi ymmärtää, ”älkää tuomitko niitä, jotka teitä vainoavat” sillä sanotaanhan myös: ”Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.” Matt.7:6

    Kristityillä tulisi olla yhtäläinen ymmärrys kirkon rakentamisesta, jos joku haluaa rakentaa omaansa, niin silloin yleensä hajotetaan. Kirkkohistoriassa on tästä esimerkkejä aivan alusta lähtien. Uudentestamentin monet kirjeet ovat kertomuksia tästä taistelusta.

    Uudelleenkastaminen on nykyaikaisen ihmisen tarve erottautua (pyhittyä) itse Jumalalle, sen sijaan, että luotettaisiin Jumalan Pyhittävän meidät ilman omia ponnistelujamme. Usko on Jumalan Voima, joka syntyy Sanan kautta ja luottaa Jumalan Lupauksiin Kristuksessa, kasvaa Armosta ja kirkastuu päivä päivältä.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25