Pyhä kolmiyhteinen Jumala

Jumala, Isä taivaassa,
nyt ylistämme sinua.
Laupeutesi pohjaton
voimana meillä aina on,
aina on.

Jumalan Poika, ihminen,
tie näytä armon, totuuden.
Kirkasta, Kristus, sanasi,
ristisi uhri, voittosi,
voittosi.

Oi Pyhä Henki, lohduta
ja meitä neuvo, johdata.
Jumala kolmiyhteinen,
turvaksi tule kaikkien,
kaikkien.

Yllä olevat virren 130 sanat ovat erinomaiset. Mitä ajattelet Jumalasta?

Kolminaisuuden päivänä käytämme yleensä Athanasioksen tunnustusta. Miksi on tärkeää uskoa kuten kirkko on aina opettanut?

Miksi on väärin sanoa, että jokainen tulee uskollaan autuaaksi?

Miten mielestäsi kristinusko erottuu muista uskonnoista ja uskomuksista?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

184 KOMMENTIT

  1. Korkeimman lähimmäisen rakkauteen kuuluu elämän rehellisyyden ymmärtäminen. Kolmiyhteinen jumala syntyi Nikean ja Konstantinopolin kirkolliskokouksissa 325 ja 381 meidän ihmisten päätöksillä. Kirkolliskokousten päätökset ovat elämän realismia. Tiedemiesten ja tutkijoiden realistiset tulokset ovat teologiassa yhtä realistisia kuin esim. lääketieteessä.

    Mainitsemasi vuonna 2030 tuleva maaplaneettamme 6000 vuosi juhla kuuluu näihin sinun uskon kuvioihisi. Elämän rikkautta vaan sinulle omissa kuvioissasi ” uskonveljesi ” Mateuksen kanssa.

    Muuten voisit ystävällisesti kertoa mainittiiko kolmiyhteisestä jumalasta mitään ennen Konstantinopolin kirkolliskokousta 381 ?

    • Reino, kiitos hyvistä kysymyksistä. Ajattelemme aika eri lailla.

      Pyhän Raamatun kaksi ensimmäistä jaetta:


      “Alussa loi Jumala taivaan ja maan. Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä. ”
      (1. Moos. 1:1-2 / Biblia)

      Näissä jakeissa on mukana Pyhä Kolminaisuus; Isä, Poika ja Pyhä Henki.

      Ensimmäisestä ihmisestä lähtien ihmisellä oli mahdollisuus uskoa Kristukseen. Syntiinlaankeemuksen jälkeen Jumala ilmoitti sen ihmisille. Tähän käärmeen polkiaan ovat uskovaiset uskoneet koko ihmishistorian. Vanhan Liiton aikana uskottiin tulevaan Kristukseen ja me uskomme Kristukseen joka tuli ja sovitti koko maailman synnit.

      Pelastus on ollut ja on tarjolla ihan kaikille ihmisille koko ihmishistorian.

      Aatamille ja Eevalle annettu lupaus:

      Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille, ja sinun siemenes ja hänen siemenensä välille; sen pitää rikki polkemaan sinun pääs, ja sinä olet pistävä häntä kantapäähän. (1. Moos. 3:15 / Biblia)

      Aika näyttää, että tuleeko Jeesus takaisin ja loppuuko tämän maailman aika ennen vuotta 2030. Karitsan häät tulevat varmasti, mutta tuleeko maapallon 6000 vuotispäivä, niin sitä emme tiedä.

  2. Aloituksen kaavio näyttäisi sanovan

    Isä ei ole poika, poika ei ole isä. Isä on jumala, poika on jumala.

    Isä ei ole pyhä henki, poika ei ole pyhä henki. Jumala on pyhä henki. Pyhä henki on jumala.

    ”Filosofisesti, alkuaine eli Supstanssi on olio, joka voi olla olemassa itsenäisesti, muista olioista riippumatta. Substanssi on määritelty sellaiseksi olion keskeiseksi ominaisuudeksi, jonka hävitessä myös kokonaisuus häviää. ”

    Voiko sitten olla kahta substanssia, kahta alkuainetta, joista toinen on ääretön ja toinen äärellinen. Ei voi, koska Jumalan, eli substanssin ulkopuolella ei ole mitään, se on ääretön ja yksi.

    ”Baruch Spinoza määritteli substanssin tarkoittavan olion keskeisintä olemusta, joka ei tarvitse mitään muuta ollakseen olemassa:

    »Substanssilla ymmärrän sitä, joka on itsessään ja käsitetään itsensä kautta; sen käsite ei toisin sanoen vaadi jonkun toisen olion käsitettä, josta se pitäisi muodostaa. ” Wikipedia.

  3. On ylimielista ajatella, että Jumala mahtuisi yhden uskonno sisälle, tai kirkkoon, tai yhteen ihmiseen, joka on kuolevainen.

    Jo Salomo sanoi: ”Taivasten taivaatkaan eivät ole kyllin suuret sinun asuinsijaksesi, kuinka sitten tämä temppeli, jonka olen rakentanut ”

    Tuosta lauseesta on otettu malli Jeesuksen sanoihin: ’Jumala ei asu käsillä tehdyissa temppeleissä.’
    Ajatuksen alkuperä on Salomon, Jumala oli kuitenkin luvannut nimensä asuvan
    Jerusalemin temppelissä. Salomo oli Daavidin poika ja juutalaisten kuningas, ja hänen nimestään tulee sana Shalom, joka tarkoittaa Rauhaa. Läheisille ja kaukaisille.

    • Tarja, kiitos kommentista. Olet oikealla jäljillä. Jumala on kaikkialla!

      Jumalan valtakunta on hänen hallintavaltansa yli koko maailmankaikkeuden (voiman valtakunta) vert. Ps. 103:19, määnpäällisen seurakunnan (armon valtakunta) vert. Joh. 3:5 sekä taivaallisen seurakunnan ja enkeleiden (kunnian valtakunta) vert. 2. Tim. 4: 18 .
      Täällä maan päällä on armon valtakunta. Jumalan valtakunta on teidän keskellänne (Luuk. 17:21b / Biblia). Jeesus sanoi: ”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”.

    • Tarja.

      Niin —

      Jeesus lainasi paljon Salomonin ja Daavidin psalmeja, olihan se Jeesuksen rukouskirja. Lisäksi koko Raamattu puhuu Jeesuksesta Kristuksesta, kuten psalmit. Edellisessä kommentissa viittasin ps. 103:19, mutta laitan tähän koko psalmin kokonaan, koska Daavidin psalmi 103 on erinomainen!


      Kiitä Herraa, minun sieluni, ja kaikki, mitä minussa on, hänen pyhää nimeänsä. Kiitä Herraa, minun sieluni, äläkä unhota, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt, hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi, joka lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella, joka sinun halajamisesi tyydyttää hyvyydellään, niin että sinun nuoruutesi uudistuu kuin kotkan.

      Herra tekee vanhurskauden ja hankkii oikeuden kaikille sorretuille. Hän on tehnyt Moosekselle tunnetuksi tiensä, Israelin lapsille suuret tekonsa. Laupias ja armahtavainen on Herra, pitkämielinen ja suuri armossa. Ei hän aina riitele eikä pidä vihaa iankaikkisesti. Ei hän tee meille syntiemme mukaan eikä kosta meille pahain tekojemme mukaan.

      Sillä niin korkealla kuin taivas on maasta, niin voimallinen on hänen armonsa niitä kohtaan, jotka häntä pelkäävät. Niin kaukana kuin itä on lännestä, niin kauas hän siirtää meistä rikkomuksemme. Niinkuin isä armahtaa lapsiansa, niin Herrakin armahtaa pelkääväisiänsä. Sillä hän tietää, minkäkaltaista tekoa me olemme: hän muistaa meidät tomuksi.

      Ihmisen elinpäivät ovat niinkuin ruoho, hän kukoistaa niinkuin kukkanen kedolla. Kun tuuli käy hänen ylitsensä, ei häntä enää ole, eikä hänen asuinsijansa häntä enää tunne. Mutta Herran armo pysyy iankaikkisesta iankaikkiseen niille, jotka häntä pelkäävät, ja hänen vanhurskautensa lasten lapsille, niille, jotka pitävät hänen liittonsa ja muistavat hänen käskynsä ja noudattavat niitä.

      Herra on pystyttänyt istuimensa taivaisiin, ja hänen kuninkuutensa hallitsee kaikkia. Kiittäkää Herraa, te hänen enkelinsä, te väkevät sankarit, jotka hänen käskynsä täytätte, kun kuulette hänen sanansa äänen. Kiittäkää Herraa, kaikki hänen sotaväkensä, te hänen palvelijansa, jotka hänen tahtonsa teette. Kiittäkää Herraa, kaikki hänen tekonsa, hänen valtakuntansa kaikissa paikoissa. Kiitä, minun sieluni, Herraa. (Ps. 103 / FB38)

  4. Jesaja Ilosanoma

    ” Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, hänen, joka julistaa rauhaa, ilmoittaa hyvän sanoman ”

    ”Autuaita ovat Rauhan tekijät, heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman. ”

    Rauha ilosanomana ei tarkoita kuoleman rauhaa, tuonpuoleista, vaan rauhaa maailmassa. Kuoleman rauha on itsestäänselvyys, mutta rauha maailmassa ei tule jos kaikki eivät sen eteen työtä tee.

    Gandhi sanoi, ” Rauhaan ei ole tietä, rauha itsessään on tie ”, Eli pitäisi astella rauhan tietä, se ei ole itsestään selvyys, eikä usein pysyvä, elleivät ihmiset sitä omasta tahdostaan ja omasta voimastaan kulje. Armosta se ei tule, se vaatii rauhan työtä.

    • Tarja, mielenkiintoinen kommentti.

      Ajattelen, että on hyvä, jos pystymme olemaan täällä maailmassa siten, että meillä olisi rauha keskenämme.

      Tärkeintä on kuitenkin, että meillä on rauha Pyhän Kolminaisuuden kanssa.

  5. Jumalan olemus on salaisuus, joka ei ole ihmisjärjellä tavoitettavissa. Vain hämäriä aavistuksia hänestä voimme saada ns. yleisen ilmoituksen (luonnon, historian tapahtumien ) kautta. Jumala on kuitenkin nähnyt hyväksi ilmoittaa itsensä ihmisille Pyhässä Raamatussa. Raamatun profeetalliset ja apostoliset kirjoitukset kertovat ihmisten kielellä, millainen Jumala on ja miten hän suhtautuu meihin omaksi kuvakseen luomiinsa ihmisiin. Jeesus Kristus on selkein viesti rakastavasta Jumalasta. Athanasiuksen tunnustuksen en tiedä olevan missään jumalanpalvelukäytössä, vaikka se onkin yksi ekumeenisista, siis kaikille kirkkokunnille yhteisistä, tunnustuksista. Luterilainen kirkko käyttää yleisimmin lyhintä eli apostolista uskontunnustusta ja juhlapyhinä myös hieman pitempää Nikean tunnustusta. Tämä jälkimmäinen onkin selkein ja vähiten tulkinnanvarainen tunnustuksista, ja soisin sitä usemminkin käytettävän. Mainitsemasi usein toistettu Fredrik Suuren iskulause on puolitotuus, ja useinhan puolitotuus on vaarallisempi kuin selvä valhe. Totta se on sikäli, että en voi tulla autuaaksi esim. hurskaan isoäitini uskolla, vaan minun tulee uskoa ihan itse. Mutta mikä tahansa uskonnollinen uskomus ei tuo pelastusta, vaan ainoastaan usko ristiinnaulittuun ja ylösnousseeseen Kristukseen. Juuri tämä usko erottaa kristinuskon kaikista muista uskonnoista.

    • Kiitos hyvästä kommentista, Yrjö. Lähetyshiippakunnan messuissa on käytössä kaikki kolme Kirkon uskontunnustusta. Näin Pyhän Kolminaisuuden päivänä monesti käytämme juuri tätä Athanasiuksen tunnustusta. Kaikki Kirkon kolme uskontunnustusta ovat erinomaisia.

  6. Kirkkojen lähtökohtana on tuhansia vuosia ollut se, että apostolinen usko on trinitaarista. Siksi ekumeeninen yhteys perustuu siihen, ja lisäksi kristittyinä pidetään vain kirkkoja tai tunnustusryhmiä, jotka hyväksyvät apostolisen tunnustuksen. Kolminaisuusopin perusteet nousevat Raamatusta. Vaikka asia on täysin yksiselitteinen, sekin on nykyisen keskustelun tähden nostettava uudelleen esille. Uudesta Testamentista löytyvät lähetyskäsky, tunnustuksen sisältö (1. Kor. 15), Paavalin kirjeiden trinitaariset kohdat ja trinitaarinen missiologia.

    Sekä Jeesus itse että evankelistat puhuvat kolminaisuudesta. Jo Matteuksen evankeliumin alussa evankelista kirjoittaa Herran eli Isän Jumalan ilmoituksesta Joosefille. Marian raskaus on Jumalasta: “Se, mikä hänessä on siinnyt, on lähtöisin Pyhästä Hengestä” (Matt. 1:20). Inkarnaatiossa ovat läsnä Isä, Poika ja Pyhä Henki. Kolminaisuus toimii edelleen kaikissa Jeesuksen elämän avainkohdissa. Jeesuksen kasteen jälkeen taivaat avautuvat: “Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan hänen päälleen. Ja taivaista kuului ääni: ‘Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt’.” (Matt. 3:16-17).

    Matteuksen mukaan Vanhan testamentin kolminaisuusopillinen lupaus toteutuu Jeesuksen elämässä. Hän lainaa Jesajaa: “Minä lasken henkeni hänen ylleen, ja hän julistaa kansoille oikeuden” (Matt. 12:18). Tätä toimintaa todistaa heti jatkossa Jeesuksen oma sana: “Jos minä karkoitan pahoja henkiä Jumalan Hengen voimalla, silloinhan Jumalan valtakunta on jo tullut teidän luoksenne” (Matt. 12:28). Valtakunnan sanoma tulee lopulta esiin Ylösnousseen ilmoittamassa lähetyskäskyssä. “Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.” (Matt. 28:18-20). ( Lainaus Timo Eskolan opetuksesta )

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.