Perustaa kristisuskolle.

Korkein, jumala, ei ole kirjoittanut, sanonut, sanaakaan. Hän ei vaikuta planeetalla. Hän on rakkaus. On mahdollisesti mukana jokaisen olion, ihmisen, syntymässä saadussa lähimmäisen rakkauden mentaliteetissa. Jokainen olio päättää täysin itse elämästään.

” Lähettiläs ” Jeesuksen elinaikana ei kirjoitettu sanaakaan hänen noin hieman yli vuoden kestäneestä toiminnasta uskon puitteissa. Ei Jeesus itsekään. Perimätiedon pohjalta ainakin Raamattuun otetut evankeliumit Markus ensimmäisenä kirjoitettu noin 50 ja Johannes viimeisenä noin 90. Siis tekstit kiersivät ihmisten suusta suuhun noin 60 vuotta. Uskottavuus ? Raamatun rakentajien, kokoajien mentaliteeti, tarkoitus.

Kristinuskon kirja on vielä kirjoittamatta. Itse olen kirjoittanut 2009 ” Kristisuskon kirja ”, joka on eräs pohja tulevalle kristisuskon kirjalle. Se perustuu Jeesuksesta kirjoitettuihin 20 evankeliumiin ja tiedemiesten, tutkijoiden, realistisiin tuloksiin sen ajan olemassaolosta. Itse uskon mahdollisimman realistisiksi tiedoiksi Maria Magdaleenan ja Filippuksen evankeliumeja.

Tämä kaikki edellyttää oman itsekunkin,realistista ajattelukykyä eikä pelkkää sokeaa uskomista muiden ihmisten kirjoituksiin, käsityksiin.

  1. On totta, että Raamattu on syntynyt vuosikymmenien aikana, perimätiedon (joskus juorujen tasoa) siirtyessä seuraaville sukupolville. Tänä aikana se on muuttunut ja kirjoituksiin on tullut lisää ”todistusvoimaa” aina tilanteen mukaan. Jeesuksen sanomiksi väitetyt lauseet ovat lisääntyneet. Myös monet käännökset ovat muuttuneet alkuperäisistä kirjoituksista (jos niitä edes on). Kääntäjät ovat halunneet oman näkemyksensä asioihin. Luther teki oman osansa.

    Kun Jeesus otti kantaa avioeroon (Markus), hän ensin vastasi vain juutalaisille. Juutalaisessa kulttuurissa vain mies saattoi erota vaimostaan, nainen kuului ”irtaimistoon”. Mutta kun kirjoitukset levisivät hellenistis-roomalaiseen kulttuuriin, jossa nainenkin saattoi ottaa avioeron miehestään, piti siihenkin ottaa kantaa. Evankeliumit ovat kerroksellisia kertomuksia. Jeesuksen sanomaksi väitettyjä kohtia ei voida todistaa. Kun hänen esiintymisestään oli kulunut lähes sata vuotta, kuka enää muisti mitään. Myös liioittelua käytettiin varsinkin ihmeteoissa, todistusvoiman takia.

  2. Raamatun perusta on, siinä, että Jumala on sanonut jotain… Jos Jumala on sanonut jotain, niin eikö se tule silloin meidän ihmisten ulkopuolelta ja ratkaise kaiken? Jeesuskin vetosi oppinsa näihin Jumalan sanomisiin, eikä siis puhunut omiin nimiinsä, kuten ei kenenkään pitäisi, joka Jumalan Sanat mainitsee. Jos Jumala on, niin mitä Hän on meille ilmoittanut? Vai eikö sillä ole väliä? Jos ei usko, niin sitten ymmärrän…, mutta Jumalaan uskovalle Jumalan sanomiset ovat kaiken perustalla.

    Juutalaiset ihmettelivät ja sanoivat: ”Kuinka tämä osaa kirjoituksia, vaikkei ole oppia saanut?” Jeesus vastasi heille ja sanoi: ”Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.
    Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä. Joh.7:16-18

  3. Alkukristillisissä seurakunnissa Jeesuksen sanoiksi ja käskyiksi tulkittiin myös sanojen sovellukset uusissa tilanteissa. Tämä johtui siitä, että he uskoivat Jeesuksen elävän ja olevan ”omiensa kanssa” maaiilman loppuun asti. Sovelluksien uskottiin myöhemmin olevan Jeesuksen aitoja sanoja. Kukaan ei pystynyt enää tekemään eroa aitojen ja sovellettujen sanojen välillä. Näinhän tapahtuu nykyisinkin.

  4. Kun profeetta sanoo ”näin sanoo Herra” tai ”minulle tuli tämä Herran sana” on kyse aika suoraan Jumalan puheesta. Vielä selvemmin Jumalan puhetta ovat Jeesuksen puheet, olkoonkin että ne on evankeliumeihin enimmäkseen sisällytetty kreikankielisinä referaatteina. Mutta kaikki muutkin Raamatun kirjoitukset ovat uskomme mukaan kirjoitetut Pyhän Hengen inspiroimina.

Suni Reino
Suni Reino
Uskon rehelliseen ja realistiseen Jeesuksen sanomaan. Kirjoitin kirjan " Kristinuskon kirja " 2010, josta käsitykseni ovat huomattavasti tarkentuneet perustan ollessa sama. Minusta saatietoa Googlesta haulla " Reino Suni ", josta osoite muuttunut ja yritykseni lopetettu. Koulutukseltani Ekonomi ja minua voi lähestyä e-mailin kymp.net kautta. Elämäni hallinnassani aktiivisen liikuntaharrastuksen myötä mutta yksinelo ei sovi minun mentaliteettiin etenkään kun lapset perheineen asuvat muualla.