Pastori Ilmari Karimiehen kantelu Kai Sadinmaasta Helsingin tuomiokapituliin

TT Ilmari Karimies 

  KANTELU 

1 (2

27.7.2020 

Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli 

KANTELU PASTORI KAI SADINMAASTA 

Suomen ev.lut. kirkon työntekijät ja toimijat facebookryhmässä on julkaistu äskettäin kuolleen pastori, TT Anssi Simojoen muistokirjoitus. Anssi Simojoki toimi mm. SLEYn lähettinä Keniassa ja sikäläisen pappisseminaarin opettajana. Myöhemmin hänet erotettiin Suomen ev.lut. kirkon pappisvirasta Lähetyshiippakuntayhteyksiensä vuoksi. Yhtenä hänen merkittävimmistä elämäntöistään on luterilaisten tunnustuskirjojen kääntäminen swahiliksi

Em. facebookryhmässä pastori Kai Sadinmaa kommentoi muistokirjoitusta seuraavasti (kuvakaappaus, josta ilmenee keskustelua enemmänkin kantelun liitteenä)

Enpä tiedä mikä meriitti on Tunnustuskirjojen kääntäminen swahiliksi. Augsburgin tunnustus on pelon ja vihan uskontoa, ulossulkevaa ja tuomitsevaa totuuden omistamista

Pastori Sadinmaa nostaa Tunnustuskirjoista erityisesti esille Augsburgin tunnustuksen. Augsburgin tunnustusta pidetään yleisesti luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista keskeisimpänä ja luonteeltaan ekumeenisimpana sekä sovittelevimpana. Useat Luterilaisen maailmanliiton jäsenkirkot käyttävät tunnustuskirjanaan vain sitä. Tunnustus pyrkii osoittamaan, että evankelisen liikkeen uudistukset ovat yhteensopivia katolisen opin kanssa. Siksi se on muodostanut pohjan monille ekumeeniselle dialogeille. Luterilaisten ja katolisten välisessä dialogissa on jo pitkään työskennelty sen eteen, että katolinen kirkko voisi hyväksyä Augsburgin tunnustuksen katolisena tunnustuksena. Tunnustus on muodostanut myös perustan luterilaisten ja reformoitujen kirkkojen väliselle lähentymiselle, jotka käyttävät sen ns. variataversiota

Pyydän Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulia tutkimaan 

  1. 1. Rikkooko pastori Kai Sadinmaa virkavelvollisuuksiaan erityisesti papilta vaadittavan 

käytöksen suhteen (mm. käyttäytyminen kristillisesti) kommentoimalla em. tavalla äskettäin menehtyneen kollegan elämäntyötä ja muistokirjoitusta? Keskustelussa on läsnä Anssi Simojoen ystäviä, joita kommentit loukkaavat. Katson, ettei kommentointi myöskään edistä hyvää työyhteyttä seurakunnissa

Rikkooko pastori Kai Sadinmaa pappislupaustaan, erityisesti velvollisuuttaan pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelisluterilaisen kirkon tunnustuksessa sekä olla julkisesti julistamatta tai levittämättä sekä salaisesti edistämättä tai suosimatta sitä vastaan sotivia oppeja? Pastorin julkisesti esittämää käsitystä keskeisimmästä luterilaisesta tunnustuskirjasta pelon ja vihan uskontona voidaan tuskin pitää positiivisena arviona, joka ilmaisee hänen sitoutumistaan siihen

 

TT Ilmari Karimies

 

KANTELU 

2 (2

27.7.2020 

Helsingissä 27.7.2019 

Ilmari Karimies TT, pastori, teologian tuntiopettaja 

LIITE Kuvakaappaus facebook-keskustelusta 

Suomen ev.lut.kirkon työntekijät ja toimijat 

KOTIMAA24.FI Muistokirjoitus: Anssi Simojoki ei hakenut riitoja, mutta hän joutui kirkkotaisteluun 

OOM Antti Kruus ja 7 muuta 

15 kommenttia 

Tykkaa 

Kommentti 

Näytä vielä 3 kommenttia 

Matti Hernesaho RIP. Hieno ura joka osoittaa konkreettisesti millainen murros kirkossa 1900 luvun jälkimmäisellä puoliskolla ja 2000luvun alussa tapahtui. Vaikka Anssi joutui kirkossa sivuraiteille, hän jatkoi uskollisena pappiskutsumuksessa ja sai merkittävia asioita uskollisesti aikaiseksi. Swahilinkieliset tunnustuskirjat ovat uskomattoman hieno suoritus. Respect

004 Tyldaa Vastaa 160 Muokattu » Näytä vielä 1 vastaus 

Markku Virta Minä luotan afrikkalaisten kykyyn päättää itsenäisesti omien pappisvirkojensa kelpoisuuksista. Ei sitä tarvitse Suomessa setäillä muistokirjoitusten yhteydessa. Eiköhän Simojoki muisteta Afrikassa ihan muista ansioista

TyldkaaVastaa 13t 

Ville Talola Et kuitenkaan luota siihen, että muut pohjoismaiset kirkot ovat tehneet oikean ratkaisun vihkia kaikki lain edellytykset täyttävät avioliittoon. Näin se toimii

Me voimme knoppailla täällä Pohjolassa 

akateemisilla teologiadebateillamme. Voit hetken m... Näytä lisää Tyld . Vastaa 12

Kai Sadinmaa Enpä tiedä mikä meriitti on Tunnustuskirjojen kääntäminen swahiliksi. Augsburgin tunnustus on pelon ja vihan uskontoa, ulossulkevaa ja tuomitsevaa totuuden omistamista

 

    • Kerrankin olen sun kanssa samaa mieltä Werner. Vaikka en tiedä viitsiikö näin lapsellisella kantelulla edes pyllyä pyyhkiä.

    • Seppo: ””Lähtökohtanahan on pelko/pelottelu joutua helvettiin ikuisesti kidutettavaksi”

      ”Ottakaa kristityltä helvetin pelko ja te otatte häneltä hänen uskonsa.” – Denis Diderot

  1. Kantelu on täysin asiallinen ja tarpeellinen, kun kirkon pappi alkaa julkisesti vastustaa Kirkon tunnustuksen ydintä melkeinpä vihapuheena.
    Samaa sukupuolta olevat eivät täytä kirkkolain edellytyksiä avioliittoon! Keskustelussa tulisi sentään noudattaa hyviä tapoja ja vähän tuntea lainsäädäntöäkin ennen kuin esittää perättömiä väitteitä. Kirkkolaki on tasavertainen muiden Suomen lakien kanssa ja yhtä sitova.

    • Auranen: ”Kantelu on täysin asiallinen ja tarpeellinen”

      Kantelu on naurettava ja äärimmäisen lapsellinen. Vertaistaan voi hakea rapakon takaa kiukuttelevan kakaran tavoin toimivan kohta expresidentin arsenaalista.

      Papillakin lienee tässä maassa sananvapaus.

    • Kimmolle: Papilla ei ole täyttä sananvapautta, sillä hänen sanan- ja ajattelunvapauttaan rajoittaa pappislupaus, jossa sitoudutaan sekä julkisesti että yksityisesti pysymään kirkon tunnustuksen mukaisessa opissa.

    • Sahama: ”Papilla ei ole täyttä sananvapautta”

      Suomessa tulisi elää Suomen eduskunnan säätämien lakien mukaan. Suomen laissa on säädetty sanan-, mielipiteen- ja ajatuksenavapaus Suomessa eläville ja oleville ihmisille, joita Suomessa elävien ja toimivien pappienkin kuvittelevan olevan.

    • Kimmolle: Pappi voi päästä käyttämään täyttä sananvapautta myös uskonasioissa eroamalla pappisvirasta, jolloin pappislupaus ei enää sido. Papiksi ei kenenkään ole pakko ruveta, joten pappislupaus on vapaaehtoinen sitoumus, joka kuitenkin on pidettävä niin kauan kuin haluaa pysyä pappina.

  2. Erkki O Auranen

    Avioliitto on kuitenkin säädetty Eduskunnan päätöksen mukaisesti, ei kirkkolain mukaisesti. Kirkolla on vain vihkimisoikeus, mutta vihkimisoikeus on myös tietyillä oikeusoppineilla.

    Maallisesti lakisääteisessä avioliitossa puolisot ovat tasavertaisia, Kristus ei ole miehen pää, eikä mies naisen pää. Tämä on tietysti onneksi meille naisille, kun meille palautetaan oma pää, jonka kirkkolaki aikoinaan vei.

  3. Tunnustuskirjoista puheen ollen, jos niillä tarkoitetaan uskontunnustuksia, on esim. perisyntiä koskevassa tunnustuksessa kerrottu, että luonnollinen lisääntyminen johtaa perisyntiin eli himoon.

    ” II Perisynti
    Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan. ”

    Luonnollinen lisääntyminen on siis syntiä ja siksi tarvitaan ilmeisesti luonnoton, tai epäluonnollinen uudestu syntyminen kasteen kautta.

    Pitäiskö tälle sepustukselle itkeä vai nauraa, ja mitä kukaan järkevä tekee tällaisella
    opilla, sillähän vain mainostetaan kirkollista kastetta peräti valheen kaikella voimalla ja peräti oudolla epäluonnollisuudella.

    • Tarja: ”Luonnollinen lisääntyminen on siis syntiä ”

      Juu, mutta se vasta syntiä on jos harrastaa seksiä muussa kuin lisääntymismielessä – ihan vaan huvikseen.

      Mitä tuohon perisyntiin tulee, niin minä en ainakaan suostu ottamaan muitten tekoja niskoilleni, olkoot sitten hyviä tai pahoja.

  4. Kirkkolain 1 luvun 1 §
    ”Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä Raamattuun perustuvaa kristillistä uskoa, joka on lausuttu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä luterilaisissa tunnustuskirjoissa. Kirkon tunnustus ilmaistaan lähemmin kirkkojärjestyksessä.”

    Kirkkolain 5 luvun 3 §:n 2 momentti:
    ”Papille, joka ei ole pysynyt kirkon tunnustuksessa, tuomiokapituli voi antaa kirjallisen varoituksen tai pidättää hänet pappisvirasta vähintään yhdeksi ja enintään kuudeksi kuukaudeksi. Jos pappi ei ole pappisvirasta pidättämisen kuluessa pyytänyt eroa pappisvirasta tai osoittanut tahtovansa pysyä kirkon tunnustuksessa, tuomiokapituli määrää hänet menettämään pappisvirkansa.”

    Kirkkomme uskontunnustukset:
    https://evl.fi/tutki-uskoa/kirjat/uskontunnustukset

    Kai Sadinmaan opetusvideo:
    https://www.youtube.com/watch?v=nmsES6RaBkg

    Onko asian suhteen enää mitään epäselvää?
    Löytyykö videosta edes yhtään kohtaa, jossa Kai Sadinmaa pysyisi kirkon tunnustuksessa?

    • En luonnollisestikaan voi tietää asian todellista tilaa Kai, mutta videosi aloituksen perusteella lähtisin jo liikkeelle lauseesta. ”Minä uskon ….”.

      Kyse ei siis ole siitä, että millään muodoin kyseenalaistaisin vakaumustasi uskossa Jumalaan niin kuin itse uskot, mutta sanoitat asian kovasti eri tavalla kuin niissä uskontunnustuksissa, joiden mukaisesti olet pappislupauksessa luvannut uskoa. Oletko siis itse vakuuttunut, että kyseessä on sama Jumala?

      Tarkoitan sitä, että opetuksesi ei vaikuttaisi yhtäpitävältä Athanasiuksen selostuksen kanssa: ”Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta. Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.”

    • Kiitos vastauksesta Kai. Videostasi sain vaikutelman, että kapinoit sitä vastaan.

      Vielä kuitenkin yksi täsmennys: Uskontunnustuksemme mukaan kaikkivaltias Isä on
      taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luoja. Hän on siis luonut luomakunnan, häntä itseään ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt.

      Videossasi kuitenkin opetat, että luomakunta olisi Jumalan ruumis. Uskontunnustuksemme tai Raamattu ei opeta niin. Aikojen alussa Jumala loi taivaan ja maan. Aikojen lopussa hän luo uuden taivaan ja maan. Ensimmäinen taivas ja maa katoavat.

    • Raamatussa sanotaan: ” Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan, ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,
      joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.”

    • Kivimäki: ”Aikojen alussa Jumala loi taivaan ja maan.”

      Noinkohan. Oleellisin kysymys kuuluu kuitenkin: Kuka tai mikä loi Jumalan ennen aikojen alkua???
      Vai onko Jumala sittenkin vain ihmisen taivaan ääriin projisoima toivekuva itsestään?
      Ei ole koskaan ollut eikä koskaan tule olemaan elävää ihmistä jolla olisi varma tieto jumalista.

      Uskovaiset väittävät evoluutioteoriasta puhuttaessa, ettei mitään voi syntyä tyhjästä. Jos niin on, niin eikö sama päde myös jumaliin?

    • Kimmo Wallentin
      Kirkon papilla ei ole oikeutta julkisesti opettaa, eikä salassa edistää asiassa toisenlaista oppia.
      Myös ns. teistisessä evoluutiokäsityksessä Jumala on kaiken luoja ja asioiden alulle panija.

    • Täytyy muistaa, että tämän erinomaisen monimutkaisen maailman syntyminen evoluution kuvaamalla tavalla on yhtä todennäköistä, kuin ”apina laitettaisiin huoneeseen kirjoituskoneen ja paperien kanssa ja siitä syntyisi virheetön tietosanakirja.” Evoluutioteorien fokus on Jumalan sivuuttaminen ja siitä seuraa monet muutkin ilmiöt, joiden hedelmiä aikakautemme tuottaa kiihtyvässä määrin.

    • Kettunen.
      Se apinan kirjoittama tietosanakirja on monin kerroin todennäköisepi ja uskottavampi kuin jonkin pimeässä tyhjyydessä leijailevan henkiolennon aikaansaama maailmankaikkeus.

    • KIvimäki: ”Myös ns. teistisessä evoluutiokäsityksessä Jumala on kaiken luoja ja asioiden alulle panija.”

      Juu, voi olla, siis Jumala, jonka olemassaoloa ei yksikään elävä ihminen ole ikinä todistettavasti havainnut – eivätkä kuolleet ole tulleet kertomaan – saatikka, että olisi pystynyt minkään sorttisen jumalan olemassa oloa toteen näyttämään.

  5. Apostolisessa uskontunnustuksessa papit tunnustavat seurakuntansa kanssa yhdessä joka sunnuntai uskkovansa, että Jeesus sikisi pyhästä hengestä. Kuitenkin kirkon oman tutkimuksen mukaan vain reilu puolet kaikista papeista ja vain puolet naispapeista uskoo niin. Valahtelevatko ne papit, jotka eivät usko Jeesuksen neitseestä syntymiseen, joka sunnuntai julkisesti seurakuntansa edessä? Myös Jeesuksen ylösnousemuksesta vallinnee jossain määrin toisistaan poikkeavia käsityksiä jopa papiston keskuudessa.

  6. Samuel Kettunen. Evoluutioteorian kuten minkään muunkaan tieteellisen teorian (=selitysmallin), fokus EI ole Jumalan sivuuttaminen. Sitten on oma kysymyksensä, millä tavoin ne suhteutetaan vaikkapa kristillisen uskon kanssa. Tiedeusko ja jonkin tieteellisen teorian tekeminen kaikenkattavaksi maailmankatsomukseksi (tai sellaisena esittäminen) on eri asia.

    Itse aiheesta sen vetran, että tämä blogikirjoitus ja siitä seurannut keskustelu on vähän turha.

    • Sjöblom: ”Itse aiheesta sen vetran, että tämä blogikirjoitus ja siitä seurannut keskustelu on vähän turha.”

      Jos tässä maailmassa pitäisi ruveta karsimaan turhia asioita, niin eturivissä ensimmäisinä olisivat kaiken sorttiset uskonnot ja henkimaailman hommelit.

Kirjoittaja