Käännä katseesi Kristukseen
Suurta juhlaa valmistellaan pitkään. Ensimmäisen adventtisunnuntain riemulliset tahdit avaavat joulun odotuksen. Herra tulee kansansa keskelle ratsastaen aasilla. Ilma on sakeanaan ylistystä ja hoosianna-huutoja. Joulu ei kuitenkaan tuntuisi yhtään miltään, jos adventtiriemu kestäisi pidempään. Kirkkovuodessa siirrytään nopeasti joulua edeltävään pieneen paastonaikaan. Paasto on pohjimmiltaan hiljentymistä ja katumista, sisäistä matkaa koettelemustenkin äärellä.
Vaikka hyveiden vaaliminen on ihmiselle hyödyksi, Kristillinen usko ei perustu omiin tekoihin – ei omavanhurskauteen. Tuollainen omavanhurskaus olisi verrattavissa siihen, että ottaisimme kirkkaan peilin ja veisimme sen pimeään. Peili ei valaise, vaikka sitä kuinka kiillottaisimme. Tarvitaan Kristuksen valo. Kun Kristus tulee sydämeen, sinne tulee valo (Ilm. 3:20–22).
Pentti Tepsa
2 kommenttia
”Usko Jeesukseen on aina Hänen valonsa heijastamista oman sydämen ja maailman pimeyteen. Aito usko ei ota ansioksi itse koettua kärsimystä, vaan se muistaa kiitollisena Kristuksen kärsimystä, sovintouhria ja riemullista ylösnousemista. Sen voi ymmärtää Pyhän Hengen meissä tekemän työn tuloksena. Se on pelastavaa uskoa, joka muuttaa ihmistä jo tässä ajassa, tulevaa varten.” Blogi.
Amen, näin juuri. Pelastava usko on myös paljastavaa uskoa, se riisuu ihmisen omasta voimasta ja alkaa tekemään outoa ja ihmeellistä työtään.
Usko siis on mitä hellittämättömintä tähyämistä: se ei katso mihinkään muuhun kuin Kristukseen, synnin ja kuoleman voittajaan ja vanhurskauden, autuuden ja iankaikkisen elämän antajaan. Sen vuoksi Paavali kirjeissään melkein joka lauseessa esittää ja tähdentää Jeesusta Kristusta. Hän esittää hänet sanalla, häntä kun ei voida esittää muulla kuin sanalla, eikä muulla tavalla omistaa kuin (sanaa) uskoen.
Martti Luther, En minä kuole – vaan elän, s. 289, Arkki-kirja ja Aurinko Kustannus, 2016. WA 40 I, 545.
Ilmoita asiaton kommentti