Pakko rakastaa.

Jospa voisimmekin käskeä rakkautta. Silloin ei kenenkään tarvitsisi erota sen tähden, että rakkaus on suhteesta loppunut. Kipinää ei vain enää ole. Sitten vain antaisi itselleen käskyn rakastaa ja taas olisi kipinää ja kaikki hyvin. Erotilastot muuttuisivat niin vähäisiksi, ettei sellaisia enää kannattaisi tehdä.

Sinkkujen ei tarvitsisi miettiä kenenkään uuden tyypin kohdalla: ” olisiko kipinää ja roihahtaisikohan siitä hurmio”. Ei. Semmoiset ajatukset olisi täysin turhia. Tarvitsisi vain antaa itselleen käsky: rakastu ja siinä olisi heti oma rakas puoliso. Kaipa siinä sentään molempien pitäisi sanoa tuo taikasana.
Siinäpä katoaisi parisuhdeneuvonnan huutava tarve. Kolmenkuukauden jonot häipyisivät saman tien.
Työttömiä terapeutteja olisi pilvin pimein.

No. Jokainen meistä tajuaa, ettei rakkautta voi käskeä. Se ei tottele, vaikka kuinka sitä kovistelisi.
Mistähän sitten johtunee, että täällä kirkonpiireissä uskotaan vakaasti, että rakkautta voi käskeä.
Sanotaan vain, että ”rakasta” ja silloin olet jo oikea kristitty.
Ainakin kaikki oikeat kristityt siihen vuoren varmasti uskovat. He kun väittävät, että jokaisen oikea kristitty kykenee rakastamaan, kunhan vain saa käskyn rakastaa.

Miten noin utopistiseen ajatteluun voi viksut oikeat kristityt langeta?
On se vaan niin kummallista.

  1. Tuula Hölttä entä opetuslapset ja Paavali, eivätkö he rakastaneet kaikkia ihmisiä, puolustivatko he väkivallalla omaa uskoaan, kuinka he kuolivat?

    Jumalan rakkaus on se joka vaikuttaa uskovissa, on se voima jolla rakastaa.

    Samoin uskovat eivät ole tästä maailmasta vaan Jumalan valtakunnasta, siis tämä maailma ei sido eikä orjuuta heitä kun he elävät hengessä.

    • Ari Pasanen :”Samoin uskovat eivät ole tästä maailmasta vaan Jumalan valtakunnasta, siis tämä maailma ei sido eikä orjuuta heitä kun he elävät hengessä.”

      ”Tietomme on vajavaista”, mutta kun lapsemme alle kouluikäisinä kyselivät mistä he ovat tulleet ja mihin he kuoltuaan joutuvat, vastasin, että te olette tulleet taivaasta ja sinne te kuolemanne jälkeen myös palaatte. Uskoni mukaan he syntyivät maanpäälle siksi, että he maaanpäällisen elämänsä aikana kasvaisivat tietoisuudessaan näissä olosuhteissa, joissa on ”tähtitaivas päämme päällä, alla jalkain musta maa” kuten Eino leino on runoillut.

      Heidän ”välineiden maailmassa” kulkeva maanpäällinen polkunsa ei ole taivas, mutta toivon, että heidän tietoisuutensa ”arvojen maailma” on polku, joka maanpäällisen elämän päätyttyä johtaa heidät ”taivaan maahan”.

    • Ari Pasanen :”…lapsenne eivät ole syntyneet miehen ja naisen tahdosta? Eivätkä näin tarvitse uudestisyntyä Jumalan hengestä?”

      He kyllä saivat fyysisen ruumiinsa ”miehen ja naisen tahdosta”, mutta kun he syntymänsä jälkeen ”vetivät sisäänsä yhteistä ilmaa, he putosivat maahan”, kuten evl.kirkon apokryfikirjoihin kuuluva Viisauden kirja kertoo ja ”heidän ensimmäinen äänensä oli itku, niinkuin on kaikkien muidenkin.”
      Ei kai heidän enää tarvitse ”pudota maahan” uudestisyntymään? Raamattu oli samalla tavalla mukana heidän lapsuudessaan kuin itsellänikin oli lapsena ollut.

    • Ari Pasanen :”Tuosta en voi sanoa muuta kuin että minulle riittää Raamattu ja sieltä löytyvät evankeliumit, joten oppisi on minulle täysin tuntematon.”

      Apokryfikirjat kuuluvat Septuagintaan perustuvaan katolisten ja ortodoksien Raamattuun, mikä osaltaan selittänee sen, että toistemme opit ovat meille ”täysin tuntemattomia”.

    • Tuula Hölttä onko siis mielestäsi useampia evankeliumeita, siis tarkoitan nyt Raamatusta löytyvän lisäksi (Matt, Mrak, Luuk ja Joh)?

    • Ari Pasanen :”Tuosta en voi sanoa muuta kuin että minulle riittää Raamattu ja sieltä löytyvät evankeliumit, joten oppisi on minulle täysin tuntematon.”

      Ei, mutta evankeliumit ovat ”kukkia”, jotka kasvavat siitä ”rungosta”, jonka VT muodostaa. Henk.koht. uskon, että jos en olisi tutustunut tuohon ”runkoon”, en olisi oppinut ymmärtämään mm. lasten henkisiä kasvuvaiheita.

    • Tuula Hölttä siis Jeesuksen Sanat eivät yksin ole evankeliumia vaan jokainen voi kasvattaa ”oman kukan” eli evankeliumin ohi Jeesuksen Sanojen?

      Miten tähän liitetään Jeesuksen Sanat että Jumala salaa evankeliumin ”viisailta ja ymmärtäväisiltä” ja ilmoittaa lapsenmielisille, ovatko ”viisaat ja ymmärtäväiset” puutarhureita jotka kasvattavat ”omia evankeliumeitaan”?

    • Ari Pasanen,

      Pahoittelut siitä, että ed.kommenttini laitoin virheellisen sitaatin. Tässä vaiheessa mielestäni tärkeintä on se, että ihminen ymmärtää, että hän ei ole Jeesus eikä hänestä tee Jumalaa se, että hän osaa sanoa Minä olen.

    • Tuula Hölttä ei mitään tarvitse pahoitella, hyvä vaan kun puhutaan mitä sydämessä on, luonnollinen ihminen ei voi sydämessään kuulla Jeesuksen ääntä eikä ymmärtää evankeliumia ja tämän todistaa se mitä hedelmää ihminen kantaa, onko hedelmä Sanan mukaista vai ei, sitten uddestisyntynyt kuulee Jeesuksen äänen ja kantaa hengen voimalla sitä hedelmää mitä Sana opettaa.

      Sydämestä kaikki lähtee, onko siellä pimeys ja sen mukaiset teot vai onko Jeesus parantanut sydämen ja siellä valo hallitsee Pyhän Hengen kautta vaikuttavan rakkauden avulla.

  2. Raamatun yksiselitteisen ilmoituksen mukaan ihminen syntyy ylhäältä (”ylhäältä” on parempi käännös, kuin ”uudesti”) Sanan ja kasteen kautta, siis Kristityt syntyvät ylhäältä sanan ja kasteen kautta. Näin siis Raamattu opettaa yksikantaan ja Apostolit julistivat sanaa ja kastoivat. Kaste Kristukseen on Kristityn syntymäpäivä.

    Ei kannata alkaa saivartelua kasteesta, sillä Raamatun opetus on hyvin selkeä. On vain joitakin tahoja, jotka ovat sekoittaneet Veden ja Hengen erilleen ja näin eksyneet Raamatun selkeästä opetuksesta. Raamatussa vesi ja Henki ovat yhtä, eikä niitä voida erottaa. Jeesus itse sanoo: ”Joka ei synny vedestä ja Hengestä, ei voi päästä sisälle Taivasten valtakuntaan.” Ei ole siis erikseen vesikastetta ja henkikastetta.

    Vesi ja Henki ovat tuossa Jeesuksen ilmaisussa sanapari, jossa toista ei ole ilman toista. Ne ovat yhtä, kuin valkuainen ja keltuainen, ne muodostavat yhdessä kananmunan. Ei siis ole kananmunaa, ilman, että niissä on molemmat.

    Kun ihminen kastetaan, niin kastevedessä on Raamatun Sanan mukaan Henki, joka vuodatetaan ihmisen päälle ja ihminen syntyy sen kautta ylhäältä. Näin se siis opetetaan Raamatussa. Jos joku muuta opettaa, niin opettaa omiaan.

  3. Ismo Malinen ohitat täysin evankeliumin mukaisen järjestyksen, siis missään kohden ei kastettu ihmistä ellei hän tehnyt parannusta eli tunnustanut syntejään.

    Perustavaa laatua on kysymys voiko toinen ihminen kastamalla toisen, jopa vielä ilman toisen ymmärtämättä, antaa tälle Pyhän hengen, ei voi, tietysti voi saivarrella kuka antaa mutta jos kasteesta päättää ja sen suorittaa ihminen niin eikö silloin nämä teot toimi antamisen välikappaleena?

    Toisaalta jos joku väittää kasteen olevan TÄYSIN jumalan teko niin kuinka sitten tänä päivänä vanhemmat päättävät kastetaanko vauva vai ei, ohittaako ihmisen tahto jumalan tahdon?

  4. Ari yrittää työn ja tuskan kanssa ohjata minua Vapahtajan luo. Se kuulostaa ihan hyvältä. Tarkoitus on oikein hyvä. Se vain on siinä huono juttu, että oikeasti hän yrittää ohjata minua pois Vapahtajan sylistä.
    Kastattamaan itseäni uudelleen ja eroamaan kirkosta. Kumpaankaan en koe mitään tarvetta. Minulle riittää aivan hyvin se mitä Vapahtajani on Golgatan ristillä tehnyt puolestani. Siihen en aio lisätä mitään omaa tekoa. Niin kuin uudelleen kastetta, tai seurakunnan vaihtoa. Senkaltaiset pelastuksentiet ovat vihollisen syöttämiä harhapolkuja.

  5. Pekka puhut rehellisesti, se hyvä on, sydämen kyllyydestä suu puhuu ja sydämestä tulee myös teot, siismitä sydämessäsi on se näkyy ulos sanoina ja tekoina.

    En tunne sinun tekoja mutta sanoja olen lukenut ja niistä pystyy päättelemään mitä sydämessäsi on.

    Entä kirkkosi ja sen uskonisien teot, mitä niistä pystyy heidän sydämen tilasta päätellä?

    Voiko ihminen jolla on Pyhä Henki sydämessä ja Jumalan rakkaus tehdä lähimmäiselle pahaa, no antaa Paavali vastata siihen:

    Room. 13:10
    Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

    Room. 5:5
    mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

    Siis kun Jumalan rakkaus on sydämessä niin teot on sen mukaisia, siis kaikki on kiinni sydämestä.

    Matt. 12:34
    Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.

    Matt. 13:15
    Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

    Matt. 15:8
    ’Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana,

    Matt. 15:19
    Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.

    Ei Jeesuskaan ketään väkisin käännyttänyt saati kastanut, hyvyydellään Hän veti puoleensa mutta kuitenkaan ihmiset eivät ottaneet Hänen Sanojaan vastaan, MIKSI?

    • Ari, anna olla. Ei sinun ole pakko rakastaa ketään meistä. Olen jutellut näistä asioista puolisoni kanssa, ja hän edustaa samantyyppistä näkemystä kuin Pekka, eikä halua erota evl. kirkosta – ainakaan vielä.

      Henk.koht. en hyväksy puolue- enkä kirkkopoliittista epärehellisyyttä kirkossa, enkä varsinkaan silloin kun se saatetaan kohdistaa esim. pyhäkoulun tms. nimellä lapsiin, jotka elävät henkisiä kehitysvaiheitaan ja niiden uhma- tai murrosikänä ilmeneviä henkisiä kasvukipuja . Mielestäni lapsen kastaminen tarkoittaa sitä, että hänet merkitään ”kirkon kirjoihin” ja vasta mirhavoitelu/rippikoulu tekee hänestä ”oikean” seurakunnan jäsenen.

    • Tuula Hölttä siis tottakai rakastan teitä kaikkia, miksi en rakastaisi?

      Tämähän on se pointti, Jeesus rakasti kaikkia ihmisiä ja Hän käskee rakastamaan myös, siis en omalla voimalla vaan sydämen rakkaudella joka on Jumalalta.

  6. Tiedän kyllä että sinulle Ari on ihan turha vasta mitään. Onhan oma oppisi sokaissut sinut.
    Sinulle ei riitä Jumalan teot. Sinä haluat olla häntä parempi ja hurskaampi. Uskosi perustuu siihen, ettei Jeesuksen sovitustyö ole riittävä ja ihmisen täytyy pelastuakseen täydentää sitä omalla parannuksellaan, kasteellaan ym. ym. Kehut jatkuvasti omaa hurskauttasi ja hyviä päätöksiäsi. Niistä näkee sen mihin oikeasti luotat. Jokainen lukija huomaa helposti, että syytöksesi ovat tyhjän päällä.

  7. Pekka Jeesus sovitti koko maailman Jumalan kanssa eli nyt jokaisella ihmisellä on mahdollisuus kääntyä ja tehdä parannus, olivatpa synnit kuinka veriruskeat tahansa, siis kaikki entiset synnit annetaan armosta anteeksi ja näin ihminen saa voiman elää Jumalan tahdossa. Siis ennen synnin orjana elänyt pääsee vapaaksi palvelemaan Jumalaa. Se mitä julistatte on synnin orjuutta ja valhetta uskosta, aivan kuin Jumala ei huolehtisi lapsistaa ja jättäisi heidät omissa voimissaan vaeltamaan maan päälle.
    Jeesus lupaa puolustajan opetuslapsilleen

    Joh. 14:16
    Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,

    Joh. 14:26
    Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

    Joh. 15:26
    Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

Pekka Pesonen
Pekka Pesonen
En osaa olla huolissani kirkon kriisistä. Sisältyyhän jokaiseen kriisiin aina myöskin mahdollisuuksia. Yllättäviä käänteitä kirkkohistoriamme on täynnä. Odotan jotain hyvää tästäkin vielä tulevan. Luovana ja jääräpäisenä tyyppinä koluan kaikki vaikeimmat tiet. Helpommalla pääsisi, kun osaisi olla hiljaa, mutta kun en osaa. Kova pää on jo saanut monta kovaa kolhua. Luulisi niiden jo riittävän. Verovirkailijan ura on takana ja siitäkin uskaltaa jo mainita. Eläkeläisenä ei näköjään saa sitäkään aikaan, mitä työelämässä sai, kun oven illalla sulki. Mitä kaikkea sitä on silloin ehtikään: puheenjohtamisia, , nuorisotyötä, lähetyssihteeri, raamattupiirejä, saarnoja ja Avioparitoimintaa. Siinä ehkä rakkaimmat vapaaehtoistehtävät. Kaikkea tuota ja paljon muuta on takana. Nyt kuluu aika näissä pohdiskeluissa. Eikä tiedä voiko edes itseään ottaa kovin vakavasti.