Oikea elämä Jumalan johdossa

Rautateillä juna yleensä ”tietää”, mitä reittiä pitää ajaa.  Kiskot pitävät sen suunnassa.

Miten on meidän ihmisten laita oman elämämme hallinnassa? Toimiiko elämän suunnan määrittely vai onko siinä ongelmia? Onko suunta oikea? Miten rakkaus toista ihmistä kohtaan saa ohjata toimiamme?

Kuvassa olemme matkalla 8.5.2006 Ngaoundéren ja Yaoundén välillä ja olemme pysähtyneet eri suuntiin menevien junien sivuuttamista varten.

SUNNUNTAI 11.10.2020

19. sunnuntai helluntaista

Rakkauden kaksoiskäsky

Ensimmäinen lukukappale:  5. Moos. 10: 12-13

Ihminen on luotu elämään yhteisössä. Yhteisöä ylläpitää keskinäinen kunnoitus ja toinen toisestaan huolehtiminen.  Tarvitaan rakkautta jotta yhteisö voi rakentua ja muodostua voimavaraksi, yhteistä elämää tukevaksi. Mikäli rakkaus puuttuu, niin elämä tulee raskaaksi ja kaikenlaiset ongelmat alkavat hiertämään yhteisön jäseniä.

Siksi ei ole sattumaa, että myös meidän kristillinen uskomme on meidän yhteistä uskoamme. Meidät on pyhässä kasteessa liitetty yhteiseen Vapahtajaamme ja niin meistä on tullut jäseniä Kristuksen ruumiiseen. Niin kuin terveessä ruumiiss on monta solua, mutta ne toimivat hyvässä yhteistyössä koko ruumiin parhaaksi, niin myös meidät on liitetty yhteiseen Jumalan kansaan elääksemme yhtenä maailmanlaajuisena yhteisönä.

 

Jumalan kansa – Israel – kirkko

Vanhan testamentin puolella kerrotaan patriarkka Jaakobista, että hän sai uuden nimen Israel.  Tämä nimi kertoi hänen uudistumisestaan. Jumalan johtoon turvautumisestaan. Tämä nimi sittemmin tuli kokonaisen kansan nimeksi, kun hänen jälkeläistensä määrä lisääntyi niin paljon.

Mooseksen puheessa  nimi viittasi kansan olemukseen Jumalan käyttöönsä  pyhittämänä kansana.  Kansan tulevaisuus oli Jumalan kädessä. Siksi myös koko kansaan vedottiin, että kansa kaikkineen elää Jumalan tahdon mukaan. Jumala oli kansan valinnut ja kansa kuului Herralle, joka oli heidän Jumalansa.

Kuulkaa, israelilaiset! Herra, teidän Jumalanne,

Jeesus Kristus tuli koko maailman Vapahtajaksi. Hänesssä Jumalan kansan yhteyteen liitettiin myös muiden kansojen ihmiset kaikkina aikoina kaikkialla maailmassa.  Jotta tämä koko maailman sovintotyö pääsisi vaikuttamaan,  evankeliumin sanoma on saarnattava kaikille luoduille, missä ihmiset ikinä elävätkin.

Jeesuksen sovintotyön takia Herran kansa, kreikaksi kyriake ekklesia, siitä suomen sana kirkko, kutsuu koko ihmiskuntaa yhteyteensä, ihan jokaista,  kaikkia.

Sovinto Jumalan kanssa kutsuu myös meitä ihmisiä sovintoon toinen toisemme kanssa. Siksi kirkon keskeisen olemuksen  sanoma on myös aidointa rauhantyötä.  Kun kansat ja niiden ihmiset ymmärtävät meidän kaikkien kuuluvan yhteen, olemmehan Jumalan kansansa yhteyteen kutsumia, niin silloin myös Jumalan rauha sisältää kutsun koko ihmiskunnalle rauhaa rakentamaan.

Jumalan tahdon tie – tie siunaukseen

Yhteisessä elämässä pitää huomioida toinen toisensa.  Jumalan läheisyys ja hänen etsimisensä kaikin voimin sisältää myös Jumalan tahdon tielle suuntautumisen.  Mitä lähemmäksi Jumalaa pääsemme, sitä lähemmäksi pääsemme myös toinen toistamme.

Jumalanpelko tarkoittaa Jumalan kunnioittamista, mihin sisältyy sekä Jumalalle kunnian antaminen että hänen rakastamisensa.

Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia minun rinnallani.

MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Meidän tulee yli kaiken pelätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua häneen.

Näin sanoo meidän uskonpuhdistajamme Luther  Vähän katekismuksen selityksissään.  Ja hän myös jatkaa kaikkien käskyjen läpi samalla linjalla:

Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että — 

Näin yhteistä elämäämme ohjaavat ohjeet koskevat yhtä hyvin meidän asemaamme Jumalan edessä kuin ihmisten välisissä suhteissa toinen toistamme kohtaan.

Tämä sanoma sisältyy jo  Mooseksen puheeseen juuri, kun kansa oli siirtymässä uuteen vaiheeseen ja elämässä näköpiiriin oli tulossa kokonaan uusi kausi, autiomaakausi luvatun maan asutuksen kauteen.

(Herra Jumala) ei vaadi teiltä muuta kuin sen, että pelkäätte häntä, että aina vaellatte hänen teitään, että rakastatte häntä ja palvelette häntä koko sydämestänne ja koko sielustanne ja että tarkoin noudatatte hänen käskyjään ja säädöksiään, jotka minä teille annan.

Tämä sana sisältyi myös Jeesuksen vastaukseen, kun häneltä kysyttiin, mikä koko Vanhan testamentin sanomassa on kaikkein tärkeintä ja keskeisintä. Siinähän Jeesus liittyi rakkauden kaksoiskäskyyn: Rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistään niin kuin itseään.

Jumalan antamat käskyt ovat elämän ylläpidon kannalta oleellisia ohjeita ihmisten keskinäiseen kanssakäymiseen.  Kun yhteiselämässä huomioidaan lähimmäistemme tarpeet ja toimitaan kunnioittavasti ja rakkaudellisesti kanssasisariamme ja -veljiämme kohtaan, niin silloin yhteinen elämämme tuottaa siunauksen.  Hyvä yhteistyö rohkaisee ja kannustaa, vie elämää eteenpäin, antaa uskoa ja toivoa tulevaisuutta kohti.

Kun uskomme tulevaisuutemme Jumalan käsiin, niin silloin ”elämämme kiskot” johtavat meidät turvallisesti aina perille asti, Jumalan tulevaisuuteen,  ikuisuuteen,  Saamme silloin nähdä rakkaan Vapahtajamme kasvoista kasvoihin.

Jo Mooseksen ohje Jumalan tahdon mukaiseen elämään, rakkauden ja rehtiyden täyteiseen elämään, Jumalaan turvaten ja hänen johdatukseensa luottaen kertoo meille, miten saavutamme parhaan tuloksen elämässämme.

Kun tämän teette, te menestytte.

 

Tässä pyhäpäivän ensimmäinen lukukappale 

5. Moos. 10: 12-13

Kuulkaa, israelilaiset! Herra, teidän Jumalanne, ei vaadi teiltä muuta kuin sen, että pelkäätte häntä, että aina vaellatte hänen teitään, että rakastatte häntä ja palvelette häntä koko sydämestänne ja koko sielustanne ja että tarkoin noudatatte hänen käskyjään ja säädöksiään, jotka minä teille annan. Kun tämän teette, te menestytte.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Tarja

    1) Tuossa viittaamassasi osoitteessa on maininta Abgarin päivän viettämisestä, päivästä jolloin muistellaan Jeesuksen aikaista Abgaria ja hänen kääntymystään Jeesuksen opetuslapseksi:

    YOOMAA D AAVGAARR – – – – the day of King Abgar Okoomaa (the black one). December 20 is the day we commemorate our first Chirstian King, King Aavgaar Okhooma V (son of Mano). He was an Ashuree king of Edessa (a city/state in modern day northern Syria) around 32 A.D.. He had a mortal sickness (leprosy) and had told Eeshoo (Jesus) in a letter that he had heard a great deal of him and his miracles. He said he believes in him , ”you must be God or the son of God and I ask you to come and cure my sickness”. Jesus wrote back and said that his time was occupied but he would send his two apostles (desciples), Didymas Mar Toomaa (Thomas) and Mar Addai (Thaddaeus). After he was cured, he ordered his entire kingdom to convert to Christianity. We celebrate this day to honor the first Christian Assyrian king, Melka Aavgaarr. Thus, the Assyrians became one of the first Chirstians during the life of Eeshoo Msheekhaa (Jesus Christ). (300 years before Constantinople / Rome). We still, after 2000 years, liturigically honor him in church.

    2) Heprean sana JHWH , Jahve, on ollut niin pyhä että sitä ei ole käytetty Raamattua luettaessa, vaan sen sijaan on luettu joko heprealainen sana adonaj joka sanana merkitsee herraa, ja Raamatussa tarkoittaa erisnimeä HERRAA, tai kuten minulla on tapana aramealainen sana šə-māh , joka merkitsee nimi ja tarkoittaa erisnimenä PYHÄÄ NIMEÄ.

  2. Matias

    Kirjeenvaihto Jeesuksen ja Abgarin välillä on todettu 300-luvulla tehdyksi väärennökseksi, se ei siis ole totta.

    ” Nykyisen käsityksen mukaan Abgarin ja Jeesuksen kirjeet ovat luultavasti 300-luvun alussa tehty väärennös.[2] Väärennöksen todennäköisenä tarkoituksena oli osoittaa, että kristinusko olisi levinnyt Edessaan jo apostolisena aikana, mikä nykykäsityksen mukaan ei voi olla lainkaan mahdollista.

    Muun muassa koko Raamattua huijaukseksi väittänyt tutkija Joseph Wheless oli sitä mieltä, että Eusebios oli itse väärennöksen takana. Toinen mahdollisuus on, että Eusebios sai kirjeiden kopiot joltain toiselta ja luuli niitä aidoiksi. Eusebioksen julkaisemien kirjeiden innoittamina jotkut muut tekivät myöhemmin lisää väärennettyjä kuningas Abgarin kirjeitä, joissa tämä mainosti Jeesuksen parantajankykyjä muille Lähi-idän hallitsijoille.[3] Abgarin ja Jeesuksen kirjeiden todenperäisyyttä alettiin epäillä jo 400-luvulla.[2] Siitä huolimatta ne olivat hyvin suosittuja keskiajalla ja Jeesuksen kirjeen kopioista tehtiin onnea tuottavia amuletteja ja talismaaneja. Vielä 1700-luvullakin monet eurooppalaiset uskoivat niiden aitouteen. ”

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Abgar_V

    • Tarja

      Apostoli Tuomas meni lähetystyöhön tuolloisen Parttian alueella aina nykyisen Intian alueelle saakka. Vuonna 58 jKr. hän saapui nykyisen Keralan alueelle. Tuolla asuneitten juutalaisten keskuudesta hän sai nopeasti tukea ja evankeliumi meni hyvin eteenpäin.

      Nykyisin Intian kaksi osavaltiota on kristittyjä ja ne katsovat kirkkonsa saaneen alkunsa tuosta apostoli Tuomaan käynnistä.

      Myöhemmin Tuomaan arkku tuotiin Edessaan

      Luotan enemmän ikivanhojen kirkkkojen perinteen keskellä elämisen todistukseen, jossa menneisyys elää sekä arkisen elämän jokaisessa käänteessä että nykyajan liturgiankin keskellä, sen sisällä, ikään kuin nykyisin läsnä olevana,

      kuin Joseph Whelessin omiin tuumailuihinsa perustuvia kirjoituksia.

      Tällähän on vastoin historiallista todistusaineistoa omia funtsailujaan siitä että koko Raamatu on paikkansa pitämätöntä. Joseph Wheless ei ole ymmärtänyt muinaisen Orientin perinteen painoarvoa, vaan hän sekottaa vanhan perinteen säilyttämän luotettavan aineiston nykyisiin länsimaisiin itse sepitettyihin tarinointeihin.

  3. Matias Roto lausahdat minulee seuraavasti:

    ””Ari

    Kovin mittavan opillisen rakennelman panet yhden väärin tulkitsemasi raamatunkohdan varaan ja kaiken lisäksi käytät sanaa uudestisyntymä kasteesta irrallaan, mikä ei ole raamatullista, vaan sotii Raamatun opetusta vastaan. Raamatussahan uudestisyntymän kerrotaan olevan Jumalan meille kasteen kautta antama lahja.””(Matias Roto)

    Entäpä kun muutetaankin nimi Ari Matiaskseksi, siis sinä panet kaiken opillisen rakennelmasi täysin sen varaan että ensinnäkin itse et missään nimessä voi olla väärässä, sinun ei tarvitse nöyrtyä ja tehdä parannusta, et ole ollut pimeydessä siis et tarvitse tulla valkeuteen, olet jo saanut kaiken kasteessa etkä näin enää sen jälkeen tarvitse parantajaa olet siis terve.

    Toiseksi kaikki oppisi rakennelma perustuu Lutherin teksteihin ja niiden tulkintoihin, et näe mitä ns uskonpuhdistus sai aikaan, sotaa väkivaltaa kastettujen erottamista toisistaan jne….

    • Ari

      1) Lutherin ajan sotien aikaiset aatevirtaukset

      Kun alkoi ilmetä että talonpojat aikovat nousta kapinaan, niin Luther yritti vedota esivaltaan, että nämä yrittäisivät parantaa talonpoikien asemaa että kapina vältettäisiin. Valitettavasti tämä vetoaminen ei auttanut, vaan kapina pääsi ryöstäytymäån käsistä.

      Uudestikastajien opin kehittäjä Hubmeier puolestaan pyrki tuon kapinan johtajaksi, mutta hän ei kuitenkaan tuossa pyrkimyksessään onnistunut, vaan toiset pääsivät kapinaa vetämään.

      Joten toisin kuin esität, niin tuon aikaisen 100 000 – 200 000 ihmisen kuolemaan johtaneeseen kapinaan suhtautumisessa oli suuri ero sinun oppi-isäsi ja minun oppi-isäni välillä.

      Kun sitten kapinallisten hävitys uhkasi tuhota koko Saksan niin silloin Luther päätyi siihen, että vain voimakas voimakeinojen käyttö voi lopettaa tuon väkivaltaisen maan hävityksen. Niinpä hän vetosi esivaltaa käyttämään voimaa, jotta saataisiin päättymään tuo ”ryöstäminen, raiskaaminen ja tappaminen”, kuten muuan tuon aikainen teksti kertoo.

      Kummallakin tekstillä Luther pyrki taistelemaan väkivaltaa vastaan: Ennen kapinaa siihen, että väkivaltaa voitiin välttää ja kapinan jo puhjettua se voitaisiin rajoittaa mahdollisimman nopeasti, jotta vahingot olisivat mahdollisimman pienet.

      Kun sitten esivalta sai kapinan kuriin, niin silloin muutamat hankkeessa mukana olleet kuvittelivat selviytyvänsä tilanteesta syyttämällä etteivät he hyväksy minkäänlaista väkivaltaa. He siis yrittivät moralisoida esivallan vallankäyttöä vastaan ottamatta huomioo, mistä syystä tuota kovaa otetta käytettiin, jotta saataisiin väkivalta loppumaan.

      Tämä äänen muuttuminen kellossa ei kuitenkaan vakuuttanut toisia, vaan Keisari määräsi etsintäkuulutuksen. Hubmeier saatiin kiinni ja tuomittiin kuolemaan 10.2.1528. Kapinan uusiutumisen pelko säilyi noin vuosisadan loppuun asti, mistä syystä kuka tahansa, jonka tiedettiin seuraavan Hubmeierin oppeja, saattoi päästä hengestään.

      2. Opin kehityksen historiasta

      Seuraan Lutherin opetusta, koska hän perustaa oppinsa vanhan kirkon koko yhteisen eli katolisen kirkon keskeisimpään perintöön, jossa Raamattu on kaiken Jumalan ilmoituksen perustava lähtökohta. Näin hänen oppinsa perintö on keskeytymätön Jumalan ilmoituksen ketju jo Uskon Isästä Abrahamista lähtien.

      Sen sijaan sinun esikuvanasi oleva uudestikastajien oppi on keksitty ensimmäisen kerran maailmanhistoriassa vasta 1520-luvulla, kun Hubmeier yritti puolustella, miksi uudestikastajat olivat toimineet niin kuin olivat tehneet. Näin siis selittelyt tulivat vasta sen jälkeen kun teot olivat jo tapahtuneet.

      Kapinan sotavaihe kesti 1524-25. Mutta jo 1523 muutamat ajattelivat protestoida esivaltaa vastaan asialla, joka oli näyttävä mutta heidän mielestään vaaraton: He jättivät lapsensa kastamatta.

      Luther yritti varoittaa heitä lasten ikuisuusasian laiminlyönnistä. Vain vaivoin Luther selvisi heidän kynsistään, kun he aikoivat lynkata Lutherin.

      Tammikuussa 1525 Zürichin kaupunki sääti ankarat säädökset niille, jotka kieltäytyivät kastamasta lapsia. Silloin kolme miestä päätti protestoida tätä päätöstä vastaan kastamalla toinen toisensa uudelleen vaikka jo lapsena olivat saaneet pyhän kasteen.

      Tuon jälkeen Hubmeier jatkoi tätä kastamalla seurakunnassaan pääsiäisenä 1525 noin 300 ihmistä uudelleen aikuisina käyttäen vesikannua kastemaljana.

      Sitten hän kirjoitti vuosina 1525-27 muutaman kirjan johon hän yritti keksiä puolusteluja menettelylleen.

      Entisenä Ingolstadtin yliopiston vararehtorina hän oli tottunut kirjoittamaan. Tuon viran hän oli menettänyt vuonna 1518 Augsburgin valtiopäivillä saamansa varoituksen vuoksi. Hän oli järjestänyt ankaran kansankiiihotuksen juutalaista väestöä kohtaan ja valtasi heidän synagogansa kirkokseen.

      Hän yritti vääntää perusteita lapsikastetta vastaan vääntämällä useamman raamatunkohdan tulkinnan näyttämään siltä, kuin se puhuisi heidän tekojensa olleen oikeita. Seuraajat kopioivat hänen kirjoituksiaan, mutta eivät uskaltaneet mainita kenen keksimiä nämä olivat, koska syyte vallankumouksellisuudesta olisi heti napsahtanut päälle. Niinpä noin puolen vuosisadan jälkeen moni myöhemmin voitettu tämän uuden opin seuraaja ei enää edes tiennyt kenen keksimiä ne alkuaan olivat.

      Nykyisinkin valtaosa baptistisen kastekäytännön seuraajista esittää samoja ajatuskuvioita kuin, mitä Hubmeier oli aikoinaan kirjoissansa esittänyt.

      3. Yhteenvetoa

      Syytöksesi väkivallasta kaatuu sinun omaan niskaasi, kun opillisesti seuraat entisen juutalaisvainoojan ja talonpoikien kapinan johtoon pyrkineen keksimää käytäntöä ja opetuksia, sillä jäljet, 100 000 – 200 000 kuollut, pelottava, vestigia terrent, kuten latinaksi sanotaan.

      Ja opillisesti en suinkaan tee niin kuin Hubmeier, joka itse keksi kirjoittamansa opit, vaan teen niin kuin Luther joka aikansa erilaisten oppien tuulissa vetosi kirkon vanhimpaan perinteeseen ja aivan erityisesti sen ytimeen eli Raamatun sanaan.

    • Matias Roto taasen annat väärän toditeen minusta, siis minä seuraan ”opillisesti” vain Pyhän Hengen kirkastamaa Jeesusta eli Hänen sanaansa.

    • Ari

      Sanot seuraavasi Pyhän Hengen opetusta. En lähde kiistelemään tästä, koska vain Jumala tuntee sydämet.

      Sen sijaan ihmettelen miten selität sen, että samaan aikaan kun Raamatun todistuksen muukaan Jumalan sana on Pyhän Hengen puhetta, niin samaan aikaan tuot esille sellaisia opetuksia jotka selkeästi sotivat Raamatun sanaa vastaan ja kaiken lisäksi nämä poikkeamat ovat samanlaisia tulkintavirheitä, mitkä syntyivät Hubmeierin tuotannon tuloksena ja yhä edelleenkin seuraavat hänen kirjoittamiensa teosten virhetulkintoja.

      Miten selität nuo puheenvuoroissasi esiin tulevat tulkintavirheet. Tiedämehän kumpikin, että Pyhä Henki on Totuuden Henki, joten hän ei voi antaa itselleen ristiriitaista opetusta.

    • Ari

      Oletko koskaan kuullut puhuttavan sellaisesta, että määrättyjen lukuvirheiden esiintymisen perusteella voidaan joissakin tapauksissa jäljittää joidenkin ilmiöiden syntymiseen vaikuttaneitten ideoiden sukupuu. Edellisen vaikuttajan virheet kopioituvat seuraavan vaikuttajan tuotantoon jne. ja eri aikoina syntyneitten virheitten pohjalta sitten saadaan perinteen eri haarojen asema hyvinkin tarkoin täsmenetyksi.

      Erityisesti tämä menetelmä on osoittautunut hedelmälliseksi vanhojen käsikirjoitusten historiallisen aseman määrittelyissä. On saatu pienemmillekin ikivanhoille käsikirjoitusten palasille määritletyä niiden historiallinen asema tuhansien palasten joukossa.

  4. Matias

    Intiassa on ollut myös juutalaisyhteisö, ja he ovat saaneet muuttaa Israeliin.

    ”Bene Israel (suom. ”Israelin lapset”[1]) on intianjuutalainen etninen ryhmä, johon kuuluu nykyisin noin 60 000–70 000 henkeä. Heistä Intiassa asuu enää alle 5 000, ja vuoden 1948 jälkeen lähinnä Israeliin muuttaneita ja heidän jälkeläisiään on yli 60 000.

    Bene Israelin yhteisön perustivat Israelista 100-luvulla eaa. tai mahdollisesti 700-luvulla eaa. paennut ryhmä (perimätiedon mukaan seitsemän perhettä) juutalaisia, jotka rantautuivat Bombayn (nyk. Mumbain) eteläpuolelle Konkanin rannikolle. He asettuivat asumaan seudulle, vaihtoivat kielensä paikalliseen marathiin ja ottivat hindunimet, mutta säilyttivät juutalaisen uskontonsa ja tavat.

    Bene israelilaisten geneettinen yhteys Lähi-Idän juutalaisiin varmistui vuonna 2002 DNA-testeissä. ”

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Bene_Israel

    Tuomaasta en tiedä, mutta tämä ainakin on totta.

    Toki Intiaan on joku mennyt, koska siellä on myös kirkkoja, olen nähnyt paikanpäällä ja käynyt sisälläkin.

    Gnostilaisissa kirjoituksissa on ’Tuomaan tekojen hemihymni,’ vähän mystinen runoelma, joka antaa ymmärtää, että Tuomas oli hyvin rikkaasta perheestä.

    Käännös ja selitykset Tapani Harviainen kertoo:
    ” Tuomaan helmihymni näyttää syntyneen 200-luvun alussa iranilais-parthialaisessa miljöössä. Vaikka manikealaiset eivät olleet Helmihymnin luojia, he näyttävät olleen sen innokkaimpia käyttäjiä. Ainakin eräs syy on tekstin näennäinen samankaltaisuus Manin elämänvaiheiden kanssa.

    Juudas Tuomas tunnetaan myös Eusebioksen Kirkkohistoriassa parthialaisten ja Intian apostolina. ”

    Eusebios on elänyt 275-339, joten siitä voi jotain päätellä hänen tarinoistaan.

  5. Matias

    Intian alueet ovat olleet monien Euroopan maiden siirtomaa-aluetta.

    Goan alue on ollut portugalilaisten. Roomalaiskatolinen Basilica Bom Jesus, jossa kävin oli Goalla, se oli rakennettu juuri portugalilais ajalla, ja sitä pidettiin vanhmpiin kuuluvana. Oli myös kauniita huviloita tuolta ajalta, osa oli tyhjillään, mutta niitä ei ollut hävitetty.

    Basilikassa oli säilöttynä jonkun miehen ruumis, en muista nimeä, mutta ilmeisesti joku pyhimys. Ei tehnyt minuun mitään vaikutusta. Muuten Basilica oli hieno, ainakin sisältä, marmorilattioineen. Ulkopuolelta ei niinkään, se oli muuttunut mustaksi, ja näytti synkältä.

    Eurooppalaisilla on ollut Intiassa suuria puuvillaplantaaseja, sokeri ja tupakkaplantaaseja. Työväeksi on sinne on kuljetettu orjia Afrikasta. Kuljetukset ovat ylittäneet kaiken sen, mitä pidetään inhimillisenä, Laivat sullottiin täyteen, heitä oli päällekkäin ja limittäin, ulostustensa seassa ja monet kuolivat matkalla. Rangaistukset työmaalla hirvittävät, julmat ja kauheat.
    Palkkaa ei tietenkään maksettu, mutta Euroopan talous eli kukoistuskautta.

    Asiaa puolusteltiin sillä, että afrot tuotiin mustasta Afrikasta kristillisen sivistyksen piiriin.
    Tanskalaiset ovatkin tunnustaneet tämän hirvityksen, aiheesta tuli dokumentti jokin aika sitten.

    Saint Thomasista ja muista voi lukea täältä.
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Tanskan_L%C3%A4nsi-Intia

    Kannatta lukea. Ei ole mitenkään ylevää ja kaunista nimen muistoa, mutta avartuuhan siitä tieto maailmasta.

    • Tarja

      Kiitos matkakuvauksestasi.

      Nuo afrikkalaisten kuljetukset orjiksi eri puolille maailmaa ovat todella synkkää historiaa. Koska olen työskennellyt Afrikassa niin noiden kuvausten historiaan olen törmännyt useamman kerran. Todella surullista, että tuollaista on tapahtunut useamman vuosisadan aikana.

      Orjuuden poistaminen oli pitkä prosessi ja se vaati paljon työtä. Sotiakin käytiin, mm USA:n sisällissota. Myös mustien aseman parantaminen orjuuden muodollisen poistamisen jälkeen on vaatinut paljon työtä, uhrejakin on vaatinut mm Martin Luther Kingin kuolema tai pitkään jatkunut rotusorto Etelä-Afrikassa jne.

      1950 -luvulla arabimaissa oli noin 55 miljoonaa orjaa.

      Tällä hetkellä koko maailmassa on noin 60 miljoonaa orjaa kaikki maat mukaan lukien.

  6. Tuomaan Helmihymnissä vanhemmat, jotka käsitän kuninkaallisiksi, lähettävät poikansa noutamaan Egyptistä Helmeä. Mitä Helmi tarkoittaa, se ei ole minulle vielä avautunut. En ole asiaan kyllä syvällisemmin paneutunutkaan.

    …………………………….
    Kun sanoin, ” jokuhan sinne on mennyt ( siis Intiaan) koska siellä on kirkkojakin, ” oletin, että tiedät nuo siirtomaa ajat.

    • Tarja

      Valitettavasti minulla ei ole tuon Tuomaan tekojen Helmihymni esittelyä ja käännöksen sisältävää teosta

      Dunderberg, Ismo; Marjanen, Antti: Nag Hammadin kätketty viisaus – gnostilaisia ja muita varhaiskristillisiä tekstejä, 2. täydennetty painos.
      Johdanto käännös ja selitykset Tapani Harviainen. WSOY, Helsinki 2005. ISBN 951-0-30859-5.

      Tämän kirjan tekijät kuuluvat alansa huippuun. Kaikki nuo kolme tutkijaa ovat kuuluneet Helsingin yliopiston helmiin, Dunderberg ja Marjanen teologiseen ja Harviainen historiallis-kielitieteelliseen tiedekuntaan.

      Englanniksi teoksen esittelyä ja kaksi käännöstä on luettavissa osoitteesta

      http://www.gnosis.org/library/hymnpearl.htm

    • Tarja

      Sekä Kiinan että Intian kristittyjen määrästä on vaihtelevia lukuja eri lähteissä. Osaksi ne selittyvät näiden saamista lähdetiedoista osaksi niiden menetelmistä miten uskonnot luokitellaan.

      Tässä on vain yksi noista tuloksista. World Population Reviewin mukaan

      Kiinassa on kymmenenneksi eniten kristittyjä, 48 220 000, eli siis vajaat viisikymmentä miljoonaa henkeä.

      Intiassa 22. eniten kristittyjä, 30 miljoonaa, kaikkien maiden joukossa.

      https://worldpopulationreview.com/country-rankings/most-christian-countries#dataTable

    • Tarja

      Jumala puhuu tämän omalle kansalleen.

      5.Mooseksen kirja:

      7:6 Sillä sinä olet Herralle, Jumalallesi, pyhitetty kansa; Herra, sinun Jumalasi, on valinnut sinut omaisuuskansakseen ennen kaikkia muita kansoja, mitä maan päällä on.

      7:7 Ei Herra sentähden ole mielistynyt teihin ja valinnut teitä, että olisitte lukuisammat kaikkia muita kansoja, sillä tehän olette kaikkia muita kansoja vähälukuisemmat,

      Tuossa tilanteessa Jumalan kansa oli sama kuin Mooseksen johtama pyhä kansa.
      Ju
      Jeesuksessa Kristuksessa Jumalan kansaan liitettiin myös muut kansat, niin että jokainen Jeesukseen uskova pääsee kaikista Jumalan kansan siunauksista osallisiksi ilman että heidän tämän takia pitää luopua omista kansallisista kulttuuripiirteistään. Näin usko Jeesukseen kutsuu kaikkia kansoja yhteyteen ja veljeyteen toinen toisensa kanssa. Kaikenlainen vihollisuus ja toinen toisensa halveksiminen on evankeliumin olemusta vastaan, koska Kristuksen pelastustyö kutsuu osallisuuteeensa jokaista kansaa ja jokaista ihmistä.

    • Ari

      Papin työssäni olen kohdannut lukusia elämässään suuriin vaikeuksiin joutuneita ihmisiä. Periaatteiseeni kuuluu, etten puhu näistä mitään noiden keskustelujen ulkopuolelle. Luottamus on mitä tärkein noiden asioiden suhteen.

      Näin ollen en puhuisi sinunkaan tapauksestasi, jos olisi tullut minun luokseni ongelmistani puhumaan.

      Ongelmien syntyessä ei lähdetä latelemaan suurta joukkoa tee tätä, tee tuota -luetteloa. Sellainen vain olisi taakan laskemista sellaisen selkään, jolla jo ennestään on liiaksi asti elämän taakkoja kannettavanaan.

      Joten kysymyksesi on sen tason kysymys että jätän sen vastaamatta.

    • Matias Roto minäpä selitän mitä ja miten Jumala vastasi, näytti erään kirjan kautta etten ollut ikinä kuullut Häntä eli elämäni olin elänyt pimeydessä ja valheessa, siis eron syy ei ollutkaan muissa vaan minussa itsessäni ja siinä kuinka MINÄ itse olin elänyt.

      Mitä on se toivo jonka Jumala antaa? Usko Toivo ja Rakkaus, mitä on näistä Toivo?

    • Ari

      Jatkuvasti Jumala kutsuu ihmisiä parannukseen milloin yhdellä milloin toisella tavalla.

      Jos sait elämääsi avun, niin osoita kiitollisuus tuosta niin, että myös toiset voisivat saada ilon ja rauhan sydämeensä.

      Ensimmäinen vaihe tätä kiitollisuuden osoitusta voisi olla se että lopetat toisten ihmisten näykkimisen. Ei suinkaan ole mitään järkeä siinä, että sinä jatkuvasti käyt kinaamaan toisten uskossaan lujien ja toivossaan vahvojen uskonelämää vastaan ainaisella kinaamisella, joka ei suinkaan auta ketään vaan ainoastaan saa aikaan hyödytöntä ja repivää väittelyä asioista, joissa käsityksesi perustuvat väärinkäsityksiin ja muutamilta väärin opettavilta saatuihin vaikutteisiin.

      Muista mitä Sananlaskut sanovat sellaisesta, jotka vastoin parempaa tietoa luulevat olevansa oikeassa.

      Sananlaskut:

      18:17 Käräjissä on kukin ensiksi oikeassa, mutta sitten tulee hänen riitapuolensa ja ottaa hänestä selvän.

  7. Matias Roto olet ainakin ottanut ns ”opettajan” roolin eli yrität opettaa uskossa elämää, jopa minuakin viettelet omille teillesi, siis et huomaa mitä yritän sanoa kysymyksilläni, siis nyt otsikkona on:

    ””Oikea elämä Jumalan johdossa””

    Mitä tuo pitää sisällään, minulleensinnäkin Jeesukse äänen KUULEMISTA, kuinka muuten voisi olla Jumalan johdatuksessa ellei kuule Jeesuksen ääntä?

    Mitä tuo Jeesuksen äänen kuuleminen sitten tuo tullessaan, ei lähde seuraamaan eksytyksiä eli elää valkeudessa.

    Nyt kysynkin kuuletko Jeesuksen äänen ja jos vastaat kyllä niin milloin ja miten olet sen alkanut kuulla?

    • Ari

      1) Kutsumukseni sanan palvelijana sisältää myös väärin opettavien opastamisen oikealle tielle. Kun selvästi opetat Raamatun vastaisia tulkintoja Raamatun sanoista, niin silloin minun on oikaistava, jottei harhaiset käsitykset pääse leviämään.

      2) Mielestäni ymmärrän mitä, yrität sanoa, mutta opetuksessasi toistuuaikaisemmin kirkon historiassa harhaopeiksi todettuja näkökulmia.

      Ymmärrän paitsi mitä sanot, myös mistä nuo virheelliset tulkintasi ovat peräisin.

      3) Hyvän elämäntavan ohjeeksi soveltuvat kymmenen käskyä sekä niiden tulkinta-avaimeksi rakkauden kaksoiskäsky: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.

      4) Raamattuon Jumalan sana. Se on Jumalan puhetta meille.

      Omien mielikuvien tulkinta Jumalan puheena voi viedä epävarmoihin tulkintoihin. Se on kuin pitäisi kynttilää kädessään ja alkaisi seuraamaan sitä sanoen, että seuraan valoa.

      Toki on monia arkisia asioita, joissa on käytettävä tervettä järkeä ja uskallettava itse ottaa asiat ratkaistavakseen ja toimia parhaan ymmärryksensä mukaan. Joskus jopa ”kuunnella” omaa mieltään voidakseen löytää sellaisia toimintamalleja, joissa tuntee olonsa vakuuttuneeksi, että näin pitää toimia kulloisessakin elämäntilanteessa. Terve järkikin on Jumalan lahja ja sitä on aihetta käyttää elämän eri tilanteisssa.

    • Matias Roto kuinka selität juutalaisten ja erityisesti fariseusten ja kirjanoppineiden sokeuden ja kuurouden eli miksi he eivät ottaneet Jeesuksen sanoja vastaan?

      Puhut kokoajan kansan kääntymisestä, mutta miksi koko juutalainen kansa ei kääntynyt vaan todella pieni joukko, siis et hahmota näinkään yksinkertaista asiaa eli ettei evankeliumi ole joukko oppia vaan jokaisen ihmisen itse on tehtävä parannus kun Jumala kutsuu.

    • Ari

      1) Puhun kokonaisten kansojen kääntymyksestä siksi että Raamattu puhuu siitä.

      ”Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”

      Kirkko on Jumalan kansa. Yksittäinen ihminen on Jumalan oma vain osana Jumalan kansaa. Siksi kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta.

      Jumalan kansasta erillään oleva ihminen on kuin laumasta pois poikennut lammas Jeesuksen vertauksessa.

      Kirkko on Kristus viinipuu, Vanhassa testamentissa viinipuu on koko kansan kuva ja tähän koko kansaa kuvaavaan vertaukseen Jeesus toi mukaan sen että hän itse on tuo puu, eli siis tässä on sama ajatus, kuin puhuttaessa kirkosta Jeesuksen ruumiina. Jeesus -viinipuussa on oltava elävässsä yhteydessä puuhun voidakseen elää. Irrallisten oksien kasa ei elä. Kuvitelma seurakunnasta muka erillään olevien yksittäisten uskovien tilapäinen kokoontumispaikka, eräänlainen kerhotoimintamuoto, missä seurakunta muka olisi vain uskovien yhteeenlaskettu summa, pitää puista irti hakattujen oksien muodostama rankakasa, joka ei elä.

      Kokonaisten kansojen voittaminen on koko maailman evankelioinnin tavoite.

      2) Kristityt olivat aivan alussa vain juutalaisia, sitten vähitellen mukaan tuli myös muiden kansojen jäseniä. Jeesuksen tuoma pelastus on koko maailman pelastus. Siksi evankeliumi on vietävä kaikkeen maailmaan.

      Juutalaisten kääntymättömyyttä käsittelee Paavali Roomalaiskirjeen luvuissa 10 – 12. Hän toteaa että kerran Jumalan määräämänä aikana Jumalan omaisuuskansa kokonaisuudessaan tulee kääntymään Jeesuksen puoleen.

  8. Matias Roto mitä on siis todellinen hengellinen sokeus ja kuurous?

    Mikä on esimerkki sokeudesta, se ettei pysty selkeästi sanomaan miksi pahuus hallitsee ensinnäkin ihmisessä ja toiseksi maailmassa?

    Evankeliumissa on vastaus tähän ja sen ymmärtää vain ihminen jolle Jumala sen ilmoittaa, muilta Jumala sen salaa eivätkä siis tämän maailman viisaat ja ymmärtäväiset sitä voi käsittää.

    • Ari

      1) Pahuus hallitsee koko maailmassa ja jokaisessa ihmisessä perisynnin takia. Paavali toteaa koko ihmiskunnasta, että kaikki ovat langenneet Aadamissa ja että kaikki myös vanhurskautetaan Kristuksessa.

      2) Hengellisen sokeuden ja kuurouden lähtökohta on se että ei oteta Jumalan sanaa todesta vaan nostetaan omat mietteet ja kuvitelmat Jumalan sanaa vastaan.

      Psalmi 119:105

      Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.

      3) Kun Raamatussa puhutaan Jumalan sanan vastaisesta viisaudesta, niin silloin ei tarkoiteta viisautta yleisenä ilmiönä, vaan sellaisiin oppeihin takertumisena, joissa opin sisältö on jokin muu kuin kristinuskon sanoma.

      Sen sijaan kirkon uskoon sitautunut viisaus on Pyhän Hengen lahjaa.

      Koska jatkuvasti sekotat sen mitä Raamattu sanoo viisaudesta niin panen tähän muutaman jakeen Uudesta testamentista, jotta ymmärrät viisauden etsimisen olevan kristitylle hyve eikä pahe. Viisaus on Jumalan antama lahja, jota on alati käytettävä.

      Matteuksen evankeliumi:

      12:42 Etelän kuningatar on heräjävä tuomiolle tämän sukupolven kanssa ja tuleva sille tuomioksi; sillä hän tuli maan ääristä kuulemaan Salomon viisautta, ja katso, tässä on enempi kuin Salomo.

      13:54 Ja hän tuli kotikaupunkiinsa ja opetti heitä heidän synagoogassaan, niin että he hämmästyivät ja sanoivat: ”Mistä hänellä on tämä viisaus ja nämä voimalliset teot?

      Markuksen evankeliumi:

      6:2 Ja kun tuli sapatti, rupesi hän opettamaan synagoogassa; ja häntä kuullessaan monet hämmästyivät ja sanoivat: ”Mistä tällä on kaikki tämä, ja mikä on se viisaus, joka on hänelle annettu? Ja mitä senkaltaiset voimalliset teot, jotka tapahtuvat hänen kättensä kautta?

      Luukkaan evankeliumi:

      2:40 Ja lapsi kasvoi ja vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo oli hänen päällänsä.

      2:52 Ja Jeesus varttui viisaudessa ja iässä ja armossa Jumalan ja ihmisten edessä.

      11:31 Etelän kuningatar on heräjävä tuomiolle yhdessä tämän sukupolven miesten kanssa ja tuleva heille tuomioksi; sillä hän tuli maan ääristä kuulemaan Salomon viisautta, ja katso, tässä on enempi kuin Salomo.

      11:49 Sentähden Jumalan viisaus sanookin: ’Minä lähetän heille profeettoja ja apostoleja, ja muutamat niistä he tappavat ja toisia vainoavat,

      21:15 Sillä minä annan teille suun ja viisauden, jota vastaan eivät ketkään teidän vastustajanne kykene asettumaan tai väittämään.

      Apostolien teot:

      6:3 Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen.

      6:10 mutta he eivät kyenneet pitämään puoliaan sitä viisautta ja henkeä vastaan, jolla hän puhui.

      7:10 ja pelasti hänet kaikista hänen ahdistuksistansa. Ja hän antoi hänelle armon ja viisauden faraon, Egyptin kuninkaan, edessä; ja tämä pani hänet Egyptin ja kaiken huoneensa haltijaksi.

      7:22 Ja Mooses kasvatettiin kaikkeen egyptiläisten viisauteen, ja hän oli voimallinen sanoissa ja teoissa.

      Roomalaiskirje:

      11:33 Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!

      1.Korinttolaiskirje:

      1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

      1:30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,

      12:8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;

      Efesolaiskirje:

      1:8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,

      1:17 anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan

      3:10 että Jumalan moninainen viisaus seurakunnan kautta nyt tulisi taivaallisten hallitusten ja valtojen tietoon

      Kolossalaiskirje:

      1:9 Sentähden emme mekään, siitä päivästä alkaen, jona sen kuulimme, ole lakanneet teidän edestänne rukoilemasta ja anomasta, että tulisitte täyteen hänen tahtonsa tuntemista kaikessa hengellisessä viisaudessa ja ymmärtämisessä, >> Jakeen lisätiedot

      1:28 Ja häntä me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen täydellisenä Kristuksessa.

      2:3 jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.

      3:16 Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.

      Jaakobin kirje:

      1:5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.

      Ilmestyskirja:

      5:12 ja he sanoivat suurella äänellä: ”Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen.”

      7:12 sanoen: ”Amen! Ylistys ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja kunnia ja voima ja väkevyys meidän Jumalallemme aina ja iankaikkisesti, amen!”

    • Ari

      Edellä olevasta sinun pitäisi ottaa opiksesi, ettei pidä suosia tyhmyyttä vaan pitää kaikin tavoin etsiä viisautta.

      Ei siis pidä antaa sijaa myöskään hengelliseselle itsensä pettämiselle, niin että kateudesta nousevalle oppineitten halveksunnalle keksitään muka hengellisiä verukkeita.

      Sananlaskujen kirja kehottaa ihmisiä luopumaan tyhmyydestään ja etsimään viisautta.

      Sananlaskut:

      1:22 Kuinka kauan te, yksinkertaiset, rakastatte yksinkertaisuutta, kuinka kauan pilkkaajilla on halu pilkkaan ja tyhmät vihaavat tietoa?

      1:32 Sillä yksinkertaiset tappaa heidän oma luopumuksensa, ja tyhmät tuhoaa heidän oma suruttomuutensa.

      3:35 Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä.

      8:5 Tulkaa, yksinkertaiset, mieleviksi; tulkaa järkeviksi, te tyhmät.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25