Nimimerkillä kommentointi ei ole sallittua

Nimimerkillä kommentoiminen ei ole missään tilanteessa sallittua  Kotimaa24:ssa. Tämä sääntö on voimassa edelleen. Julkaisualustan uudistuksen yhteydessä joiltakin katosi tämä ymmärrys. Mikäli huomaatte nimimerkillä kommentoivia, ilmoittakaa sähköpostilla ylläpidolle (kotimaa24@kotimaa.fi), minkä uutisen/ blogin alla tätä on tapahtunut ja millä nimimerkillä. Ylläpito poistaa nimimerkillä kirjoittavilta ihmisiltä oikeuden kirjautua sivustolle.

Uuden vuoden kunniaksi ylläpito vetoaa sivuton kaikkiin käyttäjiin: käyttäydytään ihmisiksi! Henkilöihin kohdistuvat ilkeydet, vihjailut, herjat ja muu mauton materiaali ei edelleenkään kuulu näille sivuille. Kahdenväliset chat-keskustelutkin olisi parempi käydä yksityisesti.

Valoisaa vuotta 2014 kaikille! Toinen toisemme kunnioittamisessa kilpailkaamme keskenämme.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Keskustelu sai tässä ketjussa aika erikoisia piirteitä.

    Ylläpidon näkökulmasta olennaista on, että jokainen esiintyy sivuston keskusteluissa omana itsenään. Peruslähtökohta on, että esiinnytään omalla etu- ja sukunimellä. Mikäli henkilö kokee tarpeelliseksi käyttää etunimen tilalla jotakin yleisesti tunnettua lempinimeä, hän voi sopia asiasta päätoimittajan kanssa, kuten Jusu Vihervaara on aikanaan toiminut.

    Kaikenlainen spekulaatio jonkun ihmisen ”todellisesta henkilöllisyydestä” on kielletty näillä sivuilla, koska siitä ei seuraa muuta kuin kaaosta. Jos mielessäsi herää epäilys, että ihminen ei esiinny K24:ssa omalla nimellään vaan nimi on ”keksitty”, täytyy sinun näissäkin epäilyksissäsi lähestyä suoraan K24:n toimitusta , vaikkapa sähköpostilla. Sen jälkeen on luotettava siihen, että K24:n henkilökunta selvittää asian.

    K24:n uutisten ja blogien alla keskitytään keskustelemaan kunkin uutisen/ blogin aihepiiristä.

    Asiattomalla chat-keskustelulla ei tietenkään viitata aiheessa pysyvään keskusteluun uutisen/ blogin alla. Kaksi ihmistä voi hyvin käydä kiinnostavaa, asiapohjaista keskustelua ilman, että se muuttuu muiden lukijoiden näkökulmasta kiusalliseksi. Ei-toivotulla chat-keskustelulla viitataan kahdenväliseen nokitteluun tai hyvin henkilökohtaisten asioiden viljelyyn, jossa ajaudutaan alkuperäisen aiheen ulkopuolelle. Sellaistakin aika ajoin näkyy.

    Minkään ohjeen tai säännön tavoitteena ei ole tappaa tai kahlita asiallista, monipuolista, asiapohjaista keskustelua.

    Ylläpito edelleen toivottaa kaikille tasapuolisesti mielenkiintoista, valoisaa kuluvaa vuotta!

    • Eli, neuvottelemalla ylläpidon/toimituksen kanssa voi saada poikkeusluvan esiintyä muulla kuin virallisella kokonimellään. Asia selvä.

    • Minulla on sen verran harvinainen sukunimi, että K24 lukijat erottavat sen. Ehkä siksi saan tasaisin väliajoin minulle tuntemattomilta lukijoilta ystävällisiä viestejä ja rohkaisuja kommentoinnistani. Se tuntuu hyvältä.

    • Kaikusalo onkin tosi kaunis nimi. Pidähän Salme lippu korkealla.

      Itse lähden sille totutulle tauolle huomenna alkaa työt ja koko loman olen käynyt täällä. Katkaisen taas nettiputken ilmoittamalla, että pystyn pitämään päätökseni, etten edes kurkkaa. 🙂

    • Aikanaan kun täällä aloitettiin jahti erään henkilön perään ei ylläpito toimitus taikka mikään muukaan taho asiaan puuttunut. Kaaos siitä tuli kuten heti asian kerroin, että tämä ei ole asiallista, että toinen toisiamme alamme epäillä. Ylläpito eikä toimitus ollut tuolloin ajan tasalla. Toivonpa todella, että nykyisin paremmin ovat. Se mikä minua tässä jatkuvassa ohjeistuksessa kummeksuttaa on, että mihin te olette sen teille kuuluvan valta/vastuu argumentin hukanneet. Se on teidän muiltakin osin kuin jonkin tietyn linjan pönkittämisen osalta.

  2. Olipas se hyvä, että nyt tämäkin asia on selvitetty. Nyt kaikki tietävät, miten etunimi ja sukunimi pitää kirjoittaa ja minkälaisiin toimenpiteisiin pitää ryhtyä, jos on vähänkään epävarma omasta nimestään.

    Sen sijaan minua hämmentää se pohjaton uteliaisuus muiden ihmisten henkilötietoihin ja elämään. Minusta tuntuu käsittämättömältä, että porukka googlettaa toisiaan ja selvittää henkilötietoja väestörekisteriä myöden.

    Olin aina kuvitellut, että tämä on yksi miljoonista internetissä olevista foorumeista, jossa aikuiset ihmiset keskustelevat keskenään omalla nimellään. Mutta ei mitään sen suurempaa.

    • Se, minkä asianomainen itse tai lähimmät tutut kokevat henkilön omaksi nimeksi, ei välttämättä ole asianomaisen ns. virallinen nimi. Käsittääkseni jälkimmäisestä on tämänkin saitin käyttöehdoissa kysymys, joskin, kuten ylläpidon kommentista näkee, siihenkin on mahdollista neuvotella joillakin edellytyksillä poikkeusratkaisu.

    • Kun minä keskusten jonkun kanssa täällä, minulle on aivan yksi ja sama, onko henkilön nimi Ville Virtanen, Jussi Järvinen vai Lauri Lahtinen. Minä olen kiinnostunut siitä, mitä toinen henkilö sanoo, en siitä mikä on hänen nimensä eikä nimellä ole mitään merkitystä sille, mitä ajattelen hänen sanomisistaan.

      Nimen merkitys on minulle se, että jokainen esiintyy täällä itsenään ja vastaa itse tekemisistään. Keskustelu saa silloin asiallisemman sävyn kuin että jokainen voisi pommittaa nimimerkin takaa mitä hyvänsä nälvimisiä. Nimi on siis oleellinen minulle itselleni sekä ylläpidolle, mutta sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä kenellekään toiselle kommentoijalle.

      Esimerkiksi minulle on aivan sama, onko sinun virallinen väestörekisterissä oleva nimesi Olli Lehto vaiko esimerkiksi Olavi Lehto. Minä en tee sillä tiedolla yhtään mitään.

    • En kyllä vieläkään ymmärrä, miksi pitää venkoilla noin selvässä asiassa. Säännöt ovat selvät, enkä ymmärrä niitä motiiveja, miksei niitä voitaisi noudattaa sellaisinaan. Minulle Jusu Vihervaara on edelleen nimimerkki, ei sen kummempi kuin esim. pavel, vaikka se muodollisesti näyttää oikealta nimeltä.

    • Rakas Olli,

      Kuten minä jo Sari Weckrothille vastasin, olen saanut kasteessa etunimet Anssi Johan. Vihervaara on puolestaan aviomieheni sukunimi. Ja minun passissani nimekseni mainitaan Jusu Vihervaara. Minun on kovin vaikea kuvitella, miten voisin käyttää täällä vielä virallisempaa nimeä.

      Mitä sinä vielä kaipaat? Sosiaaliturvatunnuksen ja kotiosoitteen?

    • Onko täällä jotain SUPO:n porukkaa vai sitä tavan teologian polvihousuporukkaa? Jaksetaan jankata ja kytätä. Suoraan sanottuna ilman Jusu Vihervaaraa tämä foorumi olisi tylsä. Ja melko tyhmäkin.

    • Tässä noin pari vuotta sitten kun kehtasin olla eri mieltä tämän seurakunnan konservatiivien kanssa ja ruveta puolustamaan homoseksuaaleja, sain seuraavanlaisen kohtelun:

      (1) Eräs itäsuomalainen yliopistomies rupesi soittelemaan valtionhallinnon virastoihin, selvittääkseni sieltä minua koskevia merkintöjä. Hän julkaisi tutkimuksensa blogissaan.

      (2) Eräs tamperelainen eläkkeellä oleva pappi alkoi selvittämään, ketkä ihmiset kuuluvat ystäväpiiriini. Hän kysyi ystävieni nimiä jopa minulta suoraan. Hänen omien sanojensa mukaan hänen tarkoituksenaan oli ottaa yhteyttä ystäviini ja selvittää heiltä, millainen ihminen minä olen.

      (3) Patmos säätiön dosentti Juha Ahvio julkaisi järjestön internet sivulla kirjoituksen, jossa minut mainittiin nimeltä sekä ohjeistettiin, millä tavalla kirjoituksiini pitää suhtautua. Artikkelia oli mahdollista kommentoida, mutta Patmos säätiö ei koskaan julkaissut kommenttia, jonka minä lähetin, koska kommenttini oli tuskin heidän agendansa mukainen.

      (4) Jokainen voi koittaa kirjoittaa googleen ”jusu” ja painaa välilyöntiä. Vihervaara on tällä hetkellä maailman 4. googletetuin Jusu ja olen ollut myös korkeammallakin sijoutuksella etsintäkuulutettujen ihmisten listalla.

      Jokaiselle siis tiedoksi, että jos sanot täällä vääriä mielipiteitä (kuten ilmeisesti myös Korhonen ja Roman-Lagerspetz ovat tehneet), salainen poliisi lähtee liikenteeseen. Ilmeisesti tarkoitus on saada vaiennettua itselle epämieluisat näkemykset keinolla millä hyvänsä ja henkilökohtaisten asioiden penkominen tuntuu monesta reiluimmalta vaihtoehdolta.

    • Sonja, käytät toistamiseen ilmaisua teologien polvihousuporukka. Keitä he ovat? Ilmaisu on halventava.

    • Salme Kaikusalo: ”Sonja, käytät toistamiseen ilmaisua teologien polvihousuporukka. Keitä he ovat? ”

      Olisikohan mahdollisesti teologeja jotka käyttävät kesähelteillä ”shortseja,” Eipä silti, sitähän tekevät monet muutkin, esim. vaikkapa geologi, agrologit, urologit, seminologit jne.

    • Kyse oli nimimerkkikirjoittajasta, jonka kaikki kommentit poistettiin. Nimimerkillä ei voi kommentoida K24:ssa.

    • Kaija Karvinen. ”Kuinkahan moni on kysellyt kissahoitoloista, että onko sieltä mahdollisesti karannut elukka?”

      Saakos nyt olla hieman utelias ja kysyä oletko sukua sille tunnetulle Karviselle? Tämähän on erityisen kiinnostunut esim. juuri syömisestä ja nukkumisesta. Tällä en siis tarkoita Stora Enson johtajaa Jouko Karvista.

      Mutta väliäkö tuolla. Kaikkihan me oikeastaan sukua olemme jos asioita aletaan tonkimaan tarpeeksi kaus taaksepäin ajassa, siis aina sinne Nooan ja Aadamin päiviin asti.

    • Ehdottomasti Maan korvessa ja kaikkine säkeineen eikä vaan niitä 3kpl vaan neljäskin mukaan.

      Mukaan myös se vanha kansanlaulu: Täällä Pohjantähden alla. EN tarkoita sitä Laaksosen laulua.

      ja mukaan Oi katsohan lintua oksalla puun.

    • Seppo Heinolan kommentti kertoo lähinnä vain hänen omista käsityksistään enkeistä – ei mitään minun enkeliuskostani.

      Sitä paitsi minun enkelikäsityksilläni ei ole virsikirjan lisävihkon suhteen mitään merkitystä, koska en ole missään työryhmässä mukana.

    • Äläpäs nyt Turtianen vesittele puheitasi, kyllä lausuntosi koskien suojelusenkeleitä tuolla kejussa luettavissa ovat!

    • Suosittuja hengellisiä lauluja voi olla jatkossakin myös virsikirjan ulkopuolella. Kaikkia kauneimpien joululaulujen suosikkeja ei tulla laittamaan virsikirjaan ja silti ne voivat olla hyvää hengellistä käyttömusiikkia. Suojelusenkeliä ei tietääkseni ole otettu virsikirjaan siksi, ettei senb sanoissa puhuta mitään kristinuskon Jumalasta.
      Suomalaisen Immi Hellenin lauluun on usein yhdistetty saksalaisen Bernhard Plockhorstin maalauksesta levinnyt painokuva. Voi olla, että Hellén tunsi painokuvan, mutta sanoitus lienee kuitenkin itsenäinen, eikä tehty taulusta. Onhan sanoissa eroavuuksiakin tauluun verrattuna. Ne on kenties liitetty toisiinsa siksi, että aihe on sama ja molemmat ovat suosittuja.

    • Pitää täsmentää vielä äskeistä. Suomessa koteihin levinnyt versio suojelusenkeli-aiheesta on kuvittaja Eeli Jaatisen tekemä. Saksalaiset taulut ovat olleet hänen taulunsa esikuvia. Jaatinen syntyi 1905, joten hänen taulunsa on nuorempi kuin Hellénin laulu. Hellén on tietenkin voinut tuntea saksalaisia saman aiheen tauluja, koska hän teki opintomatkoja Keski-Eurooppaan. Mutta nimenomainen taulu kahdesta lapsesta risaisella sillalla ei ole ollut hänen laulunsa aiheena. Hellén eli 1861-1937 ja Jaatisen taulu on 1940-luvulta.

  3. Virsikirja on tarkoitettu uskonnon harjoittamiseen, miksi sinne pitäisi edes harkita lauluja, joita ei ole tarkoitettu hengelliseen käyttöön? Se olisi epäkunnioittavaa sekä lauluntekijöitä että seurakuntalaisia kohtaan. Olen itse musiikin suhteen jokseenkin kaikkiruokainen, mutta jos Juicea tai muita iskelmiä ruvetaan tosissaan harkitsemaan virsiksi, niin minusta siinä on kyllä mennyt puurot ja vellit pahemman kerran sekaisin.

    • Niinpä, mutten sittenkään (Lasse Halmeen lis.työn arvosteltuani Helsingin yliopiston teol. tiedek.) katso laulujen kuuluvan juuri johonkin virsikirjan liitteen tapaiseen lisäykseen. Lapuuden kodin hengellisen aarteiston perusteella kyllä lukisin enkelit ja ”Mustat Saaratkin” sopiviksi lauluiksi virsikirjan hengellisyten laulujen osioon.

Ylläpito Kotimaa.fi
Ylläpito Kotimaa.fi
Asiaa lukijabloggauksen pelisäännöistä ja näköaloista. Apua ongelmatilanteisiin. Palaute ja parannusehdotukset: Kotimaa24@kotimaa.fi