Murhe ja armahdus

Ei Herra hylkää iankaikkisesti; vaan jos hän on murheelliseksi saattanut, hän osoittaa laupeutta suuressa armossansa. Sillä ei hän sydämensä halusta vaivaa eikä murehduta ihmislapsia. (Valit. 3:31-33)

Murhe ja armahdus

Minkälainen murhe on Jumalan tahdon mukaista?  

Miksi masennus on (tai ei ole) meille eduksi?

Vaikka minun ruumiini ja sieluni nääntyisi, Jumala on minun sydämeni kallio ja minun osani iankaikkisesti (Ps. 73:26); Miksi kannattaa odottaa ja riippua Jumalan lupauksissa? 

Miksi Jeesus oli Getsemanessa murheellinen?

Minkälainen Jumala meillä on? 

Miten ymmärrät armahduksen? 

Miten ymmärrät Jumalan armon silloin, kun emme sitä tunnen emmekä näe merkkiäkään siitä? 

Miksi kaikkivaltias ihmisiä rakastava Jumala ei poista maailmasta pahaa?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Juha Heinilä :”Miksi kaikkivaltias ihmisiä rakastava Jumala ei poista maailmasta pahaa?”

    Mielestäni siksi, että kaikkivaltiuteen kuuluu myös mahdollisuus olla käyttämättä kaikkivaltaansa, ja meidän ihmisten on opittava kantamaan vastuumme niissä asioissa, jotka ovat meidän vallassamme, että kenties joskus ”myriadien vuosien” kuluttua olisimme kelvollisia siihen valtakuntaan, ”joka ei ole tästä maailmasta”.

    • Tuula kiitos hyvästä kommentista. Noi miljardit vuodet ovat minulle vieraita. Korkeintaan sata vuotta täällä tallustellaan. Tuntuu siltä, että ihminen ei historiasta ole oppinut mitään, vaan aika ajoin tehdään samoja virheitä niin yksilötasolla kuin valtiotasoilla. Ihminen ei omin teoin pääse lähemmäksi Jumalaa, vaan erkanee sitä enemmän mitä enemmän yrittää lähentyä.

  2. 2. Korinttolaiskirjeen 7. luku puhuu ”jumalisesta murheesta, murehtimisesta” Vanha kirkkoraamattu:

    ”10. Sillä Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi ja jota ei kukaan kadu; mutta maailman murhe tuottaa kuoleman.
    11. Sillä katsokaa, kuinka suurta intoa juuri tuo Jumalan mielen mukainen murehtimisenne on saanut teissä aikaan, mitä puolustautumista, mitä paheksumista, mitä pelkoa, ikävöimistä, kiivautta, mitä kurittamista! Olette kaikin tavoin osoittaneet olevanne puhtaat tässä asiassa.”

    Sellainen murhe siis aiheutuu, kun huomaa olevansa ristiriidassa Jumalan opetusten ja periaatteiden kanssa ja saa aikaan kääntymyksen ja asiantilan korjaamista.

    Lohdullista on tietää, että Jumala haluaa kaikkien ihmisten pelastuvan. ”. Timoteuksen kirjeen 2. luku: ”4. joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
    5. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,..”

    Jesajan kirjan 1. luku: ”16. Peseytykää, puhdistautukaa; pankaa pois pahat tekonne minun silmäini edestä, lakatkaa pahaa tekemästä.
    17. Oppikaa tekemään hyvää; harrastakaa oikeutta, ojentakaa väkivaltaista, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa.
    18. Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.
    19. Jos suostutte ja olette kuuliaiset, niin te saatte syödä maan hyvyyttä..”

    • Kiitos hyvästä kommentista Vesa. Jeesuksen veri puhdistaa ainoastaan meidät. Ihan en ole vakuuttunut omien puuhasteluiden pysyvään vaikutukseen. Yksitäinen teko on helppo muuttaa toiseksi, vaikka sekään ei taida olla pysyvä muutos, jos tilanne muuttuu.

      Jeesuksessa meillä on rauha.

      Jeesus sanoo: ”Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman.” (Joh. 16:33)

  3. Juha Heinilä: ”Miksi kaikkivaltias ihmisiä rakastava Jumala ei poista maailmasta pahaa?”

    Senhän hän on luvannut tehdä ja sitä paljolti Raamatun tekstit käsittelevätkin. Aina siitä Jumalan esittämästä Raamatun ensimmäisestä ennustuksesta ja lupauksesta lähtien 1. Mooseksen kirja 3:15: ”15. Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän.”

    Kuten Ilmestyskirjan 12. luvusta käy ilmi, niin ”käärme” edustaa siinä Saatana Panettelijaa, kaiken pahan ja pahuuden alkulähdettä. ”Vaimon siemen” taas Jeesusta Kristusta.

    Samaan asiaan tähtää Aabrahamille annettu lupaus, että ”hänen siemenensä (=jälkeläisensä) kautta kaikki maailman kansakunnat tullaan siunaamaan.” Samoin Daavidille annettu lupaus, että hänen jälkeläisestään tulisi koko maailman iankaikkinen hallitsija.

    Jumala JHWH/Jehova toteuttaa lupauksensa oman aikataulunsa ja oikeuden mukaisuuden periaatteidensa mukaisesti ja poistaa pahuuden ja sen alkusyyt. Tämä tulee tapahtumaan taivaallisen Jumalan valtakunta hallituksen toimien kautta, jonka pääksi ja kuninkaalliseksi hallitsijaksi hän on asettanut Jeesuksen Kristuksen.

    Raamatun perusteella voidaan nähdä, että elämme nyt maailmanaikojen/maailman ”viimeisiä päiviä”, ”lopun aikaa.”

    Apostolien teot 17:31: ”31. Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista.”

    2. Pietarin kirjeen 3. luku:

    ”3. Ja ennen kaikkea tietäkää se, että viimeisinä päivinä tulee pilkkapuheinensa pilkkaajia, jotka vaeltavat omien himojensa mukaan
    4. ja sanovat: ”Missä on lupaus hänen tulemuksestansa? Sillä onhan siitä asti, kuin isät nukkuivat pois, kaikki pysynyt, niinkuin se on ollut luomakunnan alusta.”
    5. Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta
    6. ja että niiden kautta silloinen maailma hukkui vedenpaisumukseen.
    7. Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään.”

    • Juha Heinilä: ”Uusi Taivaallinen Jerusalem on täydellinen ja sinne ei pahuudella ole asiaa.

      Ilmestyskirjan 21. lukuhan kuvailee sen ”Uuden Jerusalemin” ”laskeutumisesta taivaasta maan päälle (= sen vaikutusten ulottumista tänne?)”.

      ”1. Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
      2. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
      3. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: ”Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
      4. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.”
      5. Ja valtaistuimella istuva sanoi: ”Katso, uudeksi minä teen kaikki”. Ja hän sanoi: ”Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet”.

    • Psalmien 115. luku: ”16. Taivas on Herran taivas, mutta maan hän on antanut ihmisten lapsille.”

      Sananlaskujen 2. luku: ”21. Sillä oikeamieliset saavat asua maassa, ja nuhteettomat jäävät siihen jäljelle;
      22. mutta jumalattomat hävitetään maasta, ja uskottomat siitä reväistään pois.”

      Psalmien 72 tulevasta iankaikkisesta kuninkaasta:

      ”Hänen päivinänsä vanhurskas kukoistaa, ja rauha on oleva runsas siihen saakka, kunnes kuuta ei enää ole.
      8. Hallitkoon hän merestä mereen ja Eufrat-virrasta maan ääriin saakka…….

      11. Häntä kumartavat kaikki kuninkaat, kaikki kansakunnat palvelevat häntä.
      12. Sillä hän pelastaa köyhän, joka apua huutaa, kurjan ja sen, jolla ei auttajaa ole.
      13. Hän armahtaa vaivaista ja köyhää ja pelastaa köyhäin sielun.
      14. Hän lunastaa heidän sielunsa sorrosta ja väkivallasta, ja heidän verensä on hänen silmissään kallis………
      16. Maa kasvakoon runsaasti viljaa, vuorten huippuja myöten, sen hedelmä huojukoon niinkuin Libanon; ja kansaa nouskoon kaupungeista niinkuin kasveja maasta.”

      Psalmit 37: ”9. Sillä pahat hävitetään, mutta jotka Herraa odottavat, ne perivät maan.
      10. Hetkinen vielä, niin jumalatonta ei enää ole; kun hänen sijaansa katsot, on hän jo poissa.
      11. Mutta nöyrät perivät maan ja iloitsevat suuresta rauhasta. …..

      …..29. Vanhurskaat perivät maan ja asuvat siinä iankaikkisesti.”

      2. Pietarin kirjeen 3. luku: ”13. Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.”

    • Vesa, tässä oppisi poikkeaa Kristuksen opista.

      Jeesus sanoo: ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.” (Joh. 14:6)

    • Juha Heinilä :”Jeesus sanoo: “Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.” (Joh. 14:6)”

      Tulkintani mukaan Jeesus kertoo tuossa lauseessa, että YHWH = Minä Olen, on tie,totuus ja elämä. Poikkeavatko opit oleellisesti Kristuksen opista riippuen siitä onko YHWH käännetty sanoilla Minä Olen vai Jehova?

    • Tuula, kiitos kysymyksestä. Jumalan nimen ääntämistapa ei ole opin sisältö. Minäkin äännän Jehova ja yhtä oikein on ääntää Jahve. Yksi ero on siinä, että uskooko Isän kotiin Taivaassa, johon kaikki Jeesukseen Kristukseen uskovat ja häntä Jumalana pitävät pääsevät.

    • Juha Heinilä :”Ero on siinä, että uskooko Isän kotiin Taivaassa, johon kaikki Jeesukseen Kristukseen uskovat ja häntä Jumalana pitävät pääsevät.”

      Juha, kiitos vastauksesta. Missä taivas on? Jos katsoo maapalloa avaruudesta, maapallo on taivaassa, enkä osaa sanoa kuinka ”taivas” meille lopulta avautuu. Jonkinlainen ortodoksi kun olen, vältän tekemästä yhteenvetoa taivaasta Ilmestyskirjan perusteella. Tämä on se kohta, jossa totean, että ”tietomme on vajavaista.” Sen kuitenkin uskon, että Jumala on Rakkaus ja että elämä jatkuu kuoleman jälkeenkin.

    • Taivaaseen menevien tehtävästä ja asemasta sanoo Ilmestyskirjan 20. luku:

      ”4. Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
      5. Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
      6. Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta”

      Kun heidän sanotaan hallitsevan Kristuksen kanssa, täytynee heillä olla myös alamaisia, niitä joita he hallitsevat? Kun puhutaan ”ensimmäisestä ylösnousemuksesta” täytynee silloin olla myös toinen ylösnousemus? Kun puhutaan ”toisesta kuolemasta” täytynee olla myös ensimmäinen kuolema?

      Ilmestyskirjan 3. luku: ”21. Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa.”

      1.Pietarin kirjeen 2. luku: ” 9. Mutta te olette ”valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja”, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa.”

    • Juha Heinilä :”Luitko blogitekstin Isän koti Taivaassa, mitä ajattelet sen perusteella Taivaasta?”

      Kävin lukemassa blogin . Blogi on hyvä, mutta hellenistinen teleologinen ajattelu istuu niin tiukassa, että kulttuurievoluution näkökulmasta emme mielestäni ole ainakaan vielä henkisesti riittävän kelvollisia tuohon uuteen kaupunkiin. Yhä vieläkin muistovärssyksi kiiltokuvan alle voi kirjoittaa ”Enkeli istui pilven reunalla, katseli maata pitkin. Syntiä täynnä oli maailma, sen tähden enkeli itki. ”

      Linkki Kari Tapion lauluun ei toiminut, mutta kuuntelin sen täältä:
      https://www.youtube.com/watch?v=HsAA0mARdTg

    • Vesa, olen ymmärtänyt niin, että Jehovan todistajat eivät Taivaaseen pääse, eikö vain?

      Ainostaan Kristuksen kirkkoon kuuluvat pääsevät ja nämä haluavat päästä Taivaaseen ja nämä autuaat sanovat Jeesuksesta Kristuksesta: ”Minun Herrani ja minun Jumalani!” (vert. Joh. 20.28)

    • Tuula, kiitos linkin korjauksesta. Emme koskaan tule riittävän hyväksi kelvataksemme Jumalalle. Kelpaamme Jumalalle ja pelastumme yksin Jeesuksen Kristuksen ansiosta ja siinä ei ole meidän omaa ansiota yhtään. Omilla ansioillamme ansaitsisimme ainoastaan paikan Helvetissä.

    • Juha Heinilä: ”Vesa, olen ymmärtänyt niin, että Jehovan todistajat eivät Taivaaseen pääse, eikö vain?”

      Ilmestyskirjan 14. luku:

      ”1. Ja minä näin, ja katso, Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan sata neljäkymmentä neljä tuhatta, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi.
      2. Ja minä kuulin äänen taivaasta ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän, ja ääni, jonka minä kuulin, oli ikäänkuin kanteleensoittajain, kun he kanteleitaan soittavat.
      3. Ja he veisasivat uutta virttä valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä; eikä kukaan voinut oppia sitä virttä, paitsi ne sata neljäkymmentä neljä tuhatta, jotka ovat ostetut maasta.
      4. Nämä ovat ne, jotka eivät ole saastuttaneet itseään naisten kanssa; sillä he ovat niinkuin neitsyet. Nämä ovat ne, jotka seuraavat Karitsaa, mihin ikinä hän menee. Nämä ovat ostetut ihmisistä esikoiseksi Jumalalle ja Karitsalle,

      Tämän joukon kerääminen alkoi helluntaina vuonna 33 pyhän hengen vuodatuksen yhteydessä. Kuinka kauan se on jatkunut, sitä ei ihminen ei varmuudella pysty määrittelemään.

    • Vesa, pelkään pahoin, että ”visaanne” ovat lukinneet teidän mielenne, eikä teillä ole toivoa pelastuksesta. Ehkä sinun kannattaa lukea myös Ilmestyskirjan 19 luvun.

      Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!

    • Ilmestyskirjan 19. luvussa sanotaan myös:

      ”6. Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: ”Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen.”

      ”11. Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa……..”

      ”13. ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
      14. Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen.”

      ”15. Ja hänen suustaan lähtee terävä miekka, että hän sillä löisi kansoja. Ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, ja hän polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan.
      16. Ja hänellä on vaipassa kupeellaan kirjoitettuna nimi: ”Kuningasten Kuningas ja herrain Herra”.
      17. Ja minä näin enkelin seisovan auringossa, ja hän huusi suurella äänellä sanoen kaikille keskitaivaalla lentäville linnuille: ”Tulkaa, kokoontukaa Jumalan suurelle aterialle
      18. syömään kuningasten lihaa ja sotapäällikköjen lihaa ja väkevien lihaa ja hevosten sekä niiden selässä istuvien lihaa ja kaikkien vapaitten ja orjien lihaa, sekä pienten että suurten”.

      ”19. Ja minä näin pedon ja maan kuninkaat ja heidän sotajoukkonsa kokoontuneina sotiaksensa hevosen selässä istuvaa vastaan ja hänen sotajoukkoansa vastaan.
      20. Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta,………21. Ja ne muut saivat surmansa hevosen selässä istuvan miekasta…..”

    • Vesa, arvostan Sinua, kun haluat löytää totuuden. Mutta Raamattu on kokonaisuus, josta ei saa yhtään jaetta tai sanaa jättää pois. Kun luet 33/38 käännöksen mukaista Raamattua, niin kannattaa lukea asiakokonaisuuden jokainen jae kokonaan. Jos jätät pois jonkun jakeen, niin et voi ymmärtää lukemaasi. Alla luvun ensimmäinen asiakokonaisuus:

      Taivaallinen joukko ylistää Jumalaa, kun Babylon on kukistunut ja Karitsan häät ovat tulleet.

      Sen jälkeen minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden suuren äänen taivaassa sanovan: ”Halleluja! Pelastus ja kunnia ja voima on Jumalan, meidän Jumalamme. Sillä totiset ja vanhurskaat ovat hänen tuomionsa; sillä hän on tuominnut sen suuren porton, joka turmeli maan haureudellaan, ja on kostanut ja on vaatinut hänen kädestänsä palvelijainsa veren.” Ja he sanoivat toistamiseen: ”Halleluja!” Ja hänen savunsa nousee aina ja iankaikkisesti. Ja ne kaksikymmentä neljä vanhinta ja neljä olentoa lankesivat maahan ja kumartaen rukoilivat Jumalaa, joka valtaistuimella istuu, ja sanoivat: ”Amen, halleluja!” Ja valtaistuimelta lähti ääni, joka sanoi: ”Ylistäkää meidän Jumalaamme, kaikki hänen palvelijansa, te, jotka häntä pelkäätte, sekä pienet että suuret.” Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: ”Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen. Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut. Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus.” Ja hän sanoi minulle: ”Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!” Vielä hän sanoi minulle: ”Nämä sanat ovat totiset Jumalan sanat.” Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: ”Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki.” (Ilm. 19:1-10)

      Mikä estäisi sinun lukemasta koko edellinen asiakokonaisuus ilman teidän opasta?

      Miksi sinä et voisi (tai voisit) kuulua siihen porukkaan, jotka ovat kutsutut ja jotka osallistuvat Karitsan hääaterialle; haluaisitko olla kutsuttu?

    • Juha Heinilä: ”Mikä estäisi sinun lukemasta koko edellinen asiakokonaisuus ilman teidän opasta?”

      Sekä Ilmestyskirjan että koko Raamatun esittämä kokonaisuus täytyy tietystikin ottaa huomioon. Myös minun aiemmin esittämäni Raamatun ilmaisut.

    • Vesa, ok. Olen samaa mieltä kanssasi. On tärkeää, kun täällä K24:ssä lainataan Raamattua lukea myös, mitä lainatun kohdan ympärillä sanotaan ja mahdollisesti mitä muualla Raamatussa. Meidän jokaisen pitää muistaa, kun lainaa Raamattua, niin pitää lainata kokonaan asiakokonaisuus, jottei vääristele tarkoituksella Jumalan sanaa.

      Kiitos kommenteista!

    • Juha Heinilä: ”Vesa, ok. Olen samaa mieltä kanssasi. On tärkeää, kun täällä K24:ssä lainataan Raamattua lukea myös, mitä lainatun kohdan ympärillä sanotaan ja mahdollisesti mitä muualla Raamatussa.”

      Olen samaa mieltä ja tämä pätee myöskin Ilmestyskirjaan jota sanoa jopa eräällä tavoin Raamatun huipennukseksi. Ilman sen sisältäviä asioita olisi vaikeaa ymmärtää monia muita Raamatun osia.

      Ihmiskunnan melskeinen ja ahdistusta ihmisille historia tulee pian katastrofaaliseen huipentumaan, kun Jumala ja Jeesus Kristus panevat täytäntöön tuomion nykyajan jumalattomalle järjestelmälle ja asettavat sen tilalle ”uuden taivaan ja uuden maan”, joissa ei edes ”kuolemaa ole enää oleva”. (Ilmestys 21:1, 4).

      Ilmestyskirja kertoo myöskin sodasta. Harmagedonin sodan kuvaillaan olevan ”Jumalan, Kaikkivaltiaan, suuren päivän sota”. (Ilmestys 16:14, 16) Mutta se tulee olemaan aivan erilainen kuin ihmisten käymät sodat. Sitä vastoin Jumalan sana esittää ilahduttavan vakuutuksen, että vain hänen jumalattomat vastustajansa tuhotaan – Jumalan valvonnassa olevin voimin. (Psalmi 37:9, 10; 145:20)

      Suuri joukko ihmisiä kaikista kansakunnista säilyy elossa, kun Jumalan tuomion täytäntöönpano huipentuu Harmagedonissa. Sitten Kristus Jeesus paimentaa heitä ja opastaa heidät saamaan ikuisen elämän paratiisimaan päällä. Ilmestys osoittaa, että se on mahdollista! – Ilmestys 7:9, 14, 17

      Ilmestyskirja kertoo myöskin kuka ja mikä voima on antanut nykyisille ihmishallituksille niiden vallan. 13. luku) Se kertoo ”Suuren Babylonin” tuhosta (17. ja 18. luku), jonka, ”Suuren Babylonin” voidaan selvästi ymmärtää liittyvän uskontoon.

      Ilmestyskirjan voidaan myöskin sanoa käsittelevän Jumalan tarkoitusta kunniaansaattaa ja pyhittää nimensä ja maineensa lopullisesti.

      Sen sanoma on etupäässä tietysti osoitettu ns. ”voidelluille” kristityille, joista tulee Jeesuksen hallitsija- ja pappistovereita taivaassa (Ilmestyskirja 20: 4-6. Ilmestyskirja 5: 9, 10) Sen sisältö lujittaa myös miljoonien ihmisten uskoa, jolla on toivo elää Kristuksen valtakunnan alaisuudessa maan päällä ns. ”muita lampaita.”

    • Vesa, sinun oppisi on erilainen ja vieras. Jotenkin tuntuu siltä, ettet pysty lukemaan Ilmestyskirja 19:1-10 (Taivaallinen joukko ylistää Jumalaa, kun Babylon on kukistunut ja Karitsan häät ovat tulleet), mikä siinä on vaikeaa sinulle?

  4. ” Miksi kaikkivaltias ihmisiä rakastava Jumala ei poista maailmasta pahaa” ?
    Jumala on pitkämielinen, suuri armossaan ja on kaikkivaltias. Mutta me ihmiset emme ymmärrä Jumalan aivoituksia emmekä ole Hänen neuvonantajia. Emmekä saa lopullista vastausta pahan ongelmaan, vaikka kuinka kysymme: ”Jos Jumala on kaikkivaltias miksi Hän ei poista pahan ongelmaa” ?

    Kyllä Jumala voisi kaikkivaltiaisuudessaan poistaa kaiken pahan maailmasta. Se ei maailman ja kaiken elämän antajalle ei olisi mikään ongelma. Hän voisi pyhkäistä kerralla pahuuteen sortuneen maailman olemattomiin, silloin pahuuden ongelma häviäisi kerralla.
    Mutta samalla häviäisi koko Jumalan luoma elämä.

    Silloin häviäisivät myöskin ihmiset, joita Jumala pitkämieisyydessään ja suuressa armosaan rakastaa.Eikä Jumalan kaikkivaltius tee tyhjäksi,Hänen suurta armoaan,eikä tee rakkauden Jumalaa tuhoajaksi.

    Mitä tulee ihmisen kärsimykseen, siinä juuri tulee maailman pahuus todelliseksi. Mutta kärsimys kätkee sisälleen suuren siunauksen. Sillä kun ihmisen omat voimavarat ovat kuluneet loppuun, silloin alkavat Jumalan mahdollisuudet, silloin ne jotka jaksavat odottaa elämäänsä Jumalan apua saavat voimaa kestää ja odottaa Jumalan apua, joka tulee oikealla ajalla. Voimmekin sanoa Jumalan rakkaus on parempi kuin tämä katoava elämä.

    • Martti Pentti, kiitos hyvästä kommentista. Näin on. Kerran meistä jokainen kuolee. Masennuksen kuopasta on tie ainoastaan ylöspäin. Itselläni paraneminen on jo vienyt yli 7 vuotta, pikku hiljaa parempaan suuntaan. Viimeistään Taivaassa olen täysin terve.

      Jeesus sanoo murehtimisesta: ”Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Sillä henki on enemmän kuin ruoka, ja ruumis enemmän kuin vaatteet. Katselkaa kaarneita: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa, eikä niillä ole säilytyshuonetta eikä aittaa; ja Jumala ruokkii ne. Kuinka paljoa suurempiarvoiset te olette kuin linnut! Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa? Jos siis ette voi sitäkään, mikä vähintä on, mitä te murehditte muusta? Katselkaa kukkia, kuinka ne kasvavat: eivät ne työtä tee eivätkä kehrää. Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä. Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, kuinka paljoa ennemmin teidät, te vähäuskoiset! Älkää siis tekään etsikö, mitä söisitte ja mitä joisitte, älkääkä korkeita tavoitelko. Sillä näitä kaikkia maailman pakanakansat tavoittelevat; mutta teidän Isänne kyllä tietää teidän näitä tarvitsevan. Vaan etsikää Jumalan valtakuntaa, niin myös nämä teille annetaan sen ohessa. Älä pelkää, sinä piskuinen lauma; sillä teidän Isänne on nähnyt hyväksi antaa teille valtakunnan. Myykää, mitä teillä on, ja antakaa almuja; hankkikaa itsellenne kulumattomat kukkarot, loppumaton aarre taivaisiin, mihin ei varas ulotu ja missä koi ei turmele. Sillä missä teidän aarteenne on, siellä on myös teidän sydämenne”. (Luuk. 12:22-34)

  5. ”Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen” ( Matt.5:4 )

    Eläminen täällä maailmassa ei ole aina ” ruusuilla tanssimista”, sen vuoksi ihmisen elämään kuuluu myöskin murhetta, jotka johtuvat ulkoisista olosuhteista itsensä, tai toisten ihmisten aiheuttamina.

    Paavali kuitenkin opetti, Jumalan mielen mukainen murhe johtaa pelastukseen” ( 2.Kor.7:10 ) Vanhempi Raamatun käännös sanoo; johtaa parannukseen. Silloin kyse on ihmisen tietoisuus siitä, että on heikkouden tilassa ja on murhe synnistä, jolla on rikkonut Jumalan tahdon.

    Jesaja ennusti, että tuleva Messias lohduttaa murhellisia ( 61:2 )
    Synnin tuomaan murheeseen ei ole mitään muuta lohdutusta kuin Jumalan anteeksiantamus, jonka hän teki Golgatan ristillä. Tästä murheesta, joka on Jumalan mielen mukainen, johtaa parannukseen, eli mielen muutokseen ja pelastukseen on kysymys.

    • Kiitos Martti. Monesti pienet murheet paisuvat mielessämme suureksi murheeksi kuten lumipallo, mitä enemmän sitä pyöritämme niin sitä suuremmaksi se tulee. Pystymmekö luovuttamaan murheet Jumalalle?

  6. Jumalan Valtakuntaan on vain nöyryyden tie. Ylpeä ihminen ei taivu, mutta Jumala vetää häntä tuskan ja murheen kautta pelastukseen. Masennuksessa ihmisen on parasta etsiä apua Jumalalta, sillä Jeesus on kirkkauden elävä Toivo. Aina kannattaa rukoilla, sillä Jumalan lupaukset toimivat oikeaan aikaan oikealla tavalla. Ja Jokainen anova saa, halleluja! (2Kor.1:20).

    Me emme edes voi ymmärtää, kuinka Jeesuksen rakastava sydän kärsi meidän syntiemme tähden. Ja kun Hän tiesi, etteivät kaikki kuitenkaan usko! (Lk.19:41-44).

    Jumalamme on ensisijaisesti Pyhä ja kuitenkin Hänen ääretön Pyhyytensä on Armahtaja jokaiselle Häntä etsivälle Jeesuksen ristintyön tähden (Jes.57:15).

    Me elämme uskossa, emmekä näkemisessä (2Kor.4:16-18; Hebr.11).

    Jumala on Rakkaus ja koko Hänen Valtakuntansa on rakkaus. Aito Rakkaus on vapaaehtoinen: Jumala antoi vapaaehtoisesti Poikansa ristille ja Jeesus täytti mielellään Isän tahdon. Jumala haluaa omakseen vain ihmisiä, jotka vapaaehtoisesti tulevat Hänen luokseen. Jumala poistaa pahuuden oikeaan aikaan. Siksi rukoillen kylvämme Sanaa rukoillen, että Sana saisi sijaa ihmisten sydämissä ja että he tulisivat uskoon Jeesukseen.

    • Annikki, kiitos erinomaisesta kommentista ja hyvistä kohdista Raamatusta. Masennus on aina yksilöllinen ja siitä parantuminen voi viedä paljonkin aikaa. Rukoileminen on tärkeää, jossa kaikki murheet voi viedä Jumalalle ja uskoa, että Jumala parantaa ajallaan. Itselleni masennuksen vaikutti myös Jumala suhteeseen. Aluksi Jumala tuntui ankaralta ja piti löytää uudelleen armahtavan ja rakastavan Jumalan. Galatalaiskirje oli hyvänä apuna. Minä käyn psykoterapiassa ja lääkehoitoa on vielä vähän jäljellä.

  7. Ennen kaikkea VT on täynnä murhetta ja ahdistusta joka koskaan muutu tai jota Jumala ei poista suorala asioihin puuttumalla. VT hyväksyy maailman sellaisena kun se ihmisille ilmenee. Niin myös Jeesus. Kun Siiloan tornin mukana kuoli joukko ihmisiä niin Jeesus nimenomaan sanoo että tällä ei ollut uskon kanssa mitään tekemistä. Kun onnettomuus tulee niin se tulee.

    Murehtiminen sinäänsä on seurausta siitä että joko menetämme meille tärkeitä rakkauksia tai tavoittelun kohteita tai epäonnistumme päämääriin pyrkiessämme.On tapahtunut psykologinen katastrofi.

    Mikään murehtiminen ei ole väärin tai turhaan, vaan se on psyykkeemme yritys toipua katastrofista. Toipuminen tapahtuu asteittain, mutta se ei lähekään aina onnistu. Jotkut menetykset ovat yhtäkun, että osa meistä itsestämme kuolee menetyksen myötä ja sellainen haava voi vuotaa loppuelämämme.

    Rukous ei riitä murheiden poistamiseen siihen tarvitaan psykologista työskentelyä mieluiten ymmärtävien lähimmäisten avulla. Lähimmäiset ovat meille se evankeliumi jossa surevakin voi tunnistaa parantavan voiman ja sen antajan läsnäolon.

    • Markku, kiitos hyvästä kommentista. Taisi Jeesus sanoa, ettei tornin alle jääneet olleet sen syntisempiä kuin muut. Jotkut ihmiset ovat taipuvaisia helpommin murehtimaan kuin toiset. Meidän jokaisen tausta vaikuttaa siihen. Usko Jumalaan ja luottamus auttaa selviytymään vaikeista masennuksista ja harvemmin sellainen turvautuu vaikka itsemurhaan.

    • Markku Hirn: ” VT hyväksyy maailman sellaisena kun se ihmisille ilmenee. Niin myös Jeesus…”

      Antaa kuitenkin jo viitteitä ja lupauksia sen maailman muuttumisesta ja uusista paremmista maailmanajoista, missä ihmisyhteisön perustavaa laatua olevat ongelmat ovat poissa ja ratkaistu, kuten aiemmista kommenteistani käy ilmi.

    • Vesa Ahlfors

      Empä usko että henkilökohtaisen katastrofin kokeneet saavat lohdutusta tulevien aikojen maanpäällisestä paratiisista kun oireet sellaiseen kehitykseen puuttuvat.

      Juhan bloggit ovat hyvin hengellisiä ja hurskaita mutta hurskaus ei ilman rakastavaa lähimmäistä pure murheiden syyvyyksissä oleville.

      Juha: Todellisen masennuksen ongelma on siinä että uskokin häviää kun kaikki muukin on menetetty. Ei saa tarjota helpoja ja rutiinin omaisia ratktaisuja elämän ja kuoleman kysymyksiin. Toistan viellä että meillä lähinmäisinä on avaimen valta jota on opittava käyttämään kun senkään käyttö taito ei ole itsetään selvää.

      Me olemme lähimmäisten evankeliumi.

    • Markku, jokainen ihminen erilainen. Mutta ajattelen niin, että kaikkitietävää puhujaa ei masentunut kaipaa, ainoastaan kuuntelijan. Toki jossain vaiheessa ehkä voi kertoa mikä itsellä on auttanut ja missä tilanteessa on nyt. Masentunut tarvitsee peruskalliota jalkojen alle eli arvokkaita asioita, joihin voi luottaa. Mikä taas itse kullekin on tällainen peruskallio, niin sitä ei ulkopuolinen tiedä.

    • Markku Hirn: ”Empä usko että henkilökohtaisen katastrofin kokeneet saavat lohdutusta tulevien aikojen maanpäällisestä paratiisista kun oireet sellaiseen kehitykseen puuttuvat.”

      Jossain määrin kylläkin. Jumalan ja kristittyjen lähimmäisten tuki auttaa niissä tilanteissa.

      Markku Hirn: ”Juhan blogit ovat hyvin hengellisiä ja hurskaita mutta hurskaus ei ilman rakastavaa lähimmäistä pure murheiden syvyyksissä oleville.”

      Ovat hyviä ja hengellisiä ja hyvä että pysyy niissä erossa tämän ”maailman” kiistoista. Lähimmäisen rakkaus ja sen osoittaminen on todella elintärkeää ”murheiden syvyyksissä oleville.” Sekään ei kylläkään voi poistaa sairautta, kuolemaa, epätäydellisyyttä jonka alaisuudessa nykyään elämme.

  8. ” Minkälainen Jumala meillä on ”?

    Oikean vastauksen löydämme: (Jes. 57:15) ”Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen, jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä: Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi.”

    Ei Jumala on kaukana, tähtitarhojen tuolla puolella kaukana ,vaan on Kristuksessa lähellä jokaista, joka hänen armoaan apuaan, tarvitsevat erityisesti alhaalla oleville murheellisille ja jokaiselle syntiselle ja heikolle.
    Jumala armo ja läsnäolo on jatkuva ihmettelyn aihe. Apostoli Paavalikin sanoo; ”Ja minä elän en enää minä, vaan Kristus elää minussa ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa”

    • Kiitos hyvästä kommentista, Martti. Näin on. Omat tikapuut eivät koskaan ole riittävän pitkä, jotta pääsisimme lähelle Jumalaa, mutta onneksi Jumala tuli Taivaista ja on lähelle meitä; Jeesus Kristus on meitä lähellä aina maailman loppuun asti ja sen jälkeen Taivaissa.

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.