Murhe ja armahdus

Ei Herra hylkää iankaikkisesti; vaan jos hän on murheelliseksi saattanut, hän osoittaa laupeutta suuressa armossansa. Sillä ei hän sydämensä halusta vaivaa eikä murehduta ihmislapsia. (Valit. 3:31-33)

Murhe ja armahdus

Minkälainen murhe on Jumalan tahdon mukaista?  

Miksi masennus on (tai ei ole) meille eduksi?

Vaikka minun ruumiini ja sieluni nääntyisi, Jumala on minun sydämeni kallio ja minun osani iankaikkisesti (Ps. 73:26); Miksi kannattaa odottaa ja riippua Jumalan lupauksissa? 

Miksi Jeesus oli Getsemanessa murheellinen?

Minkälainen Jumala meillä on? 

Miten ymmärrät armahduksen? 

Miten ymmärrät Jumalan armon silloin, kun emme sitä tunnen emmekä näe merkkiäkään siitä? 

Miksi kaikkivaltias ihmisiä rakastava Jumala ei poista maailmasta pahaa?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Ari, kiitos hyvästä kysymyksestä. Sinun kannattaa tutustua Jeesukseen, hän voi syntistä auttaa. Jeesus tietää mitä on olla ahdistunut, Jumalan hylkäämä, pahoinpidelty, kovien kipujen kanssa kamppaileva, syyttömänä tuomittu, kantaen koko maailman synnit ja kärsiä syntien rangaistuksen.

      Katso Jesaja 53.

    • Ari, sivun ensimmäistä kommenttiasi lukiessani, tuli vaikutelma, että sinä et tunne Jeesusta, ja tunsin sääliä kun luulit julistavasi kommentissa evankeliumia.

      Ari, lue ajatuksella edelliseen kommentiisi antamani vastaus ja Jesaja 53. Jesajassa on evankeliumi hyvin kerrottuna.

  1. Juha Heinilä, Jeesus näytti tien, eli Hän on tie ja sen voi löytää vain syntinen joka nöyrtyy parannukseen ja uskomaan evankeliumin ja näin Jeesus parantaa paatuneen sydämen ja antaa kuulon kuulla Hänen Sanansa ja kyvyn noudattaa sitä Sanaa jonka Hän on puhunut, siis Jeesus oli kuuliainen Isälle ja Hänen seuraajansa ovat taasen kuuliaisia Hänelle, kuuliaisuus uo siunauksen.

    Ketä ovat syntiset, ne jotka seuraavat omia himojaan ja halujaan ja jotka turvaavat omaan ymmärrykseen eivätkä kuule Jeesuksen Sanoja. Minä olin syntinen liki 40v, seurasin omia himoja ja haluja, kiitos Jeesuksen että Hän vapautti synnin orjuudesta, enää ei tarvitse rypeä himoja seuraten, Jeesus parantaa.

  2. Mä en usko tähän:Jumala kasvattaa meitä erilaisten vaikeuksien kautta; meidän kykymme kuunnella ja auttaa vastaavissa tilanteissa olevia on paljon suurempi kuin sellaisen, joka ei mistään tiedä.

    Uskon kuitenkin siihen, mitä Luther kirjoitti, että jos ei helvettiä kärsi täällä, niin sen joutuu kärsimään tuonpuoleisessa. Kaksi kertaa ei voi elää helvetissä.

    Maailmassa kuolee niin monia ihmisiä tauteihin, sairauksiin ettei heillä ole siitä mitään kasvatuksellista hyötyä. Kukaan ei hyödy heidän kärsimyksistään ja liian aikaisesta kuolemasta.

    Mitä hyötyä on siitä, että menisi nuolemaan paiseita tai kuolee johonkin tarttuvaan sukupuolitautiin. Jos siitä olisi jotain hyötyä eikö silloin tekisi sitä tahallisesti-jos sellainen toisi autuuden?

    Kärsimys ei jalosta minusta ketään. Se voi jopa viedä epätoivoon ja sen mukaisiin tekoihin. Entä ne miljoonat hiv-positiiviset jotka kuolevat ilman asianmukaista hoitoa?

    Hyväntekeväisyys voisi olla hip ja uusi musta, saisi helpolla Äiti Teresan maineen, mutta onko se muuta kuin rahan tuhlausta, koska ”köyhät teillä ovat aina keskuudessanne”.

    • Janne, kiitos kommentista ja hyvästä pohdinnasta. On totta, että on monia kovasydämisiä ihmisiä, joille ei edes mitkään kärsimykset auta näkemään lähimmäisiään tai Jumalaa. Erilaiset vertaistuet perustuvat siihen, että samanlaisessa tilanteessa olevat tai jotka ovat olleet, auttavat muita selviämään vaikeista tilanteista tai sairaudesta. En tiedä mitään muuta liianaikaista kuolemaa kuin murhat, jolla ihminen päättää joko oman elämän tai toisen elämän (sisältää abortin ja eutanasian). Erilaiset elämäntilanteet puhuttelevat ihmisiä ja monet niiden kautta pääsevät taivastielle, josta ovat poikenneet.

      Jeesus sanoo: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria.’ Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä.” (Matt. 9: 12-13)

  3. ”Hän varjelee hurskastensa jalat, mutta jumalattomat hukkuvat pimeyteen; sillä mies ei omalla voimallaan mitään voi. ” 1.Sam.2:9
    Monesti meillä menee sekaisin julki Jumalaton ja syntinen, kaikki tekevät syntiä, mutta Jumalaton kieltää Herran.

    Murhetta riittää kaikille, samoin Armoa. Rakkaudesta osallinen näkee kaiken turhuuden ohi, sillä sydämensä on kiinnittynyt Herran Sanaan.
    Kaikille voi käydä maanpäällä kaikkea, mutta Pelastus on iankaikkinen ja kohtaa niitä, jotka Herra on Pelastava armosta Kristuksen tähden.

    On ihmisiä jotka syntyvät vain vetääkseen muutaman henkäyksen ja on niitä, jotka elävät kauan pahuudessaan. Jos oikeudenmukaisuus toteutuisi nyt heti, niin kaikki liha menehtyisi sama tien.
    Miksi Jumala sitten vielä sietää meidän raadollisen elon?
    Viimeiset sota veteraanit ovat vielä edellisestä hulluudesta jäljellä, mutta silti olemme jo kohta taas ryhtymässä toistemme kimppuun, kuka kenenkin puolella toistansa vastaan.
    On suuri ihme ja merkillinen asia, että ihminen ja Luomakunta on vielä olemassa, sillä sen verran historiaa täytyy osata lukea, että ihmisen ahneus saattaa aina omat lapsensa hautaan. On Jumalan suurta Armoa, Rakkautta ja pitkämielisyyttä, että jokaisella on vielä aikaa kääntyä teiltään. Kuinka kauan?

    Murhe, joka tuottaa kuoleman on oman edun menettämisestä johtuvaa, mutta Jumalan mielen mukainen murhe on edellistä vastaan ja se murehtii niiden tähden, jotka rakastavat omaa tuhoansa, sillä hyljäten Jumalan he pitävät pilkkanaan Luojaansa ja ovat näin saava sen tuomion, mikä on luvattu katumattomalle ihmiselle.
    Nöyrtyminen, on omasta tahdostaan luopumista ja asettumista Jumalan Sanan varaan, kantaen uskollisesti Kristuksen iestä. Ihminen joka tahtoo omaansa, ei ole vielä kadottanut itseään, eikä ole myöskään löytänyt vielä Aarretta.

    Yksi on, joka ei tehnyt omaa tahtoansa, vaan lähettäjänsä tahdon, ja on asettanut itsensä meille tieksi, Jeesus Kristus, että mekin hylkäisimme sen, minkä luulemme omistavamme ja palvelisimme toinen toistamme YMMÄRTÄEN olevamme syntisiä kauttaaltaan ja siksi olemme kaikki samassa tilassa ja 100%:sti ARMON VARASSA

    ”Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.” Matt.11:29

    • Ismo, kiitos erinomaisesta kommentista. Katse Kristukseen.

      Lainaan vielä suurelta profeetta Jesajalta, joka oli myös evankelista, Raamatun ehkä voimallisinta lukua, jota kehoitin Aria lukemaan:

      Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan? Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.

      Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut. Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa. Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa. Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa. Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta. (Jesaja 53)

  4. Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä, mutta asun myös murtuneiden ja nöyrien luona. Minä virvoitan murtuneiden hengen ja herätän eloon nöyrien sydämen. Jes. 57:15.

    Ylpeä on Herraa vastaan ja ajattelee omaansa, hän hylkää kaiken mitä pyhien joukossa Jumalalliseksi luetaan: Luominen, Israelin kansan esikuvallisuus, Kristuksen neitseestä syntymä, Jeesuksen ylösnouseminen, Raamatun auktoriteetti ja arvossa pitäminen, Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen osallisuus Uskon alkajana ja täyttäjänä, Pyhän seurakunnan olemus, iankaikkisen elämän ja tuonpuoleisen todellisuuden tunnustaminen ja odotus, jne.

    Kristityt Jumala on asettanut maailman sylkykupiksi, mutta Luojan silmissä uskon lapset ovat juuri ne, mitkä on päättänyt pelastaa maailmasta.

    Sen minkä maailma on nähnyt kaikkein halvimmaksi, sen Hän on valinnut, saattaakseen maailman viisaat häpeään. Hän on Jeesus Kristus, Jumalan Valittu.

    Älä pelkää, sinä joka vapiset synneissäsi, luota Jumalaan, Hän on sinut lunastava, Poikansa Jeesuksen Kristuksen tähden. Hänen Nimessään on sinulle anteeksianto täydellisenä luettu.

    Herra, Pyhä Isä, Kaikkivaltias Jumala, anna Suomen kansalle vielä armonaikaa. Muista niiden isovanhempien rukoukset, jotka ovat tämän maan ja kirkon rakentaneet, niiden, jotka ovat panneet toivonsa Sinuun. Käännä meidän kasvomme vielä takaisin sinun puoleesi ja murra syyttäjän valta, joka pitää kaikkia Suomen kurjia vankinaan. Puhdista sydämemme ja Lähetä Suomen kirkkoon Vanhurskas Sanasi, joka yksin voi meidät Pelastaa.

    Pyhitetty olkoon Sinun nimesi.

    • Kiitos Ismo. Jumalan hyvään tahtoon voimme luottaa.

      Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki; särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala, hylkää. (Ps. 51:19)

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.