Mistä löytyy se ahdas portti, josta jokaisen pitäisi kulkea sisälle?
Täällä pohdiskelemme uskosta ja uskon vierestä. Silti tärkein kysymys jää usein sivuun. Nimittäin se mitä se ahdas portti oikein tarkoittaa ja missä se on ? Monet kuitenkin pyrkivät sitä kohti. Jotkut ovat kertoneet miten joskus ovat tuota porttia etsineet ihan tosissaan, mutta sitä vain ei ole löytynyt. Lopulta ovat tulleet siihen tulokseen, ettei sitä ole, tai ainakaan se ei ole tätä etsijää varten. Näin vilpitön etsijä on päättänyt etsintänsä ja jäänyt vapaaehtoisesti uskonelämän ulkopuolelle.
Nuoret pohtivat usein elämän tarkoitusta. Juuri rippikouluiässä nämä mietiskelyt ovat hyvin tyypillisiä. Varsinkin ehkä pari vuotta sen jälkeen. Muistan hyvin miten silloin itse aloin pohtia tuota kysymystä. Oivalsin, että elämällä täytyy olla jokin syvempi tarkoitus. Muutoin kaikki on ihan mieletöntä, eikä millään ole mitään todellista merkitystä. Sitten kohtasin uskovia nuoria esiintymässä torilla. Jotenkin siinä tajusin heillä olevan se mitä etsin.
Mieli olisi tehnyt heti mennä porukaan, mutta kaverit oli siinä vierellä, enkä kehdannut. Vasta myöhemmin illalla , kun olisin yksin, niin menin heidän kokoontumiseensa ja uskoin löytäneeni portin. Näin ei kuitenkaan ollut oikeasti. Sillä ihmisen ikävä toisen luo veti puoleensa kuitenkin enemmän. Enkä kehdannut enää mennä uskovien porukaan, kun pidin itseäni niin huonona.
Näin synti veti minut pois ahtaanportin luota. Portista ei voi kulkea sisälle, jollei luovu syntisestä elämästään.
Luulin myös, että portti avautuisi syntini tunnustamalla, mutta siitäkin tuli sellainen oma teko, ettei portti löytynyt vieläkään. Vasta kun omat keinot oli kulutettu loppuun ja uskoin ehtoollisella vapauttavat sanat, jotka siinä minulle sanottiin, niin löysin portin ja astuin sisälle.
Jottei asia tulisi liian helpoksi, niin on monia, jotka eivät ole menneet portista sisään, mutta uskovat kuitenkin lujasti näin olevan. Sellaiset henkilöt tunnistaa siitä, miten innokkaasti he kertovat omasta parannuksestaan. Miten ovat hyljänneet kaiken synnin, jopa omat vanhempansa ja tehneet todellisen parannuksen. Heille itse portti onkin tullut sivuasiaksi ja heidän omat ponnistelunsa on tullut portiksi. Sillä Ahdas portti on Vapahtajamme Jeesus ja vain hänen työnsä kelpaa meidän edestämme portiksi, josta jokainen voisi käydä sisälle. Portista kulkeminen on kohtaaminen Vapahtajan kanssa henkilökohtaisesti. Vain oma tahtomme, joka haraa vastaan on esteenä. Moni lukee Raamatusta :”usko ei ole joka miehen” ja ” moni haluaisi mennä ahtaasta portista, mutta ei voi ” ja tulee siihen tulokseen, että jumala on laittanut juuri hänelle esteen. Todellisuudessa este on vain meidän omassa kovassa päässä.
68 kommenttia
Kerran oli tehtäväni saarnata kaidasta tiestä ja ahtaasta portista. Miksi taivaan tietä Jeesus sanoo kaidaksi ja porttia ahtaaksi? Päädyin seuraavantapaiseen pohdintaan: Nuo Jeesuksen ilmaisut kertovat kolmesta asiasta: armosta, rististä ja kilvoituksesta. Kukaan ei voi pelastua ansioillaan, vaan ainoastaan armoa anoen. Tällöin on myönnettävä tarvitsevansa anteeksiantoa monien syntiensä takia, anteeksiantoa, jonka Jeesus on mahdollistanut sovituskuolemallaan. Jeesuksen seuraaminen merkitsee ristin ottamista ja itsensä kieltämistä. Ristin ottaminen on valmiutta kärsiä uskonsa tähden, itsensä kieltäminen merkitsee, että tunnustaa oikeaksi Jumalan tahdon ja pyrkii välttämään itsekkyyden sanelemia, mutta Jumalan tahdon vastaisia, toimintatapoja. Kilvoittelu merkitsee yritystä rakastaa lähimmäisiä teoin ja sanoin.
Siinähän tuo on hyvin kiteytettynä. Mahtuisi hyvin vaikka 7 min saarnaan. Kuitenkin harvoin kuultua herkkua.
Kaikki ylläolevat keskustelijat ovat lukeneet raamattunsa. Siksi ihmettelen että kukaan ei viittaa siihen kun Jeesus puhui ahtaasta portista. Kai muistatte että se koski sitä kuinka on luovuttava maallisista rikkauksistaan , sis tehtävä suuri uhraus voidakseen seurata Jeesusta? Jeesus tunsi myötätuntoa rikasta miestä kohtaan joka olisi halunnut seurata häntä mutta ei luopua omaisuudestaan.
Sanoma on selvä . Mikään maallinen ei saa olla niin tärkeätä, että siitä ei voisi luopuisi Taivasten Valtakunnan takia. Jos tätä hengellistää liikaa niin se hengellisyys tulee juuri sellaiseksi rikkaudeksi joka tekee aidon seuraamisen vaikeaksi jollei mahdottomaksi.
On totta, että arvojärjestyksessä ensimmäisenä tulee olla Jumala ja Hänen tahtonsa. Tästä kaikesta luopumisestakin voi tulla tikapuut taivaaseen. Jotka, ei sinne kuitenkaan vie. Eikä perheellinen ei voi luopua omaisuudestaan ja jättää perheestään huolehtimista muiden huoleksi. Tallaisesta sanotaan, että ovat uskottomia pahempia. Jos omaisuudesta luopuminen olisi ahdas portti, niin toisille se olisi paljon helpompaa.
Yllättävä tuo pohdintasi Antti, etten ymmärrä mitään tästä asiasta. Olen saanut ihan riittävästi lukea tuonkaltaisia pohdintoja Kotimaa 24:ssä. Lukijat käsittävät ensin tekstejä omalla tavallaan ja se saa aikaan heissä tunnereaktioita. Sitten tuo reaktio puretaan vastaavana pohdintana. Eli käytännössä syytetään toista siitä tunnereaktiosta, jonka itse on itselleen kehittänyt. Laitetaan toisen syyksi, omat tunnekokemukset. Näin saa tekosyyn millaiseen käytökseen tahansa. Vastapuoli antaa siteen samalla mitalla takaisin ja sitä taistelua jatkuu sitten pitkään. Muut jäävät vain sivusta seuraamaan riitaa, joka pahenee koko ajan. Joten antaa olla.
”Joka elämäänsä rakastaa, kadottaa sen; mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, hän on säilyttävä sen iankaikkiseen elämään.” Joh.12:25
Tuo on rinnakkainen kuvaus ahtaan portin läpi menemisistä. Samoin: ”Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.” Matt.16:25
On tavallaan paradoksi, että ihminen etsii elämäänsä ja haluaa kehittää sitä ja näin tallentaa sen itselleen ja toisaalta juuri siten ihminen kulkee väärään suuntaan. Ihmisen tulee ymmärtää kadotettu tilansa, että voi löytää portin tai oven Elämään (Kristus)
Paljon on sellaista suorittavaa kristoillisyyttä, jossa ”minä” on keskiössä ja Jeesus on vain väline, jonka nimessä toimitaan.
”Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä: ”Älä tartu, älä maista, älä koske!” -sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten käskyjen ja oppien mukaan? Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.” Kol.2:20-23
Paino sanalla: ”Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet” Kristitty ei nimittäin voi elää enää itsessään. Ei ole mitään välimuotoa tai synergiaa, jossa ihminen toimii ”pikku” jumalana hengellisessä mielessä. Tämä ei monelle sovi ja he sanovat helposti: ”Onhan ihmisellä joku osa tässä kaikessa!” Ja näin he itseasiassa pitävät kiinni vielä omastaan, jonka he luulevat omistavansa.
”Katsokaa siis, miten kuulette; sillä sille, jolla on, annetaan, mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, minkä hän luulee itsellään olevan.” Luuk.8:18
Kyse on tietysti toivomuksesta tehdä ja toimia Jumalan tahdon mukaan. Löytyykö se evankeliumeista, Paavalin teologiasta, Ignatiuksen huomaamisesta, vaikko Jaakobin kirjeestä , on kullekin huomaamisen päässä.
”Ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin fariseusten ja kirjanoppineiden, niin te hukutte.”
Jeesus tarkoittaa hengellisiä eikä maallisia rikkauksia. Pelastus ei tule hengellisten rikkauksien (lain noudattaminen = mahdotonta) kautta, vaan yksin uskosta, armosta ja Kristuksen kautta. Maallisesti köyhä ja rikas pelastuvat samalla tavalla, yksin Kristuksen kautta. Siinä on ahdas portti.
Sinulla kun Antti Hämäläinen on paljon jakamista, niin miksi et kirjoittaisi joskus jonkun oman blogin ?
Jos kapealla tiellä joku tulee vastaan, niin kohtaamisessa kohdataan. Nyt kyse on vielä hyvin kapeasta ja kivikkoisesta tiestä ja siinä vastaan tulee Jeesus itse, ni eihän siinä ohi pääse huomaamatta. Siitä huolimatta moni ei tahdo hyväksyä sitä, että olisi vain yksi tie ja portti, joiden kautta päästään sisälle. Jeesus kun on itse se tie, portti ja vielä ovikin.
Ilmoita asiaton kommentti