Missä on kirkkomme huutavat äänet, kun maailma palaa?

Kansainvälinen ilmastopaneeli IPCC julisti helmikuun lopussa että ”Jos viivyttelemme enää yhtään, menetämme lyhyen ja erittäin nopeasti sulkeutuvan ikkunan, jolla voidaan turvata ihmiskunnan tulevaisuus.” Kuitenkin, ehkä jopa hieman kristillisesti, IPCC valoi pientä uskoa tulevaisuuteen: “Toivoa kuitenkin on. Välittömillä toimilla voidaan IPCC:n mukaan lieventää riskejä ja turvata ihmiskunnan ja koko planeetan tulevaisuus.” 

Tämä raportti siitä, kuinka maapallomme on kiihtyvällä tuhon tiellä, jäi Ukrainan sodan syttymisen uutisoinnin jalkoihin. Sota, ilmastotuho, pandemia; maailmamme on tulessa monella tapaa. Ja samalla kun Euroopassa soditaan, ilmasto jatkaa lämpenemistään ja erittäin nopeasti sulkeutuva ikkuna ihmiskunnan tulevaisuuden turvaamiseksi jatkaa sulkeutumistaan.

Ilmastopaneelin viestissä ei ole mitään epäselvää. Toiminnan hetki on nyt.

Luin tässä taannoin eräälle kurssille teologian tohtori Panu Pihkalan artikkelin luonnosta ja luterilaisuudesta, joka julkaistiin vuonna 2016 kirjassa Armon horisontit. Luterilaiseen tapaan Pihkala päättää artikkelinsa teeseihin kirkon roolista ilmastonmuutokseen reagoimisessa

Kirkolla on uskonsa perusteista käsin nouseva velvollisuus vaikuttaa maailmassa

– Kirkon ja kristittyjen on laitettava oma tonttinsa kuntoon, jotta sanomalla on mitään uskottavuutta. 

– Kirkolla on rooli kollektiivisen omantunnon muokkaajana

– Maailman ympäristöongelmat ovat niin vakavia, että kirkon on edustettava sekä realismia että toiveikkuutta

 

Teemmekö me kirkkona tarpeeksi? Vaikutammeko maailmaan tarpeeksi? 


Ainakaan oma tontti ei ole kirkossa kunnossa. Esimerkiksi kirkon ympäristödiplomi on hyvä alku, mutta maapallomme tarvitsee enemmä! Eikä diplomia edes kaikissa seurakunnissa tavoitella (liian kallis, liian vaikea, liian sitä tätä tai tuota…). Valitettavasti olen saanut itse huomata, että diplomin saamisen jälkeen ei enää noudateta sen periaatteita ja ehtoja. Tai jo haettaessa ja auditoitaessa “feikataan” seurakunnan tilannetta hieman paremmaksi. Ja kirsikkana kakun päälle pieniinkin, itsestään selviin minimivaatimuksiin, kuten kierrättämiseen, “löydetään” ongelmia ja sekajätteen kerryttäminen jatkuu.

Sen lisäksi, että kirkkona meillä on velvollisuus pitää huolta Jumalan luomasta maailmasta, on huomioitava että tekojemme vaikutukset eivät kohdistu vain meihin ihmisiin täällä Suomessa. Globaali pohjoinen on elänyt yli varojensa vuosikaudet, ja sillä on vaikutuksensa globaaliin etelään. Kuumemmat kesät, lumettomat tai lumimyrskyiset talvet Suomessa ovat verrattain pientä siihen verrattuna, että maailmalla ihmisistä tulee ilmastopakolaisia ja lajien sukupuutto kiihtyy. Vedenpinnan noustessa ilmaston lämpenemisen seurauksena ihmisten kodit jäävät meren alle. Kuumista alueista tulee liian kuumia elää. Ruokaa ei voi enää kasvattaa sateiden, tulvien tai kuivuuden takia, jotka ovat lisääntyneet ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen myötä. Eläinten elinalueet kutistuvat ja kokonaiset lajit katoavat maailmasta ihmisten toiminnan suorana seurauksena.

Kristuksen kirkon, meidän, Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsente, johtajien ja työntekijöiden, siis ihan kaikkien, kuuluu pitää huolta myös toisista ihmisistä ja eläinlajeista ympäri maailman. Kristuksen kirkko on globaali. 

Haluan uskoa, että kirkollamme voisi olla paikka nousta johtajineen profeetalliseksi ääneksi Suomessa. Ei ainoaksi ääneksi, tai kovimmaksi ääneksi, vaan yhdeksi ääneksi yhdessä muiden kanssa. Meidän pitäisi huutaa ääneen erämaassa, nostaa yhä uudelleen ja uudelleen keskiöön ilmastokriisi ja ohjata jokaista hiippakuntaa, rovastikuntaa, seurakuntaa, tuomiokapitulia, kirkollista järjestöä ja kristittyä toimimaan luomakunnan suojelemiseksi. Kirkko ei ole (tai ei saisi olla) muusta elämästä erillinen saareke, vaan meidän tulee toimia maailmassa ja yhteiskunnassa toisten kanssa ja sen hyväksi.

Ei riitä, että puhutaan kerran tai kaksi Elokapinan tavoitteiden puolesta (kiitos silti piispa emeritus Huovinen, linkki), vaan täytyy toistuvasti, äänekkäästi, raivokkaasti ja ehdottomasti pitää ääntä maapallon puolesta. 

Ei riitä, että silloin tällöin piispat puhuvat asiasta osuvasti ja melkein ärhäkkäästi mediassa. Toki hyvänä alkuna piispa Kaisamari toteaa Kirkko&Kaupungissa (linkki) “Luomakunta on niin kallisarvoinen, että sitä täytyy vartioida. Ei pelkästään varjella, vaan vartioida uhalta, joka sitä kohtaa. Se uhka olemme me ihmiset, Hintikka sanoo.” Täytyy huutaa, vaatia ja toimia enemmän.

Ja tärkeänä jatkona on piispa Marin Ylen kolumni. (linkki): “Aikamme suuri haaste on etsiä yhdessä, mitä muita identiteettejä meille on tarjolla kuin kuluttajan rooli – mitä merkityksellistä voimme löytää sen tilalle, josta luovumme.”. Kiitos Kaisamari ja Mari!

Näitä huutoja maailma tarvitsee lisää. Ja enemmän!

Sillä olisi upeaa, ja vaikuttavaa, jos joku piispoistamme, yhtymäjohtajista ja kirkkoherroista osallistuisi Elokapinan blokkiin ja marsille. Jokaisen rivityöntekijänkin teot ovat äärimmäisen tärkeitä, mutta juuri nyt minä kaipaan ja maailma tarvitsee rohkeampaa ja räväkämpää johtajuutta ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi.

Ilmastonmuutoksen torjumisessa suomalaisilla on Kaisamari Hintikan mielestä merkittävä rooli. Jokainen voi tehdä valintoja esimerkiksi matkustamisessa, kuluttamisessa ja poliittisissa valinnoissa. Pienilläkin teoilla on hänen mukaansa vaikutusta kokonaisuuteen, vaikka suurinta vastuuta kantavat suurimmat toimijat.” Kirkko on suuri toimija. Meillä ei ole enää samanlaista roolia, kuin muutama vuosikymmen aikaisemmin. Olemme vapautuneet kahlitsevasta vanhasta vallasta, eikä meidän tehtävämme ole tukea jatkuvan kasvun vaatimukselle perustuvaa kulutusyhteiskuntaa. IPCC:n raportti tarjoaa niin suurelle toimijalle kuin yksittäiselle seurakuntalaiselle sopivia toimia ilmastokriisin vastaiseen taisteluun. Näiden keinojen käyttöönotto pitäisi olla jokaisen seurakunnan prioriteetti.

Tämä on kannanotto luomakunnan puolesta ja kutsu kirkkomme kaikille jäsenille: Käyttäkää ääntänne ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen! Käyttäkää ääntänne perhepiirissänne, työyhteisössänne, kirkollisessa luottamuselimessä, piispainkokouksessa, seurakuntavaaleissa, sosiaalisessa mediassa ja aivan kaikkialla. Meidän maailmamme palaa! 

Kaisa Kahra, hankepäällikkö ja pastori. Millenniaali.

  1. Nyt ei voi kun ihmetellä Pia Jardin tietämättömyyttä! Helsingin Muslimit ry on kutsunut Bilal Phillipsin Suomeen. Se lukee heidän omalla nettisivulla.
    Samoin kun vierailee siellä olvassa linkissiä esitetään syytöksiä tiettyjä tahoja kohtaan, koska menettivät tilaisuuten varatun tilan. On mielestäni aika outoa että tilaisuuteen myydään pääsylippuja jos yksityishenkilö kutsuu kuten Jardi väittää!

  2. Tällainen henkilö:

    USA on evännyt Bilal Philipsiltä pääsyn maahan ja uskoo, että hänellä on kytköksiä vuoden 1993 WTC attentaattiin.
    Bilal Philipsille on annettu porttikielto Saksaan.
    Bilal Philips valistaa, että homot pitää tappaa.
    Bilal Philips valistaa, että allah on vihainen juutalaisille ja kristityille.
    Australia eväsi Bilal Philipsiltä pääsyn maahan perustein, että tämä on “kansallinen turvallisuusuhka”.
    Bilal Philips pitää alaikäisten (tyttöjen) naittamista aikuisille miehille islamin oppien mukaisena.
    Bilal Philips opettaa, että vaimon piekseminen ei ole muslimimiehelle vain oikeus, vaan velvollisuus.
    Bilal Philips saarnaa, että islamista poiskääntyneille tulee suoda ensiksi mahdollisuus “palata islamiin”, ennen kuin
    heidät telotetaan sharian mukaisesti.
    Alkoholin nauttimisesta Bilal Philipsin näkemyksen mukaan tulee rankaista 40-80 ruoskaniskulla.

  3. Minä koen sen hieman tekopyhäksi, että perussuomalaiset ilmoittautuvat homojen puolustajiksi vain silloin kun siitä on apua heidän ulkomaalaisvastaiselle agendalleen. Olisi reilua, jos he osoittaisivat samaa suvaitsevaisuutta homoja kohtaan muulloinkin.

    Kuten Jaakko Saariluoma totesi viime viikonlopun Putouksessa: sketsihahmo Oinonen kävi esittelemässä omia talenttejaan eduskunnan lähetekeskustelussa viime viikolla.

    • Näin epä-poliittisena henkilönä en ota politiikkaan kantaa. Mutta olen hyvilläni että Eerola nostaa tämän vihapuhujan Suomeen tulon esiin. Philippsin maahantuloa on yritetty saada estetyksi ottamalla mm. yhteyttä viranomaisiin. Näistä asioista vastaavaa sisäministeri Päivi Räsästä on informoitu asiasta. Toistaiseksi ei ole vastausta tullut. On mielestäni hyvin vaarallista päästää tällaisia henkilöitä maahamme puhumaan, eteenkin kun se useissa muissa maissa on estetty. Ei tässä ole kyse mistään ulkomaalaisvastaisuudesta, en nimittäin usko että jos puhuja olisi rauhantahtoinen henkilö eikä vihapuhuja, ei kukaan hänen vierailuaan vastustaisi vain sen takia että sattuisi olemaan muslimi.

    • Jusu!

      Esim. Hollannissa ja Belgiassa on homot äänestäneet paikallisia äärioikestolaisia, koska tuntevat olonsa nykyään turvattomaksi, väkivallan ja uhkailun vuoksi, varsinkin marokosta saapuvien nuorten toimesta ja he oikeuttavat tekonsa, koska koraani niin sanoo.

    • Kuten Jusukin, minä pidän maahanmuuttokriittisten muslimivastaisuuden edistämistä homojen kustannuksella vastenmielisenä ilmiönä. Minä en ainakaan kaipaa sen paremmin Perussuomalaisten kuin Finnish Defence Leaguenkaan suojelusta. Erityisesti karsastan sitä, että muka minun turvallisuuttani hyväksi käyttäen vastustetaan laillisesti Suomessa toimivan uskontokunnan oikeuksia.

  4. Islamin kanta asiaan taitaa olla kuitenkin melko selkeä: homoseksuaalinen akti on syntiä. Eli… mikäli ”teko” on todennettu ja vahvistettu usean silminnäkijän toimesta. Sanoihan ne siinä tv-lähetyksessä suoraan, että ihminen, joka on taipumukseltaan homoseksuaali, ei vielä ole syntinen, mutta jos on seksuaalisessa yhteydessä, se on synti.

    Periaate on sama, kuin meidän raamatussa. Teko on syntiä, ei itse ihminen sen ominaisuuden tai taipumuksen vuoksi, tee vielä syntiseksi.

    • Itse asiasta en paljon tiedä. Mutta eikö sisäministeri edes jotain kantaa tämän Pillipsin esiintymiseen voisi ottaa? Eikös hän myös uskontoasioista ole vastuussa hallituksessa?

    • Ei hän voi ottaa kantaa, koska suomessa on uskonnon vapaus. Ei kait valtion tehtävä ole ohjeistaa, kuka mihin uskoo ja millaiset kunkin uskonnon opilliset lait perustuu.

    • Ai niinhän se onkin. Meillähän on tuo uskontovapaus. Ei saakaan sisäministeri ottaa kantaa. Hyvä niin (onko ?).

    • Tuli mieleen vielä yksi tyhmän kysymys: Voiko se sitten ottaa kantaa, se uskontoministeri meinaan, näitten suamalaisten seksuaalijuttuihin? Kun se eruskuntakin jo alkaa niistä jutteleen?

    • Osmo!

      Tuota logiikkaasi lainaten, samalla me voitaisiin maallinen käräjäoikeuden tuomari, lainsäätäjät ja kansa leimata suvaitsemattomaksi, foobikoiksi, ahdasmielisiksi konservatiiveiksi, jos joku henkilö on ominaisuutensa ja taipumuksensa takia tehnyt rikoksen. Tekijähän tuomitaan tekojensa seurauksena, ei sen takia, että hänellä on jotain ominaisuuksia ja taipumuksia.

kirkko Millenniaalien
kirkko Millenniaalien
Z/Y-sukupolvien kanssa vuorovaikutukseen asettuminen on tämän vuosituhannen ensimmäisten vuosikymmenten olennaisin kysymys kirkolle. Sitä pohditaan tässä blogissa. Kirjoitukset keskittyvät y- ja z-sukupolviin monesta eri suunnasta. Blogia koordinoi kokonaiskirkollinen Millenniaalien kirkko - hanke. Kirjoittajat ovat joko kirkon liepeillä liikkuvia millenniaaleja tai hankkeen asiantuntijoita, joissakin tapauksissa molempia. Jos haluaisit osallistua blogin kirjoittamiseen, ota yhteyttä jussi.laine@evl.fi.