Minä olen – iankaikkinen Jumala, Herra Jeesus

Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole.” (Joh. 11:25-26 / FB38)

Raamattu on täynnä Jumalan lupauksia meille uskovaisille; mikä merkitys sinulle on Jumalan lupauksilla?

Koko Raamattu on Jumalan sanaa (Jeesus: ”Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus”). Mitkä kohdat Raamatussa ovat sinulle tärkeitä?

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Paha paljastuu lopun aikana kaikin tavoin. Paha nousee jalustalle. Pahan jalusta on lopulta sen oma mestauslava. Pahan valta loppuu. Kristus on kukistanut pahan vallan Golgatalla. Käärmeen pää on rikki poljettu. Voitto on saatu. Ylistys, kiitos ja kunnia Herralle Jeesukselle Kristukselle!

  1. Martti Pentti:””Niinpä kristityn kokema synnintunto onkin syvää ja hänen rukouksensa Kristuksen puoleen aitoa.””

    Mistä tulee synnintunto eli miten määritellään synti, onko se Jumalan sanan mukainen ja muuttumaton vai määritteleekö sen kirkko yhteiskuntaa seuraten?

    Siis suomessa ei taida enää olla syntiä edes sellainen josta ennen olisi voinut saada jopa kuolemantuomion?

    • Synti erottaa ihmisen Jumalasta sekä toisesta ihmisestä. Syntinen ihminen yleensä syyttää myös toista syntistä ihmistä. Kaukaa ei tarvitse esimerkkiä löytää. Syytettävä löytyy omasta perheestä, työkaverista, harrastuksen piiristä tai vaikka taloyhtiön hallituksesta. On helppoa löytää vika jostain muusta seurakuntalaisesta kuin itsestä.

      Tätä on syntiinlankeemus ja sen hedelmä.

    • Kari Paukkunen tuo mitä tuot esille on lihallista ja kun uskova on lihallinen niin silloin ”perisynti” oppi on totta, mutta oikea kristitty ei ole lihallinen vaan hengellinen, uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä.

    • Apostoli Paavali oli hengellinen, uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä. Näin minä uskon Raamatun todistuksen perusteella.

      Paavali oli kuitenkin toista mieltä sinun, Ari Pasanen, kanssa ihmisen heikkoudesta pahaan Ari. Sinä et hyväksy Paavalin puhetta? Paavali ei ollut oikea kristitty sinun mielestäsi? Paavali ei ollut ilmeisesti tehnyt oikeaa parannusta sinun mielestäsi? Apostoli Paavali ei siis sinun mielestäsi ollut oikea hengellinen kristitty vaan lihallinen?

      Paavali totesi, että ”hän ei tee sitä hyvää, mitä pitäisi tehdä, vaan tekee sitä pahaa, mitä ei pitäisi tehdä.”

      Sinä kerrot, että voit valita mitä hyvää tai pahaa teet. Paavali todistaa toisin kuin sinä. Minä olen Paavalin kannalla enkä sinun. Apostoli Paavali oli Herran Jeesuksen opettama pakanoiden apostoli.

      Toivon Ari, että viivy vielä hetki tämän kommentin ääressä! Yritä edes ymmärtää, mitä yritän sinulle selvittää!

    • Kari Paukkunen sanooko Paavali että uskovilla on Jumalan voima voittaa KAIKKI kiusaukset?

      Lueppa nyt sitten kuka pelasti Paavalin lihallisesta Jumalan palveluksesta eli Room.8 kertoo kuinka ””2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.”” siis kuinka hengessä palvellaan Jumalaa.

      Lihallinen Jumalan palvelus on se mitä tuot esille, ei siinä ole voimaa, Paavali tuo esille hengen voimaa ja siinä vaeltamista.

    • Kristityn vaellus on lihan ja hengen välistä taistelua.

      Paavali opettaa tästä selvästi. Kristus on voittaja. Hyvän ja pahan välinen taistelu jatkuu hautaan asti. Oletko lukenut Paavalin kaikki kirjoitukset?

      Pasanen, ”Lihallinen Jumalan palvelus on se mitä tuot esille, ei siinä ole voimaa, Paavali tuo esille hengen voimaa ja siinä vaeltamista”

      Sinun mielestäsi tuon esille vain lihan voimaa?

      Jeesus Kristus on voittanut synnin, kuoleman ja sielunvihollisen vallan. Ihminen ei ole voittaja, vaan Herra Jeesus. Häneen minä turvaan. Häneen koko kristillinen kirkko turvaa, eikä omaan voimaansa.

    • Kari Paukkunen siis etkö yhtään ymmärrä mitä Saulukselle tapahtui ”muuttuessaan Paavaliksi, hän sai Pyhän Hengen.

      Et ymmärrä tätä muutosta eli ennen lihallinen Saulus palveli Jumalaa lihan mielellä ja mitä sen hedelmä oli, väkivaltaa. Entäpä kun hän kohtasi Jeesuksen ja nöyrtyi tämän edessä ja sai pyhän hengen, millä voimalla hän sitten palveli Jumalaa, Pyhän hengen, mitä hedelmää se tuotti, oliko siinä väkivaltaa vai rakkautta?

      Ymmärrän kyllä halusi puolustaa väkivallan tekijän (lue Luther) oppia se kun on lihalle niin mieluinen ei tarvitse mistään luopua eikä tunnustaa syntejä ja nöyrtyä parannukseen, mutta Jeesuksen sanoilla ei silloin ole mitään merkitystä, ne voi ylenkatsoa ja tietää paremmin kuin Jeesus ja Paavali.

    • Jospa tarkkaisit Paavalin ja Lutherin sijasta itseäsi, Ari Pasanen. Olet käsittääkseni kokenut aikoinasi voimakkaan kääntymisen. Voitko rehellisesti kertoa eläneesi sen jälkeen ilman ainuttakaan lankeemusta ja voittaneesi ihan kaikki kiusaukset?

    • Martti Pentti kuinka monta kertaa olen todennut että olen langennut, siis ei kyse ole minusta ja minun seuraamisesta vai onko, onko sinulle se tärkeää että jos minä en elä synnittömänä niin ei sinunkaan tarvitse ottaa Raamatun sanaa niinkuin se on kirjoitettu?

      Seuraa Jeesusta ja Hänen sanaansa eli tee mitä Hän sanoo.

      Jos en tuo esille Jeesuksen sanoja niin älä ota niitä, mutta kun tuon Jeesuksen sanoja älä käytä minun elämääni verukkeena ylenkatsoa Jeesuksen sanoja, sillä ne sanat tulevat tuomitsemaan meidät kaikki lopulta.

      Joh. 12:48
      Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

    • Ari, vaikuttaa siltä, että et ole päässyt kasvamaan uskossa. Suosittelen ottamaan ensiaskeleet ja liittyä johonkin hyvään kristilliseen seurakuntaan ja alkaa käymään heidän toiminnassa. Suomessa on paljon hyviä seurakuntia.

    • Juha Heinilänäytä nyt yksikin kohta jossa puhun Raamatun sanan vastaisesti?

      Ajattele jos olisin elänyt Lutherin aikaan olisi minut varmaankin tapettu, sekö olisi ollut ”uskossa kasvaneen” teko, sitäkö haet? Sanoppa miksi joskus (kun yhteiskunta on hyväksynyt) on ns uskonnolliset hyväksyneet vainot ja esim aviorikoksesta jopa kuolemantuomiot ja nykyisin ei, mikä on muuttunut, onko Jumalan sana muutunut vai mikä?

    • Ari, enpä usko että sinua olisi tapettu. Et käy seurakunnassa, joten ei sinun käsityksillä uskosta ole paljoa merkitystä. Sinun kannattaa ottaa ensiaskeleet ja liittyä johonkin seurakuntaan ja alkaa kavamaan kristittynä. Näissä keskusteluista minulle on tullut sinusta se vaikutelma, että olet uskosta osaton, joka vai yrittää kaivaa kuoppia muille.

    • Pasanen, ”Ymmärrän kyllä halusi puolustaa väkivallan tekijän (lue Luther) oppia se kun on lihalle niin mieluinen ei tarvitse mistään luopua eikä tunnustaa syntejä ja nöyrtyä parannukseen, mutta Jeesuksen sanoilla ei silloin ole mitään merkitystä, ne voi ylenkatsoa ja tietää paremmin kuin Jeesus ja Paavali.”

      Raamattu kehottaa, älä eksy selvästä sanasta! En opeta niin kuin yllä väität minun opettavan. Tunnustamme syntimme joka päivä Isä meidän rukouksessa. Synnistä tulee myös tehdä parannusta.

      ”1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
      1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
      1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
      1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.”

    • ”Onko sinulle se tärkeää, että jos minä en elä synnittömänä, niin ei sinunkaan tarvitse ottaa Raamatun sanaa niinkuin se on kirjoitettu?” Olen sitä mieltä, että sinulle, Ari Pasanen, olisi tärkeää olla vaatimatta täydellisyyttä muilta, kun kerran itsestäsi tiedät sen mahdottomaksi. Sinulle ei ole annettu tuomarin valtuuksia. Syyttäminen taas on suorastaan saatanallista; syyttäjäähän tuo sana tarkoittaa.

    • Martti Pentti loukkaako sinua minun sanat vai Jeesuksen sanat?

      Kun tunnut kokevasi että tuomitsen niin missä sitä teen, jos taasen Jeesuksen sanat tuntuvat tuomitsevan niin silloin kannattaa nöyrtyä ja tehdä parannus ja ottaa kaste ja näin saada synnit anteeksi ja Pyhä Henki, siis silloin kun Jumala kutsuu.

    • ”Loukkaavatko sinua minun sanani vai Jeesuksen sanat?” Sanasi eivät loukkaa minua. Sen sijaan olen lähinnä surullinen puolestasi. Toivon, etträ vielä löydät Jumalan lapsen rauhan ja ilon.

    • Ari, en viitsi alkaa ruotimaan kommenttejasi K24:ssä. Sanotaanko niin, että niiden perusteella sinulla itselläsi ei ole mahdollisuutta pelastua, vaan joutuisit kadotukseen. Tarkistus käsityksistäsi: Jeesus on sovittanut Golgatalla koko maailman synnit; mitä ajattelet kasteen jälkeen tehdyistä synneistä, miten niiden maksu tehdään?

  2. Kiitos kaikille hyvistä kommenteista. Tosin aika vähän tuli esille lupauksia. Ehkä lupauksia tulee vielä lisää.

    Jatkan lupauksista; on hienoa, kun voimme rukoilla ja voimme olla varmoja, että rukouksemme kuullaan.

    Ja tämä on se uskallus, joka meillä on häneen, että jos me jotakin anomme hänen tahtonsa mukaan, niin hän kuulee meitä. Ja jos me tiedämme hänen kuulevan meitä, mitä ikinä anommekin, niin tiedämme, että meillä myös on kaikki se, mitä olemme häneltä anoneet. (1. Joh. 5:14-15 / FB38)

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.