Pahan palveluksessa!

 

Nyt tulee mieliimme Putin. Kukaan ei ole niin selkeästi syvyyden voimien käytössä, niiden edustaja. Mikä on hänen loppunsa? Tai miten se eroaa muitten kuoleman jälkeisestä tilasta, jotka hekin seisovat saman herran edessä kuin Putin ja heidän herransa tukee heitä tämän ajallisen elämän aikana, oman tarkoitusperänsä vuoksi.

Matt. 12:30 Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.

Saatana on tuhansien juonien mestari, joka esiintyy jumalisessa kaavussa sekä ihmiskunnan tuhoajan tuntomerkeissä. Hyvä ihminen, jopa uskonnollinen, ilman uskoa, päätyy samaan tilaan kuolemansa jälkeen kuin Vladimir Putin. Kummankin rangaistus on maksimaalinen, eli ero Jumalasta, mikä ei koskaan lopu.

Koko ihmisyyden kirjo näyttäytyy lavealla tiellä. Koko skaalalle kuuluu Paavalin saarnan sanoma, Apt. 17:22-32.

27, että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää, -hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;

30, Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

Jumala ei kutsu iankaiken. Niin Putinilla kuin uskonnollisella ihmisellä on aika, kun Jumala vetää häntä luokseen.  Kutsun, Isän vedon voi hyljätä, vastustaa, koska Jumala ei pelasta ketään väkisin tai hänen tietämättään.  Olen kohdannut liian monta, jotka todella ovat päättäneet hyljätä tarjotun pelastuksen, lopullisesti. 

    • Seppo,

      Aikajanasi ulottuu ”aikaan” joka oli ennen aikaa. Saatanasi, luotu niinkuin sinäkin jatkaa ikuisuuttaan. Mitä Saatana ”rääkkäsi” ennen maailmankaikkeuden, ihmisen luomista? Aikaa ja ainetta ei ollut ennen kuin Jumala loi maailman ja kaiken mitä siinä on.

      Et toistaiseksi ole ottanut tosissasi Jumalan ihmiseen luomaa ominaisuutta, vapaata tahtoa. Tämä on todistus siitä, että ihminen luotiin lähes Jumal’olennoksi. Tahtomaan ja tekemään mitä haluaa. Jumala tarjoaa ihmiselle kokonaispaketin, pelastuksen helvetistä, mikä on ”vain” ero Jumalasta ja enemmän kuin polttavat liekit, koska sinne päätyvä ihminen ei menetä tajuaan, vaikka ruumiimme tuhoutuukin niinkuin kaikki aine.

      Jeesukselta kysyttiin niinkuin sinäkin tässä:

      1 Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen.
      2 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän?
      3 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.
      4 Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?
      5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.” (Luuk. 13:1-5)

      Ajallinen tuho, onnettomuus ei ole pelon aihe, vt. Matt. 16:

      26 Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?

      On paljon asioita, jotka ”toimivat” ilman parannuksen tekoa, uskoontuloa. Niiden suoja, kantavuus loppuu kuolemaan. Tästä kuolemanjälkeisestä tuhosta, ikuisesta erosta Jumalasta Jeesus haluaa pelastaa jokaisen, muttei väkisin.

    • Mänttäri, viestisi oli epäloogista red herring sotkua: tässä oli kyse Saatanan eli yhden jumalapojan eikä ihmisen pahuudesta. Jos saatanaa ei olisi sallittu ei ihminenkään olisi sen viettelyyn langennut.
      Ja minkä ihmeen logiikan mukaan vapaa tahto edellyttää mahdollisuutta valita nimenomaan paha?
      Rajoitanko lapseni vapaata tahtoa jos en seisovaan pöytään aseta houkuttelevasti tarjolle myös makeita myrkkykaramelleja joita kiellän syömästä?

    • Jumala loi enkelit, jumalanpojat, joiksi heitä voi kutsua. Huomioi, että jo kaiken alussa ja ennen luomakuntaa kaikkeen elolliseen on vapaa ”tahto” luotu. Ihmisessä sen toteutus on puhtaimmillaan, johtuen siitäkin, että ihminen on Jumalan kuva.

      Halveksuntaasi yrität saada nostetta savusilli -viittauksella. Yritän mahdollisimman lyhyesti julkituoda ongelmaa, jota voisi sanoa kaksoisongelmaksikin. Olet yksi älykkäistä ja tietoa kasanneista kirjoittavista tällä foorumilla. Teitä on kaksi tai kolme. Olen jokaiselta kysynyt, että oletko tullut uskoon. Arvostan asiallista suhtautumistanne, vaikka se ilmenee vain vastaamattomuudella ksymykseen. Tämä kysymykseni on kuitenkin aktivoinnut nalkuttajien parven, joiden kohdistus on helluntalaiset ja kysymys, että mikä sinä oikein luulet olevasi.

      ”Ja minkä ihmeen logiikan mukaan vapaa tahto edellyttää mahdollisuutta valita
      nimenomaan paha?”

      Tämän maailmanajan hallitsija on ”saavuttanut” asemansa koska Jumala on reilu, oikeudenmukainen.

      Putin tuhoaa kaikki vastustajansa tavalla tai toisella, muttei tiedä tai halua ottaa huomioon, että puhdas putinilaisuus, niin ajallisen kuin hengellisen lain mukaan, vie tuhoon jo tässä ajassa ja sitten ajanrajan tuollapuolen, — ikuisesti. On kyse tilasta, ei olemattomuuteen haihtumisesta, koska Jumala loi kaikki ihmiset ja
      enkelit ikuisuusolennoiksi, joiden tila jatkuu muuttuneina, niin helvetissä kuin taivaassa. Kumpaakaan ei voi kestää tässä maallisessa majassa, ei ruumiillisesti ei henkisesti.

      Sinä isänä olet vastuussa lapsesi ohjauksesta, koska tiedät mikä on myrkyllistä, vt. Jaak. 4:

      17 Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi.

    • Red Herring on argumentaatiovirhe, jossa keskustelua johdetaan aiheesta pois ”päivää – kirvesvartta”-tyyliin. Eli jos on esim. mahdollista vastata suoraan tätä ei tehdä van kiemurrellaan tai tehdään ns. rapuväistöjä.

      SH ”Ja minkä ihmeen logiikan mukaan vapaa tahto edellyttää mahdollisuutta valita nimenomaan paha?”
      RM: ”Tämän maailmanajan hallitsija on ”saavuttanut” asemansa koska Jumala on reilu, oikeudenmukainen.”

      Siis Saatana riehumisen jatkumisen salliminen on Jumalan oikeudenmukaisuutta? Reijo tarkoittaa ilmeisesti Saatana vapaan tahdon kunnioittamista eli rautalankaa: jos minulla on vaikka seisemän poikaa joista yksi on tullut väkivaltaiseksi antaisin hänen pilata toisetkin poikani ja vaikka tappaa pihalla toisia lapsia jota kunnioittaisin hänen vapaata tahtoaan olla väkivaltainen.
      Sorry vaan, mutta ei mahdu minun käsitykseeni oikeudenmukaisuudesta.

      Ja jos isänä olen vastuussa lapseni myrkyttymisestä vaikka olen kieltänyt myrkkykarkin syömisen niin silloinhan Jumala on vastuussa tuon kielletyn hedelmän vaikutuksista. Tämä on sitä peräänkuuluttamaani logiikkaa.

    • Seppo,
      Minun perusteluni ovat Raamatusta. Et kuitenkaan Raamattua pidä kelvollisena tasokkaampaan keskusteluun, ja se näyttäytyy sinulle savusilli-kirvesvartta-kiertelynä. Et kykene tai et halua Raamattua kaiken perustaksi. Kirjoitukset, Raamattu ovat olleet vain vinoilun kohde ja samalla viestität Jumalalle huonosta ohjekirjasta.

      Raamattu nimittäin on ainoa ihmisen oikeaan ohjaava kokonaisuus., eli mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, kuuluu.

      Ei uskova kyllä ohjautuu oikeaan tähän maailmaan annettujen lakien tuntemisen kautta. Tarkoitan luonnon ja luonnollisia lakeja. Kuitenkin Raamatullisuudesta on hyötyä kaikkeen, vaikka ilman Raamattua löytää reitin selviytyä tämän elämän ajan, mutta ei löydä vastausta sisäiseen tyhjyyteen, erossa Jumalasta.

      Uskonnollisuus, muotojumalisuus ei johda taivaallisiin, eli todelliseen yhteyteen Jumalan kanssa. – Tämä tähänastinen ei ole pois aiheesta, vaikka parempaa selitystäkin olet kohdannut, varmaan. Jos sinusta siltä tuntuu, että logiikkani ontuu, niin hae siitä viittaus Raamattuun.

      Riehumisen salliminen ….? Saatanan riehuminen ja toiminta loppuu, kun hänet sidotaan ikuisiksi ajoiksi. Onko hän kahlittu ”helvettiin”, paikkaan, mihin hän suurimman osan ihmiskuntaa on johdattanut, selviää kyllä.

      Lucifer syöstiin alas ja häneen liittoutuneet enkelit. Et jotenkin pysty lukemaan, että kirjoitan, että Lucifer oli Jumalan luoma ikuisuusolento, niinkuin jokainen ihminen, eikä haihdu olemattomiin. Budhalaisuus ja Jehovan todistajat opettavat haihtumisoppia, toinen korkeimpana palkintona ja toinen rangaistuksena. Kummatkin armollisella lopputuloksella.

      – Saatana ei ole typerys vaan juonien, harhautusten mestari. Ei hän riehu, vaan antaa itsestään ”edullisen”, jopa hurskaan kuvan, kun on tarvis.

      Raamattu opettaa, että Helvetti on Saatanalle ja hänen enkeleilleen varattu ja niille jotka he ovat antautuneet suostutelluiksi toimimaan vapaan tahtonsa mukaan ja oman ymmärryksen puitteissa.
      Kirkoilla on oikein oppi-dogma itseymmärryksestä.

      Tämä Jumalan vastuullisuus myrkyllisestä karkista on yhtenevä RKK, Evlut ehdotuksesta muuttaa Isämeidän rukouksen ”Äläkä saata meitä kiusaukseen”. Eli vastuu lankeamisistamme kuuluisi Jumalalle. Jumala todellakin sallii meidän langeta. Jos hän ei sitä sallisi, vapaa tahto poistuisi, eli Jumala kieltäisi itsensä.

      Tämän paavin ja piispojen vapaan tahdon sitominen, jota Lutherkin jo harrasti ottaa sinunkin valituksesi huomioon. Eli vapaa tahtomisemme olisi on – off vaihtoehdoilla varustettu, niinkuin ihmiselle sopii. – Onko tämä mielestäsi kiertelyä. Haluan sen kyllä kanssasi selvittää joko julkisesti tai kahdenkesken.

      Kysy tai väitä lisää jos sivuutan jonkun kohdistuksesi!

    • Reijo, minä en 1) kritisoi Raamattua vaan siitä nostettuja fundamentalistisia tulkintoja ja oppeja, jotka eivät kestä armotonta logiikkaa.
      Ja 2) Jos Jumala kykenee joskus panemaan tämän saatanallisen ’ikuisuusolennon’ kuriin, niin miksi ei olisi Kaikkivaltiaana voinut tehdä sitä heti…? Tähän kysymykseen en ole saanut järkevää vastausta. Vapaa-tahto ei ole mikään vastaus, tahto voi toki toteutua vapaasti hyvänkin palveluksessa. Muutenhan hyvällä Jumalalla ei itsellään olisi vapaata tahtoa…
      3) Sanavalintani ’riehuminen’ Saatana kohdalla viittasi tietysti kaikkeen siihen pahaan mitä tämä saa aikaan tapahtukoon se millä keinoin hyvänsä.

      4) Lucifer ei muuten aikuisen oikeasti tarkoita Saatanaa, Lucifer/Helel, Kointähti on Venus planeetta, joka on on sekä aamutähti että iltatähti, se on aamulla auringon sanasaattaja, joka nousee aamutaivaalle juuri ennen auringonnousua (Jumala/Jeesus) ja siksi Jeesuskin kutsuu itseään Joh. Ilmestyksessä Kointähdeksi eli Luciferiksi eli Venukseksi. Mutta illalla Venus on myös viimeinen tähti ennen yötä. Illalla Venus siis ’syöksyi’ horisontin alle ja kuvaa tällöin Raamatussa vallasta syöstyä Baabelin kuningasta, ei mitään saatanaa.

      https://gnosticwarrior.com/lucifer-satan.html

    • Charlotta,

      Tällä samalla perusteella haluttaisiin Isämeidän rukouskin muuttaa. Paavi ja piispa Huovinen kumpikin julkaisivat samanlaisen kannan asiaan.

      Jumala sallii ihmisen tehdä ja haluta vapaasti. Ihminen on tässä vapaassa tahtomisessa Jumalan kaltainen. Näen vain Jumalan reiluutta, arvostusta ihmistä kohtaan.

      Lisään:

      Jumala ei pakota hyvään eikä pahaan, vaan Hän sallii ihmisen valita.

  1. RISTINTIE

    Oikotie, helpoin tie, kun se ohi ristin vie. Tällainen kai luulosi lie. Mutta saavuit tiesi mutkaan, ei se enää oiennutkaan. Kadotukseen nyt vain vie valheen valtatie.

    Ristin tie, tuskan tie Golgatalle sinut vie. Siksipä se kapea lie. Vaikka johtaa myrskysäähän, pääset silti määränpäähän: Taivaaseen se sinut vie. Jeesus on se tie!

    Matti Vuolanne, Hovinarri, s. 30.

  2. Yritin kuvailla sitä, mikä ei Jumalalle kelpaa.

    Putinin kelpaamattomuus saa kaikkien kannatuksen.

    Laitoin silti samalle viivalle Putinin ja siivosyntisen, uskonnollisen, muotojumalisen, jumalattoman papin ja rikkaan nuorukaisen. He edustavat lavean tien kulkijoiden kirjoa.

    Tarkoitukseni ei ole kunnollisten ihmisten väheksyminen. Heidän merkityksensä on yhteiskuntaa kasassa pitävä.

    Pidän merkityksellisenä tuoda esille, että mikään ulkoinen ei ole perusta, edes suositus, Taivaan Valtakunnan Kansalaisuuteen.

    Ihminen luontaisesti huomioi paremmin kauniit, rikkaat, kuuluisuudet jne. Ei heitä pidä olla arvostamatta, koska heidän tilaansa liittyy oikeaa osaamista ja rikkautta ja ulkonäköä mitkä pitäisi herättää mielihyvää muissa, paitsi etenkin suomalaisissa. Ollaan kateellisia.

    Jeesuksen luokse kiirehtinyt rikas nuorukainen oli mallikansalainen ja sen Jeesuskin huomioi, vrt. Mark. 10:17-28.

    Jeesus sääli häntä niinkuin hän sääli pakananaista tai kahta sokeaa. Kumpaakin Jeesus armahti, vaikka he
    edustivat alinta yhteiskunnallista luokkaa. – Rikas, oppinut nuorukainen sai lähteä tyhjänä, pettyneenä, ilman armahdusta.

    Jumala armahdus on jo valmis. Olisi Putinillekin. Se kuitenkin pääsääntöisesti hyljätään, jätetään käyttämättä. Ei turhaan Muroma julistanut, että lapsikaste on suurin helvettiin johdattava asia.

  3. On kyllä kiusallisen mielenkiintoinen kysymys aina vain tuo Saatanan olemassaolo milloin missäkin muodossa Raamatun teksteissä. Hän ilmestyy Eevalle ja Aadamille käärmeen muodossa ja saa koko ihmiskunnan ”lankeamaan”. Hän ilmestyy myös Jeesukselle, mutta se jää yritykseksi. Jumala tarjoaa hyvää runsain määrin, mutta ihminen voi valita silti pahan. Noita ”pahoja hedelmiä” on aina meille tarjolla edelleen joka nurkan takana, mutta Jumalan armon ja ohjauksen avulla ne eivät tuhoa meitä. Miksi Jumala sitten koettelee ihmisiä sallimalla pahan olemassaolon ylipäätään? Onko yksikään ihminen pystynyt antamaan siihen järkeen käyvää vastausta? Koettelemuksia on aina ollut, tuskin kukaan on niiltä säästynyt, mutta suhtautumisemme niihin on monimuotoista.

    • Kari R.

      Saatanan synty ja status ennen ja jälkeen lankeemuksensa on hyvinkin yksiselitteisesti Raamatussa. Raamatun kertomus ei tyydytä ”alan asiantuntijoita”.
      Raamatussa on kertomus Jumaluuden luonnosta. Vaikka sitä ihmettelisimmekin, niin siihen on uskottava ja se on uskottavaa. Ennenkaikkea, koska se on Jumalan Sanaa, mutta se Luciferin syyvyyten syökseminen ja kaikki häneen liittyvä, todistaa Saatanan olemassaolon ihmiskunnassa, ihmisissä.

      Jeesuksen kiusaukset todistavat, että Jeesus oli ihminen, koska Hän oli tyhjentänyt itsensä jumaluudestaan, syntyessään ihmiseksi, ihmisestä. Jeesuksessa oli saman verran Jumalasta, kuin on jokaisesessa tänne syntyvässä, mikä kuolee asteittain ja siksi minä ja lähipiirissäni monta on tuntenut Jumalan kutsun, Isän vedon, ollessamme alle ja päälle kymmenen vuoden ikäisiä. Niin Jeesusta, kuin jokaista uskovaa ihmistä kohtaa Saatanan houkutukset, kiusaukset.

      Jotain ”järkeenkäypää” saadaan kasaan Kirjoitusten ulkopuolelta, joko esittämällä viisaantuntuisia kysymyksiä tai kokoamalla Kirjoitusten ulkopuolelta täytettä ja sitten ne olettamuksilla sekoitettuna tarjoillaan viisaissa pohdinnoissa.

      Tätä ”täytteiden” kokoamista suosii laitostuneet järjestelmät, joiden ytimessä hierarkisuus on käsky, vaikka se pitäisi olla kielto. Hierarkisuudella viittaan Nimrodiin, ruumiillistuneeseen ihmisdiktatuuriin. Eli se voidaan katsoa esim. Katolisen kirkon jatkumon aluksi. (Kirkon hierarkia on heillä ja heitä myötäilevillä oppi.)

      Miksi Jumala koettelee .., kysyt ja vastaat, ettei ole järkeenkäypiä vastauksia annettu. Koettelemus ja kiusaus on kaksi eri asiaa. Koettelemus vie lähemmäksi Ristiä, Jeesusta ja kiusaus vie Jeesuksesta poispäin. Ensimmäinen on vaivaa ja vastusta ja toinen on miellyttävää, kuin seireenien laulu, mikä sitten paljastuu ”leijonan karjunnaksi”.

      Niin uskova itse kuin Jumala haluaa tietää mitä meidän sydämessämme, sisimmässämme, meidän salaisimmissakin mielenliikkeissä on. Haluammeko me todella olla Jeesuksen seuraajia, vailla taka-ajatuksia ja vaihtoehtoja.
      Ei Jumala halua uskovia pakottaa tahtonsa tekemiseen, vaan, niinkuin Daavid Ps.40:

      8 Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni.”

      Näin vapaaehtoisuudelle perustautui ensimmäinen kristillinen Seurakunta, Jerusalemissa, koska sen yhteyteen J u m a l a liitti niitä jotka uskoivat, Apt. 2:

      41 Jotka siis mielellänsä/ asmenos hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua.

      Tämä asmenos-sana on sitten jäänyt kääntämättä KK38, KK92 ja nyt sitten tästä viimeisimmästä 2020-laitoksesta. Sama puute on RKK:n käännöksissä, ja sakramnetaalisen pelstusoppia kannattavilla. Muut kuten KJV, Diodati ital. Ja Ranska, Luzzi ital. jne, huomioivat asmenos-sanan.

      Voi vaikuttaa sinulle tarpeettomalta selitykseltä, mutta haluan viitata kaikkiin niihin, jotka jo keskiajalla käsittivät niinkuin Luther, eli että Saatana on ”Jumalan Saatana”, Gottes Teufel, tarpeellinen. Kuitenkaan ei mitään tukea missään Kirjoituksissa. – On eri asia, kun pahat aikeet kääntyvät siunauksiksi, mutta pahalla itsellään, Saatana, ei ole asiaan mitään ansiota, vaikka Luther näin tulkitseekin.

Kirjoittaja

Reijo Mänttäri
Reijo Mänttäri
Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.