Miksi kannatan tasa-arvoista avioliittolakia
Avioliittolain muuttaminen on sekä monimutkainen että hyvin yksinkertainen kysymys. Loppupeleissä kannan ratkaisee se, kumpi toteuttaa paremmin rakkautta ja oikeudenmukaisuutta: nykyinen vai ehdotettu laki. Henkilö, joka on aidosti sitä mieltä, että nykyinen laki toteuttaa näitä paremmin, luonnollisesti vastustaa lain muuttamista. Itse olen päätynyt siihen, että tasa-arvoinen avioliittolaki on oikeudenmukaisempi ja rakkaudellisempi. Vastaavasti en näe mitään todellista etua siitä, että juridisella (enkä millään muullakaan) tasolla tehtäisiin ero miehen ja naisen välisen liiton ja kahden samaa sukupuolta olevan liiton välillä.
Mitä sitten tulee kirkon suhtautumiseen asiaan? Minusta kahden toisistaan välittävän ihmisen sitoutuminen uskollisuuteen ja keskinäiseen huolenpitoon on asia, johon kirkon tulisi kannustaa ja jonka puolesta tulee rukoilla. Sillä ei ole väliä, millä nimellä yhteiskunta kutsuu tällaista sopimusta. Jos minulla on tässä tilanteessa mahdollisuus hoitaa liiton rekisteröiminen, niin se on ihmisten hyvää palvelua.
Entä kirkon opetus avioliitosta ja perheestä? Avioliitto on kahden ihmisen liitto, jossa sitoudutaan keskinäiseen rakkauteen, uskollisuuteen ja huolenpitoon. Ja jossa toteutuu Jumalan luomistarkoitus uuden elämän syntymisenä ja kasvamisena. Aivan samat periaatteet pätevät myös muihin perheisiin kuin siihen, jossa on isä, äiti, kaksi lasta (mieluimmin poika ja tyttö), koira ja farmariauto pihassa. Tässä kohtaavat kirkon opetus avioliitosta ja kirkon opetus erilaisuuden hyväksymisestä.
255 kommenttia
pre-eksistenssi = ennaltaoleminen.
Jeesuksen Kristuksen pre-eksistenssi on kuvattu Johanneksen evankeliumissa näin: ’Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Jo alussa Sana oli Jumalan luona. Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa. —- Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme.’
Heikki Leppä, mitä tämä pre-ekstenssi sitten vaikuttaa sinun elämääsi vai vaikuttaako???
Jusu Vihervaara:”Jumala on antanut jokaiselle ihmiselle järjen ja omantunnon. Eiköhän niitä käyttämällä pääse aika pitkälle pohdinnoissaan, mitä ihmiset voivat tehdä ja mitä eivät.”
Otat esille edellisen, mielestäni se ei vastaa Raamatun Sanaa eli sitä mitä Jeesus evankeliumissa selkeästi Sanoo, siis Jeesus Sanoo fariseuksille seuraavan:
Matt. 13:15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’
Siis kun juutalaisten (Jumalan oman kansan) sydämet olivat paatuneita niin onko sitten Jumala antanut pakanoille jo syntymästään sydämen jolla voi ”kuulla ja nähdä” ilman että tarvitsee kääntyä ja että Jeesus parantaisi????
Minä elin liki 40 vuotta paatuneella sydämellä, mitä hedelmää silloin kannoin, huonoa, ei kirkastanut Jumalaa. Ei sitä vaan ”kuullut” Jeesuksen ääntä vaikka sitä kuinka mulle opetettiin ja itsekkin luin (rippikoulussa).
Keskustelu junnaa yleensä eipäs-juupas akselilla. Minua kiinnostaa paljon enmmän se, miten- ja mitä sukupuolineutraalius tulee vaikuttamaan kirkossamme. Kun naispappeudelle ovi avattiin, niin samasta ovesta astui sisään myös muut sukupuoilisuuden kysymykset. Tästä seuraa se, että mahdollisesti tulevassa oven avauksessa kirkon sisään astuu jotain muutakin. Olen paljon miettinyt sitä mitä tuo muu sitten tulee olemaan. Toivottavasti olen väärässä pohdinnoissani. Olen nimittäin havaitsevinani kaikenlaisen sukupuolisiin tarpeisiin liittyvän puuhastelun hyväksymistä rakkaassa kirkossamme. Mitään rajaa ei näytä olevan sillä mitä voi tehdä ja mitä ei. Uudet rippikoulukirjatkaan eivät enää puhu siitä, mikä on oikein, tai väärin sukupuolisuuden alueella. Kukin saa ilmeisesti jatkossa päättää siitä itse.
Turha uskovaisten on tuosta lakiesityksestä niin hirveästi vaahdota. Kysymys on täysin sekulaarista laista, joka säädetään eduskunnassa joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Eikä se koske kirkkoa vähääkään, jos kirkko ei sitä itse halua.
”Vanhurskaus kansan korottaa, mutta synti on kansakuntien häpeä (snl 14:34).
Pienenä kansakuntana olemme täysin riippuvaisia Jumalasta ja Hänen armostaan. Olemme menossa, ja olemme jo, kohti erittäin vaikeita aikoja kohti niin taloudellisesti, poliittisesti, yhteiskunnallisesti, henkisesti kuin hengellisestikin. Emme tule kestämään, ellemme tee parannusta ja käänny pahoilta teiltämme Hänen luokseen, että Hän meitä vielä kerran armahtaisi, niin kuin Hän on tehnyt aikaisemminkin lukemattomia kertoja Suomen historiassa. Niin monesti Suomen kohtalo ja tuho on ollut vain hiuskarvan varassa. Aina tähän asti Hän on meitä armahtanut ja auttanut. Auttaako vielä, tätä Jumalalle selkänsä kääntänyttä jumalatonta kansaa?
Maamme ei kestä enää yhtään uutta jumalatonta lakia.
Täältä löytyy sekulaarit perusteet miksi sukupuolineutraalia avioliittolakia ei kannata hyväksyä: http://raapustus.net/?id=118.
Historiasta löytyy lisää perusteita. Aloita vaika Rooman valtakunnan dekadenssista.
Raamatusta köytyy uskonnolliset perusteet.
Olisi todella tarpeen keskustella siitä mitä on avioliitto, kuten eräs piispa toivoi.
jokainenhan toki päättää omasta elämästään. Myös siitä toimiinko oikein vai väärin. Nythän tilanne on liukumassa siihen ettei näitä kahta enää osta erottaa toisistaan. Mikäli tällä alueella kaikki voidaan hyväksyä, niin ennenpitkää niin käy kaikilla muillakin elämänalueilla.
Voitaisiko Kimmon kanssa löytää yhteinen tarkastelukulma. Nythän me käsitellään asiaa eri näkökulmasta. Toinen yksilön ja toinen yhteisön. Molemmat voi olla ihan täysin oikeassa omasta näkökulmastaan käsin. Rakentavaa keskustelua ei varmaan synny, jos näin jatketaan.
Ari, kiinnitin huomiota kommenttisi siihen puoleen, että tuntui kuin puhuisit Sanan (merkityksessä Raamattu) pre-eksistenssistä niin kuin kunnon muslimi puhuu Koraanista.
Ilmoita asiaton kommentti