Menkää sinne itse, menkää Israeliin

Israelin ja Palestiinalaisten konflikti ei ole yksioikoinen. Lyhyesti voisi sanoa, että pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin. Molemmat osapuolet kerjäävät toiselta turpiinsa. Israel on pieni maa ja elää laajojen muslimivaltioiden puristuksissa. Osa muslimeista olisi valmis tuhoamaan tuon maailman ainoan Juutalaisvaltion erinäisin syin. Sitä ei tule sallia. Israelilla on täysi oikeus taistella olemassaolonsa puolesta. Loppupeleissä monissa Israelin konflikteissa kyse on juuri siitä, taistelusta olemassaolosta. Israelilla ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin puolustautua ja selviytyä kerran toisensa jälkeen välttääkseen holokaustin kaltaisen tuhon.

Maailma on täynnä valtiottomia kansoja. Meillä Suomessa ovat Saamelaiset. Silti saamelaisten puolelle on helpompi mennä, kuin palestiinalaisten. He eivät ole sortuneet terrorismiin ja kulttuuriset tekijät eivät ole niin erilaisia. Suomea ei uhkaa mikään muu, kuin Venäjä. Pieni Israel elää muslimivaltioiden keskellä, niiden paineessa. Tänä päivänä tuntuu olevan muodissaan mennä Palestiinalaisten puolelle, mutta tajuavatko nämä ihmiset, mitä siinä puolustavat?

Suomen tällä hetkellä pitämä linja on ollut hyvä. Suomi on tuominnut terroristijärjestö Hamasin iskun, korostanut Israelin oikeutta itsepuolustukseen ja vaatinut humanitaarisen avun saamista Gazaan. Meidän on täältä kaukaa Suomesta käsin helppoa arvostella, molempia osapuolia, mutta sanoisin tähän arvosteluun, että menkää sinne itse, käykää Israelissa ja Israelin Palestiinalaisalueilla. Niin olen itsekin tehnyt. Se ei tee minusta mitään alueen asiantuntijaa, mutta antoi hiukan näkökulmaa tilanteeseen.

Olen puolueellinen. Sydän on Israelin puolella.

  1. Jos mikä on kauhistuttavaa niin se, että ei kyetä sanomaan pahaa pahaksi, julmuutta julmuudeksi, verenhimoista murhaamista murhaamiseksi, vääryyttä vääryydeksi, holokaustia holokaustiksi jne. Kaikenlaiset ”mutkuttelut” ja neutralisointipyrkimykset historialla (yleensä perustuu väärään tietoon) palvelevat vain Pahaa. Se ei tarkoita lainkaan sitä, että ihmisiä vihattaisiin eikä pyrittäisi rauhaan, vaan juuri päin vastaoin. Vihataan sitä Pahaa, joka lietsoo ihmisiä ja ihmisryhmiä pahuuteen ja raakuuteen toisia ihmisiä ja ihmisryhmiä kohtaan.

    Tässä on mitä selvimmin kyse antisemitismistä, juutalaisvihasta, vihasta Israelin olemassaoloa kohtaan. Siitä että Israel ja juutalaiset halutaan pois maan kamaralta. ”From the river to the sea”. Tässä on kyse persoonallisesta Pahan vallasta maailmassa. Paholainen ei siedä Jumalan omaisuuskansaa. Myös Jeesukseen uskova kristitty kuuluu Jumalan omaisuuskansaan metsäoliivipuusta oksastettuna. Siksi myös he ovat Paholaisen maalitaulu.

    Kun kristitty (Jeesukseen uskova) ei enää pysty sanomaan pahaa pahaksi ja hyvää hyväksi, vaan suhteellistaa kaiken ja peittää pahan ”rakkaudellisella hyssyttelyllä ja mutkuttelulla” ollaan pahasti pielessä.

    Tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että se, joka puolustaa totuutta ja oikeutta vihaisi ihmisiä! Hän rukoilee, että totuus ja oikeus voittaisi ja toteutuisi. Hän vastustaa pahan voitolle pääsemistä itsessään ja maailmassa. Kristityn vihollisia eivät ole ihmiset, vaan Paholainen, joka toimii maailmassa omien pahojen ja julmien tarkoitusperiensä mukaisesti. Paholainen on valheen isä, sanoi Jeesus. Se on myös ”Mutkuttelun” isä. ”Onko Jumala todella sanonut jne”. Todellinen kristitty ei ”hyssyttele, vaan TOIMIII kaikin tavoin totuuden ja oikeuden puolesta, niin että se toteutuisi.

    ”Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan, taivaan avaruuksissa”. Ef. 6:12

    Jos Hitlerin Saksassa ei olisi ollut ”hyssyttely”-ihmisiä tai he olisivat olleet enemmistö ja toimineet, olisiko ehkä holokaustilta vältytty? Heitä oli liian vähän ja moni heistä menetti henkensä. Martin Luther King sanoi: ”Pahinta ei ole pahojen ihmisten pahuus, vaan hyvien ihmisten hiljaisuus.”

    Miten me toimimme nyt, kun antisemitismi taas vyöryy maihimme? Voi olla, että taaskin totuuden ja oikeuden puolustajia on liian vähän. Kenen joukoissa ja puolella sinä seisot?

    • ”Jos Hitlerin Saksassa ei olisi ollut ”hyssyttely”-ihmisiä tai he olisivat olleet enemmistö ja toimineet, olisiko ehkä holokaustilta vältytty? ”
      Meni nyt vähän sekaisin.
      Tarkoitin siis tietenkin, että jos ”hyssyttely”-ihmiset olisivat olleet vähemmistö ja enemmistö olisi toiminut oikeuden ja totuuden puolesta.

    • Mika, en ihaile kritiikittömästi juutalaisia. Tiedän kyllä, että sellaista ihailemista on olemassa.

    • Entä meidän ev.lut. kirkkoon? Kuuluuko siihen uskosta osattomia ja Jumalan kieltäjiä? Minusta näyttää, että kuuluu ja vieläpä ihan johtoportaaseen asti.

  2. Mietin, että käsitykseen ”kritiikitön ihailu” sisältyy eräällä tavalla oletusarvona, että juutalaisten tulisi olla täydellisiä ja synnittömiä kuin puolijumalia, jotta voisi uskoa että Jumalalle he ovat edelleen valittu omaisuuskansa ja hänellä on suunnitelma heitä varten ja kaikki heille ja tuolle konkreettiselle maalle annetut lupaukset tulevat vielä täyttymään täydellisesti.

    Kannattaa huomata, että jos Jumala pettää lupauksensa omaisuuskansalleen, niin totta kai hän pettää silloin lupauksensa myös meille. Mutta näin ei tietenkään ole, vaan Jumala on muuttumaton, luotettava ja uskollinen kaikissa lupauksissaan. Ja suurin osa Jumalan lupauksista on jo täyttynyt. Ja niin tulee tapahtumaan loppujenkin osalta.

    Mutta mitäpä jos nyt alkaakin olla jo se aika lähestymässä, kun ”pakanain ajat täyttyvät” Luuk. 21:24 ja ”pakanain täysi luku on sisälle tullut”. Room. 11:25. Jumala sen yksin tietää.

    Mietityttää vuosisatoja kestänyt kristillisten kirkkojen ylpeily epäraamatullisella ”Uudella Israelilla” (sellaista kun ei ole) korvausteologioineen, joka on selvässä syy-yhteydessä antisemitismiin, vainoihin ja holokaustiin ja niiden hyväksymiseen. Mitähän mieltä Jumala on tästä? Kuinkahan kauan Hän vielä jaksaa katsella kirkkojen omahyväisyyttä, ylpeilyä ja luopumusta.

    • Eiköhän tuo ”kritiikitön ihailu” -käsitys synny lähinnä siitä, että tietyissä piireissä tuodaan esiin niitä käkemyksiä Israeliin ja Israel-Palestiina-kysymykseen, joista julkisuudessa vietaan. Ns. valtamedian uutisointi on ollut usein ”palestiinalaiset oikeassa, sorrettettuina” -lähtöistä. Ei ole uutisoitu lukuisista veitsi- ja autollapäälleajo-iskuista, ei jatkuvasta viahkasvatuksesta ym. Isrealin kannalta asioita on vasta Hamasin viimeisen terroristi-iskun jälkeen hieman tuotu esiin. Näitä vaiettuja näkökohtia esille tuomalla päädytään ”kirittikittömän Israel-fanituksen” maineeseen. Toki kritiikin puutetta voi osalla olla – kuten näyttää ja on näyttänyt olevan ns. palestiinalaismielisyydessäkin. EI ole tutkivaa palestiinalaisjournalismia.

    • Tässä kaikessa on kyse arvoista ja islamin maailman valloituksesta (muslimikalifaatti). On kyllä varsin helppo nähdä kaduilla ja yliopistoilla mielenosoittavien ihmisten ideologia/t. Heillä ei ole enää samaa käsitystä sivistyneessä maailmassa vallitsevista ihmisoikeuksista ja ihmiselämän arvosta. He mellastavat nyt kaikkialla maailmassa.

  3. Minua hyvä ystäväni saksalainen liberaali (nais)pappi syytti vuosia sitten näin: ”sinä puolustat juutalaisia!” Vähän hölmistynyt olo siinä tuli ja vielä saksalaisen suusta. Hän jopa lisäsi, että kun katsoo Israelia ja juutalaisia millaisia he ovat, niin kyllä he ovat ihan oikeutetusti saaneet sen mitä pitikin!

    Niin minä puolustan juutalaisia ja sydän sykkii Israelille.❤️

    • Mika, entä sitten? Mitä yrität korostamalla ”jäännöstä” juuri tässä yhteydessä tavoitella? Kyllä tunnen Raamatun melkoisen hyvin. Pieni jäännös on aina pelastunut Jumalan armosta. Sitäkin suuremmalla syyllä olisi meidän kristittyjen vihdoin ymmärrettävä, että juuri kannattelee meitä emmekä me juurta.

      ”Esillä oleva asia oli Paavalille yksi vaikeimmista, mitä hän oli ylipäätään joutunut Kristuksen löytäneenä juutalaisen pohtimaan. Jos Jumala on todellakin jättänyt kansan sen omien syntien valtaa ja lahjoittanut pelastuksen vain pienelle jäännökselle, mikä on Israelin kohtalo? Eikö Jumala näytä kaikesta huolimatta hylänneen oman kansansa? Tällaisia väitteitä Paavali ei usko. Vaikka ihmisten on vaikea ymmärtää Jumalan ajatuksia, joku mielekkyys tässäkin järkyttävässä tilanteessa on. Historia opetti Paavalille, että Jumala on aina valinnut vähäisen. Jumala on aina vienyt pelastussuunnitelmaansa eteenpäin yllättävien tilanteiden kautta. Niin tapahtuu myös nyt. Kun juutalaiset hylkäsivät Messiaansa, hänen evankeliumiaan julistetaan pakanoille. Jumala antaa apostoliensa saarnata pelastusta kaikille kansoille. Juutalaiset ovat sivussa vain hetken. Tulevaisuudessa he löytävät kyllä armon, ja silloin he uskovat Kristukseen samalla tavalla kuin Paavali. Pakanoiden kääntymisellä tulee apostolin mielestä olemaan tärkeä asema myös Israelin kääntymiselle. Kun juutalaiset näkevät Jumalan osoittavan hyvyyttään pakanakansoille, he tulevat kateelliseksi armosta. Tämä tulee viime kädessä johtamaan myös valitun kansan Vapahtajan luokse.” (Timo Eskola, ”Evankeliumi Paavalin mukaan, roomalaiskirje kaikelle kansalle”).

    • Rukoillaan juutalaisten puolesta ja siunataan heitä niin kuin kaikkia muitakin kansoja ja ihmisiä.

Maria Ronkainen
Maria Ronkainen
Koen olevani uskonnollisesti ottain monikulttuurinen, mutta kristittynä itseäni pitävä. Hengellinen kotini on ortodoksisuudessa. Nuorena kuuluin luterilaiseen kirkkoon, mutta erosin siitä armeijassa. Olen saanut sukuni ja ystävieni kautta vaikutteita myös helluntailaisuudesta. Katson olevani uskonnonuhri mallia vanhoillislestadiolaisuus. Taidehistorian graduni kirjoitin ortodoksisista ihmeitä tekevistä ikoneista ja olen opiskellut myös ortodoksista teologiaa, kunnes löin pääni kirkon dogmeihin. Hengellisestä kirjailijoista suosikkini on Nunna Kristoduli. Hengellisen musiikin puolelta pidän erityisesti Hanna Ekolan lauluista.