Lesken ropo

Prinsessa Alice vaikutti aktiivisesti luterilaisen seurakunnan syntymiseen Mvoundoun ruhtinaskuntaan. Afrikassa usko toimii hyvin yhteisöllisesti. Näin myös ihmiset houlehtivat toinen toisestaan huolta pitäen. Useinkin seurakunnat ovat kuin suurta perhettä. Jokaista jäsentä pyritään tukemaan yhteisön jäsenenä. Seurakuntien synty on samalla ihmisten keskinäisen yhteyden luomista paikkakunnalle.

Sunnuntai 26.08.2018
14. sunnuntai helluntaista
Lähimmäinen
Evankeliumi: Mark. 12:41-44

Jeesuksen toiminta oli yhteisöllistä. Kaikki ihmiset saivat tulla mukaan. Ketään ei syrjitty, vaan yhteiskunnan hankalimmatkin ja heikompiosaisimmatkin tulivat huomioiduiksi.

Jeesus temppelissä

Jeesus oli Jerusalemin temppelissä. Hän opetti temppelin itäisimmällä osalla. Tuo osa oli ainoa joka oli osaksi säilynyt vanhasta Salomonin ajan temppelistä vuoden 587 e.Kr. hävityksestä, kun Nebukadnessar II oli lähettänyt joukkonsa tuhoamaan vanhan Jerusalemin, jolloin myös vanha temppeli oi tuhoutunut.

Baabelin vankeuden jälkeen kansa oli palannut takaisin vanhoille asuinsijoilleen. Silloin myös temppeli rakennettiin uudelleen. Pitkään se oli vaatimaton ja heikossa kunnossa. Herodes Suuren aikana lopulta alkoi temppelin kuntoon paneminen. Sitä jatkettiin hänen jälkeläistensä ja seuraajiensa aikana. Siihen aikaan kun Jeesus opetti siellä se oli jo erittäin hyvässä kunnossa.

Valmiiksi kunnostus saatiin vasta 60 -luvulla, noihin aikoihin, jolloin Jaakob Vanhurskas oli Jerusalemin piispana ja piti tapanaan rukoilla siellä niin säännöllisesti että hänen polviensa sanottiin tulleen känsäisiksi kuin kamelin polvet. ( Jaakob Vanhurskas oli Joosefin aikaisemmasta avioliitosta oleva poika, vanhempi kuin Neitsyt Maria, ja joka kasvoi samassa perheessä kuin Jeesus ja jota siitä syystä sanottiin Jeesuksen veljeksi.)

Jeesus opetti temppelin aarrevaraston lähistöllä. Siellä säilytettiin temppelin kallisarvoisia esineitä, rahoja ja muuuta arvokasta, mitä temppelin monipuolinen toiminta vaati. Jeesus istui opettajana sellaisella paikalla että hänen oli mahdollista nähdä ihmisiä, jotka tulivat lahjoittamaan rahaa temppelin käyttöön. Kolmetoista aarrearkkua oli jonona tunkeutuvan väen käytössä lahjojen antoa varten.

Rikkaita ja köyhiä antajia

Lahjoitajien joukossa oli monenlaista väkeä. Oli rikkaita, joiden jokaisesta liikkeestä, pukeutumisesta, elehdinnästä ja tavasta puhua jä käyttäytyä näkyi, että he olivat hyväosaisia ja menestyviä. Heidän lahjoituksensa myös sai vastaan ottamiset kirjaavat virkailijat kiitollisen näköisiksi.

Tavalliset keskivertoihmiset menivät jonossa eteenpäin ilman mitään suurempaa huomiota. Heidän lahjansa olivat tavanomaisen suuruisia, eivät suuria, eivät pieniä, eivätkä siis huomiota herättäviä, vaan heitä tuli ja meni kaiken päivää virtanaan. Näiden ihmisten säännöllisen tuen varassa Jerusalemin temppeli oli niin suuri, kuin se oli, ja sen toiminta oli mahdollista ylläpitää niin monipuolisena, kuin mitä se juutalaisessa yhteiskunnassa pystyi palvelemaan.

Köyhien oli usein vaikeata antaa temppelin avustusta. Vähäisiä varoja tarvittiin useinkin vain vaivoin toimeen tulemiseen jokapäiväisessä elämässä. Siksi juutalaisen yhteiskunnan perustaviin opetuksiin kuuluikin se että köyhien antia ei saanut väheksyä. Vaikka heidän lahjansa olisi ollut kuinka pieni niin sekin piti ottaa vastaan arvollisesti ja lahjoittajaa kunnioittaen, edes yhden kourallisen jauhoannosta ei saanut väheksyä.

Jeesus liittyi tähän köyhän väestön arvostamisen perinteeseen. Kun hän näki evankeliumitekstimme köyhän lesken tulevan paikalle, niin Jeesus keskeytti muun opetuksen kuin suurimman ja arvovaltaisimman vieraan saapuessa ja kiinnitti oppilaittensa huomion tuon köyhän lesken lahjaan, roomalaisten pienimmän lantin arvoiseen. Tällä huomion keskittämisellä Jeesus antoi suuren opetuksen, joka koskettaa elämisen perusteita myöden. Köyhin ihminen oli saanut arvokkaimman ihmisen arvon. Jokainen kuuluu yhteisöön. Jokainen on tärkeä, ketään ei saa syrjiä, vaan jokainen on hyväksyttävä täysivaltaiseksi ja yhtä suurella arvokkuudella yhteisön jäseneksi.

Koko elämisen antamisesta koko elämän antamiseen

Jeesus huomautti, että köyhä leski oli antanut kaiken rahallisen omaisuutensa, kaiken mitä tämä tarvitsi elääkseen. Lesken luottamus Jumalaan tuli näkyviin. Hän pani toivonsa siihen, että kyllä Jumala pitää hänestä huolen. Luonnollisesti tuota luottamusta edesauttoi kansan yhteisöllisyys. Keskinäinen huolenpito oli järjestettyä ja vieraanvaraisuutta osoitettiin erityisesti kaikkein köyhimpiä kohtaan.

Joka tapauksessa tuo köyhä leski antoi kaikkensa, jotta Jumalan huone voisi toimia, jotta jumalanpalvelus voisi toimia, jotta opetus voisi toimia ja jotta kaikki uhrit voitaisiin toimittaa pyhän perinteen mukaan.

Markuksen evankeliumin teologiassa tuo kaikkensa antaminen sijoittuu juuri ennen kuin evankeliumi alkaa kertomaan Jeesuksen tiestä uhrikuolemaan meidän puolestamme. Alkaa kuvaus Jeesuksen kiinniotosta, kuulusteluista, piinasta ja kuolemasta. Jeesuksen uhri on se täyttymyksen uhri, johon lesken antama uhri koko elämisen antamisesta viittaa. Jeesus uhrasi itsensä, koko elämänsä maailman pelastumisen puolesta.

Väliin jäävä luku viimeisistä tapahtumista on vain kuin itämaisen kerronnan tyyliin kuuluva väliin liitetty sivujuonne, jolla varsinaisen sanoman kulkua ikään kuin odotutetaan kuulijan jännityksen ja mielenkiinnon tiivistämiseksi.

  1. Aikaisempia käännöksiä suomeksi voi katsoa seuraavalla sivustolla, missä on Agricolan käännös 1548 sekä vuosien 1642, 1776 ja 1938 käännökset saatavilla. Panen viitteeseen auki kolme käännöstä:

    http://www.finbible.fi/jakeittain/UT/Markus_12.htm

    Alkukielen sanastoa tutkimaan pyrkivät pääsevät näkemään sana sanalta selityksen englanniksi seuraavasta osoitteesta. Siellä on myös mahdollisuus tutkia tekstiä monella kielellä.

    https://biblehub.com/lexicon/mark/12-41.htm

    Evankeliumia voi tutkia myös kuuntelemalla. Panen auki vuoden 1938 käännöksen suomen kielellä sekä kuuntelua että lukemista varten. Sivustolta voi joko lukea tai kuunella yhteensä yli 1 800 eri kieltä olevaa tekstiä.

    http://listen.bible.is/FIN38V/Mark/12

  2. Sama evankeliumiteksti on käytössäni, kun sunnuntaina 26.8.2018 klo 10 alkavassa messussa, jos Herra suo, saarnaan Perniön Pyhän Laurin kirkossa.


    Keskustan kirkkopyhä Perniössä 26.8.2018

    Meille Keskustan Varsinais-Suomen piirin väelle on ilo että saamme käydä Perniön historialliseen Pyhän Laurin kirkkoon viettämään yhteistä pyhää messua.

    Kirkossa klo 10 alkaen

    Alun tervehdyspuheenvuorot: isäntäseurakunnan puolesta aluekappalainen, teologian tohtori Johannes Alaranta ja vierailijoitten puolesta Keskustan Varsinais-Suomen piirin Kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja, rovasti Matias Roto

    Liturgi: Johannes Alaranta

    Saarnaaja: Matias Roto

    Kanttori: Maria Rainio-Alaranta

    Tekstinlukijat: Kirkollisasiain toimikunnan jäsenet Pirjo Parviainen ja Seppo Knuutila, hiippakuntavaltuutettu

    Kolehdin kantajat: Suntio Marko Välläri ja Pirjo Parviainen tai Seppo Knuutila

    Ehtoollisavustaja: Matias Roto

    Perniön Laulukuoro avustaa

    Yksinlaulua à capella eli ilman säestystä Colette Roto, prinsessa, Tampereen hiippakuntavaltuutettu, saarnan yhteydessä.

    Seurakuntatalolla messun jälkeen

    Kirkkokahvit: Kahvien järjestämisen hoitaa Kaarina Virtanen muutaman avustajan kanssa

    Tervetulosanat: Tauno Kanerva, eläkkeellä oleva yrittäjä

    Esittely Perniön historiasta ja Perniön esittelyä kotiseutuneuvos Antero Peijonen

    Laulua Aino Alaranta

    Vapaa sana

    Päätössanat Johannes Alaranta.

    Juontaja: Matias Roto

    Tervetuloa itse ja kiitos että viette viestiä tilaisuudesta myös toisille !

    Kaikki ovat tervetulleita !

    (Muokattu 26.8.2018 muutoksen takia)

  3. Marian ikuinen neitsyys on vanhoja riidanaiheita kirkkohistoriassa. Mikähän siinä on, että joissakin piireissä edelleenkin julistetaan sitä että hän ei koskaan olisi saanut lapsia Josefin kanssa? Siis se ,että he eivät olisivat eläneet sukupuolisessa suhteessa? Tämähän on sekä juutalaisen että kristillisen tradition vastaista. Apostooliset isät elivät kauan Marian jälkeen ja se ainoa todellinen tietolähde Marian ja Josefin avioelämästä , samoin kun Marian raskaaksitulemisesta ylimalkaan ,voi olla ainoastaan Maria.

    Neitsyyden palvonta , samoin kun pappien selibaatti on sukupuolisuuden tekemistä synniksi.No, monen synnin alkuunpaija se onkin .Mutta ilmiönä se on yksi ihmisyyden perustavaa laatua oleva tekijä siinä missä syöminen ja nukkuminenkin. Millä lailla Marian ikuinen neitsyys lisäisi Jeesuksen pyhyyttä?

    • Markku

      Toisin kuin väität niin Marian ikuinen neitsyys on koko yhteisen kirkon yhteinen tunnustus. Luterilainen kirkko tunnustautuu tähän yhdessä muiden perinteisten kirkkojen kanssa.

      Vasta 1700 -luvulla nousi uudenlaisia käsityksiä asiasta, kun jotkut eivät tajunneet veli ja sisar -käsitteen käyttöä merkityksessä ”kasvinkumppani”.

      Oppi Marian ikuisesta neitsyydestä ei edelleenkään ole minkään pikkuporukan opetus, vaan koko kristikuntaa ajatellen suuren enemmistön opettama oppi, koska sitä opettavat katolisuus, ortodoksisuus, idän vanhat kirkot, luterilainen tunnustuksemme jne

    • Pappien selibaatti muuten ajettiin läpi läntisessä kirkossa vasta toisella vuosituhannella. Historiallisesti tällä ilmiöllä ei ole mitään vaikutusta alkuperäiseen kristilliseen perinteeseen, että on uskottu Marian ikuiseen neitsyyteen jo alusta alkaen.

    • Jeesuksen lähipiirin alkuperäisten tapahtumien tuntemus jatkui vielä Jaakob Vanhurskaan kuoleman jälkeenkin, kun tämän serkku Simeon Kloopaan poika tuli Jerusalemin piispaksi. Hänen mukanaan alkuaikojen perinne siirtyi toiselle vuosisadalle asti.

      Nimittäin, Jaakob Vanhurskaan seuraaja Jerusalemin piispana oli Neitsyt Marian suojatikseen ottaneen Joosefin veljen Kloopaan poika Simeon, kreikaksi Συμεὼν ὁ τοῦ Κλωπᾶ , jota myös Simon Jerusalemilaiseksi on kutsuttu. Hänet ristiinnaulittiin Trajanuksen aikana, joko 107/108 tai 115-117, kaksi tavallisimmin esitettyä ajoitusta antaakseni.

      Hänestä voi lukea esimerkiksi osoitteesta:

      http://www.ortodoksi.net/index.php/Simeon_Jerusalemilainen

  4. Matias,

    Ymmärrän hyvin katolisen kirkon neitsyt-Maria opin, mutta, että sinä pidät näitä ei-raamatullisia (asioita, joita Raamatussa ei ole) pitkien selitystesi perustana. Kirkollinen historia ei kumoa piirtoakaan mitä Kirjoituksissa on.

    Kirkollisen traditio on laillistettu mm. Trentossa, jossa ilmoitettiin: ”Jos Alkuperäiset kirjoitukset (Raamattu) poikkeaa kirkon opetuksesta, kirkon kanta pätee.”

    Selibaatista on Paavali profetaalisesti kirjoittanut 1. Tim.4:
    1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
    2 valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
    3 ja jotka k i e l t ä v ä t m e n e m ä s t ä n a i m i s i i n

    ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.

    Puhut paljon Raamatullisesti epätervettä, perustellen sen RKK:n opeilla, jotka kumovat Jumalan Sanan.

    • Reijo

      Paavalin sana Efeson piispa Timoteukselle on Raamatun opetus kaikenlaisia tuossa ajassa olevia harhaoppeja vastaan. Paavalin opetuksen perusteena on luomiskertomus, missä avioliitto on selkeästi määritelty ihmisen luonnolliseksi elämisen muodoksi. Jumala on luonut ihmisen mieheksi ja naiseksi ja lähtökohtana on että he yhdessä muodostavat perheen ja myös lisääntyvät sikäli kuin Herra heille lapsia suo.

      Tämä yleissääntö ei kuitenkaan koske kaikkia tapauksia. Nämä erityistapaukset eivät ole yleissääntöä vastaan vaan sitä täydentävät, kun erityinen tehtävä niin on vaatinut.

      Valitettavasti sekotat omat dogmaatttiset oppisi ja Raamatun sanoman toisiinsa. Tästä seuraa, että väität kirkon alkuperäistä opetusta Raamatun vastaiseksi. Vanha perinne vain kuvaa sitä mitä ei ole Raamattuun sisällytetty, mutta ei suinkaan ole Raamatun vastaista, vaan tästä kertova aineisto ainoastaan täydentää sitä informaatiota, mikä Raamattuun on kirjoitettu.

      Otetaanpa esimerkki elämästäni. Sinä tietänet, että olen tehnyt työtä suomenruotsalaisten keskuudessa sekä keskellä Afrikkaa Kamerunissa, jossa ranska on vallitseva kieli. Olen ehkä ohimennen maininnut että nykyiset kotikielemme ovat suomi ja ranska.

      Logiikkasi on samaa tasoa, kuin jos tuon tiedon perusteella alkaisit kinaamaan sitä vastaan, että olen aikoinaan ollut kiinalaisen shakin Euroopan ränking -listalla 22. sijalla, mutta toiseksi korkeimpana oleva euroopalainen Hübner oli sijalla neljäkymmentä ja rapiat päälle. Muita eurooppalaissyntyisiä ei 50 parhaan joukoon mahtunut, tuon maailman eniten pelatun shakin muodon Euroopan parhaimmiston listalle. Muistanet varmaan että länsimaisessa shakissa Hübner oli kerran mm. maaimanmestaruuden haastajana, vaikkei sitä saavuttanutkaan, vaan jäi toiseksi.

      Tämä lisätieto ei ole sitä vastaan että olen tehnyt työtä Kamerunissa ja siellä ranska oli yleisin työskentelykieleni. Tässä tosin nuo kaksi eri tietoa ovat merkitykseltään täysin eri tasolla eivätkä liity toisiinsa. Tämän tarkoituksena vain on osoittaa ettei kahden eri tiedon välillä ole loogista ristiriitaa, vaikka joku tiedon osa-alue ei esiinnykkään toisessa tietolähteessä.

      Sen sijaan opissa Marian neitsyydestä keskustelumme liikkuu uskon keskeisessä sanomassa.

      Vapahtajamme ylistetyn äidin neitsyyden ymmärtämisessä ollaan tekemisissä pelastuksemme suuren peruskysymyksen kanssa: Miksi Jumala tuli ihmiseksi. Kysymys on siitä että Jumala otti ihmisyyden meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden ja syntyi ihmiseksi. Maria on todella Jumalan äiti, koska hänen poikansa Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, Jumala ikuisuudesta asti ja ihminen sikiämisestä alkaen.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25