Miksi kristillisissä kirkoissa "isätellään"?
Luen Raamattua ja etenkin Uutta testamenttia päivittäin elämän ohjeena. Milloin vähemmän kirjaimellisesti, milloin enemmän. Jotkut evankeliumitekstit eivät juuri jätä tulkinnanvaraa. Ne vain on luettavissa kuvaamansa tilanteen yhteydessä varsin yksinkertaisesti.
Näin kohta, jossa Jeesus nuhtelee ankarasti aikansa kirkon tunnustettuja "työntekijötä", lainoppineita juutalaisia ja fariseuksia. Hän moittii heitä itsensä korottamisesta: "Älkää antako kutsua itseänne rabbiksi (juutalaisen opettajan arvonimi), sillä teillä on vain yksi opettaja ja te kaikki olette veljiä. Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille isä, hän, joka on taivaassa. Älkää antako kutsua itseänne oppimestariksi, sillä teillä on vain yksi mestari, Kristus. Joka teistä on suurin, se olkoon toisten palvelija. Sillä joka itsensä korottaa, se alennetaan, mutta joka itsensä alnetaa, se korotetaan." (Matt. 23:8-12)
Miksi siis kristillisissä kirkoissa isätellään sen viroissa olevia, pappeuteen vihittyjä henkilöitä kuten paavia, muita korkeita kirkonmiehiä, munkkeja ja tavallisia pappejakin olettaen että he ovat miehiä? Jeesus nimesi Pietarin kirkkonsa kallioksi, muttei isäksi. Miksi pastorin alkuperäinen merkitys paimenena ei ole tittteliksi riittänyt? Paimen on työntekijä, lampaitten kaitsija - aika vähäarvoinen toimi sinällään Jeesuksenkin aikana. Mutta paimenillehan Jumala evankeliuminsa ensiksi ilmoitti. Ei kirkon isille, oppineille, joita hän nimenomaan kehotti luopumaan isä-arvonimestään.
Jeesus puhuu edellä kirkon edustajista veljinä, Jumalan lapsina, toisten Jumalan lapsien tapaan. Nimetyt opettajat eivät ole muita suurempia Jeesuksen seuraajina. He ovat palvelijan asemassa. Mikään virkaanasettaminen tuskin pyhittää ihmisen erikoiseen etuasemaan toisiin nähden sillä tavoin, että heistä tulisi (Jesuksen sananmukaisesti kieltämiä) isiä, (patereita tai paaveja).
Naispappien on helpompi osa. Kukapa heitä kirkossa isiksi nimittäisikään. Äiti nimitystä ei luterilaisessa kirkossa käytetä kuten katolisissa ja ortodoksisissa luostareissa. Sisaria kyllä tunnetaan. Lapsuudessani diakonissojen nimen edessä käytettiin sanaa sisar. Seurakuntasisaria ehkä vieläkin on diakonian alalla.
En pyri kirjoituksellani kritisoimaan papistoa, joka oman kirkollisen asemansa vuoksi on nykyään varsin ahtaalla yleisen maallistumisen myötä. Tuskin moni tuntee tarvetta korottaa itseään. Puolustautumaan sen sijaan voi joutua lisääntyneen kritiikin vuoksi. Moni toimii omantunnontarkasti maan tasalla ihmisten palvelijana krottamatta itseään. Kirkko vain tekee heistä sanavalinnoillaan kirjaimellisesti korotettuja. Minkä vuoksi?
47 kommenttia
Rauli: ”Joskus vaan on niin vaikea käyttää tuota “copy & paste”-toimintoa.”
Virhe ei suinkaan tule mistään copypastettelusta, vaan kuuluu tämän alustan ominaisuuksiin. Erilaiset listaukset saattavat näkyä ihan toisessa muodossa kuin ne on kirjoitettu.
Mutta eikö ollut jännittävää, ettet osannut vastata tähänkään asiaan mitään, vaan näit tarpeelliseksi alkaa nillittämään jostain aivan tyhjänpäiväisestä. 🙂
Rauli: ”Olisi mielenkiintoista tietää sinun oma mielipiteesi tuosta Jeesuksen negatiivisesta suhtautumisesta substantiivin “isä” käyttämiseen uskonnollisena arvonimenä. Onko sinun mielestäsi ilmaus “pyhä isä” linjassa blogistin esille ottaman Raamattu-sitaatin kanssa? Vai eikö ole?”
Samassa linjassa se on muidenkin uskonnollisten titteleiden kanssa. Jos Jeesukselta kysyttäisiin, niin tulisiko ihmisiä määritellä sen mukaan, paljonko he ovat sitoutuneet tekemään saarnaamistyötä kuukaudessa?
Jos Jeesukselta kysyttäisiin, olisiko ”hallintoelin” sen parempi arvonimi kuin ”isä”?
Usein kun näitä raamatullisia kysymyksiä pyöritellään, otat oikeudeksesi tulkita Raamatun ja sen henkilöiden sanomasta paljon sellaista, mitä niissä ei ole. Tässä yhteydessä voisit samalla logiikalla päätellä, että Jeesuksen toruminen ”isä” -arvonimen käytöstä antaa selvästi viitteitä muidenkin uskonnollisten arvonimien käytöstä.
Mutta niin ei voi tietenkään juuri tässä asiassa tehdä, koska se ei sovi omiin valmiiksi (Vartiotorni-seuran toimesta) päätettyihin näkemyksiin.
Rauli Toivosella, on sellainen tapa, että jehovan todistajien asioista, ongelmista ja väärinkäytöksistä, hengellisestä väkivallasta, ei saa puhua. Rauli vaihtaa heti aihetta.
Hyvä Päivi Huuhtanen-Somero,
Suosittelen, että harkitset blogisi kommenttien moderointia. 😉
Tarkoittiko Jeesus, että ketään ei saa kutsua opettajaksi, isäksi, kirkossa kristittyjen kesken? Tämä ei ole mikään absoluuttinen kielto, sillä opettajia on aina kirkossa ollut ja mainitaanhan opettajan armolahjakin Paavalin luettelossa. Evankeliumeissa on vastaavia lausumia esim Mark 10:18, Luuk. 18:19, Jeesuksen kritiikki heijastuu juutalaisia opettajia ja heidän oppiaan, tooran tulkintoja kohtaan. Väärät opettajat isät ja äidit eivät heijasta oikeata kuvaa Jumalasta. Kukaan ei myöskään ole kokonaan hyvä kuten Jumala ( Mark 10:18), mutta miehet ja naiset ovat hyviä siihen mittaan kuin he heijastavat Jumalan hyvyyttä.
Kristillisessä kirkoissa vakiintuneet sanonnat isä,äiti, opettaja jne ei varmaan ole loukkaus evankeliumia kohtaan vaan sen oikeata ymmärtämistä. Hyvä isä, äiti ja opettaja ovat meidän veljiä ja sisaria matkakumppaneita samalla tasolla.
” Sen sijaan ettei tehtäisi mitään kuvaa, tehdäänkin kirkko täyteen kuvia.”
Siis koska Jumalasta ei saanut tehdä kuvaa ja Jeesus on Jumala niin kaikki Jeesus-kuvat kirkoissa ovat syntisiä?
Kuvakielto ei varsinaisesti liity kirkossa oleviin kuviin. Kysymys on epäjumalan kuvista, mistä profeetat toistuvasti varoittavat. Jumalan voimme kuvata, koska hän itse on ilmestynyt meille, olemme nähneet hänet. Samoin voimme kuvata kristillisiä kilvoittelijoita ja muistaa heidän elämäänsä. Kotonakin pidämme kuvia esillä samoin uskon kuvat liittyvät kiinteästi kristityn elämään.
Mielipide ”sieltä jostakin” :
”Fraktaalit, kuten sanottu, ovat uskomattomia, kauniita. Mutta sen lisäksi ne kätkevät sisimpäänsä ihmeen. Jos otat fraktaalista minkä tahansa kuvion tai kiehkuran ja sukellat tarpeeksi syvälle, löydät pohjalta sen alkuperäisen kuvan, alkuperäisen teeman. Se pysyy samana eikä muutu.
Kun minä katson minun silmilläni Sinun fraktaaliasi tarpeeksi läheltä, näen kuvan. Sen nimi on isä. Ennen kaikkea ja kaiken jälkeen Sinä olet ollut ja tulet aina olemaan minulle isä. Ja tämä isä ei ala jostakin ja lopu johonkin, vaan on olemassa aina.” (ote onnittelupuheesta johtajana toimivalle isälleen)
ja sitten se, mitä he pommi- ja muine negatiivisine uhkauksineen kestäneelle isälleen nauhoittivat yhdessä hänen 60-vuotispäivälahjakseen.
https://www.youtube.com/watch?v=1n_1nOFTx5E
Kerettiläisen kysymys kaikille ”oikeakaoppisille”:
Mikä meni pieleen tämän koko avioöliittonsa ajan ”yleistä mielipidettä” vastaan uineen seka-avioliiton kasvatuksessa?
Ilmoita asiaton kommentti