Kyllä tieto kovaankin kalloon tarttuu
Lukijani.
Rippikoulun käyminen on vanha kirkon ehto avioliittoon vihkimiselle. Se ei kaikkia miellytä. Kerran Jukolan Juhani puolustautui kirkkolain vaatimusta vastaan Jumalan asetuksella ja lailla: "Katsokaas, hän on jo äitimme kohdussa antanut meille niin kovat päät, että lukemaan oppiminen on meiltä mahdoton asia." (Seitsemän veljestä 4. luku 175. kpl)
Keskustelukumppani, lautamies Mäkelä, piti pään kovuutta tyhjänä luulona. Hän vetosi ahkeruuden ja harjoituksen voimaan sekä siihen, että veljesten isän lukutaito oli mitä paras. Ei tuota näkemystä heti uskottu. Eikä kyselty Männistöstä Venlaakaan aapisen opettajaksi.
Monen mutkan kautta veljekset viimein löysivät oppimismotivaation ja omintakeisen ratkaisun ongelmaansa. He lähettivät Eeron, etevimmän joukostaan, jahtivoudin luo oppimaan muiden opettajaksi. Eero kulki siellä aikansa, oppi lukemaan, alkoi opettaa muita - ja lopulta kaikki Juhania myöten olivat selvittäneet aapisen kannesta kanteen.
Lukutaidon valvonta ei enää ole kirkon asia. Mutta kirkko edellyttää yhä, että sen jäsen osaa ulkoa ydinasiat. Kuten uskontunnustuksen ja rukouksia.
Vaatia saa. Vaan ei auta, että opettaja kurittaa oppilasta samaan tapaan kuin Kiven kuvaama lukkari Jukolan Timoa ja Juhania. Eikä kuopus-Eeron ylimielinen tapa naljailla veljilleen heitä opettaessaan. Lautamies Mäkelän ja pitäjän nimismiehen kaltaisia rohkaisijoita ja tuen antajia taas voi arvostaa. Sekä kyllin pitkämielisiä provasteja.
Minä arvostan myös sitä oppijaa, joka sitkeästi etsii oman tapansa oppia.
Aleksis Kivi kuvasi Jukolan Juhanin oppimistyylin näin: "Tapahtuipa tuossa usein, että hän, vihoissansa hammasta purren, melkein kyyneleitä vuodattaen, äkisti rynkäsi rahilta ylös, tempasi havutukin nurkasta kouriinsa, nosti sen korkeuteen ja paiskasi tuimasti maahan taas; ja silloin pirtti jumahti, ja keikahti miehen lyhykäinen paita. Niin hän tuolloin, tällöin iski kyntensä tukkiin; sillä suurella puuhalla juurtui aapiainen miehen aivoon." (12. luku 3. kpl)
Ilmiselvä liikkeen ja lihasmuistin avulla oppija!
Kun motivaatio riittää, tieto tarttuu kovaankin kalloon. Naimalupa päämääränään Jukolan Juhani sai kirkon vaatimat uskonkappaleet läpi. Ja kohta hänellä oli mahdollisuus kosia ja naida rakas Venlansa.
Sinun
Harmaa rovasti
52 kommenttia
Jouni parviainen, käänsit asian toiseen eli et ottanut kantaa siihen millä keinolla Luther ohjeisti ”kova päisiä” opetettavan ja uhaten, siis eikö ole selkeä käsky seuraavassa:
”Mutta niille, jotka eivät halua oppia, on sanottava, että he kieltävät Kristuksen ja ovat kaikkea muuta kuin kristittyjä. Heitä ei myöskään saa päästää ehtoolliselle, ei todistamaan yhdenkään lapsen kastetta eikä nauttimaan vähääkään kristityn vapautta, vaan heidät on jätettävä kerta kaikkiaan paavin ja hänen virkakuntansa, vieläpä itse Perkeleen käsiin. Heidän vanhempiensa ja isäntiensä on kieltäydyttävä antamasta heille ruokaa ja juomaa sekä ilmoitettava heille, että ruhtinas haluaa ajaa tuollaiset raakalaiset maasta pois. ”
Tää on mielenkiintoista kuinka ohitetaan selkeä RAAKUUS toisin ajattelevaa kohtaan eli kun joku ei halunnut opetella kaikkea niin heitä piti kohdella seuraavasti:
” Heidän vanhempiensa ja isäntiensä on kieltäydyttävä antamasta heille ruokaa ja juomaa sekä ilmoitettava heille, että ruhtinas haluaa ajaa tuollaiset raakalaiset maasta pois. ”
Siis edellä olevan KÄSKYN antoi luterilaisuuden oppi-isä LUTHER ja jonka vanhurskauttamis opin mukaan nykyiset luterilaiset LUULEVAT olevansa vanhurskaita?
15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. 16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? 17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä. 18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä. (Matt.7)
Jouni Parviainen vähättelet Lutherin sanomisia niinkuin ne eivät olleet johtaneet seuraajien tekoihin, entä seuraavassa linkissä oleva:
http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/F0711E53DD9579D0C225776900736CBC?OpenDocument&lang=FI
Siis Luther ja kump antoivat ns Raamatulliset perusteet ns ”uudestikastajien” vainoille ja niin näitä vainottiin eli tapettiin. Se että Luther jälkeenpäin kaiketi pahoitteli näitä vainoja ei saa niitä tekemättömiksi ja Lutheria vapaaksi vastuusta kiihottaa kansaa vainoihin.
Jeesus Sanoi fariseuksille ja kirjanoppineille seuraavaa:
Matt. 13:15
Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’
Onko nyt sitten pakanoilla heti syntymästä (tai lapsikasteesta) parannettu sydän että voi kuulla Jeesuksen äänen eli ei tarvitse kääntyä että Jeesus parantaisi paatuneen sydämen?
Entä kun Jeesus selkeästi Sanoo:
Matt. 11:25
Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
Jouni Parviainen, mietippä jos oma lapsesi alkaisi kulkea pahamaisen huumejengin mukana, etkö sanoisi ja varottaisi häntä ettei etsisi mitään sieltä vaan kavahtaisi sitä porukkaa?
Eikö Jumala tiedä paljon paremmin mistä löytyy iankaikkisen elämän Sanat ja kun Hän varoittaa Jeesuksen kautta etsimästä vääriltä profeetoilta MITÄÄN, niin kuinka joku joka kuulee Jeesuksen äänen voisi ottaa Lutherilta MITÄÄN vaan eikö tulisi kavahtaa hänen oppejaan?
Siis mikä oli ns ”uskonpuhdistuksen” hedelmiä, sodat ja vainot ym…. sodissa lapsikastetut katolilaiset ja ns ”uskonpuhdistetut” taistelivat keskenään, onko se huonoahedelmää josta Jeesus Sanoo nähtävän väärä profeetta?
Jouni Parviainen, ei tässä ole kyse yhteisöstä vaan siitä kenen Sanaan luottaa iankaikisen elämänsä, siis luottaako Lutherin vai Jeesuksen, molemmat eivät voi olla yhtäaikaa viemässä perille, sen näkee siitä hedelmästä jota he tuottivat.
Otat ”myönteisen” Jeesuksen Sanaa eli ”hyvä puu tekee hyvää hedelmää”
15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. 16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? 17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä. 18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
Sanooko Jeesus tuossa että voitte unohtaa huonot hedelmät ja katsoa vain siihen hyvään mitä profeetta MIELESTÄNNE on tehnyt?
Onko oikeaa uskoa jos julistaa evankeliumia ja sitten kotona hakkaa vaimoaan, kumoaako toinen toisen, siis kumpi kumman?
10 Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja sanoivat hänelle: ”Minkätähden sinä puhut heille vertauksilla?” 11 Hän vastasi ja sanoi: ”Sentähden, että teidän on annettu tuntea taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta heidän ei ole annettu. 12 Sillä sille, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, mikä hänellä on. 13 Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä. 14 Ja heissä käy toteen Esaiaan ennustus, joka sanoo: ’Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, ja näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö. 15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’
Jouni Parviainen, kun Jeesus oli maan päällä niin Hän julisti parannusta eli ihmisten tuli kääntyä pois pahoilta teiltään Jumalan tykö, Jeesus käski seuraajiensa myös julistaa parannusta syntien anteeksi saamiseksi Hänen nimessään.
Siis jokaisen ihmisen on ITSE tehtävä parannus eli kääntyä ja uskoa evankeliumi, ei sitä voi toinen tehdä kenenkään puolesta.
Vertaa Pietarin helluntaina sanoma:
37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”
38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.” 40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: ”Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta”.
Nyt jokainen itse on vastuussa siitä ketä seuraa eli KUN Jumala kutsuu niin tekeekö parannuksen ja ottaako kasteen VAI luottaako johonkin toiseen tiehen?
Mietippä esim Pietaria kuinka hän läksi seuraamaan Jeesusta kun Jeesus kutsui, hän vaelsi kolme vuotta saaden opetusta ja nähden ja tehden itsekkin ihmetekoja, mutta ymmärsikö hän sitä mitä Jeesus opetti, ei vaan omassa ymmärryksessä hän jopa uhosi seuraavansa jeesusta kuolemaan asti ja yritti estää Jeesuksen vangitsemisen miekalla, kuinkas kävi, Pietari kielsi Jeesuksen palvelustytön edessä. Tässä on nöyrtymisen esimerkki, jokaisen tulee nöyrtyä oma voimaisuudestaan ja viisaudestaan ja ottaa Jumalan valtakunta lapsenkaltaisesti (huomaa ei lapsena/vauvana) JA SAADA Pyhä Henki joka kirkastaa Jeesusta ja näin vasta ihminen KUULEE Jeesuksen äänen ja Näkee ensinnäkin oman tilansa ja myös ymmärtää ympäröivää maailmaa ja sen pahuuden ja valheen JOSSA itsekkin ennen eli.
29 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita, 30 ja sanotte: ’Jos me olisimme eläneet isäimme päivinä, emme olisi olleet osallisia heidän kanssaan profeettain vereen’! 31 Niin te siis todistatte itsestänne, että olette niiden lapsia, jotka tappoivat profeetat. (Matt.23)
Siis mitä Jeesus Sanoo edellä, että nämä sokeat eivät ymmärtäneet perineensä uskonsa isiltä jotka olivat tappaneet profeetat.
Kuinka on luterilaisuuden kanssa, siis jos olisimme eläneet niinä aikoina jolloin luterilaiset sotivat katolilaisia vastaan, vainosivat ns ”uudestikastajia”, sortivat homoja, kielsivät kastamattomilta kansalaisoikeudet, noitavainot jne… KUINKA sinä olisit toiminut silloin? Olisitko ottanut osaa noihin kauheuksiin joita ilmeisesti nyt kauhistelet?
Jouni Parviainen, Jeesus Sanoo vertauksen ”eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä” siis kun ”näkee” huonoahedelmää niin ei sieltä etsi MITÄÄN, ei vaan voi löytää.
Siis kun ”näkee” laittomuutta niin sieltä ei voi löytää Jumalaa, kun ”näkee” rakkaudettomuutta niin sieltä ei voi löytää Jumalaa, siis iankaikkistaelämää ei voi löytää saastaisuuden seasta.
Ei kovaankaan kalloon voi tartuttaan Jumalan rakkautta, sen voi saada vain nöyrät.
Kuinka ottaa ohjeita tai toiminta tapoja omien vielä nykyisten tunnustuskirjojen ulkopuolelta eli seuraavassa VIELÄKIN ev.lut kirkon tunnustuskirjoissa oleva ohje:
Nuorten keskuudessa pidä kuitenkin aina kiinni yhdestä ja samasta muodosta ja esitystavasta. Opeta heille ensimmäiseksi yllä mainitut kappaleet, nimittäin kymmenen käskyä, uskontunnustus, Isä meidän -rukous jne., sana sanalta tekstin mukaisesti siten, että he kykenevät toista maan ne ja oppivat ne ulkoa.
Mutta niille, jotka eivät halua oppia, on sanottava, että he kieltävät Kristuksen ja ovat kaikkea muuta kuin kristittyjä. Heitä ei myöskään saa päästää ehtoolliselle, ei todistamaan yhdenkään lapsen kastetta eikä nauttimaan vähääkään kristityn vapautta, vaan heidät on jätettävä kerta kaikkiaan paavin ja hänen virkakuntansa, vieläpä itse Perkeleen käsiin. Heidän vanhempiensa ja isäntiensä on kieltäydyttävä antamasta heille ruokaa ja juomaa sekä ilmoitettava heille, että ruhtinas haluaa ajaa tuollaiset raakalaiset maasta pois. (http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/vahakatekismus.html)
Ilmoita asiaton kommentti