Koskematon kirkko

Kalevan juttutuvassa on käynnissä keskustelu ”Ehdota aihetta kohubloggaaja Naatukselle.” Rebekasta näyttää tulleen uusimman uskonpuhdistuksen äänitorvi ja kirkon salaisten kansioiden penkoja. Ja mikäpä ettei. Kommenttiketju löytyy tuolta: 

http://www.kaleva.fi/juttutupa/uskonto/ehdota-aihetta-kohubloggaaja-naatukselle/2429221?page

 Keskustelussa on jo ehdotettu joitakin mielenkiintoisia teemoja: kirkko ja erotiikka on eri tavoin esillä (mistäköhän syystä?). Myös kirkon talouteen liittyvät kysymykset ovat aina askarruttaneet kadun kulkijoita. Joku tuntuikin toivovan luetteloa uuden Oulun tarpeettomista, puskutraktorilla kasaan työnnettävistä kirkoista ja kappeleista.

 ”Myykää kaikki ja alkakaa seuraamaan Jeesusta” ehdotetaan eräässä toisessa uskonnollisen aiheen kommenttiketjussa samaisen Kalevan juttutuvassa. Kaikessa yksinkertaisuudessaan hyvin nasevaa. Ja erittäin, erittäin raamatullista…Itse olen kyllä sitä mieltä että kirkkojen käyttöä kannattaisi miettiä ja ehkä laajentaa entisestään erilaisiin tarpeisiin ja kulttuuririentoihin sopiviksi. Ettei puskutraktoreita tarvitsisi tilata. Lienee nimittäin helpompaa myydä seurakuntatalo tai leirimaja kuin kirkko.

 Meillä on Hailuodossa rosoinen mutta kaunis saaristokirkko. Sen kauneus on arkisessa pyhyydessä. Betonielementit ovat kontrastina 17 metriä korkealle alttari-ikkunalle, josta avautuu näkymä luontoon ikivanhoine mäntyineen.Kirkko on monenlaisten tapahtumien, konserttien ja teatterikappaleiden tyyssija. Kirkon yhteydessä on lehterin alla seurakuntasali ja lehterillä urkujen takana kerhohuone. Muuta kokoontumistilaa meillä ei seurakunnalla olekaan.

 Kirkon on oltava pyhä, muttei koskematon. Sillä pyhyyden kokemus on ihmisen sisällä. Ja pyhyyttä voi olla kohtaamisessa kylän raitilla yhtä hyvin kuin ehtoollismessussa. ”Koskematon kirkko” (niin sisäisessä kuin ulkoisessa mielessäkin) olkoon siis tuo kokonaisvaltainen aihe, jota tarjoan Rebekalle. Ja josta haluan itsekin jatkaa keskustelua.

    • Cat Stevens/Yusuf Ismael ei ole kappaleen säveltäjä tai sanoittaja, joten ei kai siitä hänelle mitään mene.

    • Ostan muslimilta ihan mitä vaan. Olen ottanutkin, mm. monta olutta.

      Jos Yusufilla ei ole oikeuksia lauluun, asiassa ei ole mitään ongelmaa.

    • Wikipedia tietää: ”Morning Has Broken” is a popular and well-known Christian hymn first published in 1931. It has words by English author Eleanor Farjeon and is set to a traditional Scottish Gaelic tune known as ”Bunessan” (it shares this tune with the 19th century Christmas Carol ”Child in the Manger”[1]). It is often sung in children’s services. English pop musician and folk singer Cat Stevens (known as Yusuf Islam since 1978) included a version on his 1971 album Teaser and the Firecat. The song became identified with Stevens when it reached number six on the U.S. Billboard Hot 100 and number one on the U.S. easy listening chart in 1972.[2]

    • Ainakin suomenkielisessä käännöksessä (A.-M. Kaskinen 1995) on suora viittaus Herran ylösnousemukseen. Myös englanninkielisessä alkutekstissä viitataan uuteen luomiseen, minkä voisi kokonaisuus huomioonottaen ymmärtää erittäinkin kristillisenä ilmaisuna.

      Oma kysymys sitten on, tarvitseeko virren välttämättä erotella esim. juutalaiset kristityistä. Lukuisat, vaikkapa psalmeihin perustuvat virret (esim. 332 Herraa hyvää kiittäkää) tuskin tätä tekevät.

      Samuli Koivuranta, lisävihkosihteeri

Timo Juntunen
Timo Juntunen
Saaristorovasti. Runoilija. Elämän taiteilija. Tapaamisiin pappilan sillalla!