Kompensoiva hengellisyys, – uskoontulon jälkeiset kaksi etappia

Raamattu on kirjoitettu uskoville ja se voi hyödyttää vain uskovaa, Pyhästä Hengestä uudestisyntynyttä, vt. Hebr. 4:2

Tähän “raamattupiiriin” synnytään ja Jumala henkensä kautta ohjaa näitä uudestisyntyneitä ymmärtämään Kirjoituksia.

Kun vapaaehtoinen (‘mielellänsä’ Biblia 1776, ‘gladly received’ KJV ) uudestisyntyminen oli tapahtunut, ensimmäiset n. 3000, niin heidät kastettiin vedessä.

Uudestisyntyminen on Jumalan Pyhän Hengen työ ja sen vakuudeksi uskoontullut saa simpäänsä Pyhän Hengen, sinetiksi sisimpäämme, vt. Ef. 1:13, 2.Kor. 1:22

Tämän jälkeen on Jeesus kehottanut ottamaan kasteen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

Sen lisäksi uskoontulleelle on luvattu Pyhän Hengen lahja. 1.Kor. 12 luku kertoo kuinka yhdeksän Pyhän Hengen armolahjaa toimii paikallisesti, Seurakunnassa

Kaste vedessä ja Pyhän Hengen kaste on tarkoitettu vain uskoville. Ensimmäinen merkiksi ketä seurataan ja toinen on Voima, johon uskova pukeutuu, vyöttäytyy, ollakseen Jeesuksen todistaja.

Vesikaste ei korvaa uskoontuloa.
Pyhän Hengen kaste ei korvaa vesikastetta.

Uskova astuu Jeesus-ovesta, joka johtaa Jeesus-tielle. Oven jälkeiset etapit on mainittu Raamatussa ja kaikki ovat tärkeitä.

  1. ”Evankeliumit on selvästi kirjoitettu kaikille.” (Pekka Pesonen)

    Kyllä on tarkoitettu kaikkien kuultavaksi, mutta ydin kysymys onkin kuka sen voi ymmärtää, voiko kuka tahansa napata Raamatun ja alkaa lukemaan ja ymmärtää sitä?

    Ei voi sillä Jumala salaa sen toisilta, tätä vaan ylpeät ja viisaat ei ymmärrä vaan voivat puolustaa omaa ”oikeaa” kristillistä uskoa jopa miekalla.

    Matt. 11:25
    Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

    Mitä on lapsenmielisyys, lapsi on vilpitön ja ymmärtää asiat joko tai eli kun isälyö äitiä niin lapsi ymmärtää ettei isä rakasta äitiä, tämä lapsenmielisyys häviää kun vanhemmat opettavat että kyllä isä rakastaa vaikka lyökin. Näin kun opetetaan myös uskoa että voi rakastaa Jumalaa vaikka tekeekin syntiä surutta, armo kattaa kaikki synnit knhan vaan on kastettu ja oikeassa opissa?

  2. Ari, en voi sille mitään, mutta tuo edellinen kommenttisi on niin puhdasta farisealaisuutta, että harvoin saa kuulla (tai lukea) Tuossa kirjoituksessasi on myös vahva tuomion henki.

    Farisealaiset opettivat juuri kuten tuossa opetat. He pitivät uskottomina niitä, jotka eivät pystyneet noudattamaan lakia ja profeetoita. He tappoivat Jeesuksen, koska Hän osoitti, etteivät he itse olleet yhtään parempia kuin ne, joita he pitivät mielestään lain rikkojina ja luopiona ja Jumalle kelpaamattomina.

    Raamatussa ei anneta lupaa tehdä syntiä, joka on saanut vääryydestä alkunsa ja kuitenkin moni kuvittelee, että kun sanotaan: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi; niin se on helposti tehty, kunhan vain seuraan Jeesusta. Elämä Kristuksessa ei ole kohti täydellisempää lain täyttämistä, vaan Armossa ja Totuudessa kasvamista.

    Kun Pyhä Henki tulee ihmiseen, niin se näyttää ihmiselle synnin, vanhurskauden ja tuomion. Synti tulee todeksi siinä, että me näemme kuinka kelvottomia, me olemme. Vanhurskaus tulee esiin siinä, että Kristus on annettu meille Pelastukseksi synnistä, josta emme pääse eroon tässä elämässä. Tuomiosta en uskalla sanoa kuin sen minkä Johannes todistaa:

    16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
    17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
    18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
    19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
    20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
    21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.” Joh 3:16-21

  3. ismo malinen
    02.06.2017 21:45

    ”Ari, en voi sille mitään, mutta tuo edellinen kommenttisi on niin puhdasta farisealaisuutta, että harvoin saa kuulla (tai lukea) Tuossa kirjoituksessasi on myös vahva tuomion henki.”

    Mistä saat minusta fariseuksen tai missä tuomitsen? Eikö selkeä evankeliumi saa aikaan piston sydämessä ja sen seurauksena voi nöyrtyä parannukseen tai niinkuin tässä syyttää toista.

    Tuot taasen esille evankeliumia jota et ymmärrä, siis Joh.3:19-20 kertoo kuinka teoista näkee kuka on pimeydessä, nyt sitten vielä tunnut ”kerskaavan” että kuinka Pyhä Henki näyttäisi synnin josta ette pääse eroon? Hei onko tuossa Pyhän Hengen pilkkaa kun Hänestä tehdään voimaton synnin edessä?

    Minulle Pyhä Henki on puolustaja joka pitää minut vapaana ettei mikään ulkopuolinen minua orjuuta ja antaa Jumalan voiman syntiä vastaan.

    19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. 20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi. Joh.3

    • Mitä parannus on? Minulle se on aivan muuta kuin ’paranna tapasi!’ Kääntyminen onkin mielestäni parempi sana kuvaamaan sitä, että luopuu itse yrittämästä olla Jumalalle mieleen ja alkaa luottaa siihen, että Jumala rakastaa epäonnistunuttakin.

  4. Ari, Raamatusta löytyy epämieluista luettavaa synnistä. Se ei ole mitään tekemisistä varsinaisesti, vaan olemista. Ihminen ei vain tee syntiä, vaan Raamatun mukaan ihminen on syntinen. Tämä synti on meissä ja asuu meissä, kuten Paavali asian ilmaisee. (Kreikan asuu = on sisällä) Room.7:17

    Jer. 13:23
    ”Voiko etiopialainen muuttaa ihonsa ja pantteri pilkkunsa? Yhtä vähän te voitte tehdä hyvää, te pahantekoon tottuneet.”

    Tämä on perisynti, luontainen synti, se oikea pääsynti. Ellei sitä olisi, ei olisi mitään todellista syntiä.

    Tätä syntiä ei tehdä, niin kuin kaikkia muita syntejä, vaan se on, se elää ja se aiheuttaa kaikki synnit. Se on varsinainen synti. Ei tehdä syntiä hetken tai jonkin ajan, vaan synti on olemassa, missä ikinä ihminen on ja kuinka kauan hän vain elääkin. Jumala ottaa huomioon ainoastaan tämän synnin. Sitä eivät voi poistaa lain rangaistukset, eipä tuhannet helvetitkään. Vain Jumalan armo, joka uudistaa luonnon, voi perata sen pois. Laki opettaa ainoastaan tuntemaan sen, mutta ei voi vapauttaa siitä. Se estää vain käden ja jäsenet, mutta itse ihmistä ja luontoa se ei voi estää synnistä. Tämä synti oli näet olemassa jo ennen lakia, syntymässä, ja se oli syntiä, ennen kuin laki kielsi sen.

    Yhtä vähän kuin ihmisellä on voimaa synnyttää itseään ajalliseen elämään, yhtä vähän hänellä on voimaa olla ilman tätä syntiä tai vapauttaa itsensä siitä. Yksin hän, joka loi meidät, voi pelastaa siitä. Siinä tarkoituksessa hän antaa meille ensiksi lain, joka opettaa meitä tuntemaan tämän synnin saattaen meidät ikävöimään armoa. Sitten hän antaa avun evankeliumin kautta. M Luther

    Tuleeko meistä siis synnittömiä kun uskomme ja puemme Kristuksen päällemme?
    Eikö kuitenkin niin, että Kristuksessa syntimme on sovitettu uskon kautta? Jos syntiä ei enää ole, niin mihin me enää uskoa tarvitsemme? Niinpä meidät on sovitettu ja lunastettu pois tuomion alta, uskon mukaan vaeltaaksemme, Armossa elääksemme, me näemme kaiken, myös oman syntimme, joka on edessämme kaiken aikaa,
    ( Ps 51:3) mutta Kristuksessa olemme Vapaat synnistä, niin, ettei se enää meitä syytä ja tuomitse.
    Olemmeko siis vapaat elämään synnissä? Emme tietenkää, vaan Armossa ja Rakkaudessa, joka ei ole irstaudessa elämistä, kuten se niiden mukaan on, jotka lain kautta pyrkivät vanhurskauteen, niiden jotka ovat pystyttäneet oman vanhurskautensa ja näin halveksivat sitä vanhurskautta, joka tulee yksin uskon kautta. Paavali kirjoittaa:

    19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
    20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
    21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
    22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
    23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
    24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
    25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
    26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
    27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
    28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
    29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan. Gal.3:19-29

  5. Ismo Malinen palataampa vielä Joh.3:19-20.

    Onko ihminen pimeydessä vai valkeudessa kun tappaa tai antaa hyväksyntänsä toisen tappamiselle?
    (vrt. Lutherin hyväksymät ns :uudestikastajien vainot)

    Siis kun ainoa oikea vastaus on pimeydessä, ainakin minun mielestä, niin sitten kun joku seuraa sellaisen opettajan kirjoitelmia niin tuo esille juuri ns ”perisynti” harhaa.

    Uskova elää uskosta, nyt kun usko on kuvailemaasi voimatonta synnin edessä vaikeroimista niin minkä kuvan se antaisi ulkopuolella oleville, ketä se kirkastaa?

    Minulle usko on ensinnäkin että ymmärrän eläneeni liki 40 vuotta pimeydessä, en kuullut Jeesusta ja nähnyt tekojani kuinka pahoja ne oli, minulla oli paatunut sydän. Kun tuo pimeydessä vaeltaminen johti täydelliseen elämäni romahtamiseen niin siinä hädässä huusin Jumalalta voimia jaksaa ja jatkaa eteenpäin.
    Voit tietysti pitää tätä huutamista minun omana tekona tai ansiona, mutta minulle se tuli täysin sydämestä vailla omaa ymmärrystä, sillä en olisi sitä edes tiennyt jos en olisi sitä kirjoittanut päiväkirjaan (josta sen luin vasta vuosia myöhemmin) jonka teksti oli katkeraa tilitystä ennen sitä ja jatkui katkerampana sen jälkeen, syytin toisia omasta tilastani.

    Kuinka sitten Jumala vastasi, näyttämällä (huomaa Jumala avasi silmäni) näkemään kuinka itse olin kohdellut kaikkein läheisintä ihmistä vastoin Jumalan tahtoa, siis kaikki johtui minun omasta pimeydessä vaeltamisesta, nyt kun tuon nöyrästi tunnustin niin Jumala armahti ennen tehdyistä synneistä ja alkoi hyvyydellään vetämään minua puoleensa saaden aikaan että janoisin Raamatun Sanaa. Aloin uskomaan evankeliumin ja tämän johti kasteelle ilman kenenkään ihmisen opetusta täysin Raamatun Sanan pohjalta täysin luterilaisessa ympäristössä. Silloin vasta lopulta sain Pyhän Hengen ja olen täysin vapaa synnin orjuudesta. Siis jos väittäisin ettei minulla ole Jumalan voimaa voittaa kaikkia syntejä, tekisin Jumalasta valhettelijan.

    Nyt siis uudestisyntyneenä kun kuulen Jeesuksen äänen on ratkaisevaa elänkö sen mukaan eli olenko kuuliainen sille, Sanoohan Jeesus Ilmestyskirjassa:

    11 Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen.
    12 Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.(Ilm.22)

    Ja evankeliumissa JeesusSanoo:

    Joh. 12:48
    Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

  6. Martti Pentti kuinkas selität Jeesuksen Sanat:

    Matt. 7:21
    Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

    Joh. 12:48
    Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

    Mitä nuo tarkoittaa, siis vaikka kuinka huutaisi Jeesukselle ”Herra, Herra” niin jos ei tee Jumalan tahtoa ei pääse taivasten valtakuntaan?

    Mikä on Jumalan tahto evankeliumissa, kuulkaa Jeesusta, vain Jeesuksella on iankaikkisen elämän Sanat.

  7. Ja Ari; Taivaallisen Isän tahtoaan oli, että me uskomme, ei suinkaan se, että me teemme jotakin, varsinkaan kun emme voi synnille itse mitään, vaan ainoastaan Poika voi sen poistaa julistamansa Evankeliumin kautta, jolloin ihminen tulee kääntymykseen ja mielen uudistukseen (parannus) ja saa näin lahjaksi sen vanhurskauden joka tulee uskon kautta ilman tekoja, joka on myös ainut, jonka Jumala lukee meidän vanhurskaudeksi, jotka uskomme:

    ”Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
    38 Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
    39 Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
    40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.” Joh.6:37-40

Reijo Mänttäri
Reijo Mänttäri
Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.