Klassinen kristinusko

Ainoa oikea pelastava usko on klassinen kristinusko.

Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. (1. Kor. 15:1-2)

Klassinen kristinusko

Mitä klassinen kristinusko on?

Mitä eroa on klassisella kristinuskolla ja liberaalisella Raamatun tulkinnalla?

Mikä merkitys Pyhällä Raamatulla on klassisessa kristinuskossa?

Miksi uskontunnustukset ovat tärkeitä mittareita klassisessa kristinuskossa?

Miksi uskomme kohde pitää olla Raamatun Jeesus Kristus?

Miksi on väärin (tai oikein) sanoa, että Jeesus kuoli ainoastaan häneen uskovien puolesta?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Arille. Kaste ei tee meistä puhtaita syntisyydestä. Kyllä sitä meissä yhä on ihan riittämiin. Kristityn yksi tuntomerkki onkin siinä, että tämä on hänen suurin surunsa. Muilla ei tätä surua ole. Sen surun aiheuttaa meissä PH. Niinpä muut eivät tule Vapahtajan syliin rikottuaan häntä vastaan. Eivätkä voi saada sydäntään puhdistetuksi syyllisyydestä. Kristityllä on tämä etuoikeus uskoa anteeksiantamukseen. Tämä kristityn vapaus nyt tahdottaisiin antaa kaikille. Aletaan opettaa, ettei synnin tarvitse aiheuttaa mitään murhetta. Vedotaan rakkauteen ja anteeksiantamukseen, ilman muuta. Aika yllättävää miten lähelle Islamia tässä armo käsityksessä tullaan. Siellähän Jumala lopulta kuitenkin armataa kaikki. Tämä ei muuta lapsikasteen merkitystä. Kasteeseen on aina sisällytettävä myös usko. Ei uskoa kasteeseen, vaan Vapahtajaamme.

  2. Juha Heinilä, selittäisitkö mitä seuraavassa tarkoitetaan:

    ”Suomen evankelis-luterilainen kirkko kosiskellessaan maailmaa vetää ylleen Jumalan vihan ja rangaistuksen. Jumala ei salli itseään pilkattavan. Arkkipiispa Mäkinen on osoittaessaan julkisesti suosiota synnille viitoittanut tien ikuiseen kadotukseen, sillä eivät pilkkaajat eivätkä avionrikkojat peri Jumalan valtakuntaa.”(Risto Soramies)

    • Ari, ensinnäkin pyhä Raamattu kertoo Jumalan tahdon. Pyhästä Raamatusta voimme lukea, että on syntiä tehdä huorin ja tähän kategoriaan kuuluu myös homoseksi. Jokainen meistä tekee viikkojen varrella asioita, joita pidämme syntinä, ja Pyhä Henki muistuttaa meitä niistä. Päivittäin ja sunnuntaisin messussa tunnustamme syntimme. Ei ole niin pientä tai isoa syntiä, jota ei kannattaisi tunnustaa. Voimme uskoa syntimme anteeksi. Elämä on jatkuvaa syntien tunnustamista ja luottamusta siihen, että Jumalan edessä tunnustettu synti ei enää vaivaa meitä ja meillä on mahdollisuus Jumalan avulla päästä pois synnillisistä elämästä. Meillä jokaisella on omassa itsessämme riittävästi savottaa, jolloin naapurin tekoset vaikuttavat aika pieniltä. Pikku hiljaa me pyhitymme Jumalan aikataulun mukaisesti, mutta vasta Taivaissa olemme täydellisiä.

  3. Sinä, Ari Pasanen, olet aivan väärän miehen kimpussa. Sinun kannattaisi esittää kysymyksesi niille, jotka ovat uutta moraalia tuomassa Suomen Siioniin. Sitä Heinilä ja kumppanit eivät tee, vaan aivat muut tahot. Heinilä edustaa vanhaluterilaisuutta. Siitä voi pitää tai olla pitämättä, mutta se edustaa kuitenkin erästä kristillisyyden vakiintunutta haaraa.He eivät ole kristinuskon uudestisanoittajia.

    Olen lukenut tuon Soramiehen kirjoituksen. Se on paras ja ryhdikkäin kirkonmiehjen kannanotto, jonka olen lukenut perjantaisen äänestyksen johdosta. Jos minulla olisi nyt hattu päässäni, niin nostaisin sitä kunnioituksesta. Soramiehen kannanotto edustaa tässä asiassa oikean paimenen ääntä. Soramies kirjoittaa sen, mitä Mäkisen ja muiden piispojen pitäisi, mutta mitä he eivät joko osaa/uskalla/halua.

  4. Jari Raappana, tiedän että on vaikeaa tulla mukaan tähän ”dialogiin” jota olen Juha Heinilän kanssa käynyt.

    Siis Juha Heinilä on selkeästi julistanut ”kasteenarmon” peittävän kaikki synnit, ”olen kastettu joten olen pelastettu” lausein.

    Nyt hänen ”piispansa” julistaa taasen jotain muuta, siis onkin olemassa kodottavaa syntiä siis joka TÄYSIN samalta kasteen perustalta johtaakin kadotukseen.

    Jossain on mielestäni jotain pielessä?

    Tulee vaan mieleen Jeesuksen vertaus kahdesta rukoilijasta, sen voisi muuttaa nykypäivään sopivaksi:

    ”kiitän Jumalaa etten ole niinkuin nuo homot ja naispappeuden hyväksyjät, vaan olen syntinen joka saa KAIKKI OMAT synnit anteeksi, mikään synti ei voi minua erottaa kasteenarmosta.”

    • Ari Pasanen ei ole milloinkaan käynyt mitään dialogia.
      En sellaista ole nähnyt. Kaikki on yhtä ja samaa vihapropagandaa vailla uskoa ja ilman tietoa asioista.
      Jos uskovat ovat tuollaisia, mihin me Kristuksen vihollisia tarvitsemme?

    • Ari, olen ihmeissään sinun kommenteista. Sinä pyörit kuin tuuliviri ja sanoittelet muiden sanomisia oman viisautesi mukaan. Liity johonkin kristilliseen seurakuntaan (esim. helluntaiseurakuntaan tai luterilaiseen seurakuntaan) ja aloita kristityn vaellus.

      Raamatussa on lupaukset, jotka me kristityt voimme omistaa. Usko ei ole ihan jokamiehen ja omavanhurskaus kukoistaa. Miksi sinun on vaikea luottaa siihen, että joka uskoo ja on tullut kastetuksi pelastuu ja joka ei usko tuomitaan kadotukseen?

      Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin pelastut!

    • Ari, kun luet Jeesuksen pitämää Vuorisaarnaa, niin kyllä Jeesus opetti voimallisesti Jumalan lakia, ainakin niin omassa Bibliasta voin lukea. Voi olla, että sinun Raamatusta sellaista ei löydy (katso Matt. 5: 17-48). Jeesus opetti sekä Jumalan lakia, että Jumalan lupauksia. Näitä lupauksia, Jumalan lahjoja sanomme evankeliumiksi. En voi kuin ihmetellä Kristuksen kirkon ulkopuolisen kommentteja. Jeesus on kuollut sinunkin syntien puolesta. Usko Jeesukseen Kristukseen niin pelastut. Sinä niin kuin minäkin omilla teoillamme ansaitsisimme ainoastaan Helvetin liekit. Ilman armoa ei yksikään ihminen pelastuisi.

      Ari, ehkä sinulla on Jumalan laki ja evankeliumi sekaisin. Tämän vuoksi sinä et pysty ymmärtämään Kristuksen oppia. Liity kristilliseen seurakuntaan, niin pääset kasvamaan.

    • Ari, päättele itse. Evankeliumi antaa ja laki vaatii.

      Koko Raamattu niin Vanha Testamentti kuin Uusi Testamentti on kristitylle tärkeä. Raamatussa ei ole yhtä ainuttakaan jaetta, jonka sieltä voisi ottaa pois. Vanha Testamentti sisältää paljon aarteita ja siellä on monesti evankeliumi hienosti esillä. Katumuspsalmin nro 51 ääressä on antoisaa opiskella evankeliumia. Kun luemme Raamattua, niin aina olisi hyvä löytää Kristus, vaikka sitten lukisimme Jesajaa tai vaikka Sananlaskuja.

  5. Pekka Pesonen, et siis ”näe” mitään ristiriitaa kun julistetaan homot ja aviorikkojat kadotukseen, mutta omalle kohdalle ”kasteenarmon” kaiken synnin sovitus?
    Entä voisitko itse kuvitella itseäsi vainoamassa tois/vääräuskoisia niinkuin Lutherin aikaan?
    Eikö näistä herää yhtään epäilysettä onkohan sittenkään tämä Lutherin sanoittama ”usko” oikeaa vai saatanan valhetta?
    Jeesus julisti ”tehkää parannus ja uskokaa evankelumi” ja käski julistaa parannusta syntien anteeksisaamiseksi Hänen nimessään, nyt teidän uskonne perustuu aivan toiselle evankeliumille jossa kaikki saadaan kasteessa ilman että vauva edes kohtaa Jeesusta saati tekee parannusta eli ei saa syntejään anteeksi, tämä on selkeästi toinen evankeliumi kuin mitä Matteus, Luukas, Markus ja Johannes ovat kirjoittaneet.

    Kaikille kuuluu Jeesuksen Sanat ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”, ei ole muuta tietä kuin Jeesus.

  6. Sanokaa missä julistan evankeliumin vastaisesti?

    Se että tuon teidän julistuksenne ristiriidat esille ei ole evankeliumin julistamista vaan herättämistä siihen että on uskonut valheen joka räikeästi näkyy ns ”oikea oppisten” saarnoista ja teoista.
    Ketä te seuraatte, kenen sanoja uskotte?
    Raatelevat sudet lampaitten vaateissa lupaavat kyllä omissa evankeliumeissaan kaiken seuraajilleen eivätkä vaadi mitään, kaiken saatte kunhan olette kuuliaisia heidän opeilleen, tätäkö on Jeesuksen Sanojen mukaisesti kaikesta luopuminen Hänen tähtensä?

    • Sinä et tuo ilmi ristiriitoja, vaan luot ristiriitoja itse omassa mielessäsi.
      Sitten syytät toisia ihmisiä niistä. Sitä on nyt jatkunut pari vuotta.
      Mielenkiintoista nähdä, tuleeko mittarissa viimein tapppi vastaan.

  7. Juha Heinilä, en unohda lapsia, en vaan löydä yhtään kohtaa Raamatusta että voisin yhtään lasta pelastaa tekisimpä mitä vaan, siis lapset ovat täysin Jumalan kädessä.
    Ainoa kohta jossa selkeästi puhutaan lapsistaon Paavalin kirjeessä korintilaisille että lapset toisenkin uskovan vanhemman johdosta, siis ovat Jumalalle erotettuja.

    1. Kor. 7:14
    Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.

    Luotan täysin kaikki ihmiset Jumalan käsiin, en voi y htään itse pelastaa, en lapsia enkä aikuisia.
    Jokainen aikuinen tekee henkilökohtaisen ratkaisun KUN Jumala vetää, tekeekö parannuksen ja uskoo evankeliumin vai ei. Kukaan toinen ihminen ei voi pelastaa toista.

    • Ari, teet omia mutkia, joilla sinä rajaat osan kristityistä pois. Omaan viisauteen perustuvat opit vievät harhaan. Onneksi meidät luterilaiset on lapsena kastettu, eikä meidän tarvitse pohtia jonninjoutavia ihmisviisauden selityksiä. Jokainen, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen ja turvaa Häneen pelastuu.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.