Kirkon pattitilanne ja sen purkaminen
Tapasin jokin aika sitten erään seurakunnan luottamushenkilön. Tunsimme toisemme ja keskustelimme lyhyen tovin. Luottamushenkilö viittasi ajankohtaiseen keskusteluun ja totesi sitten huolestuneena: ”Kylläpä olemme kirkossa päästäneet asiat pahaan pattitilanteeseen”.
Pattitilanteella tuo kirkon tilanteesta huolestunut luottamushenkilö tarkoitti samaa sukupuolta olevien parien vihkimiseen tai siunaamiseen suhtautumista ja siihen liittyvää tilannetta. Hän jatkoi vielä kuvaamalla, kuinka yhteiskunnassa on tehty tiettyjä päätöksiä, mutta kirkossa asiaa ei ole kyetty ratkaisemaan.
Pattitilanne on tosiaan kuvaava ilmaus kirkkomme tilanteesta tuon asian suhteen. Ymmärrän toki, että asia ei ole yksinkertainen ja ymmärrän kirkon päätöksenteon muodolliset vaikeudet. Havahduin itse siitä, että kirkon luottamushenkilö oli hyvin perusteellisesti seurannut asioita ja myös huolissaan kirkkonsa tilanteesta.
Pattitilanteen purkamisesta on jo ollut esityksiä ja malleja. Ne ovat kuitenkin törmänneet hallinnolliseen päätöksenteon vaikeuteen mm. kirkolliskokouksessa. Nyt odotamme mielenkiinnolla, mitä piispat voivat tarjota pattitilanteen purkamiseksi.
Pattitilanne on siis se, että ns. sukupuolineutraali avioliittolaki tuli voimaan maassamme. Kirkossa asia tiedettiin, mutta sen tuloon ei kuitenkaan riittävän ajoissa kyetty varautumaan ja vastaamaan. Kirkossamme on kirkolliskokouksen päätöksellä hyväksytty ”Rukous samaa sukupuolta olevan parin kanssa ja puolesta”. Se oli minimi ja samalla maksimi, jonka kirkolliskokous pystyi hyväksymään.
Pattitilanne on myös siinä, että jotkut papit ovat pastoraalisen työnsä velvoituksena nähneet oikeaksi siunata ja vihkiä myös samaa sukupuolta olevia pareja. Näin joidenkin piispojen ohjeistuksesta huolimatta ja siitä huolimatta, että asiaa ei ole päätetty kirkossamme. Muutamat papit ovat saaneet tuomiokapituleilta varoituksia ja jokin niistä on jo kumottu hallinto-oikeudessa.
Pattitilanne syntyy myös siitä, että melko suuri osa kirkon jäsenistä näkee oikeana ja myös kirkon palvelun kannalta tarpeellisena vihkiä kaikki parit. Monien kirkon jäsenten oikeustaju ja raamatuntulkinta ei ymmärrä, miksi kirkko ei tee niin. On toki paljon myös niitä, jotka näkevät toisin.
Kirkkomme tulisi nopeasti kyetä laukaisemaan syntynyt pattitilanne. Itse näen oikeana toimia kirkossa sovitulla ja päätetyllä tavalla. Samalla näen, että esimerkiksi Eila Helanderin kirkolliskokoukselle esittelemä malli voisi olla ratkaisu. Itse tulkitsen tuota mallia niin, että miehen ja naisen avioliiton rinnalle tulee samaa sukupuolta olevien liitto, mikä ei ole ”pois” miehen ja naisen liitolta. Helanderin malliin liittyi myös mahdollisen toimituksen toimittamisen omantunnonvapaus: Sen toimittaisivat vain ne papit, jotka haluaisivat sen tehdä.
Helanderin mallin toteuttamisen ongelmana jotkut näkevät sen, että tulisi kaksi avioliittomallia kirkkoon. Jotkut näkevät varmaan myös pelon ”perinteisen avioliiton” romuttumisesta. Samaa sukupuolta olevien avioliitto hyväksytään kirkossa jo yhteiskunnallisena ja juridisena asiana. Olisiko se mahdollista hyväksyä myös teologian ja hengellisen elämän pohjalta rakkauden tähden?
Toivo Loikkanen
105 kommenttia
Pohdin tässä nähdä vähän laajempaa näkökulmaa arvovallan katoamisessa. Kansan syvissä riveissä seurataan tilannetta. Siellä ei teologialla, tai opillisilla perusteilla ole mitään merkitystä. Syvät rivit katsovat asioita ihan toisesta näkökulmasta. Ne nauravat kirkon touhulle, koska näkevät miten kykenemätön se on ratkaisemaan itse kehittämiään ongelmia. Kirkkon kun pitäisi kyetä ratkaisemaan ja auttamaan ihmisten asioissa. Jo kerran kirkko on noin avuton omissa asioissaan, niin miten se voisi hoitaa syviä rivejä. Tämä joukko tulee kuitenkin ratkaisemaan kirkon tulevaisuuden. Jos he suressa määrin menettävät kirkon arvostuksen, niin verotusoikeus katoaa yllättävän nopeasti. Silloin toimintaa on supistettava valtavasti ja toiminta vähennettävä minimiin. Jolloin loputkin syvistä riveistä lähtee.
Tietyssä vaiheessa kirkolla ei ole enää mahdollista palkata työntekijöitä, koska varat loppuu. Kirkon toiminta on rakennettu verotulojen varaan. Varojen loppuessa loppuu toiminta. Nykyisen tilanteen huomioon ottaen, asian ei pitäisi olla kenellekkään epäselvä.
Nyt kirkon parhaat voimavarat kulluu keskinäiseen kinasteluun. Mitä hankalammaksi kirkon tilanne menee, sitä enemmän riitoja kehitetään. Verotulojen määrään vaikuttaa se miten kirkkoa arvostetaan ja keksinäinen kiistely vähentää arvostusta. Arvostusta vähentää myös se, että ainoa ulospääsy pattitilanteesta on se, että sovitaan, ettei Raamattu ole kokonaan Jumalan sanaa. Sellaista sopimusta kaikki ei tule koskaan hyväksymään. Joten pattitilanne tulee syömään kirkon arvopohjaa pitkään.
VT:n eksegetiikan ja judaistiikan professori Antti Laato toteaa viitaten juutalais-kristilliseen reseptiohistoriaan sekä kirkkoisien teksteihin:
”On täysin mahdotonta sivuuttaa se tosiasia, että 1. Moos. luvut 1 ja 2 puhuvat selkokielisesti ja selvin sanoin Jumalan asettamasta avioliitosta.”
Mikäli kirkolliskokous aikanaan päättää avioliiton ”laajentamisesta”, niin nuo perusteet, mihin professori Laato viittaa eivät ole niin vain ohitettavissa pelkällä rakkaudella ja eduskunnan päätöksellä.
Pekka Pesonen on selvityksen velkaa kertomastaan, kuinka hän Tampereen yliopistossa aikuiskasvatustieteitä opiskellessaan törmäsi ”tarkkaan suunnitelmaan, jonka tavoite on kirkon arvovallan romuttaminen”. Suunnitelman mukaan – niin tekstin ymmrrän – ”homoseksuaalisuutta käytetään välineenä koko kulttuurin muutoksessa”, josta siis kirkon arvovallan murentaminen on osa.
Ilman konkreettisia tarkennuksia kerrotun uskottavuus horjuu. Se heittää melkoisen varjon Tampereen yliopiston päälle.
Mikko Suni, kiitos selkeästä katekismuksen ”pätkästä”. Selvä on selvää, vaikka voissa paistaisi. Aika kauas selvästä mennään, jos ajatellaan tohtori Martin lähtevän mukaan nykyiseen uuteen, laajennettuun ”avioliitto-käsitykseen”. Jollekin tässä yhteydessä selvä Martin näkemys on epäselvä ja avioliitto sanaa erikseen kaivataan? Eiköhän perinteinen avioliitto kuitenkin ollut Martin tekstissä ilmeinen, vaikka se kyseenalaistetaan?
Kaksi Marttia, Tohtori Luther ja Martti Pentti. Martti Pentti, olet varmasti Lutheria enemmänkin lukenut? Itse ajattelen miehen ja naisen parisuhteen olleen Tohtori Martille yhtä arkisia ja luonnollisia asioita kuin koti ja kontu tai vaatteet ja kengät.
Omasta päästä en kyllä ole keksinyt tuota, mitä kirjoitin. Muistan hyvin tuon tilanteen, kun hämmästyneenä luin tuota suunnitelmaa. Harmittaa vain kun en silloin ottanut tuosta sivusta kopiota. En edes muista mistä lähteestä sen siellä luin. Eikä se nyt sitten ole edes kovin merkityksellistäkään. Jos minulla olisi se teksti tähän laittaa, niin se ei kirkkoa auttaisi yhtään. Sillä lumipallo jatkaa huimaa kulkuaan ja vauhti kiihtyy jatkuvasti. Palloa ei voi enää pysäyttää. Sukupuolineutraalius on päivän teema, jonka vaikutuksesta koko kulttuurimme tulee joutumaan suureen muutokseen. Siinä muutoksessa kirkko on suurin häviäjä.
Jos kirkko olisikin yksimielisesti torjunut homoaatteen vaatimukset, niin eduskuntakaan ei olisi lopulta hyväksynyt kyseisiä lakeja. Nyt kirkko antoi vihreää valoa olemalla asiassa erimielinen. Erimielinen osa ei kykene muutosta estämään, koska nyt on vastassa homoaatteen kannattajat kirkossa, sekä Suomen laki. Näin Raamattu on samalla menettänyt auktoriteettinsa Jumalan sana. Kirkolla taas ei ole muuta olemassaolon oikeutta, kuin olla välittämässä Jumalan sanaa. Jatkossa tehtävä tulee hyvin ongelmalliseksi, kun nyt on jo todettu että Raamattu ei ole kokonaan Jumalan sanaa, vaan vain joiltakin osin. Kirkko ei enää voi määritellä sitä, mikä on ja mikä ei. Kaikki kun perustuu pelkkään tulkintaan. Nyt tulee virallisesti tunnustettua, ettei Raamattu ole kokonaan Jumalan sanaa ja kakki sen sisältö perustuu lukijan tulkintaan. Herää kysymys: millä tavoin kirkon tulkinta voisi olla parempi kuin kenen tahansa? Joten mihin kirkkoa sen jälkeen tarvitaan. Kirkon koko arvolta perustuu sen jälkeen vain siihen, että se on kulttuurillinen jäänne menneiltä ajoilta. Nyt ajatellaan kirkon muuttavan tulkintaansa vain yhdessä kohdin, mutta käytännössä se muuttaa sitä koko Raamattuun nähden.
Se on Vapahtajamme, josta koko VT puhuu peitetysti ja kertoo edeltä häne tulostaan. Evankeliumit kertoo näiden ennustusten toteutumisen ja kirjeet sen mitä tämä kaikki merkitsee meille. Periaatteessa hyvin yksinkertaista ja samalla mielettömän rikasta ja antoisaa tutkittavaa riittää loputtomasti. Kaikilla Vt:n kirjojen kirjoittajilla on yhtenäinen kuva Jumalasta ja kakki ne tuovat ennustuksissaan esiin jotain Vapahtajamme elämästä.
Toivon kommentti: ”4)Kirkon arvovallan romuttuminen ei tule siitä, että hyväksytään homoseksuaalit ja muut ns. sukupuolivähemmistöt. Se on pikemminkin Jumalan tahdon mukaista, että näemme jokaisessa ihmisessä Jumalan luoman ja lunastaman, arvokkaan ihmisen.” En usko, että edellä olevat kommentoijat kieltävät Jumalan luoman ja lunastaman, arvokkaan ihmisen arvon. Arvo todetaan ja sitä kunnioitetaan miehenä ja naisena; siitä nimenomaan on kysymys. Homoseksuaaleilla ja kaikilla muilla lukemattomilla erilaisiin seksuaaalisiin suuntautuneisuuksiin integroituneilla ihmisillä on syntymänsä perusteella aina ja iankaikkisesti upea arvo Jumalan luomina, niin kuin Toivolla ja minulla, langenneella hetoroseksuaalisella ihmisellä. Miksi Toivo vaadit kirkkoa muuttamaan näkemystään näin radikaalisti? Sinä haluat vihkiä tai siunata heitä avioliittoon, vaikka suurin osa tällä tavalla orientoituneista, Jumalalle rakkaista ihmisistä eivät kirkon siunauksesta ole millään tavoin kiinnostuneita. Kiinnostuvatko sitten kun kirkko avaa ovensa? Subjektiivinen epäilijä -Kari
Ilmoita asiaton kommentti