Kirkko Helsingissä: Uusia tuulia ja luutia!

kirkko helsingissä

Helsingin tuomiokirkkoseurakunta on toiminut monelle viranhaltijalle ponnahduslautana ylemmälle oksalle Suomen Siionissa. Tuomiorovasti Mikko Heikasta tuli piispa Espooseen,  kappalainen Olli Hallikainen valittiin Tampereen tuomiorovastiksi, kappalainen Auvo Naukkarinen meni Töölöön kirkkoherraksi. Me puolestamme saimme Matti Poutiaisen Töölöstä omaksi kirkkoherraksemme. Lienee tapahtunut autuas vaihtokauppa? Hallikainen ja Naukkarinen pätevöityivät tehtäviinsä hoitamalla tuomiorovastin tehtäviä vuoden per nenä.

Toisessa aallossa meiltä lähtivät kirkkiksiksi Teemu Laajasalo (Agricola-liikkeen toiminnanjohtaja) Kallioon, johtava kappalainen Marja Heltelä Haagaan ja kappalainen Arto Antturi Pitäjänmäelle. Seuraava aalto parin, kolmen  vuoden päästä pyyhkäisee useammankin pappimme eläkkeelle, mukaan lukien Ruttopuiston rovastin. Siitä se riemu vasta ratkeaakin, kun meidät vanhat kävyt on lopultakin luudittu kuuseen.

Hyväntuulinen ja teräväpäinen Teemu oli pidetty työtoveri, joka Kallion vaalien alla sai aikaan todellisen kansanliikkeen. Häntä tukemaan intoutuivat erilaiset ryhmät perheenäideistä ja nuorista vanhuksiin asti. Äidillisen ihanalla Marjalla on erinomainen kyky hahmottaa kokonaisuuksia ja pitää kiperissäkin tilanteissa langanpäät tukevasti näpeissään. Helluntailaistaustaisen Arto taas on vahva raamatuissa, kansainvälisissä yhteyksissä ja uusien näkökulmien löytämisessä. Arto ei luottanut vaaleissa apujoukkoihin, vaan jalkautui itse Pitskun maisemiin. Respect!

Jos pakinoitsija Libero, joka aikoinaan vaikutti kirkon liukkaalla pelikentällä, olisi vielä voimissaan, hän varmasti sanoisi, että Tuomiokirkkoseurakunta on toiminut kasvattajaseura(kunta)na monille jaloille pelinrakentajille Jeesuksen tallissa.

Uusin vahvistus hesalaiseen kirkkoherrajoukkueeseen on Kari Kanala suoraan Suomen Turusta Helsingin Paavaliin. Henkilökohtaisesti en häntä tunne, mutta TV:stä hän on tietysti tuttu. Miehestä en siis osaa sanoa mitään, mutta Ensitreffit alttarilla-ohjelma on mielestäni erinomaisen suurenmoisen vastenmielinen produktio.  Toki asiantuntijat pyrkivät tekemään parhaansa, mutta kun se koko formaatti tuntuu olevan pelkkää  avioliiton ja parisuhteen pilkkaamista.

Laajasalon, Antturin ja Kanalan valinnat näyttäisivät viittaavan siihen, että Helsingissä halutaan kirkkoherrakulttuurin muuttuvan.  Nämä herrat eivät suostu kirkolliseen pönötykseen, vaan tahtovat varmasti profiloitua edeltäjiään rennommiksi viranhaltijoiksi. Jokainen näistä on sinut julkisuuden ja median kanssa. Tämä lienee tänä päivänä ehdoton edellytys, kun kirkko kääntää kasvonsa yhteiskunnan suuntaan. Nuo kasvot voisivat olla ystävälliset ja hymyilevät, vastakohtana maan hallitustroikan Sipilä-Stubb-Soinin tylyille ilmeille.

Teemulla ja Karilla on kova duuni saada korjailluksi Helsingin rumimpia kirkkoonkuulumattomuusprosentteja. Arto taas sai vakiintuneimman seurakunnan, jossa tapahtui basistien onnellinen vaihtokauppa: Pystybassoa soittava Martti Pitkänen (ent. Johanneksen itsenäisen seurakunnan pappi) lähti ja tilalle tuli bassokitaran kanssa Arto. Teemun edeltäjä Esa Siljamäki valitteli usein sitä, että asukkaitten vaihtuvuus Kalliossa on niin suuri, että kovin pitkäjänteistä työtä ei voi tehdä. Kallio on lähinnä opiskelijaikäisten nuorten aikuisten läpikulkupaikka.

On mielenkiintoista nähdä, miten tämä LAK-tiimi alkaa pelata yhteen. Jos hengenheimolaisuutta löytyy, niin aivan uudenlaista jälkeä pitäisi ruveta syntymään.  Laajasalolla on hyvät yhteydet YLEen. Ties vaikka LAK voisi saada oman keskusteluohjelmankin telkkariin. Kaikki ovat hyvin verkostoituneita yksilöitä, joten studiovieraistakaan ei tulisi ihan heti pula. Nyt tarvittaisiin töllöön sellaistakin ohjelmaa, jossa kristilliset arvot näkyisivät reilusti. Jumalan nimikin voitaisiin silloin tällöin mainita…

Yritän välttää ylisuuria odotuksia, mutta mahdollisuuksia tuossa yhteistyössä olisi vaikka mihin. Ja Teemua monet kollegani ja minä aiomme äänestää ensi viikon asessorinvaaleissa.  Näin saisimme oman miehemme joka kuukausi kotiutetuksi ainakin tuomiokapitulin istunnon ajaksi takaisin Bulevardi 16 B:hen.

Ja koska on niin, että ruokahalu vain kasvaa syödessä, niin tahtoisin täydentää tuon LAK-trion jossakin vaiheessa kvartetiksi. Nimittäin Ruttopuiston rovastilla on jo valmiina ehdotus tuoksi neljänneksi pyöräksi. Hän on jo tunnettu monipuolisena teologina. Hän on fiksu, mutta myös hauska. Hän kirjoittaa hyvin, kirjoja ja lehtiartikkeleita.

Missä päin Helsinkiä sitten avautuukin seuraava  kirkkoherran virka, niin hae ihmeessä sitä, Jaakko Heinimäki!

    • Älä säihähdä. Rippikouluopetuksessa on kuitenkin pitäydyttävä siihen tulkintaan, mikä löytyy painetusta katekismuksesta.

  1. 2Piet.3:14 Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä;
    15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
    16 niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.

  2. ” Perinteisestihän vain konservatiiveilla on ollut oikeus tulkita pyhistä kirjoituksista Jumalan oikea mielipide.” Jusu

    Olen tuosta eri mieltä. Liberaaleilla tahoilla on ollut täysi oikeus tulkita Raamatun kirjoituksia uudelleen ja väittää, että on ilmennyt uutta tietoa, jonka valossa entinen on virheellistä ja uusi tulkinta on lähempänä Jumalan mielipidettä.

    • Tämä pitää paikkansa aina siitä lähtien kun konservatiivit luopuivat uuden tiedon valossa Raamattuun perustuvasta ajatuksestaan, että aurinko kiertää maapalloa. Eikä siinäkään kestänyt kovin montaa sataa vuotta. ..

    • Jusu, minä tarkoitin ihan viime vuosien kehitystä ja keskityin ilmaisuun ”oikeus” eli kaikilla on ollut oikeus tulkita Raamattua.

      No, ymmärrän toki, että kommenttisi oli yhdenlaista sarkasmia.

    • Salme,ei liberaalius aina uutta tietoa edellytä, usein riittää että vanha tieto voidan vain tulkita uudelleen ihan sen omaltakin pohjalta.

  3. RR :”Nämä herrat eivät suostu kirkolliseen pönötykseen, vaan tahtovat varmasti profiloitua edeltäjiään rennommiksi viranhaltijoiksi. Jokainen näistä on sinut julkisuuden ja median kanssa. Tämä lienee tänä päivänä ehdoton edellytys, kun kirkko kääntää kasvonsa yhteiskunnan suuntaan.”

    Pessimistin subjektiivinen kysymys: mitä Taivaan isä mahtaa ajatella saarnamiehistä, jotka eivät kerro ylimmille maallisen vallan käyttäjille, että valtion toiminta ei ole ollut oikeudenmukaista, kun se sodan jälkeen on hyväksynyt maata puolustaneiden vanhempiemme tai isovanhempiemme kortistoimisen Valpon kortistoihin henkilöinä ”joiden jotenkin voitiin katsoa elättelevän maassa noudatetun politiikan vastaisia mielipiteitä tai joiden menneisyyttä voi pitää arveluttavana.” vaikka he olisivat olleet lapsia ja sen jälkeen kumonnut Pariisin rauhansopimuksessa olleet Suomea koskevat aserajoitukset, mutta jättänyt voimaan maata puolustaneita vanhempiamme tai isovanhempiamme koskevat sotasyyllisyysartiklat maailman pahimmista koskaan vanhenemattomista rikoksista?

    HS/ote pääkirjoituksesta 5.9.1990: ”Syksyn Ety-kokousten tuloksina syntyy tilanne, jossa toisen maailmansodan päätteeksi 1947 tehty Pariisin rauha sitoo enää vain Suomea. Saksaa ei sen piiriin voida liittää ja muut hävinneellä puolella olleet maat ovat sanoutuneet rauhansopimuksesta irti. Bulgaria, Romania ja Unkari tekivät niin liittyessään Varsovan liittoon ja Italia liittyessään Natoon. Sen takia Suomi näyttää muodollisesti ainoalta syylliseltä toiseen maailmansotaan. Uusi tilanne on kohtuuton, koska Suomi oli muiden pienten maiden tavoin diktaattorien sodan uhri eikä aloittaja.”

    Politisoidun kirkon saarnamiehet noudattavat maallisen regimentin poliittisia valtasuhdanteita, ja saavat omalta osaltaan kansalaiset toimimaan Aino Suhosen runoa mukaillen niin, että ”Vähitellen heidän uskonsa, kykynsä tehdä työtä kaiken muuttamiseksi kasvaa annettuihin ahtaisiin rajoihin, eikä heidän alistuneisuudellaan tule loppua olemaan.”

    • Tuula: Ei näitä blogissa mainittuja, sodan jälkeen syntyneitä uusia kirkkoherroja voi mitenkään pistää tilille sota-aikaisista asioista! Eli en kannata liian suuria poikkeamia
      ”päivän evankeliumista”.

      Intuitiivinen visioni LAK-tiimistä pyrkii olemaan myönteinen. Ja uskon, että näillä mainituilla pappishenkilöillä ei ole mitään ongelmia ottaa julkisuudessa esiin kipeitä yhteiskunnallisia epäkohtia ja käsitellä niitä kristilliseltä pohjalta. Usein vain käy niin, että kirkko ei pääse julkisuuteen omalla agendallaan, vaan useimmiten pilkattuna altavastaajana tai vastausautomaattina. Sitten ”tiedostavat” toimittajat kirjoittavat Jumalan nimen pienellä alkukirjaimella. Että silleen.

      Mutta tuo visioimani telkkuohjelma voisi tehdä poikkeuksen. Siinä voisi lähteä liikkeelle siltä pohjalta, että koska Jumala on, niin katsoja voi lopettaa murehtimisen ja alkaa nauttia elämästä.

    • Hannu Kiuru :”Ei näitä blogissa mainittuja, sodan jälkeen syntyneitä uusia kirkkoherroja voi mitenkään pistää tilille sota-aikaisista asioista! Eli en kannata liian suuria poikkeamia “päivän evankeliumista”. ”

      Kun sodan jälkeen Pariisin rauhansopimukseen kirjatut suomalaisia maanpuolustusjärjestöjä ja niiden jäseniä koskevat aiheettomat, kollektiiviset ja vailla näyttöä olevat olevat sotasyyllisyysartiklat koskevat ihmiskunnan pahimpia koskaan vanhenemattomia rikoksia voimaan jätetyssä virallisessa kansainvälisessä asiakirjassa, niin mielestäni tästä välinpitämättömyydestä voidaan tilille pistää jokaikinen, joka jatkuvasti vain ”hyväksyy hiljaisesti” lähimmäistensä kohtuuttoman ja ikuisesti voimassapysyvän syyllistämisen rikoksista, joita he eivät ole tehneet.

  4. Siunausta toivotan kaikille näille Ruttopuiston rovastin mainitsemille henkilöille. Heidän työnsä ei todellakaan ole helppoa jäsenkatoa potevassa ev.lut. kirkossamme. Katohan on suurinta juuri pääkaupunkiseudulla.

    Toivon todella, että he pystyvät tuomaan kirkkomme varsinaisen sanoman ja tehtävän julkisuuteen kaikelle kansalle myös mediaa hyväksi käyttäen kääntäen tappioluvut plussan puolelle.

    Seurakunnilla, kirkkohallituksella jne on tiedottajia ihan viran puolesta vaan joku mättää, kun viestiä ei tunnuta saavan perille. Joku piispa silloin tällöin arvokkaasti muistuttaa lähimmäisenrakkaudesta vaikeissa tilanteiss ja se on toki hyvä, vaan eihän se riitä. Ihmisten tulisi kokea kirkkomme työntekijöineen paikalla olevaksi jokapäiväisessä elämässä. Siitä on hissukseen esimerkkejä nähtävänä muutamissa seurakunnissa ja niistä iloitsen.

    Ei nykyinen laitoskirkko 08.00-16.00 ja sunnuntain messut, riparit, kastajaset ynnä muut toimituksen enää riitä. Kirkkoamme täytyy niin sanotusti voida moikata myös jokapäiväisessa elämässä.

    • Ootsä Tarja sitä mieltä, et Kanalan hemmo Åbost saa Valgan starbut ja gimmat tuleen tsyrkkaan, vai duunaaks se vaa kundit ja mimmit giftikseen ja stikkaa nakuklabbit starbut ja donnat galsaan skrubuun sit ku ne on delannu?

Hannu Kiuru
Hannu Kiuruhttp://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121
Nimeni on Hannu Kiuru, arvoni Ruttopuiston rovasti emeritus (67 v., 113 cm, 179 kg). Kirjoitan painavaa tekstiä elämän ja kuoleman asioista pääkaupunkiseudun näkökulmasta käyttäen tajunnanvirtatekniikkaa. Blogiarkistossa meikäläinen heiluu Liberona kirkon liukkaalla kentällä: http://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121