Kirkko Helsingissä: Uusia tuulia ja luutia!

kirkko helsingissä

Helsingin tuomiokirkkoseurakunta on toiminut monelle viranhaltijalle ponnahduslautana ylemmälle oksalle Suomen Siionissa. Tuomiorovasti Mikko Heikasta tuli piispa Espooseen,  kappalainen Olli Hallikainen valittiin Tampereen tuomiorovastiksi, kappalainen Auvo Naukkarinen meni Töölöön kirkkoherraksi. Me puolestamme saimme Matti Poutiaisen Töölöstä omaksi kirkkoherraksemme. Lienee tapahtunut autuas vaihtokauppa? Hallikainen ja Naukkarinen pätevöityivät tehtäviinsä hoitamalla tuomiorovastin tehtäviä vuoden per nenä.

Toisessa aallossa meiltä lähtivät kirkkiksiksi Teemu Laajasalo (Agricola-liikkeen toiminnanjohtaja) Kallioon, johtava kappalainen Marja Heltelä Haagaan ja kappalainen Arto Antturi Pitäjänmäelle. Seuraava aalto parin, kolmen  vuoden päästä pyyhkäisee useammankin pappimme eläkkeelle, mukaan lukien Ruttopuiston rovastin. Siitä se riemu vasta ratkeaakin, kun meidät vanhat kävyt on lopultakin luudittu kuuseen.

Hyväntuulinen ja teräväpäinen Teemu oli pidetty työtoveri, joka Kallion vaalien alla sai aikaan todellisen kansanliikkeen. Häntä tukemaan intoutuivat erilaiset ryhmät perheenäideistä ja nuorista vanhuksiin asti. Äidillisen ihanalla Marjalla on erinomainen kyky hahmottaa kokonaisuuksia ja pitää kiperissäkin tilanteissa langanpäät tukevasti näpeissään. Helluntailaistaustaisen Arto taas on vahva raamatuissa, kansainvälisissä yhteyksissä ja uusien näkökulmien löytämisessä. Arto ei luottanut vaaleissa apujoukkoihin, vaan jalkautui itse Pitskun maisemiin. Respect!

Jos pakinoitsija Libero, joka aikoinaan vaikutti kirkon liukkaalla pelikentällä, olisi vielä voimissaan, hän varmasti sanoisi, että Tuomiokirkkoseurakunta on toiminut kasvattajaseura(kunta)na monille jaloille pelinrakentajille Jeesuksen tallissa.

Uusin vahvistus hesalaiseen kirkkoherrajoukkueeseen on Kari Kanala suoraan Suomen Turusta Helsingin Paavaliin. Henkilökohtaisesti en häntä tunne, mutta TV:stä hän on tietysti tuttu. Miehestä en siis osaa sanoa mitään, mutta Ensitreffit alttarilla-ohjelma on mielestäni erinomaisen suurenmoisen vastenmielinen produktio.  Toki asiantuntijat pyrkivät tekemään parhaansa, mutta kun se koko formaatti tuntuu olevan pelkkää  avioliiton ja parisuhteen pilkkaamista.

Laajasalon, Antturin ja Kanalan valinnat näyttäisivät viittaavan siihen, että Helsingissä halutaan kirkkoherrakulttuurin muuttuvan.  Nämä herrat eivät suostu kirkolliseen pönötykseen, vaan tahtovat varmasti profiloitua edeltäjiään rennommiksi viranhaltijoiksi. Jokainen näistä on sinut julkisuuden ja median kanssa. Tämä lienee tänä päivänä ehdoton edellytys, kun kirkko kääntää kasvonsa yhteiskunnan suuntaan. Nuo kasvot voisivat olla ystävälliset ja hymyilevät, vastakohtana maan hallitustroikan Sipilä-Stubb-Soinin tylyille ilmeille.

Teemulla ja Karilla on kova duuni saada korjailluksi Helsingin rumimpia kirkkoonkuulumattomuusprosentteja. Arto taas sai vakiintuneimman seurakunnan, jossa tapahtui basistien onnellinen vaihtokauppa: Pystybassoa soittava Martti Pitkänen (ent. Johanneksen itsenäisen seurakunnan pappi) lähti ja tilalle tuli bassokitaran kanssa Arto. Teemun edeltäjä Esa Siljamäki valitteli usein sitä, että asukkaitten vaihtuvuus Kalliossa on niin suuri, että kovin pitkäjänteistä työtä ei voi tehdä. Kallio on lähinnä opiskelijaikäisten nuorten aikuisten läpikulkupaikka.

On mielenkiintoista nähdä, miten tämä LAK-tiimi alkaa pelata yhteen. Jos hengenheimolaisuutta löytyy, niin aivan uudenlaista jälkeä pitäisi ruveta syntymään.  Laajasalolla on hyvät yhteydet YLEen. Ties vaikka LAK voisi saada oman keskusteluohjelmankin telkkariin. Kaikki ovat hyvin verkostoituneita yksilöitä, joten studiovieraistakaan ei tulisi ihan heti pula. Nyt tarvittaisiin töllöön sellaistakin ohjelmaa, jossa kristilliset arvot näkyisivät reilusti. Jumalan nimikin voitaisiin silloin tällöin mainita…

Yritän välttää ylisuuria odotuksia, mutta mahdollisuuksia tuossa yhteistyössä olisi vaikka mihin. Ja Teemua monet kollegani ja minä aiomme äänestää ensi viikon asessorinvaaleissa.  Näin saisimme oman miehemme joka kuukausi kotiutetuksi ainakin tuomiokapitulin istunnon ajaksi takaisin Bulevardi 16 B:hen.

Ja koska on niin, että ruokahalu vain kasvaa syödessä, niin tahtoisin täydentää tuon LAK-trion jossakin vaiheessa kvartetiksi. Nimittäin Ruttopuiston rovastilla on jo valmiina ehdotus tuoksi neljänneksi pyöräksi. Hän on jo tunnettu monipuolisena teologina. Hän on fiksu, mutta myös hauska. Hän kirjoittaa hyvin, kirjoja ja lehtiartikkeleita.

Missä päin Helsinkiä sitten avautuukin seuraava  kirkkoherran virka, niin hae ihmeessä sitä, Jaakko Heinimäki!

12 kommenttia

  • Hannu Kiuru sanoo:

    Ei ollut ollenkaan yllätys, että Demokraatti-lehden uusi luuta eli päätoimittaja-pastori Mikko Salmi teki lehteensä jutun Kari Kanalasta:

    http://demokraatti.fi/jeesus-on-mun-juttu-ensitreffit-alttarilla-papista-kirkkoherra/

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tuula Hölttä sanoo:

    RR :”Nämä herrat eivät suostu kirkolliseen pönötykseen, vaan tahtovat varmasti profiloitua edeltäjiään rennommiksi viranhaltijoiksi. Jokainen näistä on sinut julkisuuden ja median kanssa. Tämä lienee tänä päivänä ehdoton edellytys, kun kirkko kääntää kasvonsa yhteiskunnan suuntaan.”

    Pessimistin subjektiivinen kysymys: mitä Taivaan isä mahtaa ajatella saarnamiehistä, jotka eivät kerro ylimmille maallisen vallan käyttäjille, että valtion toiminta ei ole ollut oikeudenmukaista, kun se sodan jälkeen on hyväksynyt maata puolustaneiden vanhempiemme tai isovanhempiemme kortistoimisen Valpon kortistoihin henkilöinä ”joiden jotenkin voitiin katsoa elättelevän maassa noudatetun politiikan vastaisia mielipiteitä tai joiden menneisyyttä voi pitää arveluttavana.” vaikka he olisivat olleet lapsia ja sen jälkeen kumonnut Pariisin rauhansopimuksessa olleet Suomea koskevat aserajoitukset, mutta jättänyt voimaan maata puolustaneita vanhempiamme tai isovanhempiamme koskevat sotasyyllisyysartiklat maailman pahimmista koskaan vanhenemattomista rikoksista?

    HS/ote pääkirjoituksesta 5.9.1990: ”Syksyn Ety-kokousten tuloksina syntyy tilanne, jossa toisen maailmansodan päätteeksi 1947 tehty Pariisin rauha sitoo enää vain Suomea. Saksaa ei sen piiriin voida liittää ja muut hävinneellä puolella olleet maat ovat sanoutuneet rauhansopimuksesta irti. Bulgaria, Romania ja Unkari tekivät niin liittyessään Varsovan liittoon ja Italia liittyessään Natoon. Sen takia Suomi näyttää muodollisesti ainoalta syylliseltä toiseen maailmansotaan. Uusi tilanne on kohtuuton, koska Suomi oli muiden pienten maiden tavoin diktaattorien sodan uhri eikä aloittaja.”

    Politisoidun kirkon saarnamiehet noudattavat maallisen regimentin poliittisia valtasuhdanteita, ja saavat omalta osaltaan kansalaiset toimimaan Aino Suhosen runoa mukaillen niin, että ”Vähitellen heidän uskonsa, kykynsä tehdä työtä kaiken muuttamiseksi kasvaa annettuihin ahtaisiin rajoihin, eikä heidän alistuneisuudellaan tule loppua olemaan.”

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Hannu Kiuru sanoo:

      Tuula: Ei näitä blogissa mainittuja, sodan jälkeen syntyneitä uusia kirkkoherroja voi mitenkään pistää tilille sota-aikaisista asioista! Eli en kannata liian suuria poikkeamia “päivän evankeliumista”.

      Intuitiivinen visioni LAK-tiimistä pyrkii olemaan myönteinen. Ja uskon, että näillä mainituilla pappishenkilöillä ei ole mitään ongelmia ottaa julkisuudessa esiin kipeitä yhteiskunnallisia epäkohtia ja käsitellä niitä kristilliseltä pohjalta. Usein vain käy niin, että kirkko ei pääse julkisuuteen omalla agendallaan, vaan useimmiten pilkattuna altavastaajana tai vastausautomaattina. Sitten “tiedostavat” toimittajat kirjoittavat Jumalan nimen pienellä alkukirjaimella. Että silleen.

      Mutta tuo visioimani telkkuohjelma voisi tehdä poikkeuksen. Siinä voisi lähteä liikkeelle siltä pohjalta, että koska Jumala on, niin katsoja voi lopettaa murehtimisen ja alkaa nauttia elämästä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuula Hölttä sanoo:

      Hannu Kiuru :”Ei näitä blogissa mainittuja, sodan jälkeen syntyneitä uusia kirkkoherroja voi mitenkään pistää tilille sota-aikaisista asioista! Eli en kannata liian suuria poikkeamia “päivän evankeliumista”. ”

      Kun sodan jälkeen Pariisin rauhansopimukseen kirjatut suomalaisia maanpuolustusjärjestöjä ja niiden jäseniä koskevat aiheettomat, kollektiiviset ja vailla näyttöä olevat olevat sotasyyllisyysartiklat koskevat ihmiskunnan pahimpia koskaan vanhenemattomia rikoksia voimaan jätetyssä virallisessa kansainvälisessä asiakirjassa, niin mielestäni tästä välinpitämättömyydestä voidaan tilille pistää jokaikinen, joka jatkuvasti vain “hyväksyy hiljaisesti” lähimmäistensä kohtuuttoman ja ikuisesti voimassapysyvän syyllistämisen rikoksista, joita he eivät ole tehneet.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • kimmo wallentin sanoo:

    “Ties vaikka LAK voisi saada oman keskusteluohjelmankin telkkariin.”

    Johan Teemu on vakioviieraana suositussa (keskikatsojamäärä 644 000) lauantai-illan YleLeaks-keskusteluohjelmassa. Tiedä vaikka LAK voisi olla uusi “Kivikasvot” jos Mikko Salmi saataisiin vielä neljänneksi?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Hannu Kiuru sanoo:

    Kauan on puhuttu siitä, että kristinuskon tulevaisuus ratkaistaan kaupungeissa. Kyse on varmaan suurkaupungeista? Helsinki on Suomessa itsestäänselvyys, mutta tuo lehtijutussa mainittu kaupunki on pienoinen ylläri. Se ei nimittäin ole Turku saati Oulu…

    http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1444119608170.html

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Aarnio sanoo:

    Siunausta toivotan kaikille näille Ruttopuiston rovastin mainitsemille henkilöille. Heidän työnsä ei todellakaan ole helppoa jäsenkatoa potevassa ev.lut. kirkossamme. Katohan on suurinta juuri pääkaupunkiseudulla.

    Toivon todella, että he pystyvät tuomaan kirkkomme varsinaisen sanoman ja tehtävän julkisuuteen kaikelle kansalle myös mediaa hyväksi käyttäen kääntäen tappioluvut plussan puolelle.

    Seurakunnilla, kirkkohallituksella jne on tiedottajia ihan viran puolesta vaan joku mättää, kun viestiä ei tunnuta saavan perille. Joku piispa silloin tällöin arvokkaasti muistuttaa lähimmäisenrakkaudesta vaikeissa tilanteiss ja se on toki hyvä, vaan eihän se riitä. Ihmisten tulisi kokea kirkkomme työntekijöineen paikalla olevaksi jokapäiväisessä elämässä. Siitä on hissukseen esimerkkejä nähtävänä muutamissa seurakunnissa ja niistä iloitsen.

    Ei nykyinen laitoskirkko 08.00-16.00 ja sunnuntain messut, riparit, kastajaset ynnä muut toimituksen enää riitä. Kirkkoamme täytyy niin sanotusti voida moikata myös jokapäiväisessa elämässä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Ootsä Tarja sitä mieltä, et Kanalan hemmo Åbost saa Valgan starbut ja gimmat tuleen tsyrkkaan, vai duunaaks se vaa kundit ja mimmit giftikseen ja stikkaa nakuklabbit starbut ja donnat galsaan skrubuun sit ku ne on delannu?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Aarnio sanoo:

    No Kimmo. Mä ainakin toivon, että Kanalan hemmo saa Valgan starbut ja gimmat tsyrkkaankin ennen galsaa skrubua :D.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • May Roth-Edelmann sanoo:

    Jaakko Heinimäki täydentää trion kvartetiksi. Täydellinen sointi.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Seppo Heinola sanoo:

    Uskonnot ovat paljolti elinkeinojärjestelmiä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Ruttopuiston rovasti Hannu Kiuru
    Ruttopuiston rovasti Hannu Kiuru

    Nimeni on Hannu Kiuru, arvoni Ruttopuiston rovasti emeritus (66 v., 113 cm, 179 kg). Kirjoitan painavaa tekstiä elämän ja kuoleman asioista pääkaupunkiseudun näkökulmasta käyttäen tajunnanvirtatekniikkaa. Blogiarkistossa meikäläinen heiluu Liberona kirkon liukkaalla kentällä: http://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121