Kevättalven aurinko kimaltelee hankien päällä, kirkkaalla ilmalla näkee kauas.

Tuiskun ja lumisateen välissä olemme saaneet silmiä siristellen ihastella kevättalven auringon kirkkautta Lapin hankien päällä. Kaamoksen jälkeen siinä oli jälleennäkemisen riemua. Auringosta luonnossa ja hiihtoladulla kelpaa nyt nauttia. Jäin pohtimaan näkemisen kysymyksiä myös Raamattuni äärellä.

Näkö on meille hyvin tärkeä aisti. Oikeastaan silmät eivät silti yksin riitä kunnollisen näköhavainnon tuottamiseen. Optisena välineenä nuoret ja terveetkin silmäparit ovat kehnonlaiset ilman aivojemme supertietokonetta, joka varsinaisesti tuottaa näköaistimuksen.

Silmistä löytyy jopa sokea piste, johon valitettavasti mahtuu sopivalla etäisyydellä kokonainen henkilöauto risteystilanteessa. Sokeaa pistettä emme itse havaitse, sillä aivomme täydentävät kuvan. Tämän tiesivät jo menneitten aikojen silmänkääntötemppuja harjoittavat veijarit.

Monesti ihminen näkee, mitä hän uskoo näkevänsä. Vanha väittämä kuuluu: ”En usko ennen kuin näen.” Se pitäisi oikeastaan kääntää havaintopsykologian näkökulmasta muotoon: ” Usein näen, mitä uskon näkeväni.”

Kuuluisassa sadussa Pikku Prinssi todetaan, että ”vain sydämellään näkee tarkasti”. Siinä kiteytyy se ikivanha viisaus, että vasta järki ja tunteet yhdessä auttavat ymmärtämään tosiasioita ihmiselämän kannalta mielekkäästi. Sisimmässämme on myös ”uskon silmä”, joka näkee Jumalan salattuun maailmaan, ainakin sen verran, mitä Taivaallinen Isä on nähnyt hyväksi meille ilmoittaa.

Silmämme ja tasapainoaistimme tekevät yhteistyötä. Balettitanssijat opetetaan hakemaan katseelleen kiintopisteen, jotta tasapaino säilyy eikä pää mene pyörälle. Tällaista vakauden säilyttävää kiintopistettä tarvitsee myös sisäinen elämämme. Vanhan testamentin psalmien rukoilija lausuikin Jumalalle: ”Minun silmäni katsovat alati Herraan, hän päästää jalkani ansasta. Käänny puoleeni ja ole minulle armollinen, sillä minä olen yksin ja avuton.” (Ps. 25:15-16) 

Pohjimmiltaan on kysymys siitä, että rukoilija keskittyy Herraan. Nyt paastonaikana olen käytännössäkin kantanut Kristus-ikonia mukanani omia rukoushetkiä varten, jotta sydämeni näkisi ja säilyttäisin tasapainon.

Maailma ympärillämme kuohuu ja myrskyää. Siinä ilmenevä pahuus yllättää. Elämämme aikana me kärsimme sairauksista, väkivallasta ja ihmisten pahuudesta. Joskus uutisten jälkeen on pakko huokaista: Mikä tätä maailmaa riivaa?

Raamatun mukaan inhimillisen itsekkyyden lisäksi Jeesuksen seuraaja joutuu taistelemaan hengellisesti pahuuden henkivaltoja vastaan, mutta ei omin voimin. Oikeastaan uskon kamppailu lähtee siitä ymmärryksestä, että Jeesus Kristus on taistellut ja voittanut puolestamme. Jeesus on pahan vallan voittaja. Herran Jeesuksen nimessä saamme rukouksessa yhä uudelleen kääntyä Kristuksen puoleen.

 

Pentti Tepsa

Kemijärven kirkkoherra

Tepsa Pentti
Tepsa Pentti
Olen taustaltani lappilainen teologi, pappi ja uskonnon opettaja, Vanhan testamentin eksegeetti ja Kemijärven seurakunnan kirkkoherra.