Kaikki yhdeksi Kristuksessa

Herraan Jeesukseen Kristukseen uskovat ovat Kristukselle ja hänen sanelleen kuuliaiset ja alamaiset. Kristus on Herra ja kaiken pää. Kristuksessa olemme jo nyt autuiaita. Kristus korjasi synnin aiheuttaman sodan Jumalaa vastaan. Hänessä meillä on rauha.

Tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä – siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, – oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä. (Ef. 1:9-10 / FB38)

Miten voi olla samamanaikaisesti syntinen ja pyhä?

Mitä sinulle tarkoittaa, että olemme kuuliaiset Kristukselle?

Miten sinusta Jumalan valtakunta (Kuningaskunta) eroaa tästä nykyisestä maailmastamme?

Kaikki yhdistetään Kristuksessa mitä taivaassa on ja mitä maan päällä, miksi tämä on sinusta tärkeää?

Miksi sinulle on tärkeää rukoilla Kolmiyhteistä Jumalaa?

Jeesus Kristus on kaikkivaltias Jumala. Tule Herra Jeesus!

 

    • Kiitos kommentista, Martti Pentti. Näköjään sinullakin on ollut normiaamu. Rippikoulusta meillä molemmilla on kulunut pitkä aika. Kysymykset ovat vain apuna ajattelemaan asiaan.

    • Martti Pentti, kiitos kun olet kiinnostunut ajatuksistani. Pyrin blogissa kertomaan asiani lyhyesti. Ihan jokainen ei tykkää siitä, jos avaa liikaa asiaa, jolloin tulee turhaa suukopua.

    • Ari, kiitos kommentista. Kuuliaisuus Kristukselle tarkoittaa koko elämääni. Kristus ohjaa elämääni ja haluan tutkia Hänen sanaansa. Monesti kompastun ja silloin on hyvä mennä Jeesuksen ristin juurelle.

      https://youtu.be/2LRmnADeHmg

      .

    • Juha Heinilä mitä tarkoitat ”Jeesus ohjaa”, siis kuinka tämä ohjaus tapahtuu? On se että todella ”kuulet” Hänen äänensä ja teet Hänen sanansa mukaan?

    • Uskovaiset elävät Kristuksen ohjauksessa. Minulla jokainen päivä on erilainen. Tilanteet tulevat ja menevät. Olla läsnä kun tapaan uskon veljiä ja sisaria, myös muita ihmisiä. Suostun kulkemaan sitä tietä jota Kristus ohjaa. Toivottavasti joskus onnistun. Minulle Jumalan sana on tärkeä, koska ilman sitä olisin hukassa.

    • Juha Heinilä mistä ”tiedät” ettet ole nyt hukassa eli pimeydessä?

      Miksi juutalaiset ja etenkin fariseukset ja kirjanoppineet ”uskoivat” olevansa oikeassa eivätkä ottaneet Jeesuksen sanoja vastaan, eli olivat pimeydessä eivätkä tehneet parannusta ja näin päässeet valkeuteen?

    • Daavidin virsi. Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa. Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden. Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat. Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen. Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.
      (Ps. 23:1‭-‬6 / FB38)

    • Juha Heinilä vastauksesi on paljon puhuva eli samoin kuin fariseukset ja kirjanoppineetkin etsivät omassa ”viisaudessaan ja ymmärryksessään” Jeesusta kirjoituksista eivätkä kääntyneet ja tehneet parannusta samoin teet sinäkin, otat kyllä Raamatusta copy pastaamalla tekstejä mutta et käänny ja tee parannusta että Jeesus sinut parantaisi.

      15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.'(Matt.13)

    • Juha Heinilä olivatko juutalaiset ”uskovaisia” joita Jeesus yritti ”ohjata” eli kutsua parannukseen?

      Mistä Jeesus tiesi kaikkien juutalaisten olevan ”poispoikenneita” ja tarvitsevan kääntymystä ja tehdä parannuksen, eikö teoista?

      Siis voiko tänäpäivänä ihmisen teoista nähdä heidän ”uskonsa”?

    • Ari, jumitat. Minä nautin tavata Kristuksen kirkkoon kuuluvia, riippumatta heidän kirkkokunnasta. On autuaallista oppia tuntemaan muita kristittyjä. On hienoa kun kristityillä on molemminpuolinen rakkaus toisiaan kohtaan.

      Ari, en näe tavassasi toimia mitään kristillistä. Olen huomannut, että hajotat ja pyrit ohjaamaan harhaa, joka ei rakenna ketään. Vaikuttaa siltä, että sinulta puuttuu rauha Jumalan kanssa, Kristus.

    • ”Voiko tänä päivänä ihmisen teoista nähdä heidän uskonsa?” Voi. Sinulla lienee kuitenkin siinä asiassa jonkinlainen sokea piste, Ari Pasanen. Tuijotat historian hairahduksiin – esimerkiksi vuoteen 1918 – niin tiukasti, että nykyiset hyvät teot jäävät näkemättä.

    • Kerron sinulle sitten, jos tapaan sellaisen. Tällainen keskustelu ei rakenna ketään. Vaikuttaa siltä, että elät omassa juoksuhaudassa, josta ammut ulospäin. Kiitos keskustelusta, Ari.

    • Totta kain olen. Pääosa kirjasta oli Kristus-profetioista. Luther selitti hyvin Vanhan Testamentin profetioita Kristuksesta. Kirjan lopussa olevat heitot juutalaisista, voi jättää lukematta. Olen kirjoittanut aiemmin blogin kirjasta, joten ei tässä siitä sen enempää.

    • Juha Heinilä vastaappa nyt sitten kysymykseen:

      9 Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja;
      10 samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni.
      11 Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?
      12 Eihän, veljeni, viikunapuu voi tuottaa öljymarjoja eikä viinipuu viikunoita? Eikä myöskään suolainen lähde voi antaa makeata vettä.(Jaak.3)

      Siis voiko samasta suusta lähteä oikea kiitos Jumalallle ja kirous toisia ihmisiä kohtaan?

  1. Pyhä voidaan ymmärtää Jumalalle kuuluvaksi ja siksi olen pyhä, koska Kristus on minut verellään lunastanut omakseen. Syntinen olen, koska kuitenkin tuon tuostakin lankean. Vasta taivaassa tämä ristiriita poistuu, siellä kun ei ole edes kiusauksiakaan. Kuuliaisuus Kristukselle tarkoittaa sitä, että noudatamme rakkauden lakia ja Kristuksen ja hänen apostoliensa elämänohjeita. Eihän tämä täysin onnistu keneltäkään, mutta kristillinen kilvoitus on pyrkimystä kohti parempaa. Jumalan valtakunta on keskellämme kätkettynä, mutta Kristuksen paluun myötä se toteutuu täydellisesti. Jumalan valtakunnasta puuttuu synti ja kärsimys, jotka tässä langenneessa maailmassa ovat alituisena vaivanamme. Jo nyt vallitsee kuitenkin yhteys maan päällä elävän taistelevan seurakunnan ja taivaassa toteutuvan riemuitsevan seurakunnan välillä. Tämän yhteyden toivoisi paremmin toteutuvan myös kaikkien tässä maailmassa elävien kristittyjen kesken. Rukous on keskusteluyhteys ihmisen ja Jumalan välillä. Jumalalle voin kertoa vaivani, lankeemukseni, mutta myös ilonaiheeni. Rukoushetkeen on hyvä sisällyttää myös Jumalan sanan lukua ja ehkä myös hiljaisuutta, sillä joskus Jumala ”puhuu” myös hiljaisuudessa (kokemusta on).

  2. Kristuksen morsiamet

    Näytätte kaikki olevan miehiä, joten kysyn vain, että minkälaisen morsiuspuvun aiotte hankkia, vai riittäkö se, joka puetaan kaikille ylle silloin, kun hänet lasketaan arkkuun?

    Arvaan että pidätte tätä pilkkapuheena, mutta tosasiassa minä en ole tiennyt, että miesmorsiamia on niin paljon. Kirkkohan ei oikein tiedä, että vihitäänkö heitä ollenkaan.
    Toinen mahdollisuus on tietysti se, että kuolemassa tapahtuu sukupuolenvaihdos.

    Oletteko tulleet tällaisia ajatelleeksi ?

    • Jumalan seurakunta on Kristuksen morsian. Hän itse vaatettaa Taivaalliseen hääjuhlaan kutsutut. Luepa vielä lisää Raamattua. Toivottavasti nämä asiat aukeavat vielä Sinullekin. Ystävyydellä ja vilpittömin sydämin tämän sanon.

    • Kiitos kommentista, Tarja.

      Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: ”Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen. Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut. Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus.”
      (Ilm. 19:6‭-‬8 / FB38)

  3. Miksi sinulle on tärkeää rukoilla Kolmiyhteistä Jumalaa? Jeesus on avain kolmiyhteisen Jumalan yhteyteen ja tuntemiseen: ” Jolla on Poika,sillä myös Isä ja elämä. Jolla ei ole Poikaa,sillä ei ole Isää eikä elämää ” ( 1 Joh. 2:23,26 ) Jeesus on tie ja totuus ja elämä,eikä kukaan pääse Isän luokse kuin Pojan kautta” ( Joh.14:6 ) Hän on ihmiseksi tullut Jumala,sovittajamme,pelastajamme ja avain Jumalan tuntemiseen. Ilman Jeesusta ei ole kristillistä uskoa,eikä elämää. Ilman välimeistämme Jeesusta,emme saa yhteyttä Jumalaan,muuteen kuin Herramme Jeesuksen kautta.

  4. Kiitos vastauksista, olin varma että kommenttini poistetaan, mutta ei sitten käynytkään niin.

    Minun on vähän vaikea ajatella itseäni kolmikymppisen miehen morsiameksi, koska hän sopisi minulle Pojaksi, eikä minulla ole aikomusta ryhtyä puumanaiseksi, joka vikittelee nuoria poikia.

    Ilmetyskirjasta olen lukenut, että Jeesukselle kelpaavat vain neitsyt miehet, jotka eivät ole saatuttaneet itseään naisten kanssa ja joiden vaipat ovat pysyneet puhtaina.
    Eikö myös tässä valossa morsian nimitys ole vähän outo, koska morsian on yleensä femi.

    Kun Krisna palaa takaisin, hänen kerrotaan ottavan 16 000 vaimoa, en kyllä halua olla siinäkään joukossa.

    • Tarja, kiitos rehellisestä kommentista. Vähän oot ulkona. Kannattaa lukea lisää Raamattua ja ehkä joku kristitty voisi auttaa.

    • Niin kuin se kirjoitettu on, niin se myös paikkansa pitää! Anssi Simojoki

      Raamatu on kokonaan totta.

      Tarja, löytyykö yksimielisyys tästä?

    • 1. Sam. 21:4-7 kertoo tuon tarinan: – Pappi vastasi Daavidille ja sanoi: ”Tavallista leipää minulla ei ole; ainoastaan pyhää leipää on, jos vain palvelijat ovat karttaneet naisia”. Daavid vastasi papille ja sanoi hänelle: ”Totisesti olivat naiset eristettyinä meistä niinkuin ennenkin, milloin minä olen retkelle lähtenyt; ovatpa palvelijain reputkin aina olleet pyhät, vaikka retki on ollutkin tavallinen retki. Sitä enemmän leipä repuissa nyt pysyy pyhänä.” Niin pappi antoi hänelle pyhää leipää; sillä siellä ei ollut muuta leipää kuin näkyleipiä, jotka oli siirretty pois Herran edestä, että sinne samana päivänä, jona ne oli otettu pois, pantaisiin tuoreet leivät.

    • ”’Raamattu on kokonaan totta.’ Ei ole yksimielisyyttä tästä.” Ei olekaan. Raamatussahan on paljon luonnontieteellisiä viittauksia, jotka ovat vastoin nykyistä tietoa. Ne on ymmärrettävissaä antiikin maailmankuvan ja rajallisten havaintovälineiden tuottamina. Käsitys Raamatusta ’kokonaan totena’ ei mielestäni ole hedelmällinen.

    • Niin hän sanoi heille: ”Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hänen ja hänen seuralaistensa oli nälkä, kuinka hän meni Jumalan huoneeseen, ja kuinka he söivät näkyleivät, joita ei hänen eikä hänen seuralaistensa ollut lupa syödä, vaan ainoastaan pappien?
      (Matt. 12:3‭-‬4/ FB38)

      Daavid vastasi pappi Ahimelekille: ”Kuningas on käskenyt minut asialle ja sanoi minulle: ’Älköön kukaan saako tietää mitään siitä asiasta, jolle minä sinut lähetän, ja siitä käskystä, jonka minä olen sinulle antanut’. Ja palvelijat minä olen määrännyt siihen ja siihen paikkaan. Anna nyt minulle, mitä sinulla on, viisi leipää, tahi mitä muuta löytyy.” Pappi vastasi Daavidille ja sanoi: ”Tavallista leipää minulla ei ole; ainoastaan pyhää leipää on, jos vain palvelijat ovat karttaneet naisia”. Daavid vastasi papille ja sanoi hänelle: ”Totisesti olivat naiset eristettyinä meistä niinkuin ennenkin, milloin minä olen retkelle lähtenyt; ovatpa palvelijain reputkin aina olleet pyhät, vaikka retki on ollutkin tavallinen retki. Sitä enemmän leipä repuissa nyt pysyy pyhänä.” Niin pappi antoi hänelle pyhää leipää; sillä siellä ei ollut muuta leipää kuin näkyleipiä, jotka oli siirretty pois Herran edestä, että sinne samana päivänä, jona ne oli otettu pois, pantaisiin tuoreet leivät.
      (1. Sam. 21:2‭-‬6 / FB38)

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.