Jumala tulee kansansa avuksi
Kuvassa muutama Raamattu tai sen osa Kellokosken seurakuntakodilla 10.10.2021 pidettyjen lähetysaiheisten kirkkokahvien yhteydessä, taustalla juhlassa laulanut Colette. Tällä kertaa näyttelyssä oli kaksi laatikollista käännöksiä toinen suomensukuisille kielille ja toinen Kamerunissa puhutuille kielille. Kotonamme Raamattuja tai sen osia on yli puoli tuhatta ja yhteensä pitkälti yli 150 eri kielellä.
SUNNUNTAI 14.11.2021 Valvomisen sunnuntai Valvokaa! Ensimmäinen lukukappale: Ps. 94:8–15
Kirkkovuosi lähenee loppuaan
Keskiaikana joulun edellä vietettiin pikkupaastoa. Silloin lihan ja kananmunien syönti oli kiellettyä. Kalaa sai syödä. Tämä näkyy vielä nykyaikanakin jouluaaton lipeäkalan, paastoruuan, syömisenä.
Uuden ajan koittaessa kirkkovuoden alku siirrettiin nykyiseen ensimmäiseen adventtiin. Näin joulun aluspyhien määrä väheni kuudesta neljään. Edelleen adventin liturginen väri on violetti, katumuksen ja paaston väri. Käytännössä kuitenkin meidän maassamme erilaisten pikkujoulujuhlien järjestely on syrjäyttänyt paastonajan luonteen sivummalle.
Samalla aikaisemmin kaksi joulun tuloa ennakoinutta sunnuntaita muuti luonnettaan. Niinpä valvomisen sunnuntain painopiste joulun valmistelujen aloittamisesta muuttuikin Jeesuksen takaisintuloon valmistautumiseksi. Vapahtajamme ensimmäisestä tulosta katse siirtyi hänen toiseen tulemiseensa ja tämän mukanaan tuomaan Jumalan valtakunnan ilmestymiseen voimassaan ja kunniassaan.
Jumalan valtakunnan tulo on Jumalan kansan voitto
Psalmin 94 alussa pyydetään Jumalan tuloa kansansa avuksi. Jumala astuu esiin ja kukistaa kaiken pahan. Tämä merkitsee vapautta sortajista, vapautta ahdistuksista, vapautta kaikesta väärästä ja tuhoa tuottavasta. Jumala tarttuu asioihin. Hänen koko maailman johtamisensa tulee julki. Pahuus väistyy ja vapaus koittaa Jumalan omille. Silloin kuoleman valtakin murtuu. Kristuksen tullessa takaisin ruumiin ylösnousemus ja iankaikkinen elämä voittavat kuoleman ja katoavaisuuden voimat.
Oikea viisaus antaa kunnian Jumalalle
Siellä täällä kuulee puhuttavan siitä, että ihmisen tiedon kasvaessa muka Jumalan asema väistyisi syrjemmälle. Tämähän on täysin mieletön ajatus. Onhan Jumala itse antanut ihmiselle järjen ja kyvyn ajatella. Hänen luomaansa lahjaa vain ihmisen ajatellessaan käyttää. Havaintoja ympäristöstään tehdessään ihminen tutkii ainoastaan Jumalan luomaa luontoa ja tekee siitä johtopäätöksiä. Kaikki aistimme ja kaiken, mitä ne havaitsevat, ovat Jumalan luomia. Niillä kaikille on juuri se tehtävä, mihin Jumala ne on valmistanut.
Hän, joka on luonut korvan -
hänkö ei kuule?
Hän, joka on tehnyt silmän -
hänkö ei näe?
Aito viisaus huomaa koko olemassaolon mielekkyyden Jumalan suurena tekona. Hän on meidät suunnitellut, luonut ja hän myös on antanut elämällemme tarkoituksen ja päämäärän.
Jumalan sana olkoon oppaamme
Jumalan viisaus on suurempi kuin mikään ihmisen viisaus. Hänen vertaistaan ei ole eikä tule. Suurinkin ihmisen viisaus saa mielekkyytensä vain Jumalan viisauden heijastumana. Niinpä Psalmimme yhdistää Jumalan sanan syvimpään viisauteen. Psalmin puhe "laista" viittaa kaikkeen Jumalan antamaan opetukseen. Jumalan sanan varaan rakentaminen luo parhaan turvan elämän oikean suunnan löytämiseksi.
Hyvä on sen osa,
jota sinä, Herra, kasvatat
ja jolle sinä opetat lakiasi.
Tulevaisuuden toivo on luottamusta Jumalan suureen voimaan
Ihminen on onnellinen, kun hänellä on uskoa elämään. Silloin voi nostaa päänsä avoimuuteen, kun voi luottaa tulevien päivien valoisuuteen. Vapautuneimmillaan mieli on silloin, kun Jumalan suuren hyvyyden tähden voi kaiken ottaa rakastavan Jumalan suuren huolenpidon varassa. Silloin näkee tulevaisuuden Jumalan suurena lahjana, mahdollisuutena, avoinna olevana tienä Jumalan hyvyyttä kohti. Kristus tulee meitä vastaan.
Hädän ja ahdistuksenkin keskellä soi silloin kiitoslaulu Vapahtajallemme, joka meidän pelastuksemme tähden otti ihmisyyden olemukseensa. Syntyi neitsyestä, autuaasta Mariasta. Näin Jumala tuli täyttämään toivomme perustana olevan sovituksen työn. Hän toi valon maailmaamme ja poisti pimeyden yön.
Vapahtajamme seurassa saamme elää turvallisesti. Hän kulkee kanssamme. Hän vie meitä eteenpäin. Hänen kanssaan tulevaisuus aukeaa täyttymyksessään. Jumalan taivaan asunnot odottavat meitä ja saamme käydä ikionnen täyttymykseen, taivaan iloon.
Herra ei hylkää omiaan,
ei hän jätä kansaansa.
Käsi kädessä rakkaan Vapahtajamme kanssa astumme Taivaan Isän luo ja liitymme lukemattomien enkelien ja koko taivaan joukon kanssa riemuitsevaan ylistykseen.
Psalmista 94
Milloin te mielettömät tulette järkiinne?
Te tyhmistä tyhmimmät! Miettikää vähän.
Hän, joka on luonut korvan -
hänkö ei kuule?
Hän, joka on tehnyt silmän -
hänkö ei näe?
Hän, joka opettaa kaikkia ihmisiä,
hän, joka ohjaa maailman kansoja -
hänkö ei rankaise?
Herra tuntee ihmisten suunnitelmat:
ne raukeavat tyhjiin.
Hyvä on sen osa,
jota sinä, Herra, kasvatat
ja jolle sinä opetat lakiasi.
Pahana päivänä sinä varjelet häntä,
kun hauta jo aukeaa
sille, joka rikkoo lakiasi.
Herra ei hylkää omiaan,
ei hän jätä kansaansa.
Oikeus tulee jälleen voimaan,
rehellisyys palaa ihmisten sydämiin.
53 kommenttia
Joh. 10:34 ”Jeesus vastasi: »Eikö teidän laissanne sanota: ’Minä sanoin: te olette jumalia.’? 35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi. 36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika? ”
Psalmi 82:6 ”Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, 7 te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!» 8 Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! Sinun ovat kaikki kansat. ”
Matias Oli pitkiä vastauksia, kiitos vaivannäöstä. En ota niihin kantaa sen enempää, ettei mene jankutukseksi ja toistoksi. Meissä on se ero, että minä etsin totuutta ja oikeudenmukaisuutta, ja sinä etsit pelastusta jostakin uhasta, joka ei minua uhkaa ollenkaan. Olen siis vapaa.
”Tehkää kaikki minun opetuslapsikseni …”
Minusta ei tule Jeesuksen opetuslasta, koska lapsilta odotetaan kuuliaisuutta ja tottelevaisuutta, jos he ovat hyviä lapsia, minä olen aikuinen nainen ja Jeesuksen vaatimukset ovat paljon suuremmat, kuin mitä Suomen laki vaatii. En siis ryntää myymään omaisuuttani luovuttaakseni sitä köyhille, tai laskeakseni rahat apostolien jalkojen juureen. En myöskään vihaa omaisia, enkä ihaile vääriä huoneenhaltijoita, enkä toivo, että Jumala olisi hyvä kiittämättömille ja pahoille. Ei ole myöskään kokemusta isästä ja pojasta, ja Jeesuspoika herrana on minulle liian nuori. Kekskenkasvuinen poikanen. Oma äitikin oli hänestä huolissaan, mutta se ei häntä kiinnostanut.
Ei kukaan, joka sanoo olevansa Jeesuksen opetuslapsi, kuitenkaan myy omaisuuttaan, ja luovuta rahoja yhteiseen kanssaan. Kommunismissa sitä kokeiltiin, mutta jopa kristityt vihasivat tätä tottelevaisuutta ateismina. Ehkä siksi, että papit eivät olleet siellä saamamiehinä.
Minusta tuntuu myös, että Jeesus ei halunnut maailmanruhtinaaksi, vaikka paholainen hänelle maailman lupasikin. Lähetettyään Juudaksen ilmoittamaan roomalaisille, ja papistolle, mistä hänet löytää, hän sanoi: ” Maailmanruhtinas on tuomittu ”, ja tämän hän sanoi, koska tiesi minkälaisella kuolemalla hän oli kuoleva.
Mutta oliko tarkoitus oikeasti kuolla, koska hän lupasi seurueelleen, heidän nautiskellessaan viiniä, että hän ei enää juo tätä viiniä, kuin vasta teidän kanssanne Jumalan valtakunnassa. Siis missä? Jos Jumalan nimi asui Temppelissä, eikö Jerusalem silloin ollutkin Jumalan valtakunta, Se loistava, säihkyvä Siion.
En tiedä muuta paikkaa, missä olisi voinut juoda viiniä, eiväthän kuolleet henkiolentoinakaan mitään juo. Viini ja lasi ovat materiaa, eikä henkiolento voi pitää lasia kädessään ja viinikin valuisi olemattomuuden läpi maahan. Voihan sitä kokeilla, että kantaako savu mitään.
Kysymys oli siis vallankaappausyrityksestä, ja pääsystä hallitsemaan maata yksinvaltiaana, eli kuninkaana ja saada kaikenlaista uskollista hoviväkeä, muuta en keksi tässä tilanteessa, kun vihjeenä on viinin juonti, joka sitten muuttuikin vereksi, jota juomalla julistetaan herran kuolemaa. Koska hän kuoli.
Matias
Tietysti olen huomannut sen, että joka asiaan on vastausksena Jeesus. Se on kirkon kanta.
Kun kansalainen on kiinnostunut raamatusta, ja kyselee, että missä sitä viiniä oli tarkoitus juoda kavereiden kanssa, kun mies oli menossa Jerusalemiin kärsimään ja kuolemaan, ja miksi se viini muuttui vereksi, ja sitten pitääkin juoda viiniä verenä, uudessa maailmassa.
Totuus tässä asiassa olisi joku järkevä ja uskottava selitys asialle, mutta koska Jeesus on kirjoitettu myös sanan totuus päälle, ei ole muuta vastausta totuudelle tarjolla kuin Jeesus, Herra joka tulee yhteiselle aterialle juomaan seurakunnan kanssa omaa vertaan. Veri taas, Veri taas …..
Via, Veritas, Vita, eli tie, totuus, ja elämä. On roomalainen sanonta, latinaa. Kristillisesti senkin kerrotaan olevan Jeesus, mutta se ei ole. Eikä sana Veritas tarkoita verta, vaan suomeksi se on totuus, Veritas oli roomalainen totuuden ja oikeudenmukaisuuden femijumala.
Ja sanonta ’ In Vino Veritas’ ei tarkoita, että Viini on verta taas, vaan että Viinissä on totuus. Ja miten sitten viinissä olisi totuus ?
NO siten, että ihmisestä tulee avomielinen ja ikäänkuin aito juotuaan viiniä ja hän puhuu sydämensä salat julki, itkee itkunsa ja pyytelee anteeksi ja iloitsee ilonsa rennosti ja vapautuneesti, viini vapauttaa jäykänkin olemuksen ja hiljaisimmankin murehtijan. Näin viini vapahtaa hengen ruumiin kahleista. Mutta ei aina näin….koska…
viini ei sovi katkeralle ja vihamieliselle räyhähengelle, hänen totuutensa on katkeruus, vihamielisyys ja kostonhimo ja silloin totuus paljastuu tuhoisana hävitysvimmana, kiroiluna ja haukkusanoina, joka voi kohdistua omaan kansaan, perheeseen, lähimmäisiin, muihin kansoihin, aatteisiin, uskontoihin ja rotuihin. Jeremia sanookin sitä Jumalan vihan viinimaljaksi, ehkä hänkin sitä nautti, koska sanoo olevansa täynnä jumalan vihaa. JOku pappi läimäsi häntä poskelle ja vei jalkapuuhun istumaan.
Totuus on myös se, josta aikaisemmin puhuttiin, että Psalmit eivät ole Lakia, ei suullista, eikä kirjallista. Totuus on myös teeskentelyn ja valheen vastakohta,se parempi puolisko, suoruus, rehellisyys, aitous. Löytyy usein vasta valheiden alta, kuten Paavali sanoi omista valheistaan. Platonin ideaopin mukaan voisi sanoa, että totuutta ei kukaan ole koskaan nähnyt, se asuu ideoiden maailmassa, ja me voimme nähdä vain sen ilmenemismuotoja. Totuudella, vaikka ei uskoisi, on hyvin suuri valta, koska sen esille tullessa sitä vastaan ei voi taistella, se on liian kirkas ja kuuma, se vain sulattaa valheen ja väärät käsitykset.
Toivottavasti ei ollut liian vaikeaa.
Matias
”Eräissä tilanteissa Jeesus keskittyi rakkauden esille nostamiseen: On rakastettava Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistään niin kuin itseään. Toisissa tilanteissa hän puolestaan korosti totuuden merkitystä koko elämän perusteen: Totuus on tekevä teidät vapaiksi. Jne ”
Keskittyä voi mihin tahansa, mutta se on kuitenkin sanottu jo aikaisemmin. Mooses: ” Älä liiku panettelijana kansasi keskuudessa, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.” Myöhemmin Hillelin muunnos asiasta: ” Älä te toiselle sitä, mitä et halua itsellesi tehtävän.”
Totuudesta sanotaan, että se on kaksiteräinen miekkä, se lyö ja parantaa.
Matias ”3:7 Sillä jos Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan? ”
Sanot ettei Paavali valehtele, vaikka hän itse tunnustaa valehtelevansa. Miten sen luetun ymmärtämisen kanssa oikein on?
Esimerkki tietysti pitänee antaa, eli Paavali sanoo, että Aabraham uhrasi Iisakin ja sitä on pidetty totuutena ja esikuvallisena Jeesus juttuna. Kun lähtee etsimään totuutta asiasta, menee tietysti lukemaan tarinaa itseään, eli lähdettä, josta pulppuaa kirkasta vettä ja niinpä selviää, että Jumala ei antanut Aabrahamin uhrata Isakia, eli Paavali valehtelee ja totuus loytyy sen kautta, kun ei heti usko kuulemannsa vaan lähtee tielle, eli totuuden etsijän tielle.
Josta tietysti poikiikin uusi kysymys, että miksi Jumala, joka ei hyväksy ihmisuhreja, itse uhraisi poikansa. Onko hän joku Karthagon Baali, Mooabin kuningas, kristittyjen Konstantinus, Herodes tai Mayakansojen käärmejumala, Molokin kita. Ei kai. Niin on LAKI maailmaa parantanut, että ihmisten uhraaminen jumalille on tänä päivänä rikollista toimintaa, se on murha. Se on alkukantaista, barbaarista sadismia josta kaikki oikeamieliset ja valistuneet kääntävät päänsä pois kulkeakseen valoon ja kauniiseen uuteen aamuun. Emme halua uskoa, että juutalainen pitää tappaa saadakseen synnit anteeksi. Onhan nähtävillä sekin, että monikaan ihmisuhreihin uskova kansa ei ole päässyt jatkoon, vaan ovat tippuneet pois.
Jos Jumala uhraisi poikansa ja poika on yhtä isän kanssa, niin silloinhan myös poika saisi uhrata ihmisiä ja käsky ” Älä tapa” valuisi joksikin, joka ei merkitse mitään. Ai niin, mutta eikö Paavali sanokin valmistavansa teistä jumalalle sopivan uhrin. Oliko se totta vai valhetta? Todennäköisesti mieluumin uskoisitte sen valheeksi.
Matias
Konstantinus liittyy poikansa murhaajiin, hän surmasi poikansa Crispuksen ja myös uuden vaimonsa huhujen takia. Oli kerrottu, että hänen ensimmäisestä avioliitosta olevalla pojalla Crispus ja hänen uudella vaimollaan olisi ollut suhde ja siitä syystä heidät tapettiin. Toinen syy kerrotun mukaan olisi ollut Crispuksen suuri suosio, josta isä oli ilmeisesti kateellinen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Crispus
En maininnut hänen kristillisyydestään mitään.
Golgata
Olen lukenut tällaisen määritelmän ; ” Golgataari on kristitty paikka Pyhän viikon uskonnolliselle manifestaatiolle, ( julistus-uskontunnustus) samoin kuin arkkitehtooninen tila Kristuksen intohimon, kuoleman ja ylösnousemuksen kateettisten arvojen virkistämiseksi. ” Se ei siis ole todellinen paikka vaan uskontoon liittyvä sunniteltu tila,eli henkinen paikka, jossa voi poiketa ainoastaan mielensä avulla ja kokea erilaisia tunteita omaan uskontoon liittyen. Jos nyt kuka voi sanoa virkitymiseksi sadistista kivun tuottamista toiselle.
Krisnalla on Goloka, eli Krisnaloga – korkein henkinen planeetta, jossa Krisnalla on erilaisia asuinpaikkoja. Dvaraka, Mathura, ja Vrndavana. Muistaakseni siellä virkistyminen tapahtui mielen tyhjennyksellä ja sitä kautta vapauduttiin huolista ja murheista ja synnytään ikäänkuin uudesti. Liittynee meditoimiseen, eli mietiskeluyyn ja sitä kautta vapautumiseen. En markkinoi tätätkään oppia, kunhan kerroin.
Golgata
Mikä milloinkin on pääkallonpaikka kullekkin, todellisesti.
Herodium on ainakin kallon muotoinen kukkula, ja se oli toisen juutalaiskapinan aikana ikäänkuin pääkallonpaikka, eli hallintopaikka. Bar Kokhva oli komentaja ja toinen komentaja oli nimeltään Yeshua ben Galgula, häntä sanottiin myös leirin ylösnousemukseksi. Paikka on myös Herodeksen hautapaikka.
https://en.wikipedia.org/wiki/Yeshua_ben_Galgula
Jos klikkaat linkissä olevaa sanaa Herodium, näet myös kuvan .
Tarja
Kiitoksia mielenkiiintoisesta linkistä.
Nuo viittaamasi artikkelin käsittelemät Bar Kokhban kirjeet Jeesus Galgulalle ja hänen komennuksessaan olevalle väelle koskevat kuitenkin tuolloisen kapinan tapahtumia Jerusalemista etelämpänä olevia alevilla alueilla.
Näin ollen nuo paikat eivät voineet olla Vapahtajamme kuolinpaikan kanssa missään tekemisissä.
Muuten kevennyksenä viittaus Galgula perhosiin. Ruotsiksi koska lapsuuteni leikkikaverista tuli sittemmin Tukholman yliopistoon hyönteistutkija. Silloin tällöin valvoimme pitkään pyydystäen perhosia yöllä.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Galgula
Matias
Etkö pidä petturuutena sitä, että väärennetään kirjoituksia ja väitetään niistä tarkoitushakuisesti ihan mitä huvittaa ? Eihän evankeliumin kirjoituksia edes olisi ilman emouskontoa, jota vastaan se on suunniteltu voitto mielessä. Ei tuo alkuperäinen Toora edes kilpaile. Se vain ON. Evankeliumin Jeesus sanoo itse antavansa henkensä, mutta jättää kuitenkin syyn muiden päälle järkyttävin, tuhansia vuosia kestävin seurauksin, tämä petturuus menee jo niin pitkälle, että sitä on vaikea edes hahmottaa todeksi pienillä aivoilla.
Jeesuskin tuntui pitävän Psalmeja lakina kun hän sanoi: ” Eikö teidän laissanne sanota, että ne ovat jumalia, joille jumalan sana on tullut. Enkö minä sitten voi sanoa olevani jumalan poika. ” Ei siis jumala vaan poika, omien sanojensa mukaan ja minä luulen, että tässä, kun profeetat ajatellaan jumaliksi, Jeesuksesta yritettiin tehdä Jesajan poikaa, koska lause neitseestä syntymisesta on Jesajassa. Lapsi kuitenkin syntyy jo luvussa 8, ja vielä profeetta vaimosta, ei yksin Isästä. Jeesuksen sanotaan syntyneen yksin Isästä, joten sen täytyy tarkoittaa, että on syntynyt jonku miehen päästä, aivan kuten romaanihenkilöt syntyvät. Tai kuten Athene, joka syntyi Zeuksen päästä, tosin lihaksi tulleen Zeuksen, koska piti kirjoittaa.
Psalmissa sanotaan, ” Mikä siis on ihminen, että sinä häntä muistat, ja teit hänestä melkein jumalolennon ja panit hänent hallitsemaan kättesi tekoja…. ” Minun tulkinnan mukaan tässä ei puhuta yksittäisistä ihmisistä, vaan ihmisestä yleensä. Tätä on käytetty myös sanonnassa, kuinka kaikki alistetaan Jeesuksen jalkojen alle, on siis ajateltu tuon tarkoittavan Jeesusta. Jeesuksesta tai yhdestäkään profeetasta ei ole sateen antajaksi, sana jumala voi tarkoittaa vaikka egyptiläisiä kissoja Bastet, koiria Anubis, tai haukkoja Horus. Nekin olivat lihaksi tulleita ja juoksentelivat pitkin maata, papit antoivat niille vallan tarinoissaan.
Puunilaissota on jo käsitelty moneen kertaan ja väite sen synnyttämästä antisemitismista ei pidä paikaansa. En ole sellaisesta lukenut mistään, ja jos pitäisi ajatella, että roomalaiset karthakolaisten takia ryntyivätkin vihaamaan juutalaisia, se tuntuisi vähän oudolta. Juudas Maccabi teki roomalaisten kanssa eräänlaisen ystävyys ja sotaliiton kreikkalaisia vastaan. Kreikkalaiset valloittelivat silloin alueita ja myös Juudean ja kohtelivat kansaa kurjasti. Heidän mieletään kaikilla piti olla samanlaiset tavat, ja nimenomaan kreikkalaiset. Juutalaisten tavat eivät siihen sopineet. Sopimus roomalaisten kanssa ei sisältänyt mitään ehtoja, ainoastaan auttamisen sodassa puolin ja toisin. Rooma kuitenkin petti ja miehitti maan ja ryhtyi hallitsemaan ja verottamaan ja alistamaan kansaa. Kansan piti myös ruokkia maassa olevat joukot, eli uhrata eläimiä ja viljaa. Myöhemmin toinen Juudas, eli galilealainen nousi tätä petturuutta vastaan, mutta, se kääntyikin niin, että Juudaksesta tuli sopimuksen pettäjä, kun hän kääntyi vastaan petturuutta. Rooma itse petti sopimuksen kun hallitsijat vaihtuivat, eikä entinen merkinnyt enää mitään ja heillä oli voima tehdä mitä haluaa. Näin minä asian näen, ja perustelujakin löytyy, vaikka Maccabilaiskirjoista, mutta harvalla niitäkään on. Juudakset ovat aina toimineet oman kansan puolesta, ovat sankareita, muut ovat pettäneet.
Ja Jeesus Juudas tarinassa Jeesus on se petturi.
Ilmoita asiaton kommentti