Jumala loi kaiken hyväksi
Vanhat mustavalkoiset kuvat tuovat mieleen muistoja. Tämä kuva on Humppilan seurakunnan sakastin seinältä. Toimin siellä kirkkoherrana vuosina 1975 - 1979. Näin ne vuodet vierivät ja mies vanhenee. Nyt olen ollut eläkkeellä jo vuodesta 2012 alkaen. Tuolloisesta perheestäni kuopus Miika kuoli 1991 ja vaimoni Virpi Maria kuoli 1998. Vesa ja Saara elävät. Tämän vuosituhannen puolella olen saanut uuden perheen ja nykyisin elän hiljakseen eläkeläisenä Someron Ollilan kylässä sellaisessa talossa, jonka pihalla aikoinaan vauvana ryömin.
SUNNUNTAI 15.1.2023
2. sunnuntai loppiaisesta
Jeesus ilmaisee jumalallisen voimansa
Kaanan häiden suuri ihme yli puolen kuution veden muuttuminen viiniksi on herättänyt monien mielenkiintoa. Tapahtuma liittyy vanhaan Pyhän kansan perinteeseen. Jo Mooseksen ajoista alkaen luvatun maan ajatukseen liittyi runsaiden viinirypäleiden esiintyminen. Siitä sitten kehittyi ajatus, että Messiaan tullessa kansa näkee suuren ihmeen, missä viinin runsaus kertoo Messiaan saapuneen. Lupauksen maan, Jumalan valtakunnan saapumisen, Jumalan ajan koittamisen merkki: Siinä viinin ihmeen suuri sanoma. Jumala on katsonut kansansa puoleen ja Messias on saapunut.
Kun loppiainen eli epifania otettiin kristillisen lähetystyön käyttöön, niin yhtenä Jumalan kunnian ilmestymisen kuvauksena tuotiin esille Kaanan häiden ihme. Jumala on hyvä. Hän on tullut luoksemme. Jeesus on Jumalan lupaama Messias. Maailmalle on koittanut Jumalan pelastuksen aika. Näin tämäkin tapaus edistää maailmanlähetystä, Epyptistä alkaen aina maan ääriin asti sanomaa Jumalan hyvyydestä kuuluttaen.
Sirakin kirjan sanoma, jo pari vuosisataa ennen Vapahtajamme aikaa, kuvaa Kaanan häiden ihmeen luonnetta. Aika on koittanut. Jumalan määräämä hetki on saapunut. Jumala näyttää hyvyytensä ja ihmeelliset tekonsa viinin ihmeessä.
Minkä Herra on tehnyt, on kaikki perin hyvää.
Kaikki, mitä hän käskee, tapahtuu ajallaan.
Jumala on koko maailman Jumala. Näin myös Pyhän kansan keskuudessa Messiaan tunnusteko tähtää koko maailman voittamiseen Jumalan kansan osallisuuteen. Jumala kutsuu yhteyteensä kaikkia kansoja. Näin Jeesuksen työn hedelmä, koko maailmankaikkeuden Vapahtajan työn hedelmä tähtää kaikkien yhdistämiseen yhteiseen uskoon, yhteiseen luottamuksen panemiseen yhteistä Herraamme ylistämään. Mikään mahti maailmankaikkeudessa ei voi tätä evankeliumin voittosanomaa estää. Jumalan valtakunta tulee esille voimallisena, Jumalan kunniaa täynnä.
Mitä hän tahtoo, se hänen käskystään toteutuu,
hänen pelastustyölleen ei kukaan voi panna rajoja.
Useinkin meillä on taipumus kuvitella Jumalan mahdollisuuksia liian vähäisinä. Silloin emme huomaa, että kaiken hän on luonut sanallaan. Hän vain sanoi sanansa, ja maailmankaikkeus sai syntynsä, sekä näkyvä että näkymätön maailma. Hän joka on tehnyt kaiken, myös ymmärtää kaiken. Siksi mekin Jumalan luomuksina saamme luottaa siihen, että Jumala tietää, miksi me elämme ja olemme. Hänen kättensä luomusta olemme.
Hänen katseensa yltää yli aikojen alun ja lopun,
eikä mikään ole hänelle käsittämätöntä.
Kun epävarmuus tai aikojen kovuus vaivaa mieltämme, saamme heittää kaiken hänen huomaansa, joka meidät on luonut ja joka meitä myös varjelee ja suojelee elämässämme. Tiedämme että hän tuntee kaiken mitä tarvitsemme. Väärät huolet voimme heittää hänen eteensä. Vapaudumme keskittymään oleelliseen ja mielekääseen.
Minkä Herra on tehnyt, on kaikki hyvää.
Ajallaan hän antaa kaiken tarvittavan.
Kun tajuamme Jumalan hyvyyden, niin kiitollisuus täyttää mielemme. Silloin Jumala saa olla Jumala ja me riemuitsemme hänen rajattomasta rakkaudestaan ja hyvästä huolenpidostaan. Pimeyden valta väistyy ja valo koittaa elämäämme. Ylistys täyttää kielemme.
Laulakaa nyt Herralle koko sydämestänne,
täysin rinnoin ylistäkää hänen nimeään!
Apokryfiteksti: Sir. 39:16–27, 32–35
Minkä Herra on tehnyt, on kaikki perin hyvää.
Kaikki, mitä hän käskee, tapahtuu ajallaan.
Ei ole mieltä kysyä: "Mikä tämäkin on, ja mitä varten?"
Kaikki selittyy aikanaan.
Herran sana pysäytti vedet paikoilleen,
hänen käskynsä loi vesien varastot.
Mitä hän tahtoo, se hänen käskystään toteutuu,
hänen pelastustyölleen ei kukaan voi panna rajoja.
Kaikkien teot ovat hänen edessään,
mikään ei jää hänen silmiltään salaan.
Hänen katseensa yltää yli aikojen alun ja lopun,
eikä mikään ole hänelle käsittämätöntä.
Ei ole mieltä kysyä: "Mikä tämäkin on, ja mitä varten?"
Kaikki on luotu omaan tehtäväänsä.
Hänen siunauksensa peittää maan kuin virran vedet,
tulvan lailla se virvoittaa kuivan maan.
Samoin hänen vihansa iskee kansoihin –
kosteikotkin hän muuttaa suola-aroksi.
Hurskaille hänen polkunsa ovat suorat,
jumalattomille pelkkää louhikkoa.
Alusta asti hän on luonut hyville hyvää,
syntisille taas pahaa.
Tärkeintä, mitä ihminen elääkseen tarvitsee,
ovat vesi, tuli, rauta ja suola,
vehnäjauho, maito ja hunaja,
rypäleiden mehu, öljy ja vaatteet.
Kaikki nämä ovat hurskaille hyväksi
mutta kääntyvät pahaksi syntisille.
Sen tähden olen alusta alkaen pysynyt vakaumuksessani,
ja asiaa tutkittuani olen kirjoittanut tämän:
Minkä Herra on tehnyt, on kaikki hyvää.
Ajallaan hän antaa kaiken tarvittavan.
Ei ole mieltä sanoa: "Tämä on huonompi kuin tuo."
Kaikki osoittautuu ajallaan hyödylliseksi.
Laulakaa nyt Herralle koko sydämestänne,
täysin rinnoin ylistäkää hänen nimeään!
103 kommenttia
Poistin Arin kommentteja, koska niissä oli asiattomia syyttelyitä. Vihapuhetta en hyväksy missään muodossa.
Valitettavasti samalla poistui myös se, mitä hän yritti niissä sanoa omana mielipiteenään.
Joten Arille kehotus siistiä puhetapaansa.
Ari
Älä aja alkuperäistä kirkon perintöä Raamatun sanaa vastaan, koska Raamattuhan on nimenomaan kirkon kirja, joka on syntynyt kirkon alkupäräisen opetuksen julistamista varten. Kirkko on Kristuksen ruumis, hänen kansansa.
Aikoinaan Kesarean ensimmäinen piispa oli Sakkeus, jonka muistanet Jerikon tullivuokraajana eli publikaanina. Kesarean toisena piispana toimi Kornelius, jonka muistanet Apostolien tekojen luvusta 10 – 11. Juuri tässä Kesareassa toimi vähän myöhemmin aikansa oppineimpiin kuulunut Origenes, joka kertoo ihmisten pelastumisen tapahtuvan kasteen välityksellä.
Olen käsitellyt Joh. 3:3,5 jakeiden alkuperäistä ajatusta tässä tekstissäni ja viittaan siinä yhteydessä oppineen Origeneen teksteihin.
https://www.roto.nu/doku.php/text013
Matias Roto Raamattu on Jumalasta, onko kirkko, sen näyttää hedelmä eli ei ole.
Jotta Ari voisi nähdä ettei pidä jättää kirkon yhteyttä niin panenpa tähän Heprealaiskirjeestä kaksi jaetta. Niissä näkyy että Jeesusta ylistetään kirkossa sekä se että kerran nimenomaan kirkko nostetaan Jumalan taivaaseen.
Näissä kummassakin mainitaan nimenomaan KIRKKO
ἐκκλησία, ekklēsia, church, kirkko
Hebrealaiskirje:
2:12 kun hän sanoo: ”Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä”;
12:23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
Joten suosittelen, että teet parannuksen ja otat RAAMATUN sanan todesta sen sijaan, että juokset kaiken maailman eksytysten perässä Jumalan sanan totuuden hyläten.
Ari
Aivan historiallisena tietona kerron, että kuvittelemasi oman ratkaisun painotteinen mukainen käsitys parannuksesta syntyi vasta 1800 – luvun alkupuolella, kun refrmoidun kirkon predestinaatio-opin hylännyt Finney alkoi sen vastakohtana opettamaan Jumalan valinnan sijaan ihmisen omaa ratkaisua pelastuksen perusteena.
Ilmoita asiaton kommentti