Jumala loi kaiken hyväksi

 

Vanhat mustavalkoiset kuvat tuovat mieleen  muistoja.  Tämä kuva on  Humppilan seurakunnan sakastin seinältä. Toimin siellä kirkkoherrana vuosina 1975 - 1979.  Näin ne vuodet vierivät ja mies vanhenee.  Nyt olen ollut eläkkeellä jo vuodesta 2012 alkaen.  Tuolloisesta perheestäni kuopus  Miika kuoli 1991 ja vaimoni Virpi Maria kuoli 1998.  Vesa ja Saara elävät.  Tämän vuosituhannen puolella olen saanut uuden perheen ja nykyisin elän hiljakseen eläkeläisenä Someron Ollilan kylässä sellaisessa talossa, jonka pihalla aikoinaan vauvana ryömin.

SUNNUNTAI 15.1.2023

2. sunnuntai loppiaisesta

Jeesus ilmaisee jumalallisen voimansa

Kaanan häiden suuri ihme yli puolen kuution veden muuttuminen viiniksi on herättänyt monien mielenkiintoa.   Tapahtuma liittyy vanhaan Pyhän kansan perinteeseen.  Jo Mooseksen ajoista alkaen luvatun maan ajatukseen liittyi runsaiden viinirypäleiden esiintyminen.  Siitä sitten kehittyi ajatus, että Messiaan tullessa kansa näkee suuren ihmeen, missä viinin runsaus kertoo Messiaan saapuneen. Lupauksen maan, Jumalan valtakunnan saapumisen, Jumalan ajan koittamisen merkki: Siinä viinin ihmeen suuri sanoma. Jumala on katsonut kansansa puoleen ja Messias on saapunut.

Kun loppiainen eli epifania otettiin kristillisen lähetystyön käyttöön, niin yhtenä  Jumalan kunnian ilmestymisen kuvauksena tuotiin esille   Kaanan häiden ihme.  Jumala on hyvä. Hän on tullut luoksemme. Jeesus on Jumalan lupaama Messias.  Maailmalle on koittanut Jumalan pelastuksen aika.  Näin tämäkin tapaus edistää maailmanlähetystä, Epyptistä alkaen  aina maan ääriin asti sanomaa Jumalan hyvyydestä kuuluttaen.

Sirakin kirjan sanoma, jo pari vuosisataa ennen Vapahtajamme aikaa,  kuvaa  Kaanan häiden ihmeen luonnetta.  Aika on koittanut.  Jumalan  määräämä hetki on saapunut. Jumala näyttää hyvyytensä ja ihmeelliset tekonsa viinin ihmeessä.

Minkä Herra on tehnyt, on kaikki perin hyvää.
Kaikki, mitä hän käskee, tapahtuu ajallaan.

Jumala on koko maailman Jumala. Näin myös Pyhän kansan keskuudessa Messiaan tunnusteko tähtää koko maailman voittamiseen Jumalan kansan osallisuuteen. Jumala kutsuu yhteyteensä kaikkia kansoja.  Näin Jeesuksen työn hedelmä,  koko maailmankaikkeuden Vapahtajan työn hedelmä tähtää kaikkien yhdistämiseen yhteiseen uskoon, yhteiseen luottamuksen panemiseen yhteistä Herraamme ylistämään.  Mikään mahti maailmankaikkeudessa ei voi tätä evankeliumin voittosanomaa estää. Jumalan valtakunta tulee esille voimallisena, Jumalan kunniaa täynnä.

Mitä hän tahtoo, se hänen käskystään toteutuu,
hänen pelastustyölleen ei kukaan voi panna rajoja.

Useinkin meillä on taipumus kuvitella Jumalan mahdollisuuksia liian vähäisinä. Silloin emme huomaa, että kaiken  hän on luonut sanallaan. Hän vain sanoi sanansa, ja maailmankaikkeus sai syntynsä, sekä näkyvä että näkymätön maailma.  Hän joka on tehnyt kaiken, myös ymmärtää kaiken.  Siksi mekin Jumalan luomuksina saamme luottaa siihen, että Jumala tietää, miksi me elämme ja olemme.  Hänen kättensä luomusta olemme.

Hänen katseensa yltää yli aikojen alun ja lopun,
eikä mikään ole hänelle käsittämätöntä.

Kun epävarmuus tai aikojen kovuus vaivaa mieltämme, saamme heittää kaiken hänen huomaansa, joka meidät on luonut ja joka meitä myös varjelee ja suojelee elämässämme.  Tiedämme että hän tuntee kaiken mitä tarvitsemme.  Väärät huolet voimme heittää hänen eteensä. Vapaudumme keskittymään  oleelliseen ja  mielekääseen.

Minkä Herra on tehnyt, on kaikki hyvää.
Ajallaan hän antaa kaiken tarvittavan.

Kun tajuamme Jumalan hyvyyden, niin kiitollisuus täyttää mielemme. Silloin Jumala saa olla Jumala ja me riemuitsemme hänen rajattomasta rakkaudestaan ja hyvästä huolenpidostaan.  Pimeyden valta väistyy ja valo koittaa elämäämme. Ylistys täyttää kielemme.

 Laulakaa nyt Herralle koko sydämestänne,
täysin rinnoin ylistäkää hänen nimeään!

Apokryfiteksti:   Sir. 39:16–27, 32–35

Minkä Herra on tehnyt, on kaikki perin hyvää.
Kaikki, mitä hän käskee, tapahtuu ajallaan.
Ei ole mieltä kysyä: "Mikä tämäkin on, ja mitä varten?"
Kaikki selittyy aikanaan.
Herran sana pysäytti vedet paikoilleen,
hänen käskynsä loi vesien varastot.
Mitä hän tahtoo, se hänen käskystään toteutuu,
hänen pelastustyölleen ei kukaan voi panna rajoja.
Kaikkien teot ovat hänen edessään,
mikään ei jää hänen silmiltään salaan.
Hänen katseensa yltää yli aikojen alun ja lopun,
eikä mikään ole hänelle käsittämätöntä.
Ei ole mieltä kysyä: "Mikä tämäkin on, ja mitä varten?"
Kaikki on luotu omaan tehtäväänsä.

Hänen siunauksensa peittää maan kuin virran vedet,
tulvan lailla se virvoittaa kuivan maan.
Samoin hänen vihansa iskee kansoihin –
kosteikotkin hän muuttaa suola-aroksi.
Hurskaille hänen polkunsa ovat suorat,
jumalattomille pelkkää louhikkoa.
Alusta asti hän on luonut hyville hyvää,
syntisille taas pahaa.
Tärkeintä, mitä ihminen elääkseen tarvitsee,
ovat vesi, tuli, rauta ja suola,
vehnäjauho, maito ja hunaja,
rypäleiden mehu, öljy ja vaatteet.
Kaikki nämä ovat hurskaille hyväksi
mutta kääntyvät pahaksi syntisille.

Sen tähden olen alusta alkaen pysynyt vakaumuksessani,
ja asiaa tutkittuani olen kirjoittanut tämän:
Minkä Herra on tehnyt, on kaikki hyvää.
Ajallaan hän antaa kaiken tarvittavan.
Ei ole mieltä sanoa: "Tämä on huonompi kuin tuo."
Kaikki osoittautuu ajallaan hyödylliseksi.
Laulakaa nyt Herralle koko sydämestänne,
täysin rinnoin ylistäkää hänen nimeään!

 

 

103 kommenttia

  • Matias Roto sanoo:

    Ari

    Aivan historiallisena tietona kerron, että kuvittelemasi oman ratkaisun painotteinen mukainen käsitys parannuksesta syntyi vasta 1800 – luvun alkupuolella, kun refrmoidun kirkon predestinaatio-opin hylännyt Finney alkoi sen vastakohtana opettamaan Jumalan valinnan sijaan ihmisen omaa ratkaisua pelastuksen perusteena.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Ratkaisulla voi olla merkitys psykologisella tasolla, mutta pelastuksen saaminen on aina yksistään Jumalan teko. Et sinä voi itse päättää lentäväsi Afrikkaan ellei sinulla ole lentokonetta.

      Sinun järkesi ja tahtosi riittävät ulkonaiseen elämään kuten miten käytät aikasi, lepäätkö vai puuhaatko jotakin tms, mutta pelastuksesi on vain Jumalan oma teko ilman sinun omia vanhurskaudessa tekemiäsi tekoja.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto taas(kin) jätät kantaaottamatta siihen mitä kirjoitin eli Jeesuksen sanoihin, siis mitä vertaus kertoo, kyllä se kertoo selkeästi että ihminen voi kieltäytyä kutsusta, no kun nyt edustamasi kirkko ei edes kutsu vaan liittää asiaa tiedostamattoman henkilön kirkkoon niin ei ole ihme jos ei mielestäsi ””ratkaisu painotteista”” parannusta esiinny.

      Oletko ymmärtänyt sen kun Jeesus sanoo etteivät ulkopuolella olevat ymmärrä vertauksia, ymmärrätkö sinä?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Jokaisen vertauksen idea on siinä, että se on avoin viestinnän muoto. Kukin saa käsittää siitä sen mitä itse haluaa. Näistä tulkinnoista sitten on turha nostaa meteliä.

      Sen sijaan voin kertoa sen, että tutkittuani Jeesuksen vertauksia hänen oman aikansa teologisiin virtauksiin, niin hänen opetuksensa liittyy erittäin kiinteästi oman aikansa etevimpien kirjanoppineitten keskustelemiin kysymyksenasetteluihin. Hän tuo niihin oman näkökohtansa ja opetuksensa.

      Niinpä kun kerran tahdot kinata näistä vertauksista, niin voin todeta että noihin aikansa ajankohtaisiin oppineitten keskusteluihin verraten sinun käsityksesti tuntuvat lähinnä oikosuluilta, jotka huitovat täysin alkuperäisen keskustelutilanteen näkökulmasta katsoen jalat tukevasti ilmassa roikkuen.

      Yrität siis vähäisin tiedoin haastaa otteluun

      minut joka olen paneutunut teksteihin historian tuntemuksen yksityiskohtaisilla taustatiedoilla.

      Mutta kuten alussa sanoin, vertausten vapaa kielenkäyttä antaa jokaiselle mahdollisuuden vapaasti soveltaa omaan elämäntilanteeseensa vertauksen ajatuksia ilman, että niistä kannattaa kiistellä.

      Kinaamisesi siis käyttäytyy vertauksen avoimen kielenkäytön periaatteen vastaisesti, kun yrität väkisin vängätä toisia omien kuvitelmiesi mukaiseen käsitykseen ikään kuin se olisi ainoa oikea tapa vertausten ymmärtämiseen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Jotta näkisit 1800 -luvulla keksityn ”ratkaisukristillisyyden” painottaman OMAN uskonratkaisun merkitystä pelastuksen osallisuuteen pääsemiseksi

      ja perinteisen uskon syntymisen opetuksen välisen eron,

      niin panenpa tähän kirkkomme tunnustuskirjoijen opetuksen siitä, miten Pyhä Henki itse synnyttää uskon niissä, jotka Jumalan sanan saarnan ja sakramen osallisuuden kautta ovat saaneet osallisuuden Jumalan kansan yhteyteen.

      Augsburgin tunnustus, julki luettu 25.6.1530

      V Kirkon virka

      Jotta saisimme tämän uskon ( viittaus edellä puhuttuun uskon vanhurskauteen), on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka.

      Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee.

      Toisin sanoen Jumala vanhurskauttaa Kristuksen tähden eikä meidän ansiomme tähden ne, jotka uskovat, että heidän Kristuksen tähden otetaan armoon, jotta me uskon kautta (Gal. 3:14) saisimme luvatun Hengen (Gal. 3).

      Seurakuntamme tuomitsevat kasteenuusijat ja muut, jotka katsovat, että Pyhä Henki tulee ihmisiin ilman ulkonaisen sanan välitystä heidän omien valmistelujensa ja tekojensa avulla.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Matias Roto sanoo:

    Poistin Arin kommentteja, koska niissä oli asiattomia syyttelyitä. Vihapuhetta en hyväksy missään muodossa.

    Valitettavasti samalla poistui myös se, mitä hän yritti niissä sanoa omana mielipiteenään.

    Joten Arille kehotus siistiä puhetapaansa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Matias Roto sanoo:

    Ari

    Älä aja alkuperäistä kirkon perintöä Raamatun sanaa vastaan, koska Raamattuhan on nimenomaan kirkon kirja, joka on syntynyt kirkon alkupäräisen opetuksen julistamista varten. Kirkko on Kristuksen ruumis, hänen kansansa.

    Aikoinaan Kesarean ensimmäinen piispa oli Sakkeus, jonka muistanet Jerikon tullivuokraajana eli publikaanina. Kesarean toisena piispana toimi Kornelius, jonka muistanet Apostolien tekojen luvusta 10 – 11. Juuri tässä Kesareassa toimi vähän myöhemmin aikansa oppineimpiin kuulunut Origenes, joka kertoo ihmisten pelastumisen tapahtuvan kasteen välityksellä.

    Olen käsitellyt Joh. 3:3,5 jakeiden alkuperäistä ajatusta tässä tekstissäni ja viittaan siinä yhteydessä oppineen Origeneen teksteihin.

    https://www.roto.nu/doku.php/text013

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto ei evankeliumit/Raamattu ole ”kirkon kirjoja” vaan ne on todellisten apostolien kirjoittamia joten älä nyt omi kirkolle sellaista mitä sille ei kuulu.

      Kun rehellisesti vertaa Raamattua ja ”kirkonkirjoja” niin kyllä ne erottaa toisistaan eli kyllä Raamatusta löytää Totuuden jota ei kirkonkirjoista löydy.

      Väitteesi että kirkko olisi Kristuksen ruumis on sokeuden työtä, ei Jeesuksen ruumis voi tehdä väkivaltaa kenellekkään, ei vain voi koska Jeesuksen ruumiissa rakkaus näkyy teoissa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      !) Väitteesi ettei Raamattu muka olisi kirkon eli Jumalan kansan kirja on osoitus täydellisestä historian tajun puutteestasi. Syytöksenä se on yhtä tökerö, kuin jos joku sanoisi sinun rakentamastasi talosta, ettei se ole sinun rakentamasi.

      2) Apostolit ovat kirkon perusta

      Matteuksen evankeliumi:

      16:18 Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.

      Tässä kirkko -sana on suomennettu sanalla seurakunta.

      Sanakirja sanoo siitä ἐκκλησίαν, ekklēsian, church, eli siis kirkko. https://biblehub.com/text/matthew/16-18.htm

      Ilmestyskirja:

      21:14 Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.

      Taivaaseenkin pääsemme sen opin perustalla, jonka apostolit ovat meille välittäneet ja siksi heistä puhutaan perille päässeen kirkon eli Jumalan kansan uudistuneen asunnon perustaan kirjoitettuina.

      3) Kinaamisesi kristittyjen synnittömyydestä menee mielettömäksi, Ilmeisesti edelleenkään et ota toisssasi sen paremmin Jeesuksen kuin Paavalinkaan opetusta.

      Jeesushan kertoo, että paha lähtee ihmisen sydämestä

      ja Paavali sanoo, että kaikki ovat syntiä tehneet.

      Joten opettele hyvä ihminen lukemaan sisältä jottet koko aikaa kinaa ’totuuden sanaa vastaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Panenpa Matt. 16:18 jakeesta muutaman käännöksen englanniksi, että huomaat miten ruotsin församlingen -sanasta käännöksenä tullut sana ”seurakunta” takoittaa kirkkoa, englanniksi church, näytteeksi sinulle, jottet pelkkää typeryyttäsi kinaisi totuutta vastaan.

      New International Version

      And I tell you that you are Peter, and on this rock I will build my church, and the gates of Hades will not overcome it.

      New Living Translation

      Now I say to you that you are Peter (which means ’rock’), and upon this rock I will build my church, and all the powers of hell will not conquer it.

      English Standard Version

      And I tell you, you are Peter, and on this rock I will build my church, and the gates of hell shall not prevail against it.

      Berean Study Bible

      And I tell you that you are Peter, and on this rock I will build My church, and the gates of Hades will not prevail against it.

      New American Standard Bible

      ”I also say to you that you are Peter, and upon this rock I will build My church; and the gates of Hades will not overpower it.

      King James Bible

      And I say also unto thee, That thou art Peter, and upon this rock I will build my church; and the gates of hell shall not prevail against it.

      Holman Christian Standard Bible

      And I also say to you that you are Peter, and on this rock I will build My church, and the forces of Hades will not overpower it.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Turhaan syytät kirkkoa huonoista hedelmistä, kun oma tekstisi on yhtä räikeää totuuden vastaista propagandaa kuin Venäjän syytökset Ukrainasta muka natsien maana, kun Ukrainan presidentti on juutalainen.

      Yhtä mieletön on väitteesi, ettei Raamattu muka olisi kirkon kirja. Miten kehtaat osoittaa venäläisten propagandan tasoista propagandaa kirkkoa vastaan. Avasin yhden yli puolesta tuhannesta Raamatustani ja sen ensimmäisellä varsinaisella tekstiaukealla sanotaan:

      PYHÄ RAAMATTU

      Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskoukseksen vuonna 1992 käyttöön ottama suomennos.

      Kirjapaja * Suomen Kirkon Sisälähetysseura.

      Joten jos mollaat itäistä naapurimaatamme, niin itseppäs toimit yhtä lailla totuuden vastaisesti omassa kirkkoa vastaan sodassasi käyttämässäsi propagandassasi.

      Joten vielä kerran uudelleen on sinulle sanottava:

      Opettele lukemaan sisältä!

      Lue tuo sana

      K I R K K O

      niin moneen kertaan, ettet enää voi sitä mitenkään sivuuttaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Kun vertaan tyyliäsi Venäjän sotapropagandan tyyliin, niin toki näissä verrokeissa on suurikin ero. Sinun tyylisi tuottaa ärtymystä ainoastaan totuutta rakastavien mielissä, kun taas Venäjän uhka kohdistuu koko Ukrainan kansaan. Kaiken lisäksi, jos se pystyy voittamaan, niin se koituu vaaraksi monille muillekin maille, jotka edes joskus ovat olleet Venäjän yhteydessä, siis Suomellekin.

      Jos jo 1960 luvun alkupuolella oman asepalvelun viimeiessä harjoituksessa, ”loppusodassa”, toimiessani toisen puolen komentajana meidän puolemme tiedustelu pystyi saamaan selville vastapuolen hyökkäyksen reitin ja täsmällisen hyökkäyksen ajankohdan kellonajan, niin miten paljon onkaan tiedustelu mennyt eteenpäin noista noin 60 vuoden takaisista ajoista.

      Pääesikunnan entinen tiedustelupäällikkö Pekka Toverin on ennenkin antanut erittäin luotettavia tietoja sekä Venäjän hyökkäyksen alkamisesta että sen etenemisestä kuluneen vajaan vuoden aikana.

      Tässä hänen kannanottonsa venäläisten aikeista lähiaikoina. Viisaasti kyllä hän jättää avoimeksi, ovatko nuo hänen esille nostamansa uhat nyt vain lyhyen ajan sisällä toteutuvia vaiko vasta runsaan puolen vuoden jälkeen yritettäviä.

      https://www.uusisuomi.fi/uutiset/pekka-toveri-esittaa-vaihtoehtoa-leopardeille-tama-kyky-saataisiin-ukrainalle-haluttaessa-todennakoisesti-alta-kuukaudessa/272d1794-db4b-4b4b-abea-9b3af739866a

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto Raamattu on Jumalasta, onko kirkko, sen näyttää hedelmä eli ei ole.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Pitänee sanoa sinulle mukaillen Vapahtajamme sanoja häntä vastaan kinaaville kirjanoppinut -kollegoilleen:

      Jos uskoisit edes Moosesta niin silloin uskoisit myös kirkon olevan Jumalan kansan. Kirkkohan on Kirtuksen ruumis, kuten juuri edellä olennäyttänyt RAAMATUN SANAN Efesolaiskirjeestä 1:22.

      Jumalan sana johon kuvittelet luottavasi tuomitsee sinut, koska olet sille tottelematon.

      Kun luet näitä kahta jaetta, niin muista että vain Toora eli Laki eli siis Viisi Mooseksen kirjaa olivat juutalaisten kaikille tuon ajan noin 15 eri suuntaukselle yhteinen Raamattu.

      Johanneksen evankeliumi:

      5:45 Älkää luulko, että minä olen syyttävä teitä Isän tykönä; teillä on syyttäjänne, Mooses, johon te panette toivonne.

      5:46 Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto vastaavasti voin sinulle sanoa Jeesuksen sanan:

      Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

      Sanooko Jeesus JOKAISELLE ihmiselle ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”, kyllä sanoo ja jokainen joka ylen katsoo nämä sanat niin ne sanat tuomitsee tämän, eikö vain?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Viittaatpa hyvään jakeeseen. Olen täysin samaa mieltä Vapahtajamme julistuksen kanssa.

      Juuri tuotahan olen yrittänyt sinulle toitottaa,

      että tekisit parannaksen harhaiseista tulkinnoistasi

      ja aloitat Jumalan sanan totuuden seuraamisen.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Matias Roto sanoo:

    Jotta Ari voisi nähdä ettei pidä jättää kirkon yhteyttä niin panenpa tähän Heprealaiskirjeestä kaksi jaetta. Niissä näkyy että Jeesusta ylistetään kirkossa sekä se että kerran nimenomaan kirkko nostetaan Jumalan taivaaseen.

    Näissä kummassakin mainitaan nimenomaan KIRKKO

    ἐκκλησία, ekklēsia, church, kirkko

    Hebrealaiskirje:

    2:12 kun hän sanoo: ”Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä”;

    12:23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,

    Joten suosittelen, että teet parannuksen ja otat RAAMATUN sanan todesta sen sijaan, että juokset kaiken maailman eksytysten perässä Jumalan sanan totuuden hyläten.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto mitä ajattelet Paavalin sanoista:

      9 Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; 10 en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta. 11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa. 12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? 13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. ”Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha.” (1.Kor.5)

      Huomaa nyt että nämä ovat Paavalin sanoja jonka toisiin sanoihin olet viitannut ja joilla olet yrittänyt todistaa minun olevan harhassa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Paavalin kehotukset ovat hyviä.

      Huomaapa minkälaisille PYHILLE apostoli kirjoittaa. Hänhän sanoo koko seurakuntaa Jumalan pyhiksi. Tuon joukon keskuudessa oleville väärintekiöille hän sitten antaa ohjeita parempaan elämään.

      Korostan muutaman sanan, jotta vapautuisit väärien tuomioiden antamisestasi, pahansisuisen sydämen mielihalujen herättäminä.

      1.Korinttolaiskirje:

      1:1 Paavali, Kristuksen Jeesuksen kutsuttu apostoli Jumalan tahdosta, ja veli Soostenes

      1:2 Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.

      1:3 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!

      1:4 Minä kiitän Jumalaani aina teidän tähtenne siitä Jumalan armosta, joka on annettu teille Kristuksessa Jeesuksessa,

      1:5 että kaikessa olette rikastuneet hänessä, kaikessa puheessa ja kaikessa tiedossa,

      1:6 sen mukaan kuin todistus Kristuksesta on teissä vahvistettu,

      1:7 niin ettei teiltä mitään puutu missään ar molahjassa, teidän odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestystä.

      1:8 Hän on myös vahvistava teitä loppuun asti, niin että te olette nuhteettomat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen päivänä.

      1:9 Jumala on uskollinen, hän, jonka kautta te olette kutsutut hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, yhteyteen.

      Tuo suomennoksen ”seurakunta on alkukielessä kirkko -sana

      2 Tē ekklēsia tou Theou

      2 Τῇ ἐκκλησίᾳ τοῦ Θεοῦ

      2 To the church of God

      Jumalan KIRKOLLE eli siis Jumalan omalle kansalle.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto toteat:””Tuon joukon keskuudessa oleville väärintekiöille hän sitten antaa ohjeita parempaan elämään.

      Eihän tuossa noin ole vaan Paavali puhuu juuri päinvastoin niille jotka eivät ole noita ”väärintekijöitä” eli ei tulisi edes syödä noiden väärintekijöiden kanssa vaan ”””Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha.”

      Otatko nyt sinä nuo Paavalin sanat todesta?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Paavalin Korinttolaiskirjeissä käsittelemä ongelma erilaisten puolueiden esiintymisestä jatkui vielä seuraavan sukupolven ajalle asti. Sen takia Rooman neljäs paavi Pyhä Klemens I vuosina 88/92 – 97, joutui kirjoittamaan Korintton seurakunnalle kirjeensä, jossa hän puuttui seurakunnan ongelmiin puolustamalla Korintton piispaa ja estämällä tappelupukareita erottamasta piispaansa.

      Ensimmäisen Klemensin kirjeen suomennoksia varten voi ostaa tai kirjastosta lainata jomman kumman seuraavista

      Ensimmäinen Kleemensin kirje. Teoksessa Apostoliset isät. Suomentanut Heikki Koskenniemi. 2. uudistettu painos (1. painos 1975). Suomalaisen teologisen kirjallisuusseuran julkaisuja 163. Helsinki: Suomalainen teologinen kirjallisuusseura, 1989. ISBN 951-9111-75-1.

      Ensimmäinen Clemensin kirje. Suomentanut Siiri Toiviainen Rø. Teoksessa Apostoliset isät. Kokoelma varhaiskristillisiä kirjoituksia. Toimittaneet Niko Huttunen, Joona Salminen ja Ulla Tervahauta. Suomalaisen teologisen kirjallisuusseuran julkaisuja 290. Helsinki: Suomalainen teologinen kirjallisuusseura, 2020. ISBN 978-952-7272-03-9.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Otan todesta Paavalin sanan, mutten sinun äkkivääriä kuvitelmiasi siitä, mitä noiden ohjeiden seuraaminen merkitsee meidän aikanamme ja meidän elämäntilanteessamme.

      Jotta vältämme turhan ja hedelmättömän kinastelun,

      on viisainta, että tällä kertaa lopetamme keskustelumme tähän.

      Jos Herra suo, niin julkaisen uuden blogini maanantaina. Silloin voit tuoda esiin omia kommenttejasi blogiini. (Olen sen jo kirjoittanut julkaisuvalmiiksi, mutta odotan julkaisua maanantaihin asti.)

      Koska pyhäkellot soivat kirkoissamme klo 18, niin pyhittäkäämme pyhäpäivämme Jumalamme kunniaksi.

      Muistapa Joosepin sanat veljilleen

      1.Mooseksen kirja:

      45:24 Sitten hän päästi veljensä menemään ja sanoi heille: ”Älkää riidelkö matkalla.”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Matias Roto

    Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25