Jos Jeesuksella ja apostoleilla olisi ollut kännykät…

Jesus selfie

 

…niin miten se olisi vaikuttanut  ilosanoman eteenpäinvientiin?

Voitko kuvitella? Tohditko kertoa toisille?

Nyt pilke  silmäkulmaan, kieli poskelle  ja satuilemaan…!

 

 

Kuvateksti: Jeesus antoi seuraajilleen esikuvan…

  1. Jaan täysin tuskasi. Kaikkien yhteiskuntien rakenteissa toimii aina lopulta joku ihminen, joka ei näe, ei kuule, ei tajua muuta kuin pykälät ja jolla on usein sydämen paikalla kivi.

    Työttömyysilmoitustakin tehtäessä jotkut työkkärin tädit eivät hyväksy yhtäläisyysmerkkejä, vaan joka päivän kohdalle on kirjoitettava sana työtön.

    Kotikylänikin raitilla olisi Jeesuksella ihmeteltävää.

  2. Toki pahat kielet ovat kertoneet että ihmeet vähenivät kun kameratekniikka parani, ja nousivat uuteen kukoistukseen heti kun photoshop iski kuvioihin. Mutta oletetaan että Jeesus ei käyttänyt photoshoppia.

    Jos Jeesus olisi käyttänyt internettiä, kuulisimme ihmekertomuksia siitä miten hänen blogiinsa ei koskaan ilmestynyt mainoksia. (Ihme, jonka rinnalla vesi viiniksi on pieni ihme.) Hänen bloginsa saattaisi saada neljä ylläpitäjää. Tai kaksitoista.

    Jos Jeesuksella olisi ollut kännykkä, emme puhuisi apostolinkyydistä kävelynä. Sillä Jeesus kirjoittaisi tekstiviestinsä peukalokyydillä.

    • Mutta, Tuomo, sanohan, kumpaan karsinaan Jeesus seuraajalampaansa laittaisi, Facebookiin vai Twitteriin?

    • Paavali on saanut oppinsa ja opetuksensa Jeesukselta. Paavali sanoo Jeesuksen ilmoittaneen hänelle evankeliumin. Gal. 1:11-12

    • Jeesus ilmestyi Paavalille Damaskoksen tiellä, Apostolien teot luku 9 ja näyttäytyi hänelle, 1. Kor. 15:8. Hän on siis nähnyt Jeesuksen, 1. Kor. 9:1.

    • Paavali on henkilönä erilainen kuin Jeesus. Hänen asemansa kristillisyyden levittäjänä Rooman valtakunnan eri osiin poikkeaa Jeesuksen tehtävästä. Tämä ero näiden miesten välillä on minusta se ilmeisin.

    • Tietenkin Jeesus on erilainen kuin Paavali Jeesuksen ollessa Jumala, joka antoi tehtävän: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” Paavali lähti, kun lähetettiin ja lopuksi totuuden takia luultavasti mestattiin Rooman kansalaisena. Mutta tottakai Heikki Palmun kirja tulee luetuksi. Väyläkirjat kustantaa mielenkiintoista kirjallisuutta. Huomasin vasta äsken, että prof. emeritus Kaarlo Arffmanilta on ilmestynyt kirja – Mistä tiedämme mitä on oikea kristinusko.

    • Luepa Heikki Palmun teos: Paavali, risti ja riita. Teräviä havaintoja. Olen lukenut ja omistan kirjan.

    • Kristittyjen erilaiset suhtautumistavat eri aikoina näihin keskeisiin henkilöihin on varmaan myös kiinnostava aihe pohdittavaksi. Se, mitä sisällytetään tunnustukseen: ’Jeesus on Herra’ vaihtelee varmaankin paljon. Vielä useampia asenteita taitaa liittyä Paavaliin. Joillekin hän lienee lähes erehtymätön oppi-isä, joillekin itseään täynnä oleva kiertelevä saarnamies.

    • Moraali-ja syrjintäoppeja…? Uskallan väittää, ettei yksikään hengellisesti herännyt pappi tai seurakuntalainen voi omaksua tätä muutoin kuin todetessa, että tämä on nykyajan tulkintaa. Lisäksi, koskaan kristikunta ei ole erottanut Jeesuksen ja apostolinsa Paavalin oppia toisistaan, ei koskaan paitsi nyt viimeisillä maailman ajoilla.

    • ’Ei yksikään’ ja ’ei koskaan’ ovat yleensä liian suuria sanoja. Niin ovat myös ’jokainen’ ja ’aina’. Niiden lausuminen ei vaadi uskallusta, mutta jonkin verran harkitsemattomuutta. Sekin harkinta on hyödyllistä, että osaa erottaa ’opin’ ’opetuksesta’. Paavalin oppi on sanoma ristiinnaulitusta Kristuksesta. Se, mitä hän opetti vaikkapa käyttäytymisestä seurakunnan kokouksissa, on aivan eri asia.

  3. SAMUEL, Hyvä Veli,

    minulle on ollut kestovirikkeenä se, mitä reformoitu teologi Karl Barth sanoi papista, joka kiipeää saarnatuolin korkeuteen. Hän sanoi, että sitä ennen pitäisi aina syventyä Raamattuun ja päivän sanomalehteen.

    Kaksi kysymystä Sinulle: Tiedätkö, ketkä ovat hengellisesti heränneitä ja ketkä eivät? Oletko itse?

    Ja toinen asia: ”Tämä on nykyajan tulkintaa”. Samuel, me nyt elävät emme voi esittää muuta kuin nykyajan tulkintaa. Jumala ei olke menneisyydessä. Hän puhuu nyt ja Hän antaa meille tulevaisuuden ja toivon.

    • Hän antaa meille uuden sydämen ja hengen, Minun sanani on henki ja elämä sanoo Jeesus. Siinähän on minunkin heräämiseni. Tiedän kyllä senkin, ettei heräämiseni olisi oikea tai olisin luopunut siitä, jos erottaisin Jeesuksen ja vaikkapa apostoli Paavalin opetukset toisilleen ristiriitaisesti. Sama uskon suunta.

Kirjoittaja

Kiuru Hannu rovasti Ruttopuiston
Kiuru Hannu rovasti Ruttopuistonhttp://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121
Nimeni on Hannu Kiuru, arvoni Ruttopuiston rovasti emeritus (67 v., 113 cm, 179 kg). Kirjoitan painavaa tekstiä elämän ja kuoleman asioista pääkaupunkiseudun näkökulmasta käyttäen tajunnanvirtatekniikkaa. Blogiarkistossa meikäläinen heiluu Liberona kirkon liukkaalla kentällä: http://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121