Johannes Kastaja ja Jeesuksen kaste

Kasteen ihana lahja ihmiselle ilon antaa.

 

Jumalan hyvyyden ojentaa pelastuksen vesi. Pyhän Hengen armaan ihmeen aikaan saa Herran työ. Ikuisuuteen saakka kantaa luja pohja elämän, ikuisen ja kestävän.

 

Kaste on kristillisen elämän pohja. Siihen usko tarttuu, Jumalan ojennettuun käteen. Ihmistä kantaa ja armon antaa, Kristuksen täytetyn työn.

 

Kerran Jeesukselta kysyttiin hänen valtuuksiaan. Hän viittasi kasteeseen, Johannes Kastajan, edeltäjänsä kasteeseen. Hän antoi ymmärtää että kaste on Taivaan lahja, Jumalan suuren armon lahja. Kasteessa katuvalle synnit anteeksi annettiin. Toivottomaan tilaan joutuneelle ojennettiin tulevaisuus ja toivo, uuden elämän alku.

 

Huonomaisetkin ja ihmisten hylkäämät saivat uuden elon. Jumalan täydellinen anteeksianto pyyhki syytösten syyn ja ahdistusten aiheen. Kaikki entinen jäi taakse ja uusi alkoi eteenpäin katsoen. Elämän uudistus suunnan muutti ja katseen kohti määränpäätä. Surun ja synkeyden sijaan valo ja lohdutus tilalle tuli.

 

Jeesus myöskin kastoi. Elämän uudistuksen antoi. Edelleenkin työtään jatkaa. Kristillisessä kasteessa hän itse toimii,  kätten kautta kastavien, sanan saarnan kautta, veden vihman virvoituksessa, valon antaa valamalla, pyhän kasteen toimituksessa.

 

Jeesus kertoo vertauksen kahdesta veljeksestä. Toinen lupaa isälleen mennä töihin tämän puutarhaan, muttei menekään. Toinen aluksi kieltää, mutta lopulta menee. Nämä kuvaavat kahdenlaisia ihmisiä. Ne jotka eivät menneet ovat niitä jotka eivät ole suostuneet Jumalan valtakunnan kutsuun, eivät ole vastaanottaneet Herran sanaa, vaan ovat jääneet parannuksen kasteen ulkopuolelle, ulkopuolelle elämän ja toivon, uskosta osattomiksi.

 

Ne jotka ovat menneet Jumalan tielle ovat niitä jotka aikoinaan olivat ottaneet vastaan Johanneksen kasteen, joka oli ennakoiva,  lupauksen ajan kaste. Nyt täyttymyksen aikana Jumalan valtakunnan tultua luoksemme Jeesuksessa, täyttymyksen koitettua,  nämä Jumalan sanalle kuuliaiset olemme me, jotka olemme  saaneet  Jeesuksen kasteen eli kristillisen kasteen. Kasteessa me olemme saaneet elämäämme uuden suunnan, olemme matkalla taivasta kohti johtavaa tietä myöden. Kasteessa olemme siirtyneet kuolemasta elämään, synnin vallasta armon alle, saatanan sidonnaisuuksista Jumalan lapseuteen, pimeyden vallasta Jumalan valtakuntaan.

 

Suuri on se lupaus mikä kirkolle on annettu. Jumalan kansana saamme nostaa päämme ja katsoa eteen päin. Vielä meillä on matkaa edessämme, mutta kerran taisteleva kirkko nostetaan Jumalan tulevaisuuteen ja voittaneena kirkkona saamme iloita taivaan täydellisestä autuudesta.

 

Jeesuksen vertaus kahdesta veljeksestä sekä tähän liittyvä opetus kahdenlaisesta kansasta sisältyy 12. sunnuntain helluntaista evankeliumiin Matt. 21:28-32. Tänä vuonna vietämme tuota pyhäpäivää 27.8.2017.

4 kommenttia

  • Matias Roto sanoo:

    Johanneksen evankeliumissa koko Jeesuksen toiminta kaikkine opetustoimineen ja sairaiden parantamisineen on tiivistetty ajatukseen, että Jeesus kastoi.

    Joh. 3:22-23

    Johannes Kastaja ja Messias

    22 Tämän jälkeen Jeesus lähti opetuslapsineen Juudeaan. Hän viipyi siellä heidän kanssaan jonkin aikaa ja kastoi ihmisiä.

    23 Myös Johannes kastoi edelleen; hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä, ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Marko Sjöblom sanoo:

    Kiitos hyvästä tekstistä!

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Matias Roto

    Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit